Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

08.09.2009 - 14:49

 Juuri julkisuuteen tullut lääninhallitusten tekemä selvitys vanhushoidosta tukee jo aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Hoitajia on liian vähän.

Esimerkit ovat synkkää luettavaa. Kaikki tapaukset eivät kerro yksinomaan henkilökunnan vähyydestä. Osa on senlaatuisia tekoja, että tekoon syyllistynyt on täysin sopimaton vanhustyöhön. Liiallinen työpaine on varmaan osaltaan syyllinen joihinkin käsittämättömyyksiin. Pimeää pelkäävän pyörätuoliasukin sulkeminen komeroon on käsittämätöntä.
Suurin osa esimerkeistä kertoo ainoastaan liian vähäisestä työvoimasta. Tahallisesta hoitovirheestä kertoo selvityksessä lähinnä se, että vanhuksia ei ole viety lääkärille viikkokausiin vaikka on ollut jopa luunmurtumia. Tähän ovat syyllistyneet yksityiset hoitokodit, jotka pelkäävät maksavan asiakkaan menetystä.
Toivottavasti näin ei ole Ugissa. Mitään tällaista en ole kuullut. Villa Mariasta tosin kuului kaikenlaista. Siellä on valvontaa tehostettu, eikä ainakaan minun korviini ole tullut pitkään aikaan negatiivisiä uutisia. Sosiaali ltk valvoo vanhushoitoa. Kyllä meillä henkilökunnan vähyys on tiedostettu ja asiaa pyritty korjaamaan.
Nyt vaan elämme vaarallisia aikoja. Nyt mahdollisesti poistettavat palvelut eivät enää palaa. Onneksi laki suojaa pahimmilta visioilta.  Rahanpuute on huutava ja paineet kaikkeen säästöön ovat kovat. Toivottavasti pystymme tekemään palvelujen priorisoinnin kokonaisuuden näkien. Omaan sektoriin tuijottaminen pitäisi saada karsittua. Keväinen karsinta ei hyvää luvannut tässä suhteessa. 
 
Hyvinvointi kirjoitti 08.09.2009 - 17:10
Pystymmekö säilyttämään hyvinvointi yhteiskunnan? Nyt tarvitaan yhteistoimintaa. Ikävää, että juuri nyt vaaleissa kävi näin. Vain itseään ajattelevat demagogit estävät syvällisen pohdinnan.
Harto Forss kirjoitti 08.09.2009 - 17:18
Kyllä paine palvelujen heikentämiseen on kova. Niinhän se on ollut monestikin ja aina on sanottu, tämä on ainutlaatuista. Pää pitää säilyttää kylmänä. Yhteiskunnan palvelut ovat ainutlaatuisia. Yksityiseltä puolelta kaikkea saa, mutta vain aniharvalla on siihen maksukykyä.
Missä vaaleissa kävi miten? kirjoitti 08.09.2009 - 17:18
Ja mitä tarkoittaa demagogit?
Nyt  kirjoitti 08.09.2009 - 20:04
on edessä aihe, jossa toistensa silmille paskaa heittävät vaietkoon. Hurskasteluun ei liioin ole sijaa, älähdystäkään Villa Marian mahdollisista ongelmista ei tehty silloin kun asia oli alun alkaen esillä.
Harto Forss kirjoitti 08.09.2009 - 20:34
Ei pidä paikkaansa etteikö asiaan olisi puututtu heti ongelmien tultua tietoon. Siellä käytiin tekemässä tarkastuksia niin läänin kuin kaupungin toimesta. Epäkohtiin puututtiin jo paljon ennen tv-ohjelmaa. Asiat korjaantuivat, ei varmaankaan kaikkia tyydyttävällä tavalla. Korjaantuvat edelleen,asioita on vireillä. Virhe oli antaa hoito kaupalliselle yritykselle. Eteenpäin mennään ja asia on jo tai on tulossa kohtuulliselle tasolle. Vanhustenhoito ei ylipäänsä ole tässä maassa ihmisarvoisella tasolla.
Hyvä kirjoitti 08.09.2009 - 20:58
päällisinpuolin samaa mieltä.
Ural kirjoitti 08.09.2009 - 21:03
Mitähän "valvoo" tarkoittaa lauseessa "Sosiaaliltk valvoo vanhushoitoa".
Harto Forss kirjoitti 09.09.2009 - 05:38
Kaikki kaupunginhallinnon alat kuuluvat, jonkin ltk, jk, tai kh:n alle, jotka asiantuntijoina ensisijaisesti vastaavat toiminnasta. Viimekädessä kaikista on vastuu valtuuston.
Ural kirjoitti 10.09.2009 - 12:08
Samanlaiset ongelmat on hoidon tasossa Ukissa kuin muuallakin Suomessa. Vastaavia virkamiehiä ei pidä uskoa.
Hoitaja kirjoitti 10.09.2009 - 16:30
kuten tämän päivän uutiset kertovat, myös hoitajilla on oma näkökulmansa asiassa. Monet ikävät asiat ovat itse asiassa vanhusten elämän turvaamistoimenpiteitä. Elämä laitoksessa EI ole elämää tavallisen ihmisen koti-idyllissä. Vanhusten sosiaalinen elämä ei myöskään ole tavanomaista, asialla on ns. nurja puoli.
Ural kirjoitti 10.09.2009 - 17:34
Hoitajien näkökulmaa tässä tarvitaankin. Käy vaan helposti niin, että kun tarpeeksi kauan joutuu ja tottuu tekemään asioita joita ei omille vanhemmilleen tekisi, turtuu ja alkaa pitää pöyristyttäviäkin asioita normaaleina hoitotoimenpiteinä. Näin käy varmaan siksi, että jengiä on aivan liian vähän verrattuna vaikkapa Ruotsiin. On myös niin ja sen tietää jokainen hoitaja, että alalla on ihmisiä joita ei pitäisi päästää vanhusten lähellekään.
Harto Forss kirjoitti 10.09.2009 - 18:12
Ongelma on varmasti monitahoinen, eikä asiaa auta yhtään syyllisten etsiminen. Meidän pitää nykytilanteesta huolimatta pystyä turvaamaan vanhustenhoito niinkuin lukuisia muitakin asioita.
Vanhuustyön inhimillisyyden mitta on se, miten hyvin huolehditaan heistä, jotka tarvitsevat hoivaa elämänsä illassa.
Ural kirjoitti 10.09.2009 - 20:08
Poliitikon tyhjää puhetta. Jos nyt ei mitään tehdä, taas menee pari vuotta ja asia nousee uudelleen esiin. Asiaa auttaa juuri syyllisten etsiminen ja nostaminen seinälle.
Hoitaja kirjoitti 10.09.2009 - 21:30
Ural olet oikeassa, aika kohistaan ja asia unohtuu. Vanhustenhuolto on ollut vain juhlapuheiden ja poliittisten puheiden sisältöä. Viime vaaleissa siitä puhuivat kaikki. Ongelmia oli jo 70-luvulla. On ikävää istua yksin osastolla kun 40 vanhusta voivottaa kuorossa. Ural on oikeassa siinä, että alalla on sinne kuulumattomia. Tarvitaan myös johtajia, joilla on kanttia marssia kertomaan epäkohdista. Kun kaikki tekevät kaikkensa ongelmista voidaan päästä.
Ural kirjoitti 10.09.2009 - 21:56
Juuri näin
Näin Turussa kirjoitti 10.09.2009 - 21:56
Näin Ukissa kirjoitti 10.09.2009 - 23:23
Harto Forss kirjoitti 11.09.2009 - 07:08
Näinhän siinä on jo käynyt. Mediassa ei asiasta enää puhuta ja missään ei ole mikään asioihin vaikuttava elin vielä edes kokoontunut. Syyllisiä olemme me kaikki. Annamme näin tapahtua. Tässä pitää kyllä erottaa paikallinen ja valtakunnallinen taso. Olen jo kertonut yleisesti mitä täällä on tehty. Valmistelussa on lisää toimenpiteitä. Villa Mariassa tehdään edelleen tarkastuksia. Raporteissa ei ole enää ollut hälyttävää enkä ole enää kuullut keltään mitä siellä olisi erityisesti vialla. Se on selvää, että ulkoilutuksissa ym on paljon parantamiseen. Meillä pitää olla valmiutta lisäsatsauksiin. Onko sitä tässä tilanteessa, jossa joka paikasta pitäisi karsia nähdään vielä tämän vuoden aikana. Vanhustyöstä kirjoitettaessa pitää muistaa seuraavat luvut, 90% yli 75-vuotiaista elää kotona ilman minkäänlaisen hoivan tarvetta, 7% on erilaisen kotihoidon tai väliaikaisen laitoshoidon tarpeessa, 3% vaatii laitoshoitoa. On irvokasta huumoria kirjoittaa ryyppyjuhlista vanhainkodeissa. Ovien lukitseminen on tulipalon sattuessa pienimpiä murheita evakuoitaessa. Olen ollut käynyt hoivaosastolla, jonka ovikoodi oli kuluva vuosiluku. Tämän ollessa riittävä, pitäisi ymmärtää miksi tämä lukitus on tarpeen nykyisillä hoitaja määrillä.
Reissarit kirjoitti 11.09.2009 - 11:50
Pitääkö paikkansa, että jälleen kh:n kokouksesta poistuttiin kesken kokouksen ja jälleen poistuja oli eräs yhteiskunnan varoin ulkomailla reissannut? Jos näin niin kuvaa hyvin henkilön moraalia, yhdessä asiassa selkärangaton niin muissakin asioissa.
Ural kirjoitti 11.09.2009 - 12:51
Miten niin pitää erottaa paikallinen ja valtakunnallinen taso. Mikä lintukoto tää muka on? Tollasella lauseella poliitikot kuittaa vakavan asia.
Harto Forss kirjoitti 11.09.2009 - 13:54
Paikallisen tason tiedämme melko tarkkaan. Tiedämme mitä pitäisi tehdä ja mitkä ovat meidän resurssit. Valtakunnallisesta tasosta tiedämme vain juuri julkaistun tutkimuksen tulokset.
Ural kirjoitti 11.09.2009 - 16:57
No hommahan on sitten hanskassa jos Forss tietää ongelmat. Voi omaiset nukkua yönsä rauhassa.
Harto Forss kirjoitti 11.09.2009 - 17:21
Miksi aina pitää hakea pahin mahdollinen tulkinta kaikista sanomisista.
Hoitaja kirjoitti 11.09.2009 - 19:37
tukkikaa suunne polittiset päätäjät. Ette tiedä ongelmista mitään, olette vain rahaa.
Kaikki puhuu kirjoitti 11.09.2009 - 19:41
yksikään poliittinen taho ei ole täällä helvetissä käynyt. Tulkaa, tervetuloa. Soita, ei ovikoodia. t. pimu
Katso kuinka kirjoitti 11.09.2009 - 19:45
vassarien pj katsoo liiton kotisivun omakuvassa, kuin vainoharhainen. Pankaa seksiä kuvaan, muuten en äänestä enää "ihmispuoluetta".
Harto Forss kirjoitti 11.09.2009 - 20:45
Mikäli pimu tarkoittaa Villa Mariaa niin olen käynyt. Varmaan lisäkäynti ja tieto ei ole pahitteeksi. Miten se sitten käytännössä käy? Voiko ulkopuolinen tulla sinne kuljeskelemaan ja mitä tietoa siitä käynnistä sitten saisi? Voit soittaa minulle tai lähettää e-mailin. Vasemmasta yläkulmasta se käy 1 klikkauksella.
Oot Harto kirjoitti 11.09.2009 - 21:38
kovin affektiivinen ihminen, kannat vastuuta, mutta mitä siitä seuraa. Villa Maria ei ole suurin ongelma, tuliko se selväksi, nyt.
Pimua kirjoitti 11.09.2009 - 21:51
ottaa kupoliin sun ovikoodis ja muut koodit, joilla tehdään vanhuspolitiikaa. Onneks ei tunneta.
Harto Forss kirjoitti 12.09.2009 - 09:37
Kiitos, samoin!
Sirpa kirjoitti 12.09.2009 - 10:21
Lähiomainen.Reipas mummo, joka halkoi klapeja joutui muistinmenetyksen takia hoitokotiin.Aktiivinen liikkuja.Vajaan vuoden sisällä pyörätuolikunnossa. Ikinä ei enää kävele jäykistyi.Häntä ei liikuteta eikä viedä ulos kuin harvoin. Tosi surullista! Vanhusten liikkuminen olisi tärkeää!
Harto Forss kirjoitti 12.09.2009 - 11:54
Kiitos Sirpa. On hauskaa, että esitetään tosiasioihin perustuvia kommentteja. Tästä ulkoilutuksesta tuli tv:stä hyvänä esimerkkinä Turun Kerttulin vanhainkodista. Sielläkään ei ollut mahdollista riittävään ulkoilutukseen. Korjaus tiedetään. Siihen täytyy vaan saada riittävä määrä päättäjiä taakse, mutta kun osa päättäjistä kirjoittelee täysin tiedottomia niin taival on pitkä.
onneksi sinä kirjoitti 12.09.2009 - 20:27
et kirjoittele täysin tiedottomia! olet siis parempi ihminen ja päättäjä kuin muut. hienoa, haarto.
Harto Forss kirjoitti 12.09.2009 - 20:58
Parempi tai huonompi haitanneeko tuo mittää?
Pohtija kirjoitti 15.09.2009 - 19:51
On niin helppo heittää kivellä päättäjiä ja hoitokoteja.

Perusasia on kuitenkin se, että emme itse pysty hoitamaan vanhuksia kotona, kun käymme työssä, niin tämä elämänmeno menee nykyisin. Kyllä omaakin sydäntäni kivisti seurata läheisen omaisen viimeisiä aikoja huonomuistisena, vaipoissa. Parempaa olisi ansainnut paljon työtä hyväkseni tehnyt ihminen. Itse kävin katsomassa, minkä ehti ja jaksoi, vaikka paluumatkalla tuli aina itku.

Mutta jos vanhus olisi ollut yksin kotonaan, tai harhaillut kadulla, olisin jättänyt hänet heitteille. Oli terveyskeskuksessa kuitenkin lämmintä, puhdas vuode, puhtaat vaatteet ja ruoka joka päivä. Näin kyllä senkin hoitajan joka muisti kammata ja silittää vanhan poskea hellästi. Kyllä ammattimaisessa hoidossa ovat myös ne hyvätkin puolensa.

Vaihtoehdot ovat vaan köyhällä niin vähäiset, täytyy tyytyä siihen mihin verovarat riittävät.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri