Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

11.10.2009 - 10:27

 Heti maanantaina kokoontuu taloustyöryhmä, joka miettii keinoja talouden tasapainotukseen. Samalla reissulla on kh:n kokous. Torstaina kokoontuu kouluverkko uudistuksen ohjausryhmä.

 

Työryhmällä on viimeinen kokous. Nyt on sitten tehtävä esitys verkosta. Päätöksen tekee sitten valtuusto, mutta tärkeä on tmk:n lausunto varsinkin, jos onnistumme tavoitteessa ja pystymme tekemään yksimielisen esityksen. Mikäli näin käy, ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja ennustaa, että esitys tulee menemään läpi myös valtuustossa.

 
Ugin nykyiseen kouluverkkoon ei ole paljon muutoksia tehty. Yritetty on, mutta ei olla onnistuttu. Nykyisen kokoisesta Ugista on lopetettu 3 koulua, Pinipaju Lokalahdelta, Sairinen Kalannista ja Kammela Pyhämaasta. Lokalahti lopetti aikanaan Varanpään ja Mattisten koulut. Kalannista ja Pyhämaasta en tiedä kouluja lopetetun. Kuullut olen, että Pyhämaassa olisi joskus toiminut Pitkäluodon koulu. Ugin mlk:sta on lopetettu Päivärannan ja Vohdensaaren koulut. Onko lopettaja Ugin mlk tai Uki, en tiedä.
 
Kouluverkko on näin ollen hyvin vanha ja toisenlaisiin oloihin rakennettu. Tästäkin yritti koulutus ltk: pj aikaan saada keskustelua kuulemistilaisuudessa, mutta henki tilaisuudessa ei ollut keskustelulle suopea. Tämä ei ollut yllätys, koulujen sulkeminen on niin tunteita herättävä asia, että siinä tosi helposti lämpenee. Kalannissa keskustelu oli pääosin asiallinen. 
 
Varsinaisia ylilyöntejä ei sentään juurikaan tullut. Ikävään välikäteen joutuivat kaupungin varikontyöntekijät. Täysin syyttä joutuivat naurunalaiseksi lehdistössä ja eräs blogin pitäjä repäisi jopa ihokkaansa ja keskustelu jatkuu. Mistä sitten oli kysymys? Eräs kokouksen osanottaja kertoi kuulleensa varikonmiehiltä Pohitullin vakavista homeongelmista ja koulun remontin maksavan 30 milj/€ (180 milj/mk). Kyseinen henkilö on joskus ollut kaupungin puisto-osastolla työllistettynä ja on silloin ehkä kuullut jostain vanhoista homeongelmista. Remontin hintaa ei kukaan tunnista. Kahvitauoilla heitellään kaikennäköistä vitsiä. Pitäisi olla kykyä hahmottaa mitä juttua kannattaa jatkaa ja mikä jättää omaan arvoonsa. Pyydän anteeksi varikonmiehiltä vaikka tilanteeseen en syypää olekaan. Kohun aloittaneet eivät varmasti ymmärrä mitään pahaa mieltä aiheuttaneensa.
 
Tekevälle aina sattuu. Unohdetaan ikävät asiat ja mennään eteenpäin.
 
Harto Forss kirjoitti 12.10.2009 - 12:36
Jalavan Jorma soitti aamusella ja tarkensi varhempaa kouluverkkoa. Rauliossa on myös ollut koulu. Se minun olisi pitänyt muistaa. Terveisiä Veijolle. Lyökissä olleesta koulusta en ole ennen kuullut.
Muistank oikke kirjoitti 12.10.2009 - 16:43
Kalannis ol muina Tyngin koulu, se vissi palo. Ja Lepäisil on kans ollu koulu.
trendejä kannattaisi seurata kirjoitti 12.10.2009 - 16:52
En ymmärrä, miksi sanotaan, että kouluverkko on vanha ja aivan toisenlaisiin oloihin rakennettu. On tietysti totta, että historian lehtien havinaa on vanhoissa perinteisissä kyläkouluissamme. Mutta samalla, kun ne ovat Harton mielestä jäänne muinaisuudesta, ne ovat myös modernin ajattelun ylintä kärkeä. Kahdestakin syystä.

Ensinnäkin maallemuutto on alkanut hyvin voimakkaana suurissa kaupungeissa. Nuoret perheet haluavat palata synnynseuduilleen, pienempiin ympyröihin ja rauhalliseen väljään asumisympäristöön, jossa on tilaa aidolle yhteisöllisyydelle. Kodin saa myös maalta halvemmalla, perheet eivät halua ottaa niin suurta määrää velkaa kuin jokunen vuosi sitten. Maallemuuto on tulevaisuuden trendi ja se tulee kiihtymään entisestään. Miksi muuten uusikaupunki ei ole laittanut linkkiä sivuilleen miltään maallemuuton sivustolta???

Toiseksi moderni pedagogiikka tuo yhdysluokkaopetusta alakoulun alkuluokille isoihinkin kouluihin. Kyläkoulujen lakkauttajat eivät saisi käyttää argumenttinaan yhdysluokkien huonoutta, koska yhdysluokat ovat tulevaisuutta myös isoissa kouluissa. Niillä on havaittu olevan etua sekä heikon että lahjakkaan oppilaan oppimisen ja sosiaalistumisen kannalta.

Vielä: koulujen lakkauttamisen haava ei umpeudu kunnolla ikinä. Sen me olemme saaneet huomata Pinipajun, Kammelan ja Sairisten koulujen kohdalla.
-Juha A.- kirjoitti 12.10.2009 - 17:28
Ajattelija kirjoitti 12.10.2009 - 18:24
Netistä kun löytää kaikkea...niin koulurakennusten kuntokartoitus maksaisi Viikaisten koulun 9299 m2 noin 19400 € ja Pohitullin runsaalle 8054 m2 noin 16800 €. Tarjouskilpailulla voisi löytyä kohtuullisempikin hinta, mutta olisi muutakin kuin hajunvarainen tuloskin.

Tällä sijoituksella oltaisiin todella paljon viisaampia päätettäessä, mitkä koulut kannattaa kunnostaa, keskittää ja säilyttää.

Kun kerää koulujen oppilasmäärä/luokkatietoja, pistää kyllä kovasti miettimään, miten voisi keskittämällä päästä vielä inhimillisiin koulumatkoihin hyväkuntoisissa koulukiinteistöissä säilyttämällä haja-asutusalueen koulut.

Periaatteessa olen kyllä sitä mieltä, että kuljetusten pitäisi pyöriä myös keskustasta maaseudulle päin, kilometrit kun ovat yhtä pitkiä molempiin suuntiin. Me täällä haja-asutusalueella asuvat kun olemme tottuneet joustamaan, voisi sitä edellyttää joskus myös cityihmisiltä.

Lakihan ei mahdollista eri suuruista veroäyriä eri osassa kuntaa/kaupunkia. Samalla äyrillä saa kyllä kaupungin keskustassa paljon enemmän palveluita, mutta kyllä kannattaa maaseudun rauhasta vähän maksaakin, en kadu.
bukowsky kirjoitti 12.10.2009 - 18:33
helikopterikuljetukset olisivat ainakin nopeita. Maksamaan tuo touhu ainakin tulee
Harto Forss kirjoitti 12.10.2009 - 20:59
Lisää tulee lakkautettuja kouluja. Tyngin koulustakin olen joskus kuullut. Mitä tulee Lepäisten kouluun niin kirjoitin Vohdensaaren koulu, taidetaan olla samassa koulussa.
Olen käynyt Pinipajun koulua ja lapsenikin ovat käyneet. Minulla ei ole arpeutumatonta haavaa ja mitä olen lasteni aiemmin keskustellut niin ei tunnu heilläkään olevan.
Kuljetuksia maaseudun suuntaan on monessa yhteydessä puhuttu. Ei taida onnistua.
Kerberos kirjoitti 14.10.2009 - 00:37
Niin, mistä sitten oli kysymys, siitä että toin Crusellissa ääneen esille kauan tiedetyn "julkisen salaisuuden". Myös sen että havaitsin Pohitullin ilmanlaadussa ollessani kansalaisopiston tietokone luokassa (Pohitullissa) opissa loppuvuonna 2004, samoin havaitsin ongelmia 2005 ja vuoden 2008 lopulla (Pöyhönen mainitsi Uudenkaupungin Sanomien "homepommi" artikkelissa ilmanlaadun mitatun viimeiksi 2001). Kuka joutuikaan naurunalaiseksi? Uudenakupungin Sanomissa kerrottu "4 miehen tarkastus" oli niin "pintapuolinen" että ennemminkin totaalinen farssi, ja asiaan liittynyt hilpeys on ollut kaupungilla tarttuvaa, mutta niinhän sanotaan että nauru pidentää ikää... (Että hauskaa on ollut asian tiimoilta)

Mutta asiaan
Pohitullin peruskorjaus kustannukset arvioi eräs alan ammattilainen noin 20 miljoonan euron tasolle. Varikolla asiasta tietäneet (kiinteistöä korjanneet) kommentoivat ykskantaan "ei riitä kalliimmaksi menee eikä tule silläkään kuntoon" (ei mikään kahvipöytävitsi). Johon myöhempi asiantuntijan täsmäys (totaalinen remontti) noin 30 miljoonaa... Ja joskus? kuluuneena kesänä. Lisäksi.., olen tehnyt konsultti komennuksia erinäisssä kohteissa useissa maissa.

Olen ollut vuosia tietoinen Pohitullin rakenteellisista ongelmista ja pidän totaalisen järjettömänä suunitelmaa lakkauttaa pienet terveet koulut ja yrittää pakata kaikki kouluun jonka kallis peruskorjaus (jota ei ikinä pitäisi tehdä vaan "purkaa koko roska") tulee eteen seuraavan 10 -15 vuoden aikana.

Mikäli "hulluus voittaa" poliittisessa päätöksenteossa, pienet koulut lakkautetaan ja kaikki oppilaat siirretään Pohitulliin, tulen tuylevaisuudessa kirjoittamaan kirjassani todella pilkallisesti kaupungin päätöksen teosta, sinä päivänä lähitulevaisuudessa kun kaupungissa joudutaan toteamaan kuinka kalliiksi Pohitulli tulikaan.
Minä tiedän mitä se tulee maksamaan ja niin tietää moni rakennusalan ammattilainen.

Suurien koulujen ihannointi on idiotismia...
Olin itse "h-vetissä nimeltä Pohitulli vuosina 1974-79" ja olimme silloin (noin vuonna 1977) aika valmiita räjäyttämään koko paikan... Siinä oli kelvoton tuuletusjärjestelmä silloin uutena (se jäi erityisesti muistiin silloin). Se oli kylmänkalsea "laitos", ei kodikas oppimisympäristö. En muistellut paikka hyvällä jälkeenpäinkään.
Vanha ei automaattisesti ole huono, mutta 70-luvulla tehtiin ikävä kyllä kaikkein huonoimmat rakennukset.

Ratkaisumalli...
Jos esittää kritiikkiä pitäisi pystyä esittämään parempi ratkaisuehdotus.
Ja minullahan on sellainen...
(ja siihen kommentin lopussa)

"Kouluverkon tulee olla sellainen että koulukuljetuksia ei juurikaan tarvita."

Uusikaupunki yrittää pyrkiä hiilineutraaliksi kaupungiksi, ja kuitenkin
järjetön (maaninen) pienten koulujen lakkautus into lisäisi valtavasti koululaiskuljetuksia (siis liikenteen hiilidioksiidipäästöjä).

Olen kritisoinut sunnitelmaa myös siltä osin ettei lähivuosien kuljetuskustannusten nousu ole välttämättä kovinkaan hillittyä, ja voi karata ennusteesta pahemmankin kerran syöden povatut säästöt.
Ja mitä enemmän kuljetuskilometrejä, sitä todennäköisemmäksi muuttuvat myös onnettomuudet* (*vakuutusyhtiöiden laskentamalli). Enempää tuskin tarvitsee sanoa kuljetuksista kun toteaa että kuljetustarve EI SAA lisääntyä nykytasosta.
(pysyy kulut ja päästöt kurissa)

Ratkaisumalli:

Itse konsulttina toimineena tyrmään Crusellissa esitetyn koulujen lakkauttamis- suunnitelman täysin virheellisenä siltä osin kun se ei huomioinut jäljelle jäävissä kiinteistöissä piileviä kustannusriskejä.
Suunitelma siirtää oppilaat muista kouluista Pohitulliin on fundamentaalisesti virheellinen, eikä tule missään olosuhteissa toteuttaa!

Tällä kustannusriski kiinteistöllä viittaan Pohitullin kouluun joka olisi pitänyt olla lakkautettavana kouluna, koska kiinteistöllä erittäin huono kustannushistoriikki, huono peruskonstruktio, ja ennustettavissa oleva todella kallis peruskorjaus (jonka välttäminen sulkemalla kyseinen koulu, on suurin mahdollinen säästö mitä kouluverkossa saavuttaa seuraavan 50 vuoden aikana)

Eli periaatteella
"Pohitulli kiini, ei tarvii peruskorjata, eikä tarvii myöskään kyytiä oppilaita Pohitulliin (säästetään miljoonia, säästetään polttoainetta, säästetään luontoa), säästö totaalitasolla suurempi kuin Efekon konsultin esitettämä...

Naurun alaiseksi tulevat joutumaan ne jotka lyhytnäköisyyttään eivät näe tulevaa kallista peruskorjausta mitä ei ikinä pidä tehdä...

Herra Forss, uskoisin että kommenttini oli kattava ja valaiseva, ja täsmensi ettei kyse ole mistään "huhuista" vaan havaituista ongelmista.

Ja loppuun opettavainen tarina:
Aikoja sitten orastavalla konsultin uralla törmäsin ongelmaan kun raportoin Sveitsiin toimeksiantajalleni maaliskuun lopulla 1996 havaitsemistania ongelmista (taloustieteen kannalta tarkasteltuna) liittyen Thaimaan rahamarkkinoilla kasaantuneisiin ylisuuriin riskeihin.
Varoitin raportissa Thaimaassa rahamarkkinoilla tehdyistä samoista virheistä mitä oli Skandinavian rahamarkkinoilla tehty 80-luvun lopuilla ja 90-luvun alussa, sekä arvioin Thaimaan Bahtin menettävän mahdollisessa kriisissä arvostaan noin kolmanneksen, Zurich reagoi asiaankuuluvasti, mutta heidän edelleen toimitettamaansa raporttiin suhtautuivat Saksassa ERITTÄIN skeptisesti, ja eräs yhteistoiminnassa ollut saksalaispankki oli vastannut että "heillä on omat ekonomistit arvioimaan riski...". Mitään eivät tehneet... 15 kuukautta myöhemmin rysähti ja alkoi Aasian talouskriisi kuten olin ennustanut, ja kyseinen saksalaispankki kärsi muutamassa viikossa Thaimaassa yli 300 miljoonan saksan markan tappiot. Huonojen asioiden ennustaminen näköjään sujui jo silloin...
On ollut aikoja jolloin olen toivonnut omien ennusteideni olevan väärässä, mutta ikävä kyllä lopulta olen kaiken pahan ennustamisessa ollut lopuksi oikeassa...
H-P kirjoitti 14.10.2009 - 17:18
Kyllä vähän ihmetyttää tämä touhu. Maanataina 5.10 Crusellissa meidän kaupunginjohtaja sanoi suureen ääneen, että Pohitulli on tutkittu ja mitään ongelmaa ei ole. Seuraavaksi saa lukea päivän lehdestä, että koululla on käynyt tarkastusryhmä ja mitään ongelmaa ei ole. Tuliko joku katumapäälle ja lähti varmistamaan asiaa. Se vaan miten asia tarkistetaan, kävellään eestaas ja mitään mittareita ei tiettävästi käytetty. Kumpa kaikki ongelmat ratkeaisi aina näin helposti.
Kerberos kirjoitti 14.10.2009 - 19:33
H-P'lle vastaus liittyen "kaupunginjohtaja ja tutkintaryhmä".

Joo.., kaupunginjohtaja sanoi Crusellissa että "joka-syskyinen huhu ja ei ole homeongelmaa". Lähettivät sinne Pöyhösen ja Arolan Pohitullin reksin ja talkkarin riemuksi kattomaan ettei koulun lattialle valu vesi (eik silloin Perjantaina 9.10. paistanu aurinko?) eikä homeitiöt haise nenässä (ja Uudenkaupungin Sanomien artikkeli 10.10.2009 josta kaupungilla vasta naurut kuuli.., ei oikein vakuuttanut "tarkastus" mikä nyt oli itsestään selvyys). Valkoisia ulkoseiniä värjää katonrajasta jokin vihreä.., ja miksi? Luehan Aaltosen Juhan blogi

http://pohtiva.vuodatus.net/blog/2191736

Osio aiheesta Pohitullin kattoremontista kirjoitettuna helmikuussa 1998 Kertoo jotain miksi meni aikoinaan pieleen.

Ainoa koulu jonka lakkauttamista minä tässä kaupungin tilanteessa kannatan on juuri Pohitullin koulun lakkautusta mainituista syistä (eli täysin päinvastoin kuin "virkamieskunnan diktatuuri", Efekon huu-haa konsultti ja harhaan-ohjausryhmä esittävät).
Teidän mitä kuluja se (Pohitulli) tulee lähitulevaisuudessa aiheuttamaan enkä aio olla sen maksumiehenä (kunnallisveroista). Siinä Efekon konsultin esittämä vuosittainen kouluverkkosäästö on pikkurahaa...

(Minulla on surullisen kuuluisa maine olla loppujen lopuksi aina oikeassa kaiken pahan ennustamisessa.)
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri