Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

21.10.2009 - 19:02

 Osassa blogeja syyteltiin viikonvaihde rajusti kaupungin virkamiehiä salailusta. Nyt on hiljaista. Nolottaakohan?

Pääluottamusmies aika antoi kovaa oppituntia siitä, että aina pitää keskustella myös toisen osapuolen kanssa ennenkuin tekee omia johtopäätöksiä. Samoin piti myös aina varmistaa lait ja sopimukset. Oma muisti on aina heppoisa ja tahtoo kääntää asiat oman mielenmukaisiksi. Ilman varmaa tietoa jää aina toiseksi.

Naantalin seminaarista on yli puoli vuotta aikaa, ei sitä enää kukaan tarkasti muista. Yleensä vain omat puheenvuorot. Nehän ne olivat seminaarin suola ja keskipiste. Yli puolen vuoden vanhoilla muisteluilla, kun lähtee paukuttelemaan niin heikoilla on. 

Jotenkin alkaa tuntua, että nyt käydään läpi systemaattisesti kaikki virkamiehet. Vainoharhaisuuttako? Nyt eräässä kommentissa päästiin jo satamapäällikköönkin. Ei meistä kukaan ole täydellinen. Uskon kuitenkin monen virkamiehen hankkineen rautaisen ammattitaidon. Asioiden eteenpäin vieminen ei ole helppoa. Arvosteleminen on.

Alla on jonkin verran kommentteja siitä, ettei näin voi jatkua. Olen samaa mieltä. Kyllä meitä hankalia tyyppejä varmasti on aina ollut. Tiedonvälitys on tullut niin nopeaksi, että pystytään saamaan paljon tuhoa aikaiseksi vähäisillä asioilla.

Silloin kun oltiin vielä lehdistön varassa, nopeakin keskustelu vei aikaa ja tunteet ehtivät rauhoittua. 3:sti viikossa oli mahdollista saada mielipide julki ja oli sensuuri. Blogeissa sensuuria on paikallisesti vain kahdessa. 

Kyllä oikeita asioita meidän pitää nopeasti päästä käsittelemään hedelmällisessä ilmapiirissä. Joku ne kuitenkin hoitaa.

sinä moneen virkamieheen uskova kirjoitti 21.10.2009 - 19:42
joko sait avattua sen R. Tähtisen viikonloppuna sähköpostissa kaikille valtuutetuille lähettämän powerpointiedoston ja luit sen myös läpi, kun kerran annoit siitä jo sormesikin jo pantiksi kahden johtajavirkamiehen selustaa puolustaaksesi? virkamiehet oikeassa ja sinä oikeassa, tähtinen ja valkonen väärässä. näinhän se, onneksi on vasemmistoliitto.
Harto Forss kirjoitti 21.10.2009 - 19:53
Miten niin sormeni pantiksi? Puolustan aiheettomasti solvatuiksi joutuneita. Viikonloppuna väitettiin, että tämä selvitys on salattu. Se on esitelty valtuustolle strategia seminaarissa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa olenko saanut auki vai ei. Jos tulee asia ja on tullut, niin olen erimieltä myös virkamiesten kanssa. Jos tunnet asian näin tarkkaan niin kuulut aika pieneen piiriin. Rohkaise mielesi ota pääsi pois pensaasta.
Jorma Aaltonen kirjoitti 21.10.2009 - 20:38
Kyllä minulle valkeni tuo "salattu" Power point". Valitettvasti Perussuomalaiset ovat oikessa !
Kerberos kirjoitti 21.10.2009 - 22:32
No.., ei nolota, mutta on minullapahan on ollut syy "osittaiseen hiljaisuuteen" (kun saan selvitystyön kolmesta asiasta tehdyksi niin ollaan sitten taas "hieman aktiivisempia")

Mutta, Harto on minulla YHSI kysymys sinulle, (en tietenkään odota että yksityiskohtaisesti muistat jotain 8 kuukautta vanhaa esitystä mutta...)
liittyen tuohon viime päivinä paljon mainittuun Heikki Miettisen tekemään Efekon Säästöpotentiaali- malli "v3.ppt"
PowerPoint esitykseen johon Rainer Tähtinen viittaa...

Muistatko suurin piirtein kuinka monta sivua siitä silloin Naantalin seminaarissa Anne Takala esitti (suurin piirtein) 1? 5? 10? 20? 30? 50?

Tuli vaan mieleen että "huhu mitä ympäriinsä liikkuu" on että 1 sivu,
mutta mikä todellakin oli suurin piirtein oikea määrä?

Olivat jotkut minutilleen väittäneet että siihen esitykseen käytettiin puoli tuntia...
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 08:25
Jorma Aaltonen: Viikonloppuna väitettiin Efeko-selvitys salatun. Maanantaina selvisi, että se on jopa esitelty valtuustolle. Sen jälkeen alkoi normaali juupas eipäs keskustelu. Eihän kukaan koskaan ole väärässä.
Kerberos: Olen kertonut muistamiseni Jorma Aaltosen blogin kommentissa.
Aktiivinen valtuutettu kirjoitti 22.10.2009 - 10:38
menee Takalan luo ja pyytää selvityksen. Hän sen myös saa, jos se on tarkoitettu julkiseksi kokonaan. Voihan selvitys olla hallinnon oma dokumentti, kuinka on mennyt.
On vähän semmonen olo, että äiti vilautti paperia, ja kakarat luulee että siinä oli luettelo joululahjojen karsimisesta.
-Juha A.- kirjoitti 22.10.2009 - 11:19
Ainakin neljä hallituksessa istuvaa Tähtisen lisäksi on sanonut ääneen, että ko. Efekon ver3-selvitystä ei ole käyty läpi.
Siis sitä selvitystä, missä oli mm. ne maagiset luvut yleishallintomme kustannuksista verrokkikuntiin nähden.
Ketkä: ainakin 1 dem, 2*kesk ja 1 kok.
Lisäksi on ainakin > 10 valtuutettua sanonut saman.
Naantalissa 23.3 ma jaetuissa papereissa sitä ei ollut mukana. Sen sijaan ver4 oli printattuna versiona jaossa kaikille seminaariin osallistujile.
Mutta tämmöstä tämä on: mää meinasi sanno, mut sit en sanonutkaan.

Joskus muisti pettää, tai sitten muistetaan väärin, muistetaan tietoisesti väärin tai vahingossa väärin. Tai ollaan vaan muiden mukana selkä suorassa johonkin suuntaan.
Että tämmösiä "lautakasoja" tässä nyt pöyhitään viime keväältä.

Itse ainakin olisin asiaa jo alkanut pöyhiä keväällä, jos olisin nähnyt/tiennyt/kuullut em. maagiset yleishallinnon kustannukset, johtuivatpa ne mistä hyvänsä tai tahansa. Kyllä niihin pitää jokin selvyys saada. Yllätys, ensin tietysti khallituksen! Ja sitten valtuuston.

Nythän olemme tilanteessa, että mikään kaupungin raha-asia (rahasto, tili) ei voi olla enää piilossa.
Rahastahan tässä koko ajan kinataan. Nyt kasvavassa määrin. Ja loppua ei näy.
-vero% nousee vuosittain ?, velkaa on otettava lisää jälkipolvien maksettavaksi ja silti Ukin ongelmat paisuvat ikääntyneen väkirakenteemme vuoksi.

Autuaaksi lopuksi vielä nämä ao. linkit
kuntaliitoksista, että on muutakin ihmeteltävää Ukin taloudesta:

Turun Sanomat 21.10.2009
ja
Vakka-Suomen Sanomat 20.10.2009
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 11:35
En tiedä oliko kommenttisi mitenkään minulle tarkoitettukaan, mutta tämä kaikki on tullut sen jälkeen, kun on selvinnyt selvityksen tulleen esitellyksi valtuustolle. Veljesi blogissa on se mitä minä muistan. Ongelmat ovat pääosin niinkuin sanot, mutta onko ikääntyminen ongelma ei perustu tietoon. Olemme nähneet tilastoja, jotka osoittavat,että yli 75-vuotiaista yli 90% ei tarvitse mitään hoitoa, näistäkin suurin osa on pääasiassa kotihoidossa. Lähes kaikki eläkeläiset ovat netto veronmaksajia. En missään tapauksessa halua tästä mitään väittelyä enkä eri-ikäisten vastakkainasettelua. Toivoisin etteivät muutkaan näin tekisi.
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 11:36
Ai niin...
Totesit siinä: "En kyllä juuri mitään esittelyn sisällöstä enkä sitä olivatko molemmat nyt keskustelussa olevat pumaskat esillä."
Kiitos rehellisestä näkemyksestä, osoitti siis sen että toinen (merkittävämpi, ja salatuksi mainittu) saattoi siis jäädä esittämättä....

Niin...
1. On julkisuudessa väitetty että se toinen powerpoint esitys (v3) oli "salattu" esittäjän toimesta.
2. On väitetty että siitä esitettin yksi sivu, jotta voidaaan väittää asia esitetyn.
3. Jos koko esitys kaikkine sivuineen (50?)olisi esitetty puolessa tunnissa tarkoittaisi se 36 sekuntia per sivu (ja tarvitsee todellisen tiedustelupalvelun upseerin valokuvamuistin, jotta pystyisi omaksumaan kaiken)

Johtopäätös, virkamieskunnan tarkoitus oli ettei esitetyt asiat missään mielessä jäisi päättäjien muistiin.

Joka tapauksessa...
Lyhyesti kiteytettynä:
"Yleishallinnosta sopii säästää 1.43 miljoonaa euroa", niin oppivat kaupunkimme röyhkeät ylimmät virkamiehet paikkansa (nk. "kurinpalautus" virkamieskunnalle)
Kun yleishallinnnon raha-hanaa kierretään reippaasti kiinni (yli miljoonan euron verran) oppivatpahan röyhkimykset virkamiehet jälleen kumartamaan kaupunginvaltuutettuja...

Hiljaisuuden jälkeen...
Tulen jatkossa kertomaan erään toisen merkittävän viranhaltijan ammattitaidottomuudesta (sillä kenestä tulen jatkossa kertomaan EI todellakaan OLE rautaista ammattitaitoa) ja hänen ala-arvoisesta käyttäytymisestä alaisiaan kohtaan...
(Varsinkin kun hän riehumisensa yhteydessä väitti jotain mitä ei ole tutkimuksin todistettu, ja olemassa olevat indikaatiot ovat päinvastaisia hänen väitteisiinsä, eikä "incidentti" ollut edes ensimmäinen kerta...)
Eli mustalle listalle päätyy röyhkeästi ja edesvastuuttomasti toimivia korkeita viranhaltijoita, jotka lopulta joko jättävät vapaaehtoisesti eroanomuksensa tai erotetaan tehtävästään. (kyllä säästöjä tulee)


On tullut aika tehdä merkittävä muutos:
Virkamiesten "p***een nuoleminen" saa tässä kaupungissa luvan loppua.

"Vanhaan hyvään aikaan" vasemmalla siivellä ei kumarreltu herroille, vaan tarvittaessa pistettiin reilusti hanttiin, ja toimittiin päinvastoin kun isot herrat (virkamiehet)halusivat. Mut siihen aikaan virkamihissä ei ollut moisia, "lähestulkoon selkärangattomia roistoja" kuin nykyään...
Nykyään ei ole edes ideologioistakaan enää rippeitäkään jaljellä...
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 11:50
Meillä on näkemys ero siitä mikä on takapuolen nuolemista. En oikein usko, että "Vanhaan hyvään aikaankaan" vasemmisto pisti vain hanttiin ja toimi päinvastoin kuin herrat. Varsinkin kun väität entisaikojen herrojen olleen parempia kuin nykyiset. Aika epäloogista. Niin kauan kuin olen ollut politiikassa ja sitä aiempaa historiaa lukenut niin meillä on aina ollut vaihtoehto. Hanttiin pistän vaikka en asiasta mitään tiedä ei sovi vasemmistolle. Perehdymme asioihin, olemme erimieltä, jos aihetta on, emme laksuta leukojamme vain siksi, että näyttäisimme urhoollisilta. Eiköhän aleta hakea vaihtoehtoja sille miten saamme palvelut säilytettyä ja vero% pysymään kohtuullisena. Näiden asioiden puolesta minusta ja uskoisin muustakin vasemmistosta saa aina kaverin.
-Juha A.- kirjoitti 22.10.2009 - 12:07
Hartolle hiukan:
Niin, toin sen "totuuden" näistä Efeko-raporteista, joita onkin ollut siis kaksi. Se "vähemmän" kopioitu ver3 eläköön omaa elämäänsä tästä lähtien. Ja toivomme erityisesti koottuja selityksiä yleishallinnon kuluista!

Ikääntymisestä lyhyesti. Ikääntymisen myötä ihmisillä tuppaa monenlaisten palvelujen tarve lisääntymään kuten tiedämme. Mm. asumiseen ja terveydenhoitoon liittyvät tarpeet.
Mutta odotellaanpa nyt vaikka ma-iltapäivän valtuusto-talousseminaaria. Ollaan taas hitusen verran viisaampia sen jälkeen.
H-P kirjoitti 22.10.2009 - 12:35
Eikö teille valtuutetuille tule koskaan sellainen olo, että olette pelkkiä "kumileimasimia"
Teille esitetään vaan sellaista infoa mikä on jollekin osapuolelle eduksi.
Kyllä mua ainakin alkaisi sapettamaan jos joku asia jää pimentoon, tarkoituksella.
Oliskohan aika herätä. Teidät on sinne äänestämällä valittu. Te jos joku olette siellä meidän luottamuksella. Nyt ottamaan asioista selvää ennekuin tulee lisää 200 000 eken laskuja.
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 13:09
Ei vasemmista ainoastaan hanttiin pistänyt, mutta tarvittaessa (silloin kun oli tarpeen), nykyään jossakin määrin vaisummin (valitettavasti), ennen puututtiin hanakammin epäkohtiin. Epäkohtiin puuttumista pitäis olla enemmän...

Nollatoleranssi ikäsyrjinnälle, sillä eläkeläisetkin ovat veronmaksajia (tosi on),
ja muistuttaen että vuosi sitten syksyllä kaupunginjohtaja säästökohteita ideoidessaan julkisuudessa (Uudenkaupungin Sanomissa) mainitsi "säästöjen kohteiksi lapset ja vanhukset", silloin ensimmäinen ajatus mikä kuohahti mieleeni oli: "Mikä selkärangaton lurjus!"
Meni kaupunginjohtajan arvostus kerralla minun näkökulmasta...

Raju säästäminen ylesihallinnosta (ainakin miljoona euroa pois niiltä) vaikuttaa riittävästi kunnallisveron nousun hillitsemiseen, palveluista (esim kouluista) tinkimättä...

Efekon "salattu v3 dokumentti" tukee sitä,
1,43 miljoonan euron säästöä yleishallinnosta, joka on on parempi vaihtoehto kuin kouluverkosta (mistä ei saa kuin vanhempien vihat niskoilleen), VARSINKIN missä oppilaiden siirron kohteeksi mainitun Pohitullin kiinteistön ongelmista on löytynyt lisää näyttöä... (kun tämä on ohi, koulu joka suljetaan on Pohitulli, terveydelle haitallisena kiinteistönä, tapahtuipa se sitten vaikka ministeriöiden kautta)


Ja tämä tuokin seuraavaan kysymykseen...
Kuka "harhaanjohtaja" rajasi kouluverkkoselvityksestä kiinteistöt ja niiden kunnon (ja varsinkin Pohitullissa piilevät kalliiksi koituvat homeongelmat) kouluverkkoasian ulkopuolelle???

Vertailun vuokis, vuonna 2006 silloisessa Uudenkaupungin peruskoulu-verkkoselvityksessä, kiinteistöt OLIVAT OSA selvitystä...

Tutkinnassa on löytynyt indikaatioita Pohitullin useista vesivahinko korjauksista viime vuosina (huomattavasti vuoden 1997 kattoremontin jälkeen), siis sisätiloissa "maalia pintaan tyylillä". Ja nyt TAHALLINEN systemaattinen salauspyrkimys kyseisen kiinteistön ongelmista, ja yhden asian voin luvata...
KAIKKI tulee julki...

Ei ole kenenkään intressien* mukaista pakata lapsia koulurakennukseen joka terveydelle haitallinen (*paitsi turhamaisten kaupungin virka-henkilöiden)

Kaupungin insinöörikin oli kuulemma lähtenyt tarkastamaan kiinteistöä silmämääräisesti 9.10. riehuttuaan ensin kaupungin varikolla sanoen että:
"Ei siellä mitään hometta ole!"
(aika hyvä oletusarvo, mutta pitäis enste tutkia kiinteistö näytteineen kaikkineen, ennen kun väittää olevan ilman hometta)

Pohitullista on vuosien saatossa siirtynyt pois henkilöitä joiden vaivat indikoivat altistuneen sisäilman homeitiöille.

Eli selvitettävää viel paljon on...
Ajattelija kirjoitti 22.10.2009 - 13:32
Muita lukijoita ei palvele tällainen virkamiehen/virkahenkilöiden yksipuolinen nimittely ja herjaus, joita kommenteista joutuu lukemaan. Asiat eivät ole noin musta-valkoisia todellisessa elämässä eikä niiden pitäisi olla täällä nettiavaruudessakaan, ei todellakaan.

Olisiko Harto Sinunkin syytä siirtyä "valvontaan"?
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 13:50
Vastaus Ajattelijalle:
Ei se ole "nimittelyä tai herjausta" jos kertoon jonkun kaupungin ylimmistä virkamiehistä käyttäytyneen (riehuneen) alaistensa edessa asiaankuulumattomalla tavalla. Yleensä vastaavia luetaan Ilta-Sanomissa, tai Iltalehdestä...
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 14:01
No niin nyt tuli asiallisia kommentteja joista toivottavasti syntyy keskustelua. Tuohon ikääntymisen kommenttiisi, Juha, into palaa vastata, mutta antaa olla, ei aleta laittaamaan ikäryhmiä vastakkain. Kunnioitusta kaikille, ei heitellä palveluntarpeita ellei ole edes jotain tietoa tueksi. En ole kokenut olevani kumileimasin. Saan tietoa ja nopeastikin pelkällä puhelinsoitolla. Pystyn mielestäni vaikuttamaan omalta osaltani päätösten sisältöön. Edustan pientä puoluetta, joten ei vaikutukseni tietenkään ole mitenkään liiallista. Osallistun demareiden ryhmäkokouksiin ja sitäkin kautta on vaikutus mahdollisuutta. Jos ivaa ja ylimielisyyttä tulee niin kyllä se tulee eräältä blogi ystävältä. Ei se mitään samaa saavat muutkin osakseen. Asioita voidaan katsoa monelta kantilta ja eriasiat ovat eri-ihmisille tärkeitä. Näitä sitten pitäisi osata laittaa oikeudenmukaiseen järjestykseen. Joudutaan rahaa vähentämään mistä tahansa koskee se jotakin ihmistä, joka ei siitä taatusti tykkää. Yritetään keskustella ja löytää kohteita joissa säästöt vähiten vaikuttavat ihmisten elämänlaatuun. Pakon edessä on sitten korotettava vero%:kin. Vasemmistoliitossa ollaan aika yleisesti sitä mieltä, että vero% nosto on pienempi paha kuin palvelujen heikentäminen. Rajansa %:kin. Alkaa tuo verotus viedä ansioista todella paljon. Kyllä me sitten saadaankin. Ovat palvelut viime vuosikymmeninä nousseet kokonaan toiselle tasolle. Onhan siellä kouluverkkoselvityksessä kiinteistöistäkin kunnostustarpeet ja kustannukset. Mahdollisesti lopetettavien koulujen tulevia käyttöjä ei ole mietitty. Se on sitten teklan ja virkamiesten mietintää. Hallinto on ala, josta aina sanotaan tarpeetonta ja liian kallista. Taloustyöryhmä ei ole saanut vielä työtään valmiiksi. Pitää ilman muuta sielläkin avata hallinnonkustannukset ja miettiä onko tarpeetonta kulua.
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 14:06
Nyt kun minunkin blogissani on alettu keskustella niin kyllä ilmeisiä ylilyöntejä on. En kannata sensuuria, mutta katsellaan eiköhän ne puitteet löydy varsinkin kun blogin pitäjä itse ei kovin provosoi.
väitätkö forss kirjoitti 22.10.2009 - 14:23
että vakka-suomen nopeimmin vanheneva väestömme ukissa ei muodostu meille rakenteelliseksi ongelmaksi?
LAKIMIES kirjoitti 22.10.2009 - 14:41
Edellä blogin pitäjä (=Forss)sanoi, ettei hän itse kovin provosoi...Kuitenkin edell. blogijutussaan väitti nimettyä henkilöä valehtelijaksi ja vihanlietsojaksi !
- Harton tulisi muistaa rikoslain 24:9 §, jossa puhutaan kunnianloukkauksesta (joka esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen .... tai muuten halventaa toista ) .. on tuomittava sakkoon tai vankeuteen enintään 6 kuukaudeksi + korvaukset päälle!
- pitäisikö Harton itsensäkin ensin siistiä ja sensuroida tekstiään - tai antaa vaimonsa esilukea. - Ja ainakin hiukkasen vähentää noita ylikierroksia ....
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 15:52
Harto.., puhut vihdoikin asiaa kun sanoit että: "vero% nosto on pienempi paha kuin palvelujen heikentäminen".

Just näin! Olen siinä ihan samaa mieltä. Huonoina aikoina (turha kenenkään kiistää etteikö tämä ja ensi vuosi olisi kurjaa aikaa) on ymmärettävää jos kunnallisveroprosentin nostaa vuodeksi tai pariksi "vaikka Laitilan tasolle" (tai hiukan ohikin). Se voi muodostua välttämättömyydeksi (palveluiden säilyttämiseksi nykytasolla) jossa jokainen kantaa kortensa kekoon... Parempina aikoina tulevaisuudessa voi sitten % tasoa laskea...
Kun varmaa on että huonojen vuosien jälkeen tulee taas paremiakin aikoja... Ja kuitenkaan ei olla missään 1990 tilanteessa nytkään...

Vanhuksista*, lapsista* (ja koululaisista), tai vähäosaisista ei pidä nykyisellään missään olosuhteissa tehdä säästökohteita...
(*vaikka kaupunginjohtaja niin ideoi jo vuonna 2008)
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 16:35
En väitä etteikö ikärakenne olisi vinoutunut. Taloudellisen rasitteen kannalta uskon asian olevan toinen. Itsekin käytän huomattavasti vähemmän yhteiskunnan palveluja kuin lasten ollessa vielä kotona. Ei aleta siitä kiistelemään. Näissä blogeissa vaan kovasti on mollattu eläkeläisiä ja toivon sen loppuvan tai ainakin siirtyvän asialliselle tasolle. En sanonut etten provosoi vaan yhden syyn miksi ylilyöntejä tulee.
Kaksijoakoista kommentointia kirjoitti 22.10.2009 - 17:17
Harton lausumia tästä viestiketjusta

"...blogin pitäjä itse ei kovin provosoi"

"En sanonut etten provosoi vaan..."

Loppuun verotettu  kirjoitti 22.10.2009 - 17:24
On helppoa sanoa,että nostetaan kunnallisveroa palvelujen turvaamiseksi. Kunnallisvero on tasavero, eli pienituloisimmat maksavat suhteessa enemmän kuin isotuloiset. Olisi vihdoin jo aika ryhtyä etsimään säästöjä rakenteista. Ei meitä köyhiä voi jatkuvasti kupata. Veroäyri on kohta 30, jos valtuuteut eivät uskalla tehdä ikäviä mutta välttämättömiä päätöksiä!
Mitä järkeä kirjoitti 22.10.2009 - 17:50
on pitää seminaareja jos muutaman kuukauden kuluttua kukaan ei muista oleellisia asioita ja "nopeimmat unohtajat" eivät muista koskaan edes käsiteltyjä esityksiä nähneensäkään ?? Ei tämä näin voi olla !!! Valtuustosta on tulossa "sirkus" jossa "pellet" vaihtuvat määräajoin. Peruutuspeilistä etsitään syyllisiä kun näkemyksiä tulevasta ei ole. Nämä blogit tukevat asiaa.
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 18:52
Kyllä säästöjä on jo etsitty rakenteista. Kouluverkko on 1 sellainen. Valtuustossa sitten rohkeus katsotaan. Olen jo ottanut siihen kantaa ohjausryhmän äänestyksessä. Olemme etenemässä myös terveyspalveluissa. Nämä eivät kuitenkaan riitä lisää pitää löytyä. Veron korotus on laitimmainen konsti. Olet oikeassa kunnallisvero on tasavero ja koskee enemmän pienituloiseen. Hyvätuloisella on paremmat mahdollisuudet palvelujen ostoon eikä tarvetta säilyttää yhteiskunnanpalveluja. Kenellä meistä on varaa esim. ohitusleikkaukseen, mikäli se pitäisi itse maksaa kokonaan tai koulutukseen, päivähoitoon jne. Yritetään löytää vähiten koettelevat tavat. Tämä, että keskustellaan jo asiallisesti on hyvä merkki tuloksiin pääsemisestä. Toivottavasti valtuusto, hallitus ja eräät lautakunnat ottavat tästä esimerkkiä. Kyllä ratkaisut löytyvät, kun aidosti yhdessä yritetään eikä kerätä irtopisteitä.
Tämä Efekon selvitys ei ollut seminaarin oleellisin asia. Teimme kaupungin strategiaa. Selvityksiä tehdään pilvin pimein. Kyllä ne kaikki aina asioita eteenpäin vievät hivenen. Mihinkään ratkaisijan rooleihin niistä ei ole. Tämäkin nousi keskusteluun vain siksi, että jotkut luulivat asian salatun ja pääsevänsä lyömään virkamiehiä. En lähde väittelemään jälkimmäisen kommentin kanssa. Niinhän se on kuin sanot.
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 20:40
Harto, luehan tämän päiväisen (22.10.) Uudenkaupungin Sanomien sivu 18 juttu "..puretaan koulun tieltä Laitilassa"

Ymmärtääkseni se oli juuri Kappelimäen koulu jolle osui sulkupäätös homeongelmien vuoksi. Ja samanaikakauden tasakattokyhäelmiä kuin Pohitullikin. Ja nyt aikovat Laitilassa siis rakentaa uuden koulurakennuksen asuntolan paikalle...

Olisivat voineet kutsua VTT'n paikalle hieman aiemmin niin ehkä olisi ollut hieman enemmän vaihtoehtoja.

"Jotain mietintämyssyyn": VTT Pohitullille tutkimaan paikka ennen lopullisia kouluverkkoratkaisuja...
Harto Forss kirjoitti 22.10.2009 - 20:53
Ajattelija kommentoi lasten koulukuljetuksia, jostain syystä ei näy vielä täällä muualta näin. Kyllä se oli silloin jo aika tuskallista, kun omat lapseni kävivät Ugissa. Auto oli usein jo niin täynnä, että joutui matkan seisomaan. Eikä suinkaan menty suoraan Ugiin vaan kierrettiin Taipale ja Sundholma. Tämä koskee Lokalahdelta yläastetta, lukiota ja ammattikoulua. Eikä Lokalahdella ole muutosta tapahtumassa. En tiedä koulujen lopettamisen johtavan vastaaviin ongelmiin muualla. Kalannissa jää keskustaan yläkoulukin ja Pyhämaan koulu säilyy. Ainakin sellaisen ennusteen nyt tekisin.
Kerberos kirjoitti 22.10.2009 - 21:35
Muistan sen vanhan Lokalahden tien... Soratie aikaa... Just sen tähden oli "kyläkouluja" tiheässä.

Oli Mattisten koulu, ja eikös siinä Arvassalon nurkillakin ollut joku koulu aikoinaan (Kytämäen ja Arvassalon välissä, se punanen isohko rakennus liki sitä pientä siltaa), nyky mittapuun mukaan ala- asteitahan "kansakouluja" ne kaikki oli. Mutta toki, ylä-asteet, "silloiset lyseot" ja muut vastaavat oli isommissa asutuskeskuksissa. Mutta nykyselvityksessä oltaisiinkin siirtelemässä ala-astelaisia.., ei ylä-astelaisia... Ja siin on vissi ero...

Vaan juuri Haapaniemen oppilaiden osalle jäisi ongelmat kulkeutuessa kaupunkiin...
Ongelmallinen on varsinkin nykyisen Lokalahdentien ylitys Sundholman risteyksen kohdalla, paikassa mutka Lokalahden suunnasta tultaessa (rajallinen näkyvyys), 80 rajoitus muuttuu kuudeksikympiksi, mutta ei hyvä paikka jos pienten pitää ylittää vilkas maantie bussipysäkille tultaessa. Onnettomuuksien todennäköisyys TODELLAKIN kasvaa...

Ja eihän nyt sen enempää Haapaniemen kuin Seikowinkaan oppilaita mihinkään Pohitullin homeiseen kiinteistöön voi laittaa... Siitä tulee iso meteli ja 16000 jälkiviisasta...

Ja mihin ne Pohitullin oppilaatkin laitetaan kun VTT tutkii ja paikka laitetaan kiinni??? (mietihän sitä)
Usko nyt Harto.., Pohitullin kiinteistöstä löytyy kiinteistön kunnon kannalta "ikäviä asioita" jotka pidettiin harhaanjohtavien virkamiesten toimesta pimennossa, niistä on varoitettu kiinteistöalan ammattilaisten toimesta (ne jotka aikoinaan rakensivat ja/tai aiemmin korjasivat sitä kelvotonta kiinteistöä)
Sijoituspaikkoina "home-evakoille", mahdollisuudet ovat:
Saarnistoon (jonne ei siis Pohjoiskulman oppilaat siinä tilanteessa mahdu), 6-musiikkiluokka Viikaisille (yksi sopiva luokkahuone löytyy jo nyt, ja voidaan toteuttaa yhtenäiskoulu kokeilu "prototyppinä"), Hakametsään, ja Seikowiin ja tuskimpa siinä vaiheessa kiinteistöjen käyttöasteet ja ryhmäkoot mahdollistaa Haapaniemen oppilaiden sijoittelua edellämainittuihin kouluihin...

Vaihtoehtoinen koulusuunnitelma pitää siten olla hihassa...
kaikki muut koulut on kunnossa vai? kirjoitti 22.10.2009 - 23:37
mikä helvetin ajojahti kerberoksella oikein on? jos uusinkin ala-aste on jo 20 vuotta vanha ja vanhin 130 vuotta, niin uskooko joku että ne ovat täysin kunnossa.
kannattaa miettiä, että onkohan mahdollisesti muissakin kouluissa käytetty kaiken maailman muoveja yms. ja ties mitä lisäeristyksiä.
eikö niisä ole ollut mitään vesivuotoja missään katosta, putkista, viemäreistä, pattereista. pirun outoa on ellei muka mitään ole ollut.
Kerberos kirjoitti 23.10.2009 - 00:14
Muutkin kaupungin kiinteistöt tulevat tutkittaviksi.

Rajallisen ajan ja kaupungin rajallisten voimavarojen vuoksi, ensin tutkitaan tunnetut ongelmakiinteistöt prioriteettinä, sitten muut oletetusti terveempi kiinteistökanta.

Kyse ei ole ajojahdista, tässä priorisoinnissa kysymys on 70-luvulla tehtyjen kelvottomien kiinteistöjen tutkimisesta ensin. Ja Pohitullin sulkemisen jälkeen ei täällä ole mahdottomasti varaa sulkea lisää koulukiinteistöjä, muuten voi joutua tekemään kuin Laitilassa.., rakentamaan lisää ja sehän vasta on rahan tuhlausta.
(eli kouluverkko tarkasteluun on syytä ottaa mukaan kiinteistöjen kuntotarkistukset
kuten esim. Juha Aaltonen on tuonut asian esille)

Kiinteistöihinkin pätee toki vanha sääntö, mitä nopeammin ongelmat havaitaan ja mahdollisuuksien mukaan korjataan, sitä edullisemmin loppujen lopuksi selviää...

Se että "silmämääräinen tutkijntaryhmä" kaupungin insinöörin komennossa hätäpäissään julkisesti inttää vastoin tiedossa olevia tosiasioita, ei johda pitkällä aikavälillä parhaaseen kaukaa viisaaseen lopputulokseen...
Harto Forss kirjoitti 23.10.2009 - 06:24
Ei kai niitä kyläkouluja huonon tien takia ollut. Lapsia oli silloin paljon eikä silloin edes puhuttu maksetuista autokuljetuksista. Lokalahdenkin väkiluku putosi 2000:sta 1000:n hetkessä. Mihin se on jäänyt. Kyllä silloin pitää kouluja sulkea, kun käyttäjämäärä romahtaa. Näin on nyt käynyt Ugissa. Kyllä sieltä Pohitullista saattaa hometta löytyä. Iso rakennus, jonka katto aiemmin vuosi. Mikäli sitä, joskus löytyy niin ei sitä varmaan niin paljoa ole, että pitäisi rakennus purkaa. Siellä on tehty isoja remontteja mm. katto uusittu. Keittiö remontti menossa laajennuksineen. Ei meillä ole varaa hylätä näin "uutta" koulua. Saarniston jälkeen uusin. Kuntotutkimuksia tehdään ja niiden mukaan lähivuosina ei ole odotettavissa kuin pintaremontteja. Putkiston uusiminen tulee jossain vaiheessa tarpeelliseksi. Mikäli jotain suljettavien koulujen listalta muuttaisin niin se olisi Haapaniemi. Perusteluna mainitsemasi koulumatkan vaarallisuus. Lisäksi olettaisin kaupungin kasvavan myös etelään. Nyt kaupungilla ei ole siellä maata kuin Arvassalossa ja se on liian kaukana. Maata saattaa tulla nopeastikin myyntiin. Toinen olisi Pohjoiskulma. Pyhämaan koulun saama jatkoaika ei ole nykynäkymin pitkä. Silloin kun sieltä koulu mahdollisesti loppuu Pohjoiskulma olisi tarpeen. Ennusteiden mukaan nytkin Pohjoiskulmassa lapsimäärä kasvaa.
Koulpoik kirjoitti 23.10.2009 - 09:29
Mitkä ovat mielestäsi Kalannin yhtenäiskoulun edut?
Kerberokselle, kirjoitti 23.10.2009 - 10:43
jos oot autokauppias, en ostaisi sinulta käytettyä autoa. Puhumattakaan hevosesta. Mäkin osaan väsätä pitkiä lauseita, mutten sentään noin jumalattoman pitkiä. Missä oot oppinu tommosen tekniikan?
älä selittele turhaan harto kirjoitti 23.10.2009 - 11:17
noista kouluista. päätösesitys on tulossa, aineisto on verkossa kaikkien sitä haluavien luettavissa. kyllä noita jonkun koulun taustajoukoissa olevia riittää joka kylään.
valistunutta on tehdä ne virkakoneiston ulkopuoliset tutkimukset jäljellejääviin kouluihin. se tarvitsee valtuuston siunauksen eli määrärahan.
Kerberos kirjoitti 23.10.2009 - 11:34
Niin Harto, mitä sanoit säilyttämisten puolesta, Pohjoiskulmasta suhteessa Pyhämaan kouluun, ne ovat lähekkäin ja mahdollistaisivat toisen säilymisen jos toinen jossain välissä liian vähiin käyneiden oppilaiden vuoksi lopettaisi.
Ja eräs kehui Pohjoiskulman koulukiinteistön tiloja, ja todellakin, oppilasmäärän kasvu ovat puolestapuhuvia kriteerejä.

Haapaniemen alueen kehittyminen on myös peruste sen alueen koulun puolesta.

Tulevassa "uudessa tilanteessa" mikäli Taivassalo liittyy Uuteenkaupunkiin
Seuraava "uhanalainen" koulu tulee olemaan Lokalahden koulu...
MUTTA puolustuspuheevuoroksi löytynee toinen mahdollinen kuntaliitos Kustavi. Jos Kustavia liittyy Uuteenkaupunkiin "vanha kynnyskysymys" tulee takaisin eli ns. Lehmankurkun tie (mikä elävöittäisi myös Lokalahden kirkonkylää) ja silloin Kustavin pohjoisosista "lähimpään kouluun" tarkoittaisi Lokalahden koulua. (no siin oli jo kuntaliitos spekulaatiototkin mukana, mutta huomioon otettavia seikkoja pitkällä aikavälillä)

Pohitulliin liittyen...
Heikki Wala toi esille että "koulujen liikuntasalit säilytettävä kaupungin omistuksessa"... Kaukaa viisasta...
Alkuperäinen Pohitullin liikuntasali (1/3 nykyisestä) suurennettiin valtakunnan tason koripallo otteluita varten ja muutenkin joskus 80-luvun alussa. Siinä liikuntahallissa siis murto-osa on on alkuperäistä vuoden 73 tekelettä
Rakenteilla oleva kaupungin keskuskeittiö
ei omaa kohta juurikaan mitään vuoden 73 alkuperäisiä rakenteita ehkä lattian ja jonkun seinän tyngän. (No siin kiinteistön osat vaikka Viikaisten väen iloksi)

Pohitullissa myös on toistuvasti tehty suuria kalliita remontteja, törsätty edesvastuuttomasti veronmaksajien rahoja
(koko historiansa ollut kallis korjattava, ja kuitenkin kelvoton)

Vaan rakenteellisten ongelmien ydin on Pohitullin "kolmen käytävän" pohjois-osa.
Ja sille ovat monet asiaan perehtyneet antaneet purkutuomion (haukkuneet sen "kelvottomaksi tekeleeksi jota ei korjaaamallakaan hyväksi saa"),
juuri siitä syystä että siihen on jo tähän mennessa törsätty kohtuuttomasti kaupungin rahaa ja kalliimmaksi vaan tulee...
Jos tässä kaupungissa TODELLA säästöjä haetaan, SÄÄSTÖKOHDE Nro 1. "Pohitullin pohjoisosa kiinni ja rakennusjäte-kasaksi".

Sanoit että, ei ole varaa hylätä, niin "uutta" koulua...
Sanotaan näin että kaupungilla ei ole kohta varaa törsätä rahaa niin "täysin suteen" rakennus-konstruktioon.

Tietysti terveysongelmia saavien Pohitulliin sijoitettujen lasten vanhemmat voivat haastaa kaupungin oikeuteen vaatien miljoonien korvausia seuraavien vuosikymmenten ajan ("Ameriikan malliin"), mutta kalliiksi sekin tulee...

Ongelman ydin ei Pohitullin osalta ole vain katossa jonka korjaus 1997 (josta Juha Aaltonen kirjoitti kuvaavasti) ei tainnut oikein onnistua, tai rakennuksen alarakenteissa jossa "vesi maka pohjassa" (niin pahasti että korjaus suunnitelmissa jatkossa aikovat "rakentaa huoltoluukut kellarikerrokseen joista pääsevät tekemään tulevia huoltotöitä alapohjan rakenteissa"). Vaan ongelmia on myös seinien eristeissä, seinissä paistoi jo 70-luvun jälkipuoliskolla eristeet saumoista, ja jos ne eristeet näki.., meni niihin myös vesi... Ja vesi rakenteisiin (eristeisiin) päässeenä aiheuttaa hometta... Eli Pohitullin rakenteelliset ongelmat ovat:
1. katossa, 2. pohjassa, 3. seinissä...
Olemme "Laitilan tilanteessa", vain VTT'n vahvistus asialta puuttuu...

Koskahan tästä kaupungista löytyy sen verran viisautta että kierretään raha-hanat kiinni kaupungin kelvottomimmalta ja kalleimmaksi koituvalta homeiselta Pohitullin koulukiintiestöltä? Kai sitten kun VTT'n ukot sanoo: "Ei käy koulukiinteistöksi."

Yhteenvetona voi todeta:
Olisi järjetöntä sulkea hyviä kouluja ja jättää "kaupungin koulukiinteistöjen todellinen kuvainnollisesti mätäpaise, siis homeläjä" jäljelle ja aiheuttamaan lähitulevaisuudessa miljoonien ja taas miljoonien korjauskustannukset veronmaksajille...

Siinä nyt oli vähän kaikki mitä mieleen tuli... Ja toivottavasti jotain muistiin laitettavaa...
Harto Forss kirjoitti 23.10.2009 - 11:35
En tiedä muuta etua kuin hallinnollisten kulujen lievä väheneminen ja ehkä opettajien käytön helpottumista molemmissa kouluissa. Yläkoulun jääminen Kalantiin lyhentää koulumatkoja ja vähentää matkakustannuksia. Yleensä perusteluksi on sanottu, että koulu-uudistuksen toteuttamisen tämä poliittisesti varmistaa. En selittele, kantani näkyy ohjausryhmän äänestyksessä. Ajatuksiani kerroin. Blogi on siihen sopiva väline.
Koulupoik kirjoitti 23.10.2009 - 12:50
Edes hallinnollisia kuluja yhtenäiskoulu ei vähennä. Toisen koulun rehtorin palkan säästyminen tulee kustannuksissa takaisin yhtenäiskoulun rehtorin saadessa yläkoulun rehtorin palkkaa, joka määräytyy ryhmien määrän mukaan. Tässä tapauksessa ryhmien määrän muutos on suuri ylöspäin. Opettajayhteistyö on tähänkin mennessä toiminut hyvin jo viisitoista vuotta, puhumattakaan monista muista yhteistyömuodoista.
Harto Forss kirjoitti 23.10.2009 - 12:57
Näin varmaan on. Koulupoik tuntuu olevan asiantuntija. Vielä tuosta Pohjoiskulman koulusta, ohjausryhmän esityksen perusteella ei muutaman vuoden kuluttua tule olemaan kumpaakaan koulua. Tämän asian ymmärtämiseen ei ole mahdollisuutta.
Koulupoik kirjoitti 23.10.2009 - 21:53
Kiitos kehuista, mutta oikeilta asiantuntijoilta kouluista voisi asiaa myös kysyä, eikä uskoa pelkästään Kalannin koulun rehtoria, joka petaa itselleen kovempaa palkkaa lakkautetavien koulujen muodossa.
Matti Ankelo kirjoitti 25.10.2009 - 19:42
Pidän kyllä Kalannin koulun rehtoria oikeana asiantuntijana, jolla on kokemusta myös yhtenäiskouluista. Arvostettavia asiantuntijoita on toki muitakin. Sen sijaan en erityisemmin osaa arvostaa "Koulupoikaa", joka nimimerkin suojassa täällä tölvii mitä ilmeisimmin kollegaansa perusteettomasti, jostain katkeroituneen ja kateellisen oloisesti.

Matti Ankelo
Koulutuslautakunnan puheenjohtaja
musta joulu kirjoitti 25.10.2009 - 23:46
hienoa nähdä että ukista löytyy 1 kunnon valtuutettukin! alkaa usko mennä valtuustoon tämän rake-java-juha.a ketjun sairaita blogeja lukiessa. harvinaisen katkeraa ja suorastaan sairasta toimintaa. tulet saamaan ääneni seuraavissa vaaleissa.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri