Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

05.12.2009 - 14:35

Alla lainaus Taloussanomista.  

Arkkiatrin kanssa on vasemmistolaisen helppo olla samaa mieltä. Laadusta on niin paljon ollut näyttöjä ettei sitä tarvinne enää epäillä. Yksityinen yrityshän pyrkii mahdollisimman suureen voittoon. Hinnoista tehdään tilaaja kunnan kanssa sopimus. Silloin ei ole muuta tietä tuoton kasvattamiseen kuin laadusta tinkiminen. Laadunvalvonta taas on kunnille ylimääräinen kulu.

Myös on itsestään selvää, että ennaltaehkäisy ja peruspalvelujen hyvä hoito vähentävät erikoishoidon rarvetta. Tämän puolen kohentumisesta onkin tullut tuloksia. Kertoohan aamun lehti erikoissairaanhoidon tarpeen selvästä vähenemisestä. Kerrankin sieltä tulee hyviä uutisia. Tähän mennessähän kulut ovat valtavasti kasvaneet. Nyt sitten onkin näytönpaikka. Kyetäänkö kuluja karsimaan hoidon tarpeen vähenemisen suhteessa.

Tässä tilanteessa tulojen supistuessa menojen karsinnassa harvat onnistuvat. Eivät yritykset sen paremmin kuin kunnatkaan. Ei ole onnistunut Ugikaan. Nyt on sentään totista yritystä. Rakenteita pyritään tosissaan keventämään. Se on synnyttänyt "Tassut ketoon" puolueen ja onnistuminen näyttää huonolta. Kaikki ne jotka ovat puhuneet kiivaimmin rakenteiden muuttamisen puolesta eivät hyväksykkään tosipaikan tulleen mitään muutoksia.

Arkkiatri Risto Pelkonen ei usko, että terveyspalveluiden ulkoistaminen tuo säästöjä tai parantaa palveluiden laatua.

Taloussanomat
5.12.2009 12:25
Kommentit 12

Ylen TV1:n Ykkösaamussa puhuneen arkkiatrin mukaan ulkoistamisesta on tutkimustuloksia, eikä säästöjä loppujen lopuksi juuri kerry. Kunnissa hoitojen osto ulkopuolisilta myös heikentää laadunvalvontaa. Periaatteessa palveluntarjoaja kuitenkin noudattaa julkisen puolen sääntöjä.

Ulkoistamisen sijaan Pelkonen kehittäisi perusterveydenhuoltoa, erityisesi terveyskeskuksia. Hoidon kustannukset ovat sitä vähäisempiä, mitä paremmin perusterveydenhuolto sujuu. Myös hoito tällöin korkeatasoisempaa, Pelkonen sanoo YLE Uutistenmukaan.

Arkkiatrin mukaan terveydenhuolto nielee kaikki rahat, mitä sinne päätetään syytää. Hoidon laadun parantamiseen olisikin etsittävä myös muita keinoja kuin budjetin kasvattaminen.

Pelkonen muistuttaa, että poliitikot sorvaavat budjettiraamit. Yhteiskunnan ylätason velvollisuus on päättää hoitojen priorisoinnista. Käytännössä tällaisia päätöksiä ovat esimerkiksi ratkaisut siitä, mitkä lääkkeet korvataan ja mitkä ei.

Lääkäritasolla on enää vähän vaikutusta rahan määrään, ja tehtäväksi jääkin usein vain valita hoidoista tehokkain.

 

Andy kirjoitti 05.12.2009 - 20:08
Onhan se niin, että yksityinen pyrkii mahdollisimman suureen voittoon. Mutta mitä yksityistä yrittäjyyttä on sellainen, että 75 % tuloista tulee valtion kassasta mm kelakorvauksina. Asiakkaiden tulisi maksaa palvelut itse tai itse kustantamansa vakuutuksen kautta. Lisäksi otetaan vaan rusinat pullasta ja hankalat tapaukset ja erikoissairaanhoidon hoitaa julkinen puoli.
Ei ole ihme, että Suomeen rakennettu julkinen terveyskeskusjärjestelmä on pahasti rapautunut. Hyvin toimeentulevat eivät sitä enää tarvitse vaan saavat hoitonsa työterveyshuollon yrittäjiltä.
Sosiaali- ja terveydenhuolto on hyvinvointiyhteiskunnan ydin, joka pitäisi pystyä hoitamaan julkisena palveluna paremmin. Sillä ei myöskään tule tavoitella voittoa. Tämä olisi helppo juttu hoitaa, ellei rahat virtaisi yksityiseen bisnekseen.
Harto Forss kirjoitti 05.12.2009 - 20:12
Andylta tuli analyysi johon ei ole mitään lisättävää eikä poisotettavaa.
Kovia lausumia kirjoitti 05.12.2009 - 22:46
arkkiatrilta. Esimerkkejä alkaa löytyä läheltä nimittäin tyksin suunnalta. Aluesairaaloilta vuodepaikkoja pois ja osa työntekijöistä aleusairaaloistako tyksin t-sairaalaan? hoitohenkilöstöstä on pulaa
HärskiHartikainen kirjoitti 05.12.2009 - 23:40
Pakko kommentoida kun on mielenkiintoista asiaa!
Julkinen terveydenhuolto ja yksityinen sellainen sekä niiden yhteensovittaminen aika mielenkiintoista ja äärimmäisen monimutkaista!
Omakohtaisen kokemuksen haluaisin ihmetysten kera jakaa! Olin 11v sitten leikkausjonossa Tyksiin!kovalla mesomisella pääsin noin puolenvuoden jonolla jota siis yritettiin vieläkin kohdallani pitkittää.
Samainen Dosentti joka minut leikkasi toimii yksityisellä sektorilla useissa Lääkärikeskuksissa osakkaana! mutta huippua on se että se Dosentti käyttää samaa yhteiskunnan varoin rakennettua leikkaussalia tyksissä yksityispotilaidensa leikkaamisissa ja sama sali on siis julkisellapuolella käytössä samalla ns:julkisen puolen leikkauksia helvetisti jonossa.! ja samainen lääkäri pihtaa leikkauksiaan julkisella puolella pitkissä jonoissa. silloin kyselin yksityisen puolen leikkaushintoja sekä jonoja niin hinta olisi ollut markkoina noin 30000 ja leikkaukseen olisi päässyt vajaassa viikossa! eli vittumaisten oireiden keskellä moni voisi valita nopean ja kalliin vaihtoehdon!!! joskus tuntuu että jotkut tahot tietoisesti tähän pyrkivätkin!
Harto Forss kirjoitti 06.12.2009 - 09:47
Olisin ymmärtänyt eilisen TS:n jutun siten, että erikoissairaanhoidon tarve on vähentynyt. Niitä ylimääräisiä paikkoja käyttää Turku. Se ei ole saanut hoitoketjuaan kuntoon. Samassa jutussa oli myös, että aluesairaaloissa on tarpeettomia paikkoja. Ugin kohdalla se ei voine pitää paikkansa. Taloudellisesti edullisin on kuulemma 70 paikkainen sairaala. Me ei ylletä kuin puoleen siitä. Mikäli nykyisten paikkojen käyttöön ei ole täyttä tarvetta, meidän täytyy laajentaa hoito valikoimaa. Sairaansijojen vähentäminen johtaa niin kalliiseen sairaalaan ettei meillä ole jatko mahdollisuuksia. Se ei varmasti ole Vakka-Suomalaisille hyvä vaihtoehto.
Härskin kanssa olen pitkälti samaa mieltä. Kyllä leikkaukseen pitää päästä nopeasti. Odottaminen on henkisesti kovapaikka ja tauti etenee. Itsellä on tuoretta kokemusta. Viime joulunaatonaattona sain tiedon, potevani vakavahkoa sairautta. Minulle kerrottiin hoito vaihtoehdot ja valitsin leikkauksen. Lääkäri kertoi etteivät potemaani sairautta kokevat joudu jonoon. Muutama viikko meni ennenkuin sain tietää leikkauksen ajankohdan ja sitten vielä lähes 2 kuukautta ennenkuin leikattiin. En ollut jonossa. Kuinkahan paljon jonossa olisin joutunut odottamaan. Kyllä minäkin mietin yksityistä vaihtoehtoa. Se vaan on niin järkyttävän kallista.
Euripides kirjoitti 06.12.2009 - 11:32
Härski-hartikainen (mistä nimi) ja Andy ovat tiedon ytimessä.
paljonpuhuva on myös sanapari "HOIVABISNES"
Toki nämä kommentoijat sen ymmärtää, mutta että se kulkee sanana jo joka tiedotusvälineessä!
Harto Forss kirjoitti 06.12.2009 - 12:10
Speden elokuvissa ja taisi sketseissäkin olla Härski-Hartikainen. Sitä esitti Spede itse. Autokorjaamolla hänen apunaan oli Sörsselson, jota esitti Simo Salminen.
Andy kirjoitti 06.12.2009 - 12:15
Härski oli myös asiantuntija, joka antoi lausunnon asiasta kuin asiasta, maksua vastaan.
HärskiHartikainen kirjoitti 06.12.2009 - 21:50
Aivan oikein! Härski oli kekseliäs mies ja täysin ennakkoluuloton. Siellä Korjaamolla Härski,Insinööri Sörsselssön ja ruoka+kahvitauoilla vieraileva toisten eväitä kerjäilevä Turhapuro funtsailivat suuria asioita ja heillä oli hillitön aktiviteetti ryhtyä aina tuumasta toimeen ja pähkäillä elämän kummallisuuksia. Härskin muuntautumiskyky, monenlaisissa tehtävissä sörsselssönin kanssa, auttaessaan Turhapuroa erinäisissä ongelmissa oli erittäin hauskaa!
Salk kirjoitti 07.12.2009 - 09:32
Olihan ne Speden jutut hauskoja, mutta oliko niin hauskoja, että ohittavat terveydenhoidon. On se kumma ihmisen luonne, mikäli jotain haukutaan niin siihen sopulit joukkona mukaan. Mikäli pitäisi puhua todella tärkeistä asioista, vaietaan. Tarkoittaako meneillä oleva keskustelun puute sitä, että terveyspalveluja saa karsia mielin määrin. Kouluverkkoa ei vaikka oppilasmäärä on puolittunut.
Harto Forss kirjoitti 07.12.2009 - 11:30
Näin se on. Mikäli talousarvio menee tällaisenaan läpi esim. hampaidenhoito on joutumassa suorastaan kestämättömään asemaan. Mikäli sitten kouluverkko uudistus ei mene läpi joudumme hakemaan lisää 600000€ muutoksia. Nyt kun näyttää, että koulutus on pyhää, niin säästöt pitää hakea muista kohteista. Silloin terveyspalvelut suurimpana ovat etulinjassa. Toivon sydämestäni enemmistön selkärangan kestävän ja pääsemme rakennemutoksiin. Näillä pystymme ainakin toistaiseksi säilyttämään palvelujen tason kotikaupungissamme.
-Juha A.- kirjoitti 07.12.2009 - 13:02
Koulutuskin on "pyhää" kuten terveydenhuolto. Ongelmia on molemmissa!

Mutta tämä viestiketju saisi jatkua terveydenhoidon parissa. Tässä oli nimittäin muutamia hyviä kommentteja arkkiatrin alustuksen kopiosta.

Siis kouluverkosta puhumme kohta ihan eri otsikoiden alla tällä tietoa. Uudet säästölaskelmat ovat jo valmiit! Menee vielä tovi.

Terveydenhuollosta sen verran, että kyllä Ukin aluesairaala on kovasti tyksin hallinnon alla ja sitä myöden meitäkin tulevat koskemaan kaikenmoiset supistukset. Kalliit erikoishoidot keskittyvät isoihin tehoyksiköihin Turkuun ja mitä jää maakuntiin? Tuskin kalliita ,satojen tuhansien erikoslaitteita erikoishenkilökuntineen. Siinä nopea analyysi.
Harto Forss kirjoitti 07.12.2009 - 13:12
Olen samaa mieltä, kalliita erikoishoitoja ei voida antaa Ugissa. Eikä ole tarpeellistakaan. Meillä ei niille olisi täysimääräistä käyttöä. Enkä ymmärrä potilaiden kuskaamista muualta. Se ei ole kokonaistaloudellisti järkevää. Tällaista meillä vaaditaan sisäisestikin. Lääkärien ja potilaiden viemistä sivutoimipisteisiin. Minne vaadittaisiin kalliita laitteita, että lääkäri pystyisi jotain tekemäänkin. Aluesairaalaan uskoisin löytyvän toimenpiteitä, joilla olisi täysipäiväistä ja vuoteet täyttävää tarvetta.
HärskiHartikainen kirjoitti 07.12.2009 - 15:36
Minun käsittääkseni pääkaupunkiseudulla on aikalailla erikoissairaanhoito erikoistunut eri yksiköihin,mut onhan siellä tietysti jokapuolella laajempi väestöpohja. Ei Turku ja T-Sairaala karmean kaukana ole meillekkään.Mutta Heikoilla Hangilla kuljetaan jokatapauksessa! jos yksiköt täälläpäässä kovasti pienenee!
Uusikaupunki  kirjoitti 07.12.2009 - 17:32
päättää tasan neljä vuotta omasta ja superisäntänä naapureiden terveydenhuollosta, kunnes voimassa on 180.000-200.000 asukkaan uudet terveyspiirit. Meidän olisi pitänyt pitää kansanterveyslaitos, mutta nyt terveys on sama asia kuin poikkeaminen terveydentilasta sairastamaan. Hyvinvointi ei tule mistään, ei ainakaan terveydestä (vrt. Hyvinvoinnin ja terveyden laitos). Terveyttä ei ole, mutta osa meistä sairastuu, heidät on hoidettava. Nyt hyvinvoinnin puutteessa olevat juoksevat luukulla testaamassa päivittäistä pahaaa oloaan. Mitä nyt todistus jostakin saatanan näkökyvystä kuuluu kuolevia täynnä olevan poliklinikan lääkärille. Te puhutte yksityisen sektorin mahdottomuudesta terveydenhuollossa, mutta ette tiedä, että sikarokote on viime kädessä tullut sieltä. Julkinen sektori valitettavasti pyörisi hyvin ilman yhtään todellista potilasta, jos hyvinvoinnin poliitikkojunttaajat saavat tahtonsa läpi. Me tarvitsemme sairaanhoitoa, emme koko yhteiskuntaa syleilevää hyvinvointia. Muutos toisensa jälkeen on vain vanhojen pätemättömien pomojen kierrättämistä. Suuret sairaanhoitopiirit ovat pelkät poliitikkomarkkinat ryvettyneille pönöttäville kunnallispoliitikoille. t. OH/UU
Tuliko kirjoitti 07.12.2009 - 20:05
sikarokote Villa Mariasta vai lääkäreitten reppufirmasta?
Harto Forss kirjoitti 08.12.2009 - 08:31
Ei tullut kummastakaan. Kyllä sen on hoitanut yhteiskunta.
Salk kirjoitti 08.12.2009 - 08:42
Ollilla on kovin vihamieline suhtautumine terveydenhoitoon vai kohdistuuko se koko yhteiskuntaan. Harto jo vastasikin kuka rokotukset on hoitanut. Onko rokote kehitetty yhteiskunnan tuella tai yhteiskunnan työnä on yhdentekevää.
Andy kirjoitti 08.12.2009 - 12:51
"Koko yhteiskuntaa syleilevä hyvinvointi" käsite esiintyy yleensä äärioikeiston kannanotoissa.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri