Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

11.12.2009 - 10:41

 Maanantaina valtuusto kokoontuu vuoden viimeiseen kokoukseen. Perinteisesti se on ollut ehkä vuoden tärkein. Niin myös nyt. Talousarvio on aina päätettävä ennen vuoden loppua ja se on aina vaikea asia. Rahaa ei ole ollut tuhlattavaksi asti ja se aiheuttaa sitten närää. Tarpeita ja hyviä sellaisia on paljon, mutta ainakin valtuuston enemmistön pitäisi pystyä realismiin. 

Ensimmäisenä asiana on alueen alueen varaaminen uusikaupunkilaiselle Kerpatek OY.lle Sorvakosta. Yhtiö aikoo rakentaa alueelle meren ja golf-kentän läheisyyteen tukeutuvan loma-asuntoalueen. Alueelle saa rakentaa enintään 40 m2 suuruisia asuntoja eivätkä ne saa olla ympärivuotiseen käyttöön. Hankkeen toteutuessa yhtiö joutuu siirtämään kustannuksellaan osan ulkoilureitistä

Sitten on pitkä rivi asioita, jotka tuskin herättävät kiihkeitä tunteita. Kansanäänestys kouluverkosta on ensimmäinen mihin hetkeksi pysähdytään. Eiköhän päästä äänestämäänkin. Sitten on aloitteita ja päästään talousarvioon.

Talousarviota  on käsitelty niin perusteellisesti, että tuskinpa sitä enää ihmeitä muutellaan. Se sitten on, jos ei kouluverkkoa supisteta mistä talous sitten tasapainotetaan.

Kouluverkkoselvitys sitten nostaa tunnelmat kattoon ja takuu varmasti käytetään kireitä puheenvuoroja ja äänestetään. Lastensuojelun kehittämissuunnitelma on sitten erittäin täkeä asia. Toivottavasti tehdään toimintasuunnitema Ugiin.

Anonyymi kirjoitti 11.12.2009 - 12:08
Mikä on Harto kouluverkko äänestyksen tulos?
kaveri kirjoitti 11.12.2009 - 12:37
Niin ja onko tulossa varteen otettava vasta esitys kunsellaisesta huhutaan?
Harto Forss kirjoitti 11.12.2009 - 13:05
En tiedä tuloksesta. En nyt voi vastata ihan niinkuin Sibelius vainaa, Ainon kysyttyä koska kotiin tulet "Olen säveltäjä, en ennustaja." En ole säveltäjä. Tasainen äänestys tulee. Varmasti melkein jokainen on jo kantansa lukkoon lyönyt, en vain tiedä mitä ovat päättäneet. Vastaehdotus tulee. Onko se varteen otettava tai ei niin ei sillä ole merkitystä. Kuten jo sanoin mielipiteet on muodostettu. Tunteet vain korkeina laineina lyövät.
Euripides kirjoitti 11.12.2009 - 13:10
kyllä sitä rahaa on ollut tuhlattavaksikin saakka, jopa ristiriitaista tuhlausta HINKU-imagon suhteen..
20-16-7 kirjoitti 11.12.2009 - 14:40
on äänestystulos. Lakkautetaan. Seitsemän tyhjää! Koulutuslautakunnan puheenjohtaja on kirjoittanut viiden lakkautettavan koulun oppilaiden edustavan ensi syksynä 15 prosenttia oppilaista. Peruskoululaisten määrä on vähentynyt tuhannella 20 vuoden kuluessa (eli puoleen), ja 2010-2015 vähenee edelleen 130 oppilaalla eli 6 luokalla. Oppituntien määrä viikossa on häpeällisen pieni. Sillä luvulla ei huudella rinta kaarella kyränraitilla. Jos lähikolulujen seinät ovat ykkösasia, niin ok. OH/UU
Lastensuojelun kirjoitti 11.12.2009 - 14:48
kanssa voidaan tehdä niin kuin eläinsuojelunkin kanssa. Tehdään visio (hyvä ja onnellinen lapsuus), suunnitelma (lisää valistusta, viina kortille, sossusta vain kuponkeja, tms), perustetaan neuvottelukunta (mieluimmin myös seututasolle, 45 jäseninen) ja järjestetään 25 paneelikeskustelua (asiantuntijat, poliitikot, ym) seuraavan 3 vuoden aikana. Mutta mitä ihmettä: itse kentälle ei riitäkään rahaa! OH/UU
Harto Forss kirjoitti 11.12.2009 - 15:03
Näinhän näissä yleensä käy. Tehdään suunnitelma jota ei kukaan enää valmistumisen jälkeen avaa. Meillä on oikealle tekemiselle kyllä rajusti tarvetta. Meillä on 40 huostaanotettua lasta, jotka ovat se jäävuoren huippu. Inhimillisesti jokaisen kohtalo on syvästi murheellinen. Lisäksi jokaisessa on hintalappu 100000€ vuosi. Tässä on tehty ja tehdään hyvää työtä kokoajan eikä seistä tumput suorina. Sosiaalitoimessa, Rautila-talo ja peruskouluissa ainakin tekevät hyvää työtä. Saattaa olla muitakin. Näille pitää taata riittävät resurssit. Rautila-talon toiminta on ainakin hiuskarvan varassa. Pienikin odottamaton tapahtuma vaarantaa toiminnan. Samoin peruskoulun erityisluokat ovat vaarassa kouluverkko uudistuksen taistoissa. Heikoilta on helpoin ottaa pois. Toivotaan parasta. Ei karsita tästä työstä ja tehdään hyvä käyttökelpoinen ohjelma, joka otetaan käyttöön.
4 MILJOONAA, kirjoitti 11.12.2009 - 16:34
tiedän. Mutta onko kukaan laskenut paljonko maksaa 50 lapsen laitos. Nyt yksityissektori saa 100.000 euroa vuodessa lapsesta, ja se on olemassa vain siksi että kysymyksessä on todella kova bisnes. Yhdessäkin täältä vähän pohjoiseen maksoi ukilaislapsi 80.000 euroa vuodessa. Sijoituskodissa oli 6 muuta. Kun tätä lasta vietiin, opin että olivat viikon kuluttua lähdössä Pariisiin! Virikettä kun pitää olla. Se ettei perheistä löydy, merkitsee vain yhtä asiaa: turvakotia tänne. Fleksiibeli juttu, jonka voi muuttaa vaikka pursiseuran saunaksi sitten kun äitykät ja issykät alkaa oppia perusasiat. OH/UU
Anonyymi kirjoitti 11.12.2009 - 17:37
tänne uuteen kaupunkiin lapsi perhetteitten ei kannata muutta kun ennusteet menevävät pieleen. kun tietyt poliikot tievät jo varmuudella paljon koulussa käyvien lasten lukumääeä on 5-vuoden kulutta
Harto Forss kirjoitti 11.12.2009 - 19:25
Tervetuloa vaan kaikki lapsiperheet ja yksinäiset. Ei kai kukaan tuollaisia asioita voi tietää. Julkisuudessa näkyneet tiedot pohjautuvat siihen mikä on tämän vuoden tilanne. Nythän tiedetään syntyneet lapset 0-7:n ja siitä on johdettu minkä verran lapsia mahdollisesti olisi kouluissa seuraavat 7:n vuotta. Molempiin suuntiin muuttaneet tietysti muuttavat tilannetta. Vieläpä kaupungin sisälläkin muuttavat, jos koulu vaihtuu. Ennusteet saavat mennä ja varmasti jossain määrin menevätkin pieleen. Muuttakaa rauhassa. Vapaa-asuinpaikan valinta kuuluu jo perustuslakiin.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2009 - 19:51
sitten politikot jotka haluavat että koulut suljetaan. pakko tehdä näin koska pudjetti on tehty, että koulut suljetaan. joudutaan koko pudjetin repimään auki liian suuri työ vaikka mistään ei ole päätetty. Miten voi laatia pudjetin vaikka päätöstöä koulujen sulkemisesta ei ole tehty.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2009 - 20:33
Ny.. menee tyhmältä sekasi.. Puhutaanko huostaan otetuista vai kouluverkosta?
jopas on... kirjoitti 11.12.2009 - 21:16
Onko aiemmat kommentit Olli Hapalan/Ukin uutiset? Vaikka ympäristöstä ja luonnonsuojelusta on UU:n sivuilla värivirhe, ennen se ei ole tunkeutunut muiden sivulle eikä paikallispolitiikkaan.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2009 - 23:37
kaikenlaista juttua
maanantai valtuusto
tämä oli alustus otsikko ei siellä mitään lasten huostaan otoista kirjoiteltu.
eikön kommentit pitäsis olla mitä valtuustossa päätetään ja kannan ottoja siihen, joku puhuu huostaan otoista niin meni mullakin. täällä vissinn toinen tyhmä
KR kirjoitti 12.12.2009 - 00:42
Taisi käydä niin että parhaaksi kouluverkkoon liittyväksi esitykseksi muodostui vaihtoehtoinen ver 1/11.12.2009 esitys jonka linkki löytyy esim Juha Aaltosen blogista. Lukekaa se niin tiedätte mitä on hyvin tehty säästöesitys. Siinä näkyy työn hyvä LAATU! ..toisin kuin lokakuussa virallisesti esitetyssä ala-arvoisessa kyhäelmässä. Siinä on valtuustolla todellinen vaihtoehto pohdittavaksi, sen rinnalle, siirtääkkö asia kansanäänestykseen, tai dumpata koulusäästöesitykset konsanaan (mikä olisi todella rehti teko) ja jättää asia silleen.

Ainahan ne muutamat sadat tuhannet eurot voi vuositasolla kaupungin elinkeinotoimestakin säästää, joka törkeästi ja edesvastuuttomasti eli yli budjetoitujen varojensa, erään nimeltämainitsemattoman tuhlarijohtajan toimesta. Joko se tuhlari on selitellyt satojen tuhansien eurojen tuhlauksiaan? Saisi mokoma kj maksaa ne elinkeinopuolen budjettiylitykset omasta kukkarostaan.
Anonyymi kirjoitti 12.12.2009 - 03:11
olen samaa mieltä kuinn edellinen kirjoittaja.budjetin kyllä voi ylittää kun se tuodaan kaupunkin päättäjille rehellisesti esille, että budjetti menenee yli ja se rehellisesti perustellaan miksi. näin helppoa se on kun toimitaan rehellisesti vai mitä harto
Anonyymi kirjoitti 12.12.2009 - 03:28
kysymys poliittisille päättäjille? Voidaanko kaikki mitata rahassa.Päätöksiä kyllä voidaan tehdä. Eräskin henkilö teki päätöksen 30 kymmenestä hopea rahasta
Harto Forss kirjoitti 12.12.2009 - 06:57
Huomenta! Kyllä huostaanotot kuuluvat valtuuston esityslistaan. Ne ovat mitä ikävin lopputulos, jos lastensuojelun piiriin kuuluvat asiat eivät ole kunnossa. Kyllä talousarvio kuuluu lain mukaan olla tasapainossa eikä käyttötaloutta saa tasapainottaa edes lainalla. Käyttötalous on niinkuin meillä tavallisilla taapertajilla jokapäiväiset menot ruoka ym. Jos tätä varten joudumme käymään pankissa lainaosastolla, niin ei näin pitkälle mennä.
Harto Forss kirjoitti 12.12.2009 - 07:03
Vielä lisää. Tietenkin talousarvion voi tehdä epärealistisesti. Merkitä tuloja jotka jokainen tietää etteivät ne tule toteutumaan tai menot liian pieniksi kuten nyt valtuustolle menevässä esityksessä. Olemme aika lirissä. Mitä tuohon lastensuojeluun tulee niin käykääpä lukemassa Empun kommentti edelliseen juttuun. Emppu on varmastikin alan asiantuntija. Ei tällainen maallikko ainakaan voi muuta kuin nyökytellä päätään.
OH/UU kirjoitti 12.12.2009 - 09:42
" jopas on... kirjoitti 11.12.2009 - 21:16
Onko aiemmat kommentit Olli Hapalan/Ukin uutiset? Vaikka ympäristöstä ja luonnonsuojelusta on UU:n sivuilla värivirhe, ennen se ei ole tunkeutunut muiden sivulle eikä paikallispolitiikkaan".
--- Tämä lainaus värivirheestä kaipaa lisäselityksen. Toiseksi, ympäristönsuojelua ei ole aikaisemmin esiintynyt blogeissä, tai paikallispolitiikassa: no nyt sitten on. Esimerkki: kun Vapo-hanke Isorahkalla selvisi, se oli huoli ukissa vain rakavesialtaan pilaantumisena. Moni pani jo lähiturvetta pesään, joku puuhaa turvevoimalaa. Jos sellainen ylipäätään saa ympäristöluvan, kaupunki voi haudata kaikki HINKU-hankkeensa. Mutta voihan olla, että Kepu jäädyttää kaiken hiilidioksidin kiinteäksi jääksi, joilloin se mahtuu tuhannesosaan kaasun tilavuudesta. Ukilainen keksii jäälle ostajan. Kun kaupunginjohtaja Kari Koski puhui televisoissa päästöttömästä Ukista, hän tarkoitti sitä hiilineutraalia Ukia.
jopas on... kirjoitti 12.12.2009 - 10:07
no jo sekis Olli! Ympäristönsuojelun mielipiteissäsi olen samoilla linjoilla,mutta että ennustit jo kouluverkon kohtalon?
Ajattelija kirjoitti 12.12.2009 - 10:28
Ihmeen "helpolla" rahaa säästyy vain lapsia siirtelemällä koulusta toiseen...jos se on näin helppoa, miksei sivistystoimi ole tehnyt sitä paljon aikaisemmin, ei siihen valtuustoa olisi tarvittu.

Itse mietin aamuisen Ugin Sanomien luvun jälkeen, että ovatko tosiaan kouluavustajat noin ylimääräisiä? Oman lapsen koulussa niitä on päinvastoin tarvittu - ja saatu vain kovan rutinan jälkeen.

Samoin pohditutti Pohitullin pienryhmien (eikö nämä ole ne, jotka korvasivat vanhan ns. Myllynkallion koulun erikoisluokat?) yhdistely. Luki- ja kirjoitushäiriöisen koulunkäyntiä seuranneena tiedän pienryhmän tärkeyden ja rauhallisen ympäristön merkityksen oppimiselle. Kaikki lukihäiriöiset eivät pääse musiikkiluokalle, kun sitä sävelkorvaa ei ole (vrt. musiikkiluokan adressikeskustelu/ Katariina Vuorela).

Olen kyllä lukenut Oulussa toteutetusta terapiasta, jossa musiikilla, voimistelulla ja venytyksellä parannettiin lasten keskittymiskykyä ja lukihäiriöitä todella huomattavasti. Tutkimustulokset ovat saaneet vastakaikua USA:n vastaavista kokemuksista. Kustannukset ovat pienet, ja nämä lapset ja nuoret pystyivät käymään terapian avulla täysin normaalia koulua, sekä jatkokouluttautumaan yliopistossa.

Pienillä keinoilla kun saa joskus ihmeitä aikaan. Ihmeitä kyllä tarvitaan tähän koulusäästöongelman ratkaisemiseksi siten, ettei joku osapuoli kärsi. Merkonomijärjellä ajatellen täytyy valita vain se pienimmän haitan vaihtoehto - jospa päättäjät sen löytävät.
Ural kirjoitti 12.12.2009 - 11:10
Olisihan se kiva jos maailma ei muuttuisi ja lapsia ja rahaa olisi kuten ennen. Mutta.
Tuossa Tähtisen mallissa kasvatetaan ryhmäkokoja, heikennetään erityisopetusta, irtisanotaan koulunkäyntiavustajia ja täten toimitaan muka kaupungin koululaisten parhaaksi. Vastuullisten poliitikkojen täytyy ymmärtää, että Seikowin taustajoukkojen entisen (Tähtinen) ja nykyisen ( Ruoranen) puheenjohtajan lyhytnäköinen huoli omista lapsista vaikuttaa heidän kantaansa. Ääni muuttuu kun lapset ovat yläasteella tai lukiossa, kuten ovat muuttunut edelliseen koulutaisteluun osallistuneiden vanhempien mielipiteet.
Kuten professori tänään Uudenkaupungin Sanomissa sanoi: ”Koulutus on aina sijoitus tulevaisuuteen. Päättäjät joutuvat tekemään arvovalintoja, mutta voiko olla mitään muuta tärkeämpää kuin lapsen etu ja hyvinvoinnin turvaaminen?”
Tabasco kirjoitti 12.12.2009 - 11:34
Kyllä voi, politiikon oma etu. Miten muuten voi ymmärtää demagogi Kangastakaan. Laittaa nimensä musaluokkia puoltavaan adressiin ja äänestää valtuustossa näiden lopettamisen puolesta. Kaikkeen ollaan valmiita.
Hitto kirjoitti 12.12.2009 - 11:50
Niin se aina on. Oma etu ensin ja sitten puolustuskyvyttömien kimppuun. Kuten erityisopetuksen tarpeessa olevat ja kouluavustajat. Omat erinomaiset lapsethan eivät tämmöisiä kaipaa ja muitten mukulilla ei ole väliä.
Pääasia on kirjoitti 12.12.2009 - 12:11
että elinkeinopuoli saa tehdä mitä haluaa ja käyttää rahaa miten tahtoo mihin vain ja hallituksen siunauksella. Kyllä sinne busseihin pieniä taaperoita mahtuu. Hiilikuntaan mahtuu vielä lisää ajouria hiilipäästöjä varten kun kyliltä kerätään naperot vanhoihin tupruttelevin busseihin. Sitten vielä kun ne käteenjäävät kyläkoulut aletaan lämmittää kaatiksen bioöjyillä ja lopetetaan öljyseikkien tukeminen. Kaksi ensmäistä lausetta on ne tärkeimmät eli elinkeinopuolelle täydellinen rahankäyttövalta vaikka Kimi Räikkösen ralliautojen teippauksiin kun se kerran on jo perinne.
Niinpä kirjoitti 12.12.2009 - 12:52
Kaikki elinkeinopuoli ja hiilipäästöt mukaan lukien otetaan aseiksi, että saadaan Seikowin snobien ja maatalojen lapsilla säilymään omat koulut. Siinä on saatu Raken ja Javankin blogit hiljennettyä ettei hanke menisi ihan naurettavaksi.
Niinpä kirjoitti 12.12.2009 - 12:54
Kerro Harto miksi tässä puolustuskyvyttömien iskemisessä on mukana vasemmistolaisiakin, joiden pitäisi olla heikkojen puolella.
Harto Forss kirjoitti 12.12.2009 - 13:09
Mukavasti on tullut kommentteja. Hienoa. Kysymys minullekin. Vasemmistoliitto oli ensimmäinen puolue Ugissa mikä lopetti ryhmäpäätösten teon. Nyt ovat ilmeisesti kaikki seuranneet hyvää esimerkkiä. Emmekä siten myöskään vastaa muiden mielipiteistä, puhumattakaan muista puolueista joita on Ugissakin 2 muuta vasemmistopuoluetta. Erilaisia näkökulmia aina asioihin löytyy. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
demarit puolustaa  kirjoitti 12.12.2009 - 14:29
heikoimpia ja vähäsosaisia myös! heh heh. terveisiä työväentalolta vaan.
HärskiHartikainen kirjoitti 12.12.2009 - 14:47
En kadehdi poliitikkojen elämää,oikeastaan inhoan sellaista! on omaakin kokemusta politiikasta ja minulle pikkuhiljaa valkeni pelin henki! Vanhakantaiset puoluejaot on todellakin mennyttä aikaa ryhmäpäätöksineen.
Äänestäjät haluavat äänestää ihmistä ei jotain ryhmää!
Toisaalta tällainen vapautuminen johtaa enenevässä määrin suoraan kansalaisvaikuttamiseen!
puoluekannoista riippumatta ihmiset tekevät yhteistyötä asioiden tiimoilta,voimansa yhdistäen ei enää änkyröidä että minä en kommunikoi kommareiden kanssa etten itsekkin leimaudu ja päinvastoin, porvarin kanssa ei saa keskustella....yms vanhoja uskomuksia.
Kauheata katsella vierestä kuinka perinteiset puolueorganisaatiot rapisevat rakenteissaan kauheaan loppuunsa astellen.
muutokset ovat niin hitaita ja päätöksenteon mallit muuttuvat ja hakevat uusia toimintamalleja. Jotkut yksittäiset ihmiset osaavat luovia myrskyssäkin.

Tämä blogi on oikein hyvä kanava ihmisille kirjoitella ja ehkäpä vielä vaikuttaakin mielipiteisiin,tai ainakin voi kuvitella sen vaikuttavan johonkin,tai terapeuttisen vaikutuksen antaen että sai purkaa julkisesti tuntojaan. Erityisen hyvä tässä Harton blogissa on se ettei sensuuri ole kovin herkässä vaikka erimieltä ollaankin!
Tabasco kirjoitti 12.12.2009 - 15:22
Rake kirjoittaa, että he ovat antaneet rauhan ihmisille perehtyä kouluverkkoon. Kyllä se on niin, että niillä joilla on älliä päässä ovat pyytäneet Raken ja Javan lopettamaan kirjoittelun maanantaihin asti. Tavoitteena on saada uskottavuutta taistoon kouluverkon säilyttämiseen ja erityis- ja musiikkiopetuksen lopettamiseen.
TARMO kirjoitti 12.12.2009 - 15:28
- että on saanut TABASCOsta melkein sydänystävän!- Ja musiikkiluokkia ei nyt olla lopettamassa missään vaihtoehdossa. Nimeni on adessissa, on ollut aina ja tulee olemaankin !-Perusteluksi riittää viittaus Esa Kerkolan ja muitten musaluokkien puolesta puhuvien kirjoitukset.
- ja HARTOLLE ryhmäkurista, ettei sellaista ole koskaan edes tunnettu VIHREISSÄ eikä siis ole voitu lopettaakaan !
- kouluverkosta sen verran, että erikoisen härskisti on kaupungin virkamies- ja poliittinen johto vääristänyt lisäselvityksen valmistelua = tietoista manipulointia.
- ja näitten eli vahvemman puolella Hartokin siis on, ei heikomman eikä U:gin tasapuolisen kehittämisen ??
Täytyy kirjoitti 12.12.2009 - 15:56
kai esimiehen virheet korjata jos virkamies perättömiä kirjoittelee.
Mitä tulee heikoimpiin, niin niitä taitaa tällä hetkellä olla ne oppilaat, jotka vanhempineen luottavat, että heidän valitsemansa poliitikot kykenevät näkemään metsän puilta.
Pitää myös muistaa, että sekä opettajien että oppilaiden enemmistö tukee kouluverkkoselvityksen hyväksymistä.
Miksen olisi ennustanut, kirjoitti 12.12.2009 - 16:25
se vain on sopulien tapa. Sitähän oikein pyydettiin, tosin ei minulta. Toivottavasti menee pieleen. OH/UU
harto Forss kirjoitti 12.12.2009 - 16:26
Olin, Tarmo väärässä. En ole tänä vuonna todellakaan vihreiden valtuustoryhmässä mitään kuria huomannut. En ole virkamiesten puolella enkä vastaan. Ratkaisen kouluverkko kantani kokonaan muista syistä, opetuksen taso ja lasten etu ovat tärkeimpiä. Osaan ajatella itse, siihen eivät kenenkään manipuloinnit vaikuta.
Härskille  kirjoitti 12.12.2009 - 16:34
HärskiHartikainen kirjoitti 12.12.2009 - 14:47: --- Olet täysin oikeassa. Valta vaihtuu ukilaisissa puolueissa, demarit siirtyy Ruorasen komentoon ja vassarit Lovenin. Ensi vaaleissa. Kanslaisvaikuttaminen on ainoa mahdollisuus, joka ravistelee hereille kalkkipäiden linnakkeet. -LK
Dapljuu kirjoitti 12.12.2009 - 16:47
Tarkoittaako Härskille vastaava, että seuraavien vaalien jälkeen puolueet, ainakin vasemmalla palaavat ryhmäkuriin tai mitä komentoon siirtyminen tarkoittaa. Ei myöskään kansalaisvaikuttamisessa ole komentajia. Niitä on enää armyssa ja toivottavasti ei enää muualle tule.
W:lle kirjoitti 12.12.2009 - 16:56
Ei tarkoita ryhmäkuria, tarkoitin pelkkiä uusia ajatuksia ja nykyistä reaalimaailmaa. -LK
Dapljuu kirjoitti 12.12.2009 - 17:30
Kirjoitit komentoon. Ei uusia ajatuksia komentamalla tuoda esiin. Ajatuksen vapaus on ollut ryhmäkuria harjoittavillakin puolueilla. Ajatuksenlukijoita on maailmassa aika hintsusti.
Etuihini et muuten koske! kirjoitti 12.12.2009 - 17:45

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=9088195457424254397&postID=862019235874321746
Vielä kirjoitti 12.12.2009 - 17:46
vaan löytyy menneisyyttä kaipaavia jopa ajatusten komentajia. Pohjois-Koreaan tällaiset vois harkita muuttoa. Sieltä löytyy ymmärrystä tämmösille ihmisille.
Tabasco kirjoitti 12.12.2009 - 17:49
Esa Kerkola ei tule valtuustossa tekemään esitystä. Varmaan äänestyksessä ovat vastakkain hallituksen esitys ja tästäkin blogista löytyy linkki vastaesitykseen.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri