Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

25.01.2010 - 16:26

 Ei minulla mitään asiaa oikeasti ole kunhan nyt kirjoittelen uuden jutun. Edellisen jutun kommentteja joutuu selaamaan niin pitkään, että mikäli vielä kommentteja riittää niin pääsee vähemmällä selaamisella.

Selasin äsken uutisia ja siellä oli Kemikaali-Alin teloittaminen. Se toi mieleen, olin vuosi takaperin viikon verran tyksissä ja sinä aikana oli monta mielenkiintoista kämppäkaveria. Eräs oli kurdi, joka oli lähtenyt ajat sitten Kurdistanista. Hän kertoi asuneensa Kemikaali-Alin tuhoamassa kaupungissa ja onnekseen päässeen sieltä pois jo paljon ennen tapahtumaa. 

Hän oli kerran käynyt kotpuolessa lähtönsä jälkeen. Ei ollut hauskaa matkustamista. Esimerkiksi se kohtelu, joka häneen kohdistettiin Ankaran lentokentällä ei ollut ihmisarvoista. Myös oli kivaa keskustella ja saada kuvauksia kurdien arjesta. Valitettavasti hänellä oli virtsakiviä ja tuskat niin kovat, ettei hän kovin paljoa jaksanut keskustella.

Kyllä Suomi ja Turku on kansainvälinen paikka. Toinen entinen ulkomaalainen kämppäkaveri oli ranskalainen. Avioitunut aikoinaan Ranskassa töissä olleen suomalaisen kanssa. Vaimon työpaikan siirryttyä oli hänkin muuttanut Suomeen ja ollut Nesteellä töissä. Kertoi käyneensä muutaman kerran Ukissakin ja ihasteli hienoa kesäkaupunkia. Oli sitten vaikka vieraskoreutta niin kiva oli kuulla. On se sairaalaan joutuminen ikävää, mutta sielläkin on mahdollista tehdä elämänsä hiukka kivammaksi.

hyväveli kirjoitti 25.01.2010 - 20:50
sen verran vielä siitä Janhuasta, että ei sinne osaomistusasuntoinin ihan köyhäkaulat voi mennä (jos nyt toteutuukaan). Kuukausivuokrahan nousee pitkälle toistatuhatta euroa/kk. Näkyi vaan Aaltosen blogissa olevan sinulta heitto köyhistä. Olen vastuussa siitä köyhäkeskustelusta, ei esim. Juha A.
Harto Forss kirjoitti 26.01.2010 - 09:21
Ei kaikkia sanomisia kannata mauserilla mitata. Tuolla jossain kirjoitinkin, että vaihtoehto tuo uuden mahdollisuuden keskituloiselle, joka ei halua elää vedellä ja leivällä 10-15 vuotta.
-Juha A.- kirjoitti 26.01.2010 - 13:35
Minkä uuden mahdollisuuden vaihtoehto tuo keskituloisille, joka ei halua elää vedellä ja leivällä 10-15 vuotta? Osaomistusasuminenko on se uusi vaihtoehto? Sehän on kalleempaa kuin pankkilaina-asuminen eikä siinä pääse taloyhtiön asioihin täysivaltaisena "vallankäyttäjänä" ennenkuin viimeinen maksuerä on maksettu noin 40 vuoden päästä!
Perustelepa kommenttiasi tarkemmin.
Harto Forss kirjoitti 26.01.2010 - 15:16
Olen jo moneen kertaan kirjoittanut, tottakai pitempi laina-aika tuottaa enemmän rahan menoa. Toiset vain tarvitsevat pakosta pitemmän maksuajan. Olen toistanut toistamistani, kaikilla ei ole rahaa sikossa, ei sukulaisia tai tuttavia, jotka ovat valmiit omalla omaisuudellaan takaamaan lainaa. Esimerkkejä takuun menemisestä maksatukseen takavuosilta riittää. Kerran vielä pojat, osaomistus antaa mahdollisuuden päästä kiinni omaan asumiseen pienemmällä alku pääomalla. Suodaan se mahdollisuus heille, jotka sitä haluavat. Mikäli koemarkkinointi ei halukkaita tuo niin hyvä on.
Unto F. kirjoitti 26.01.2010 - 15:36
Tavallaan Hartokin on oikeassa. Mutta menkääs kattoon Juhan veljen blogiin mitä Vassarit Turussa kokevat
Kylmä suihku kirjoitti 26.01.2010 - 15:39
Silläkö on jotain merkitystä Janhuan asuntoihin.
Anonyymi kirjoitti 26.01.2010 - 15:43
Olisi yksi kysymys?? Osaako Forss tai Aaltonen vastata.Perhe on asunut esim 5v.Sen jälkeen perhe ei pysty enää maksamaan kuukausi maksua.Kaatuuko lainan takaus kaupunkin syliin ja saako perhe jo osan maksamasta lainan lyhennyksestä takaisin, Voiko asunnon pistää myyntiin vapaille markkinoille.Eli meneettääkö perhe koko summan.Vai miten se menee???
Polittiikka kirjoitti 26.01.2010 - 15:43
Näissä blogeissa ei ole ennen paljoa puoluepolitikoitu. Se on tehnyt nämä mukaviksi. Älkää nyt pilatko tätä alkamalla iskeä vyön alapuolelle, kun ette muuten pärjää.
Harto Forss kirjoitti 26.01.2010 - 15:53
Mitään sääntöjä en ole nähnyt. Eiköhän se mene normaaliin tapaan. Perhe laittaa asunnon myyntiin tai jos ei sitä tee, pankki. Mitä asunnosta sitten saadaan ratkaisee saako asukas rahaa vai maksaako takaaja. Mukavaa, että keskustelu palaa asiallisiin uomiin. Tällaista tietoa varmaan asunnonostajat varmaan kaipaat. Kiitos anonyymi. Aika todennäköisintä on asunnonostajan rahanmenetys, onhan hän maksanut aluksi 10% hinnasta ja 5 v. lyhennyksiä. Näin käy, on sitten asunto miten tahansa rahoitettu. Nousukaudella saattaa asunnosta saada 5 vuoden kuluttua enemmän kuin uudesta.
Anonyymi kirjoitti 26.01.2010 - 16:09
Niin kyllä se harto taitaa vaan niin olla, että joka kaupassa taittaa olla omat riskinsä. ESim käytetyn auton ostossa
Hartolle kirjoitti 26.01.2010 - 16:25
osaomistusasunnon asuntolaina ei, ei, ei, ole pankkilaina, vaan laina kaupungilta taloyhtiölle, joka on myöntänyt siitä lainan asunnon ostajalle. Pankit eivät ole sellaisiin laina-aikoihin lähteneet. Kuntarakennuttajat ei omista osaomistustaloyhtiöstä yhtään mitään. t.
Anonyymi kirjoitti 26.01.2010 - 16:33
Eli kuka maksaa aluksi kun talo rakennetaan.KUntarakennuttajat vai. Mistä aluksi raha otetaan rakennuskustannuksiin
anonyymille kirjoitti 26.01.2010 - 16:58
rahat rakennuskustannuksiin otetaan lainaksi. Kaupunkihan takaa...
Ette jummarra kirjoitti 26.01.2010 - 18:25
ei voi mittä.
Ajattelija kirjoitti 26.01.2010 - 19:29
Eli myyntioikeus riippuu sopimuksesta pääomistajan ja osaomistajan välillä (Ympäristöministeriö). Esim. tälläinen sopimus on Pirkanmaan Avo-asunnot Oy:ssä vapaarahoitteisissa asunnoissa:

VAPAARAHOITTEINEN OSAOMISTUSASUNTO:

Osaomistusmaksu on 15 % huoneiston hankinta-arvosta. 85 %:n loppuosuus on yhtiölainaa. Osaomistusmaksu maksetaan, kun asunto otetaan käyttöön. Osaomistaja maksaa varainsiirtoveroa 1,6 % osaomistusmaksusta.

Asunnon hallinta perustuu aluksi vuokrasopimukseen. Vuokra koostuu hoito,- rahoitus- ja hallintokuluista. Kun asukas ostaa asunnon kokonaan itselleen, maksetaan taloyhtiölle vain hoitovastiketta. Vuokraosuudelle on asumistukimahdollisuus.

Loppuosuuden voi halutessaan ostaa heti kokonaan itselleen. Tällöin loppukauppasumma on maksettava kokonaisuudessaan.

Asukas voi koska tahansa myydä osaomistuksensa kolmannelle osapuolelle. Kauppasummalle ei ole rajoituksia.
Anonyymi kirjoitti 26.01.2010 - 19:46
kiitos ajattelijalle selvityksestä.
Harto Forss kirjoitti 26.01.2010 - 20:35
Jos jollain on jäänyt sellainen käsitys, että olisin sitä mieltä ettei tässä ole riskiä niin kovasti väärin minut on ymmärretty. Aivan normaali asuntokauppa. Ei kaupunki lainaa, vaan se otetaan joltain rahoitusyhtiöltä, pankilta tai muulta. Kaupunki takaa lainan. Pitäisikö tämä jo kirjoittaa tummennetulla. Myyntioikeus on ihan normaali osakkeen myyntioikeus tuossa Ajattelijan julkaisemassa sopimuksessa. Kuten eri sanoin aiemmin kirjoitin. Ihan hyvää toisaalta, että toistetaan samoja juttuja. Tulee homma varmasti ymmärretyksi. Normaali asuntokauppa muuten, mutta asunnonostajan tarvitsema alkupääoma on ainoastaan 10% asunnonhinnasta.
-Juha A.- kirjoitti 26.01.2010 - 20:58
Hyvin etenee. Välillä oltiin Harton kanssa teknisen ltk:n kokouksessa.
Läheltä alkaa liipata tässä kommentissa: "Ajattelija kirjoitti 26.01.2010 - 19:29 " ja myös osin Hartollakin.

Kun ja jos tulee vuokrasopimussuhde, niin se ei ole oy:n yhtiökokouksissa minkään arvoinen omistajasuhde. On vain asumisoikeus pienellä pesämunalla ja hurjalla kk-vastikkella.

Jos myyt ennen aikojaan, niin yhtiön päätöksen mukaan saatat saada 10%:n pesämunan ja jonkun summan rahaa takaisin maksamistasi vastikkeista. Yhtiö päättää, mitä asunnolle tehdään. Sehän on sen määräenemmistön päätäntävallassa.

Idea perustuu juuri (myös) siihen, että asukkaat vaihtuu. Omassa blogissani olen hieman yrittänyt vastata ennenaikaisen myyntiin.

Sitten on vielä ilkeä puoli tässä merinäköalattomassa paritaloasunnossa se, että siitä saa maksaa poikeuksellisen kovan neliöhinnan jos siihen mukaan lähtee. Verrattuna esim. Hartelan ok-taloihin merinäköaloilla. Vertaapa. Harto on oikeassa siinä, että ellei ole niitä sukulaistakaajia. Sitten herää kysymys, saako sitä noin 25000 euroakaan mistään ja pystyykö tosiaan maksamaan noin 1500e/kk asumisestaan.


Harto hyvä kirjoitti 26.01.2010 - 23:34
kun olet pitkäaikainen kaupunginjohtajan kaveri ja tykkäät muutenkin seurustella virkamiesten kanssa ja tiedät kaikkea salaista tietoa varmaan tästä osaomistajuudeta niin kerro nyt kannattaako mun ostaa sellanen paritalokämppä? voit sitten taas kertoa täällä että yksi kaverinikin kysyi sulta taas niistä osaomistajuuskämpistä.
Niinkö? kirjoitti 26.01.2010 - 23:54
Harto: "Normaali asuntokauppa muuten, mutta asunnonostajan tarvitsema alkupääoma on ainoastaan 10% asunnonhinnasta". Ei siinä mielessä, että kuukausivastikkeeseen sisätyisi lähes koko asuntolainan lyhennys. Asunnon ostaja ei liioin tiedä kuukausittaisen vastikkeen vastikerakenteesta mitään. Se ei ole hänen asiansa.
kyllä google kertoo kirjoitti 27.01.2010 - 00:47
kun sitä osaa käyttää. sieltä löytyy kaksi variaatiota osaomistamisesta. niitten kanssa saa olla tarkkana. ei kukaan tee näitä asuntoja tappiokseen ja tämä malli on ollut käytössä jo kauan isoissa kaupungeissa.

painikaverisi aaltonen taitaa olla niin pirullinen ettei heti blogijutussaan kertonut kaikkea että googelta myös hakusanaa osaomistusasunto.
ne viestit mitä se on kirjoittanut niin ne vaan näyttää valitettavasti pitävän paikkansa että yhtiö määrää ja hallinnoi, ei asukas. eli se sopimus on kaikkein tärkein. ja vielä onko vapaarahotteinen vai valtiontukemaa? kyllä google tietää.
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 01:23
KYllä tietoa saa näköjään googlesta tässä alla yksi tieto. Ei kannata enää vänkätä, se on sitten eri asia mitä kaupunki siihen antaa tuki euroja.
Osaomistusasunnosta luopuminen
Asukkaalla on mahdollisuus luopua asunnosta kesken vuokrakauden, sillä asumistarpeet saattavat muuttua siten, ettei osaomistaja haluakaan lunastaa asuntoa omakseen.

Uuden asukkaan hankkiminen on enemmistöosakkaan vastuulla. Osaomistaja ilmoittaa enemmistöosakkaalle halunsa luopua asunnosta ja tämä hankkii asuntoon uuden asukkaan. Jos uutta asukasta ei löydy kolmessa kuukaudessa, enemmistöosakas lunastaa osaomistajan osuuden. Asukas saa siten aina maksamansa sijoituksen takaisin.

Lisätietoja
Ylitarkastaja Jorma Pietiläinen, ympäristöministeriö, rakennetun ympäristön osasto, asumisen ryhmä, puh. 0400 143 870,
jep kirjoitti 27.01.2010 - 01:37
toi on ympäristö.fi nettisuvulta hakusanalla
osaomistusasunto. mutta niin kun tos sanottiin jo niin keskeisin juttu asukkaan kannalta onko vapaarahotteinen vai valtiontukemaa. jos vapaarahotteinen niin siisnä ei päde lainsäädäntö vm. 2002 korkotukiasunnoista.
jos on korkotuettua niin sitten valitaan asukkaatkin sosiaalisin perustein.
mutta kun jos haetaan pelkkää pankkilainaa niin ei kai sitten ole korkotuettua. se kuntarakennusttajan esite jättää veikeesti auki sen kohdan ja se on täällä
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/KOKOUS-1341-13-Liite-1.PDF

siinä lukee että muiltaosin toimimme aran mallin mukaan. mikä malli se on? korkotukimalliko kuitenkin?
joten paini jatkuu
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 01:55
Jepille kommentti.
Olet aivan oikeassa.Niissä saa olla kyllä tarkkana.Niissä nykyaikana voi olla aina jokin koira haurattuna.Parempi kun tarkastuttaa lakimiehellä ennen kuin allekirjoittaa.Parempi maksaa 500euroo ennen kuin menettää tai maksaa kymmeniätuhansia euroja liikaa tyhmyydestä
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 08:51
Jep kirjoitti kommentin mikää pitää lukea ja ottaa opiksi mikäli tälläisen asunnon aikoo Janhualta ostaa. En löytänyt Googlen avulla enkä muutenkaan mitään sääntöluonnosta, edelleen Janhuan osaomistusasunnoista niinkuin jatkossakin. Yhtiötä ei ole perustettu, joten on aivan turhaa hakea varmaa vastausta mistään muista säännöistä. Ne ovat yleisiä tai koskevat vain sitä yhtiötä. Näin ollen minä eikä kukaan muukaan osaa antaa selkeää vastausta. En voi antaa mitään neuvoa kenellekään asunnonostajalle ilman, että tiedän hänen taloudelliset asiansa, perheensä tarpeet ja muut vaatimukset pihasta, ympäristöstä, matkasta palveluihin, töihin jne. Nämä ovat yksilöllisiä asioita. Voidaan vain antaa viitteitä. Enkä ole mikään asunnonoston asiantuntija. Yksi vinkki vielä, jos joku ei tiedä, niin ainakin pankkien sivuilla on erinomaisia laskureita. Niihin vain kirjoittelet vaihtoehtoja niin silmänräpäyksessä saat tietää kuukausierien suuruuksia.
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 09:07
Kävin välillä lukemassa uutisia. Alla oleva IS:n nauratti niin, että kopioin tännekin. Hankkijan lippis se jyrää edelleenkin.

Paljastelija piinaa VR:n lähijunia
27.01.2010 07:29
Keski-ikäinen vaaleaihoinen kantasuomalainen mies. Yläpää verhottu Hankkijan lippiksellä.Siinä tuntomerkkejä itsensäpaljastajalle, joka on piinannut VR:n pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä jo kymmenen vuotta.
Lue
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 09:08
Unohtui tirskunnan lomassa nimikin.
Jorma Aaltonen kirjoitti 27.01.2010 - 10:27
Juristit U:gissa näitä sopimuksia asumismuodoista ja yhtiökumppaneista sekä myös elinkeinoihin tarkoitetuista yhtiöistä näyttävät tekevän. Turkulainen lakimies on pian jo päätoimisesti paikalla,koska työmäärä kasvaa kaiken aikaa hallituksissa.
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 12:57
Hyvää osaomistusasumisessa on se, että asunnon hinta ei nouse loppuosuutta
maksettaessa, ensimmäisen omistusosuuden
ja loppuosuuden pohjana on sama
summa: alkuperäinen hankinta-arvo. Näin
ollen asuntojen mahdollisesti kohonnut
hintataso ei vie pohjaa suunnitelmilta.
Lähde: http://www.taova.fi/pdf/osaomistus_tietoa.pdf
mikä on aran malli kirjoitti 27.01.2010 - 13:09
yöllä tullut kommentteja hyvin. se jep-kirjoittaja kysyy näin:
siinä lukee että muiltaosin toimimme aran mallin mukaan. mikä malli se on? korkotukimalliko kuitenkin?
onko hartolla tietoa kun hallituksessa on? kai siellä jotain juteltu on asiasta?
mikä on aran malli kirjoitti 27.01.2010 - 13:17
jatkan vähän. ( http://www.taova.fi/pdf/osaomistus_tietoa.pdf ) esitteessä lukee että
Asuntosi rakentamiseen asunto-osakeyhtiösi
on ottanut lainaa, jonka korosta valtio maksaa
osan. Tämä merkitsee perheellesi kohtuullisia
asumiskustannuksia. Myöntämänsä
korkotuen vuoksi on valtio asettanut
huoneistoihin valittaville ruokakunnille tulo- ja
varallisuus-rajat, jotka me tarkastamme
hakiessasi asuntoa.

ukin kuntarakennuttajan malli on mikä? jos se on vapaarahotteinen niin siihen ole lainsäädäntöä. eli ehdot on asukkaalle ja kunnalle ???
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 13:34
Alla tietoa Aran sivuilta. Osoite on seuraava: http://www.ara.fi
Yritin saada linkkiä aikaiseksi, en onnistunut. Etusivulta löytyy hakupalvelu, mistä esim. sanalla osaomistus löytyy paljon tietoa. Kyllä hallitus on aika keskusteleva, mutta siitä alkaa olla aikaa puolitoistavuotta ettei kaikkea enää muista ja varsinkaan kuka sanoi mitäkin, jonka perusteella voisi arvioida tiedon luotettavuutta. Esim. se onko tarkoitus hakea valtionlainaa , ei ole lainkaan varmassa muistissa. Yritän kysellä onks tietoo jollain. Selvitetään näitä kysymyksiä. Jos olet tosissasi harkitsemassa asunnon ostoa, niin suosittelisin soittamaan suoraan Kuntarakentajiin 0400565025.


Osaomistusasunnot
Lunastusoikeus
Asukasvalintamenettely
Osaomistusjärjestelmä on perinteisen omistusasumisen ja vuokra-asumisen välimuoto. Osaomistusjärjestelmän tavoitteena on omistusasunnon hankkiminen. Osaomistusasunnolla tarkoitetaan asuntoa, jonka hallintaan oikeuttavista osakkeista asukas ostaa alkuvaiheessa vähemmistöosuuden. Rakennuttaja omistaa enemmistöosuuden. Asunnon hallinta perustuu aluksi enemmistöosuuden omistajan kanssa tehtävään huoneenvuokrasopimukseen.

Valtion tukemia osaomistusasuntoja koskee 1.3.2002 voimaantullut laki. Osaomistusasunnot ovat vuokra-asuntojen korkotukilainalla rahoitettuja vuokra-asuntoja, joiden käytöstä ja omaksi lunastamisesta omistaja ja vuokralainen tekevät erillisen sopimuksen. Sopimuksen mukaan vuokralainen ostaa osan asunnon osakkeista itselleen ja varaa oikeuden lunastaa asunto kokonaan itselleen.

Lunastusoikeus
Laki vuokra-asuntojen korkotukilainalla rahoitetuista osaomistusasunnoista (232/2002) koskee valtion korkotukilainoilla rahoitettuja osaomistusasuntoja mutta ei koske vapaarahoitteisia asuntoja eikä myöskään ennen 15.4.2002 tehtyjä osaomistusasuntosopimuksia. Asunnon oltua vähintään viisi vuotta vuokra-asuntokäytössä asukkaalla on enemmistöosuuden omistajan kanssa tarkemmin sovittuna ajankohtana oikeus lunastaa loppuosa asunnon hallintaan oikeuttavista osakkeista. Kauppahinta määräytyy asunnon alkuperäisen hankinta-arvon perusteella. Osaomistusasuntoja koskevassa laissa on osaomistussopimuksen osapuolten suojan kannalta välttämättömät säännökset. Yksityiskohtaisista sopimusehdoista osapuolet voivat edelleen sopia.

Ennen uutta osaomistuslainsäädäntöä vuokra-asuntoja tuottavat yhteisöt kehittivät erilaisia osaomistusmalleja, jotka ovat poikenneet yksityiskohdiltaan toisistaan. Lyhytaikaiseen vuokra-asuntojen korkotukilainoitukseen on syntynyt vuonna 1993 osaomistusasunnon tai osto-oikeusasunnon käsite. Osaomistusasunnon käsitettä ei tunnettu vuokra-asuntolainojen korkotuessa annetusta laista (867/1980) eikä vuonna 2001 muuallakaan asuntolainsäädännössä. Lisäksi on aikaisempina vuosina korkotukilainaa saaneita, osaomistusasuntoina käytettäviä asuntoja, joita koskevat ns. vanhan korkotukilain mukaiset vuokra-asuntoja koskevat säännökset. Ennen 15.4.2002 tehdyissä sopimuksissa lunastusoikeus realisoitui vasta, kun asunnon käyttövelvoite vuokra-asuntona rajoitusajan päättyessä lakkasi. Rajoitusajat olivat joko 10 tai 20 vuotta lainamuodosta riippuen.

Asukasvalintamenettely
Osaomistusasuntoihin, jotka on lainoitettu huhtikuussa 2002 voimaan tulleen lain nojalla, sovelletaan samoja asukasvalintaperusteita kuin arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin. Asukaat valitaan sosiaalisin perustein. Asukkaita valittaessa noudatetaankin kulloinkin voimassa olevia valtioneuvoston asetuksessa annettuja tulorajoja ja muita asukasvalintaperusteita.

Asukkaita valittaessa osaomistusasuntoon yleiset valintakriteerit ovat samat kuin valittaessa asukkaita vuokra-asuntoon: asunnontarve, tulot ja varallisuus. Myös muut perusteet (etusijajärjestys, asunnontarpeen, varallisuuden ja asumisväljyyden arviointi) ovat samat kuin vuokra-asuntotuotannossa. Valtioneuvoston asetuksen mukaan milloin edellytykset täyttäviä osaomistusasunnon hakijoita ei ole, voidaan asukkaiksi valita muitakin hakijoita, kuitenkin niin että lähinnä asetettuja edellytyksiä oleva hakija valitaan. Sellaisia hakijoita, jotka eivät halua tulla asuntoon nimenomaan osaomistajiksi, ei tarvitse ottaa huomioon.

Kunnan kanssa tulee neuvotella poikkeavasta asukasvalinnasta, mikäli edellytykset täyttävää osaomistajaa ei löydy. Osaomistusasuntoja koskevassa laissa on osaomistussopimuksen osapuolten suojan kannalta välttämättömät säännökset. Yksityiskohtaisista sopimusehdoista osapuolet voivat edelleen sopia.

Kunta valvoo osaomistusasuntojen asukkaiden valintaa, niin kauan kuin asunnot ovat vuokra-asuntokäytössä.








Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 13:51
helpommalla pååsee , kun ei osta.Aika sekavalta näyttää.
jep kirjoitti 27.01.2010 - 14:24
hf varmaa sitten ottaa selvää miksi kuntarakennutajain mallissa paritalohuoneiston neliöhinta on reippaasti suurempi kuin hartelan omakotitalossa. eikä siinä ole edes merinäköaloja. on 5-kerroksinen kerrostalo edessä ja laivanrakentajantie.
holhoojat kirjoitti 27.01.2010 - 14:46
Kunta valvoo osaomistusasuntojen asukkaiden valintaa, niin kauan kuin asunnot ovat vuokra-asuntokäytössä.
Forrs on kova kopioimaan. Intoa olisi mutta taidot loppuu. Intomieliset kansalaisopiston kursseille
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 15:21
En ota selvää miksi joku neliö maksaa enemmän kuin toinen. Asunnonostaja valitsee itse minkä asunnon ostaa. Ei kuulu tippaakaan sivullisille. Ei mulla nyt niin kovaa intoa ole kopioida. Tässä tapauksessa en vaan saanut linkkiä toimimaan. En ole pc expertti, enkä tiedä miksi pitäisi olla. Osaan ihan riittävästi omiksi tarpeiksi. Linkkejä olen osannut tehdä enemmän kuin yhdellä tavalla. Helpoimmalla ei tarvitse kirjoittaa kuin osoite niin linkki tulee itsestään. En tosiaan tiedä miksi Aran sivuilta ei onnistunut. Ei kai tämä tee minusta oikein paljon huonompaa ihmistä.
Ei tee kirjoitti 27.01.2010 - 15:40
Älä välitä kaikenmaailman keljuilijoista. Äärioikealla persuista alkaen on ollut aina vaikea sulattaa, jos joku vasemmistoliittolainen pärjää. Juha A. oivallisena esimerkkinä, alkoi käyttää toveri nimitystä, kun ei mitään muuta enää voinut.
Kalevi Liiva kirjoitti 27.01.2010 - 15:48
Ei mainittu Juha A. muuta osannut kansallispuisto kysymykseenkään vastata kuin, olen samaa mieltä kuin Koski. Ei mitään perusteluja, se riittää kun on päällikön kanssa samaa mieltä selkärankattomille olmeille.
HyväVeli kirjoitti 27.01.2010 - 15:56
hyvänen aika ! Juha.A peesailee kaupunginjohtajaa. Mielenkiintoista. Kun kannattaa kalastuspuistoa, ei liene syytä sitä enempää perustella. Sehän se KJ:n kanta lienee, ja kalastajien.
Soittaessani JA:lle kuulin ihan hyvät perustelut häneltä. Voi olla että Kansallispuisto rajoittaa liikaa joitakin toimintoja... toisaalta asiat on yhteensovitettavissakin
Andy kirjoitti 27.01.2010 - 16:19
Toverihan se demari Aaltonenkin on. Sinänsä melko kummallinen valtuutettu, kun pitää sivuillaan linkkiä törkeällä tavalla rasistiseen Markus Janssonin blogiin.
mitä tarkoittaa  kirjoitti 27.01.2010 - 16:28
selkärankaton olmi? saisko suomeksi. vai peesailee se toinen toveri koskea. tuskin. kaverin tuntien niin se tuskin peesailee mitään. kai se voi joskus jostain asiasta olla samaa mieltäkin jossain vaiheessa vaikka kuningas kosken kanssa. tuleeko tuo asia kaupungivaltuustoon asti? siltä toiselta toverilta, ei ps vaan dem, voi kysyä muuten tota atk-apuakin. se taitaa tietenkin olla iso kynnys toiselle toverille. mutta onneksi on noita kahden rivin kalevi liivasia kommentteineen. niillähän näitä kalakansallispuyistoja rakennettaan toverihengessä.
siis mikä vika sanassa toveri?
sanassa porvari?
sanassa kommunisti?
sanassa sosialisti?

mielestäni toveri on varsin hauska termi ettie nää jutut menen liian totiseksi virnuiluksi.
andylle kirjoitti 27.01.2010 - 16:29
katos kenen ehdokkaana rasistis on ollut viime vaaleissa ja missä se on töissä?
selityksiä  kirjoitti 27.01.2010 - 16:38
mikä ihmeen summa siellä betorantiellä oikeen pyörii. lue joni lohimiehen blogista ja voitko kertoa kun olet hallituksen jäsen?
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 16:39
Varmasti voin pyytää apua keneltä tahansa. En vain koe tarvitsevani sitä ainakaan linkki asiassa. Olen niitä tehnyt aivan riittävästi. Jos nyt yhden kerran epäonnistuin ja onnettommudekseni kirjoitin siitä bloggiin niin ei kai siitä nyt tarvitse toistuvasti revitellä. Ei ole mitään vikaa noissa sanoissa. Olen vain huomannut, että niitä aletaan käyttää silloin, kun halutaan loukata toveria eikä enää muuta keksitä. Niinkuin toveri tuolla ylhäällä kirjoittaa ja kuten minäkin aiemmin Javan blogissa. Kansallispuisto ei varmaan enää tule valtuustoon. Se päätös on isoommas käres. Lausuntoja siitä on vain ennenkin pyydetty. Valtioneuvosto päättää.
ilmankos kirjoitti 27.01.2010 - 16:46
ei aaltonen siihen ole tykkitultaan keskittänytkään. siinä se selitys liivoille yms.
Harto Forss kirjoitti 27.01.2010 - 16:49
Olin eilen teklan kokouksessa Rainer Tähtisen varajäsenen ominaisuudessa. Asiasta keskusteltiin niin paljon, että olisin uskonut asian kaikille selvinneen. Betorantielle varattua määrärahaa ei kaikkea tarvitakkaan. Minusta, niinkuin kokouksessakin sanoin, asia on hienosti. Talouarvio on alijäämäinen ja nyt alijäämä hivenen supistuu. Ei sitä jäävää rahaa voi mihinkään muuhun käyttää ilman asianomaisia päätöksiä. Joitakin tuntuu ylimääräinen raha polttavan. Pitää heti jonnekin käyttää=tuhlata. Meistä harva syöksyy kauppaan, jos tilipäivän tullessa on vielä hiven tilillä rahaa jäljellä. Olen monesti sanonut, hoidetaan yhteisiä rahoja niinkuin omia.
paraskin  kirjoitti 27.01.2010 - 17:02
salaisten yhtiöitten hyväksyjä. käytetää yhteisä rahoja kuin omia. tutustu nyt siihen oy-lakiin kun sinulla sitä aikaa näyttää olevan kirjoitella kaiken laista juttua. kehu vielä ettet sensuroi.
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 17:09
Ensin haukuttiin aaltonen vastustaa kaikkia.Nyt jo peesailee kj.tä. Teki niin tai näin niin aina se on jonkun mielestä väärin.EI kannata tarttua epäoleelliseen
Teklan jäsen kirjoitti 27.01.2010 - 17:30
Kyllä siitä Betorantiestä puhuttiin kyllästymiseen asti, eikä vieläkään kaikille valjennut. Olisit "paraskin" kysynyt kokouksessa. Etova kokous oli. Aaltonen aloitti karrikoidusti jokaisen puheenvuoronsa, täällä on niin paljon tyhmää porukkaa koolla, että pitää kysyä tätä ja tätä asiaa, että porukka jotain ymmärtäisi. Mitään esityksiä eikä järkeviä kysymyksiä tullut. Kokous venyi niin, että veronmaksajat joutuivat maksamaan kaksinkertaisen kokouspalkkion. Liekkö ollut aaltosen päämääräkin?
Anonyymi kirjoitti 27.01.2010 - 18:00
Tyhmä käsitys on kai suhteellista.
Viisaudesta olen kuullut kaksi määritelmää.
Sokrates sanoi se on viisaas, joka ymmärtää, että itse ei ole viisas.
Toinen määritelmä oli elokuvasta aapelin siunattu hulluus. Se oli viisas mies, joka huiputti minua hevoskaupassa
nyt joku kirjoitti 28.01.2010 - 01:01
teklan jäsen puhuu paskaa tai sitten se on Forssi itse nimimerkin takaa. Itse siellä istuneena en voi kuin ihmetellä mistä moinen kommentti? Kokous kyllä kesti kesti 3h 15min. Taidettiin muuten päättää koko vuoden teknisen sektorin asiat. On se hienoa että lautakunnan aino rakennusteknisen koulutuksen saanut jäsen voi puhua paskaa- Onneksi entiset pl-miehet ja muut muiden alan ihmiset siellä teklassa osaavat ne teknisen sektorin asiat niin hyvin että voisivat alkaa opettaa niitä vaikka sairaanhoitajan koulutuksella sille aaltoselle. Ihan ei mene läpi nyt.
Jos kerran niin paljot kärsit kokouksessa niin mikset ottanut puheenvuoroa.
haloo  kirjoitti 28.01.2010 - 01:11
jatkoa,
kokouksessa puhutiin. mistä maalikot voi tietää mitä jossain kokouksessa on puhuttu ja kuka kirjoittaa mitäkin ja kenen nimellä.

on täällä tosiaan kaikenlaista juttua. ja kokouspalkkio ei tule tuplaksi ennekuin on alkanut viides kokoustunti.
Harto Forss kirjoitti 28.01.2010 - 08:32
En halua sekaantua hiukkaakaan teklan asioihin. Tuolla ylempänä vastasin minulle esitettyyn kysymykseen. Sekin esitettiin minulle kh:n jäsenenä. Sattumalta olin teklan kokouksessa ja voisin vastata ilman toisen käden tietoa. Kokouspalkkio nousee yli 3 tunnin kokouksista 50% tunti.
Koulutus kirjoitti 28.01.2010 - 10:15
Ei koulutus vielä tee asiantuntijaa. Ihmisen luonne ja oppimiskyky merkkaa kans jotain. On se teklan asiantuntemus aika heikolla tolalla, jos Juha A on se ainoa joka jotain tietää. Eikös siellä käsitellä mitään muuta kuin rakennusteknisiä asioita?
Esityslistan kirjoitti 28.01.2010 - 13:37
voi lukea internetistä kaupungin sivuilta. Kyllä sieltä näkee millainen asiasisältö teknisessä lautakunnassa on.
Kun demokratian säännöillä mennään niin kaikissa lautakunnissa istuu vaikka kiintiösukupuolet ja puolueensa puolipakottavat ihmiset palkinnoiksi järjestötyöstä.

Koulutus nimimerkki on syvillä jäljillä. Logiikallaan hän kyseenalaistaa kaikkien ammattien harjoittajat ja työtätekevät. On sitten lääkäri, siltainsinööri, opettaja, rehtori tai mikä hyvänsä sellainen ammatti, mikä vaatii määrätyn koulutuksen.
Kyseisen lautakunnan jäseniin en ota kantaa.

Sen tiedän, että tänne on helppo kirjoittaa kommenttejaan vaikka mistä vaikka jostain henkilöstä vaikka bloginpitäjän itse nimimerkillä ja väittää sitten jotain muuta kuten yllä. Kai tälläkin jokin tarkoitus on.
En oikein muuta ajatusta nyt keksi tämän asian suhteen.
Koulutus kirjoitti 28.01.2010 - 17:07
Kävin katsomassa esityslistan. Talous ja kaavoitus asioita. Ei yhtään missä olisi keskusteltu lyödääkö johonkin 3 tai 4 tuuman naula.
3 tuuman naulapää kirjoitti 28.01.2010 - 18:02
Teknisen lautakunnan esityslista
1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
2 Pöytäkirjan tarkastajien vaali
3 Vuoden 2010 talousarvion käyttösuunnitelmat
4 Vuoden 2010 investointimäärärahojen tarkistaminen
5 Kestopäällystysohjelma 2010
6 Teknisten ja sisäisten palvelujen osaston sekä kaupunkisuunnittelu-
ja maankäyttöosaston sisäisten laskutushintojen
ja tuntiveloitushintojen vahvistaminen vuodelle 2010
7 Varikon hinnasto vuodelle 2010
8 Ruokapalvelun hinnasto vuodelle 2010
9 Kaavoituskatsaus 2010
10 Asemakaavan muutos / Sorvakko, 10 - 17 - 5, 8-10 ja 14 13
11 Asemakaavan muutos / Uusikaupunki VIII - 30 - 3 (Autotehtaan
alue)
12 Ison Koiluodon - Kutkumaan ranta-asemakaava
13 Lokalahden Pitkäluodon ranta-asemakaavan muutos
14 Tiedotusasiat

Kyllä ne liitteiden perusteella oli ihan "selviä" juttuja. Minä kyllä itse pysyisin omalla alallani (hoiva) enkä menisi kiintiönaiseksi tai mieheksi tuohon lautakuntaan. Tyhmäksihän siellä itsensä tuntisi kun ei asioista tiedä eikä takuuvasrmasti uskaltaisi kysyä kun näyttäsi tyhmyytynsä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri