Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

14.02.2010 - 10:24

 On tuossa eilisen illan aikana käyty osin yllättävääkin keskustelua blogissani. Tosin aiemminkin on uhottu selviteltävän nimimerkkien takaa kirjoittajat. Nyt homma repesi jo enemmän ihmisten yksityisyyteen.

Pubeissa levittävät Tosi-Hemmot juoruja ihmisten yksityiselämästä. Näytellään joissain tilaisuuksissa salaa otettuja kuvia. Aiemmin on vihjailtu kokouksista tehdyistä nauhoituksista. Valtuuston kokouksia lukuunottamatta luottamuselinten kokoukset eivät ole julkisia. Ainoastaan pöytäkirja on.

Hyvä näin. Hyvät keskustelut ovat nopea tempoisia ja monesti tulee sanottua sellaista, joka ympäristöstään irroitettuna ei ole edes järkevää. Eikä siinä keskustelun tuoksinassa ehdi miettiä onko se kaikista näkökulmista järkevää. Juuri nämä keskustelut ovat hedelmällisiä. Tulee paljon erilaisia katsantoja ja lopuksi niistä vedetään kokoon päätös. On kuin jalkapallo, sekin on niin laaja-alaista ettei siihen sovi videotarkistukset.

Blogeissa käytetään toisten nimiä ja nimimerkkejä. Arvaillaan ja osoitetaankin kuka kukin on. Siirrytään tällaisesta asiaan. Niitä meillä on riittävästi ja ellei ole niin ei kirjoiteta.

Jorma Aaltonen kirjoitti 14.02.2010 - 11:24
Yksi asia jäi tuossa sanahelinässä korviin soimaan. Onko kaupungissa tarvetta noille kaikille asunnoille. Jos Janhuan (kaupunki ja Kuntarakennuttajat) alue jää kovin pitkäksi aikaa tyhjilleen alkaa kiinteistönhoito ilman tuloja maksamaan. Kuntarakennuttajilla ei ole mitään riskiä, kaupunki kai tuohon perustettavaan yhtiöön ensin pääosakkaaksi menee (rahoittajana). Vai jääkö pelkäksi lainojen takaajaksi?
Mistä tällaista tietoa saa?
Harto Forss kirjoitti 14.02.2010 - 11:56
Ei ole tarvetta. Näkyy jo siinä, ettei Janhuan korttelit tee kauppaansa. Kaupunkin tonttivaranto eripuolilla kaupunkia riittää vuosiksi eteenpäin ja lisää ollaan kaavoittamssa ja tekemässä kunnallistekniikkaa (Veneveistämö ja Hiu). Mm. siksi kaupungin ei pidä olla mukana näissä hankkeissa rahoittajana. Kaupungin virastosta olen taustoja kysellyt. Kuntarakennuttajat ovat myös eräs mielenkiintoinen tieto lähde. Eräässä blogi jutussani tai kommentissani on heidän puhelinnumeronsa.
tosi tietolähde  kirjoitti 14.02.2010 - 12:22
on firman puhelinnumero. se on firman yhteystiedossa aina. kyllä leikkaa taas kunnolla. tietolähde on puhelinnumero. oh hoh
Pekka Peitsi kirjoitti 14.02.2010 - 12:42
Onko vesiliikelaitokselta saatavana tietoa siitä, kuinka kauan kunnallistekniikka voi olla käyttämättömänä maan alla ? Putkia on varmaan nousukauden huumassa upotettu kilometrikaupalla...
Blogit  kirjoitti 14.02.2010 - 12:53
ovat tekijöidensä näköisiä enemmän ja vähemmän asioita eteenpäin vieviä. Joskus ne kuvaavat tekijänsä osaamista. Tai suhtautumista asioihin.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2010 - 13:13
Tietenkin firma on tietolähde. Sieltä saat tietää heidän näkemyksensä siitä mitä on sovittu ja kaupungilta heidän näkemyksensä. Hallituksen pöytäkirjoista mitä on päätetty ja siitä voi sitten miettiä missä mennään. Eivät asiat ole yksioikoisia. Varmaan Hallikainen osaa vastata putkien kestävyyteen, joka tapauksessa kymmeniä vuosia. Siihen vaikuttaa varmaan sekin onko käytetty vai ei. Eikä välttämättä käyttämätön ole pitkäikäisempi. Internetistäkin tietoa varmaan löytyy, jos viitsii hakea. Tosin en tiedä enkä uskokaan sellaisia putkia upotetun joita ei ole lainkaan käytetty. Tottakai blogit ovat tekijänsä näköisiä. Niinhän meidän kaikesta käyttäytymisestä muodostuu kunkin persoona.
Ajattelija kirjoitti 14.02.2010 - 13:25
Olenkos jo vanhanaikainen, kun käytän tosiaan puhelinta asioiden selvittämiseen? Jos joku asia tosiaan kovasti kaivelee (niinkuin ajoittain kirjoitusten perusteella tuntuu tekevän), olisi viisainta tarttua luuriin itse kunkin taustatietojen selvittämiseksi.

En kiellä, että yleensä vieraammalle tulee lähetettyä sähköpostia. Vastaaja kun voi valita tällöin itselleen sopivan, kiireettömän hetken vastaamiseen sekä voi hakea tarvittavia tietoja valmiiksi. Kirjallisesti saatuja tietoja on myös itse helpompi välittää edelleen. Useimmiten homma toimii, aina ei.

Tässä blogissa tekijänsä näköisyyttä hämärtää se, ettei hän käytä kommenttien valvontaa etukäteen, vaan antaa kaikkien "kukkien kukkia", tämä olisi syytä myös huomioida.

Median lukutaito tuntuu välillä joillakin olevan hakusessa, kun arvuutellaan nimimerkkien takaa kirjoittavien henkilöllisyyttä, eikä osata/haluta tehdä tarpeeksi selkeitä johtopäätelmiä esim. kirjoitustyylin tai lauserakenteiden perusteella. Mahdollista on tietysti, ettei pyritäkään kirjoittajan selvittämiseen, vaan halutaan provosoida. Meitä kun on niin moneksi.
Unto F. kirjoitti 14.02.2010 - 13:38
Kun kaupunginjohtaja ilmoitti lehdessään, että nyt panostetaan lapsiperheisiin, tuli heti mieleen Turun yhä kiihtyvästi lisääntyvät 12 000 maahanmuuttajaa.
Eikös valtio maksa kolme vuotta näiden perheiden ylläpidosta kunnalle/kaupungille, johon nämä sijoittuvat.
Janhuan osaomistu.. äh Kuntarakennuttajat saisivat huoneistot näillä perheillä äkkiä täyteen - homma hoituisi siitä huolimatta onko näillä ihmisillä töitä tai ei.
Ihmettelen, että Turku yksin sijoittaa maakunnassamme nämä maahanmuuttajat, joita koko ajan tulee lisää, laillisesti ja jopa laittomasti.
Tontonmäessä tällainen asuttaminen on jopa todennäköistä, mutta Janhualla Hartelan kaupankäynti tyssäisi jopa tähän huhuun.
Kolme vuotta maksettuja vuokria pitäisi tämän kohutun "Perustettavan yhtiön" ainakin kolme vuotta pystyssä. Kun valtion velvoite loppuu, pitäisi olla töitä ja toimeentuloa, ei toimeentulotukea. Sehän menisi "kyökin" kautta kaksinverroin kaupungin laskuun
Euripides Ajattelijalle kirjoitti 14.02.2010 - 13:42
Jos joku saa selville Kuntarakennuttajien/kaupungin tulevan kiinteistöyhtiön ja taloon muuttavien sopimussuhteista jotain selville puhelimella, tiedottakoon äkkiä muillekin
Anonyymi kirjoitti 14.02.2010 - 14:14
Rikkumaton radiohiljaisuus U:gin kaikkien osakeyhtiöiden kohdalla voisi asuntopuolella viitatakin pakolaispolitiikan aloittamiseen U:gissa. Eikö se olisi humanitääristä toimintaa?
Lähtisi asukasluku nousuun kuten Turussa. Eihän nyky-yhteiskunta mielekästä työtä muutenkaan enää pysty tarjoamaan.
Kieltämättä U:gissa stsataan elinkeinopolitiikkaan, ehkä kuitenkin tarvitaan pian työvoimaakin.
Kaupunki maksaa kirjoitti 14.02.2010 - 14:33
Kuntarakennuttajien mainokset mutta lisätietoja saa vain PUHELIMELLA. Ei missään näytillä piirustuksen piirustusta kuten naapurissa Hartelassa. Enemmän kuin hämärää.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2010 - 14:56
Mikä tieto Euripidesiltä puuttuu? On sitä perustamatonta yhtiötä blogeissakin niin paljon käsitelty, että kaiken voisi olettaa jo käsitellyn.
Harto Forssille tiedoksi kirjoitti 14.02.2010 - 17:34
Sinunkin täytyy ymmärtää, että blogissasi levittelet tietoisesti ihmisten yksityisyyteen liittyviä asioita. Eilisillan kommentit olivat kunnallispolitiikkaa parhaimmillaan tai huonoimmillaan. Tuskin moniakaan hirveästi harmittaa, jos kaupunginhalitukseen valitun ja elämää nähneen miehen blogiin tulisi esto kaikkein härskeimmille kommenteille. Pakko on miettiä, mikä on blogin pitäjän motiivi pitää tällaista palvelua.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2010 - 18:09
Mietin pitkään mitä kommenteille teen. En katsonut niitä poistettavaksi,ehkä se oli virhe. Toisaalta, tämä ei vaikuttanut ratkaisuuni, blogeissa on ollut varsin rankasti minuunkin henkilönä kohdistuvia kirjoituksia ja vihjailuja. Ne ovat julkaistu sensuurin takana olevassa blogissa. Sen sijaan on kerran soittanut sensuuria harrastamaton blogin pitäjä ja kysynyt poistaako loukkaavan viestin. Ei tänä viikonloppuna kaikki minun blogiinikaan tulleet ja minua koskeneet niin hauskoja ole olleet, en ole niitä poistanut. Minusta keskustelu kärsii mikäli vastaus kommentti tulee näkyviin vasta aikojen takaa. Hyvä esim. lehdistöstä. Lehdessä oli minun eräässä tilaisuudessa lausuma kommentti lyhennetty niin, että sanomiseni oli ihan muuta kuin alkuperäinen. Se sai aikaan viestin tekstaripalstalle. Lähetin heti oikaisun. Ei ole vielä julkaistu vaikka on jo toistaviikkoa aikaa. Mikäli se lähitulevaisuudessa julkaistaan, kukaan ei muista enää mitään kirjoitukseen liittyvää. Tämä on vaikea juttu. Toivottavasti kommentaatorit itse sensuroivat kirjoituksiaan.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2010 - 18:54
Olen harto samaa mieltä mitä edellä kirjoitit.Jätetään yksityis asiat jonnekin muualle. Kehitetään ukia yhteihenkessä.
Eri mieltä saa olla ja perustelut miksi olen erimieltä.Mutta tässä kolukeskustelussa on kyllä perustelut olleet hukassa, jos niitä on ollu lainkaan
Oman edun tavoittelu perustelu sekin.En tarkoita sua harto
Vielekään en harto tiedä kannatatko pohitullin hometutkimusta vai ett.
Beetoran tieltä haluttin siirtää 20 000 euroa hometutkimukseen. Vastutit sitä, vai oliko tiedossa, että raha tarvittaan sinne kokonaisuudessa.Jos se on perusteltua, että sitä rahaa ei voi siirtää sinne hyväksyn vatauksen.
Sensuuri kirjoitti 14.02.2010 - 18:57
Jos jossain blogissa on rankkaa sisältöä sinusta, niin mikset pyydä sitä blogin pitäjää poistamaan sitä? Vai eikö viestintä valtuutettujen välillä toimi?
Harto Forss kirjoitti 14.02.2010 - 19:37
Ehdottomasti kannatan Pohitullin hometutkimusta. Olen mielestäni sanonut sen monesti ja yksioikoisesti. En tiedä olenko vastustanut sitä. Ei ole kukaan valtuutettukaan näin sanonut. Valtuustossa käydyssä keskustelussa sanoin siirron Betorantiestä olevan tarpeetonta, talousarviossa on monessa kohtaa rahaa jolla se voidaan tehdä ja asia tulee kunnolla valmistelluksi. Olen toistanut toistamistani pidän kalliita laajoja tutkimuksia tarpeettomina. Ne voidaan tehdä silloin, kun Pohitullin remontti on ajankohtainen. Hometutkimus tarvitaan vanhemmille tiedoksi ja mikäli löytyy pitää korjata. Juuri luin, että kolmasosassa asunnoissa on hometta. Olisi ihme ellei Pohitullissa ole. Suuressa määrin en usko olevan. Löytyneet paikat voidaan korjata olemassa olevilla rahoilla. On sitten näiden tutkimusten nimet sitten mitkä tahansa, en usko etteikö pelkkää hometutkimusta voi tehdä ja riittävällä tarkkudella.
En ole pyytänyt poistamaan siksi etten poista omastakaan blogistani minuun kohdistuneita tölväisyjä. En tiedä yhtään valtuutettua, jonka kanssa olisi keskustelu yhteys ongelmia. Se, että se pääasiassa tapahtuu vain tavattaessa ei liene ongelma. Asiaa ollessa olen soittanut kyseiselle henkilölle. Puolueesta tai henkilöstä riippumatta.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2010 - 20:26
Minä Kirjoitin anonyyminä ja kyselin sinun näkökantaasi hometutkimukseen ja pyydän nöyrästi antekksi , jos olen sinua tölväissy.
On hyvä, jos on erilaisia näkäkantoja arvostan niitä, asuttaisiin vielä luolassa keihäät kädessä , jos kaikki olisi samaa mieltä.
Nyt on hyvä tietää , että sinä kannatat hometutkimusta.
Aloitetaan pohitullista 2vuoden aika tavitteella. Niin saadaan tällekin keskustelulle piste.
Millä rahoilla korjataan? kirjoitti 14.02.2010 - 21:05
Eihän valtuusto ole sinne Pohitulliin myöntä senttiäkään rahaa. Tarkennusta kaivataan.
Hinku unohtuu kirjoitti 14.02.2010 - 21:43
Asuminen tuottaa 30% kansalaisen kasvihuonepäästöistä ja rakennukset kuluttavat 40% Suomen energiankäytöstä. Niitä uusia Tontonmäkiä, Janhuoita ja Viikaistenkatuja pyöriteltäessä unohtuu koko ajan hinkuhanke. Miksiköhän? Yhdessäkään hankkeessa niitä ei pyöritelty julkisuudessa. Varsin omaperäisitä.
mis on  kirjoitti 14.02.2010 - 23:07
sun youtube-biisit? kaikil muillki on niit
Hallituksen päätösesitys 15.2 kirjoitti 14.02.2010 - 23:40
Ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että liitteenä oleva Uudenkaupungin ja Taivassalon välinen yhdistymissopimus hyväksytään ja päättää, että kunnat tekevät yhteisen esityksen Valtioneuvostolle kuntajaon muuttamisesta kuntajakolain (1698/2009) mukaisesti siten, että Uudenkaupungin kaupunkiin liitetään Taivassalon kunta 1.1.2011 alkaen.

Mitä tai mikä tai mitkä ovat ne oleellisimmat posivitiiset asiat joita Uki tässä liitoksessa saisi? Ranskalaisilla viivoilla saattaa tulla helppolukuisin kommentti.
liitossopimusehdotus kirjoitti 14.02.2010 - 23:53
täällä hallituksen listalla
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101708-12-6744.PDF
Harto Forss kirjoitti 15.02.2010 - 09:12
Hometutkimuksesta kysellyt ei ole mitenkään tölväissyt. Ne jotka tölvivät eivät anteeksi pyydä vaan miettivät mitä seuraavaksi. Mahdollinen Pohitullin korjaus voidaan tehdä vaikka talousarviossa olevilla rahoilla kiinteistöjen ennalta-arvaamaton kunnostus 50 000€ tai kiinteistöjen kunnostus 500 000€. Mikäli sinne menisi iso kimpale näistä rahoista niin todennäköisesti korjauksen suunnittelu ja byrokratia veisivät niin paljon aikaa, että se ehdittäisiin rahoittamaan ensi vuoden budjetistakin. En ole laittanut biisejä. Kuvia ja lainauksia vähäsen. Syy: ne hidastavat kovasti sivujen aukeamista ja kaikilla ei ole nopeita yhteyksiä. Toinen syy: heti kun julkaisen kuvan tai kirjoituksen, minua kommenteissa uhataan vedellä ja leivällä rikollisen toiminnan johdosta. Onko biisien siirtely ilman rahallista korvausta laillista?
En tarvitse ranskalaisia viivoja luetellakseni kuntaliitoksen etuja. En tiedä merkittäviä etuja olevan. Toisaalta en tiedä myöskään haittoja. Esim. on kirjoiteltu siitä miten kaikkiTaivassalon virkamiehet saadaan sijoiteltua. Siellä on kunnanvirastossa 3 työntekijää, kj mukaan lukien. Ei tuottane ongelmia. Muu henkilöstö on opetuksessa, vanhustenhoidossa jne. Joskus ei millään aiottu ottaa Lokalahtea Ukiin. Kyllä risoi. En aio kostaa syyttömälle Taivassalolle. Onko meistä lokalahtilaisista ollut sitten kamalasti harmia? Minä nyt otan joitakin päänsärkyyn asti päähän, mutta eikö se nyt ole pikkujuttu kokonaisuus huomioiden.
Kalevi Liiva I kirjoitti 15.02.2010 - 10:04
Olin hetken poissa tietokoneen piiristä Kovasti on herättänyt keskustelua henkilöni. On ihmetelty mm. sitä miksi kirjoitan ainoastaan täällä. Kyllä olen muistaakseni kirjoitellut ainakin Javan blogissa, se meni salasanan taakse. Sensuurista en tykkää.
Kerro Harto kirjoitti 15.02.2010 - 13:33
Onko punajava liittymässä teihin? Ylistää tavan takaa Arhinmäkeä, että kääntyykö kelkka?
Utelias kirjoitti 15.02.2010 - 14:01
Miksi Kalevi Liiva I on vain kiinnostunut Juha A.n ja Javan jutuista? Miksi kiinnostus juuri heitä kohtaan? Johtuuko se siitä, koska ainoastaan he ovat kirjoittaneet vain tiettyjä asioita kaupunkin jutuista ja niillä on jokin yhteys Kalevi Liiva I:n? Jos punajavakin on sitä mieltä että Liiva ei ole Harto niin sitten se on varmaan se rva Koski jota joku kirjoitteli punajavan plogissa.
lisää velkaa? kirjoitti 15.02.2010 - 14:06
aluesanomissa oli nämä jutut.

Kuntakonserniin kuuluvat myös kaikki yhtiöt joista kaupunki omistaa yli 50%.
- Harto Forss | Lisätty ma 15.2.2010 klo 09.13
Kaupungin ja liikelaitosten lainat olivat 31,8 miljoonaa euroa. Se on noi 2000 euroa per asukas. Mutta mitä ihmettä tarkoittaa kuntakonserni ja sen lainamäärä, mikä on noi 3600 euroa/asukas. Joku voisi suomentaa, kiitos.
- Painovirhe? | Lisätty su 14.2.2010 klo 21.19

en jaksa enää ymmärtää miksi kaupunkinhallitus koko tekee uusia yhtiöitä lisää meidän kontolle kun nyt jo ollaan tämän velkataakkan alla. mikä logiikka täässä on? kuinka paljon sitä konsernivelkaa tulee lisää taivassalosta? tiedätkö harto?
HyväVeli kirjoitti 15.02.2010 - 17:49
Liiva toteuttaa täällä "kostoa". Se kohdituus Juha Aaltoseen, joka penkoo asioiota liikaa.
Harto Forss kirjoitti 15.02.2010 - 21:09
Ei ole mitään tietoa Javan liittymisestä Vasemmistoliittoon. Tervetuloa. Varmaan se Taivassalon velka jossain papereissa on. Haen myöhemmin. Ulkomuistista "porkkanaraha" on 2,8 milj/€ ja Taivassalon velka noin saman suuruinen.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri