Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

17.02.2010 - 06:49

 Kilpailu yrittäjistä kuntien kesken on nykyisin aika vaisua verrattaessa tilanteeseen muutama kymmenen vuotta sitten. Silloin tilanne meni niin villiksi, että lainsäädännöllisillä toimilla piti laittaa kunnat aisoihin. Myös Vakka-Suomesta on monia esimerkkejä. Suoranaisia huijauksia joiden kohteena oli monasti myös Uki.

Kerron joitakin mitä olen saanut seurata läheltä. Ensin Ukin tapaus. Sen kaikki muistanevat. Neuvoteltiin satamaan sopimus toisella rannalla olevan Hargshamnin kanssa. Siellä homma oli myyty yrittäjälle ja näiden kanssa ukilaiset neuvottelivat. Luotettiin puheisiin ja hyvään tahtoon. Pieleen mentyä täälläkin perustettiin totuuskomitea, mihin minäkin tulin valittua. Merkillisintä komitean toiminnassa oli, että sen kokouksiin osallistui kiistellyn sopimuksen neuvotellut ja allekirjoittanut henkilö, asemansa perusteella.  Ei silloinen kj.

Naapuri kunnassa toimi yritys kunnan tiloissa, joka ei maksanut kertaakaan laskujaan kunnalle. Siitä huolimatta sai toimia pitkään. Kj:n poika toimi yrityksessä työnjohtajana. 

Olin 8 vuotta Seutukaavaliiton hallituksessa ja sille lausunto esityksiä valmistelleessa rantakaavajaoksessa. Sieltä pari tapausta. Eräälle alueelle puuhattiin erittäin tiuhasti kaavoitettua loma-aluetta. Olimme tutustumassa alueeseen. Mukana oli kyseisen kunnan kj ja alueen omistajat. Seurasin miten kaikkia omistajien puheenvuoroja kj seurasi silmät loistaen ja tukien täysin kritiikittömästi. Karsimme rakennusoikeutta reippaasti. Myöhemmin seurasi näiden omistajien oikeudenkäyntejä ja saamia tuomioita. Esillä olleeseen alueeseen ei noussut mökkejä ja alueella olleen motellin palokunta poltti harjoitustyönä. 

Erääseen Ukin naapurikuntaan haki rantakaavaa silloin tunnettu politiikko. Kaavassa oli tälle henkilölle merkitty mökki kylän yhteiselle rannalle. Kiivaan keskustelun ja äänestyksen jälkeen hallitus puolsi kaavaa!

Tällaisia esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Siksi olenkin seurannut suurella mielenkiinnolla eräissä blogeissa käytyä soijatehdas hanketta koskevia keskusteluja. Hankkeesta ei ole pidetty tiedotustilaisuutta, ei jaettu tiedotteita, en ole missään nähnyt hankkeessa mukana olevien yhtiöiden enkä henkilöiden nimiä ja yleensäkään asiaan vaikuttavia asioita ei ole näkynyt. Tästä huolimatta hanketta ylistetään estottomasti. Mitä nyt tietenkin aina muistutetaan, että se on saatu kj:sta huolimatta. Tipahti taivaasta Helsingin kautta. Tulevat hakematta mieleen ylläolevat tapaukset. Itse ainakin odotan ensin virallisia tietoja yrityksestä ennen kuin alan muodostaa kantaani asiaan. Toivon ja odotan hankkeelta tietenkin mitä parhainta menestystä. Yritän pitää jalat maassa siksi kunnes jotain tiedän. Pitää myös muistaa, että Ukin osallistuminen hankkeeseen taloudellisesti on minimaalista. Emme voi vaatia yksityiseltä yritykseltä tarkkaa ja nopeaa tiedottamista.

 

Ajattelija kirjoitti 17.02.2010 - 08:36
Yritystoimintaan kuuluu uskaliaisuus, riskinotto sekä jonkinasteinen hulluus, muuten ei uusia, erilaisia yritysajatuksia edes syntyisi. Kyllä siinä tarvitaan pöydän vastapuolella olijoilta aikamoisia kykyjä erottaa mahdottomat tapaukset sekä uudet, mutta menestyvät ja kannattavat yrittäjät toisistaan. Molemmista löytyy ihmiselämän kirjossa tarinoita, ihan Uudenkaupungin mittakaavassakin. Kyllä hyviä, oudoilta kuulostaneita ajatuksia on hylättykin ja hampaita kiristellen seurattu yrityksen menestystä naapurikunnassa (esim. Matti Haloila, Mynämäki, nykyisin maailman johtavan pakkauskoneiden valmistajan tarina).

Tavallaan inhimillisyyttä osoittavat tarinasi sokeudesta kunnan johdon oman suvun tukemisen rajanvedolle. Kukapa ei nyt haluaisi omaa pesuettaan tukea? Lisäksi kunnanjohtaminen vaatii (nykyisinkin!) vahvaa persoonallisuutta, minkä toimia aikaisemmin ei ollut viisasta arvostella, jos aikoi ko. kunnan palveluksessa pysyä.

Televisiossa parhaillaankin pyörivän Räyringin kunnanjohdon sekä kunnan luottamushenkilöiden röyhkeyttä oman edun tavoittelussa hyvin kuvaava "Mooseksen perintö" osuu karrikoinnistaan huolimatta valitettavan lähelle tosielämän koukeroita.
kuntalainen kirjoitti 17.02.2010 - 09:36
Onpa soijatehtaan tulemisesta vähän tietoa. tiedetäänkö sitäkään, tuleko se ensinkään ? odotatteko Kh:ssa nyt kaupunginjohtajan esittelyäasiassa, tiettyjen velvoitteiden kanssa?
Ehkä hanke vaatii kaupungilta muutakin kuin kalliin tienpätkän.
Edellä kuvaamasi asiat ovat hyviä esimerkkejä tapahtuneesta tälläkin seudulla.
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 12:17
Ehdottomasti pitää olla riskinottokykyä ja mielessä tilaa uusille ajatuksia. Toisaalta pitää myös pystyä pitämään jalat senverran maassa, että ei ole avoin kaikenmaailman huijareille.
Kyllä soijatehtaan tulosta jotain tietoa on. Pitää olla senverran malttia, että antaa asioiden edetä siihen pisteeseen, että yritys haluaa tiedottaa. Emme odota mitään kj:n esittelyä hallituksessa. Valtuusto on hyväksynyt Betorantien. Mikäli jotain muuta kaupungin piikkiin on tulossa, niin kyllä ne päätetään asianomaisessa järjestyksessä.
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 12:31
Kuntaliitoksesta, taisi tulla eilen ryppyjä Taivassalon rakkauteen Ukia kohtaan. Terveys ltk käsitteli eilen henkilökunnan lomautuksia. Ymmärrystä ei löytynyt entisen Vehmassalon ja Pyhärannan henkilökuntien lomautuksiin.
UTELIAS kirjoitti 17.02.2010 - 13:02
- muistanko Harton jossain blogissa pari viikkoa sitten ilmoittaneen SOIJATEHTAAN julkistamispäiväksi eilisen eli tiistain 16.2.-10 ?? - Eipä ole näkynyt mitään uutta tietoa / varmistusta julkisuudessa sen tammikuisen alustavan infon jälkeen ? - Onko KH:ta informoitu asiasta ?- Entä tuleeko valtuustolle ens ma. 22.2. ?
soijatehdasta ei tule kirjoitti 17.02.2010 - 14:02
se menee uutisankan piikkiin. ketään ei saada vastuuseen. elämä jatkuu. siis tämäkin on täysin mahdollista. paitsi että ne 70 rekkaa päivässä sillä betorantiellä jäi muistiin ja se kuka niistä sanoi vaikka kukaan niistä ei osannut edes kysyä viime valtuuston kokouksessa.
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 14:18
Kävin tarkistamassa olenko kirjoittanut, julkistamispäivä. En ole vaan projektin avajaiset. Ne olivat. Tilaisuudessa ei kerrottu mitään järisyttävää. Hallituksen jäsenillä oli tilaisuus tavata projektin vetäjiä. Niin kuin tuolla edellä jo sanoin, projekti on yksityisen yrityksen projekti. Se tiedottaa niin kuin katsoo hyväksi. Ei hallitus ole käsitellyt mitään projektiin liittyvää. Hallitus tekee esitykset valtuustolle, ei ole mitään esitettävää.
ketä oli nämä kirjoitti 17.02.2010 - 14:24
Hallituksen jäsenillä oli tilaisuus tavata projektin vetäjiä. onko se suuri salaisuus?
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 14:36
Ei ole. Aluesanomissa oli jo siitä uutinen.
Pääni on varmasti  kirjoitti 17.02.2010 - 16:54
taas vadilla. Soijanjalostamosta on julkaistu 3 juttua. Liikesalaisuudet ovat salaisia, tietenkin. Mutta kaupunkiyhteisön elämään suuresti vaikuttavan kombinaatin asiat eivät sitä ole. Jos aiesopimus on tehty, luottamusmiesten on aika nähdä se. Suomessa ei tehdä suurien tehdaslaitosten suunnitelmia valmiiksi ennen kuin sijoituspaikkakunta tietää asiasta pääkohdat: kuka tekee, kuka maksaa, mikä toiminnan sisältö, mikä sen vaikutus ihmisten elämään. Mitä tulee nyt paljon aprikoituun soijatehtaaseen, oletan se suurimman vaikutuksen olevan maatalous- ja elinkeinopoliittinen. Mitä se vaikuttaa suomalaisen rehuteollisuuteen? Kun ex- Ukin Uutiset kertoi hankkeesta, meinasi mennä henki. Vielä: liikesalaisuuksia on, kuten polttoaineen hinta maanantaina kaupunginhallituksessa. Mutta polttoaineen alkuperä ei sitä ole. - Olli
juuri näin ! kirjoitti 17.02.2010 - 17:50
Tuo oli kaivattu puheenvuoro (nimim. Ollilta) itsekin olen pyörittänyt aihetta samansuuntaisin ajatuksin, mutta olen tyytynyt blogeista saamiini tietoihin ja ajatellut, että onpa luottamusmiehen asema alhainen
KPM kirjoitti 17.02.2010 - 18:15
Jos toivottavasti soijatehdas/jalostamo saa päivänvalon, niin se on elintarvikebisnestä. Menee se elintarvike sieltä sitten ihmisille ja/tai eläimille. Maailmassa on kasvava joukko suita ruokittavana ja tämän puoleinen maapallon kolkka kaipaa omaa suurtuotantolaitostaan. Sivutuotteistahan emme tiedä vielä. Tämä on omaa ajatusleikkiäni asiasta. Kiitos Olli Haapalalle suuresta työstä, jonka olet tehnyt asioiden päivänvaloon tuomisen eteen!
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 19:09
Suunnittelua ei ole vielä tehty niin pitkälle, että näihin asioihin joihin Olli viittaa, voitaisiin vastata. Se julkistetaan heti, kun asiat ovat riittävän pitkällä.
Harto Forss kirjoitti 17.02.2010 - 19:31
Vielä kommentti. Ei luottamusmiehen asema ole alhainen vaan kiusallinen. Vaaditaan vastauksia alkuvaiheessa olevaan asiaan ja yrityksen osalta jossa Uki ole osakas.
Satunnainen kommentoija kirjoitti 17.02.2010 - 21:15
En pane tietystä syystä tähän nimeäni, mutta arvostan Olli Haapalaa erityisen paljon. En Uudessakaupungissa tiedä olevan toista toimittajan työtä tekekevää, joka pystyisi vastaaviin analyyseihin lähes aiheesta kuin aiheesta.
Äärimmäisen vihamielinen kommentti tulisi nopeasti poistaa. Itse kyllä oivallan, että se on asiaton hyökkäys, jonka syytä ei ulkopuoliset voi tietää.
Yks flik vaan kirjoitti 17.02.2010 - 21:23
Miten tuo ylläoleva kommentti loukkaa ketään. Jos se ollia loukkaa, se kertoo vain siitä, että ei ollillakaan ole puhtaita jauhoja pussissa.
Samaa mieltä kirjoitti 17.02.2010 - 21:28
Kyllä Ollin "Kun ex- Ukin Uutiset kertoi hankkeesta, meinasi mennä henki" on lähempänä herjausta kuin anonyymin kommentit.
satunnainen kommentoija kirjoitti 17.02.2010 - 21:44
millä edellytyksillä "yks flik vaa" ja "samaa mieltä" pystyy arvioimaan mikä kutakin loukkaa?
Tietysti nämä kommentit ovat saman henkilön tekemiä viiden minuutin väliajoin. "Se viha on niin kovaa", sanoi kirkkoherra Täällä Pohjan Tähden alla- romaanissa.
Ihmetyttää tämä viha Haapalaa kohtaan, ja rauhan aikana. Ei kai siellä vaan ole kaupunginjohtaja asialla ?
Ei sentään kirjoitti 17.02.2010 - 21:50
ole kaupunginjohtaja, Jos kiinnostaa, me morjestellaan kun nähdään. Hengenmeno oli enemmän semmonen allegoria: meinas mennä henki hommasta, ja kun se tapahtuu, juttu ei kulje. -Olli
Yks flik kirjoitti 17.02.2010 - 21:51
Ikävä kyllä en ole vielä ehtinyt kommentoimaan, kuin kerran tässä blogissa. Satunnainen kommentoija voi siis pitää mölyt mahassaan. Ja ikävä kyllä en myöskään johda mitään kaupunkia.
Anonyymi kirjoitti 17.02.2010 - 21:58
Ollia senverran tuntien hän on ihan hyvä mies.Hänen kirjoitukset ovat hyviä.
Onkohan poliitikoilla aina puhtaat jauhot pussissa:Voi kysyä kuka on kunkin juoksupoika asiaa seurannu.
Kun lukee eri puolueiden lehtiä saa jonkun näkäkulman asioista:Jos lukee vain yhtä lehteä kyllä siitä saa vääristettyä tietoa.
Kaupunginjohtajan rouva kirjoitti 17.02.2010 - 22:27
voisi olla vaikka tämän kommentin kirjoittajana:
'Anonyymi kirjoitti 17.02.2010 - 20:36"
Kenellä muulla on intressiä hyökätä tohtoritasoista miestä vastaan semminkin kun tiedämme kyllä ukinuutiset.comin uutisoinnin tason. Se ei ole ollut mitään virka-ajalla tehtyä jutustelua valmiiksi pureskelluista jutuista mitä harrastaa ihan toiset tiedotusvälineet tässä kaupungissa.
Anonyymit ja nimimerkit kirjoitti 17.02.2010 - 22:31
naurettavaa hyökkäillä nimillään täällä esiintyviä vastaan. Jos teillä on jotain heille henkilökohtaista kaunaa, niin kertokaa se edes omalla nimellänne. Helvetin kunnan suojatyöpaikoissa elävät loiset!
Anonyymi kirjoitti 17.02.2010 - 22:43
Minä en ole kunnan työpaikalla. Onko sinusta kaikki kunnan työpaikoilla olevat työntekijät loisia? Kuulostaa vähän katkeralta. Ja en näe missään sinunkaan nimeäsi.
Samaa mieltä kirjoitti 17.02.2010 - 22:48
kahden ylemmän kommentoijan kanssa. Se että joku anonyymi klo 20.36 puolustaa etenkin hallintoa niin eihän se voi muuta tarkoittaa kuin keskeisessä hallinnon jäsenenä olemista. Päätelkää itse.
ihmisten päälle hyökkäjät kirjoitti 17.02.2010 - 22:50
esiintykää nimellänne. kiitos. vähintä mitä voi pyytää.
Anonyymi kirjoitti 17.02.2010 - 23:30
Jos täällä puolustetaan nykyisen hallinnon jäseniä, täytyykö silloin itse kuulua hallintoon? Tuskin. Eiköhän sinne hallintoon ole äänestetty edustajat ja heidän takanaan on heidän puolustajia. Mutta tämä pieni ja äänekäs vähemmistö sitten morkkaa nykyistä hallintoa.

Minä alan esiintyä nimelläni heti, kun muutkin tekevät sen. Vai onko täällä joku koodi, keiden pitäisi esiintyä omalla nimellään?
kuka vaan  kirjoitti 17.02.2010 - 23:44
voi esiintyä täällä minä vaan. harmiksemme aika ajoin saamme nauttia joihinkin henkilöihin kohdistuvia provokaatiota. niitä kun tarkemmin alkaa tutkia niin niiden esittäjistä ei voi paljon erehtyä. ei siinä mitään navigaattoreita tarvita. on täällä nimelläänkin esiintyviä. kiitos heille reiluudesta. mutta taas on kysyttävä sitä että kenen etua tämän kaltainen blogi palvelee tai ajaa- miten vain?
toi yks flik kirjoitti 18.02.2010 - 00:30
on ukin sanomissa kokoomuksen m-b varpe. se onko se täällä sama niin epäilen.
siis tuskin on kirjoitti 18.02.2010 - 00:31
sama tyyppi. tarkennuksena.
joo-o kirjoitti 18.02.2010 - 00:38
kaikki huitoo missä vaan ilmavirtaa tuntuu. Silmät sidottuina ja korvatulpat korvissa.
Ei tämä keskustelu ole palvellut ketään.
Olli parka pani sentään nimensä näkyviin... ja heti tuli päin näköä
palvelipas kirjoitti 18.02.2010 - 00:47
joku hallinnon ihannoija pääsi ampumaan puun oksalta haapalaa selkään. kun se havaittiin ja ammuttiin sieltä alas, niin johan se yritti luikerrella karkuun selityksillään. ei vakuuta, kiinni jäi.
Harto Forss kirjoitti 18.02.2010 - 08:16
Ei tämän tyyppisen blogin tarkoitus ole sen kummemmin palvella tai ajaa kenenkään etua. Olen blogi jutuissani pyrkinyt kertomaan totuuden asiallisesti. Kommentoijat vastaavat itse kommenteistaan. Tietenkin tiedän vastuuni niistäkin, mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Hartolle kirjoitti 18.02.2010 - 08:41
Olet yksin vastuussa blogisi sisällöstä, olet sen julkaisija. Sinulla on hallussasa työpöytä ja sisällön luonteen säätäminen. Sinä päätät mitä se sisältää. Kommentoijat eivät vastaa kommenteistaan loppuun asti, vaan sinä olet asianosainen.
Harto Forss kirjoitti 18.02.2010 - 08:48
Tietenkin se loppujen lopuksi on näin. Niin mielestäni kirjoitin kommentissanikin. Tarkoituksenani on pitää blogia, jonka jutun totuuteen ja asiallisuuteen voidaan luottaa ja jota voidaan vapaasti kommentoida.
Ajattelija kirjoitti 18.02.2010 - 09:29
Tämä kaikki blogikirjoittelu sekä lukeminenkin on vapaaehtoista. Jos kirjoittajalla on huono päivä, voi olla parempi pysyä poissa blogista ja vaikka käydä kunnon kävelyllä tai hiihdolla.

Kahdenkeskiset keskustelut olisi viisainta hoitaa yksityisviesteillä.
Vapaasti kirjoitti 18.02.2010 - 10:18
Sepä se, vapaasti. Mutta ennen vapautta tehdä on aina vastuu tekemisestä. Jos on toisinpäin, kuten luoanheittäjillä. Se palvelee Harton asiallisuutta paskakasan vahtina.
Tehtailu-juttu kirjoitti 18.02.2010 - 10:22
on tarkoitushakuinen juttu. Samanlainen meininki täällä Ukissa, kuin sen aiheissa kerrotaan? Mutta Hartohan on aina asiallinen punnitsija, ei koskaan poikkea totuudesta ja asiallisuudesta. Jo sellaisen esittäminen on arveluttavaa. -Jokapaikan höylä.
Anonyymi kirjoitti 18.02.2010 - 10:23
Kyllä Olli aloitti loanheiton kommentillaan, jota sitten selitteli allegorialla. Kyllä me lukea osataan.
satunnainen virtuaalikulkija kirjoitti 18.02.2010 - 10:37
oikein kopioin Tuon "Ollin" kirjoituksen enkä löydä siitä loanheittoa millään. Siis onko sittenkin kyse kahdenkeskisestä välien selvittelystä, tietystä syystä?
Ei tänne todellakaan voi nimellänsä kirjoittaa kun paskahousut terrorisoivat nimettöminä
Harto Forss kirjoitti 18.02.2010 - 10:45
Olen ilman muuta tarkoituksen hakuinen. Eise ole totuuden vastakohta. "Tehtailu" jutunkin tarkoituksena oli herättää ajattelemaan, että asioista pitää tietää jotain ennen kuin estottomasti kannattaa jotain.
Mitä lokaa? kirjoitti 18.02.2010 - 12:15
on Olli Haapalan kommenttissa eilispäivältä, joka on siis sisällöltään tämä:
"
Pääni on varmasti kirjoitti 17.02.2010 - 16:54
taas vadilla. Soijanjalostamosta on julkaistu 3 juttua. Liikesalaisuudet ovat salaisia, tietenkin. Mutta kaupunkiyhteisön elämään suuresti vaikuttavan kombinaatin asiat eivät sitä ole. Jos aiesopimus on tehty, luottamusmiesten on aika nähdä se. Suomessa ei tehdä suurien tehdaslaitosten suunnitelmia valmiiksi ennen kuin sijoituspaikkakunta tietää asiasta pääkohdat: kuka tekee, kuka maksaa, mikä toiminnan sisältö, mikä sen vaikutus ihmisten elämään. Mitä tulee nyt paljon aprikoituun soijatehtaaseen, oletan se suurimman vaikutuksen olevan maatalous- ja elinkeinopoliittinen. Mitä se vaikuttaa suomalaisen rehuteollisuuteen? Kun ex- Ukin Uutiset kertoi hankkeesta, meinasi mennä henki. Vielä: liikesalaisuuksia on, kuten polttoaineen hinta maanantaina kaupunginhallituksessa. Mutta polttoaineen alkuperä ei sitä ole. - Olli
"
Kun muistaa vuoden alun kirjoittelut, alkuperäinen asiayhteys palautuu nopeasti mieleen. Kuka puolusti ja ketä ja miksi? Se oli rouva yksi itse.
"haukkui nimeltä Haaplan uutiointia valehteleuksi ja ties miksi".
Lukeminen ja tulkinta kirjoitti 18.02.2010 - 18:09
Tässä: "Anonyymi kirjoitti 18.02.2010 - 10:23
Kyllä Olli aloitti loanheiton kommentillaan, jota sitten selitteli allegorialla. Kyllä me lukea osataan". Yks ukko sanoi kerran naituaan: meinasi mennä henki. Ralliautoilija sanoi reissulta palattuaan: meinaisi mennä henki. Anonyymi sanoo osaavansa lukea. Hienoa. Entä luetun ymmärtäminen, eikös se ole yo-kirjoitusten koe. Ei taida olla suomen kielessä. - Olli
Kuka sinua  kirjoitti 18.02.2010 - 18:52
Olli oikein vainoaa? Taidat tietää. Voitko valaista?
Vastaisinko kirjoitti 18.02.2010 - 19:01
tuntemattomalle. No en. Ja vastaan: jotkut tuntemattomat, viime aikoina muun muassa Harton blogin elättämät kommentoijat. -Olli
liekö samat kirjoitti 18.02.2010 - 19:17
tuntemattomat tai tuntematon pääjahtaaja javalle ja juha a.lle? siltä se vaikuttaa ulkopuolisesta ja tuolloin taitaa monikko muuttua yksiköksi.
Kaunosielu kirjoitti 19.02.2010 - 08:58
kyllä varmaan lienee ja löyty hallituksesta vasemmalt. Eikä Harto, jota syytellään. Kyllä säkin olli oot liian kaunosielu. Vähän sua on keljuiltu. kun kirjoittelee niin aina löyty keljuilijoilt.
keljut kirjoitti 19.02.2010 - 09:29
on eri asia hyökätä henkilökohtaisuuksiin kun vinoilla jostain asiasta. Kyllä ne hlökoht invaasiot tulee aivan terävimmästä päästä. kaiken takana on nainen, miehen takana.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri