Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

22.02.2010 - 20:47

Valtuuston mielenkiintoisin asia lässähti jo ennen asian käsittelyä. Taivassalosta tuli tieto, he ovat hylänneet liitoksen äänin 9-8. Näin ollen Ukissa ei ollut tarvetta kuin todeta tapahtunut. Ukissa se olisi mennyt läpi. Muut asiat eivät suurta mielenkiintoa herättäneet. 

Alla puheenvuoro, jonka käytin käsiteltäessä viime vuoden talouden toteutumista:

 

 Talousarvio on mennyt sinänsä hyvin, korjausten jälkeen melkein ennakoidusti. 4% on sentään aika vähän. Se vaan, että talousarviota tehtäessä on jo varauduttu siihen ettei lopputulos ole kaksinen. 

 
Menojen alitukset ovat tulleet yllättävissä kohteissa siivouksessa ja muissa kiinteistönhoito menoissa sekä erikoissairaanhoidossa. Onkohan tämä ensimmäinen kerta maailman historiassa, kun erikoissairaanhoidossa käy näin. Toisaalta kansanterveydessä on enemmän ylitystä kuin erikoissairaanhoidossa säästöä.
 
Liikelaitoksilla meni kaikilla hyvin. Budjetoitua paremmat tulokset ja jopa kaikilla ylijäämäinen. Kaupungin ja liikelaitosten tulos oli poistojen jälkeen tappiolla 4,3 milj /€ Teimme tappiota n. 268€ per asukas. Velkaa meillä on kaikkiaan 32 milj/€  n. pari tonnia per asukas.
 
Ei hyvältä näytä. Pulma on siinä ettemme pysty karsimaan menoja tulojen laskun mukaan. Tietysti tässä tilanteessa voi menetellä niinkin, että odotellaan nousukautta ja velkaannutaan. Saattaa vain olla, niin ettei enää mitkään nousukaudet riitä, korot ja lyhennykset vievät niin paljon rahaa, että nekin pitää maksaa uudella velalla.
 
Rakennemuutoksista on puhuttu jo pari vaalikautta. Mitään sellaista ei kuitenkaan aikaan saada. Reviiri ajattelu on tiukassa. Ei ainakaan meiltä mitään oteta. Näin ollen suma seisoo ja Lounais-Suomen poliisilaitos ratkaisee kunnallispoliittisia ongelmia. 
 
Jotkut pitävät henkilöstövähennyksiä rakennemuutos ratkaisuna. Ei se eikä ulkoistaminen ole ratkaisu. Näitä on toteutettu ja mietitty ja laskettu niin monet kerrat, että ennakkoluulotonta ajattelua vihdoin pitäisi saada aikaan.
 
Meillä on toimikunta, joka näitä asioita funteeraa ja sieltä alkaa vähitellen tulla myös esityksiä. Näitä asioita sitten päätettäessä koetellaan jälleen valtuutettujen kansalaiskuntoa.
 
Näin Taivassalossa kirjoitti 22.02.2010 - 21:04
http://www.vakkass.fi/uutinen.phtml?id=2870
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 08:46
Tuohon liitos hommaan liittyi sellainenkin mielenkiintoinen huhu, että Taivassalossa maksettiin erään valtuutetun lento etelän lomalta kokoukseen. Aika kallista puuhaa, sillä se ei varmaan onnistu carter-lennolla. Oli se täällä Ukissakin viikonloppu ollut kuulemma kouluverkko painostuksen veroista. Taas nähtiin, että biologit ovat väärässä. Eivät ainakaan kaikki valtuutetut kuulu selkärankaisiin.
Puheenvuoro kirjoitti 23.02.2010 - 09:02
ei ole tarkkaan ottaen sama kuin valtuustossa. Puhuit myös konsernivelasta. -Jes
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 10:25
Olet oikeassa. Lisäsin kirjoitettuun versioon konsernivelan. Ennen kokousta oli juttua siitä mikä on kaupungin velka, joten katsoin asiaa selventävän lisäämällä konsernivelan. Lisäsin: koko kaupunki konsernilla velkaa on asukaskohtaisesti noin kolme ja puolitonnia.
Minkä sorttista kirjoitti 23.02.2010 - 10:43
oli toiminta Ukissa viikonloppuna ja kummam mielipiteen valtuutettu lennättiin kokoukseen? Liitosasiaa varmaan pyörität.Ihan kiva olis lukea. Ei nimiä tartte kertoa.
Ugin Urkki kirjoitti 23.02.2010 - 10:43
... ja kaikki takaukset päälle, jotka ovat myös riskialttiita
laina  kirjoitti 23.02.2010 - 11:15
on kiva kaveri. sen korot ei voi nousta eikä sen kanssa voi tulla onkelmia ukissakaan. tai no jos nyt 2-3 pros.yksikköö nyt nousis korot niin eihän 2 tai 3 ole isoja lukujua eihän
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 11:52
Ei ole huhu minullekaan valtuutetun nimeä kertonut. Sen kuitenkin, että ilman lennätystä enemmistö olisi Taivassalossa ollut liitoksen kannalla. En tiedä toiminnasta Ukissa kovin paljoa, mutta olettaisin sen kuitenkin melkoista olleen. Kuuleman mukaan 3 valtuutettua muutti mielipiteensä. Tämä nyt on semmoista vähemmän suotavaa kertomista toisen ja jopa kolmannen käden tiedoista. Kyllä suuren yleisön pitää jotain tietää miksi näin kävi.
Kyllä niiden korkojen riskialttius on viime vuosina tullut näkyviin. Korkealla on käyty. Ugin pääasiallinen rahoittaja on kuntarahoitu. Siltä on saatu mielestäni lainoja edullisilla ehdoilla. Ei yksityinen pankista saa läheskään niin edullisesti.
H-P kirjoitti 23.02.2010 - 12:01
Olipas pienoinen yllätys tuo Taivassalon valtuuston äänestys tulos. Sivusta seuranneena aikaimoisia lupauksia sinne suuntaan annettiin. Rantalalle lupailtiin muhkeaa virkaa liekö Pelttarin manttelin perintä. Henkilökunnalle viiden vuoden koskemattomuus jne. Kyllä niillä lupauksilla olisi luullut Taivassalon lähteneen Ugin kelkkaan. Vai olisiko siellä kuitenkin päätetty olla itsenäisiä ilman porkkanarahoja ym. Sehän jää nähtäväksi mihin suuntaan Taivassalon kunta lähtee nousuun vai jyrkkään laskuun. Tällaista tämä politiikka on vähän kaikkialla. Toiselle kelpaa "porkkanat" ja toisille riittää omana herrana oleminen.
TARMO kirjoitti 23.02.2010 - 12:21
- asetelma kuntafuusiossa puoltaa säilyttäjiä. Liittymistä kannattavat leimataan kotikunnan myyjiksi ja luopioiksi. Itsenäisenä kuntana jatkamista sen sijaan pidetään isänmaallisena tekona, sitä vartenhan päättäjät on valittukin - puolustamaan itsenäisyyttä ! - Siksi epävarmoja valtuutettuja on aina
helpompi manipuloida äänestämään liitosta
vastaan.... Sääliksi käy kunnanjohtajaa ym. virkamiehiä, heidän on pakko tunnustaa talouden kovat realiteetit, luottamushenkilöt voivat ne ohittaa mennen tullen...
- muistin virkistämiseksi kannatta lukea Vakka-Suomen Sanomista Harri S:n hyvä historiikki T-salon liitossekoiluista. - Samoin 9 - 8 numeroin liitos hylättiin v. 1992, silloin oli Kalantikin mukana.
odotellaan kirjoitti 23.02.2010 - 12:45
useamman kunnan liitos samaan aikaan niin ei tule 20 vuoden työsuhdesuojaa kunnan työntekijöille. päästään niihin rakenteisiin käsiksi. kangaskin on jossain sanonut että ukissa on jo nyt henkilökuntaa 25000 asukkaan palveluiden pyörittämiseen eli tässä se tausta. tais nyt puuttua kohtalo peliin ja antaa aikaa miettimiseen.
kuulin että se kepun haapasalo valtuustossa oli töräyttänyt kovin sanoin eilen jotain hallinon kasvusta ja johtajista. mitä mahtoi sanoa?
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 13:49
Kyllä ne pienetkin kunnat pärjää, jos osataan oikein johtaa.Esim ORIPÄÄ
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 14:05
Tähtinen kirjoittaa pitkästä aikaa ja tässä on kopiota sitä kirjoituksesta:
"
Valtuuston kokouksessa käsiteltiin myös Valkosen aloite tiedottamisesta ja samassa yhteydessä hän esitti asian palauttamista uudelleenvalmisteluun. Syynä oli elinkeino-osaston talouden toteutumisen seurannan toteuttaminen jokaisessa valtuuston kokouksessa. Kun tuota vaikeasti budjetiltaan hallittavaa elinkeinopuolta olisi syytä valtuutettujen seurata.

Kahdeksan valtuutettua halusi äänestyksessä saada jokaiseen valtuuston kokoukseen tiedon elinkeinotoimen talouden toteutumisesta. Kolmellekymmenelleviidelle riittää nykyinen tiedon tulva, vaikka se onkin aika paradoksaalista. Valitetaan ettei tiedetä, ja sitten kun tiedonsaantia olisi tarjolla, vastustetaan...
"
Teit aloitteen kaupungin tiedottamisesta, jotta se saatas paremmin toimivaksi ja se oli valtuuston listalla eilen. Miten äänestit tuossa Valkosen aloitteessa?
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 15:49
Äänest vastaan. Minusta valtuustolla on keinoja riittävästi ennestään. En tehnyt aloitetta jonkin yksityiskohdan tiedottamisesta vaan tiedottamisen nopeudesta ja tasapuolisuudesta.
kosken luottopakki kirjoitti 23.02.2010 - 15:54
muitten demarien kanssa se hoo forss on. kunhan puuhastelee päiviensä iloksi ja on nii tärkkiääki viäl.
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 16:05
Vasemmistoliitto ja sdp ovat sopineet yhteisistä kokouksista ennen valtuustoa ja hallitusta. Samoin tekevät oikeistopuolueet, kokoontuvat yhdessä. Yksin on niin yksin eikä pysty mihinkään vaikuttamaan. Emme ole sopineet olevamme kaikissa asioissa samaa mieltä. Olen ollut hallituksessa monta kertaa erimieltä kuin sdp. Eikä siitä ole seurannut minkäänlaista mielenosoitusta. Kyllä muuten seurustelen kaikkien kanssa, eikä heidänkään kanssaan ole mitään keskustelun vaikeutta ilmennyt. Ei nyt heiluteta leimakirvestä varomattomasti.
Alien kirjoitti 23.02.2010 - 16:10
Mitä keinoja valtuustolla on saada tietoja siitä, että Energiapuisto Oy ostaa vaikka enemmistön jostakin Laitilan isosta kiinteistöyhtiöstä?
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 16:22
Talousarviossa on annettu määrärahat kaikkiin toimiin. Valtuusto saa näistä selvityksen neljännesvuosittain. Jos silloin on määrärahoissa jotain epäselvää, voi pyytää tarkempaa selvitystä. Seuranta on valtuutetusta itsestään kiinni. Se on kyllä aikaa viepää ja vaatii tietämystä talousarvion rakenteesta. Kaupungin talousarvio on niin laaja, että vaatiessamme kaikista kohdista yksityiskohtaista selvitystä pitää olla valmius palkata lisää hallintohenkilökuntaa.
Alienin kysymykseen, ei ole muuta keinoa kuin saada jostain jotain vinkkiä tällaisesta ja kysyä. Talousarvion elinkeinorahoja ei tällaiseen käytetä. Ne olisivat Energiapuisto Oy:n omia rahoja ja omia päätöksiä.
Alien kirjoitti 23.02.2010 - 16:27
kiitos Forssille vastauksesta. Se on täsmälleen niin kuin sanot. Kun tuo yhtiömaailma tarpeeksi kasvaa, omistetaan kukaties pian osuuksia lentoyhtiöistä kuten Lappeenrannassa kävi.
tai kuntoputken kirjoitti 23.02.2010 - 16:52
osakkeita lisää
telakkakiinteistöt osti  kirjoitti 23.02.2010 - 17:15
osakkeita kuntoputkesta 2008 vuonna 25000 eurolla. Tämä nyt vaan tiedoksi, huolissaan ei tarvi olla. Kyllä luottopakit luottaa edelleen.
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 17:53
Sitten vuosittaiset maksut päälle.Eikös viime vuonna kerätty lisää raa osakkeen omistajilta.Jollai osekkeen omistajalla on varmaan parempaa tietoa
jusu kirjoitti 23.02.2010 - 17:59
kaupungin omistamien yhtiöiden kuolinkamppailu alkaa siitä, kun sekaannutaan johonkin konkurssikypsään yhtiöön. Tai hoidetaan omaa yhtiötä huonosti, kuten edellinen kommentoija ansiokkaasti tuo julki
-Juha A.- kirjoitti 23.02.2010 - 18:44
Tämmöstä tää on. Eriteltyä elinkeinotietoutta olisi ollut tarjolla, mutta ei nyt sitten kelvannut tällä kertaa Hartolle. Mutta mitäs me tiedolla, kun ei sekään meistä.
Harto Forss kirjoitti 23.02.2010 - 19:03
Kyllä tietoa saa, kun vaan osaa lukea raportteja talouden toteutumasta ja saa suunsa auki.
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 19:42
mitenkäs vehmaalla ruvettiin taloutta pistämään kuntoon.Eikös siellä saatu tietoa ja onnistu
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 20:07
Ei vasemistoliitossa kaikki pidä sitä hyvänä asiana, että veljeilään demarien kanssa.Ja puh.joht käy vielä kokouksissa
-Juha A.- kirjoitti 23.02.2010 - 20:20
Toimitapa Harto sitten minullekin se raportti kirjallisena, mitä kj kertoi kh:lle elinkeinotoimen eri tilien ylityksistä marraskuun lopuulla. Sähköisenäkin se kelpaa. Se varmaan löytyy sähköisenä. Sullahan se on raportti on eiköst vain?
Anonyymi kirjoitti 23.02.2010 - 22:05
Kuka vielä ihmettelee aaltosen erottamista? Mies ei käy puolueensa kokouksissa ja olettaa, kun saapuu paikalle, että pöytä on katettu ja kaikki raportit löytyvät silmien alta valmiina. Kyllä se niin vaan on, jollei aikuinen mies itse saa raportteja hankittua, parempi olla ilman.
en ihmettele kirjoitti 23.02.2010 - 22:26
sen sijaan ihmettelen istuvaa kaupunginhallitusta, joka ei itsekään ole saanut sitä raporttia Koskelta kirjallisena. Sehän on kuin rakkaus. Kaiken sallii ja kaiken se antaa anteeksi. Hallitus olisi eroamisen tarpeessa.
siis erottamisen kirjoitti 23.02.2010 - 22:28
tarpeessa. Toimikunta päälle vaan niin alkaa puntit tutista ja helmat lepattaa hallituksen mummoilla ja papoilla.
korea pöytä kirjoitti 23.02.2010 - 22:36
voi alkaa selitellä nämä
http://pohtiva.vuodatus.net/blog/2265278/veronmaksajain-rahojen-kayttoa

sattumoisin asia kiinnostaa ja niistä puhutaan edelleen kun porukassa jostain syystä puhutaan kaupungin päästöksenteosta. selitä ANONYYMI!
Tarkoitatko  kirjoitti 23.02.2010 - 23:51
Harto, ettei Aaltonen lue raportteja eikä saa suutaan auki kun perää raporttia elinkeinotoimen eri tilien ylityksistä?
Harto Forss kirjoitti 24.02.2010 - 08:01
Anonyymi klo 20.07: Sovimme vasemmistoyhteistyöstä vaalien jälkeen yksimielisesti. Keskustelimme viime sunnuntain kokouksessa asiasta, olimme edelleen yksimielisiä.
Juha A. klo 20.20: En toimita. En tallenna papereita, en kopioi niitä pc:lle, en nauhoita kokouksia. Elinkeinotoimen ylityksistä saatiin tyydyttävät selvitykset ja tehtiin tarvittavat muutokset. Asia on osaltani loppuun käsitelty myös hallituksen osalta. Asiaa on myös käsitelty valtuustossa ja blogi käräjät pidetty. Miksi jatkuvasti palaat vanhoihin loppuun kaluttuihin asioihin? Meillä on koko ajan menossa uusia tärkeitä asioita. Käytetään energia niiden ratkaisemiseen.
Tarkoitatko klo 23.51: Kyllä tarkoitan. Maanantai illalla oli valtuuston kokous ja listalla talouden toteutuma viime vuodelta. Juha ei virkant yhtään mitään. Tiistaina hän perää minulta samasta asiasta.
Pyhä viha kirjoitti 24.02.2010 - 08:07
Aaltosen toiminta ja aktiivisuus asiassa kuin asiassa perustuu pyhään vihaan kaupunginjohtajaa kohtaan. Jos virkamiehellä ei ole minkäänlaista rahankäyttöoikeutta (määriteltyjen summien puitteissa), ilman että käy kysymässä Aaltoselta ja muilta änkyröiltä luvan, hänen toimintansa on halvaantunutta. Aaltonen ottaa esille vain asioita, joilla voi tölväistä kj:ta. Se on vinoa touhua ja antaa äänestäjille täysin väärän kuvan luottamusmiehen motiiveista. Virkamies puolustautuu ja puolustaa oikeuksiaan. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki hankkeet olisivat onnistuneita tai edes järkevällä tavalla perusteltuja. -Kalle
Sipulirengas kirjoitti 24.02.2010 - 08:58
jos pitäisi tämän blogikeskustelun perusteella päätellä jotain kaupungin asioiden tilasta, ei kyllä puusta pääsisi pitkälle. hankaluuteena näissä kommenteissa on "ohivastaaminen". Ei ole oikein kenenkään blogista selvinnyt mitä tietoa Kj panttaa?
Olenko ymmärtänyt väärin, että valtuusto saa tiedot vasta toteuituneista toimista? Eli vähän niin kuin jälkikäteen+
kaupunginhallitus on tietyllä tavalla "toimitusjohtajan" roolissa, eli hoitaa aika pitkälle käytännön elämää kaupungissa yhdessä lautakuntien kanssa. Valtuusto luo suuremmat linjat. Sen olen kyllä ymmärtänyt, että KH/KJ perustaa paljon yhtiöitä, joita valtuusto siunaa määrärahoin. Ne tietysti aina voi torpata.
Harto Forss kirjoitti 24.02.2010 - 09:06
Saattaa olla ohi vastaamista, mutta millä vastaa, kun minulla ei ole ainakaan mitään tietoa mistään pantatuista tiedoista. 2 jälkimmäistä kappaletta ovat melkein niin kuin sanoit. Valtuusto päättää etukäteen asiat antamalla määrahat joiden puitteissa toimivat kj, hallitus ja lautakunnat. On myös paljon muita asioita, joista valtuusto päättää etukäteen. En lähde saivartelemaan yksityiskohdista.
-Juha A.- kirjoitti 24.02.2010 - 14:00
Perusteettomia väitteitä on erittäin helppoa heitellä nimimerkkien takaa. Se saisi aivan toisen painoarvon, jos kirjoittajalla olisi nimi (Pyhä viha). Valheita ei voi omalla nimellään esittää.

Taustaa. Minulla ei ole suosikkivirkamiehiä, joiden toimia erityisesti tutkin tai en tutki. Varsin monet virkamiehet ovat vuosien aikana saaneet lukea tai kuulla tekemisistään tai tekemättäjättämisistään. Minun tehtäväni on olla veronmaksajain vahtikoira. Hoidan tehtävääni omalla tavallani ja niiden periaatteiden mukaan, mitkä itse katson oikeiksi ja tärkeiksi. Toimintani on tähän saakka kelvannut äänestäjille neljässä eri kunnallisvaaleissa. Jatkosta en murehdi!

Jos haluaisin tietoisesti jahdata jotain virkamiestä, niin taatusti tekisin sen vieläkin näkyvämmin ja räväkämmin. Kannattaa muistaa, että minulla on paljon aineistoa vuosien varrelta. Tosin Hartolta pyytämääni aineistoa ei minulla ole. Tiedän, että sitä ei ole Hartollakaan! Miksi?

Koko ajan on joku pyytämässä jonkun epäkohdan julkituomista. On tarvinnut toppuutella. Jos olisin kaikkea aineistoani käyttänyt niin kuin nimimerkki antoi ymmärtää, niin luulen, että moni iso hanke ei olisi hoitunut näin tehokkaasti eteenpäin viime aikoina. Esimerkiksi Tontonmäen hankkeen viimeisestä hallituskäsittelystä olisi pitänyt valittaa, koska siellä oli ko. kokouksessa asiaan kuulumattomia ihmisiä paikalla. Tietysti, jos haluat (Pyhä viha), niin voin alkaa miettiä eri valituskanavien käyttöä eri hankkeiden käsittelyssä.
KPM kirjoitti 24.02.2010 - 15:23
Haluan kysyä nimimerkiltä "Pyhä viha", kun alkoi kiinnostaa, että onko Aaltosen esillenostamissa asioissa ollut joitain sellaisia, että niitä ei olisi saanut nostaa esille? Tai oletko löytänyt niistä jotain virheelisyyksiä? Tai mikä erityisesti sinua ärsyttää hänen toiminnassaan? Täällähän saa kysyä kaupungin päättäjien ja virkamiesten asioista myös niiltä, jotka kommentoivat henkilöitä tuntemattomina varsin "avautuvasti".
Jeb Bush kirjoitti 24.02.2010 - 16:39
Onko hän nostanut esiin jotain asioita? Minusta hän Java jauhavat loputtomasti muualta esiin tulleita asioita.
kaatopaikka haisee kirjoitti 24.02.2010 - 17:18
vai kui?
EI KAI kirjoitti 24.02.2010 - 17:25
jollain ole virka-aikaan nyt liikaa aikaa kun muut on talvilomalla opet ja oppilaat.
Anonyymi kirjoitti 24.02.2010 - 19:20
Tuskin kukaan äänestäjä odottaa ehdokkaaltaan sitä ,että kyttää toisten virheitä, vaan sitä, että vie kuntaa eteenpäin!

Julkaise vaan juha kaikki vuosien aikana kertynyt materiaali muista virkamiehistä. Sinäkään kun et ole se puhtain pulmunen, joka hallituksessa istuu!
Ex-koulukiusaaja kirjoitti 24.02.2010 - 19:39
Ja sinä se sit olet oikea äidin pikkuenkeli. Uskaltaisit nyt laittaa nimes, että nähtäisiin onko sulla siivet.
Jeesmiäs kirjoitti 24.02.2010 - 21:39
selvittäkää te anonyymit nyt ensin kuka istuu hallituksessa. jos siellä aaltonenkin olisi, niin eipä tarvitsi lukea näin rikkaita kommentteja määrätyistä henkilöistä. olisi nimittäin niin että jompi kumpi tähtinen tai aaltonen esittäsivät jotain ja aina saisisvat äänestyksen aikaiseksi. jma sitä kautta asiat olisivat nopeammin julkisuudessa.
nyt osaa perätään täällä kukin milläkin tavalla.
kun noita määrättyihin henkilöihin meneviä hyökkäyksiä tutkii niin eihän siellä voi olla kovin moni taho niiden taustalla. kenen varpaille tässä ollaan jouduttu hyppimään liian monta kertaa jotain tiedonmurua taas haettaessa. ja kuka niitä varpaita puolustaa ellei tallattujen varpaiden omistaja itse. niin, se on kaveri, puoliso tai vastaava. lukekaa uudestaan ja tehkää johtopäätökset anonyymihyökkäjistä täällä ja java valkosen blogissa. palataan sitten.
Jeb Bushille kirjoitti 24.02.2010 - 22:44
Mene tutkailemaan vaikka herrojen blogeja uudestaan. Ei siellä kyllä minun mielestäni kaikki asiat ole kopioitu suoraan esityslistoista tai muista lehdistä. Voin olla väärässä, mutta missä. Saa jeesata, kiitos.
Kalle kirjoitti 25.02.2010 - 08:52
Aaltonen on muka totuuden torvi, ja populisti. Viime valtuustossa halusi vain elinkeinotoimen paperit eteensä. Nehän on kj:n kontolla. Olet kyllä tehnyt selvityksiä, ok. Mutta käytännössä ei ole tapahtunut mitään muuta kuin että suuta on soitettu. Pankaa kaupunginhallitus tilille, sen toiminta on kaiken alku ja juuri. Ja hyvä sellainen olisi tarpeellinen. Ei tätä jurnutusta kestä kukaan pari avuotta, ellette TEE jotakin.
kenelle tuo kirjoitti 25.02.2010 - 10:40
kallen kommentti on osotettu ja mitäs sillä haetaan? kommenttihan on yhtä sekavaa kuin harton kirjoitukset. liekö sama kirjoittajakin kuitenkin vaan. anteeksi nyt että tuo tuli toiseksi mieleeni.
nopsasti kirjoitti 25.02.2010 - 10:49
loppuu noitten kritikoiden henkilökohtaisuuksiin menevät kommetit kun "nämä populisti pahisvaltuutetut" tuleva areenalle kertomaan totuuksia ja mikä parasta tulevat nimellään esiin. kyllä täällä näitä luikureita ja perässähiihtelijöitä riittää niin kauan kun kirjoittavat tarinoitaan esiliinan takaa.
Forssin Kallelle kirjoitti 25.02.2010 - 12:30
jäi nyt kiinni. Kirjoitustyyli aivan sama kuin Hartolla ja asiat sellaisia sekavia, että vain Harto niitä tietää ja kirjoittaa.
8.52 ensin tänne Kallena ja toiseen juttuun 8.55 omalla nimellä. Jatka samaan malliin. Terveisin blogianalyytikot
Harto Forss kirjoitti 25.02.2010 - 12:42
Anna nyt Kalle joku vinkki blogi analyytikolle, etten se minä ollut. Meni taas tällä kertaa analyysi pileen.
Harto Forss kirjoitti 25.02.2010 - 12:49
Juha on ollut hallituksessa. Kannattaa lukea pöytäkirjat siltä ajalta. Hän oli ison ryhmän jäsen. Paljonko on tullut silloin esityksiä, ei ainakaan kannatusta olisi puuttunut. Minulle on jäänyt mieleen miten hän silloin kyseli valtuustossa mitä hallituksen esitykset pitävät sisällään. Ei tiennyt tekemänsä esityksen sisältöä. Kannattaa lukea lukea myös viime vuodelta kuinka monta Tähtisen esitystä on jäänyt ilman kannatusta. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.
-Juha A.- kirjoitti 25.02.2010 - 13:21
No mutta Harto. Annapa hallituksessa oloaikani kalenterivuoden numero ja asian nimi, jossa olen ollut "hukassa". Älä kirjoittele enempää ajankuluksesi ja kohdista epämääräisiä asioita meikäläiseen tarkoitushakuisesti. Jos kirjoitat, niin esitä tarkasti asia, asiayhteys ja mahdollinen epäjohdonmukaisuuteni. Ei liene liikaa pyydetty näin nättinä talvipäivänä. Käypä vaikka Javan blogissa katsomassa erästä säästöehdotusta, joka ei jätä kylmäksi.
hartolle kirjoitti 25.02.2010 - 13:34
mistä niitä pöytäkirjoja voisi lukea? en löytänyt netistä kaupungin sivuilta. onko jokin toinen nettiosoite niihin?
Harto Forss kirjoitti 25.02.2010 - 14:16
Olen jo monesti sanonut en nauhoita kokouksia enkä säilytä papereita. Tiedät tämän ja nyt vetoat dokumentteihin joita minulla ei ole. Ukin pöytäkirjat ovat päätöspöytäkirjoja, ei keskustelu pöytäkirjoja. Muistini pelaa, harvinaisen korkeasta iästä huolimatta.
Alla osoite pöytäkirjoihin.
http://uusikaupunki.fi/poytakirjat.html
Harto Forss kirjoitti 25.02.2010 - 14:19
Jos tarkoitit tupakointi säästöä, niin sen tasoisiin taidat pystyä, mutta kaupungin talous kaipaa nyt vakavaa suhtautumista tasapainottamiseen.
anteeks  kirjoitti 25.02.2010 - 14:24
nyt harto. en ole aaltonen täällä päässä jos luulet vaan pöytäkirjoja kaipasin aaltosen hallitusajasta ihan piruuttani. selasin jo antamasi linkin ajan kuluksi enkä löytänyt kuin 2008 vuoden alkuun asti. siis mikä nyt neuvoksi?
toverit kirjoitti 25.02.2010 - 14:33
kinastelee. mitäköhän nuorempi vastaa?
kansanterveys ja tehokkuus kirjoitti 25.02.2010 - 15:40

jos 100 polttaa sätkää päivässä 15 minsaa taukojen lisäksi ni se on aika paljon se 25 tuntia eli yli 3 päivää pois työajasta tupakoitsijoilta. kai se työaika kunnassakin maksaa. siitä sitä työaikaa tehostamaan. voi laskea mitä tupakkatauot maksaa vuositasolla.
-Juha A.- kirjoitti 25.02.2010 - 16:24
Tulipa taas oikein täyslaidallinen pitkään esiajateltua tekstiä tai sitten ei. Kuten tuolla jo joku kaipasi, niin niitä pöytäkirjoja (joita pyysit lukijoiden lueskella) ei ole antamassasi osoitteessa. Kerro toki lukijoille, mitä asiaa tarkoitat erityisesti. Itseänikin asia kiinnostaa missä on tullut oltua mitäkin mieltä, kun olin hallituksessa vuonna 2001! Toistan osan jo kirjoittamastani:
"
Juha A.- kirjoitti 25.02.2010 - 13:21
No mutta Harto. Annapa hallituksessa oloaikani kalenterivuoden numero ja asian nimi, jossa olen ollut "hukassa". Älä kirjoittele enempää ajankuluksesi ja kohdista epämääräisiä asioita meikäläiseen tarkoitushakuisesti. Jos kirjoitat, niin esitä tarkasti asia, asiayhteys ja mahdollinen epäjohdonmukaisuuteni. Ei liene liikaa pyydetty näin nättinä talvipäivänä.
"
Tupakointiin työajalla paneudun tarkemmin toisaalla. Sinun tupakka-kommenttisi sävystä päätellen et tainnut sitä kovin kauaa mietiskellä. Joten edelleen pyytämäni tarketiedot ovat hukassa, mitä sinä nyt sitten mahdatkaan tarkoittaa.
Sen verran vielä, että en ole epäillyt muistiasi.
Harto Forss kirjoitti 25.02.2010 - 17:50
Anteeks, en luullut sinua Aaltoseksi. En ole niin vainoharhainen kuin monet kommentaattorit. Joo, 2008 siirryttiin tietokone aikaan. Vanhempia ei saa muuten luettavaksi kuin Mörnestä. Hankalaa. Vanhojen pöytäkirjojen kirjoittaminen pc:lle on aika työlästä. Maksanneeko vaivaa. En todellakaan kauaa mietiskele sanomisiani. Saadaan aikaan mielestäni parempaa keskustelua kuin harkitsemalla joka sanaa. Eihän se tupakointi mitään terveellistä ja tarpeellista ole. Ei sen vaikeuttaminen kuitenkaan juurikaan helpota taloutta. En ainakaan vielä suostu muuttamaan mieltäni. Se on lillukanvarsia. Ei minulla ole tietoa mitä olet hallituksessa puhunut. Lue uudelleen kommenttini.
-Juha A.- kirjoitti 26.02.2010 - 11:17
No niin. Tuli, meni ja piti pahaa pärinää mennessään kuin rikkoutunut auton pakoputki.
Totuus kirjoitti 26.02.2010 - 17:07
ja paperit Aaltoselle heti. saadaan uusi himmeli. Tee Aaltonen tupakoinnista työpaikalla uusi rautalankamalli. Älä unohda piitä ja muuta. Me poltellaan sen ajan. -Luxux
näyttää jo tekevän kirjoitti 26.02.2010 - 17:57
rautalankamalliaan. miehen tuntien se ei ole tupakoitsijaystäväälinen. norttia imuttelevat älköön vaivautuko
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri