Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

05.03.2010 - 17:10

Kopioin nyt kirjoituksia. Ei voi mitään. Alla vihtiläisen valtuutetun juttu. Sopii meille huomioon otettavaksi mitä parhaiten. Miten ihmeessä kyseiseen toimintatapaan päästäisiin. Ei siinä mikään yksittäinen seminaari auta. Kyllä se vaatisi keskustelu sarjan. Missä kaikki olisivat mukana ja sitoutuisivat keskustelussa päädyttyisiin tuloksiin.

 

Parhaat päätökset syntyvät yhteistyöllä

Kunnanvaltuustotyöskentelyssä on jo kauan ollut vallitsevana olotilana nopea muutos. Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa eduskunnan lainsäädäntötyö, EU:n monet vaatimukset kuin myös kuntien oma strategiatyö asettavat kuntien valtuustoille suuria haasteita. Kun tähän lisätään kuntatalouden heikko tilanne, ihmetellä täytyy, että löytyy vielä vapaaehtoisia kiinnostuneita ihmisiä ratkomaan tätä mahdotonta yhtälöä.

Tavoitteena olisi tietysti se, että kunnissa päästäisiin tilanteeseen, jossa muutosten pontimena olisi palveluiden laadun kehittäminen ja siitä seuraava taloudellinen tehokkuus, nimenomaan tässä järjestyksessä.

Tällä hetkellä kuntien päätöksenteossa vellovat epämääräiset tehokkuusmittarit, kilpailuttamisen seurauksena kohonneet kustannukset sekä erilaiset organisaatiorakenteet peruskuntamallista liikelaitoskuntayhtymiin. Päättäjät ovat ymmällä siitä, mitä todella pitäisi tehdä. Tämä on ehkä pessimistinen näkemys nykytilasta, sillä kunnat ovat hyvin erilaisessa taloudellisessa tilanteessa toisiinsa verrattuna ja päätöksentekokulttuureita on yhtä monta kuin on kuntaa.

Oma kokemus vuosikymmenen mittaisesta valtuustotyöskentelystä on osoittanut, että selkeän tavoitetilan ja yhteisten toimintaperiaatteiden hiomiseen kannattaa käyttää enemmän aikaa kuin mitä nykyisellään on tapana. Päätöksenteko on pohjimmiltaan inhimillisten ihmisten kanssakäymistä, joten yhteishengen luomiseen on hyvä käyttää aikaa vaikka kokonaisen seminaarin verran. Työorientoitunut valtuusto, jossa tieto ja kommunikointi ryhmien sisällä ja välillä toimii, on kunnille suuri voimavara.

Avoimuutta kunnioittavan valtuuston on mahdollista luoda päätöksenteolle selkeät linjaukset, mihin suuntaan edetään. Tämä helpottaa etenkin viranhaltijoiden valmistelutyötä ja fokusoi vähäiset voimavarat oikeaan aiheeseen. On surullista seurata päätöksentekoa, jossa laajojen selvitysten tekemiseen on käytetty paljon aikaa ja sitten päätöksiä tehtäessä selvitykset vesitetään epäluotettaviksi ja päätökset tehdään päinvastoin kuin mitä valmistelutyössä oli ennakoitu. Tähän on tietenkin valtuutetuilla oikeus. Joskus täydellisten suunnanmuutosten ja uusien selvityspyyntöjen taustalla on vain halu viivyttää kipeiden päätösten tekemistä. Erityisesti tilanteessa, jossa valtuuston enemmistö valitsee tämän linjauksen, vastuu kuntalaisista unohtuu.

Yksittäisen valtuutetun työskentelyä helpottavia toimintoja on pohdittu kovin vähän. Siksi tervehdin ilolla niitä kuntia, jotka ovat ennakkoluulottomasti ottaneet käyttöön paperittomat kokoukset ja toimittavat kokousmateriaalit valtuutetuille sähköisessä muodossa.

Verkkotyöskentelyä voisi kehittää myös Kuntaliiton osalta. Vaikka Kuntaliiton nettisivuilta on saatavissa paljon arvokasta tutkimus- ja tilastotietoa kunnanvaltuutettujen päätöksenteon tueksi, näkisin hyvänä, että kuntapäättäjien aktivointi verkostoitumiseen ja kokemusten vaihtamiseen on Kuntaliiton kautta mahdollista. Kokemukset kuntien hyvistä ja huonoista käytänteistä muutoksen keskellä olisi hyvä jakaa kaikkien kesken, sillä eihän pyörää kannata keksiä uudelleen.

Anu Rajajärvi

Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 17:22
Kyllä meillä on nyt niin monta ison egon omaavaa valtuutettua ettei onnistu ilman kovia toimenpiteitä.
isoja egoja valtuustossa kirjoitti 05.03.2010 - 17:28
tai ei niin kunnalla ei ole enää muita mahdollisuuksia kuin korottaa veroja, myydä omaisuutta ja leikata palveluja. Kunnilta on viety keinot, kiitos istuneiden maan hallituksien. Siis muidenkin kuin istuvan maan hallituksen.
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 17:44
Nimimm. "isoja egoja" on osaltaan oikeassa, mielestäni. Harton tuoma alustus on hieman avoimmutta korostava buffi kuten U:gin nettisivut, vaikka onhan siinä sydäntä...ei se paljon mihinkään taida johtaa. Avoimmutta kunnioittava U:gin valtuusto on Kari Kosken aikakaudella suuri vitsi. Jos tuo valtuusto vietäisiin vielä verkkoon, paperittomaan päätöksentekoon, se voisi tällä hetkellä olla hieman kaukaa haettu.



Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 17:46
Miksi juuri tämä Kosken aikainen valtuusto on vitsi Jorma? Onko kaikki ennen ollut paremmin? Eikös edellinen kj viihtynyt enemmän sairaslomalla, kun töissä? Ilman Koskea, tämä kaupunki olisi vielä suuremmassa pulassa, mitä se nyt on.
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 17:52
En pysty todistamaan, että olisi toisinkaan. Mutta sen tiedän, että avoimuutta ei ole ollut. Paljon muutakin pystyisin todistamaan, mutta siitä tarkemmmin noin 3-4 vuoden päästä.
Osakeyhtiöpolitiikan hyväksyn ilman muuta kuten Turussa nyt tehdään(ktso blogini), mutta en senkaltaista kuin U:giss, jossa kuntalaiset sekoitetaan muutaman ikämiehen toimesta vuosiksi eteenpäin riskeihin!!!
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 18:05
No, ei tarvii väitellä näemmä enempää...mutta olen näitä "KUNNAN" asioita paljon ajatellut ja tullt siihen tulokseen, kuten Turussa nyt on päätetty mennä. Se siis suurinpiirtein selviää blogini edellisestä jutusta.
terveydenhuolto Turussakin on jätetty näiden suunnitelmien ulkopuolelle, on sen verran inhimillinen sektori, kaikki muu onkin pelkkää "duunia"
onpa väittämiä kirjoitti 05.03.2010 - 18:09
että Ilman Koskea, tämä kaupunki olisi vielä suuremmassa pulassa, mitä se nyt on. mitä sitten jos metalliin tehdyt suuret satsaukset osoitautuvat väriksi ja tulevat veromaksajille kalliiksi? ei ka se asia ole vielä tiedossa onko ollut hyväksi vai huonoksi. jotta haloo vaan anonyymille.
tosin täytyy koskelle antaa kovat pisteet siitä ettei mies ole viihtynyt sairaslomalla. mutta joku keskitie pitäs löytää. herra hankkii liika töitä itselleen ja se ei ole hyväksi. saamme kohta tätä meneoa pitkän sairasloman ellei siihen uskalleta puuttua.
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 18:23
En menisi nyt elinkeinopolitiikkaa paljon arvioimaan. Koski on ollut siinä jopa euforisen aktiivinen, ja myös itsevaltias. on se tuloksia tuonut, on on.Lähinnä huvittaa vanhat demarit, jotka ovat "samoilla linjoilla". Kai se on Kari joka jotain käsittää!!Ja uutta, demonratian ulokuolista taloutta pyörittää!
Uudet avaukset tässä myös arveluttaa: grynderi/kunta- yhteistyö!!!!! Se toteutuu myös osaomistusasuntoprojektissa. (kiinteistöveronnmaksajana),
J.A vielä kirjoitti 05.03.2010 - 18:27
.. sorry, tarkoitin tuon "kiinteistöveron maksajan" ilmentämään omaa rooliani U;gissa, ainakin toistaiseksi
lopettakaa jo  kirjoitti 05.03.2010 - 18:36
koska en uskoa ketään teistä tänne blogeihin kirjottavista, perkele. on nimittäin niin että joskus on vaikea uskoa jopa omiin mielipiteiteisiinsä. minun mielestäni demarit ovat linjakkaita, ryhdikkäitä, kansan etua pyyteettömästi ajavia jotka aina asettavat kansan omien etujensa edelle. samalaisia ovat kokoomuslaiset, kepulaiset, vihreät, vasemmistoliittolaiset, perussuomalaiset, kristillisdemokraatit. kaikki ne ajavat kansalaisten etua. uskokaa nyt jumalauta se!
Jorma A. kirjoitti 05.03.2010 - 18:43
joo, selvä !
Asiantuntija kirjoitti 05.03.2010 - 19:10
Kari Koski hoitaa elinkeinopolitiikkaa sen verran varmalla ammattitaidolla että luottamushenkilöt ovat ”kuutamolla”. Tämä ilmeisesti ”närästää” luotamushenkilöitä. Luottamushenkilöt kritisoivat myös usein ”kumileimasimena” olemista. Näin se vaan on silloin kun asiantuntijuutta on virkamiehissä. Näin sen tuleekin olla. Luottamushenkilöiden rooli ei ole asiantuntijuus vaan laajemman näkemyksen ja kokonaisuuksien hallinta ja virkakoneiston asiantuntijuuteen tukeutuminen ammattiasioissa. Kääntäen, luottamushenkilö ei ole valtuutuksensa tasalla jos hän yrittää selvittää jonkin yksityiskohdan tai yksittäistä teknistä ominaisuutta oman ymmärryksensä kautta vaan silloin kun hän ymmärtää ammattitaitoisen henkilökunnan selvityksen merkityksen kokonaisuuden kannalta ja osaa tehdä siitä johtopäätökset. Blogeissa jotkut valtuutetut yrittävät päteä teknisillä osa-alueilla mikä on lähinnä koomista näpertelyä. Jos ei hallita laajempia kokonaisuuksia niin sorrutaan yksityiskohtiin ja teknisiin ”nippeli” ominaisuuksiin. Kyse on luottamushenkilöiden oman aseman sisäistämisestä ja sen kautta kaupungin strategian soveltamista käytäntöön. Jos tämä tuntuu vieraalta niin peiliin voi aina vilkaista.
Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 19:16
Asiantuntija on nimensä veroinen. Käykää Harto ja muut lukemassa Javan blogia niin näette ne ison egon omaavien jutut. Ei ole mitään toivoa paremmasta tällä vaalikaudella. Jostain pitäisi nyt löytyä vahvoja persoonallisuuksia, jotka ottaisivat hommat hoitoon.
Rähinäremmit kirjoitti 05.03.2010 - 19:26
kunniaan. Eikö tällä vaalikaudella ole muuta keskusteltavaa kuin pöytäkirjojen oikeellisuus tai muita täysin toisarvoisia asioita. Talous kahlaa syvässä ja jotkut eivät pysty mihinkään asioiden hoitoon. Todella, oikeisto enemmistö ei pystynyt hommia hoitamaan ja kaupunki on ajautumassa syvään poliittiseen kriisiin. Nyt kaivataan Messiasta.
jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 19:31
Kari Koski ei ole koskaan toiminut yrittäjänä, siis itse. Sen faija kyllä, ja munkin faija. Juristina hän hoitaa osakeyhtiön perustajana varmasti tarkoitushakuista ammattitaitoa, ne tehdään paperilla.Ne hyväksytään usein KH:ssa. Laajemman näkemyksen ja kokonaisuuksien hallinta on yhtä arveluttavaa kuin kellä tajhansa yrittäjämaallikolla.Turha noin hienosti on asiaa julki tuoda, se vie kaupunkilaiset yhä kauemmaksi siitä ymmärryksestä, mitä ei ehkä edes ole. Koomista näpertelyä joo-o, olettepas te kaikkivoipaisia siellä Kosken hovissa! Älkää nyt jumalauta luulko ettikö täälläkin ymmärretä, mitä tarkoittaa yhtiöittäminen kuntalaisten laskuun! Valtuuston strtaegia on mitä on, sehän on U:gissa sitä, että annetaan valtakirja juristille! Muutama halli on on ihan OK. Myönnän sen olevan jopa hyvää elinkeinopolitiikkaa, mutta hei, myöhemmin on menty hiukan liikaa oikeaalle.

Mitä peiliin vilkaisemiseen tulee, kiinteistöveronmaksajana olen enimmältä huolissani - lähinnä tietysti kaupungin oman kiinteistömassan paisumisesta. Siis veronmaksajana.
Lisäksi ihmettelen sitä, kuka noita uusia kiinteistöyhtiöitä oikein hyödyntää?
Totta kai lukuisa joukko muita juristedja!
Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 19:32
Lukiessa juttuja koulutus ltk:sta ei voi tulla muuhun tulokseen, että se pelaa itseltään päätäntävallan pois. Ei noin sekoileva porukka voi mitään päättää. hallitus varmaan ottaa päätettäväkseen ltk:n viime kokouksen asiat.
Harto Forss kirjoitti 05.03.2010 - 19:35
Kommenteista päätellen yhteistyö ei ole Ukissa ajankohtaista. Mihin päädytään, se näkee ken elää saa.
Ikävää ettei kirjoitti 05.03.2010 - 19:58
KOULA:n asioista voi kirjoittaa uutista kun ei tiedä mitä on tapahtunut. Odotellaan seuraavaa kokousta ja hallitusta.
Turhaa näpräilyä kirjoitti 05.03.2010 - 19:59
Ainoa asia, mikä on varmaa, on se, että kunnallispolitiikoilla ei ole juuri muita konsteja kunnassa kuin nostella veroja, leikata palveluita ja myydä kunnan omaisuutta. Lukekaas eilisestä Turun Sanomista sivulta 2 kuntaliiton varatoimitusjohtaja Kietäväisen teesit ja etenkin jutun oikea alalaita. Siitä vähän: Suomen verotus kaipaa remonttia, pääomatuloista on saatava myös kunnan kassaan, on otettava käyttöön ne kauan haikaillut kulutus- ja ympäristöhaittaverot sekä yhteisöveroon on taas kajottava kunnille myönteiseen suuntaan. Ts. valtion on tultava päätöksillään kuntia vastaan eikä syytää alati lisää palveluita kuntiin ilman niiden rahoitusta.
Turha tässä on Koskea syyttää ja kehua.
Päättäjiä pitää haukkua (harvemmin kehua?) oikein kunnolla, mieluummin vielä omalla nimellä. Jumangegga, ne vasta tehoaa! Koittakaa. Nämä anonyymijorinat on joskus ihan jees, mutta eivät siirrä "kaappia" yhtään mihinkään meidänkään kunnassa.
Mies (Koski) tekee työtään ja on tosiaan O. Haapalan kirjoituksista vapaasti lainaten se "kusitolppa" teki mitä tahansa: teki helvetisti tai liian vähän.
Notta näin.
Terveisin yksi sellainen joskus jopa teknisiin yksityiskohtiin sortuva valtuutettu, joka ei nyt ajan puutteen vuoksi ehdi kirjoittaa nimeään. Nyt kun on työn alla sellainen asia, että miten saisi hanakulmarasian vm. 90 messinkisen sisuksen irti gyproc-seinästä ilman rakenteen rikkomista! KVG:stakaan ei vielä tuottanut tulosta asian ratkaisemiseksi.
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 20:05
Älä nyt Harto, minähän tässä vaan riehuin, en kuulu muuhun kuin Turu nvesiliikelaitoksen johtokuntaan (nyt varmaan Koski soitta sinne, kuten soitti 90. luvun puolella naisystäväni työpaikallekin, kun tuo uskalsi yleisönosastossa Koskea arvostella)4
Uskallan tämänkin sanoa, koska se on totta!!!!
lopeta jo sielt turuust kirjoitti 05.03.2010 - 20:10
19:59 tullut kommentti ei ole harton. mutta hartolle sen verran että voisit sinäkin pikkasen suurentaa tätä kommettikenttää. logiikkana se että mitä isompi kenttä, sitä laajempi ja painavampi kommentti-mielipide. javakin vetäs oikein hehtaarikokosen kentän kommenteille.
Tamperelainen kirjoitti 05.03.2010 - 20:32
Voiko turhempaa luottamushenkilöä olla kuin Turun kaupungin jonkin liikelaitoksen luottamushenkilö, joka yrittää sillä epätoivoisesti nostaa arvostustaan.
Jorma Aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 20:39
Älä nyt viitti "tamperelainen" (ukilainen), ei mun tarvitse U:gissa arvostustani "yrittää" nostaa. U:gissa ei vaan uskalleta olla mitään mieltä omalla nimellään, joten vittuilion osaksi senkin takia. Ei ole mitään menetettävää, kuten sinulla "tamperelainen", joka et parempaa nimimerkkiä keksinyt,et ole luova! Turha toimeni on, olen samaa mieltä. Mietin kauan että otanko edes vastaan. Mutta on mukava olla hallituksessa jossa vaihdetaan 50 miljoonaa euroa vuodessa rahaa..
jorma aaltonen, vielä kirjoitti 05.03.2010 - 20:47
en malta olla sanomatta (et kuitenkaan tiedä, olet joku nettipoliisi), että teidän vesilaitoksenne otti ulkoista lainaa miljoona euroa!
Ellet tätäkään tiennyt, et seuraa muuta kuin omaa egoasi.
Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 20:52
ehkä nyt olen puhunut - Jorma
Onko ristiriitaa kirjoitti 05.03.2010 - 21:18
On surullista seurata päätöksentekoa, jossa laajojen selvitysten tekemiseen on käytetty paljon aikaa ja sitten päätöksiä tehtäessä selvitykset vesitetään epäluotettaviksi ja päätökset tehdään päinvastoin kuin mitä valmistelutyössä oli ennakoitu. (Edellinen teksti kopioitu HARTON alustus tekstistä).Maamme parhaat asiantuntijatkin toteavat, että riittävän pienet ja pysyvät koululuokat sekä koulukohtaisesti toimiva kouluterveydenhuolto turvaisivat lasten kehitystä. Tärkeää on myös luokkien sopiva koko ja luokan pysyminen yhdessä mahdollisimman pitkään. Luokan pysymisellä yhtenä on havaittu olevan suora yhteys koulumenystykseen. Vanhenpien luottamus virkamiesten valmistelutaitoon ja päätöksentekoon on menny. ( kopioitu turunsanomista ) JOtenkin harto sinun alustus teksti on ristriidassa TS tekstin kanssa. Oliko ukissa käytetty asiantuntioita tässä koulujen lakkautuksessa. Jälkilasku voi olla huomattava. SEn aika näyttää????????
Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 21:49
Taitaa Jormalla olla jotain henkilökohtaista Koskea vastaan? Vanhat kaunat jääneet vaivaamaan. Faktaa tosin kirjoitit, Kari ei ole koskaan yrittäjänä toiminut, mutta isänsä Paul oli muistaakseni jonkin sortin puuseppä Myllymäellä. Vai muistanko Jorma väärin?
Jorma aaltonen kirjoitti 05.03.2010 - 21:55
Ei mitään henkilökohtaista muuta kuin hänen elinkeinoasiamiesaikanaan ottama puhelinspoitto! se oli kai 1996. Gorillauros ei oikein tykkää että toinen uros soittelee naaraalle, ei varsinkaan, kun naaras pelkää työpaikkansa takia.
Kyllä kiinnostaa kirjoitti 05.03.2010 - 22:00
kansaa ketä oli puuseppiä ennen vanhaan. Kommentoijan "Turhaa näpräilyä kirjoitti 05.03.2010 - 19:59 " olen täsyin samaa mieltä. Luen lehtijutun viikonloppuna, mistä hän mainitsi. Näyttävät olevan linjassa menneisiin valtionosuusjuttuihin. Eli kunnille lisätään töitä, mutta ei niille rahoitusta. Kuntalaiset maksaa sitä suomenmaassa hyvin eriarvoisesti. Sekö on sitten maan etu?
jonkin sortin puuseppä kirjoitti 05.03.2010 - 22:42
on sulla forss oikein kansaa syleilevä lokalahti-palsta. pitäsikö sanoa jopa loka-palsta. näin sitä kansaa palvellaan.
Anonyymi kirjoitti 05.03.2010 - 23:47
Minä esitin kysymyksen Jormalle. Olen pahoillani, jos se on teitä muita häirinnyt. Ja miten niin tämä on Lokalahti palsta?
Kaupungin strategioita palvovalle kirjoitti 05.03.2010 - 23:58
Asiantuntija kirjoitti 05.03.2010 - 19:10
mm. näin:
"Kyse on luottamushenkilöiden oman aseman sisäistämisestä ja sen kautta kaupungin strategian soveltamista käytäntöön.
"
Missä muualla kuin kaupungin johtoryhmän esikunnassa vannotaan sopivin väliajoin johonkin paperinivaskaan. Sellaisen voi kunnassa heittää kierrätykseen. Kuntien tehtävänä ei näytä enää juuri olevan muu kuin se, että pelastetaan ne mitkä vielä voidaan jos voidaan. Ei velkakierteen turbulenssissa oleva kaupunki voi paljoa muuta kuin mennä juuri niin kuin edellä on jo tullut ilmi: vero korotetaan, palveluja karsitaan ja omaisuutta myydään.
Sitten se armoton totuus on vaan hyväksyttävä: tulkoon mikä tahansa konsultti, sen esitys, maailman tilanne mikä hyvänsä, niin- valitettavsti meillä on aina samat päättäjät. Ne valitsee kansa. Se taas saa aina samanlaiset tai juuri sellaiset päättäjät kuin se ansaitseekin. Tuo totuus on vain se valitettavista valitettavin.

Sitten tuon "Asiantuntija-kommentin jälkeen kaivattiin vahvoja persoonallisuuksia, jotka ottaisivat hommat hoitoon. Edelleen kaivattiin Messiasta. Nykyvaltuustosta sellaisia ei löydy eikä niitä sinne kasva. Erinomaista esimerkkiä vahvojen persoonien kasvattamisesta antoi vuosikymmenet kaupunkia hallinneet demarit. Nuori, kyvykäs nainen pudotettiin jalustaltaan. Eihän sellainen nyt sopinut alkuunkaan puolueen vanhoille herroille ja muutamille rouville.
Kovin on vaikea löytää kokoomuksesta tai kepustakaan mitään uutta nousevaa tähteä ellei kepun Haapasaloa voi jo sellaiseksi sanoa. Mutta hänenkin kasvuunsa menee parp valtuustokautta.
Sinä aikana maassa jaetaan kuntien kurjuutta oikein lapiokaupalla. Se tulee olemaan sellaista, joka ei todellakaan houkuttele uusia tähtiä. Ja, pakko on sanoa, eritoten Ukin poliittinen kenttä on nyt niin rikki kuin rikki voi olla. On siis odotettavissa enemmän ja vähemmän tuuliajolla oloa politiikassa. Näin meillä, ja näillä korteilla. Joku voi virkansa puolesta nähdä asiat tietenkin aivan toisin, mutta esittäköön sitten näkemyksensä.

T. Kurjuuden kuningas
Kyllä lähtee kirjoitti 06.03.2010 - 00:42
jos alustuksesta napattaisiin tämä:"
Yksittäisen valtuutetun työskentelyä helpottavia toimintoja on pohdittu kovin vähän. Siksi tervehdin ilolla niitä kuntia, jotka ovat ennakkoluulottomasti ottaneet käyttöön paperittomat kokoukset ja toimittavat kokousmateriaalit valtuutetuille sähköisessä muodossa."
Ei onnistunut kun meidän valtuuston muutamat jäsenet eivät halua opetella enää tietokoneen käyttöä jota sanotaan uuslukutaidoksi.
miten joku voi haikailla valtuustolta jotain uudistushenkisyyttä? kysynpä vaan.
Anonyymi kirjoitti 06.03.2010 - 04:23
Vaihtakaa sellaset lautakunnat mikkä ei pysty puhumalla asioita sopimaan.
J.A kirjoitti 06.03.2010 - 09:25
demarit vastustaa uutta vaalilakia esitetyssä muodossaan. Viime vaaleissa 200 000 ääntä jaettiin isojen puolueiden kesken, vaikka niistä kertyneet kansanedustajapaikat olisivat kuuluneet pienpuolueille mm. vasemmistoliitolle kai?
Äiti kirjoitti 06.03.2010 - 11:03
Olen öisen anonyymin kanssa samaa mieltä. Koulu ltk on vaihdettava. Ei tällaista joukkoa mikä ei pysty sopimaan edes pöytäkirjasta, voi pitää lastemme koulusta päättämässä ja kehittämässä. Nyt nopeasti toimenpiteitä, ensi lukuvuoden kannalta on tärkeiden päätösten aika.
koula ja tekla kirjoitti 06.03.2010 - 12:16
vaihtoon saman tien niin on joku logikkaa. ja kun sitä varten joudutaan perustaan joku toimikunta niin vaihtakoon hallituksenkin siinä samassa
Anonyymi kirjoitti 06.03.2010 - 12:22
Onko hallitus ollut toimintakyvytön kuten koulu ltk?
ei ole kirjoitti 06.03.2010 - 12:29
vaan se ei tiedä realielämästä enää tarpeeksi. siellä on liian paljon yhteiskunnan vapaakortilla matkustavia ihimisiä. eläkeläisiä ilman todellista koskeutuspohjaa nykypäivän lapsiperheiden arkeen, kaupungin omia palkollisia. hallituksen sosialiekonominen rakenne ei ole ok. ei se ole niiden siellä istuvien ihmisten vika vaan niiden puolue organisaatioiden jotka ne sinne ovat valinneet. toki on tiedossa äänimäärät mutta suuret ikäluokat äänestävät suuria ikäluokkia. liekö rainer tähtinen lähimpänä ihmiselämän kaaren keski-ikää? miettikääs vähän. tämä on jo uki-tason ongelma. odotettaviss on vastaavia hallituskokoonpanoja jatkossakin. kaupungin ikärakenne sen sanelee.
Harto Forss kirjoitti 06.03.2010 - 12:40
En oikein hyväksy ajatusta, ettei eläkeläinen voisi tietää reaalielämästä tarpeeksi. Tarkoitat lapsiperheellä ilmeisesti sitä aikaa, kun on lapset kotona. Sen ajan ulkopuolella on paljon elämää,lapsuus, nuoruus, osin keski-ikä, reippaan eläkeläisen aika ja vanhuus. Yhteiskunnalla on näihin kaikkiin jaksoihin merkittävä vaikutus. Oman kokemuksen lisäksi näistä jaksoista saa tietoa, jos osaa kuunnella lähimmäistään, omista mahdollisista lapsenlapsistaan ja lukemalla. Eläkeläinen saattaa tietää näistä asioista taatusti yhtäpaljon kuin joku muukin. Tietomme määrä on riippuvainen enemmän siitä kuinka paljon haluamme tietoa saada ja omaksua.
Pekka Resu kirjoitti 06.03.2010 - 13:29
Ei Ukin ongelma ole päättävillä paikoilla olevat eläkeläiset vaan yhteistyö kyvyttömät päättäjät. Ne ovat niitä joilta puuttuu myötäelämisen kyky. Niitä on myös hallituksessa, kuten edellä mainittu Rainer Tähtinen ja koulu ltk:ssa eniten riitaa aiheuttava Johanna Ruoranen. Eikö hän edes tiedä mikä on hallituksen edustajan tehtävä ltk:ssa. Tästä on kuulunut myös monista muista ltk:sta.
hartohan se kirjoitti 06.03.2010 - 13:30
tuli sieltä ja puolustaa kovasti oikeutustaan hallituksessa oloonnsa jossa voi eneimmilleen olla esittelijän vietävänä.
pekka resulle kirjoitti 06.03.2010 - 13:32
miten voit tietää koulan sisäisistä asioista? olet siis jonkun valtapuolueen mandatilla istuva luottamusmies tai virkamies. ellet ole niin sitten menet hearsay:n mukaan, kuulopuheen!
Harto Forss kirjoitti 06.03.2010 - 13:38
En yksin omaani vaan ison ihmisryhmän oikeutusta olla yhteiskuntakelpoinen. Olemme maksaneet veromme ja maksamme edelleen. Saan varmaan vähiten tällä hetkellä yhteiskunnalta mitä olen koskaan saanut. Olen taatusti nettomaksaja. Olenko esittelijän vietävissä ei vaikuta tippaakaan tämän hetkinen elämäntilanteeni. Ehkä ainoastaan positiivisesti. Olen tällä hetkellä riippumaton mistään suhteista.
Jumankaut kirjoitti 06.03.2010 - 16:56
"Olen tällä hetkellä riippumaton mistään suhteista". Tämähän on suoranainen valhe.
Harto Forss kirjoitti 06.03.2010 - 17:52
Mistä suhteista nyt olen riipuvainen? Kyllä mielestäni elän tällä hetkellä elämäni vapainta aikaa.
Pekka Resu kirjoitti 06.03.2010 - 20:12
Miksi koulu ltk päätti yhtenäiskoulusta, senhän on jo valtuusto päättänyt. Yhtenäiskoulun valmistelu on virkamies työtä. Ei siihen tarvita toimikuntaa mitätöimään valtuuston päätöstä.
Anonyymi kirjoitti 06.03.2010 - 20:52
valtuusto ei ole sitä päättänyt
Pekka Resu kirjoitti 07.03.2010 - 03:15
Ellei valtuusto päättänyt, niin miksi alla olevan päätöksen pöytäkirja on hyväksytty.

Kaupunginvaltuusto päättää, että

- Haapaniemen, Hallun, Lahden, Pohjoiskulman ja Seikowin koulut lakkautetaan 31.7.2010.

- valmistellaan ja toteutetaan yhtenäiskoulut Pohitullin koulu - Viikaisten koulu ja Männäisten koulu - Kalannin koulu.

- Pyhämaan koululle määrätään minimikooksi 20 oppilasta. Jos minimikoko alittuu ja oppilasennuste on tuleville vuosille minimikoon alittava, Pyhämaan koulu lakkautetaan.

- Pohitullin koulun musiikkiluokille sisäänotto aloitetaan 1. vuosiluokalta alkaen.

- osa peruskouluverkkouudistuksesta syntyvistä säästöistä kohdennetaan jatkossa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kehittämiseen.
Matti Ankelo kirjoitti 07.03.2010 - 09:32
Pohjimmiltaan olen samaa mieltä Pekka Resun kanssa. Koulutusltk päätti Männäisten-Kalannin yhtenäiskoulun toiminnan aloittamisesta (sen hallinnollisesta perustamisesta), nimestä ja rehtorista.

Matti Ankelo
Koulutusltk:n puheenjohtaja
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri