Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

13.03.2010 - 15:14

 On jälleen ollut hieno päivä. Oikeastaan koko talvi on ollut ilmojen puolesta hienoa. Sellaista mitä meillä kuuluukin olla. Lunta ja pakkasta. Tosin mitään erityisen kovia pakkasia ei ole ollut. Kylmää on vieläkin. Lumen sulaminen on ollut verkkaista.

Pihalla on varmaan jokaisella hanget korkeat nietokset. Sain eilen vihdoin viimein traktorini korjaamosta. Olen pikku hiljaa ajanut lunta pois pihalta. Jo senkin takia, että on varmaan hyvä saada kaikki nivelet ja osat pidettyä liikkeessä. Voi olla vielä vettä jossain rakosissa. Laskusta ei ole tietoa. Pelkään pahoin Niittyluodon Arin jossain valtuuston kokouksessa vielä sanovan, "huomenna tulen liimailemaan ulosmitattu lappuja".

Kesästä varmaan tulee lämmin ja kuiva. Kuulemma vuoden sade- ja lämpömäärät ovat vakioita ja melkoisesti on jo molempia saatu. Eläkeläiset on kuulemma kovia reissaamaan. Jouduin töissä ollessa olemaan niin paljon poissa kotoa, että olen tähän mennessä aika vähän reissailut. Nyt on kiinnostusta herännyt ja olen jo pariin reissuun ilmoittautunut. Toukokuussa Bosniaan ja kesäkuussa Visbyhyn. 

Molemmat tuntuvat mielenkiintoisilta. On varmaan kaunista, komeata luontoa ja muutakin kattelemista. Tänään eräs ystävä kertoi käyneensä Visbyssä. Siellä oli paljon kirkkoja ja niitä käytiin katsomassa. Viimeinen oli eräs retkueesta todennut, "Kyllä se on niin, että kirkot pitää nähdä ulkoa ja pubit sisältä". Eiköhän siellä meille kaikille jotain riitä. Porukkakin on varsin tuttua, Kemiran eläkeläisiä.

Hei hulinaa... kirjoitti 13.03.2010 - 15:44
... sanoi mummo Gotlannin reissun jälkeen! Juttelehan Harto Jari-pojan kanssa Visbystä ja Gotlannista: hän on asijantuntija puukenkiä myöten!
Jorma A. kirjoitti 13.03.2010 - 16:16
Luin myös tuon Hotakaisen "Ihmisen osa" aivan äskettäin. Hotakainen kai aloitteli ensin runoilijana, jotenkin runollisuus tässä teoksessa näkyy läpi.
Oli miten oli, mies on alansa ehdoton huippu. Jos ei ole paljon eläissään lukenut, suosittelen Hotakaista, mitä tahansa hänen tuotannostaan.
Näin pääsee kirjallisuuden maailmaan ns. "pehmeällä laskulla"
Harto forss kirjoitti 13.03.2010 - 16:37
Kunnallispolitiikan kovuus näkyy vieläkin Taivassalossa. Siellä on tehty eilen aloite kunnanhallituksen erottamisesta ja hallitus on jo kutsuttu koolle tekemään esitystä valtuustolle. Tämä ei ole mitään huhua vaan totinen tosi.
Pitääpä jutella Jarin kanssa. Ilmeisesti tarkoitit Valkosen Jaria. Hiukan kyllä pelkään, että hän on niitä jotka haluavat katsoa kirkkoja sisältä ja pubeja ulkoa.
Kyllä Hotakainen aloitteli runoilijana. Olen samaa mieltä, että hänestä kannattaa aloittaa ja kokeneenkin lukea. On hän aivan toista luokkaa kuin kaverinsa Jari Tervo.
-Juha A.- kirjoitti 13.03.2010 - 16:55
Just, siis Taivassalossa. Ao. viestiketjussa oli kyselty hoitohenkilökunnan sopimuksista. Zekkaas sääkin, koska nimittäin olin bongaavani jonkun sos.puolen lautakunnan pykälän asian tiimoilta olikohan joulukuulta.
Taivassalossa kirjoitti 13.03.2010 - 17:22
Taivassalossa on menossa "silakkavallankumous".
Harto Forss kirjoitti 13.03.2010 - 17:54
Kysyin hoitajien sijaisuuksista Teija Leinolta, hän on meidän edustaja sos. terv. ltk:ssa ja itsekkin hoitaja. Ei hän ainakaan tiedä mitään sijaisuuksien ulkoistamisesta. Kyllä ne on otettu suoraan kaupungin listoille. Tulee huomattavasti halvemmaksi. Sijaisuuksien käyttöä pyritään muutenkin minimoimaan. Mahdollisimman paljon yritetään vaan selviytyä omin voimin. Raskasta tästäkin tulee. Oma tyttäreni on TYKS:ssä hoitajana ja siellä on sama homma. Vapaa päivinä ei jaksa mitään tehdä.
kaupunkilta kuultua kirjoitti 13.03.2010 - 18:35
Kyllä sijaisia otetaan vuokra firman kautta.
Mutta niitä otetaan vain tietylle osastolle/ osastoille.
Kokeilu alkuunsa 1-2vuotta katsotaan miten homma toimii. Jossain kai sitä oli kokeiltu kokemukset huonoja.
Nyt saa olla hoitsut tarkkana, että peruspalkka / lisät on oikein maksettu,todennäköisesti tulee ongelmia.
Mitä tällä saavutetaan samat palkat ja lisät on maksetteva kuin suoraan kaupunkin palveluksessa+ vuokrafirman voitto. Eikö tämä tule kalliimmaksi. NYt hoitsuilla ole edes luottamusmiehen palveluja on soitetteva suoraan liittoon jos ongelmia ilomenee.
Mitä mieltä olet Harto
Harto Forss kirjoitti 13.03.2010 - 19:12
Jyrkästi sitä mieltä olen ettei pidä ottaa ulkopuolista työvoimaa. Varmasti tulee kalliimmaksi ulkopuolinen kuin terveyskeskukseen palkattu. Ajatus lähtee yleensä siitä, ettei esimiehen tarvitse soittaa kuin tähän ulkopuoliseen firmaan. Haettaessa terveyskeskuksen palkkalistoille voi joutua soittamaan pitkäänkin. Toisaalta sijaisista löytyy helpommin vakituinen paikan auettua. Kyllä itse palvelin ihan samalla tavalla määrä-aikaisia kuin vakituisiakin, mikäli olivat liiton jäseniä. Palkka tulee silloin ongelmalliseksi, jos vakituisilla on parempi palkka kuin liiton sopimuksessa. Kyllä huolehdin aina, että määräaikaisten palkka oli huomioitu myös paikallisessa sopimuksessa. Ymmärrystäni auttoi varmaan se, että olin myös määräaikaisena ennen vakinaistamista. Kyllä meillä oli myös selkeänä se, että Kemiran työt tekee Kemiran työntekijä. Jossain kohdin on pakko joustaa esim. laitteiden huollossa on tehtäviä joissa ei ole työtä riittävästi koko päiväiselle ihmiselle.
H-P kirjoitti 13.03.2010 - 19:24
Totta on, sijaisten käyttöä ollaan minimoitu monissa hoitoyksiköissä. Lyhyisiin sijaisuuksiin ei saa ottaa sijaista. Kysymys kuuluukin miten kauan ne työssä olevat hoitajat jaksavat? Taas tehdään samat virheet kun edellisen laman aikana. Henkilökohtaisesti en lainkaan ihmettele jos hoitajat ajautuvat muihin töihin.
Tavallaan harmittaa kun tykkää työstään mutta siihen ei anneta riitävästi resursseja. Kyllä monet neljäkymppiset hoitajat päivittelevät, että miten tätä hoitotyötä jaksaa vielä yli 20 vuotta eteenpäin. Voi olla, että jaksaa tai sitten ei. Kolmivuorotyö on äärettömän kuluttavaa.
Harto Forss kirjoitti 13.03.2010 - 19:24
Kävin katsomassa mikä firma tämä Opteam on, joka nyt sijaisia hakee. Se on firma, joka tuo Filippiineiltä hoitajia Suomeen.
ajatuksia kirjoitti 13.03.2010 - 19:41
Niin luottamusmiesapua saa sijainen / määräikainen jos on suoraan kaupunkin palkkaama.Mutta kun vuokralainen on työsuhteessa vuokra firmaan...
Heiniö ja johtavat hoitajat puolsivat ja luottamus henkilöt vastusti tätä käytäntöä.
Voiko virkamies päätöksenä tälläisen ratkaisun tehdä.Jos voi niin eikös sitten opettaja sijaisuudet voi myös näin tehdä.
KUka valvoo, että ko. henkilö on pätevä työhön. Kenen vastuu???
valehoitajiako kirjoitti 13.03.2010 - 19:50
on tulossa ukiin nyt? onko ukin terveyskeskuksessa niin kiire että pitää turvautua diilereihin rekrytoinnissakin. se maksaa jotain. ei opteam sitä tee ilmaiseksi! nyt siellä hallituksessa kyselyt päälle missä mennään ja millä volyymillä?
maalikon ajatuksia kirjoitti 13.03.2010 - 20:06
Kun kaupukissa haetaan säästöjä toiset lisää kustanuksia.
Mites tämä toimii, joku soittaa kello19.00.
On sairastunut ei pääse yö vuoroon mistä sijainen tilalla.Eihän vuokrafirmassa kukaan illalla päivystä. Kyllä tämä jo käytänössä tuntuu varsin hankalalta.Melkein mahdottomalta.
H-P kirjoitti 13.03.2010 - 20:13
Jos yökkö ilmoittaa ettei pääse yöhön niin viime kädessä iltavuorolaisen täytyy tehdä yövuoro tai sitten yritetään saada omasta henkilökunnasta tekijä. Hoitoala kun on sellaista, että mitään vuoroa ei voi jättää tekemättä. Vuokrafirmasta sitten tulee hoitaja ja paikkaa niin, että ylimääräisen yön tehnyt saa jossain vapaaksi. Toki saahan vakituinen tehdä sen yön ns. lisätyönä mutta eipä sitä juuri jaksa ylimääräisiä vuoroja pidemmän päälle.
Ei naurata  kirjoitti 13.03.2010 - 20:16
tuplavuorot hoitajilla.
Mieti itse miten sekaisin olet kun vedät tuplavuoron pakosta siihen valmistautumatta. Selvittäkää asiat hallituksen herrat ja rouvat nopeasti nyt!
H-P kirjoitti 13.03.2010 - 20:30
Tämä on hoitotyössä aivan arkipäivää. Olet esim. aamussa ja iltavuorolainen soittaa, että on kipeä. Jos et sijaista saa niin sinne jäät aamun jatkeeksi vielä iltaankin. Samoin illasta yöhön. Sekaisin tai ei niin potilaita ei voi jättää. Tämä tulee vielä tulevaisuudessa korostumaan kun hoitoalaa uhkaa työvoimapula.
Olisiko tähän oikeesti apua ulkomailta?
Täytyy sanoa, että kyllä olisi vielä paljon parannettavaa hoitajien työolosuhteissa. Palkka-asiaa ollaan jo kivasti saatu rykästyä eteepäin.
Nykyään nuoret kun osaavat vaatia eritavalla vapaa-aikaa ym. Luulempa vaan, että vastavalmistuneet hoitajat eivät kauaa katsele tällaista. Hoitolalla on tälläkin hetkellä 10 000 koulutettua hoitajaa ihan muissa tehtävissä mutta miksi???
Nyt olisi korkea aika tuoda niitä houkuttelevuus tekijöitä esille tai meikäläisiä ei ole kukaan hoitamassa.
On kellään vastausta kirjoitti 13.03.2010 - 20:42
ajatuksia kirjoitti 13.03.2010 - 19:41
Niin luottamusmiesapua saa sijainen / määräikainen jos on suoraan kaupunkin palkkaama.Mutta kun vuokralainen on työsuhteessa vuokra firmaan...
Heiniö ja johtavat hoitajat puolsivat ja luottamus henkilöt vastusti tätä käytäntöä.
Voiko virkamies päätöksenä tälläisen ratkaisun tehdä.Jos voi niin eikös sitten opettaja sijaisuudet voi myös näin tehdä.
KUka valvoo, että ko. henkilö on pätevä työhön. Kenen vastuu???
Niin Harto onko sulla tähän jotain koommenttia
on sekaisin kirjoitti 13.03.2010 - 23:41
ihminen jos vetää putkeen 2-3 työvuoroo. ei ole ihminen sellasee tehnyt. sinne vaan nostelemaan mummoja ja pappoja liinoilla 16 tunniksi. selät ei ole tehty sellaseen sati muu kroppa.
Harto Forss kirjoitti 14.03.2010 - 09:13
Kyllä ulkopuolisen firman palkoilla olevankin pitää saada apua luottamusmieheltä, varsinkin jos hän on työpaikalla toimivan ammattiosaston jäsen. Vaikealta se voi joskus tuntua, mutta pitää muistaa, asia ei ole työntekijän vika. Tilanne johtuu työnantajan päätöksestä käyttää ulkopuolista firmaa. Työntekijä olisi varmasti mielellään suoraan terveyskeskuksen listoilla. Kyllä virkamiehellä on oikeus palkata omalla päätöksellään sijaiset niin hoitajat kuin opettajat. Pätevyyden valvonta kuulluu Valvira nimiselle virastolle.
2 vuoron tekeminen on hyvin yleistä 3-vuorotyössä. Olen tehnyt niitä pitkiä päiviä lukemattomia itsekkin. Muutaman kerran 3-vuoroakin putkeen. Ei sitten ole enää tolkuissaan, kävelee pitkin seiniä. Viimeksi voimaan tulleessa työaikalaissa on jo pykälä mikä estää 3-vuoron tekemisen peräkkäin. Mikäli tätä rikotaan, se on työsuojeluviranomaisen asia. Työntekijää ei rangaista. Mikäli ei ole pakotettu ylityöhön, työnantaja saa pikku sakon.
Anonyymi kirjoitti 14.03.2010 - 12:19
Millähän perusteella tätä päätöstä on perusteltu olis mielenkiintoista tietää kuka on tämän idean isä.
Kun tämä järjejestelmä tulee kalliimmaksi ja ongelmat sen kun lisääntyy.Elikä tämä vuokra firma asia
Sääntöjä löytyy kirjoitti 14.03.2010 - 12:44
Harto lukee sääntöjä, mutta kysymys on myös pätkätyöstä, noin laajemmin. Mä tykkään olla rekry, saa mennä mihin tykkää, ja pitää kuukauden loman kun huvittaa. - Jos yövuoro alkaa klo 21 sä et jumankekka sairastu klo 19 muuten kuin jos juoppo äijä lyö päähän rautakangella. Kuule Harto, töistä on jääty pois kun on huomattu hyvä perse kapakassa. Tottakai sääntöjä on, muttei työnantajaa kohtaan mitään sääliä. Nuorilla ei paina eläkeaika, lähellä eläkeikää taas on kiva kun pääsee kotoa ukon silmistä. Säännöt on sääntöjä, mutta elämässäkin on luonteensa, ja sekin määrää. Urheat talvisotamiehet kolmannessa työvuorossa putkeen on riski koko tehtaalle. Mene kotiin, ajoissa. t. hoitsu
Harto Forss kirjoitti 14.03.2010 - 13:19

Kirjoittelin sääntöjä, mutta ymmärrän sinuakin ihan hyvin. Kuitenkin on paljon niitä, jotka määrätyssä iässä ilkavat elää parisuhteessa. saavat lapsia ja menot on sitä luokkaa, että olisi pakko saada joka päivä töitä. Sinun tapaisille on tullut lisää mahdollisuuksia. Pätkätyöt lisääntyy koko ajan. Yritetään löytää kaikille tyydyttävät olosuhteet.
Se on taatusti totta, että 3 vuoroa peräjälkeen tekevä on riski ympäristölleen. Uskoisin ettei tällaista enää ole kuin ehkä jossain hätätyö tilanteissa.
Harto Forss kirjoitti 14.03.2010 - 14:00
Klo 12.19 kommentti. Ei virkamiehen tarvitse päätöstään perustella. Arvelisin niin kuin tuolla jo sanoin sillä perustellun omissa ajatuksissa, että ammatti-ihminen on liian kallis viettämään aikaa puhelimessa ja saattaa olla myös vaikeuksia saada sijaisia. Tämän tapainen suhtautuminen työhön kuin kuin tuolla aiemmin "Sääntöjä löytyy" esittää kasvaa kovaa vauhtia. Meidän sukupolvi suhtautui työhön kuin pyhään asiaan. Nyt otetaan rennommin. Molemmat ajattelut pitää hyväksyä. Töitä pitää tehdä, ei nyky elintaso muuten säily ja parane. Töitä ei enää kaikille riitä, annetaan heidän nauttia elämästä.
Äiti kirjoitti 14.03.2010 - 19:51
Javan blogissa Juha kertoo ensi viikolla koulupuolelta tulevan taas uutta. Mitä muuta se voi olla kuin varjo kokouksen päättämiä riitelyjä. Kouluun on saatava rauha! Hallitus, erottakaa huomenna lautakunta! Harto tee esitys! En ole varmasti ainoa vanhempi joka odottaa koulujen ylintä päättäjää tekemään yhteistyötä.
-Juha A.- kirjoitti 14.03.2010 - 20:17
Hallitus ei voi erottaa lautakuntaa. Se on valtuustoasia. Valitettavasti minun on todettava sama asia täälläkin, että koulupuolelta tulee uusia asioita julki alkavalla viikolla.
Hallitus tekee kirjoitti 14.03.2010 - 22:19
esityksen, valtuusto päättää. Juha ja Java, hamekangas tulossa, ojennetaan valtuuston seuraavassa kokouksessa. -Lyylilauma
lyylilaumalle kirjoitti 14.03.2010 - 23:29
ojennetaanko juhaa ja javaa seuraavassa valtuuston kokouksessa vai ojennatteko hamekankaan? kai sen verran saa utelias olla että mistä syystä juuri heitä tai heille. Taitaa pojat ehtiä virittämään lyylilaumoille jotain muuta ojennettavaa mikäli taas on herrojen juttuja lukenut
garjuille hametta kirjoitti 14.03.2010 - 23:38
heh heh jopas jotain. muakin kyl alko kiinostaa et niinku et miks? taitas paremminkin sopii tämän blogin päätoimittajagarjulle häh?
Harto Forss kirjoitti 15.03.2010 - 09:08
Kuule garju, eikö se osoita jotakin tänä sopulien aikana, ettei lähde juoksemaan kaikkien huhujen ja keljuilujen perässä vaan pitää oman linjansa. Kommentti klo 19.43: Kyllä tuo riitely on nyt mennyt aivan liian pitkälle. Tarttis tehrä jotain, mitä se jotain on, on vaikeata sanoa. Helpointa olisi, jos jokainen menisi itseensä ja oppisi sietämään muitakin mielipiteitä kuin omansa.
Anonyymi kirjoitti 15.03.2010 - 11:32
Pidä vaan linjas. Kyllä tulis päänsilitystä, kun haukkusit kaikki kaupungin virkamiehet. Hame niille ilkimyksille jotka sitä tekevä ja anonyymein toinen toistas kehuva ja puolustavat.
Täysin kirjoitti 15.03.2010 - 12:37
alaarvoista on, kun valtuutettu esittelee huhuja, ottaa niihin kantaa kuin ne olisivat totta ja saavat täten blogikommentoijien pahimmat puolet esiin. Täysin edesvastuutonta ja niin turhaa.
On se kirjoitti 15.03.2010 - 13:05
niin hupaisaa, ensin huhu liikkeelle sitten sankarina ratkotaan, ei siinä ollut perää. aivottomat sutena perässä, ei ole sankari mitään huhua liikkeelle laittanu eikä ole maahanvirasto vielä vastannu vaikka on moneen kertaakaan selvitetty, ei maahanmuuttovirasto kellekkään tyrkytä sieltä haetaan. Eikä uusia pakolaiskeskuksia tule sillä pakolaisten määrä on vähentynyt eikä uusia tarvita.
huhu ja ukin sanomat kirjoitti 15.03.2010 - 13:11
mikä on ukin sanomien rooli tässä pakolaiskeskustelussa? kaksi viikko siellä on rummutettu tekstaripalstalla pakolaiskeskusta. kai sillä sanomalehdellä nyt sentään vielä on suurempi huhujen levittämisvoima kuin näillä blogeilla näitä yhtään väheksymättä. miettikääpä itse. se oli ukin sanomien erittäin luettu tekstaripalsta mikä pisti tämän "huhun" liikkeelle. voisitte myös sinne lähettellä kommettejanne anonyymeinä. siitä vaan. kaikenlaista "tärkeää" te muutenkin viestittelette.
tämä ei ole mikään tai minkän blogin jutustelun puolustuspuhe vaan kylmä fakta. se on ukin sanomat tuhansilla lukijoillaan mikä on aloittanut teidän mielstänne huhut. tarkoitan tällä nyt vain pakolaiskeskusta. kouluista en mene enää mistään takuuseen.
Hot gossips kirjoitti 15.03.2010 - 13:14
Show must go on. You'll get what you want. This week! We'll be listening!
Anonyymi kirjoitti 15.03.2010 - 14:04
US vastaa omista jutuistaan. kirjoittelun aloitti Java. Sitten levis tekstaripalstalle ja viimein Lohimieskin hokasi mistä sais ittellensä mainosta ihmisten alhaisimmista tunteista. on siinä meillä vastuuntuntoiset kuntalaisten edustajat.
Jorma A. kirjoitti 15.03.2010 - 14:19
Ellei pakolaiskeskus tule tänä vuonna U:kiin, se voi tulla ensi vuonna. Paineet ovat tosi kovat. Turussa ainakin on todellisia ongelmia parilla asuinalueella.
Kyllä kai se sentään niin on , että maahanmuuttokysymys koskee jokaista suomalaista.
Välillä huvittaa, että uudessakaupungissa kirjoitetaan taas rauha, kun ei keskusta tulekaan. ja mitä huhun alkuunpanijaan tulee, se todellä lähti sieltä U:gin Sanomien tekstaripalstalta. Hyvä että lähti. Asia on sen kokoinen, että paras aloittaa keskustelu. Maahanmuuttokriittinen ei todellakaan tarkoita "epäasiallinen".
Anonyymi kirjoitti 15.03.2010 - 15:38
LUKEKAA AS- JUTTU POHITULLISTA.oN KO SITTENKÄÄN KAIKKI KUNNOSSA
Hesarin keskustelupalstalta kopioitu  kirjoitti 15.03.2010 - 15:50
(Veli-matti M.) kirjoitti 15.03.2010 - 14:58

Kaikki maahanmuuttajat, jotka eivät kykene elättämään itseään, pitäisi asuttaa työmaaparakkityyppisiin asuntoihin valtion joutomaille ja järjestää heille sinne olosuhteet, jossa toimittaisiin päivittäisen lukujärjestyksen mukaisesti. Lukujärjestys sisältäisi pakollisen suomalaisten organisoiman paikallisesti järjestetyn koulutuksen lisäksi mamu-yhteisön ylläpitämiseksi tarvittavan työaikataulun. Tällaisia töitä olisivat mm. polttopuiden kerääminen, veden vinttaaminen kaivosta ja tilan kasvimaan viljelely jne& Valmisruokaa ei annattaisi vaan ainoastaan peruselintarvikkeita josta asukkaat saisivat tehdä itse ruokansa jne& Ajatuksena on se, että mamujen on osallistuttava omalla työpanoksellaan itsensä elättämiseen ILMAN SOSSUN TUKIA, siis suomalaisen sosiaaliturvan ulkopuolella. Apua annettaisiin vain sen verran harkinnanvaraisesti, että saadaan yhteisö pyörimään.

Tämä järjestely tulisi yhteiskunnalle halvaksi, poistaisi läjäpäin erilaisia ongelmia, ja se kannustaisi maahanmuuttajia yrittämään. Kuvitelkaapa vain kuinka paljon veronmaksajien rahaa säästyisi tällä järjestelyllä! Ilmaisen ja helpon rahan metsästäjät tuskin tulisivat Suomeen ja ne jotka todella tarvitsevat esimerkiksi turvapaikkaa olisivat erittäin tyytyväisiä saadessaan paikan tuollaisesta keskuksesta. Parakkiasunnot ovat ihan tarpeeksi viihtyisiä, netistä voi käydä kurkkimassa jos asia epäilyttää.

Sen verran vielä tuosta mamu-yhteisön koulutuksesta, että vasta kun mamu on oppinut suomenkieltä ja suomalaista kultturia paikallisesti järjestetyssä koulutuksessa riittävän hyvin, niin hänelle annettaisiin lupa hakea töitä suomalaisesta yhteiskunnasta, ja kun hän saa työpaikan, niin hän pystyykin elättämään itsensä ilman sossun kukkahattutätien jakamaa ulkomailta otettua lainarahaa.
US ensin kirjoitti 15.03.2010 - 15:52
sitten kun se oli ollut 2-3 kertaa tekstaripalstalla, niin veti jutun siitä helmikuun lopulla. Tarkkuutta - myös meiltä anonyymeiltä sallitaan. US aloitti. Jos ollaan eri mieltä niin kaivan vanhat lehdet ja katsotaan kuka muisti paremmin.
Epäasiallistako? kirjoitti 15.03.2010 - 15:55
Kopioitu Joni Lohimiehen blogista:

Aivan sama meille kirjoitti 15.03.2010 - 13:05
mitä gallupit kertoo kun Suomi on sitoutunut kaiken maailman Geneven ja Yk:n sopimuksiin. Meillä on jokin "velvoite" vauraana länsimaana ottaa vastaan pakolaisia ja juhlallinen kansainvälinen poliitikkojemme joukko on lupautunut sitoutua sopimuksiin ja joihinkin kehitysapuprosentteihin. Kyllä niitä maahan vastaanotettuja aletaan loppusijoittaa satavarmasti muuallekin tuppukyliin keskelle ei paljoa mitään solidaarisuussyitä suurkaupunkejamme kohtaan. Uskokaapa huviksenne!

Menkää ja lukekaa nää ja etenkin lukekaa kommentit. Siellä ei jää kylmäksi yksikään Kukkaheinähattu tai muut asialla rassailevat.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/L%C3%A4hes+60+prosenttia+ei+ottaisi+lis%C3%A4%C3%A4+maahanmuuttajia/1135254407014

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=233829&messageID=4656700�

Sulla kirjoitti 15.03.2010 - 17:29
on pahasti ainakin käsitteet sekaisin, ilmeisesti pääkin. Selvitä nyt hyvä mies itsellesi mitä tarkoitetaan pakolaisella ja mitä maahanmuuttajalla.
Anonyymi kirjoitti 15.03.2010 - 17:35
Joo kullä käsitteet pitää olla tiedossa kun kommentoi.On maahan muuttajat ja paluumuuttajat.
kiintiöpakolaiset, pakolaiset,elintasopakolaiset ja vielä lisäksi turvapaikan hakijat.
Jäikö joku pois:edällä mainitut nimikkeet on täysin eriasioita
kuka niiden taustoista  kirjoitti 15.03.2010 - 17:55
tietää kuin ehkä paluumuuttajien. Niin kauan kun yhteiskuntamme takaa kilpailukykyiset edut muuttovirta on taattu
Ajattelija kirjoitti 16.03.2010 - 12:38
Kun luki Veli-Matti M. lainatun kirjoituksen, tuli aivan mieleen, kun muinoin aivan fiksussa koulutuksessa ollessani -90 luvun alussa jouduin lounaspöydässä kuuntelemaan aivan vastaavan alustuksen aiheesta: työttömien toimeentulo pienemmällä yhteiskunnan panostuksella, teksti oli aivan sama, maahanmuutaja-nimikkeen tilalla vain työtön. Itse kuuntelin mykistyneenä, muut pöytäkaverit kun tuntuivat olevan yksimielisesti samaa mieltä.

Jos siirrytään tällaisten "Veli-Mattien" ohjeiden noudattamiseen, ovat kohta vuorossa myös alle 65-v kansaneläkkeellä olevat, työttömät, mielenterveyspotilaat, vähävaraiset, lapsiperheet... lista on loppumaton, sillä säästettävää yhteiskunnalla riittää, jos inhimillistä ja ihmisarvoista kohtelua ei enää tarvitse noudattaa.
juu mut kun kirjoitti 16.03.2010 - 23:48
ne meitin rahat ei riitä koko maailman apuatarvitsevien paapomiseen. ajattelijan ajatukset olivat kyllä ymmärrettäviä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri