Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

04.04.2010 - 13:04

Terveydenhoidossa on menossa isot uudistukset joka puolella. Vielä on hieman kesken terveyskeskus uudistus jollain tahoilla. Meillä se on valmis Vehmassalon ja Pyhärannan liityttyä meidän terveyskeskukseen. Rauman kanssa on menossa erikoissairaanhoidon osalta keskustelut. Siihen puuhataan valtakunnan tasollakin uudistus.

Erikois- ja perussairaanhoidot aiotaan yhdistää. Mielenkiintoinen uudistus on menossa Turussa ja sen ympäristössäkin. 10 terveyskeskusta aikoo luopua omista päivystyksistään ja muodostaa yhteisen päivystyksen T-sairaalaan. Varmasti parantaa palvelun laatua ja vähentää kustannuksia. Päivystyksessä tulee olemaan n. 10 lääkäriä vuorossa ja TYKS:n palvelut vieressä. Turun lähikuntien yöpäivystyksiä siirrettäessä Turkuun arveltiin päivystykseen tulevan puolet vähemmän potilaita. Potilaat vähenivät neljännekseen. Kynnys tällaiseen päivystykseen lähtöön nousee ja ilmeisen tarpeettomat jäävät pois ja vähemmän kiireelliset tulevat päivällä normaaliin vastaanottoon.

Päivystystä varten on tarkoitus perustaa kuntien omistama liikelaitos, joka toimisi TYKS:iltä vuokratuissa tiloissa. Me asumme liian kaukana toimipisteestä. Ostopalvelu mahdollisuutta ehkä kannattaisi aikanaan kysellä. Ei se loppujen lopuksi niin kaukana ole. 0,5-1 tunnin ajomatkan päässä meidän terveyskeskuspiirin alueelta. Sieltä löytyisi apu kaikkeen mitä saada voi.

<
Anonyymi kirjoitti 04.04.2010 - 15:59
Päivystä kohta tarvitaankin tällaisella mämmin, lampaan ja pashan syönniltä.
sahra kirjoitti 04.04.2010 - 17:57
Työllistää se ainakin taksit ja jos vielä joutuu ajan varaamaan päivystykseen esim: klo 03.30 taitaa säästömennä taksien taskuu vain järjestetäänkö linja-autokuljetus. Taittaa kylä tyhjetä kun menee palvelut muualle no eise minunpäänsärky ole.
Harto Forss kirjoitti 04.04.2010 - 18:05
Tietenkin päivystys täällä säilyy, mutta vaikeammissa tapauksissa olisi varmaan hyvä päästä suoraan keskussairaalaan. Ei päivystyksessä voi olla mitään ajanvarausta, sinne otetaan äkilliset sairastumiset tai tapaturmat. Eivät kaikki uudet ajatukset ole aina pahasta.
Jorma Aaltonen kirjoitti 04.04.2010 - 18:25
Sen verran asian vierestä, että olen samaa mieltä alakerrassa olevan kirjoittajan kanssa, että nuo videot vaan häiritsevät palstaasi. Minullakin on viimeistä huutoa oleva läppäri ja silti saa "kelata", että pääsee teksteihin.
Ja on javallakin varmasti aika työ, että aina löytää tekstiin sopivan laulun. Toki hän asiantuntija on.
Olen kirjoitti 04.04.2010 - 18:44
Olen Jorma Aaltosen kanssa samaa mieltä. Mutta onhan niissä lauluissa huumoriakin: kun muut ei nostata, niin Anna Puu nostattaa, ja tulee luo, jopa. Tiskijukka taitaa nyt saada blogjockey eli plokijukka.
Harto Forss kirjoitti 04.04.2010 - 20:20
Taidan jättää videot vähiin. Voihan sitä joskus aina laittaa yhden. Se ei kamalasti hidasta.
Satunnainen vieras kirjoitti 05.04.2010 - 13:16
Terveydenhuoltoalan ammattilaisena on pakko itsekin kommentoida kirjoitustasi.

Ensinnäkin on totta, että "turhat" käynnit tulevat varmasti vähenemään. Kuitenkin ikävä tosiasia on, että monesti vähäinenkin oire, kuten pahoinvointisuus tai käsisärky voi olla merkki paljon vakavammastakin, kuten sydäninfarktista. Olen vakuuttunut, että turhien päivystyskäyntien vähentyessä myös turhien kuolemien määrä tulee lisääntymään.

Väestö ikääntyy, eläkepommi todenteolla lähenee ja samalla suuret ikäluokat lähenevät itse ikää, jolloin tarvitsevat enenevissä määrin terveydenhuoltopalveluita. Kysymys kuuluu, jaksaako ikänsä työtä tehnyt, sairas ihminen enää hakeutua iltamyöhällä päivystykseen, jos se tietää parhaassakin tapauksessa kahden tunnin automatkojen lisäksi monen tunnin odotusta ruuhkautuneessa päivystyksessä, jossa kukaan ei ehdi todella perehtymään juuri Sinun vaivoihisi. Ei, ei. Nyt ottakaa päättäjät järki käteen.

Ja mitä sitten tulee tuohon kustannusten vähenemiseen, en voisi kanssasi olla enempää eri mieltä. Kuka maksaa kyyditykset esim. Uudestakaupungista TYKS:n T-sairaalan päivystykseen? Kustannuksia yhtä kaikki tulee siitäkin, että T-sairaalan päivystyksessä todetaan potilaan tarvitsevan sairaalahoitoa, jolloin potilasta ei suinkaan oteta Turkuun hoidettavaksi (ellei sairaus sitä tietysti vaadi) vaan lähetetään ambulanssilla takaisin Uuteenkaupunkiin. Ei järjen häivää. Bensaa palaa, ambulanssikyyditykset ruuhkautuvat, lääkärit ja hoitajat ovat ylityöllistettyjä ja palvelut keskitetään entisestään kauemmas. Nyt olisi päättäjien aika vihdoin ottaa järki käyttöön.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 13:58
Miten se on nyt niin vaikea ymmärtää, ettekö lue lainkaan mitä olen kirjoittanut. En ole esittänyt nykyisen päivystyksen lopettamista Ukista vaan lisä mahdollisuutta vaikeissa tapauksissa pääsy mahdollisuutta Turun seudun yhteispäivystykseen. Enkä ole todellakaan puhunut äkillisistä vaivoista ja sairauksista. Varmasti jokainen terveydenhuollon kanssa tekemisissä ollut tietää, että päivystystä käytetään sairauksiin jotka kuuluvat normaaliin vastaanotto aikaan, mutta nopeammin päästään päivystykseen niin mennä ja ruuhkautetaan tarpeettomasti. Tällä hetkellä meillä ovat pitkät jonot lääkärin vastaanottoon terveyskeskuksessa. Ne täytyy saada pois. Toivon todella, että luette mitä kirjoitan. On ikävä joutua vastaamaan kommentteihin asioista joita en ole kirjoittanut vaan ilmeisen tahallisesti vääristellään.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 14:11
Taitaa olla huono päivä. Kävin Javan blogissa ja samaa yleistä jauhantaa kaupungintaloudesta kuin loputtomasti jo on tehty. Viisaudet ovat siinä, henkilöstölle lopputilejä, palvelut yksityistetään ja palkataan konsultti. Nämä asiat on käyty ja puhuttu läpi kymmeniä kertoja. Ei tällä tasolla päästä eteenpäin. Pitää selkeästi esittää mitä nämä yksityiskohtaisesti tarkoittavat. Sitten ne tutkitaan ja katsotaan onko niistä apua ja löytyykö poliittista päätöksenteko valmiutta. Ei ole toistaiseksi löytynyt halukkuutta tutkia ja tehdä päätöksiä. Vastuuta sysätään muille. Antakaa lopputilijä, ottakaa konsultteja. Pääsemmekö ikinä eteenpäin. Herre Gud!
-Juha A.- kirjoitti 05.04.2010 - 15:03
Harto: kirjoitit kommenttisi klo 14.11. "Lopputilejä ja konsultteja". Kyllä niitä tarvitaan joka paikassa jotta talous toimii. Lienee jokin luonnollinen talouslaki?
Tämä oli se provokatio-osa. Asiantynkääkin oli, ehkä. Lisäsin pienen talouskoosteen Javan blogiin jo mainitun kellonlyömän jälkeen.
Vähän vielä alustuksestasi:
kieltämättä kirjoitit alustuksesi aika veijarimaisesti. Tarkoituksellako?
Lyhyt kooste alustukseesi viitaten löytyy Aluesanomista.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 15:53
Ei välttämättä lopputilejä, jos toimitaan pitkäjänteisesti. Uki on jo pari kolme vuotta tutkinut jokaisen eläkkeelle tai muuten muonavahvuudesta poistuneen työn. Ainoastaan välttämättömät virat tai toimet on laitettu auki. Tässä riittää helpotusta taatusti tuleviksikin vuosiksi. Poistuma on niin suurta. Konsulttejakin tarvitaan usein silmien aukaisuun tai saamaan porukka uskomaan tosiasioita. Meillä nämä kouluverkko- ja terveyskonsultit eivät oikein toimineet. Samoin pelkään käyvän mahdollisesti palkattavan talouskonsultin. Asiat ovat pöydällä. Rohkeutta viedä asiaa eteenpäin ei ole. Jokainen organisaatio uudistus koskettaa isoa joukkoa ihmisiä ja on helppoa paeta näennäistotuuksien taakse. Siten saa suosiota niiltä joita asia koskettaa, muut eivät asiasta paljoa välitä. Tämä nähtiin viimeksi kouluverkko uudistuksessa ja se osaltaan varmaan selittää tämän nykyisen pelkuruuden.
sahra kirjoitti 05.04.2010 - 16:03
Koskihan on antanut näitä "lopputilejä" johtoryhmälle tiedoksi, että ne henkilöt jotka tulevat tänävuonna eläkeikän JÄISIVÄT eläkkeelle säästö syistä.
Anonyymi kirjoitti 05.04.2010 - 16:55
hartolt vaa kysyn. mitä se rohkeus on? asiat ovat pöydällä. ja mitä sitten on nykyinen pelkuruus? onko sinulla sitten harto jokin liisan tai schindlerin lista tai jotain? kumpaan sinä kuulut rohkeisiin vai pelkureihin vai perätis pelureihin?
Miks  kirjoitti 05.04.2010 - 17:11
ihmeessä meidän pitäis lähteä Turkuun terveyskeskuspäivystykseen?
Miks kirjoitti 05.04.2010 - 17:18
palkata lääkäriä terveyskeskukseen sillä rahalla, mitä reissaaminen maksaa? Mitä on ne vaativat tapaukset, joita ei nykyisessä yhteispäivystyksessä voida hoitaa? Samassa tilassahan toimii erikoislääkärit päivystyspolilla ja aluesairaala samassa talossa.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 17:24
Olen jo kaksi kertaa kertonut mitä tarkoitin. Ei vieläkään mennyt perille. En ole tarkoittanut eikä mitään sellaista ole edes tekeillä, että meidän oma päivystys olisi loppumassa. Kerroin Turkuun tulevasta päivystyksestä johon on tulossa 10 Turun ympärillä olevaa terveyskeskusta. Lisäksi toivoin meille tulevan palvelujen ostomahdollisuuden. Pahoissa tilanteissa saattaisi olla hyvä mennä heti keskussairaalatasoisten palvelujen läheisyyteen. Pitää myös huomioida, että terveyskeskuksemme on jo niin laaja, että ajallisesti osasta aluetta on jo lähes sama meneekö Turkuun tai Ukiin. Joko minut ymmärrettiin?
Sahralle: En tiedä mistä olet tietosi saanut, mutta se ei pidä paikkaansa. Lukisitko 15.53 kommenttini.
Anonyymille: Rohkeus on kyky tehdä päätöksiä, jotka on tehtävä päästäksemme ulos tilanteestamme. Pelkuruus on rohkeuden vastakohta. Minulla ei ole mitään Schindelirin listaa. Liisan listasta en ole kuullutkaan. En arvioi omaa luonnettani.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 17:36
Voi herttanen aika, tästä päivystyksestä nyt tuli vaikeasti ymmärrettävä asia. Tarkoitin esim. vaativampaa leikkaushoitoa vaativia tilanteita. Meillä ei ole sellaista valmiutta kuin TYKS:issä. Siihen on tulossa parannusta, jos pääsemme Rauman kanssa sopimukseen. En tunne sairaalan potilastilanteita, mutta uskoisin tarkoittamiani tilanteita tulevan hyvin satunnaisesti. Ei niillä ole käsittääkseni juuri minkäänlaista taloudellista eikä henkilökunnan määrään vaikutusta. Ajattelin asiaa potilaan näkökulmasta. Kuljetuskuluihin ei varmaan ole senkään vertaa vaikutusta. Viedään meiltä jo nytkin potilaita kiireen vilkkaa TYKS:iin. Sellaisia tapauksia tarkoitin. Lopetetaan saivartelu.
-Juha A.- kirjoitti 05.04.2010 - 17:54
Harto: mitäs tarkoitat näillä lauseilla klo 15.53:n kommentissasi?
"
Meillä nämä kouluverkko- ja terveyskonsultit eivät oikein toimineet. Samoin pelkään käyvän mahdollisesti palkattavan talouskonsultin. Asiat ovat pöydällä.
"
Eikös koulukonsultti toiminut 22-21 enemmistöllä? Entäs terveyskonsultti? Tarkoitatko nykyistä palkattua vai? Ja onkos hallitus harkitsemassa talouskonsultin pestaamista?

Sitten pyyntö: jos kerran nyt sait pelittämään juutuubi-biisit niin suurennatko myös tämän kommenttikentän? Tässä kun talous mutkistuu, niin kommentit pitenee.
sahra kirjoitti 05.04.2010 - 18:06
tarkoittaako tämä sitä ,että 10 alue sairaalan päivystys siirtyy T-sairaalaan ja koskee vain kiireelisiä tapauksia,nuhanenät käy täällä päivystyksessä???
kuka maksaa kirjoitti 05.04.2010 - 18:41
kaupungin eri paikkoissa olevien projektityöntekijöiden palkat? niitä tulee ja menee eikä perässä tahdo pysyä. kuka niiden perään katsoo?
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 19:18
Sahra: Mitä sinä nyt tarkoitat. Eivät Turun ympäristön terveyskeskukset tietenkään Ukiin mitään nuhaneniä lähetä. Ei niillä ole ollut eikä varmasti tule olemaankaan mitään tekemistä Ukin terveyskeskuksen kanssa. Ne ovat perustaneet yhteisenpäivystyksen TYKS:iltä vuokraamiinsa tiloihin ja sitä hallinnoi heidän perustamansa liikelaitos.
Kuka maksaa: Pitäisi tietää mistä projekteista on kysymys ennen kuin voi vastata, rahoittajia on lukuisia.
Juha: Vaikeata on. En tarkoittanut kuka heidät on palkannut. Olen monet kerrat kirjoittanut, koulukonsultti otettiin,että olisi ulkopuolinen uskottava konsultti. Ei uskottu. Parviaisen aiemmin tekemä olisi riittänyt. Terveyskeskus konsultin esityksestä on noussut samanlainen häly. Hukkaan meni. Ei minulla ainakaan ole mitään tietoa talouskonsultista. Ei hallitus ole edes asiasta keskustellut. Biisit sain soimaan omin voimin. Kommenttikenttään kysyin neuvoa pääkonemestarilta. Ei antanut. Onko minulla nyt ainutlaatuinen ohjelma. Kyllä minä saan oikeasta alanurkasta vetämällä kommenttiruudun suurenemaan. Teidän kaikkien.
Turun uusi ajatus kirjoitti 05.04.2010 - 19:36
Turun uusi ajatus päivystyksestä on liikelaitosmalli. Ei se ole ainoa päivystys, ja puuhaahan Uki-Rauma omaa sairaalaa.
Turun uusi päivystys kirjoitti 05.04.2010 - 19:37
maksaa ukilaiselle vallan eri summan kuin niille, jotka ovat kunnan kautta mukana liikelaitoksessa.
Harto Forss kirjoitti 05.04.2010 - 19:42
Näin on näreet. Vielä kerran en puhunut mistään Ukin liittymisestä tuohon päivystykseen vaan ostomahdollisuudesta poikkeustapauksissa. Ostammehan me jo nyt palveluja Pulssista ym. Ukin-Rauman yhteistyö olisi hieno askel terveyspalveluissa eteenpäin, mutta kaukana vielä keskussairaalatasosta.
sahra kirjoitti 05.04.2010 - 20:22
Harto tarkoitin sitä, että vain kiireelliset ja erikois tapaukset HOIDETAAN Turun päivystyksessä ja nuhanenät UKISSA.
16.03 kirjoitukseen tietoni on fagta mutta tietysti UKILAISITTAIN julistettu salaiseksi.
-Juha A.- kirjoitti 05.04.2010 - 23:06
Kommenttikenttä saadaan kyllä suurennettua jos apu kelpaa. Sitä kenttää kun ei taida saada kahdella yleisimmin käytetyllä nettiselain-ohjemalla Internet Explorerilla ja Mozillan Firefoxilla itse veneteltyä toisin kuin ilmeisesti sinun käyttämälläsi Googlen Chromen ohjelmalla, jota käyttää koneissaan alle 1% näissä blogeissa käyvistä lukijoista.
Anonyymi kirjoitti 05.04.2010 - 23:36
Kaksi krokotiilia tapasivat
Niilin kaislikossa ja
keskustelivat aterioistaan.
Ensimäinen sanoi:
- Söin naislähetyssaarnaajan,
hän se oli pehmeä
Toinen krokotiili sanoi:
- Minä taas söin suomalaisen
AY-johtajan, ja hän vasta pehmeä oli. Ensimäinen ihmetteli:
- Miten niin ?
- No hänellä ei ollut lainkaan selkärankaa.
Harto Forss kirjoitti 06.04.2010 - 07:31
Totta kai apu kelpaa.
 kirjoitti 06.04.2010 - 07:43
käytän Google Chromea. Tosi hyvä. Vieläkö jollakin on käytössä IE.
chromesta kirjoitti 06.04.2010 - 11:51
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=34766
Harto Forss kirjoitti 06.04.2010 - 12:02
Alla olevasta osoitteesta kannattaa katsoa Chomesta hyvääkin. Varsinkin kun kyseessä oleva selain on ilmainen.

http://www.tietokone.fi/uutiset/2008/google_chrome_selain_murskaa_nopeusennatyksia
Anonyymi kirjoitti 06.04.2010 - 16:28
Ookko Juha tehnyt gallupin chromen käyttäjistä kun tiedät ettei sitä käytä kuin alle prosentti. Otanta on varmaan tehty persun kannattajista. Kyl kaikki järjellise käyttää chromea.
-Juha A.- kirjoitti 06.04.2010 - 16:55
Aivan. Niinhän se on. Tietokoneissa käytettävät ohjelmat liittyvät nykyään persuihin. No tämän vielä ymmärrän normaalina vinoiluna, mutta
etkös yhtään ole huolissasi sitten siitä, että mistä minä tiedän, mikä selainohjelma Hartolla on käytössä.
Ja kai anonyymi tiedät, mitä tietoja käyttämäsi selain kerää juuri sinusta ja kenen palvelimille verrattuna IE:iin tai MF:in, järjellinen kuin mainostat olevasi.
Joten tarkkuutta selainkäyttöösi. Kai ajoit jo selaimeesi qcro447.exe-päivityksen? Minä en ajanut ja käytän MF:a edelleen.
Ajattelija kirjoitti 07.04.2010 - 16:46
On ollut käytössä Mozilla, tykkäsin kovasti. Mutta vuodenvaihteessa käyttöön otettu verotili ei toimi muuten kuin IE:lla, enkä jaksa miettiä, olenko menossa nettiin viranomaisasioille vai viihteelle, niin jouduin siirtymään IE:n käyttäjäksi. Mutta kukin tavallaan...
Anonyymi kirjoitti 10.04.2010 - 13:35
Älkää Juha. A ja Ajattelija pelätkö siirtyä Googlen Cromeen. Asennus ja käyttö on niin helppoa, että varmasti opitte. Chromella on myös hyvä käyttötuki. Aina kannattaa opetella uudet paremmat selaimet.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri