Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

14.04.2010 - 08:55

 Olen monesti kertonut näkemykseni säästöistä ja rakennemuutoksista. Kun sitä taas kysytään, niin vastaan vähän pitemmin. Ongelmiin ei ole mitään hokkuspokkus temppuja kuten siirretään Alisenkadun remonttia tai annetaan 200 hengelle loparit. Ne ovat demagogiaa. Se voi ja lisääntyy hyvin Ukissa.

Talous ongelmat ratkaistaan vain kovalla työllä ja löytämällä valtuuston enemmistö, joka on vastuullinen ja sitoutuu löydettyihin ratkaisuihin. Tällaista ei ole ja se tekee ongelmasta ongelman. Meillä on erilaisia hallituksen asettamia työryhmiä silti hallitus päätti, virkamiesten on tehtävä ratkaisu. 

Meillä on aiemminkin ollut talousongelmia. Ne on ratkaistu luottamusmiesten ja virkamiesten yhteistyöllä. Nyt taloustyöryhmä kokoontuu suurinpiirtein joka toinen kuukausi. Eikä ryhmälle tuoda mitään ratkaisu esityksiä. Ryhmän pitäisi kokoontua pari kertaa viikossa ja etsiä ratkaisuja. Jonkin keinon löydyttyä virkamiesten pitäisi nopeasti valmistella ratkaisu ja sitten sitä seuraavassa kokouksessa työstettäisiin. 

Tämä on tällä valtuustokaudella turhaa. Ei ole enemmistöä joka veisi ratkaisut läpi. Vasemmisto enemmistöä haukuttiin viime valtuustokausi huonosta taloudenpidosta. Nyt, että se on vienyt aiemmin talouden heikoille. Nyt olemme kohta jo puolessa välissä oikeisto enemmistöisen valtuuston toimikautta. Kyllä nyt jo pitäisi pian alkaa näkyä jo jotain tältäkin kaudelta.

Kunnallispolitiikka ei ole samanlaista kuin valtakunnan, jossa on selvä hallitus ja oppositio. Enemmistö pitää olla kunnassakin, joka kantaa vastuun ja tekee ratkaisut. Ei tule hyvää tulosta, jos valmisteltaessa ei ole hajuakaan miten esityksen käy. Meneekö arvontaan, valitetaanko ja meneekö poliisi tutkintaan. Kovaa työtä ja vastuunkantoa.

 

 

Korppi kirjoitti 14.04.2010 - 11:56
Korppi on Lokalahden kansallislintu.
mitäs sitten kirjoitti 14.04.2010 - 13:45
jos valtuuston enemmistö tekee jonkun ohjelman jossa suositaan 200 ihmisen vähennystä 2015 mennessä? siis enemmistö. 200 on vitsi, mutta kyl jotta tarttis tehrä.
Harto Forss kirjoitti 14.04.2010 - 13:53
Valtuuston päätökset pitää toteuttaa. Onneksi tosin laki määrää suuren osan palveluista. Valtuusto ei ole lain yläpuolella. Tosin virheellisesti ajatellaan ettemme voi mitään lakisääteisten palveluitten kustannuksille. Näin ei ole. Laki määrää palvelun, kunta miten se toteutetaan. Esim. kouluverkko. Laki määrää annettavaksi perusopetuksen, ei kuinka monessa koulussa sitä on annettava.
Säästöt arvalla? kirjoitti 14.04.2010 - 14:25
Ohos kun kirjoitit että
Nyt taloustyöryhmä kokoontuu suurinpiirtein joka toinen kuukausi. Eikä ryhmälle tuoda mitään ratkaisu esityksiä. Ryhmän pitäisi kokoontua pari kertaa viikossa ja etsiä ratkaisuja. Jonkin keinon löydyttyä virkamiesten pitäisi nopeasti valmistella ratkaisu ja sitten sitä seuraavassa kokouksessa työstettäisiin.

Kritisoit siis taloustyöryhmänne. Selkis erinomasesti. Kusessa siis oikeasti ollaan kuten Java Valkonen kirjoitti.
Anonyymi kirjoitti 14.04.2010 - 15:23
Mites sitä vaikeuksissa olemisen tietoisuutta nyt niin Javan piikkiin laitat. Kaikki sen on tienny. kukaan ei vaan tiedä ulospääsyä paitsi sen Java osaa ratkaista, 200 potkitaan pellolle. Nyt sitä sanomaa laitetaan vitsiks. juha selitti jonkun ison puolueen edustajan kertoneen sen Javalle. Jos jotain kaupungin toiminnasta ymmärtää, olis se pitäny tajuta mahdottomaksi.
Anonyymi kirjoitti 14.04.2010 - 16:08
Onkos "Säästöt arvalla" nimimerkille selvinny erinomasesti, että Java kuuluu siihen porvari enemmistöön joka kattelee haavi auki talousongelmia.
-Juha A.- kirjoitti 14.04.2010 - 17:07
Olipas osuva mielipide tämä:
"Säästöt arvalla? kirjoitti 14.04.2010 - 14:25"
Kieltämättä HF:n kirjoituksesta sai vedellä johtopäätöksiä taloustyöryhmän esittelijöiden suuntaan.
Rake kirjoitti 14.04.2010 - 18:13
"Meillä on erilaisia hallituksen asettamia työryhmiä silti hallitus päätti, virkamiesten on tehtävä ratkaisu."

Ei nyt tosiaan millään pahalla Harto, mutta oletko nyt ihan kartalla? Virkamiehet eivät tee vajavaisen käsityskykyni mukaan mitään ratkaisuja. He tekevät ESITYKSIÄ, joista me sitteen teemme niitä RATKAISUJA, eli PÄÄTÖKSIÄ.
työväenpuolueet kirjoitti 14.04.2010 - 18:45
on ollut enemmistönä kaupungissa vaikka kuinka monta vuotta. mitä olette tehneet muuta kun perusteelleet kavereille työpaikkoja.
Tarmo kirjoitti 14.04.2010 - 19:08

Takavuosina meillä oli sellainen fatalistinen kohtalon usko, että jos tulee hätä, k-neuvos H.V. pannaan asialle Hesaan ja föliin tarpeeks suuri kassi rahoja varten ... eli kyllä joku (=valtio) meille aina loppupeleissä kuitenkin tulee apuun ...

Ihan kuin tuota samaa kuvittelua olis edelleen ... ettei nyt ihan oikeasti tartte huolestua eikä noihin henkilöstö - yms.menoihin koskea, kun ne ovat ns. saavutettuja etuja ..

Vaan minkäs teet, kun tulomme ovat jo viritetyt selkeästi yli maan keskiarvon eli niitä ei voi kasvattaa joten ... esityksiä säästöistä kaivataan.- Aika tuskallista vaan on meidän harrastusmielessä (=luottamushenkilöt)mukana olevien leikkiä fiksumpaa kuin niitten (=virkamiehet ym.), jotka päätoimisesti fundeeraavat ja saavat siitä jopa tienestinsä !?
-Juha A.- kirjoitti 14.04.2010 - 20:29
Ydin lähestyy. Virkamieskunnasta ei taida löytyä sellaista esittäjää, että jotain oleellisista henkilöstösäästöä saataisiin tehdyksi. Siksi olen kääntymässä entistä enemmän konsultin puoleen, koska sen taakse pääsevät piiloon virkamiehet ja päättäjät. Yhdeltäkään kunnallispolittikolta on turha odottaa mitään suuria avauksia. Kuten Tarmo kirjoitti, täällä ollaan harrastusmielellä, ei kuukausipalkalla.
Harto Forss kirjoitti 14.04.2010 - 20:32
Ralelle: Tuli pikaistuksissa käytettyä väärää sanaa ja uskoisin normaalilla järjen käytöllä selviävän tarkoitukseni lukemalla kappale loppuun.
Työväenpuolueet: Olemme vieneet talouden hunningolle. Ei Vasemmistoliitto ole ainakaan saanut kannattajiaan kaupungin töihin.
Tarmo: Olen samaa mieltä muuten, mutta eivät nuo henkilöstömenot mitään koskemattomia menoja ole. Henkilöstöä lomautetaan, lomarahoja muutetaan vapaiksi, henkilöstöä supistetaan jne. Näin tehtiin sinun ollessasi hallituksessa ja tehdään edelleen.
Harto Forss kirjoitti 14.04.2010 - 20:36
Juha: Ei konsultti päätä. Tämän konsultin hyödyttömyys näkyy terveyskeskus konsultoinnissa. Ei hallitus uskaltanut tehdä mitään muuta konsultin esityksen jälkeen kuin perustaa jälleen työryhmän ja antaa esittelijöille määräyksen tehdä esityksiä. Konsultin esityksen käy kuin Rosvo-Roopen.
TARMO kirjoitti 14.04.2010 - 20:59

- totta puhut Harto, olin hävettävän lepsu KH:ssa. Vuonna 2008 KH:lta haettiin 53 kertaa lupa täyttää avoimeksi tullut toimi tai virka ja 53 kertaa lupa myönnettiin !!
- viime vuonna ei kuulemma kaikkiin pyyntöihin enää ole suostuttu, olette siis petranneet !

Tosiasia on myöskin se, että nuo hommat ovat olleet pääosin hoito- tai huoltoaloilla, joissa ei ilman työvoimaa pärjätä.-Ja varmaan kaupungilla töissä olevista > 80 % on opetus-,hoiva- yms palvelualoilla - jolloin lomaustusperuste ei voi olla työn väheneminen eli tuotannolliset syyt ! - Ja sekin pitää muistaa, että aika monet voisivat tehdä aivan vastaavaa työtä yksityisen palveluksessa ! - Myönnän (kokemuksesta), että kunnan hommissa on aika kenkkumaista, kun alvariinsa pitää säästää ja lomautukset painaa päälle joka armas vuosi - eikä loppua näy ??!

KETKULA kirjoitti 14.04.2010 - 21:05
Johan Koski käytti konsultia teknillisen puolen alas ajossa mitä maksoi tietääkö kukaan?
Olette muuten huonoja valtuutettuja josette pysty itse päättämään SÄÄSTÖISTÄ ILMAN KONSULTIA.
Tekeekö konsultti esityksen teille TALKOLLA nyt tulee esille taas se että jossakin on taas sitä joutavaa €kua kätkässä.
-Juha A.- kirjoitti 14.04.2010 - 21:05
Taisin kirjoittaa ehkä falskisti tuossa yllä, mutta eihän konsultti päätä vaan esittää. Ja päättäjät sitten päättää mitä päättää konsultin esityksen pohjalta joko suoraan tai virkamiesten/päättäjien muuntamana.
utelias UUNO kirjoitti 14.04.2010 - 21:13
Luuleeko Tarmo että yksityiset tekevät työt talkoilla.Kannattaa muuten harkita tarkaan mitä teetetään yksityisellä ja mikä kannatta itse tehdä omana työnä.
Andy kirjoitti 15.04.2010 - 06:08
Sos- ja terveyspuolen säästöt voisi aloittaa hoitamalla aluksi kotihoito kuntoon. Ympärivuorokautiseksi, jottei tarvitse mummmuja aina kuljettaa sairaalaan, jos vaikka pissatulehdus iskee. Lääkärinvastaanoton järjestelyjen muuttaminen parin vuoden välein kehittämishankkeilla on naurettavaa. No johtavalääkäri on lääkäri.
Kun nyt vielä ikääntyneen väestön määrä kasvaa kannattais keskittyä ihan perusrakenteiden kuntoon laittamiseen.
Muuten olen sitä mieltä, että maan terveydenhuolto-ongelmia ei voida hoitaa kuntoon ennenkuin julkinen ja yksityinen puoli erotetaan kokonaan toisistaan, ainakin rahoituksen osalta. Jotkut rikastuu meidän verorahoilla eli kelakorvauksilla samaan aikaan kun vanhuksia ei ole varaa hoitaa inhimillisesti.
Harto Forss kirjoitti 15.04.2010 - 08:24
Olen Andyn kanssa samaa mieltä. Ikävää vaan ettei kysessä ole säästö vaan menojen lisäys.
Tarmo: Ei se tarkoita, että kaikkista hyväksymisistä huolimatta henkilökunta ei vähenisi. Johtavat virkamiehet tietävät hallituksen linjan ja esittävät täytettäviksi ainoastaan virkoja ja toimia joiden täyttämättä jättäminen on mahdotonta. Liian pitkälle on jo menty, näkyy vanhustenlaitoshoidossa jonne on tullut pitkä jono.
Andy kirjoitti 15.04.2010 - 08:49
Joskus menojen lisäys johtaa säästöihin toisaalla. Vanhusten hoitaminen kotona on halvempaa ja inhimillisempää. Rakenteisiinhan tässä pitäisi puuttua.
Harto Forss kirjoitti 15.04.2010 - 09:05
Hyvin usein käy niin. Ongelma on vain tässä ja nyt säästöt alkavat kertyä joskus. Ei mitään hyvä esitys. Hyvin monia palvelujen lisäyksiä vaan perustellaan säästöillä tulevaisuudessa.
KETKULA kirjoitti 15.04.2010 - 09:39
Kannattaisiko kaupungin panostaa enemmän vanhusten omaishoitoon kotona kun laitoksessa.Jos käytäntö on sama kun jokinvuosi sitten,että maksetaan 300€/kk-verot ja hoitotyö 24h.
Harto Forss kirjoitti 15.04.2010 - 16:05
Varmasti kannattaisi panostaa omaishoitoon. Omaishoito on vaan niin raskasta ettei halukkaita niin vain löydy eikä läheskään kaikilla ole omaisia. Korvaus omaishoidosta on kovin pieni, mutta on myös todettu ettei se ole rahakysymys. Lähiomainen on usein myös vanha ja ei kerta kaikkiaan jaksa vaikka saisi silloin tällöin apua ja lepopäivän.
KETKULA kirjoitti 15.04.2010 - 17:50
Kuules HARTO miksi se vanhustenhoito toimii joissakin kunnissa kodinhoidon ja omaishoidon yhteistyönä se että rakennetaan kalliita hoitolaitoksia.Miksi ette ota asioista selvää vaan pusketaan jääräpäisesti UKILAISEEN tyyliin, kun tehtiin ennenkin sillätavalla ja niin jatketaan samalla tavalla.TIETOA ON AIVAN VARMASTI HYÖDYNTÄKÄÄN NÄITÄ KOKEMUSTIETOJA.
Harto Forss kirjoitti 15.04.2010 - 18:09
Oliskohan sellaista kuntaa joka ei lainkaan käytä laitoshoitoa? Kyllä meilläkin on tavoitteena päästä laitoshoidosta kokonaan irti ja tilalle tulisi palveluasuminen. Ylempänä jo vastasinkin miksi omaishoito ei ole joka tilanteen ratkaisu. Ei ollenkaan yritetä puskea entisajan tyyliin. Jos jotain sanoo vanhoilliseksi, niin se on omaishoito. Sillä yhteiskunta on tuhansia vuosia ratkaissut vanhustenhoidon. Tietoa on, sitä hyödynnetään ja hankitaan lisää. Yksinkertaisia ratkaisuja ei ole. Tässäkin asiassa on paljon erilaisia vaihtoehtoja toivomuksena. Annetaan kaikille inhimillinen vanhuus.
KETKULA kirjoitti 16.04.2010 - 11:40
Kuka muuten on Harto väittänyt ettei kunnissa ole laitoshoitoa.Tarkoitin sitä ettei rakenneta uusia laitospaikkoja niiden kalliin rakennuskustannuksien ja ylläpidon takia jos kotona hoito tulee halvemmaksi oma koti on koti.Mitä UKISSA maksoi muuten vanhusten hoito vuorokausi??
Harto Forss kirjoitti 16.04.2010 - 13:30
Oletin sinun tarkoittavan sitä, sillä ei Ukissa ole miesmuistiin uutta vanhustenhoitolaitosta rakennettu. Totta kai koti on aina paras paikka, mutta olen jo tuolla edellä kertonut, se ei ole kaikille mahdollista. Silloin kun tarvitaan jatkuvaa valvontaa ja auttamista eikä omaishoitajaa ole saatavissa niin silloin tarvitaan tuettua asumista tai laitoshoitoa. Vanhusten laitoshoito päivä maksoi 99€.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri