Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

21.04.2010 - 06:19

 Meillä on eräissä blogeissa hoettu ainoastaan koulutoimi pysyy budjetissa ja toteuttaa säästöt. Ei pidä paikkaansa lähes kaikki hallinnonalat tekevät niin. Kuten vanhustenhoito, josta nyt kirjoitan hieman tarkemmin.

Pitkäaikaishoitoa tarvitsee tilastojen mukaan n. 9% yli 75 vuotiaita ja sen lisäksi n. 15 paikkaa nuoremmille. Tämä tarkoittaa, että Ukissa näitä paikkoja tarvitaan n. 150. Tätä määrää lisää intervalli hoidot. Meillä on tällä hetkellä paikoissa vajausta. Koko alkuvuoden on ollut jonoa n. 15. Nämä jonossa olevat ihmiset ovat pääasiassa väärissä laitoksissa. Kotona esim. on 19.4. vain 3. Mitä tämä väärissä paikoissa oleminen tarkoittaa, vaatii asian avaamista.

Viime vuonna vanhushoidon yksilö kustannukset olivat seuraavat; tehostettu palveluasuminen 94€/vrk,  vanhainkoti 99€/vrk,  terveyskeskus 170€/vrk,  Maria-Sofia osasto 256€/vrk,  Vakka-Suomen sairaala 517€/vrk ja  TYKS 919€/vrk. Kotihoidon käynti maksaa 23€ kerta. Omaishoitajiksi halukkaat on kaikki otettu ja tullaan ottamaan. Kotihoito järjestyy myös kaikille halukkaille. 

Meillä on Kalannissa tyhjiä paikkoja, joita ei voida käyttää, valtuuston kiellettyä uusien hoitajien palkkaamisen. Tämä kielto tarkoitti vuositasolla n. 100 000€:n lisämenoa. Meillä on tällä hetkellä terveyskeskuksen vuodeosastolla (170€/vrk)  7 vanhusta joiden oikea paikka on vanhainkoti (99€/vrk). Olemme kehoittaneet virkamiehiä palkkaamaan Kalantiin 3 hoitajaa määräaikaiseksi vuoden loppuun. Määräaikainen voidaan palkata virkamies päätöksellä. Näin saamme jonosta pois 6 vanhusta. 

Näin se vaan on, lisähenkilöiden palkkaaminen tuo säästöä. Joillakin tahoilla koetaan lopputilien anto ainoaksi säästökeinoksi. Meillä on lakimääräiset ja inhimilliset velvoitteet hoitaa eräitä palveluja. Vanhustenhoito ei ole missään tapauksessa  ainoa palvelu, jossa yksioikoiset ajattelemattomat säästöt tuovat vain lisäkustannuksia.

 

 

kivinilkki kirjoitti 21.04.2010 - 09:58
Hyvä Harto, tulihan se monen nukutunyön jälkeen viimeinkin tieto mitä maksaan vanhusten hoito.Mitäs sitten maksaa näiden RUHANPUISTON potilaiden ja huumehörhöjen kuntoutushoito veromaksajille kyllä varmasti siitäkin löytyy tilastotietoa.
Harto Forss kirjoitti 21.04.2010 - 10:48
Jos se olit sinä joka jokinaika sitten kysyit vanhainkotipaikan hintaa, niin vastasin silloin heti. Nyt kirjoitin laajemmin. Kiitos vinkistä. Täytyy selvittää tämä kuntoutushoidon hinta. On nyt aika kiireistä, jos sallit pienen viivästyksen. Valtaosaa heistä ei kyllä mihinkään kuntoutukseen saa. Kannattaa muistaa myös kuntoutuksen tulokset. Kyllä heistä osa aina pystytään palauttamaan normaalin elämän piiriin. Asian inhimilliset taustat pitää myös muistaa. Heillä kaikilla on myös omaisia, voi vain kuvitella miten raskasta tämä heille, ainakin isolle osalle on.
Kerrotko kirjoitti 21.04.2010 - 10:53
Harto tietolähteesi vielä. Onko se saatavissa internetistä jostain? Kiitos.
kivinilkki  kirjoitti 21.04.2010 - 11:44
Tein tuossa laskelmia mitä maksaa 1 henkilön hoito vuositasolla osanhan näistä maksaa tietysti hoidettava tulojensa ja eläkkensä tuloista.
Tehostettu hoito 94€ pv*365 pv = 34.310€
Vanhaikoti 99€ pv*365 pv = 36.135€
Terveyskeskus 170€ pv*365 pv = 63.875€
Marja-Sofia 256€ pv*365 pv = 93.440€
Kodinhoito 23€ pv*365 pv = 8.395€
3 käynti kertaa vrk 8.395 € = 25.185€ €
Jorma Aaltonen kirjoitti 21.04.2010 - 14:51
Hartolle asian ohi : L&T:n jätteenkäsittelylaitos Turussa käsittelee yrityksiltä keräämiän jätteitä ja hyödyntää niitä lajittelemalla.
Kunta vastaa yhdyskuntajätteistä, siis asukkaiden jätteistä. Turun kaatopaikalle KH:n kannattaisi ehdottomasti mennä käymään. Hyvä esimerkki hyvin hoidetusta kunnan kaatopaikasta, jossa toimii myös yksityisiä yrityksiä.
Hartolta ja kivinilkiltä kirjoitti 21.04.2010 - 15:18
Mistä nuo luvut ovat peräisin? Tuskin te niitä hihoistanne vedätte.
Harto Forss kirjoitti 21.04.2010 - 15:32
Lukuni ovat taatusti luotettavia. Saattavat olla Internetissä viime vuoden tilinpäätöksessä ja jossain ltk:n pöytäkirjoissa.
Jormalle: Olemme jo silloin, kun kaatopaikkaa laajensimme, tutkineet Turku vaihtoehdon. Ei ollut lainkaan kannattavaa. Turussa ovat kaatopaikkamaksut huomattavasti Ukia kalliimmat, sen lisäksi olisi tullut kuljetus Turkuun. Kyllä L&T:n osalta näin on kuin kirjoitit, mutta olettaisin sen saavan myös yhdyskuntajätteet käyttöönsä, jos se omistaisi Ukin kaatopaikan. Se hyödyntää tehokkaasti jätteet, joten se ehkä ei veloittaisi kaikkia kustannuksia asukkailta. Nämä on asioita, jotka pitää selvittää. Ne pitää tietää, eikä vain luulla.
no niin kirjoitti 21.04.2010 - 16:34
nyt se Jorma kuitenkin blogissaan jotain näkökulmaa hakee...
Anonyymi kirjoitti 21.04.2010 - 16:49
Hakee hakee. Täällä kirjoitetaan asiaa.
Jorma Aaltonen kirjoitti 21.04.2010 - 16:58
Sellainen se tilanne on Turussa, kun jätehuoltomaksut määräytyy todellisista kustannuksista. Kuntako U:gissa subventoi? Joka tapauksessa, uraauurtava hänke on U:Gissa menossa jos koko paska myydään yksityiselle.
veikkaan että myös maksut muuttuvat kustannusperusteiseksi, koska laki sen sallii
-Juha A.- kirjoitti 21.04.2010 - 17:03
Hartolta täytyykin kysyä, että ulkomuististako vedit aamuisen juttusi luvut kun kirjoitit 15.32 "Lukuni ovat taatusti luotettavia. Saattavat olla Internetissä viime vuoden tilinpäätöksessä ja jossain ltk:n pöytäkirjoissa."
Hubia pitää olla, mutta alustus oli hyvä.
Harto Forss kirjoitti 21.04.2010 - 19:03
En vetänyt muistista enkä Internetistä. Muistaakseni taisi olla Gutenberg niminen mies joka keksi erään vanhan keinon.
Harto Forss kirjoitti 21.04.2010 - 19:27
Kaupunki ei subventoi jätemaksua. Maksu perustuu kustannuksiin. Kustannukset eivät ole joka paikassa samoja. Meillä asiat ovat hoitaneet kj. Koski ja ins. Pöyhönen. Turun kannattaisi yrittää saada yhtä päteviä hommiin. Eivät yksityisellä maksut voi olla muuta kuin kustannusperusteisia. Todennäköisesti kustannukset ovat suurempia kuin kaupungilla. Kaatopaikanostostoon menevä raha pitää peittää jätemaksulla samoin tuottoa pitää saada.
jorma aaltonen kirjoitti 21.04.2010 - 20:56
Jos on noin päteviä virkamiehiä, miksi koko kaatopaikkabisnes yksityistetään?
harton pehmeät kirjoitti 21.04.2010 - 21:18
Gutenberg lienee joku liittyen vahustenhoitoon sitten kai sitten ja Meillä asiat ovat hoitaneet kj. Koski ja ins. Pöyhönen. Turun kannattaisi yrittää saada yhtä päteviä hommiin. noi siis vahustenhoidosta ja kaatopaikan hoidosta.
keijo kirjoitti 21.04.2010 - 21:27
Joo, Kari Grandi, kaikkien janoisten sankari kulkee viitta päällä jo kaatopaikallakin ! KH:n jäsenet ovat niin kriittisiä, nin kriittisiä
kivinilkki kirjoitti 21.04.2010 - 21:38
Kuules Harto ei ole pitkä aika siitä kun KAUPPALEHDESSÄ oli kirjoitus kuinka paljon kaupungit ja kunnat supventoivat veroäyriä vesi, jätevesi ja kaatopaikka jätteiden maksuilla 10-20%
Harto Forss kirjoitti 22.04.2010 - 06:43
Nauratti ihan mahdottomasti edellistä kommenttia kirjoittaessani, miten Valtakunnan Kriitikot tulevat vetämään herneen nenäänsä.
Kivinilkki: En epäile Kauppalehden kirjoitusta yhtään. Ei siitä niin pitkää aikaa ole kuin meilläkin näillä laitoksilla oli 1 milj/mk:n tuloutus velvoite kaupungille. Siitä on luovuttu ja laitoksilta edylletään vain omillaan toimeentulemista. Ei siinä tuloutuksessa mitään ongelmaa olisi, korotettaisiin vain taksoja.
taksat kirjoitti 22.04.2010 - 12:16
"korotettaisiin vain taksoja" eli siitä se kaatopaikan yksityinen omistaja tuloksensa tekee.
mutta mistä kivinilkki eilen teki taksansa 11.44 kirjottamassaan? varmasta lähteestä gutenbergistä ei ole mukava vastaus kuten hartolla.
Keijo kirjoitti 22.04.2010 - 12:52
kaupunki pesee kätensä kaatopaikkatoiminnasta. Veronmaksajat saavat sen jälkeen maksaa jätteidenkäsittelyn todellisista kustannuksista niin, että jää myös voittoa. Yksi ilmiö on, että jätteitä ei helpolla tuoda enää, ne joutuu luontoon tai ihmiset ihan oikeasti HYÖDYNTÄVÄT ITSE NIITÄ
korotuksia tulossa?????? kirjoitti 22.04.2010 - 14:18
Jos esim lassila ja tikaojalle menee kaatopaikka toiminnat joka on pörssi yhtiö
Niin hinnat tulee tulevaisuudessa nousemaan.
Pörssi yhtiö aina hakee maksimaalista tuottoa. Helppo rahastaa kun jäteasiat lakisäästeisiä.
KUnnallisvero on jo maan huippua ja sit vielä jätemaksut nousee.Eikä se ukin seurakunnankaan talous mikään hyvä ole siihen voi äkkiä tulla kans puolen prosentin korotus.
-Juha A.- kirjoitti 22.04.2010 - 14:51
14.18 tullut olikin herättävä kommentti taas vaikka ei liittynytkään Harton alustukseen.
kivinilkki kirjoitti 22.04.2010 - 15:10
Taksat kirjoitajalle vain tiedoksi ei minulla mitään taikahattu ole seon luettua tekstiä.
Pitääkö tässä vielä ruveta arkistoimaan vielä kaikki vanhat lehdetkin, voi pyhä yksinkertaisuus.
keijo kirjoitti 22.04.2010 - 15:53
ei se niin yksinkertaista ole, se taksameininki. Koskihan juuri sanoi kai koko Suomen lehdistössä, että kaatopaikalle tuotavan jätteen määrä vähenee kaikenaikaa.
Siinä teille yhtälö, kun välillä sitä matikkaa täällä harrastatte:
MILLÄ TEKEE VOITTONsA YKSITYINEN JÄTEHUOLTOYHTIÖ?
Harto Forss kirjoitti 22.04.2010 - 16:30
Kivinilkki on vain kertonut 365:llä kertomani vuorokausi hinnat. Ei se sen kummallisempi ole.
Kaatopaikan myynti juttu ei ole todellakaan yksinkertainen juttu. Kyllä mekin olemme taksaa tiuhasti nostaneet ja vielä suurempia korotuksia on luvassa. Jätemäärä laskee koko ajan ja kiinteitä kustannuksia ei ole mahdollista laskea. Selvää on myös, että yksityinen yhtiö ei harjoita toimintaa 0 tuloksella kuten kaupunki tekee. Lisäksi sen pitää kerätä kaatopaikasta maksuun tuleva hinta. Kaatopaikan hinta on täysin hakusessa kuulemani arviot liikkuvat haarukassa 1-4 milj.€. Vielä on valmisteilla uusi jätehuoltolaki. Mitä se tulee sanomaan? Kyllä tässä on sormi suussa siitä mitä pitäisi tehdä. Se on ainakin selvää, että asiaa pitää selvittää ja tehdä laskelmia.
utelias UUNO kirjoitti 22.04.2010 - 17:35
Kun olen tyhmä niin kysynkin?
Miksi kaupunki myöntää Turun Moottorikerholle luvan ralliautoilijoille,kun kuitenkin puhutaan JULKISESTI PÄÄSTÖJEN RAJOITAMISESTA SEKÄ HINKU HANKEISTA.
Onko tässä käynyt päättäjillä kj:n niin ,että oikea aivolohko ei tiedä mitä vasen tekee.
Harto Forss kirjoitti 22.04.2010 - 17:45
Et ole tyhmä. Kyllä se aika ristiriitaista on. Kyllä tästä keskusteltiin ja voimallisia puolustajia riitti.
Näitä LIsää kirjoitti 22.04.2010 - 17:50
Harton oivallus olkoon hyvänä esimerkkinä muille luottamushenkilöille. Oikeaan paikka rekrytoitu henkilö tuo säästöjä. Tänä on valtaosalle luottamushenkilöistä täysin ”hebreaa” sillä usein käytetty ”leikkuri” on täysin vääriä keino vaikka sitä yleisesti käytetään (kun on se helpoin ratkaisu luottamushenkilöille). Palveluiden tuottaminen on moniulotteinen prosessi jossa ei voida toimia yksiulotteisesti ja saada säästöjä. Pitää tuntea koko prosessi. Henkilöresurssit pitää kohdistaa sinne missä saadaan tuottavuutta prosesseihin.
kivinilkki kirjoitti 22.04.2010 - 19:26
Harto!
Oletko tietoinen käydäänkö kaupungin henkilöstön kanssa yleensä näitä kehityskeskusteluja jos löytyisi jotakin hyvään näihin säästöihin työyhteisöstä.
Harto Forss kirjoitti 23.04.2010 - 07:40
Kyllä tietääkseni kehityskeskusteluja käydään ja on myös muita tapoja henkilöstön mukaan saamiseksi.
utelias UUNO kirjoitti 23.04.2010 - 09:22
Sanoohan se TYHMÄN järkikin jos kierätetään hyötyjäte niin silloinhan vähenee normaalisesti kaatopaikka jäte sanoohanse järkikin.Suomessa kierätetään jätettä vain 30% mutta lukuhan pitäisi olla toisin päin.
Anonyymi kirjoitti 23.04.2010 - 13:42
Joo, mut sit jätemaksu nouse ko kierrätetä. Mikä sit olis paremp tapa?
utelias UUNO kirjoitti 23.04.2010 - 21:22
Katselin tuossa kaupungin esityslistoja ja olihansiellä Teknillisen Lautakunnan estyslista.
27.04.2010 asia nro 3
Kyllä nyt tulee ekuja kun myydään arvokkata työkoneita joko kukkaro on likoamassa
Hallunojassa tai Kaupungin lahdessa
Tänään oli kirjoitti 24.04.2010 - 15:28
Ukin Sanomissa taas juttu lomautuksien vaikutuksista vanhustenhoitoon. Kannattaa kyllä lukea missä mennään.
Anonyymi kirjoitti 24.04.2010 - 16:42
Oikeisto mukaanluettuna persut sen päätti.
no jos kirjoitti 24.04.2010 - 23:56
noin selkeet rajat on ollu nii mikä oli vasemmiston vaihtoehtona? lisää ihmisiä töihin ja velkaa ja budjettialijäämää ilmeisesti.
nwamenturo1975 kirjoitti 15.03.2012 - 18:45
moordartretro1976 kirjoitti 19.03.2012 - 11:30
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri