Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

28.05.2010 - 17:23

 Ekana asiana on Lokalahden Pitkäluodon ranta-asemakaavanmuutos. Kaavamuutos on herättänyt jyrkkää vastustusta kaikissa ympäristön vakituisissa - ja kesäsukkaissa.  Eikä sitä ole lieventänyt kaavamuutoksen hakijan viime aikaiset toimet. Ruoppausmassoja läjitettiin mereen vaikka lupaehtojen mukaan se olisi pitänyt tehdä kuivalle maalle,  laituri tehtiin osittain naapurin puolelle jne. Muutenkin kaavamuutos on mielestäni yhteiskunnan laillistettu rikos. Muutosta ei pitäisi tehdä kuin täysin selvissä tapauksissa. Kaikkien hyväksymänä. Ihminen ostaa tontin. Rakentaa sille talon tai mökin. On tutkinut kaavan ja todennut minkälaiseksi ympäristö muotoutuu ja kotiutuu. Sitten jollain aika välillä aletaan värkätä kaavamuutosta. Kodilta tuntunut paikka muuttuukin epämiellyttäväksi ja saattaa käydä niinkin ettei kukaan halua sitä enää ostaakaan. Hyväksymmekö yhteiskunnan väkivallan? 

Sitten on lausunto lakimuutoksesta. Ranta-alueen poikkeusluvan on tähän asti myöntänyt ELY-keskus. Nyt se esitetään siirrettäväksi kunnille. Tulee mitä todennäköisemmin johtamaan sekamelskaan. Kunnat tulevat myöntämään lupia eriperusteilla ja napamiehet tulevat ilman muuta saamaan poikkeusluvat. Luvan ollessa valtion virkamiesten takana tasa-arvoon on voinut jotenkin luottaa.

Seuraavaksi esitetään määrärahaa Kalannin-Kodjalan kevyenliikenteen suunnitteluun. Seuraavaksi on Novidan kalatalouden kehittämisprojektin hyväksyminen. Sitten kova juttu. Kaatopaikan myymisen esittäminen valtuustolle, joka sen sitten päättää.

Sitten on Ukipoliksen osakassopimuksen hyväksyminen. Se on ollut tähän asti U:kin omistama. Nyt tulevat mukaan muut Vakka-Suomen kunnat. Seuraavaksi Satakunnan ammattikorkeakoulun osakkaaksi liittyminen.

Sitten annetaan lausunto tarkastuslautakunnan kertomuksesta valtuustolle. Sitten taas päätetään parin millin lainan ottamisesta. Vielä aloite ja normaalit ripe asiat. Kovan luokan asioita lista pullollaan.

Onko kirjoitti 28.05.2010 - 18:00
myös ne ammattitilintarkastajien kertomukset ja kollaukset käsittelyssä mitä Juha A. on vilautettlut jo kolmen viikon ajan?
Harto Forss kirjoitti 28.05.2010 - 19:10
Kyllä.
-Juha A.- kirjoitti 28.05.2010 - 21:59
No, en nyt ainakaan niitä pykälän liitteistä löytänyt eli ovatkohan sitten jaettu esityslistan liitteenä ikäänkuin tiedoksiantona vaan- paperiversiona?
Missähän näitä  kirjoitti 29.05.2010 - 13:58
M.LAMBACKAN mainitsemia haastatteluja on tehty ei ainakaan meidän pomo ole ketään haastatellut on tavahan tosi.
jorma Aaltonen kirjoitti 29.05.2010 - 17:33
Miten luulet, että siinä kaavamuutosasiassa käy? Tuliko siitä läjitysmassan jemmaamisesta mereen jotain seuraamuksia?
Erityisin syin varmaan tuollaisen detaljikaavan saa kielletyksi, mutta ei taida olla sellaisia syitä.
Harto Forss kirjoitti 29.05.2010 - 18:17
Kyllä se läpi menee. Uskon kyllä, että hallituksessa vasta äänestyksen jälkeen. Teklassa se meni yksimielisesti vaikka vasta kokouksessa kerrottiin kaavasta valitetun. Minullakaan ei ole tietoa kuin 1 valituksen sisällöstä.
Läjityksen maanomistaja joutuu mitä ilmeisemmin korjaamaan. Rantaviiva on siirtynyt n. 20 metriä merelle. Lopputarkastuksessa sitä ei voi millään hyväksyä.
Ei sitä kaavaa kielletyksi saa. Saisi kaavan nyt pitkäaikaisia mökkiläisiä ja vakituisia asukkaita edes välttävästi tyydyttäväksi.
Anonyymi kirjoitti 29.05.2010 - 18:26
Oliko viime kaudella tarkastuslautakunnan raportissa nykyisen kaltaista henkilö palvontaa? Puheenjohtaja jököttää useissa kuvissa. Eikö huomauttamiskohteista olis ollu hyvä olla kuvia.
-keijo- kirjoitti 29.05.2010 - 18:57
Ei nyt muitenkään liity blogin alustukseen, mutta on pakko huutaa ilmoille kuinka paljon öglöttää tuo demarien tekopyhyys, tekoinnostus, näennäinen positiivisuus ja jotain kyseenlalaista voittoa tavoitteleva hymistely ja toinen toistensa kehuskelu.
Maa on taloudellisessa pohjakosketuksessa ja nämä saavat 90 000 euroa /per kansanedustaja puoluetukia + muita etuja eikä näistä näytä oikein työmiehiksi olevan...
Anonyymi kirjoitti 29.05.2010 - 19:51
Samoilla laatusanoilla voi kuvaillakin täälläkin vaikuttavia demareita. Mihinkään ei uskalleta puuttua mikäli hiukankin näyttää siltä ettei ollakkaan enemmistön puolta.
Anonyymi kirjoitti 29.05.2010 - 20:20
Häh ! Veijo Nummesta on tullut Persujen kansanedustajaehdokas.
olisi todellinen paradoksi, että vuosia on yritetty täältä saada ehdokas läpi ja se olisi sitten lopulta Veijo Nummi
Anonyymi kirjoitti 29.05.2010 - 20:24
Oli tää päättäjien kauhu ehdolla edellisissäkin vaaleissa. Ei se vielä mitään tarkota. On siellä niitä listan täytteitä yllin kyllin muitaki joka puoluees. Rakea kuulema risoo aika tavalla ku ei kelvannu persuille.
persut pelaa kirjoitti 29.05.2010 - 20:37
kiken pussiin. siksi rake ohjattiin syrjään. näin se kulkee muillakin puolueilla. ellette usko niin tarkistakaapa muiden puolueiden ehdokasvaalit niin sieltä selviää.
Anonyymi kirjoitti 29.05.2010 - 20:41
Miten Raken ohjaus syrjään voi Kikeä tukea? Kikelle Raken äänet olisivat olleet hyvä lisä. Kyllä Kike läänintasolla Rakea enemmän ääniä aina olisi saanut
tai olis kirjoitti 29.05.2010 - 20:52
voinu saada ääniä enemmän kuin kuin laulaja. laulaja vs kirjailija jep jepo
velimatti kirjoitti 29.05.2010 - 20:55
jos ei persuille kelpaa, pitääkin Rakea risoa. Aika kuluu eikä U:gissa ole Vihreitä ollenkaan, kun tarmo ja joku muukin on mennyt muihin arvoihin.

Rake on viisas mies. Kannttaisi siirtyä muiden älyköiden joukkoon, siis perustaa vihreä valtuustoryhmä U:kiin.
Kaatis myyntiin kirjoitti 29.05.2010 - 23:12
on HALLITUKSEN esityslistalla, järkeäkö vaiko tyhmyyttä?

jorma A kirjoitti 29.05.2010 - 23:53
kiinteistöliiton vuosittain tekemän indeksitalovertailun mukaan jätehuollon kustannukset ovat Tampereella edulliset. Kun siellä menee jätehuoltoon 9 senttiä asuinneliöltä kuukaudessa, on jätehuoltokustannus Uudessakaupungissa yli kaksinkertainen !
Kysykääpä arvostamaltanne kaupungininsinööriltä, mistä tämmöinen johtuu ?
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 08:46
Ei tarvinne kysyä. Jätteen määrä lienee kyseessä. U:ki on aivan liian pieni määrillä mitaten ja yhä pienemmäksi muuttuu. Eikä kaatopaikan myynti muuta asiaa mitenkään. Oikeampi vertailukohta Tampereelle on Turku. Siellä ainakin kaatopaikkamaksu on U:kiakin korkeampi. Muitakin kustannuksia kuin kaatopaikkamaksu, varmaan sisältyy vertailuun. Esim. jätteenkuljetus.
Jorma kirjoitti 30.05.2010 - 09:00
Isossa kaupungissa on sitten edullista elää, kun kerran asuineniliöt tulevat tätäkin kautta edulliseksi.
Totta se on: jätteenkuljetukset ovat Tampereella kilpaillutettu keskitetysti, on tehokas logistiikka. Astiantyhjennykset on saatu 40 % halvemmiksi kuin ennen.
U:gissa tietysti ongelmaksi tulee kaatopaikan täyttyminen. Ruotsissa ja Saksassa ei saa viedä biohajoavaa enää kaatopaikoille. Pian se on täälläkin edessä.
tampereella biojätteet kerätään kotitalouksilta erikseen ja kompostoidaan. Pirkanmaan Jätehuolto Oy myy multaa.
Silti kuljetukset ovat maan halvimmat. Turussa jätteitä kuljettaa yksi ja toinen yrittäjä, jolla vaan on siihen jotenkin sopiva auto.
Kaatopaikan myynti on tietysti hyvin valmisteltu esitys, toivottavasti. Valtuusto tekee aika merkittävän linjapäätöksen
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 09:33
Jos aikoo ehdokkaaksi minne tahansa puolueesees, niin eikö ensimmäinen edellytys ole, ettei mollaa omaa jengiään ulkopuolisille?
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 10:00
Joo, omat puukottaa kovimmin... ja kiertää vielä kahvaa haavassa
Jorma Aaltonen kirjoitti 30.05.2010 - 10:10
Miten tuon yhteistyön laita on? luuletko Harto, että sellainen olisi mahdollista kuin: VAKKA -SUOMEN JÄTEHUOLTO OY. Sillä saisi jo aika laajan kuluttajapohjan aikaan, mukaanlukien kaupan ja suurkeittiöt
Kun nyt tutustuin tuohon Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimintaan, näin siinä huomattavasti hyviä puolia.
Yhtiö on 17 kunnan perustama yhtiö, joka toimii tehokkaasti kuin yhtiö. Se on toiminut tehokkaasti ja hyvin jo 15 vuotta.Haastattelin lehteemme mm. organisaation toimitusjohtajaa.
Uudesskaupungissa perustetaan herkästi mon enlaisia yhtiöitä, mutta onko yhteistyöyhtiöt muiden kuntien kanssa mahdottomia ? Pirkanmaan Jätehuollolla ei ole omaa kuljetuskalustoa, vaan jätteiden kuljetuksen hoitavat yksityiset, tarjouskilpailun perusteella valitut yritykset. yhteisyhtiö vastaa kuljetusten reitityksestä, asiakaspalvelusta ja laskutuksesta. Jätteitä kuljettaa 14 urakoitsijaa yli sadalla erikokoisella urakka-alueella. On saavutettu tehokas logistiikka: polttoaineen kulutus ja päästöt sekä kustannukset on saatu alas. Pirkanmaan jätehuolto oy:llä on kaksi isoa jätteenkäsittelypaikkaa ja pian hyötyvoimalakin.
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 10:52
Ei tällainen yhtiö auta U:kin ongelmia. Naapuri kunnat tuovat jo jätteet U:kiin. Iniö on kauimmainen kunta, joten emme voi oikein saada uusia kuntia yhteistyöhön. Kilpailutus tehdään myös täällä.
En ole nykytiedoilla myynnin kannalla. Ei se muuta tilannetta muuten kuin joudumme maksamaan kaatopaikan investoinnit uudelleen ja mahdollisen ostajan liikevoiton. Meillä on isot ongelmat miten tulemme jatkossa jätteet hoitamaan ja hinnat tulevat taatusti nousemaan. Myynti vain pahentaa nykytiedoilla asiaa. Tarvitsen lisää tietoa ja laskelmia ennen kuin olen valmis kallistumaan myynnin kannalle.
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 10:56
Eikös Reissu-Rakella ole mitään vakaumusta ja moraalia. On hän jo niin monet puolueet läpi käynyt, että vihreisiinkin vielä.
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 11:00
Mutta eiköst tuollainen yhteistyöyhtiö ole kaikkien etu: Laitilan ? Vehmaan? Kustavin? ym.

jollei mikään auta, ollaan kusessa...
Jorma Aaltonen kirjoitti 30.05.2010 - 11:03
Niinpä. sen yhteistyöyhtiön olisi otettava U:gin kaatopaikka haltuun ja annettava sieltä erilaista aliurakointia. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on ulkoistanut ainakin kaatopaikoillaan kaatopaikkakoneet. Kompostit Yhtiö hoitaa itse tarastenjärvellä biojäte ja Koukkujärvellä jätevesiliete.
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 11:08
Miten se voisi auttaa? Kyseiset kunnat toimittavat jätteensä U:kiin ja maksavat osuutensa. Kaatopaikkakoneet ja kuljetukset on ulkoistettu. En nyt tiedä toisiko yhtiöittäminen muuta kuin erilaisen hallinnon. Vakka-Suomen Vesi on yhtiöitetty ja sieltä saatu kokemus on peräti heikkoa.
J.A kirjoitti 30.05.2010 - 11:16
En tiedä oikmein minäkään, mutta se yhtiö ottaisikin kaiken haltuunsa ja organisoisi koko homman omaa kauttaan.Kuten Pirkanmaan Jätehuoltokin.
Silloinhan kaatopaikkakin olisi "yksityistetty", kunnat vaan olisivat osakkeenomistajia.
Eri asia tietysti on, löytyykö pätevää v etotyövoimaa... viitsiikö kukaan lähteä vetämään tällaista hanketta.
Ainakin taksat pysyisivät kunnallisissa päätöksentekoelimissä !
Mutta tämä lienee laajan keskustelun paikka.
J.A kirjoitti 30.05.2010 - 11:31
.. siis tarkoitin, että ylikunnallinen mahdollinen jätehuoltoyhtiö toimisi kilpailuttajana kuntien puolesta Kokonaan yksityinen yksityiset toimijat tahtovat hiukan ikäänkuin "sanella" taksojaan.
Muissa kunnissa yritetään kirjoitti 30.05.2010 - 11:46
kierrättää ja hyödyntää jätteitä mutta täällä TUPPUKYLÄSSÄ pitäisi saada sitä vain enemmän kerätetty maalla täytettäviksi.Päättäjät ja johtavatvirkamiehetkin joutaisivat Riihimäen ongelmajätelaitokselle hävitettäväksi,jos eivät pysty tekemään järkeviä ja kuntalaisten eduksi tulevia päätöksiä
Maksajat ainakin ovat tiedossa, mutta maksaako poliittisetpäättäjät ja virkamiehet tulevat korotukset omasta pussista.
Onse kumma,kun muualla pystytään asiat hoitamaan asiat asiallisesti mutta täällä vain sählätään
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 11:55
Siinäpä se taitaa ollakin jutun villakoira. Nyt kun jätelait pakottavat jätteiden kierrätykseen, loppuvat resurssit.
en ole havainnut U:gissa esimerkiksi biojätteiden keräystä, vaikka se muualla Suomessa on ollut menossa jo kauan. Nyt kun kaatopaikalle ei saa enää viedä mitään, alkaa tulla "ennakoimattomia" ongelmia.
Kyllä ne muut kunnat mukaan tulisivat, jos joku niille vaikka soittaisi ja sanoisi, että U:gin kaatopaikka ei voi ottaa enää penkaan mitään!
Anonyymille kirjoitti 30.05.2010 - 11:59
Niin muuten. Voiko Laitilaan soittaa esimerkiksi? vai menikö välit vertekin myötä?
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 13:33
Kyllä Laitilaan voi soittaa kenelle tahansa. Ei Vertek ole mitenkään vaikuttanut suhteisiin. Mikäli kaatopaikka yksityistetään miten ihmeessä taksat pysyvät kunnan päätösvallassa? Kyllä yhtiö näyttää aina laskelmat miten kustannukset ovat nousseet ja siihen päättyy kunnan päätösvalta. En nyt jaksa uskoa, että meillä olisi kierrätys oleellisesti huonommassa jamassa kuin muualla. Jätehuolto on nyt aikamoisessa uudistuksessa eikä kukaan tiedä tulevaisuutta. Kierrätys tulee taatusti kasvamaan. Täällä Tuppukylässä pitäisi keksiä konsti millä asukkaat itse lajittelisivat. Olen monet kerrat kirjoittanut, että meidän jätemäärämme ovat liian pieniä koneellisiin ratkaisuihin niin lajitteluun, polttoon ym. Kyllä nyt olisi tilausta henkilölle joka näkisi tulevaisuuteen ja pystyisi tekemään oikeat päätökset.
-Juha A.- kirjoitti 30.05.2010 - 15:41
Harto kirjoitti pahuksen terävän oikeasti: "Mikäli kaatopaikka yksityistetään miten ihmeessä taksat pysyvät kunnan päätösvallassa? Kyllä yhtiö näyttää aina laskelmat miten kustannukset ovat nousseet ja siihen päättyy kunnan päätösvalta.
"
Mitäköhän mieltä Olli H. ympäristöasiantuntijana on tästä kaatopaikka-asiasta? Olisi ihan oikeasti kiva kuulla hänenkin näkökulmansa tähän myyntihankkeeseen.
ONSE VAIKEAA kirjoitti 30.05.2010 - 15:52
tuon paskankassa vähkääminen Hartopoika se huopaa,soutaa ja meloo.Tuo toril jätteesi voihan sellaisekin kampanjan pitään ja heitä sittenvaikka metsään tai puistoon niin säätät maksuista.
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 16:06
Voipi olla niin, että vaikeiden asioiden pähkäily tuntuu joistain ajatteluun tottumattomilta huopaamiselta ja soutamiselta. Ei minulla ole ongelmia omien jätteiden kanssa. Lajittelen tarkaan ja kompostoin ja maksan kyllä laskuni. Nyt on pitkäaikaisten ratkaisujen aika enkä haluaisi olla väärän ratkaisun tekevien puolella.
Kalle kirjoitti 30.05.2010 - 20:08
Alueellinen jätehuoltoyhtiö (monta kuntaa) pitää taksapolitiikan kunnan, kuntien käsissä. On Aaltonen oikeassa siinä, että alueellinen jätehuoltoyhtiö, joka ottaisi kaiken haltuunsa, on hyvä ratkaisu. Hiukan siihen pitää kuntien "apporttia" antaa kuten esim U:gin kaatopaikkansa, mutta sen jälkeen voikin antaa kaiken yhtiön haltuun.

Minäkin tiedän, että se toimii Tampereella todella hyvin. Se toimisi myös koko Vakka-Suomen alueella, sellaiseen yhtiöön tulisi asiakkaita jo Turusta saakka, jotka suunnittelevat vievänsä jätteitään Saloon tai Ruotsiin (muuten jo viedäänkin)

Tosiasiassa kyse on tässä (kin) asiassa U:Gin virkamiesten laiskuudesta ja asiantuntemattomuudesta. Valitettavasti.
anonyymikko kirjoitti 30.05.2010 - 20:14
kyllä se on kunta tai kuntayhteisö, joka määrää jätetaksat. Alueellinen yhtiö muodostuu kuntien edustajista, siellä Tampereellakin Jäteyhtiö määrää kuljetustaksata kuntien puolesta ja homma toimii
Jorma Aaltonen kirjoitti 30.05.2010 - 20:25
Tuntuu siltä, että jos tuo kaatopaikka yksityistetään, joku saa seudulla Alkoa vastaavan monopolin. Tosin ei sinne penkkaan kauan mitään saa enää laittaa, joten kaatopaikan muut toiminnot tulevat näyttelemään isompaa roolia.
- jätevesilietteen kompostointi/ mädätys kassuksi
- biojätteen kompostointi
- polttokelpoisen jätteen haketus
ja niin päin pois.
Siellä Tampereella nyt vaan sattuu tuo Pirkanmaan Jätehuolto Oy tekevän tuon kaiken.
Jos ei tee ihan itse kaikkea, ulkoistaa kilpailutuksella!
Edelleen olen sitä mieltä, että kaatopaikka pelkkänä alueenakin olisi saatava ylikunnallisen yhtiön haltuun. Ja yhtyiölle valtaa hoitaa veronmaksajien asioita.
Ei siis mikään yhden miehen halliyhtiö!
Olli H. kirjoitti 30.05.2010 - 20:30
En aio olla mitään 'mieltä' kaatopaikasta, mutta tuumin kyllä mikä voisi olla paras ratkaisu. Kallen "apporttiajatus" voisi olla hyvä alku sille kuntien alueelliselle jätehuoltoyhtiölle. Toisaalta kantani on jo pitkään ollut se, että turha yhdyskuntajäte vähenee vasta kun jätetaksat ovat rittävän kovia. Niin on käynyt ja nyt lajitellaan. En ole varma, mutta uskon että jätemaksut nousevat vielä huimasti, ja saavatkin nousta. Ne maksakoon jotka kuluttavat, ostavat "keksejä kolminkertaisessa paketissa". Logistiikkamme on osouttain syypää jumalattomaan pakkaamiseen. Lisäksi tulevaisuuden jätehuoltoyhtiöt kaatopaikkoineen ja energiantuotantoineen ovat hyvin suuria. Suomeen niitä voi ehkä mahtua vain muutama yksityinen osakeyhtiö. Kuka olisi voinut uskoa, että Pariisin metron siivousyhtiöstä lähtenyt firma ajaa jätesäkkejä UKin keskuststa Munaistenmetsään.
Jorma vielä kirjoitti 30.05.2010 - 20:35
Harto, ottakaa joku pikkubussi ja käykää siellä Pirkanmaan Jätehuollossa. Soittakaa vaikka Tervon Veikolle (tekn, Johtaja). Hän on pitkän linjan jätehuoltomies ja juttelee mielellään kokemuksistaan.
Olli H. vielä, kirjoitti 30.05.2010 - 20:38
En soittelis Laitilaan, enkä liioin tekisi niinkuin tamperelaiset. Munaistenmetsä toimii siis sen 10 vuotta tai 40 vuotta, jos se vaihtoehto valitaan. Sen jälkeen ei millään yksityisellä yhtiöllä ole halukas (niin varakas) rakentamaan uutta kaatopaikkaa. Ryhdytään vain pohtimaan kaikenlaisen jätteen logistiikkaa jakeittain jonnekkin.
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 20:52
Tietenkin kunnat määräävät taksat kuntien omistamassa yhtiössä. Olen tuolla edellä kysynyt mikä nykyisestä sillä alueellisella yhtiöllä muuttuu?. Alueen kunnat toimittavat jätteensä U:kin kaatopaikalle ja maksavat U:kin määräämät taksat.Toiminta on täysin U:kin käsissä. Vastatkaa nyt tähän ennen kuin toistatte taas juttua alueellisesta yhtiöstä. Kaikki on kilpailutettu. Pidetään jalat maassa ja puhutaan niin kuin asia on. Miksi tämä nyt niin kovin on yhtiöitettävä? Kaikkia muita yhtiöittämisiä on perin pohjin moitittu. En missään tapauksessa ole yhtiöittämistä vastaan, jos ihan oikeasti joku sanoo mitä hyötyä siitä on?
Tulevaisuudessa ja hyvin pian laki tulee muuttumaan. Nykyisen kaltaiseen kaatopaikkaan ei varmaan enää ole tarvetta. Siellä se meidän ongelma on. Alueemme on liian pieni muille jätteen käyttö tavoille, niin kuin olen monesti sanonut. On aika utopistista ajatella jätteitä alettavan kuljettaa Turun ympäristöstä U:kiin. Kuljetuskulut ovat isot. Turun kaupungilla on nyt ongelmia jätteenkäsittelyssä. Ne ovat varmasti kunnossa ennen kuin U:ki saisi aikaiseksi mitään lajittelua tai polttoa. Mitään suunnitelmia luvista puhumattakaan ei ole vetämässä. Eikä meillä sellaisiin ole taloudellisia edellytyksiä. Kaiken lisäksi Turulla on L&T:n jätteenkäsittely asema, jolla on käyttämätöntä kapasitettia ja laajennus on tekeillä.
Harto Forss kirjoitti 30.05.2010 - 20:56
Olen täsmälleen Ollin kanssa samaa mieltä. Varmasti soitellaan ja selvitellään asioita. En nyt noista Jorman jutuista ole huomannut Pirkanmaalla mitään muuta meistä poikkeavaa kuin hallinto ja kyllä meillä on kokemusta myös kunnallisista, ylikunnallisista ja yksityisistä yhtiöistä.
-Juha A.- kirjoitti 30.05.2010 - 22:17
Onkohan ostajaehdokas jo "tiedossa" ja onkohan se paikkakunnalla jo toimiva yritys? Siinä onkin seuraava mietiskelyn aihe. Joten hämmennetäänpäs kasaa tällä tavoin, joka voi mennä täysin päin Munaistenmetsää!
Tässä alla lainaus Kuntalehden nro7/2010 uutissivulta s. 9:
"UUSIKAUPUNKI
myymässä kaatopaikkaansa?
Olisiko kaatopaikka muutettavissa
rahaksi? Uudenkaupungin
valtuusto pohtii kaatopaikan
myyntiä kesäkuussa. Munaistenmäen
4,6 hehtaarin suuruisella
kaatopaikalla on ympäristölupaa
jäljellä 36 vuotta ja siitä arvioidaan
saatavan 1-6 miljoonaa euroa.
– Jos valtuustolta saadaan lupa,
asian selvittäminen etenee ja järjestetään
tarjouskilpailu, kaupungin
hallintojohtaja Ossi Pelttari
kertoo. Neljä yritystä on ollut
kiinnostunut kohteesta. Neuvotteluja
on käyty muun muassa Turun
seudun jätehuolto Oy:n
kanssa.
Kilpailutuksen kohteena olisivat
kaatopaikan maapohja ja rakenteet,
jätteiden vastaanotto ja
kaatopaikan muu toiminta, rakennukset
ja kalusto. Kaatopaikkamaksun
muutosten määräysperusteet
määriteltäisiin tarjouspyynnössä.
Jätehuoltopalveluihin
liittyvät viranomaistehtävät, esimerkiksi
sopimusperustaisen jätteenkuljetusjärjestelmän
valinta jäisivät kaupungille.
"
mitenkäs tämä toimii kirjoitti 30.05.2010 - 22:18
PORISSA,kun siellä on 10 vuodenaikana ryjän kuskaaminen kaatopaikalle vähentynyt 40% kierätyksellä kertoi Satakunnan Alueratio 27.05.2010.
Tänne sopisi hyvin laulu vähän muutettuna,OLEN KUULUT ON KAUPUNKI TÄÄLLÄ jne.........
-Juha A.- kirjoitti 30.05.2010 - 22:27
Tai Salossa?
Näin Salossa menee kirjoitti 30.05.2010 - 22:37
http://www.rouskis.fi/default.aspx?id=479247
Anonyymi kirjoitti 30.05.2010 - 23:49
ai täällä viedään kaatopaikalle mitä vaan, vaikka muu Eurooppa on jo kieltänyt biojätteet sun muut? Mitäs ne semmoiset ympäristöluvat on, jotka kestää 30-40 vuotta?
Älkäähän nyt paskaa jauhako.
Harto Forss kirjoitti 31.05.2010 - 07:24
Sehän se meidänkin kaatopaikan ongelma on. Kierrätys lisääntyy nopeasti ja kaatopaikalle tulee vähemmän roinaa. Näin kustannukset jäte tonnia kohti kasvavat. Näin se monesti hyvä toiminta lyö korvalle huonoa toimintaa.
Kyllä meillä on 40 vuoden ympäristölupa. Ei se salli mitä vaan kaatopaikalle kipattavan ja paikan rakentamisesta ja hoidosta on ohjeet. Myös ympäristölain säädäntö muuttuu ja antaa uusia määräyksiä jätteille.
Kaatopaikan myyminen jättää U:kille edelleen kaikki tulevaisuuden ongelmat. Ei mahdollinen ostaja kehitä U:kin jätteen käsittelyä. Ostaja täyttää vain kaatopaikan. Kuten esim. Turun seudun Jätehuolto tulisi tekemään. Helpottaisi ongelmaansa ajamalla turkulaisten jätteet tänne ja meidän kaatopaikka ei riittäisi 40 vuotta. Laskelma on tehty nykyisten jätteentoimittajien jäte ennusteista. Tässä on käymässä samalla tavoin kuin sillä monesti kerrotulla miehellä, joka pissi housuun "Hetken lämmitti, sen jälkeen oli kahta kauheampi vilu".
Johan sinne ajettiin kirjoitti 31.05.2010 - 07:37
jokuvuosi sitten rekalla Turkulaisten jätteet halvemman tonnihinnan takia??
Tehkää nyt sitten sellainen sopimus ettei sinne kuskata turkulaiten paskoja uhkasakola.
Anonyymi kirjoitti 31.05.2010 - 09:07
Oliskos Jorma Turku päässyt halvemmalla ku olisitte tehny opintomatkan Ukin. Täällä on totuttu kilpailttamiseen jo vuosikymmeniä ja hallintoakin on monenmoista.
Jorma kirjoitti 31.05.2010 - 09:57
No, Turussa on ongelmansa, mutta meillä on myös maan ainoa yhdyskuntajätteen polttolaitos, jolla on nyt omat ongelmansa, kun kaupunki antoi kaavoittaa sen ympärille "viihtyisän" asuinalueen. Mutta Hartolle vielä sen verran: Se iso yhtiö "apportteineen" JÄRJESTÄISI JÄTEHUOLLON !
Ei tarvitse järjestää rottasotia, kun "yhtiö" järjestää esimerkiksi biojätteen keräilyn. Myös biojätteen kompostoinnin ja mullan myynnin.
Näin kaupunkille jää vain se viranomaisuus.
Jätelaki määrittää noita asioita pitkälle. Uusi lain henki määrittää myös noita Ollin mainitsemia pakkausasioita tuottajavastuulle.
Hyvä että keskusteleme..mutta opintomatka jääköön vaan minun kesäretkeilykseni
Jorma... kirjoitti 31.05.2010 - 10:03
jos Muinaismetsä menee turun Seudun Jätehuollolle, kiitän jo etukäteen ! Valitettavasti maksan myös Ukiin jätemaksuja, joten takkiin taitaa tulla sitä kautta.
Ei taida olla U:gin eikä lähikuntien edustusta tuossa yhtiössä, jotenka: ehkä jollakin kierolla tavalla ryhdytte maksamaan myös Turun alueen kuluja. Eli: siinä mielessä Muinaismetsä menisi pahempaan tahoon kuin ihan yksityiselle.
Jorma kirjoitti 31.05.2010 - 10:27
taisi jäädä tärkein sanomatta: semmoisen yhtiön pitää toimia omakustannusperiaatteella, eli palveluista veloitetaan niiden omakustannusarvon mukaiset hinnat!
Turun Seudun Jätehuolto (en ole varma) mutta taitaa toimia puhtaasti bisneksenä.
Harto Forss kirjoitti 31.05.2010 - 11:01
U:kin jätehuolto toimii omakustannus periaatteella. Vielä kerran en ymmärrä mitä hyötyä siitä on, että nykyiset kaatopaikan käyttäjät perustaisivat yhtiön? Se järjestäisi biojätteen keräilyn aivan samalla tavalla kuin nykyinen järjestelmä, jossa Uki on palvelun järjestäjä. Lisää tulisi hallintokuluja yhtiössä. Nyt hallinto ja henkilöstökulut ovat mahdollisimman pienet. Yhtiössä ei taatusti hoidu näin pienillä kuluilla.
Tiedätkö kirjoitti 31.05.2010 - 11:44
Harto loppuuko Turun amk:n jutut 2012 Ukissa? Naapuriblogissa siitä on viitteitä ja mikä tuo hallituksen pykälä tuo tilalle
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101790-10.HTM
Anonyymi kirjoitti 31.05.2010 - 11:48
oleellista ei olekaan se "kaatopaikan käyttäjät", vaan jätehuollon järjestäminen uusien haasteiden edessä. Ja mahtaako kaupunki niin tarkkaan toimia, että se menisi omakustannusperiaatteella? Kuntalaisten kustannuksia se kyllä koettelee.
Ajattelija kirjoitti 31.05.2010 - 12:40
Kustannukset nytkin määräävät/ohjaavat asioita.

Kyllä Ugissa biojätettä kuuluu kerätä yli 10 tai enemmän asuntoja sisältäviltä kiinteistöiltä. Esimerkiksi Lokalahdesta (etäisyys 20 km) ei biokeräystä tehdä, koska sen kokoisia kiinteistöjä on niin vähän, ettei keikkaa kannata tehdä, näin on ilmoitettu kuljetusyhtiöstä. Eikä asiaa auttanut, vaikka kiinteistöt olisivat siirtyneet saman yhtiön asiakkaiksi.

Kyllähän tämä nykyinen vapaus valita jätekuljettaja/kiinteistö aiheuttaa sen, että saman tien varrella ajavat autot melkein peräkkäin, välillä vähän järkevämmin ajattelevat tiekunnat yrittävät ohjata osakkaitaan keskittämään, mutta kun itsepäisyys on niin vakka-suomalaista, niin vakka-suomalaista....
Harto Forss kirjoitti 31.05.2010 - 12:51
Kyllä tietääkseni Ammk:ssa on huonosti käymässä. Kerron faktaa illalla.
Anonyymi on ihan oikeassa siinä mikä on U:kin jätehuollon haaste. Kyllä omakustannus periaatteesta yritetään pitää kiinni. Aina on rajoilla epäselvyyttä. Meneekö jonkun työaika sovituissa puitteissa jätehuollossa vai muualla. Tämän tyyppistä rajankäyntiä löytyy aina. Kovin merkityksetöntä otetaanko nämä pienet kulut jätetaksoissa vai veroissa.
Tämä kuljetus on pieni ongelma siinä suhteessa kuin Ajattelija kirjoitti. Onko vapaus valita kuljettaja tai järkevämpi logistiikka tärkeää, on aina ihmisen ajattelutavasta kiinni. Eikä se niin varmaa ole tulisiko kokonaisuuksien kilpailuttamisen hyöty kuluttajalle.
Anonyymi kirjoitti 31.05.2010 - 13:05
Näyttää nuo Aaltosen brothersit olevan samanlaisia. Kuukausia kun jotakin jankutetaan niin perille menee ja silloin kumpikin alkaa kirjotella niinku he olisivat jotain ainutlaatuista keksineet.
Jorma Aaltonen kirjoitti 31.05.2010 - 14:53
on myös olemassa biojäteyhteisöjä,jotka erityisesti sopivat haja-asutusalueille. Muutama kiinteistö pitää yhteistä astiaa.

Mitä tuohon viimeiseen "anonyymi"kommenttiin tulee, niin mistä tiedät kuka tässä keskustelussa on oikeassa ja kuka väärässä ?
Lähden vielä tuollaisten paskahousujen kanssa tasaselle niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Mutta nyt lpetan kommentoinnin pitkäskis aikaa.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri