Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

10.07.2010 - 19:22

 Kävin tänään Katanpäässä Marival nimisellä aluksella. Onko se laiva vai vene niin en tiedä. Sen tiedän, että kyseessä on sama paatti josta talvella puhuttiin kj:n myöntämien avustusten yhteydessä. 

Keskustelin paatin omistaja-kapteenin kanssa. Jälleen kerran tuli selväksi, tieto luo tuskaa. Aina pitäisi kuunnella myös toista osapuolta. Häneltä ei ole mitään kysytty ja hänen yrittäessä tuoda esiin omaa mielipidettään, suhtautuminen on ollut lievästi sanottuna nihkeää. 

Hän lupasi lähettää e-maililla yhteenvedon tapahtumista elokuun alussa. Palataan silloin terkemmin asiaan. Esim. kerrottiin hänelle maksetun muhkeasti aluksen telakoinnistakin. Omistaja kertoi saaneensa kaupungilta 15 000€:n lainan telakointiin ja sen hän maksaa tämän kesän purjehduksilla.

Yleensäkin suhtautuminen kaupungin ja yrittäjien taholta häneen on ollut kaiken toiminnan vaikeuttamista. Merefesteille häntä ei aiottu päästää millään. Lupaa ei herunnut läänistä millään, vasta hänen otettuaan yhteyttä Uudenmaan lääninhallitukseen lupa tuli viime hetkessä. Tänä vuonna hän ei saanut kaupungilta laituripaikkaa. Nyt hänellä on tullut mitta täyteen. Ensi kesänä hän ei enää tänne tule.

U:kin yrittäjien ja valtuuston oikeiston suhtautuminen markkinatalouteen (kapitalismiin) on monet kerrat ollut täysin kielteistä. Usein on valtuuston vasenpuoli turvannut  yrittäjien tasapuolisen kohtelun, oikeiston ajaman kaupungin sääntelyn (sosialismin) loukuista.

Reissu sinänsä oli mielenkiintoinen. Viime vuonna kävin samalla paatilla Isossakarissa. Lokalahtelaisena, ei meren läheisyydessä asuvana, tutustuminen näihin paikkoihin on vaikeaa. Kyllä matkailua markkinoivan merenranta kaupungin tulee huolehtia siitä, että kaikilla on mahdollisuus päästä tutustumaan saariin. 

Anonyymi kirjoitti 11.07.2010 - 08:32
Ukilainen on sisäänpäin lämpenevä. Muut ei saa tulla meijän lintukotoon. Muut blogit eivät välitä tosiasioista eivätkä inhimillisyydestä. Pääasia, että lyödään ja lyödään kovaa.
Olli H kirjoitti 11.07.2010 - 14:12
Minulla on aivan toinen kuva Marivalista ja sen varustamosta. Jollakin tavalla se on ollut reikä merelle, mutta vain rahamiehille. Isokarin kavijälle ei 35 euron lohilounas ole realistinen matkalippu.
Ukista ei pääse reittejä pitkin yhtään mihinkään, ei ole ns. yhteysaluksia. Marival on herrojen paatti. Ei kai ole kaupunkilaisten vika jos menijöitä ole. Marival ajaa silloin tällöin. Vai lainan! Kaupunkiko se on sellisen toiminnat rahoittaja!
Harto Forss kirjoitti 11.07.2010 - 14:33
Meillä kaikilla on omat mielipiteet. Minusta rahamiehet ajelevat omilla veneillään. Kyllä se lohisoppa on täysin sivuasia. On sitä niin paljon kuullut Isostakarista ja Katanpäästä, että kyllä niissä mielellään kävi. Eikä minulla ainakaan ole muuta keinoa näihin saariin päästä. Kyllä menijöitä on ollut molemmilla kerroilla aika paljon. Lipunhintaa pitäisi entisestään nostaa ilman kaupungin tukea.
Anonyymi kirjoitti 11.07.2010 - 17:25
ei se paha hinta ole. TURKUUN maksaa jo linkkarissa 23 euroa ilman lohisoppaa.ja ilman hienoja maisemia.Kyllä ilman venettä olevia on hyvä vaihtoehto
Anonyymille, kirjoitti 12.07.2010 - 08:24
Lintumiehille ei ole toistaiseksi tullut mieleen lähteä linja-autolla Turkuun silloin, kun on tarkoitus mennä Isokariin. Onneksi on myös luotsiveneitä.
"U:kin yrittäjien ja valtuuston oikeiston suhtautuminen markkinatalouteen (kapitalismiin) on monet kerrat ollut täysin kielteistä. Usein on valtuuston vasenpuoli turvannut yrittäjien tasapuolisen kohtelun, oikeiston ajaman kaupungin sääntelyn (sosialismin) loukuista."
Harto, kerrotko mitä tämä edellinen soopa tarkoittaa? Käytännössä. Ja täsmennä vielä mitä lupaa ja mistä Marival haki Merefesteille? Vielä: nostakaa vaan, yrittäjien kapitalismia tasapuolistavat vassarit, Isokarin lipun hintaa, eikö 70 euroa olisi sopiva. Se tekee nelihenkiselle perheelle jo 210 euroa. Kannatan lounasta risteilyllä, mutta en pakkosyöntiä. t. Olli
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 10:09
Kuljettavatko luotsiveneet tavallisia pulliaisia huviveneilylle? Valtuustossa on useamman kerran oikeisto vastustanut kilpailun tuloa kaupungin yksityisille palveluille. Tunnetuin tapaus on Lidlin tulo U:kiin. Oikeisto on yrittänyt säädellä yrittäjien välistä kilpailua mm. tontti- ja kaavoituspolitiikalla.
Marival haki anniskelelupaa Merefesteille ja tänä vuonna ei myönnetty laituripaikkaa Merefestien ajaksi.
En osaa ottaa lainkaan kantaa lipunhintaan. Se on täysin Marivalin omistajan asia. Hinnan määrittelee ilmeisesti kannattavuus ja minkä verran matkustajia milläkin hinnalla saadaan. Soppalautanen on kai sellainen asia ettei siitä kannattane edes keskustella. En usko sen vaikuttavan kenenkään reissuun. Kyllä elämystä haetaan muista jutuista.
Anonyymi kirjoitti 12.07.2010 - 10:22
Pari sataa ekua on iso summa työttömälle perheelle, mut jätetäänk joku palvelu toteuttamati ellei se ole kaikkien käytettävis. Kyl se Marivali lipuhint kanneta vuode mittaa viinakaupa kassalle ja ruokakaupast osteta kalja pienistäki rahoist vaik lapsil olis elämys käyd merel. Mitäs sää Olli nii kovast vastusta tämmöstäkki palvelu. Ei sinu sin tartte mennä. Istu sää vaa Kirstas.
saishan sillä kirjoitti 12.07.2010 - 10:38
35€ kolme pulloa kossua ja nekun vetäsee nassuun niin sitään luulee olevan ulkomailla vaikka Halstahammarissa.
Anonyymille 10:22 ja Hartolle kirjoitti 12.07.2010 - 10:44
Tervetuloa, tule kotiin eteiseen kyttäämään mitä teen. Saat istua jopa tuolilla. Käyn Isokarissa silloin kun huvittaa, ja sillä kyydillä kun on saatavilla. Nykyisin kivampi paikka on Utö. Hartolle: "Valtuustossa on useamman kerran oikeisto vastustanut kilpailun tuloa kaupungin yksityisille palveluille. Tunnetuin tapaus on Lidlin tulo U:kiin". Kysymys: missä silloin oli kaupungin paivittäistavaramyymälä, onko se lopettettu? Eikö "kaupungin sääntely (sosialismi)" toiminut. Vasemmistoko ei ole koskaan puuttunut tonttipolitiikkaan? Jään odottamaan sitä kun vasemmistoliitto äänestää eduskunnassa kansallispuiston puolesta. - Olli.
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 12:16
Olis Olli nämä voitu eilen suullisestikin selvittää. Oli silloin Lidlin tullessa tietenkin päivittäistavara kauppoja muitakin, niin kuin nytkin. Oikeisto vastusti nimenomaan kilpailusyihin vedoten Lidliä. Ei sosialismi päässyt toimimaan, kun äänestimme kilpailun puolesta. Totta ihmeessä vasemmisto on puuttunut tonttipolitiikkaan ja tulee vastaisuudessakin puuttumaan. Ei siihen ole mitään kaavaa olemassa, jokainen tapauksensa on omansa.
Kansallispuistossa jokainen toimii omantuntonsa ja näkemyksensä mukaan. Esim. kalastajan näkökulma on tässä asiassa eri kuin ns. luonnonsuojelijan. Taivassalon vasemmistoliiton vahvat miehet Hannu Raivonen ja Reima Salonen ovat molemmat kalastajia.
ollin kurjuus kirjoitti 12.07.2010 - 12:53
Ei taida Ollilla olla paljoa käsitystä perheellisten elämästä. Käy sitten Särkänniemessä, Linnanmäellä, vesipuistoissa, Muumimaailmassa tai missä tahansa maksaa taatusti Isonkarin reissua enemmän. Eikä saa soppaa.
Olli kirjoitti 12.07.2010 - 14:02
Mukulat on 42 ja 37 vuotta. Ehkä saan jo mennä Isokariin ja minne vaan yksin. Vesipuistossa en sitäpaitsi voi bongata anonyymikurppeloa, enkä muumimaailmassa hipsuhapsuttajaa. Harto: Taivassalolla ei ole mitään tekemistä kansallispuiston kanssa. Lidl-ilmiö oli yleinen Suomessa, kysymys oli ennemminkin jallittamisesta. Sellainen taas alkoi kauan sitten Espoossa, kun Ikean piti tulla Suomeen. Hyvävelisolidaarisuus, jota käytettiin väärin, ei päässyt toimimaan. Demari- ja vasemmistoenemmistöisessä Uudessakaupungin valtuustossa ei ollut sen enempää sosialismia kuin, että aateveljillä oli kesämökeillä ja/tai kotipihalla saman tehtaan pikkugrillit. Muistuttivat ufoa.
Olli kirjoitti 12.07.2010 - 14:11
Mukulat on 42 ja 37. Jukujumaasta en voi bongata anonynnykurppeloa. Isokariin otan omat eväät ja teen havaintoja myös matkan aikana. Näillä mennään. Hyvää kesää.
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 14:26
Kait noihin taivassalolaisiin jotain kansallispuisto vaikuttaa. Ei ole montaa päivää siitä, kun Raivosen Hannu soitti ja kyseli miten vaikutettaisiin meidän kansanedustajiin Lapintiehen ja Yrttiahoon molemmat, kun kannattaa kansallispuistoa. Ollaan moniarvoinen puolue ja hyvä näin.
Valtuuston enemmistö kirjoitti 12.07.2010 - 15:12
on jo hyväksynyt ja siunannut viime vuoden asiat. Myös Marivalin osalta. Vai onko tulossa vielä jotain muuta kyseisen vesikulkuneuvon tiimoilta?
-Juha A.-
Vai niin, kirjoitti 12.07.2010 - 15:37
Lapintie on veneilijä. Yrttiaho kalastaa ääniä. Moniarvoinen, juuri niin. Ukin Kh:ssa, joka täällä päätti kalsallispuistoasian, ei moniarvoisuus päässyt näkymään. Täällä ei edes keskusteltu asiasta oman porukan kanssa. Harto, sovitaan, että mä hoidan sen kulttuuriasian. En halua, että mun ideat alkaa kävellä mua vastaan. -Olli
Anonyymi kirjoitti 12.07.2010 - 15:39
entäs tämän vuoden asiat
Suojellaan luontoa kirjoitti 12.07.2010 - 16:10
Harto ei kannata vaikuttaa. hyvä jos tulee kansallispuisto
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 16:13
Hyväksytty on viime vuoden asiat, kai silti voi toisen osapuolenkin mielipiteen tuoda esille. Ei ollut millään tavoin reissun tarkoitus perehtyä asiaan ja aloittaa julkinen väittely. Sattumalta osuttiin reelingin ääreen yhtäaikaa ja siinä jutellessa tulivat nämä asiat esille. Kerroin jossain määrin olevani jutuissa mukana ja kysyin voinko kirjoittaa hänen kertomastaan. Sain luvan ja myöhemmin kapteeni tuli kertomaan, että päästyään takaisin Helsingiin, hän lähettää e-maililla tarkemmin tapahtumat.
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 16:18
Ei ole tarkoituskaan vaikuttaa. Hannun kanssa jutellessamme olimme samaa mieltä, että jokainen äänestää niin kuin oikeaksi näkee. Sallitaan kaikkien kukkien kukkia. Meillä ei ole U:kissakaan ollut tapana tehdä ryhmäpäätöksiä.
Olli H kirjoitti 12.07.2010 - 17:43
Harton blogissa (Säästöt): ”Tarvitaanko Apua kirjoitti 09.07.2010 - 18:01 Näyttää siltä että kaupunki käyttää avustuksiin noin miljoona euroa kuukaudessa. Mistä tässä on kyse? Harto Forss kirjoitti 09.07.2010 - 18:34 En nopealla selailulla huomannut mihin tällainen summa on huvennut. Nousu on nimenomaan tapahtunut viime vuonna.”
Asia kiinnosti ja se oli selvitettävä. Kaupungin käyttötaloudessa on avustusten määrän kasvua vuodesta 2008 vuoteen 2009 noin 7,1 miljoonaa euroa. Avustusten tarkat toteutumat olivat -11.125.442,68 (2009) ja -4.045.724,63 (2008).
Käyttötalouden erittely erittely: avustukset kotitalouksille -3,131, avustukset yhteisöille (yksityisille yrityksille) -0,913 (edellisvuonna -0,994), avustukset liikelaitoksille -7,081 eli avustukset yhteensä -11,125. Avustuksia kotitalouksille maksettiin 2009 lapsiperheiden palveluissa (-1,033 / -0,890 edellisvuonna), vanhusten palveluissa (-0,376 / -0,308 edellisvuonna), sosiaalityössä (-1,568 / -1,691 edellisvuonna) ja kansanterveystyössä (-0,155) sekä sosiaali-ja terveyskeskuksessa (-3,131 / 3,051 edellisvuonna).
Summa summarum: kaupunki ei maksanut lainkaan avustuksia liikelaitoksilleen vuonna 2008. Siinä seitsemän (7) miljoonaa euroa. - Olli
Mitä sinä Harto kirjoitti 12.07.2010 - 17:50
Mitä sinä Harto sekoilet? Sinä olit se ryhmä kh:ssa! Teit päätösksen yksin, kuten sanoit. Yhdestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä, Marivalista ei kannata aloittaa väittelyä! Sinulla on vain kapteenin puheet ja julkistettu tieto, että kaupungilta saa lainaa telakkamaksuihin. Kun lupaus oli tullla takaisin, liikennöidä ja maksaa lainansa, oliko kaupunki niin tomppeli ettei antanut laituripaikkaa? Hanki tietotoimistoosi lisäapua. -Olli
Harto Forss kirjoitti 12.07.2010 - 19:16
Niin kuin hyvin tiedät emme valttustoryhmänäkään tee ryhmäpäätöksiä. Keskustelemme yhdistyksessä asioista ja jokainen ottaa keskustelun huomioon. Hallituksen päätettävistä asioista emme ole tavanneet keskustella. Niin kauas kuin jaksan muistaa hallitusedustaja on äänestänyt oman vakaumuksensa mukaan kuten valtuutetutkin. Mites tämä nyt sinua niin ärsyttää?
Toin julki Marivalin kapteenin mielipiteet. Olen lukemattomat kerrat kertonut mielipiteeni olevan, että aina pitää molempien mielipiteet huomioida. Tässä on kerrottu vain yhtä totuutta. Kumpi on oikein ei näin jälkikäteen ole kovin suurimerkityksistä. Ei minua tällä hetkellä ainakaan niin suuresti kiinnosta mikä on totuus, että alkaisin asiaa selvitellä. Mikäli kapteeni pitää puheensa ja lähettää minulle selvityksensä, tuon senkin esiin. Mikäli siinä ilmenee jotain merkityksellistä, saatan asiaa selvitellä.
Peräpukamat kirjoitti 12.07.2010 - 19:42
Onkos Olli saanut auringonpistoksen vai peräpukamat taas alkanu vaivata. On taas nii älyttömä kommentit. Aina ku joku uskaltaa sanoa poikkipuolise sana nii Olli pomppaa kattoon. Välillä Juha ja ny taas Hartsi. Hartsi o välillä aika sarkastinen ja sun kaalis Olli ei mahdu ku otta rypys väännety jutut. On toi kommenttis Javanki blogiis iha josta muust maailmasta. Lautamökki 400 000€. Kyll sill hinnalla saa jo parkettia ja marmoria.
Peräpukamille kirjoitti 12.07.2010 - 19:48
rauhoitu, hintahan on rakennusmestari Aaltosen. -Olli
Enola Kui  kirjoitti 12.07.2010 - 20:03
en kyllä huomannut Aaltosen niin väittäneen...
Olli kirjoitti 12.07.2010 - 21:09
Enolan Kaille: 200 neliön mökki, Aaaltosen hinta 2000 ekua neliöä. Mitä tulee?
Anonyymi kirjoitti 13.07.2010 - 08:03
Ei oo ihme, että Marivalin kapteenin mitta täyttyi, jos on Ollin tapasiin ihmisiin törmänny eikä ole ollu ainoa samanlaisia on ollu muitakin. Blogin mukaan. Onhan suomalainen rasisti, mut eikö tää mene jo naurettavuuksiin ettei edes muita suomalaisia hyväksytä.
just kirjoitti 13.07.2010 - 09:08
Ottamatta kantaa materiaaleihin, javan blogissa on Ollille joku viesti
Anonyymi kirjoitti 13.07.2010 - 09:25
Ei oo rkm:llä paljon tietoo, jos kesämökin keskihinnaksi laittelee 2000€/neliö. Sillä saa jo loistoluokan asunnon. Onhan ne kesämökit jo hyvin rakennettuja nykyään, ei ny sentään rkm:n esittämää luokkaa keskimäärin. Sama se on muutenki minkä luokan mökkejä Tirkkalaan rakennetaan. Ei se maapohjan hintaan vaikuta. Sen päälle lisätään aina mökinhinta, mikä se sitte onkin. Mökin hinnalla spekulointi on hämmästyttävää tyhmyyttä. Sitähän riittää parivaljakolla Juha&Olli.
Olli H. kirjoitti 13.07.2010 - 10:05
"Anonyymi kirjoitti 13.07.2010 - 08:03
Ei oo ihme, että Marivalin kapteenin mitta täyttyi, jos on Ollin tapasiin ihmisiin törmänny eikä ole ollu ainoa samanlaisia on ollu muitakin. Blogin mukaan. Onhan suomalainen rasisti, mut eikö tää mene jo naurettavuuksiin ettei edes muita suomalaisia hyväksytä".

Nyt sitten leimataan rasismiksi, jos kirjoittaa lehteen, kuten aikanaan Ukin Uutisiin, että Marival sai kaupungin tuliaisia (vai oliko sana peräti "toimeentulotukea") 66.000 euroa. Mukana summassa oli Harton mainitsema telakointimaksu, tosin ymmärtääkseni edelliseltä vuodelta. Kapteeni soitti niin että känny tärisi mulle ja vaati poistamaan, tai tulee kunnianloukkausjuttu. Senjälkeen kapteeni soitti että matkailutoimisto tärisi, ja kun sieltä soitettiin mulle ja pyydettiin oikaisemaan, tein sen. Mutta joka tapauksessa kaikki paikkakunnan lehdet kirjoittivat noin 50.000 euron avustuksesta, tai mikä lienee ollut. Kun kertoo asioista, se on rasismia. Ei mulla ole kapteenia vastaan mitään, mutta verorahoin tuettua yrittämistä vastaan on. Tervetuloa brasilialainen kippari! Kunhan ei ensin käy kaupungin kassalla, ja luvat on kunnossa. Jos teillä on harhakäsityksiä minusta tulkaa kertomaan ne minulle suoraan. Mun terveydentila ei taas kuulu kenellekään. Jos kirjoitan veemäisen vaikeita juttuja, kertokaa sekin, voin myydäne muuallekin. - Olli
Olli vielä, kirjoitti 13.07.2010 - 10:10
NIin, pohtikaa sitä, miksi kaupunki avusti liikelaitoksiaan viime vuonna 7 miljoonalla eurolla. Ei muuta kuin satama, kaatopaikka, ja muut tappiolliset myyntiin ja sassiin.
-keijo- kirjoitti 13.07.2010 - 13:28
Liikelaitokset ovat kovin uusia toimintamuotoja kaupungilla, mutta ainakin vesi ja kaatopaikkaliikelaitoksen tulisi toimia omillaan, koska perustuvat kaupunkilaisten rahastukseen. Kaatopaikkaliikelaitoskin toimisi varmasti, jos yrittäjähenkeä riittäisi. Toimii se muuallakin.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 13:49
Täytyy selvittää lomien jälkeen mihin se 7 milliä on käytetty. En oikein usko yksityisen toimivan kaupunkia halvemmalla. Maksuista on turha puhua. Ne perii niin yksityinen kuin kaupunki kaupunkilaisilta. Yksityinen perii käyttömaksuina. Kaupungilla on mahdollisuus periä myös veroilla.
Olli H. kirjoitti 13.07.2010 - 14:05
Se 7 me on ihan tavallista tekohengitystä liikelitoksille. Maksuthan ja verot juuri nousivat. Toinen erikoinen asia on väite, jonka mukaan väestön ikääntyminen lisää tervydenhuollon kuluja. Mutta niin ei olekaan: hoitokäytännöt rajoittuvat ns. "kremppoihin". Ikäihmisten sairauksien kirjo on joka tapauksessa pienempi kuin nuorten. Ikääntyvä väestön määrä ei siis ole mikään yksioikoinen selittäjä.
mssä 7milj kirjoitti 13.07.2010 - 14:51
kyllä minuakin tuo 7milj. ihmetyttää.
Liikelaitkset vie ukin perikatoon jos asia oikein ymmärsin.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 15:51
Odotetaan rauhassa tietoa mihin se raha on käytetty. Kaikilla liikelaitoksilla on ollut suuria pakollisia investointeja. Ne peritään käyttömaksuina tai veroina on omistaja kuka tahansa, niin kuin jo sanoin. Mikäli haluamme päästä pienemmillä maksuilla meidän pitää löytää säästöä menoista. Kaatopaikan hoidosta määrää laki. Vesi- ja jätevedestä myös. Henkilökunta on minimaalista näissä laitoksissa. En vastusta liikelaitosten myyntiä periaatteellisista syistä. Pahoin pelkään myymisen jälkeen kaupunkilaisten maksujen vain kasvavan. Yksityinen lisää menoihin vielä liikevoiton. Liikelaitokset käyttävät kaupungin monia palveluja mm. kirjanpitoon ja rahaliikenteeseen liittyviä. Myydessämme liikelaitokset eivät näiden palvelujen menot vähene, tulot kyllä. Aivan samoin jonkun muuttaessa pois, verotulot jäävät saamatta. Menoissa tapahtuu minimaalinen vähennys, infrastruktuurissa, opetuksessa, terveydenhoidossa jne pitää tapahtua suuria muutoksia ennen kuin menot vähenee.
Tuosta ikääntyviin kuluvista menoista olen Ollin kanssa samaa mieltä. Eläkeläinen on kaupungin nettomaksaja. Vain 10% eläkeläisistä vaatii hoitoa ja monia muita palveluja emme käytä lainkaan.
Anonyymi kirjoitti 13.07.2010 - 16:11
Niin. On myös kunnan toimintoja, joita ei missään tapauksessa saisi yksityistää. Kaatopaikat kuuluvat juuri ja juuri tuohon kategoriaan. Sähkö- ja vesi infra ilman muuta.
U:gissa taitaa sähkö jo olla ostettavissa ulkoa, kuten Espoossakin. jos laitos on oma, kuten Hesassa ja Turussa, se tekee rahaa ja investoi lujaa. turku on jopa saanut tuloutuksia Turku Energia Oy:ltä, jonka sentään vielä kokonaan omistaa
- Keijo- kirjoitti 13.07.2010 - 16:28
Turku on ainakin tukenut Pentti Oskari Kankaan Ukkopekka- höyrylaivatoimintaa,ja menee valtavin luottamusmiesjoukoin vielä "Herran Kukkaroon" hänen kestittäväkseen.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 17:17
Kaupunki on tehnyt kaatopaikalle isot investoinnit ja luvat on kunnossa pitkälle tulevaisuuteen. Kannattaa miettiä annetaanko se tässä tilanteessa muiden täytettäväksi.
Sähkön yksityistäminen on mielestäni kiinni siitä mikäli laitos on niin suuri, että pystyy tuottamaan itse sähköä. U:killa ei ollut omaa tuotantoa vain välitettiin sähköä silloin kilpaileminen tuottajan kanssa on mahdotonta.
Satama on U:kissa liikelaitos, joka ei elä kaupunkilaisten maksuista. Senkin kehittäminen on tärkeää ja pitää tarkkaan miettiä yksityistämistä.
Olli kirjoitti 13.07.2010 - 18:00
Lourassahan suunnitellaan neljän kaupungin yhteistä satamalaitosta.
Olli kirjoitti 13.07.2010 - 18:15
"Henkilökunta on minimaalista näissä laitoksissa", kirjoittaa Harto. Juuri niin, ja minusta se on niiden liikelaitosten heikkous. Kaatopaikka: oikeastaan kaikki mitä tapahtuu, kaikenlaisen sinne menevän yhdyskuntajätteen kuljetus jne, on ulkoistettu. Satama: 4 henkeä, plus ulkoinen satamatoimija, joka tekee sen mitä satamassa yleensä tehdään. En väitä nyt mitään, totean vaan. Suuren sataman (kuten Rauma) satamatoimijan ymmärrän.
Kyllä kirjoitti 13.07.2010 - 18:34
nyt kuitenkin taitaa olla niin, että väestön ikääntyminen lisää sosiaali-ja terveydenhuollon kokonaiskustannuksia. Kustannukset asukasta kohden varmaan pienentyvät.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 19:08
Ilman muuta sote menot kasvavat. Ei se sitä kuitenkaan muuta,
että eläkeläiset ovat nettomaksajia kuten Suomi EU:ssa. Olemme aikanamme saaneet vuosia yhteiskunnalta enemmän kuin maksaneet. Kaikki aikanaan. Se vaan on ikävää, että monet luottamusmiehetkin pitävät eläkeläisiä heidän painolastinaan, yhteiskunnan vihollisina.
- keijo- kirjoitti 13.07.2010 - 19:10
Ei Turkukaan sähköä tuota, jakelee vaan omaa verkkoansa pitkin. Ostaa sieltä mistä mukavimmin saa, mm. kaukolämpöä Naantalin Fortumilta
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 19:13
Varmaan tässä hommassakin pitää katsoa hommat yksilöllisesti.
-Keijo- kirjoitti 13.07.2010 - 19:15
Yllättävän monella on tuo Forssin julki tuoma suhtautuminen eläkeläisiin, ei ainoastaan noilla yhteiskunnan pitkäkorvilla, poliitikoilla.
osaltaan siihen vaikuttaa sekin, että eläkkeiden kokoluokka on joillakin etuoikeutetuilla niin hiivatinmoinen.
Kuulemma Australiassa on eläkkeet melkein tasaeläkkeitä, ei nyt kuiten kaan ihan sentään, mutta ei siellä ainakaan sellaisia suureläkkeitä ole kuin Suomessa.
Jos joku saa kemiralta mitä saa, se on mielestäni vielä Suomessa pikkueläke.
Tarvitaanko Apua kirjoitti 13.07.2010 - 19:25
Avustusten esittely erillisenä ei puolla paikkaansa sillä erilaiset tuet ovat jonkun palvelukeskuksen menoja ja ne tulisi olla siellä. Liikelaitosten tulee toimia kuten liikelaitos eikä avustusten varassa. Ei ole mitään järkeä ”leikkiä” yritystä olemalla liikelaitos.

Kun ”avustukset” saadaan kohdennettua ja osin poistettua niin kaupungin taloudesta muodostuu todellisempi kuva ja siitä on hyvä jatkaa säästöjen etsintää kuten aikaisemmin esitin. Kaupunki käyttää palveluiden ostoihin ja muihin hankintoihin yli 50 miljoonaan ja siitä on Harton mukaan noin 18 miljoonaa erikoissairaanhoitoa. Koko summasta on mahdollista poistaa vähintään 10% ja mitään ei jää ostamatta tai ostettaisiin jotain huonompaa. Kaupungilla on edustajat myös sairaanhoitopiirissä joten se on varmaan oikea kanava viedä taloustavoitteita siihen suuntaan.

Alunperin vähintään kolmen miljoonan etsintä voi siis toteutua suurempanakin säästönä. Muistaakseni kj on esittänyt useasti, että 2,5 miljoonaa on 1 % yksikkö joten suurilla säästöillä voi olla vaikutusta jopa veroprosenttiin.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 19:29
Saan 6% enemmän kuin TEL olisi. Vaikeata on ainakin itseni pitää minua minään etuoikeutettuna. Tyytyväinen olen eläkkeeseeni. Nykyisen lain mukaan on kenellä tahansa eläkkeelle jäävän mahdollista saada lähes 90% eläkettä. Työvuosia pitää sitten tehdä enemmän tai kuulua 2:n eri eläkekassaan.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 19:37
Totta ihmeessä liikelaitosten tulee toimia omillaan. Veroilla maksettaessa ei liikelaitosten menot kohdistu vain palvelun käyttäjiin vaan kaikkiin veronmaksajiin. Ilman muuta kaikki menot ja tulot pitää kohdistaa oikeisiin osoitteisiin. Siksi mm. sisäinen vuokra järjestelmä uusittiin.
Kyllä on oltu yhteydessä sairaanhoitopiiriin ja neuvotteluja jatketaan lomien jälkeen. Luottamusmiesten kautta eteneminen hallituksessa ja valtuustossa näyttää aika toivottomalta.
Ei säästöillä ole mitään ylärajaa. 3 milliä on vain välttämätön tavoite. Mieluusti vero% alennettaisiin.
- keijo- kirjoitti 13.07.2010 - 20:01
Tuohon "Tarvitaanko Apua" kirjoituksen ideaan on vielä matkaa. Liikelaitos kunnan sisällä on myös paradoksi sikäli, että ne eivät toimi kuten liikelaitos, vaikka se periaatteessa olisi mahdollista.
kuinkas mahtaisi toimia vaikka Uudenkaupungin Veden viemäröinti ja vesiputkistot uusille alueille, joita kovaan tahtiin kaavoitetaan?
kyllä siinä verovaroja valtuustolta haetaan. En toki ole varma, mutta luulenpa vain. Ja juuri nuo "taksaliikelaitokset" olisivat niitä, jotka tulisi toimia omillaan.
Harto Forss kirjoitti 13.07.2010 - 21:08
Ei U:killa muita liikelaitoksia ole, satamaa lukkunottamatta, kuin kaupunkilaisilta taksoilla rahaa kerääviä. Ei siinä mitään kilpailua voi olla on se sitten kaupungin tai yksityisen omistama. Kaatopaikan yksityistämisessä vedotaan siihen, että kaupunki määrää taksat. Ei sillä kuitenkaan muuta mahdollisuutta ole kuin vahvistaa omistajan esittämät taksat. Samoin oli aikoinaan, kun valtiolla oli hintasäännöstely. Hinnat esitettiin valtion virastolle, joka hyväksyi ne. Yrityksillä ei ole koskaan mennyt paremmin.
ei ainakaa HARTON tarvise seisoa kirjoitti 13.07.2010 - 23:00
hattukourassa kadunkulmassa kerjäämässä almu hattu kourassa kadunvieressä saa senverran tuota työeläkettä.
Suomalaisen keskieläke on tilastokeskuksen mukaa noin 1350€/kk ja elää kituttaahan vanhat mammat jopa 500€/kk jotka ovat tehneet suurimman ansotyön kotona.
kaauhee mietieeeeliskleeeeliä kirjoitti 14.07.2010 - 01:31
taas oon haanskat huukaassa niin haartoololla kuuin muiluiillakin
Harto Forss kirjoitti 14.07.2010 - 07:11
Haitanneeko tuo hanskojen hukkaaminen mittään. On viime aikoina huonollakin verenkierrolla pärjäillyt.
Olli kirjoitti 14.07.2010 - 10:08
Aika turhaa keskustella näillä palstoilla. Kaupungin liikelaitoksista päästiin kuin päästiinkin Harton eläkkeeseen.
Hän kirjoittaa: "Odotetaan rauhassa tietoa mihin se raha on käytetty". Miksi odotetaan? Valtuustohan on sen paperin jo siunannut, ei vain huomannut kysäistä.
Harto Forss kirjoitti 14.07.2010 - 11:45
Eipähän ole kukaan aiemmin asiaa huomannu. Asia näköjään kiinnostaa ja ainakin minua kiinnostaa.
Anonyymi kirjoitti 14.07.2010 - 12:07
Ei oo Olli pakko osallistua keskusteluun, jos pipo ahistaa.
Anonyymi kirjoitti 14.07.2010 - 13:31
Olet sä Olli ihme narisija. aina pitää olla joku hampaissa.
jokos lintu-olli kirjoitti 15.07.2010 - 00:02
vastas niihi aaltosen kysymyksiin javan netissä
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri