Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

11.08.2010 - 11:15

 Suomen telakat ovat Neuvostoliiton jälkeen eläneet syvissä laskuissa ja nousuissa, muutaman vuoden jaksoissa. Näin syvälle ei ole ennen jouduttu kuin nyt mennään. 

Nyt odotellaan Viking Linen päättävän tilauksestaan. Näillä näkymin päätöksen pitäisi tulla 18 päivä tätä kuuta. Se ratkaisee paljon. Lomautuksia tulee joka tapauksessa, mutta tieto töiden jatkumiseen jonkin ajan kuluttua rauhoittaa kummasti. Mikäli odotus menee piemmälle ei hyvältä näytä. Onkohan koskaan suljettu telakka avattu uudelleen.

Työvoima karkaa. Koneet ja laitteet rappeutuu. Ammattitaito katoaa. Työttömyys uhkaa suoraan 4000 ja välillisesti toista 4000. Lisäksi vaikutukset muihin elinkeinoihin. Uskomattomalta tuntui V-M Vesterisen ennuste kolmanneksen työllistyvän nopeasti, kolmanneksen viiveellä ja lopun kolmanneksen kanssa työvoimatoimiston suuremmilla ponnistuksilla. 

Nousukausi näyttää eräiden arvioiden mukaan alkaneen, mutta silloinkin häviää työpaikkoja ja kaikki ovat samoilla markkinoilla kilpailemassa. Toisaalta 8000 työpaikan menetys ei ole suhteellisesti sen enempää kuin U:ki on joutunut kokemaan. Sieltä vain olemme onnistuneet ponnistelemaan maan keskiarvoon.  Tuo Viking Linen kiristys ei oikein mukavalta tunnu. Niin kaikki kuitenkin käyttävät tilaisuutta hyväkseen. 

Maailmassa on 50 000 alusta. En tiedä laivojen keski-ikää, mutta eiköhän se tarkoita 1000-1500 uuden laivan tarvetta vuodessa. Toivottavasti Suomi saa pienen siivun tuosta tarpeesta.

Metallimiehille kirjoitti 11.08.2010 - 11:56
soisi kyllä töitä tulevan. Osaamisesta telakoilla ei ole pula! Ellei töitä sinne tule, niin se alkaa vaikuttaa laajemminkin koko Varsinais-Suomeen haitallisesti. Kenties metalliteollisuuden rakenteisiin syvemmin koko valtakunnassa.

Mutta Harto. Minä odotan sitten edelleen sitä mamu-kirjoitusta sieltä Ukin Sanomien arkistosta. Infoat varmaan jos löydät jotain tai et löydä. Saadaan sitten piste väittämille på ett eller annat sätt (tavalla tai toisella).
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 11:56
Kuittaus unohtui. Eli.
-Juha A.-
- Keijo- kirjoitti 11.08.2010 - 12:20
joo kyllä näin STX- telakan kanssa. Työvoima-Vesterisen lausunto oli todella toiveikas, etten sanoisi lintukotomainen. Tuskin se niin menee, muut eivät vedä telakkamiehiä suosta. Telakan alasajo vaikuttaa elpymiseen täällä päin paljon.
Harto Forss kirjoitti 11.08.2010 - 12:53
Etkö Juha ole vieläkään lukenut kommenttiani 9.8. kl 13.39.
hae se kirjoitus kirjoitti 11.08.2010 - 13:00
kun kerran itse sen juttuusi olet laittanut. se ei liene paljoa pyydetty ja miksi sen sinne ylipäätään laitoit?
- Keijo- kirjoitti 11.08.2010 - 15:42
Eikös se liene juuri tuo kirjoitus, jota Forss tarkoittaa. Muuta ei luultavasti ole. Siinä J.A arvioi Euroopan tarvitsevan 450 000 vierastyöläistä sadan vuoden kuluessa.Holtosuhdetta paikkaaman. Mikä lie tilasto, mutta varmasti ihan mahdollinen.
Kun Suomessa ns. suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, olemme luultavasti vuonna 2020 tilanteessa, jossa on täystyöllisyys. 45-syntyneitä alkaa jo toisesta päästä kuolla poiskin. Pahin skenaario tietysti on, että eletään 90- vuotiaiksi, jolloin hoiva-alalle tarvitaan rullatuolin pyörittäjiä lisää.
Jorma Aaltonen kirjoitti 11.08.2010 - 15:51
Noissa väestötilastoissa on se ongelma, että niissä ei näy eurooppalaisten mahdollinen parittelun lisäys. Suomessakin alkaa olla perin tavallinen näky, kun isä kulkee perheensä kadulla, perässä kävelee kolme neljä 4-10 vuotiasta lasta ja äiti työntää vaunuja jossa voi olla jopa kaksoset. Eilen viimeksi humalistonkadun terveysaseman kohdalla tuli tuollainen perhe vastaan.
Tällaisen perheen vaikutus väestöpyramidissämme voi vaikuttaa exponentiaalisesti positiivisesti jo vuonna 2020. Olettaen tietysti näiden ihmisten sopeutuvan maahan maan tavalla.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 16:24
Maahanmuuttajien perhekoko pienenee alkuperäisväestön tasolle aika nopeasti. Näin on käynyt kaikkialla. Ja vaikkei pienenisikään, nykyiset mamumäärät ei väestöpyramidia muuta.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 16:29
Työttömyys on menestyksellisen kapitalistisen tuotannon perusehto. Ikävä kyllä.
Harto Forss kirjoitti 11.08.2010 - 16:33
Olin lähes koko -80 luvun Seutukaavaliiton hallituksessa. Siellä niitä pyöriteltiin valtakunnallisia ja maakunnallisia tilastoja. Silloin oli sama buumi kuin 2000-luvun alussa, kaikki voivotteli miten meillä väijyy nurkan takana hirveä työvoimapula. Molemmilla kerroilla niin -80 luvun lopulla kuin 2000-luvun alussa tilanne kääntyi ennätykselliseen työttömyyteen. Minä en enää usko työvoimapulaan. Teollisuus kehittyy edelleen siihen suuntaan ettei paljoa työntekijöitä tarvita. Koneet sylkee tavaraa niin ettei niitä kukaan ehdi kuluttaa ja tietoisuus kulutuksen haitoistakin kasvaa. Alkutuotannosta on jo kauan hävinnyt työpaikkoja ja tulee edelleen häviämään. Palvelujen varaan jää työllisyydenhoito. Siinäkin alkaa jo päänäkyä. Kyllä edelleen aiemmin itsetehdyt hommat yhä useammin ostetaan toisaalta tarvikkeet kehittyy ettei palveluja enää välttämättä tarvitse. Matkailupalvelujen kysyntä varmaan kasvaa elintason noustessa.
kenen elintaso? kirjoitti 11.08.2010 - 16:42
niin, kenen elintaso nousee? suomalaisten vai? taitaa olla niin että intialaisten ja kiinalaisten nousee.
ja työvoimapula on niin ja näin. maassa on yli 500000 työtöntä
ja hyväkuntosta eläkeläistä tekemään työvoimapulan töitä.
Jorma Aaltonen kirjoitti 11.08.2010 - 16:49
Niin se taitaa olla, että vaikka Mamut kuinka lisääntyisivät tilanne ei muutu. mieleen tietysti tulee, jospa omatkin nuoremme löytävät tuon ikiaikaisen onnen ja ennenkaikkea TURVAN lähtökohdan.
Toisaalta valtio on sellaistakin jo arvioinut, että vuonna 2020 oltaisiin lähellä täystyöllisyyttä. Eläkkeelle lähtijöitä on juuri nyt paljon, pitkäaikaistyöttömiäkin kortistosta häviää eläkkeelle. Talonpoikaisjärjellä luulisi syntyvän monenlaisia työpaikkoja, joissa pärjää vähemmälläkin osaamisella.
No kai se se ennuste totta on, kun demaritkin uskovat siihen..
Harto Forss kirjoitti 11.08.2010 - 16:54
Kyllä elintaso pikku hiljaa keskimäärin nousee vaikka ei se siltä aina ja kaikille tunnu. Kyllä meillä työvoimaa riittää ilman maahanmuuttajiakin. Ajan uusi ilmiö on näkyvissä huomenna U:kin torilla. Siellä on toimintaansa esittelemässä ja rekrytoimassa uusi työnvälitys yritys, joka hakee eläkeläisiä töihin. Tavataanko siellä jonossa? Alkaa klo 9.30.
ei ole uusi kirjoitti 11.08.2010 - 17:20
yritys jos forss tarkoittaa opteamia. tietysti jos se onkin vain sitä "uutta työvälityksen yritystä".
vuokrausfirma ottaa nestorin palkan päältä sievoisen summan yleiskuluihinsa. ja nestori ihmettelee.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 17:27
Vappuna metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto korosti Raumalla, että Suomessa tarvitaan ulkomaista työvoimaa jatkossakin. Piti kuitenkin lähtökohtana sitä, että tänne tullaan töihin suomalaisilla työehdoilla.
Suomessa ikärakenne ja väestön huoltosuhde muuttuu nopeammin kuin muualla Euroopassa. Jos ajatellaan, että hoidetaan ensin oma työttömyys on yhtäkuin rajojen sulkeminen. Talouskasvu ei tulevaisuudessa toteudu ilman työperäistä maahanmuuttoa. Talouskasvu on taas edellytys työttömyyden aisoissa pitämiselle. Näistä asioista vallitsee Suomessa aika laaja yhteisymmärrys. Kaikki puolueet, hallitus, ammattiyhdistysliike, Kuntaliitto jne. kannattavat työperäistä maahanmuuttoa ja kaikki ovat yhtämieltä myös siitä, että suomalaisia pelisääntöjä tulee noudattaa.
Jorma kirjoitti 11.08.2010 - 17:42
Onhan työperäinen maahanmuutto jo EU- säännöissäkin selviö. Ei siihen mitään mielipidettä tarvita eikä pyydetä. Eri asia on jääkö työntekijät tänne asumaan ja veroja maksamaan .
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 18:10
Ei EU:n sisäisellä muutolla Euroopan huoltosuhdetta korjata. Kyse on tietysti EU:n ulkopuolelta tulevasta maahanmuutosta. Tietysti pitää jäädä asumaan ja ostaa oma asunto. Somaleistakin jo joka kolmannella on omistusasunto. Omistusasuminen onkin hyvä mittari maahanmuuttajien yhteiskuntaan sitoutumisen asteelle. On töitä ja oma kämppä. Se riittää useimmille.
Harto Forss kirjoitti 11.08.2010 - 18:24
Se nyt vielä puuttuisi ettei noudatettaisi lakeja ja TES:iä. EU:ssa on vapaa työvoiman liikkuvuus kuten Jormakin jo sanoi. Ei vaan näytä niiden valvonta onnistuvan ja kyllä se valvonta kuuluu viranomaisille. Rakennus- ja palvelualojen ammattiliitot varsinkin sitä joutuvat vajain resurssein tekemään, kun viranomaisilla ei myöskään resurssit riitä. Säädöksiä pitää vielä runsaasti tarkentaa. Nyt syksyn tullen tulee aina eräs ikävä asia. Kaukoidästä tuotetaan metsämarjojen poimijoita. He saavat töin tuskin tänne tulonsa maksettua ja sitten olettavat saavansa tienattua täällä elämisen ja paluun. Yleensä saavatkin, mutta ellei marjaa ole se on mahdotonta. Viime vuonnakin eräässä kylässä kyläläiset antoivat ruokaa etteivät nälkään kuolleet. Silloin kun ei marjaa ole, vastuu pitää säätää maahantuojalle ruuasta ja paluumatkasta. Yrityksen riskejä ei pidä siirtää yhteiskunnalle.
JormaA. kirjoitti 11.08.2010 - 18:37
Harton mainitsemissa asioissa on Vasemmistoliitolla iskun paikka. Se, että Somaleista joka kolmannella on omistusasunto, kuuluu sarjaan "ironiset kannanotot"
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 18:48
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yh%C3%A4+useampi+maahanmuuttaja+omistaa+asunnon/1135255840261
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 18:54
Ammattiliittojen kanneoikeus eli oikeus nostaa kanne suoraan sellaisia työnantajia vastaan, jotka toimivat epärehellisesti, voisi olla hyvä juttu. SAK vaatii sitä.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 19:02
Riku Viisaasta kirjoittanut oli varmaan demari. Noin tyhjää lausuntoa ei kukaan muu ilkeäisi siteerata.
Anonyymille tarkkuutta kirjoitti 11.08.2010 - 19:21
Kyseissä hesarin uutisoimassa (yllä linnki) tutkimuksessa seurattiin yo. asiaa näin:
"
Tutkimuksessa on seurattu vuosina 1989–93 muuttaneiden ulkomaalaisten elinolojen kehitystä Suomessa.
"
Joten se siitä asunnon ostajista. Selvisikö jo jostain, kuinka paljon oli tutkimuksen n ?

Joten eipä romantisoida tätä mamu-asiaa.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 19:22
joku laittaa aina jotain vinkkejä tänne, joista pitäisi löytää uutiusia. En taaskaan löytänyt www.hs.fi/kotimaa sitä nimen omaista "kotimaata", jossa puhutaan maahanmuuttajien asunnonomistuksesta!
luke ny luke vaa lisä soomalaine kirjoitti 11.08.2010 - 19:26
vaika näitä jutuja

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8973203

kon on paha ymmärtää ny
Dex kirjoitti 11.08.2010 - 19:38
"Tarkistin tuossa juuri Wikipediasta niin 2007 vuonna Suomessa asui 9810 somalia. 84% somaleista asuu Uudenmaan maakunnassa. Kuitenkin 36% somaleista oli varaa hankkia omistusasunto vaikka heistä 84% asui Uudellamaalla ja 91% eli tukirahojen varassa, vain 9% oli edes jonkinlaisessa työssä. Koska työssä käyviä oli alle 9% somaleista, 75% asunnon omistavista somaleista asui tulosiirtojen varassa.

Eikä pankki anna isoja asuntolainoja jos ei ole oikeasti taetta siitä että lainan voi maksaa takaisin ja on esim. vakituinen työpaikka. Yritä suomalaisena työttömänä hakea isoa asuntolainaa niin et taatusti saa vaan maksukykyä pitää löytyä. Eli todennäköisesti asunnot on maksettu käteisellä.
"
Sitten vielä:
Työministeriön arvion mukaan 53 prosenttia Suomessa asuvista, työvoimaan kuuluvista Somalian kansalaisista oli työttömänä vuonna 2007. Vuonna 2003 Somalian kansalaisten huoltosuhde (väestö/työlliset) oli 9,7. Se oli kahdestatoista suurimmasta ulkomaalaisryhmästä heikoin. Koko väestön osalta huoltosuhde oli 2,2. Somalien työllistyminen on heikkoa muun muassa kielitaidon puutteen ja alhaisen koulutustason vuoksi.
selvä on kirjoitti 11.08.2010 - 19:45
hoidetaan naapurin reiskalle ensin hitsaajan hommat takas ja katsotaan sitten noita ulkomaalaisia. päästään paljon yksinkertasemmin liikkeelle ja työllistetään kotimaisia. olkoon gaiffarit ja muut ihan mitä mieltä tahansa.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 20:10
Tuo tutkimus kertoi vain sen, että v. 1989-93 maahanmuuttaneista somaleista 36% omisti asuntonsa v. 2007. Piste.
Samoin kävi Suomesta Amerikkaan ja Ruotsiin muuttaneille suomalaisille. Alkuvuodet oli hankalia, mutta pikkuhiljaa vuosien myötä tilanne parani.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 20:38
vuonna 1989-93 maahanmuuttaneet somalit: liekö heitä tuolloin ollut noin 300-400. Ne on Wikipedian tutkimukset vähän semmoosia... toki oli suomalaisilla vaikeaa aluksi Ruotsissa ja jenkeissä, mutta auttoi varmaan se, että oltiin kulttuuritaustaltaan sentään samankaltaisia.
Se ON AIKA TÄRKEÄ NÄKÖKOHTA
Sentään sama  kirjoitti 11.08.2010 - 21:54
ihon väri, uskonto, asenne työntekoon, halu saada omin käsin parempaa. Miten somalien kanssa?
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 22:14
Suomalaissiirtolaisethan teki hommia lähinnä orjien jälkeläisten ja intiaanien kanssa kaivoksissa, metsissä ja rakennuksilla. Samanlainen kulttuuritausta.Lol.
Olavi Mäenpää kirjoitti 11.08.2010 - 22:48
Anonyymi kirjoitti klo. 18.10, että joka kolmannella Suomessa asuvalla olisi omistusasunto. Voi helvetin, helvetti! Tuollaisten tietämättömien kirjoitukset saa niskakarvani pystyyn!

Seuraavassa Tilastokeskuksen tutkija Jaana Huhdalta 8.3.2010 saamani tieto Suomessa asuvien somalien huoltosuhteesta sanasta sanaan:
Hei, kansalaisuuden mukaan somalialaisten huoltosuhde on 692 eli yhtä työssäkäyvää kohden on 692 työvoiman ulkopuolella olevaa. Paljon näistä on lapsia.
Kielen (somali) mukaan huoltosuhde on 598. Lähde mainittava: Tilastokeskus, työssäkäyntitilasto 2008, ennakkotieto.
Ystävällisin terveisin! Jaana Huhta
Tilastokeskus / henkilötilastot, puh. 09-17342632.

Ajatelkaa Anonyymit ja muut kaltaisensa haihattelijat, ottakaa ensin todellisuudesta selvää ja vasta sitten kirjoitelkaa kannanottojanne Suomen somalien omistusasunnoista!

Sitten muutamien Suomessa oleskelevien eri kansallisuuksien työttömyysasteita vuodelta 2007. Uudenpaa tilastoa ei vielä saatavissa, mutta näinä aikoina pitäisi ilmestyä:

Somalit: 62%, Irakilaiset: 67%, Afganistanilaiset: 70%, Marokkolaiset: 44%, Iranilaiset: 60%. Tässä muutamia kansallisuuksia, jotka ovat poikkeuksetta islamin-uskoisia. Ja sitten muutamia lisää: Vitnamilaiset, joita on kehuttu työteliäiksi: 40%, Venäläiset: 30%, Serbialaiset 38%, Turkkilaiset: 24%.

Työttömyysprosentit ovat pysyneet hyvin tasan tarkkaan samoina vuodesta 2001 lukien. Kun prosentteihin vielä lisätään kaikenmoiset kotouttamis- ym. kursseilla olevat, niin luvut ovat vieläkin korkeenpia. Miettikää myöskin tarkkaan, kuinka kovalle koetukselle Suomen sosiaaliturva jo nyt joutuu. Varmaa on, että viimeistään kymmenen vuoden kuluessa se täydellisesti romahtaa, jos ei maamme "mamuttmiselle" saada stoppia!

Annan maahanmuuttajakysymyksissä mielihyvin lisätietoa. Sitä minulla on taatusti enemmän kuin kenelläkään muulla. Luonnollisesti kaikki tiedot ovat kirjallisia. Tunneperäiset huhupuheet olisi näin vakavissa asioissa syytä jättää omaan arvoonsa!
Jorma A. kirjoitti 11.08.2010 - 23:03
Tällä hetkellä valtiota velkaannutetaan miljardikaupalla, jotta edes eläkkeet ja muut tulonsiirrot saadaan maksettua. Katainen ottaa useita miljardeja "elvytysvelkaa" aika pian.
Kyllä tässä muutama risteilijätilaus taidetaan tarvita Varsinais-Suomeenkin.
Lienee kai fanaattista haihattelua tällaisia pelätä, kaikki järjestyy, varmasti!
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 23:28
Aina kun keskustelupalstoilla tai blogikommenteissa yrittää käydä asiallista maahanmuuttokeskustelua kohtaa vaientamiskulttuurin, jollaista Suomessa ei ole nähty sitten Lapuan liikkeen aikojen. Silloin poliitikot mahdollistivat ilmiön vaikenemisellaan, niin kuin nytkin. Surullista.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 23:31
Valtio ei edes maksa eläkkeitä. Ne maksaa työnantaja yhdessä työntekijöiden kanssa. Niin TEL kuin KELA eläkkeet.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 23:46
Ei ainakaan tällä palstalla vaikene. Aina Turun valtuustoa myöden on keskustelijoita. Kansanedustajat tuskin käy tässä blogissa.
Anonyymi kirjoitti 11.08.2010 - 23:48
Hartsin mukaan tässä blogissa ei sensuroida. Näyttää pitävän paikkaansakin. Sensuuriako tuo surullinen anonyymi odottaa.
Olavi Mäenpää kirjoitti 12.08.2010 - 04:12
Tässä ennen Tampereelle lähtöä korjaan klo.22.48 kirjoittamaani kannanottoa. Helvetin, helvetti - kannanotollani tarkoitin nimimerkin Anonyymi väittämää, että joka kolmannella Suomessa asuvalla somalilla olisi omistusasunto.
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 09:42
paljon muita tulonsiirtoja valtio kuitenkin maksaa,ei kai valtio kusessa pelkistä puoluetukirahoita ole.
Jorma A. kirjoitti 12.08.2010 - 10:06
Totta. Eläkerahastot tietysti ovat eri asia. Kelasta kai sentään siirtyy muutama miljardi vuodestsa tulonsiirtoja.
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 10:19
Eiköst eläkkeist tul valtiolki jotta. Kyl mun sairaseläkkest aina tule toinen pual Kelast. Ei valtio sitä rahota..
Harto Forss kirjoitti 12.08.2010 - 12:31
Kaikista tuloista maksetaan veroa, myös eläkkeistä. Samansuuruisesta tulosta eläkeläinen maksaa hieman korkeampaa veroa kuin palkanansaitsija. Valtion tulovero alkaa 15 200:n €:n ylittävästä vuositulosta.
joko soijatehtaan kirjoitti 12.08.2010 - 13:28
työmaa on aloitettu, harto. onko tietoa jo?
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 13:40
Edellisessä kommenttiketjussa Muammargaiffari sanoi, että eikö kristinuskokin ole lähetysuskonto. On toki, mutta se ei enää levity aseiden voimalla. Eräs muu uskonto on säilyttänyt väkivaltaisen luonteensa
Harto Forss kirjoitti 12.08.2010 - 14:18
Ei ole tehdasta aloitettu. Kaikki on menossa hyvin ja aikataulussa.
Mihin kirjoitti 12.08.2010 - 14:49
Harton tieto perustuu? Maanantaisen säästötoimikunnan tiedotukseenko vai torilta kuultujen joukkoon?
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 14:50
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/08/urpilainen_kritisoi_muiden_puolueiden_maahanmuuttokantoja_1899006.html?origin=rss
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 15:12
Harto Forss kirjoitti 12.08.2010 - 14:18
Ei ole tehdasta aloitettu. Kaikki on menossa hyvin ja aikataulussa.
Mihin kirjoitti 12.08.2010 - 14:49
Harton tieto perustuu? Maanantaisen säästötoimikunnan tiedotukseenko vai torilta kuultujen joukkoon?
Aikataulussa? Ainakaan tähän asti ei mikään ole ollut aikataulussa? Vähiten rahoitus!
tie kirjoitti 12.08.2010 - 15:28
on ainakin sinne tehtaan suuntaan tehty ja joku polku raivattu ilmeisesti tulevalle tehtaalle. siellä pääsee ajamaan jo autollakin.
pari demaria ja kepulainen kirjoitti 12.08.2010 - 16:10
jättää laivan, kertoo hallituksen lista
Harto forss kirjoitti 12.08.2010 - 16:34
En tiedä onko tehtaan tiedot salaisia vai eivät joten en kerro enempää. Ehkä anonyymi kertoo tarkemmin, tietäähän hän ettei mikään ole aikataulussa vähiten rahoitus. Miksi muuten kaikki olisi taas pielessä? Onhan tässä nyt mennyt aikaa, mutta jokainen joka on joskus tehnyt pienen rakennuksen tietää miten siinä menee aikaa ja tupakkia. Suunnitelmat, luvat, urakkatarjoukset jne. Kyllä siinä aikaa menee ennen ensimmäistä lapion pistoa.
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 17:56
Voiskos anonyymi kertoa tietonsa soijataehtaasta? Jos kaikki on piäles nii pittää veronmaksajan tietää. Ellet kerro niin miksi salaat?
Anonyymi kirjoitti 12.08.2010 - 18:15
Onko joku väittänyt että "kaikki on pielessä"? Salaiset asiat voi kysäistä Hartsilta. Jokainen ei-sisäpiirin poliitikko odottaa kuuluisaa ensimmäistä tiedotustilaisuutta!
Harto Forss kirjoitti 12.08.2010 - 19:24
Mitä muuta vielä voi olla pielessä kuin aikataulu ja rahoitus, kuten anonyymi väittää?
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri