Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

13.08.2010 - 14:02

 Pulivuotis talouskatsauksen lukeminen hivenen huojentaa mieltä. Monet merkit viittaavat parempaan. Mihinkään levollisuuteen ei ole varaa. Aiotut suunnitelmat on vietävä loppuun. Meno kurin pureminen näkyy, mutta ei se riitä, myös rakenteita on uudistettava. Jatkuvaa kehittämistä  on pidettävä yllä.

Väestökehitys on jo parempaa kuin valtuuston hyväksymässä strategiassa otettiin tavoitteeksi. Selkeästi. Työttömyysaste on alhaisempi kuin muualla Varsinais-Suomessa ja muussa maassa. Lainaa on otettu valtuuston päättämä 5 milliä. Siitä huolimatta emme pysty enää kassavirralla hoitamaan laskujamme. Siihen on jouduttu ottamaan kuntatodistusluottoja ja käyttämään luotollista shekkitiliä.

Kunnallisveron tuotto on laskenut vero%:in korotuksesta huolimatta. Erittäin hankala juttu. Yhteisöveron tuotto on kasvanut ja sen ansiosta ilmeisesti koko vuoden verotulot tulevat olemaan 1,6€ talousarviota suuremmat.

Tulojen ja kulujen vertailu viime vuoteen on vaikeaa sillä nyt taloudessa ovat mukana Vehmassalon ja Pyhärannan terveyspalvelut. Toimintakate on viime vuoden tasolla. Investoinneista on toteutunut vasta 25%. lopullista lukua on vaikea arvioida, sillä ne eivät etene tasaisesti vuoden ympäri.

Liikelaitoksista U:kin Veden talous on toteutumassa ennakoidusti. Plussalle jäädään. Samoin Satama. Sataman investoinnit siirtyvät ensi vuodelle. Jätehuolto tulee jäämään alijäämäiseksi. Käyttö pienenee edelleen. Lisäksi pitää varata 200 000€ vanhan alueen jälkihoitoa varten. Vakka_suomen Vesi ja Novida ovat toteutumassa ennakoidusti.

Verotulojen kasvusta huolimatta tulos ja vuosikate tulevat jäämään talousarviosta ja peikkona on vielä erikoissairaanhoidon menojen kasvu. Se saattaa kasvaa jopa 3milj/€ ennakoidusta.

Anonyymi kirjoitti 13.08.2010 - 21:45
Vaikka kuinka kirjoitat uusia avauksia blogiisi et pääse vastuusta, kun väitit Juha Aaltosen kirjoittaneen kirjoituksen, jota ei ole todellisuudessa edes olemassa. Myönnä pois harkintakykysi pettäneen niin väittäessäsi.
Armas Aallontie kirjoitti 14.08.2010 - 08:32
Vaatii se Juhan eko pönkittämistä, kun jaksat toistaa jatkuvasti samaa. Jos harkintakyvyn pettäminen kiinnostaa, niin käy kommentoimassa Javan Blogia. Kyllä minua ainakin kaupungin talous kiinnostaa enemmän kuin hauras ekosi.
Konstaapeli kirjoitti 14.08.2010 - 10:32
Ei saa moittia nettipoliisi Aaltosta. Hänelläkin on raskasta. Nettipoliisin tehtävien lisksi hänellä on sivutoimenaan kaatopaikkapoliisin tehtävät.
Anonyymi kirjoitti 14.08.2010 - 12:10
Joo ja on alkanut ennaltaehkäistäkin rikoksia. Jätelavojen tonkimiseen kertoi toimintaansa lisäävään.
Onkohan noin??? kirjoitti 14.08.2010 - 13:31
"Työttömyysaste on alhaisempi kuin muualla Varsinais-Suomessa ja muussa maassa."???
Harto Forss kirjoitti 14.08.2010 - 13:49
En ala kinata, mutta tilastojen mukaan on. Niinhän se kuului, että valhe, emävalhe, tilasto.
Anonyymi kirjoitti 14.08.2010 - 18:50
Taitaa taas jätemaksut nousta roimasti. Siitä on käyty täälläkin kovasti keskustelua. Myynti taitaa olla vain vastuun pakoilua. Ei ole viisailla Juhalla ja Javallakaan ollut muuta keinoa kuin myynti ja se ei taatusti maksua pienennä. Sitten käydään vielä paskapoliiseina vaatimassa hoidon parantamista eli kustannuksia lissää.
mietn on asian laita kirjoitti 14.08.2010 - 22:43
Kaatopaikka pitää hoitaa niin kuin laki edellyttää:Eisiinä tarvita aaltosia eikä anonyymein kommenttia.
Se hoitakoon kenen vastuualueeseen se kuuluu.Jos näin ei tapahdu, niin henkilö pitää vaihtaa
Anonyymi kirjoitti 15.08.2010 - 09:04
Laki ei edellytä myymistä. Ei todella tarvita paskapoliisi Aaltosta.
Meinaatko Harto, kirjoitti 15.08.2010 - 09:34
että läsääntyneellä paskanajolla pelastetaan kaupungintalous????
Onhan tämä kaatopaikka ollut ongelma tässäkylässä ijät ajat.
Harto Forss kirjoitti 15.08.2010 - 10:45
En todellakaan meinaa. Toivoisin enemmän ymmärrystä kaatopaikan vaikeuksiin. Olen aiemminkin kirjoittanut kierteestä missä jätteen kanssa ollaan. Kaatopaikan menot ovat aika kiinteät. Tinkimistä ei löydy. Muualla kaatopaikka maksut ovat pääasiassa kalliimpia kuin täällä ja mikäli aletaan ajaa muualle, kalliimman maksun päälle tulee vielä rahti. Polttoon ym. meidän jätemäärät ovat liian pienet. Ympäristökunnat tuovat jo jätteensä U:kiin Iniöstä asti. Mikäli myymme kaatopaikan eivät maksut alene edes lyhytaikaisesti. Ainoa peruste ostolle on se, että meillä on alue ja luvat kunnossa. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksujen kasvu. Yritetään ymmärtää tilanne ja ajetaan kuntalaisten kannalta parasta ratkaisua.
Harto Forss kirjoitti 15.08.2010 - 15:12
Käytiin Pyhämaan Ruorissa syömässä. Pois lähtiessä silmiin osui viitta "Tontonmäki". Ei kun paniikkijarrutus ja Mustanaamion hevosta katsomaan. Oli kalliota, louhosta, kantokasoja ja 2 sokkelia. Ei saisi keskeneräistä työtä arvostella, mutta miksi ihmeessä sieltä joku ostaa talon ennen kuin U:kin asuma-alueilta Saarnistosta, Palomettästä jne.
Nehän kirjoitti 15.08.2010 - 15:34
on (ainakin aluksi) vuokrataloja! Luvattiin kympillä neliö. Tontonmäessä asuu intiaaneja.
Harto Forss kirjoitti 15.08.2010 - 17:52
Kyllä ensisijainen tarkoitus on ne myydä. Ellei kauppa käy vuokrataan. Ellei vuokaus käy niin sitten......
Kilroy kirjoitti 15.08.2010 - 20:24
Rupinen tontti, ei mee edes polkua merenrantaan suoraan. Pussinperä. Eiks Pyhämaasta muka löydy parempaa.
Ei sinne Tontonmäelle kirjoitti 15.08.2010 - 20:47
ainakaan nykyisten uusavuttomien kannata mennä asumaan menee sommi suuhun sitten alkaa kitinä.
Armas Aallontie kirjoitti 15.08.2010 - 20:58
Mikäs valtuustoa vaivaa, jatkuvasti kalliita tyhmiä rakennuspäätöksiä? Janhua ajettiin väsyttämällä päätökseen. Siellä makaa kalliskunnallistekniikka hyödyntämättömänä. Tontonmäkeen lähtivät demarien riemuksi mukaan tyhmät kepun isännät ja isännätön kokoomus. Nyt etenee Veneveistämön tontin kaavoitus käytännössä yksimielisesti. Jopa persujen päättäjien kauhu oli saanut tiettävästi tässä kohtaa suunsa auki kehuakseen hankkeen hienoutta.
Anonyymi kirjoitti 15.08.2010 - 22:47
Koska Forss menet Uudenkaupungin sanomien arkistosta hankkimaan Juha Aaltosen kirjoituksen? Näin lupasit toimia.
-Juha A.- kirjoitti 15.08.2010 - 23:43
Kiitos saamistani uusista arvonimistä! Kovasti ne mieltä lämmittävät näin 3 vrk:n nettipoissaolon jälkeen. Mutta eikös esim. paskapoliisin arvonimi ole annettu jo eräille kuntien viranomaisille? Heillä on jotkin valvontasektoritkin, jotka rajautuvat jollain lailla kaatopaikkoihinkin- eikö vain?

Mitä sitten erinäisiin muihin huomioihin tulee, niin joko Harto tai kuntapolitiikan sisäpiirin "tuntija" Armas Aallontie tietää, mitä tapahtuu soijajalostamon ylijäämä-mäskille? Kenelle sitä aletaan myydä, mitä sille aiotaan tehdä vai viedäänkö kaatopaikalle?
No eipä enempää yhdellä kertaa ettei mene kuori, ydin, tiiviste, puriste, öljy, pöly ja mäski aivan sekaisin.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 08:12
Kuulin ensimmäistä kertaa soijatehtaassa aiottavan valmistaa viinaa tai olutta tai molempia. Mäskiähän tulee näiden maukkaiden tuotteiden valmistuksesta.
Mitä ao. tehtaan liikenteeseen tulee niin ei siinä tarvitse uskoa kenenkään juttuja. Katsoo internetistä satamanosturin tehot niin näkee mahdollisen liikenteen ja vertailee vaikka Kemiran tuottamaan liikenteeseen. Ei ole kovin kummoista liikennettä. Teklassa on jo puhuttu tai päätetty Betorantien risteykseen tulevasta ylimääräisestä kaistasta kaupungista tuleville ja vasemmalle kääntyville. Taisi olla samassa kokouksessa jossa Lohimies ehdotti, että Poraajantien kaava salataan. Ei ilmoiteta julkisesti eikä asianosaisille.
Olen muuten ollut aina sitä mieltä, että Laivanrakentajantie pitää varata raskaalleliikenteelle. Sellainen väylä joka tapauksessa tarvitaan eikä ole enää tilaa uudelle tielle. Kaupungin sisäistä liikennettä on mahdollista järjestellä muutenkin. Tosin on kallista.
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 09:12
Oletko Harto huomannut ettei klo 22.47 tapaisia kommenntteja tullut yhtään sinä aikana, kun Juha oli poissa tietotekniikka maailmasta?
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 09:16
Käykää katsomassa alla olevasta osoitteesta Tontonmäen rakentajan laatu ja toimintatapa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aamulehti+Talotehdas+Finndomo+salasi+hometutkimuksen/1135259370446?ref=rss
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 10:45
Olen huomannut ennenkin. Jokainen tabuloi tyylillään. Nettipoliisitkin.
Kalevi kirjoitti 16.08.2010 - 10:59
Tyylilleen uskollisena tabuloivat - ainakin kuudesti juurensa kieltäneet - ex-kommunistitkin!
soijajätettä kirjoitti 16.08.2010 - 11:11
saa kai nimittää mäskiksi ja forss saa tehdä siitä viinakin jos haluaa.
olen kanssa odotellut sitä harto veijarin kirjoitusta sieltä ukin sanomista. ei oo ei tuu. nettipoliisija on muuten ollut jos oikein tarkasti luette kolmelta päivältä kommentit. joten uusiksi meni harto taas. tarkista ennenkuin kuittaat hyväuskoisena. ei tämä ole sun ja aaltosen kirjoitus ja lukupalsta pelkästään. kyllä täällä käydään johtopäätökset vetämässä aina silloin tällöin. joten vastaukset sen mukaisesti kannattaa kirjoittaa.
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 11:34
Kuorijäte (30.000 tonnia) menee rehuksi, polttoon tai hyödynnetään bioenergiana. Lähde: AS 22.4.2010
täsmennystä kirjoitti 16.08.2010 - 11:34
kokouksessa jossa Lohimies ehdotti, että Poraajantien kaava salataan. Ei ilmoiteta julkisesti eikä asianosaisille.
Mitä tämä tarkoittaa voitko harto täsmentää.
Jäikö sanasta kaava yksi a pois
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 11:42
Toi prosessissa tarvittava heksaani onkin paha myrkky, toivottavasti sitä ei pääse ympäristöön.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 12:21
Alla ote teklan pöytäkirjasta:

Käydyn keskustelun aikana Joni Lohimies esitti, ettei kaavoituksen vireilletulosta ilmoiteta eikä kuulla osallisia. Häntä ei kannatettu, joten esitys raukesi.

En löydä 3 päivään mitään sellaista kommenttia johon aiemmin kommentaattori viittasi ja johon jatkoin. Ainakaan tästä jutusta ja vanhoja en viitsi tonkia. Tuskinpa sielläkään. Kuinkahan monta kertaa olen toistanut lukekaa 9.8. klo 13.39. Kansalaisopisto on pian taas alkamassa. Toivottavasti on luetun ymmärtämisen kurssi ja asianomaiset ilmoittautuvat.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 12:25
En päässyt Kalevin linkistä mihinkään. Hain Googlenkin avustuksella. En mielestäni löytänyt. Ellei sitten ollut se jonka otsikkona oli "Voi vittu, mikä vagina". Sopisi kyllä Kalevin uskollisesti noudattamaan tyyliin.
Muammar Gaiffari kirjoitti 16.08.2010 - 12:39
Persun uusi tähti Matti Putkonen on ollut linnassa raiskauksesta. Ei ne ole yksin somalit, jotka tekee törkeyksiä vaan siihen on syylistynyt persuissa sankarin vastaanoton saanutkin.
forss kansalaisopistoon kirjoitti 16.08.2010 - 12:59
lue ja ymmärrä ja tunnusta virheesi vaikka siinä sivussa noiden kolmen kommentin osalta
Anonyymi kirjoitti 13.08.2010 - 14:12
Anonyymi kirjoitti 13.08.2010 - 21:45
Anonyymi kirjoitti 15.08.2010 - 22:47
Mikä on Muammar Gaiffarin kirjoitti 16.08.2010 - 13:10
tieton perusta kovalle väitteelleen? Ihan kiva olisi tietää? Vai kuuluuko tuokin samaan kastiin kuin bloginpitäjän jututkin?
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 13:32
Kommentit menevät tuohon poissa olo rakoon. Kyllä Gaiffarin kommentti kuuluu samaan kastiin kuin blogin pitäjän jutut elikkä totta on.
väärässä olemisen sietämätön vaikeus kirjoitti 16.08.2010 - 13:42
no kun ton kommentoinnin heitin rakoon niin millä sinä todistat tuon putkosen jutun? kai tiedät että vastaat kirjoituksistasi täällä. tulin aluesanomien ja javan blogin kautta tänne. tiedät varmaan ketä sinne tontonmäkeen valittiin yhtiön hallitukseen? entä ketä siellä urakoi niitä taloja? javan blogisa oli taas nähty virolaisia autoja.
huppis kirjoitti 16.08.2010 - 13:44
siis no kun ton kommentoinnin heitit rakoon myönsit siis tapahtuneen. et muistanut kirjoittaa omasta lukihäiriöstä.
miten on kirjoitti 16.08.2010 - 14:22
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 12:21
Alla ote teklan pöytäkirjasta:

Käydyn keskustelun aikana Joni Lohimies esitti, ettei kaavoituksen vireilletulosta ilmoiteta eikä kuulla osallisia. Häntä ei kannatettu, joten esitys raukesi.
Mitä tämä nyt tarkoittaa. Saa sen käsityksen, että lohimies ehdotti asianosaisia ei tarvitse kuunella kuunella eikä kaavoituksen virelletulosta tarvitse ilmoittaa.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 14:23
Minulla on nyt vähän kiirettä, mutta kyllä siitä varmasti Googlella tietoa löytyy. Esim. Yrjö Rautio on kirjoittanut Putkosen elämästä. Siinä yksi hakusana. Kyllä tapahtumasta silloin kirjoiteltiin paljon. En nyt kyllä pysy kommenteissa mukana. Mitähän olen myöntänyt? Poissa olo rako sopii siihen Juhan ilmoittamaan poissaoloon sivistyksen parista. Sivistys???
Tontonmäen hallitukseen valittiin Seppo Lamberg, toinenkin ltm kai valittiin. En ehdi varmistamaan. Samoin on rakentajan laita. Eiköhän se tuolla edellä mainittu Finndomo ollut. Minäkin näen usein virolaisia autoja niin kuin monen muunkin maalaisia. Kesä on ainakin siitä merkillistä aikaa. En voi kirjoittaa lukihäiriöstäni, kuulin siitä nyt ensimmäisen kerran. Kukahan siitä antaa diagnoosin? Menisin kyllä käymään. Jatketaan illalla tätä ystävällismielistä keskustelua.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 14:26
"Miten on" vaikea sitä toisinkaan on käsittää. Tarkastetussa pöytäkirjassa näin seisoo.
Kyllä tulee sitten kirjoitti 16.08.2010 - 15:39
niitä hometaloja jos Finndomo rakentaa,tämänpäivän kauppalehti kirjoittaa firmasta.
lukihäiriö kirjoitti 16.08.2010 - 15:52
kirjoitit forss itse näin tänään
"
Taisi olla samassa kokouksessa jossa Lohimies ehdotti, että Poraajantien kaava salataan. Ei ilmoiteta julkisesti eikä asianosaisille.
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 16:09
Taitavasti unohdettu rötökset
Kirjoittanut Anonymous Marraskuu 13, 2008 - 17:01.

Onhan tuolla Putkosella jokun tuomiokin historiassaan eikä mistään lobbauksesta. Ottakaapa selvaa Maaliiton aikana tapahtuneesta
Anonyymi kirjoitti 16.08.2010 - 16:18
Taitaa lukihäiriö olla Suomen kielen professori. En minä mitään virhettä huomaa. Näissä blogeissa ei kannata olla pilkun n...
Epävirallinen tietolähde? kirjoitti 16.08.2010 - 16:50
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9264860
- Keijo- kirjoitti 16.08.2010 - 20:19
Olkaahan tarkkana: Putkonen on saanut ehdonalaisen KHO:sta, ei istunut linnassa. Tuskin hän nyt kuitenkaan kunnialoukkausyytettä npostaa?
Tällai kirjoitti 16.08.2010 - 20:57
"Katsoo internetistä satamanosturin tehot niin näkee mahdollisen liikenteen". Tällai sitä Forssin nimeämiä tilastoja eli emävaleita tehdään.
Harto Forss kirjoitti 16.08.2010 - 21:04
Miten niin? Satamasta lähtee just siinä tahdissa autoja kuin kraana ehtii täyttää. En tiedä tarkalleen mitä Yara tällä hetkellä lähettää autokuljetuksia Laivanrakentajantielle. 400-500 000 tonnia/vuosi on hyvin lähellä. Soijatehtaan raaka-aineen tarve vuodessa on muistaakseni 100-150 000 tn. Ei niin merkillinen lisä liikenteeseen.
no mutta kirjoitti 16.08.2010 - 21:53
eikö sinne soijatehtaalle pitäisi tulla 8000 tonnin laiva kerran viikossa niin silloinhan se on yhtä iso liikenne kuin yaran liikenne????
toine tontonmäen kirjoitti 16.08.2010 - 23:08
yhtiön hallituksen polittikkojäsen on lambergin lisäksi on ukin sanomien edusmies wala eikö olekin forss?
Olli kirjoitti 17.08.2010 - 08:42
Soijapapua tuodaan 400.000 tonnia vuodessa. Viennin kanssa tehdas yltää kahteen kolmasosaan lannoitetehtaasta (jos se tekee 0,9 milj tonnia). Ei niin merkillinen lisä? Eikö? Paljonko pitäisi olla.
Olli kirjoitti 17.08.2010 - 08:46
Sori nyt vaan, mutta mä en ole tottunut ajattelemaan sillai, että satamanosturien tehosta voi laskea ulkomaankaupan volyymin!
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 09:09
Kyllä Wala on toinen politiikkojäsen Tontonmäen hallituksessa.
Kyllä on puhuttu tehtaan jossain vaiheessa saavuttavan 400 000tn/ vuositason. Laivojen koosta en ole kuullut mitään. Tämä 8 000tn on lähellä maksimi kokoa. Ehkä siitä on lähtenyt juttu liikkeelle. Soija tulee kaukaa ja mitä isompi lasti sitä halvempi rahti. Hepokarin väylä on 8,5m ja sen syventäminen ei ole juurikaan taloudellisesti mahdollista. Ei riitä pelkästään syventäminen, pitää myös leventää, ottaa saarista pois. Huomaavatko kaupunkilaiset juurikaan Yaran liikennettä ja tämä soija kulkee vain Laivanrakentajantietä. Kyllähän rautatie aina vaihtoehto on, mutta aika toivoton. Mistä rahat, mihin väylä, miten vaunujen kanssa menetellään ahtaassa Hepokarissa ym. Kysymyksiä riittää.
Miksi aina pitää ymmärtää väärin. En tarkoittanut satamanosturin teholla ulkomaankaupan volyymia vaan siitä voi laskea millainen liikenne tulee Laivanrakentajantielle. Olisi tosi hienoa, että nosturi heiluisi yötä päivää ja pääsisi siitä laskemaan ulkomaankaupan määrän.Laivojen makaaminen laiturissa on niin kallista, että olettaisin ne purettavan yhtäjaksoisesti joten ei siitä niin pitkiä trykejä tule.
Anonyymi kirjoitti 17.08.2010 - 09:46
Ilmeisesti soija välivarastoidaan sataman halleihin, josta sitä toimitetaan tehtaalle tarpeen mukaan. Ruuhkahuippuja ei tule ja selvitään vähemmällä kalustolla.
jos 400000 tonnia sisään kirjoitti 17.08.2010 - 11:51
niin kai sieltä toinen mokoma tulee uloskin tai ainakin rekat ulos tehtaalta. taitaapi käydä niin, että tulee kaupungille isot ja kalliit investoinnit. siihen ei vaikuta nosturin teho tai laivaväylän leveys.
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 11:59
Alkuperäinen tarkoitus oli varastoida satamaan, suunnitelmat ovat muuttuneet ja nykysuunnitelmien mukaan ajetaan suoraan tehtaalle. Kuljetustiet ovat valtaosin tielaitoksen. Laitilan tieltä tehtaalle on kaupungin. Kyllä sen pitäisi riittää. Kävin eilen ajamassa tien. Komea tie ja päällystämistä vaille valmis. En havainnut yhtään tiellä olevaa kaivoa enkä muutakaan tyhmyyttä kuten tietä rakennettaessa tietoja netissäkin liikkui.
miljoona menee rikki kirjoitti 17.08.2010 - 13:06
kun valtuusto ei ole vielä antanut yhtään rahaa sille soijatehjtaalle. nyt tiekin on betorantie eikä sitä rakennettu soijatehdasta varten.
Hohhoijaa kirjoitti 17.08.2010 - 13:26
Merkillisiä kommentteja. Alkupää on rakennettu entistä Betoraa varten ja loppu soijatehdasta ja mahdollisia muita sinne tulevia tehtaita varten. Tonttia on vielä jälellä.
jaahas kirjoitti 17.08.2010 - 13:46
valtuuston budjetissa ei päätetty mitään soijatehdasta varten. koko tehtaasta ei tiedetty mitään tai ei ainakaan valtuustoa informoitu. ellet usko niin käy läpi budjettiasiakirja.
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 14:44
Ei taida olla oikein selvää soijatehdas. Se on yksityinen yritys. Kaupunki ei omista yrityksestä mitään, kaupunki ei rakenna yritykselle varsinaisesta tehtaasta mitään. Betorantien jatke rakennetaan. Se oli budjetissa.
jaahas kirjoitti 17.08.2010 - 15:11
se tarkoittaa että yhteiskunta maksaa kohta kovat tukiaiset tulevalle tehtaalle. sitä mää vaan.
Olli kirjoitti 17.08.2010 - 16:07
"Alkuperäinen tarkoitus oli varastoida satamaan, suunnitelmat ovat muuttuneet ja nykysuunnitelmien mukaan ajetaan suoraan tehtaalle". Ei käy, satamassa vaaditaan varasto tulevalle tavaralle, jolla on tarkastuspakko. Evira tutkii jokaisen soijaerän, joka maahan tuodaan, varsinkin jos se tuodan suoraan Argentiinasta. Niin ei ehkä ole, vaan tuonti tapahtuu Hollannin tai Britannian suurvarastoista. Sinne voidaan ajaa suurilla laivoilla ja Hepokariin ehkä vain noin 6.000 tonnin laivoilla. Tuonti vaatii pikkulaivan kerran viikossa, noin 70 laivaa vuodessa. Talvella ei kannata ajaa, tarvitaan noin 100.000 tonnin säiliöt. Rekkalasteja (35 t) on 12.000 vuodessa eli 35 päivässä (joka päivä). Ja sama takaisin, tai muualle Suomeen. Kaikella tällä tehtaineen EI ole ympäristövaikutuksia, ei niin minkäänlaisia!
Juuri noin kirjoitti 17.08.2010 - 16:39
Liikenne lisääntyy jos tehdas tulee. Entäs se co2- tasapainoasia sitten. Ei vaikutusta koska olemme jo melkein se hiilineutraali tasavalta.
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 18:12
Onko maailmassa tehdasta jolla ei ole ympäristövaikutuksia? Totta ihmeessä raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetuksessa tulee päästöjä, samoin tehtaan käynnistä. En uskoisi kenenkään sentään muuta ajattelevan. ELY-keskus ei vaatinut YVA-menettelyä. En usko sen tehneen laitonta päätöstä, jos nyt siitä on kysymys. Tuosta satamavarastosta en lähde kinaamaan. Näin olen kuullut. Pitänee selvittää onko minulle valehdeltu vai ovatko suunnitelmat jälleen muuttuneet, mikä on täysin mahdollista.
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 18:22
En löytänyt sellaista pykälää jossa maahantuoturehu vaaditaan varastoitavaksi satamaan. Aika vaikeaa se olisikin, sillä kaikki maahantuotu rehu ei edes tule satamien kautta. En hakenut riskilistaa, joten en tiedä onko soija siellä. Ellei niin säädös on lievempi kuin alla oleva.

Komission asetuksen (EY) N:o 669/2009 mukaisella riskilistalla olevia rehuja saa tuoda Suomeen vain nimettyjen saapumispaikkojen kautta. Näytteenottoa varten rehut voidaan Tullin siirtoluvalla siirtää ns. valvontapaikkaan eli toimijan käyttämään varastoon. Eviran rehuvalvonta hyväksyy valvontapaikoiksi tarvittavat varastot edellyttäen, että kyseiset varastot on rekisteröity tai hyväksytty rehuhygienia-asetuksen mukaisesti.
Ehkä Olli kirjoitti 17.08.2010 - 19:01
taustansa puolesta tietää mistä kirjoittaa. Tällä tarkoitan, että hän on asiaa varmaan tutkinut enemmän kuin me muut yhteensä. Tuskin veti hihastaan vuoden vaihteessa julkituomiaan juttuja soija-aiheesta.
Siksi ei varmaan paljoa kyläpoliitikon kannata niihin aikaansa tuhlata.
Harto Forss kirjoitti 17.08.2010 - 19:12
Niinhän se keskustelu täällä yleensä etenee, toi tietää, toi pitäköön turpansa kiinni.
Anonyymi kirjoitti 17.08.2010 - 19:20
Mä olen samaa mieltä josko ei keskusteluun ole muuta annettavaa ku omat asenteet nii turpa rullalle. Mistäs kommenttaator tietää Hartsin tiedot. Minusta tietää hyvi paljon eikä paisuttele jutujas.
Anonyymi kirjoitti 17.08.2010 - 19:51
Mikä noita kriitikoita oikein kalvaa? Saivat jo osittain sen aikaseks perättömillä jutuillaan ettei marival enää tule tänne ensi kesänä. Mikä merikaupunki sit ollaan. Nyt on tähtäimessä iso kala, soijatehdas. Jatkuvasti jos jonkin laista peätöntä ja jos jottain totuutta on nii sekin esitetää mahdollisemma epäilyttäväs valos. Ollikin kaivelee ittestään selvyyksiä et pääsis nyt jotenki vaa loistama. Minkälaine kuva meist jäis blogitte mukaan ellei olisi tätä Harton blogis. Hän vaa jaksa loputtomaste oikoa ja tuoda esil totuuttakin.
heh heh kirjoitti 17.08.2010 - 20:38
nauran tuolle edelliselle jutulle. Määrätyt yläkerran tahot suorastaan pelkäävät sitä, mitä OH/UU tuo julki. Onhan toki totta se, että jutuissa on paljon biologiaa mutta sou vat.
Jos joku sanoo, että Olli kirjoittaa itsestään selvyyksiä, niin kertokoon nimensä. Ellei siihen pysty, niin soittaakoon kaupungintalolta apua kommentteihinsa lisää.
Olli kirjoitti 17.08.2010 - 21:20
"Niinhän se keskustelu täällä yleensä etenee, toi tietää, toi pitäköön turpansa kiinni". Voi Harto, olet varsin rasittava tyyppi oikeassa olemisesi kanssa. UKIIn ei tuoda rehua, kuten kirjoitat, vaan elävää ainesta, soijapapuja. Toki selvitit ansiokkaasti asiaa, mutta tutkailepa myös sitä mitä valtionhallinnossa tiedetään soijajalostamo-hankkeesta. Satamavarastosta ei selviä sillä, ettei liikelaitoksella oo rahaa rakentaa satamaan tarvittavaa infraa. Senkun vaan kauhotaan rekkoihin. Tämä alkaa jo olla huvittavaa, ja uusi ukilainen tulkinta satamassa toimimisesta. Voin helpottaa oloanne: en ole satamatekniikan tuntija. Harto, hyvä että istut pöydässä, josta noustessa voi sanoa: "Tuosta satamavarastosta en lähde kinaamaan. Näin olen kuullut. Pitänee selvittää onko minulle valehdeltu vai ovatko suunnitelmat jälleen muuttuneet, mikä on täysin mahdollista". Kuulutko jo Finnprotein Oy:n hallitukseen? Minusta asiassa on ikävin puoli se, ettei hanketta ole suunniteltu logistisesti järkevästi. Jalostamon ainoa oikea paikka olisi satama, jossa soijapapu voidaan purkaa suoraan putkea pitkin laitokseen. Soijaralli on kuin oltaisiin hätäaputöissä. Ei muuta tällä kertaa, odotellaan nyt pääoman kertymistä.
-Juha A.- kirjoitti 17.08.2010 - 21:53
Hyvä kommentti Ollilta. Soijatehtaan oikea paikka olisi satamassa. Aivan. Sinne menee edelleen rautatiekin. Avautuuko vanhan Esson kaasulaitoksen noin 6 hehtaarin tontti liian myöhään kaupungin käytettäväksi (kaupungilla etuosto-oikeus Esson tontin maapohjaan ymmärtääkseni) jos ja kun mahdollisen soijatehtaan tilat edes sinne mahtuisivatkaan.
Hepokarista sinne "Essolle" kuljetin, makeaveden altaalta suora vesiputki ja vieressä olisi myös vesiputsari jne. Samalla se saataisiin kiinni Yaralta tulevaan vesihöyryputkeen, kenties tullevan etanolitehtaan höyryputkiinkin mukaan... Ai sori. Eihän näitä asioita pitänyt lähteä avaamaan liikoja. Ties vaikka taas maine menisi kun ajettelee liikoja ääneen. Meinaan vaan, että jos ja kun se soijatehdas sinne Betorantien jatkeelle tulee, niin kyllä tulee sille (tehtaalle) tehtävälle infralle hintaa sitä vielä sen enempää avaamatta. Onneksi on veronmaksajat.
Nystads pravda kirjoitti 17.08.2010 - 23:03
ja pulinat pois.

http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/uutiset/112679.html

Nystads pravda  kirjoitti 17.08.2010 - 23:08
jatkaa ja pulinat pois.

http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/uutiset/126462.html
Etanolia ja soijaa kirjoitti 17.08.2010 - 23:13
http://www.aluesanomat.fi/uutiset.php?id=322
Juhalle, kirjoitti 17.08.2010 - 23:56
Maailman kaikki soijajalostamot (joihin soija tuodaan laivoilla) sijaitsevat satamissa, jotka on rakennettu niitä varten. Jos ajatellaan Suomen etua, liiketaloudellisesti edullisin paikka jalostamolle lienee Hankoniemi. Mutta eihän Soyprom Investments Ltd ajattele liiketaloudellisesti, eihän? Mitä jos jalostamo rakennetaan EKP:n lainarahalla ja lainan takaakin Suomen valtio? Nyt tarvitaan jo aika sukkelaan monia vastauksia.
Harto Forss kirjoitti 18.08.2010 - 10:11
Onpa taas tullut kommentteja joissa ei ole haluakaan ymmärtää tarkoitustani. Ensiksi tuosta oikeassa olemisen tarpeesta. Olen kyllä kokenut kyllä asian niin, että kirjoitan mitä tahansa eräillä tahoilla halutaan heti osoittaa, toi on perseestä. Miksi ihmeessä minun pitäisi selvittää valtionhallinnon tiedontasoa. Eiköhön se ole kyseisten henkilöiden esimiesten tehtävä. Miksi rehu ei voi olla elävää? Ikimuistoisista ajoista asti lehmät on syöneet apilaa. Kuulin eka kerran ettei varastoa rakenneta satamaan siksi ettei satamalla ole varaa rakentaa. Ei ainakaan tähän asti ole tarvinnut missään asiassa näin menetellä. Kuuluukohan säiliöiden rakentaminen edes satamalle. Mikäli kuuluu vuokrissahan sen kulut perittäisiin. En kuulu Finnproteinin hallitukseen. Asiasta keskustellaan lukemattomilla muilla tahoilla. Jälleen myös blogeissa. Toisten tietoihin luotan toisten en. Mitä olen soijatehtaasta kirjoittanut olen kuullut niiltä joihin luotan. Mikä on logistisesti järkevää on hieman eri kuin logistisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti järkevää. Harvalla yrityksellä on kai mahdollisuuksia ottaa huomioon vain yksi näkökohta. Raviradoilla käytetään lappuja jotka mahdollistavat näkemisen vain yhteen suuntaa. Olen samaa mieltä siitä, että logistisesti satama ja Esso ovat parempia vaihtoehtoja. Tiedän näidenkin vaihtoehtojen olleen esillä. Nykypaikkaan vain on päädytty ja sillä nyt mennään eteenpäin. Tulee mieleen, että telakan, lannoitetehtaan, autotehtaan, Salcombin jne. tullessa U:kiin niin, jos silloin olisi ollut aisoissa nämä kirjoittajat niin millaisessahan kaupungissa tai kylässä eläisimme.
Armas Aallontie kirjoitti 18.08.2010 - 10:25
En ole huomannut johdon kritisoineen Ollia mistään. Tiedot perustuvat Ollin kirjoitteluun. Kerran on ollut soijatehtaan tiedottamisesta kärhämää ja silloinkin ainoastaan ennenaikaisesta tiedottamisesta. Lehtimiehillä on lähes aina asioista tietoa ennen tiedottamista. Asialliset lehtimiehet noudattavat annettuja toiveita ja ymmärtävät liian aikaisen tiedon aiheuttamat hankaluudet.
Armas Aallontie paljasti kirjoitti 18.08.2010 - 11:49
korttinsa, mistä hän tulee kommentteineen. Hän tulee hyvin läheltä niitä kanavia, jotka "ohjaavat" mielipiteillään suurten valtuustoryhmien tappeja ja joskus jopa joitain lehtimiehiä tai lehtinaisia. Vai saimme me nauttia taannoin ennenaikaisesta tiedottamisesta soijatehtaan tullessa suuremman yleisön päivänvaloon?
Olli kirjoitti 18.08.2010 - 11:50
"Tulee mieleen, että telakan, lannoitetehtaan, autotehtaan, ... tullessa U:kiin niin, jos silloin olisi ollut aisoissa nämä kirjoittajat niin millaisessahan kaupungissa tai kylässä eläisimme". Tiedät Harto itsekin, ettei nykytiedon varassa lannoitetehdasta edes harkittaisi saati rakennettaisi sinne missä se nyt on. Muista en sano mitään, mutta telakkaahan ei kuitenkaan olisi rakennettu Kalantiin "näidenkään kirjoittajien" pamistessa. "Miksi rehu ei voi olla elävää"? Voi, minäkin syön joskus "rehuja", mutta isäni, joka oli maanviljelijä, ei koskaan kertonut kylväneensä rehunsiemeniä. Harto, käytät ehkä yhä naittajan siemeniä, mutta et saa niitä itämään naittajiksi. Tapa soijapapu vasaralla (vasaramyllyllä), saat rouhetta, rehua. Meillä ei apilan siemeniä syötetty lehmille. Apilakasvia kyllä.
Armas Aallontielle kirjoitti 18.08.2010 - 12:00
"Kerran on ollut soijatehtaan tiedottamisesta kärhämää ja silloinkin ainoastaan ennenaikaisesta tiedottamisesta". Juttuni oli skuuppi, jonka hädissäni vedin pois verkosta muutamaksi tunniksi. Yöllä TS teki laajan jutun, jonka tiedot eivät poikenneet omastani. Palautin jutun ennen kuin TS:n (ja US:n) juttu ilmestyi. Hartonkin istuma R-kioskin tietotoimisto ja monet muut tahot olivat kertoneet jo yhtä ja toista, tosin ei minulle. Episodi on ohi. Uskoin muun muassa siihen, että tulossa on joku merkittävä kansainvälinen alan yritys, mutta se oli puppua. Homma on toisenlainen puolipaikallinen junailu yrityselämän ja finanssimaailman interfacessa. -Olli
Harto Forss kirjoitti 18.08.2010 - 15:04
Aina eletään niillä tiedoilla ja asenteilla, jotka kuuluvat siihen aikaan. Kyllä nytkin on vaikea ymmärtää miksi niin ankarasti kirjoitellaan sitä vastaan. Työpaikkoja tarvitaan ja teollisuuslaitoksia syntyy nykyisin enää harvoin. Ei mielestäni soijatehdas mitenkään saastuttavuudessa ole poikkeus teollisuus. Kuljetusmatkat U:kissa ovat kovin lyhyitä. Lainsäädännön mukaan ei mitään YVA:a (Ympäristönvaikutusten arviointia) edes vaadittu. Heksaanista on puhuttu ja jossain kommentissa se mainittiinkin. En tunne ainetta lainkaan, mutta kuullessani eka kerran tästä kauheasta myrkystä jota U:kissa aletaan käyttää hain tietoja Internetistä. Ei sieltä ainakaan mitään hälyttävää löytynyt. Loppu osaa kirjoituksestasi, Olli, en ymmärtänyt. Ei auta kuin kaivella nenäänsä. Olen aina ihmetellyt miten kaikkien etusormi on yhtä paksu kuin ao. henkilön sierain.
Anonyymi kirjoitti 18.08.2010 - 17:01
Männäisten Ruukkia ei rakennettaisi nykytiedolla enää sinne minne rakennettiin.
Mein kamf kirjoitti 18.08.2010 - 17:27
On se ihme vimma joillakin vastustaa kaikkea. Työpaikkojen vastustuksen uskoisin jäävän 4:n hiippariin. Pari persua, Olli ja Juha.A. Sinnikkyyttä vain heille taistelussaan.
-Juha A.- kirjoitti 18.08.2010 - 18:40
Hiipparin nimitystä en ole vielä saanutkaan. Kiitos siitäkin wallan gauhiast. Vai onko se sama kuin ihmehiippari? No juu, jäin miettimään, että olenko minä vastustanut kaikkea?
juu et ole kirjoitti 18.08.2010 - 19:05
et pysty edes vastustamaan tänne vastaamista ;)
Olli kirjoitti 18.08.2010 - 21:41
"Loppu osaa kirjoituksestasi, Olli, en ymmärtänyt. Ei auta kuin kaivella nenäänsä. Olen aina ihmetellyt miten kaikkien etusormi on yhtä paksu kuin ao. henkilön sierain". -Ei takuulla ole. Muistele ensin kuinka syvälle sieraimeen sormesi työnsit. Sieraimesi ovat jopa eri kokoiset. -Hitlerin teoksen nimen nimimerkikseen ottajalle: Sanon sen vain tämän kerran, en vastusta työpaikkoja Uuteenkaupunkiin, mutta jos niiden takia tuhansien ihmisten täytyy menettää oma maailmansa, valtion on viimeistään puututtava maansa joidenkin elinkeinoelämän rakenteiden epäettisyyteen. Tämä asia on jo nyt liike-elämän etu. Tällä tarkoitan sitä että Uuteenkaupunkiin ei ole tulossa ettisesti kestävällä pohjalla toimivaa kansainvälistä soijateollisuutta. Jos olsi ollut, se olisi ilmoittautunut ensin alkuunsa. Jos "Saharan eteläpuolista" oligarkkien rahoittamaa käytäntöä tuodaan Suomeen, asia on toinen. Uusikaupunki ei voilla baanaanivaltio Pohjoismaisissa oloissa. Nyt kortit pöytään, kaikki osapuolet!
Hienoa, kirjoitti 19.08.2010 - 10:59
"Ei auta kuin kaivella nenäänsä. Olen aina ihmetellyt miten kaikkien etusormi on yhtä paksu kuin ao. henkilön sierain". -Se on Harto evoluutiota kun kaikki kaivavat nenäänsä, satoja tuhansia vuosia. Mitä sitten kun tulee ihmisiä, joiden etusormi ei mahdu sieraimeen. Karsiutuvat.
Pertti kirjoitti 19.11.2010 - 01:20
Logistiikkaa joo. Soijatehtaan ainoa oikea paikka on oikeasti Sannolla (tai Vilissalossa), mutta ei missään nimessä Hepokarissa. Hepokari on jo nyt täynnä seisovaa tavaraa, joka estää sataman käytön sen tosiasialliseen tarkoitukseen eli väli- ja kauttakulkuvarastointiin...

...loppusijoituspaikka valmistuu aikanaan Olkiluotoon...
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri