Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

05.09.2010 - 09:47

 Blogi keskustelussa olen ollut viime ainoina näkeväni valonpilkahduksen. Vanhojen tekemisten arvosteluun on päässyt soluttautumaan hiven uuden miettimistä. Tapahtuneiden asioiden arvostelemiseen ja kj:n, virkamiesten ja hallituksen solvaamiseen ei paljon harmaita aivosoluja tarvita. Elämme aikaa jossa olisi yllin kyllin miettimistä ja keskustelua mitä tulemme syksyn aikana päättämään.

 
Viikon aikana käynnistyy keskustelu terveydenhoito järjestelmämme uudistamisesta. Johtaako tämä johonkin vai ei, tulee aika näyttämään. Se on varmaa, että niitä tulee löytymään jotka lyövät tassunsa ketoon kaikkeen muutokseen. Ei tarvinne olla kummoinenkaan ennustaja ennustaessaan näiden löytyvän niiden joukosta jotka kovimmin huutavat rakennemuutoksen tarpeellisuudesta. 
 
Ei muuttamaankaan tällaisella alalla voi lähteä mikäli on odotettavissa palvelujen heikkenemisen vaikuttavan kielteisesti ihmisten terveyteen. Ellei löydetä terveyttä vaarantamattomia keinoja on maksettava mitä se maksaa. Emme saa siirtyä yhteiskuntaan jossa vain maksukykyisillä on oikeus elämään ja laadukkaaseen terveydenhoitoon. Kaupunkia ei voi hoitaa kuin yritystä. Pyritään aina vaan parempaan tuottavuuteen ja tuottamattomat alat karsitaan pois. Kalkuraattorit raksuttavat jo monella taholla. Alla olevasta linkistä löyttyy ne jotka haluavat luopua yhteiskunnan palveluista:
 
Tähänastinen keskustelu on kulminoitunut aika jykevästi siihen, että aluesairaala-terveyskeskus on kaiken pahan alku ja juuri. Saattaa sieltä löytyäkin suurimmat kehitystarpeet. Pitää olla jalat maassa. Aluesairaala on meille verraton paikka. Turku reissut räjähtävät mikäli tästä luovutaan. Pitää myös muistaa, mekkalointi Aluesairaalalla on hunajata Erikoissairaanhoitopiirille. He sulkisivat  meidän sairaalamme erittäin mielellään.
 
 
Asian vierestä kirjoitti 05.09.2010 - 12:03
Ei keskustelu tule kehittämisessä pysymään. Heti alettiin riiteleen siitä mikä on järjestelmä, onko terveydenhoito vai -huolto. Mitä ihmettä noilla sanoilla on merkitystä?
Anonyymi kirjoitti 05.09.2010 - 12:36
http://ukin.tehojan.vuodatus.net
osoitteessa on avattu uusi keskustelupaikka. Siitä kai Harto Forss on saanut kipinän aamuiseen kirjoitukseenkin.
Aluesairaalla mekkalointi kirjoitti 05.09.2010 - 12:41
on hunajata Erikoissairaanhoitopiirille. He sulkisivat meidän sairaalamme erittäin mielellään.
Vain hallituksen rouvat ja herrat saavat ilmeisesti keskustella asioista jotka ovat kaikkien asioita. Olipa tällä blogiherralla mielenkiintoinen lähetysmistapa asiaan ettei saisi mekkaloida.
Kannattaisi vielä ajatella kirjoitti 05.09.2010 - 12:59
vähän kansantaloudellisesti mitä tulee maksamaan näiden potilaiden kuskaaminen Turkuu ja takaisin,kun julkinen liikenne on sitä sun tätä.Sitten ovat vanhukset ja heikkokuntoiset jotka vaativat erikoiskuljetuksen.Mitä muuten maksaa vuorokausi potilaalta Turussa ja täällä???
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 13:51
Terveydenhoidosta on keskusteltu jo pitkään, konsulttien esitys ilmeisesti jätetty, eikö siinä ole kipinää riittämiin? Huh, huh olen lukemattomat kerrat pyytänyt keskustelua ajankohtaisista asioista. Omituinen tulkintavirhe keskustelun rajoittamisesta. Jos totean sairaanhoitopiirin olevan mielissään mekkaloinnista Aluesairaalasta, ei se ole mikään keskustelun kielto vaan tosiasia. Viimein kommentti onkin jo pohdintaa. En muista vrk hintoja varmasti enkä halua epävarmoja hintoja tuoda esille. Nousu on kuitenkin jyrkkä terveyskeskuksesta aluesairaalaan ja TYKS:iin.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 13:55
Hinnat löytyivätkin helposti:
Terveyskeskus 256€/vrk
Vakka-Suomen Aluesairaala 517€/vrk
TYKS 919€/vrk
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 14:13
Hyvä, että keskustellaan ja alamme lisää keskustella tästä aiheesta. Onko Harto kirjoittamissasi vrk-hinnoissa tk:n ja as:n osalta pääomiin jyvitetyt kiinteistökustannukset? On meinaan kohtalaisen isot rakennukset ja niiden on oltava tiptop laatutasolla Suomi. Ja valitettavsti sekin vielä, josta kohta alkaa aukeamaan lisätietoja, tk-as-akselilla on monia merkillisiä järjestelmiä, vaikka molemmat ovat saman ulkovaipan alla.
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 14:15
Unohtui, että mikä on lukujen tietolähde. Onko netissä? Ellei, niin sittenhän me olemme epätietoisuuden järjestelmässä.
pitäisi vielä pohtia sellaistakin kirjoitti 05.09.2010 - 14:45
juttua jos olisi mahdollista niin varmasti tulee halvemmaksi se,että useamman pesialisti tulemalla samassa kuljetuksella tänne ,kun rahdata potilaita edes takaisin.
mitä spesilaisti tekee täällä kirjoitti 05.09.2010 - 15:27
kun täällä ei ole laitteita mitä kaikkia spelisistit tarvitsee.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 15:33
Olettaisin kaikkien kustannusten olevan hinnoissa. Ne on hinnat, jotka kunta joutuu maksamaan. Kyllä uskoisin tietojen olleen myös netissä vaikka minä en niitä sieltä hakenut. Tietoja terveydenhoidon menoista on hajallaan.
On tätä lääkärien kulkemista monet kerrat funteerattu ja niin pitää edelleen tehdä ja laskea monipuolisesti. Muistan erikoissairaanhoitopiirin entisen johtajan Aki Lindenin erään puheenvuoron jossa hän kertoi näkökantansa ortopedisiin leikkauksiin. Hänen mukaansa leikkaukset olisi kannattanut keskittää tyks:iin. Aina olisi leikkaavat lääkärit, hoitajat ja leikkaussali valmiina. Potilaita menisi huomattavasti läpi enemmän kuin hajauttamalla toiminta.
mistä saist tiedot kirjoitti 05.09.2010 - 15:40
päivähinnoista. salatiedettä ja kansalta salassa pidettävää näyttää nyt taas olevan yllin kyllin. kansa on tyhmä. onneksi päättäjänsä on viisaita.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 15:53
Ei tämä ole salatiedettä. Hinnat on olleet esillä lukemattomat kerrat. Tärkeitä tietoja on niin paljon, että on vaikeata noteerata niitä oikeaan luokkaan tiedon saanti aikaan. Nämä hinnat on olleet muistaakseni minunkin blogissani ainakin kerran. Silloin ei tainnut ketään kiinnostaa kommentin vertaa. Monesti on huomannut, että asia joka päätösaikaan ei ole herättänyt mitään keskustelua tai kommenttia edes blogeissa, herättää kiivaan keskustelun kuukausien kuluttua. Kyllä tässä saa olla tarkkana kuin porkkana, että jotenkin pystyy olemaan ajantasalla. Hyvä konsti on se, että aina kertoo totuuden, silloin ei tarvitse miettiä mitä olen sanonut.
Lyödään vain luukku kirjoitti 05.09.2010 - 16:27
kiinni sitten tiedetään aivan varmasti mitä sairaudenhoitokustannukset tulee maksamaa todellisesti TYKSISSÄ.
Sitten ei saa valittaa NOSTETAAN VEROÄYRIÄ maksetaan kauniisti hyvistä päätöksistä.
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 17:38
Voisit kyllä kertoa päivähintojesi tietolähteen, Harto. (Ks. kommentti klo 13.55) Ei ole liikaa pyydetty. Et itsekään niitä hihasta varmaan vetele. Tosin nyt tilanne on sama kuin olisit vetänyt. Valitettavasti. Tämä pyyntö siksi, että hinnat pitää voida tarkistaa joltain terveyshallinnon virkamieheltä.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 17:43
Kyllä hinnat varmasti löytyy Heiniöltä ym. Ekaksi käsiini sattui kopiot kalvopaketista, josta ei näy tekijöitä. Kalvossa on U:kin vaakuna, nimi ja Internet osoite, joten eiköhän ole luotettava. Hinnat ovat vuoden 2009 tilinpäätöksen mukaan. Saattavat olla valtuutetuillekin jaetussa tilinpäätöksessä.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 17:44
Miksi aina joudun hakemaan tiedot muille? Alkaa mennä kohtuuttomasti aikaa.
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 18:29
Kiitos. Tutkin ja selvitän. Alussa kysymäni kiinteistökulut ovat erityisroolissa näissä as:n ja tk:n asioissa. Ihan vinkiksi vaan, että kyllä näihin lukujen esittämisiin kannattaa aina varautua sillä mallilla, että kertoo heti tietolähteensä kun on täällä julkisessa "tilassa". Siis kun puhumme julkisista luvuista.
Harto Forss kirjoitti 05.09.2010 - 18:49
Enpä ole huomannut kenenkään muunkaan kirjoituksissa viittauksia lähteeseen kuin tietokirjoissa ikään. Mitähän tutkit ja selvität? Tietojeni oikeellisuudenko?
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 18:55
Selvitän siis, mistä antamasi luvut ovat peräisin ja mitä ne sisältävät (kiinteistöt?). Jos sinäkin ne jo tiedät, niin kai ne minunkin pitäisi sitten jo tietää. Ei tämän kummempaa.
Anonyymi kirjoitti 05.09.2010 - 19:53
Juhan ja Harton depattia on aina mukava lueskella....
joo ei ne vissiin  kirjoitti 05.09.2010 - 20:47
ainaka missään riidossa ole kun kommettikenttä on tullut näin isoksi. tännehän mahtuu vaikka kuinaka isot pulinat ja ihan kaikkea juttua. hienoa.
Anonyymi kirjoitti 05.09.2010 - 21:10
joo, katos kun on avara ! no niin. Ei satu vaan nyt olevan mitään sanottavaa. Mutta hieno kenttä on nyt.
Olli kirjoitti 05.09.2010 - 21:27
Harton hakemat kustannukset kaupungille ovat varsin relevanteja potilasvuorokauden hintoja, ja sisältävät kaiken. Myös Juhan mainitsemat kiinteistökulut ja taksitolapan hinnan lasaretin edessä, puhumattakaan maakuntatason kokouspalkkioista. Nämä ei ehkä ole ihan päivän hintoja, mutta kuitenkin: oma terveyskeskus 256€/vrk, Vakka-Suomen Aluesairaala 517€/vrk
TYKS 919€/vrk. Trendi on selvä: mitä suurempi ja parempi yksikkö, sitä kalliimpaa kunnalle. Myös Tyksin rakennusongelmat pannaan potilashintoihin! Potilas ei tälläisia hintoja maksa. Mikä olikaan hinta viivemaksuissa: vettä ja leipää ja kova se oli sekin maksu maata odottamassa. Mutta entä yksityispotilas Tyksissä? Vaikka proffan etupellolla. Pudotkaa joukolla persiillenne!
Harto valtuutetuna antoi kirjoitti 05.09.2010 - 21:38
vastauksen noin ja se riittää,mikäs valtuutettu tämä J.A oikein on,kun ei tiedä vuorokaus hinnoittelua täytyy toisilta kysellä
Anonyymi kirjoitti 05.09.2010 - 21:56
Tämä Forssin kommenttipalsta on kuin Sosialidemokraattinen puolue: Katto korkealla ja seinät leveällä. Vähän kuin työväentalolla.

Lipponenhan noista seinistä joskus puhui ...?
-Keijo- kirjoitti 05.09.2010 - 21:59
Se on kuules varmaan anonyymi niin, että kun täällä kyselee jotain, sitä voi toiset seurata. Näin me kaikki saadaan tästä keskustelusta jotain.
joskus voi olla niinkin, että joku valtuutettu ei välttämättä tiedä "kaikkea", niin hän kysyy täällä.
Tuliko selväksi. Vai haukutko taas jonkun valtuutetun.
Tiesitko itse nuo vuorokausihinnat?
No, ei se mitään nyt tiedät ja minäkin tiedän.
Muun muassa tämän takia blogeissa keskustellaan !
onhan se j.a. kirjoitti 05.09.2010 - 22:13
ollukin aina se niin tietämätön ja muut tietää. tyhmäthän kysyy ja eksyvät tieltä. hopotihoi oi
No totta kai kirjoitti 05.09.2010 - 22:20
hoitopäivien hinnat on eri tasolla. tyksistä löytyy laitteet ja hoitohenkilökunta joka lähtöön ja meiltä tk:sta löytyy hoitohenkilökunnalta välineet haavojen paikkaukseen ja laitteina voidaan pitää vuoteita. as kulkee jossain siinä välimaastossa. päivähinta tulee ihan suoraan noista.
-Juha A.- kirjoitti 05.09.2010 - 23:34
Jahas, että Ollikin tietää tarkat hinnat eri paikkojen hoitopäivistä ja minä en. Eikä Ollillekaan jaeta kaupunginhallituksen papereita. Kyllä nyt nyppii entistä enemmän. Täytyy nyt sitten yrittää nousta tästäkin perunakuopasta, sano.

Muuta. Kyllä nyt kelpaa vaikka romaania tänne alkas veteleen. Tilaa oN! Kai Harto vaihdoit jo salasanasi!
onse hyvä, että kirjoitti 06.09.2010 - 00:40
huomasit jotta on sitä laastaria ettei tarvitse haavaan laittaa ratamon lehteä ja talveksi kerätä niitä pakasteeseen.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 05:24
On selvää, että hoitoketjussa edetessä hoito paranee ja kallistuu. Tarkastella pitääkin hoidetaanko esim. kaikki potilaat oikeassa paikassa. Tiedän tapauksia joissa potilas on, erinäisistä syistä jotka eivät kuulu julkisuuteen, ollut tyks:issä parikin kk. vaikka olisi hyvin pystytty hoitamaan terveyskeskuksesta. 919-256=663€ tarpeetonta menoa, joka päivä. Kuukaudessa tulee 19 890€. Tämän tyyppisiä ns. turhia menoja nyt pitäisi hoitoketjusta hakea ja miettiä miten ne pystytään korjaamaan.
Juhalle kirjoitti 06.09.2010 - 07:24
Ei ole ihan tarkkoja hintoja missään, hallinto vahvistaa potilashinnat tietyksi ajaksi. Hinnat nousevat vuosi vuodelta. HUS:ssa Hesassa on eri hinnat kuin Tyksissä, Pulssissa samoin, viimemainitussa hoidon kokonaishinta ei aina ole niin kallis kuin julkisella puolella (älkää nyt tässä miettikö kuka maksaa, oleellista on vertailukelpoinen hoidon hinta). Tietoa löytyy hoitoyksiköiden ja sairaaloiden tilinpäätöksistä, pöytäkirjoista, ym. Tapaus: potilas joutuu makaamaan Tyksissä 3 päivää, sanoo lääkäri. Lekuri muuttaa Seinäjoelle kesken kaiken ja seuraava lääkäri sanoo että onpa teillä kova kröhä, pannaan nyt pää tyynyyn vielä muutamaksi päiväksi. Muuttanut lääkäri olisi päästänyt papan kotiin ja lasku Ugin veronmaksajille olisi ollut 3 tonnia. Mutta pappa tuleekin 7.000 euron laskun kanssa takaisin. Kröhä oli joku infektiosta johtuva rohina keuhkoissa, joka olisi parantunut kotona antibiooteilla. Yksityissairaala ei takuulla olisi pappaa makuuttanut. -Olli
Aurora kirjoitti 06.09.2010 - 07:35
Aurora on infektiosairaala, joka hoitaa kaikki kummalliset tapaukset, kuten arkeologien kaivauksilla saamat tartunnat ja varmat kuolemalta näyttävät tapaukset. Yksi sellainen tapaus sattui Turussa Juliakorttelissa kun kaivettiin luostarin jäänteitä. Tutkija sai kovan kuumeen ja kuoli muutamassa päivässä. Löydös obduktiossa: virus, jota ei ihan nappiin saatu tunnistetuksi, keskiajalta kuitenkin. Uskottin olevan peräisin lepakkomumiosta. Lasku oli niin päätähuimaava, että Ukissa kh olisi kutsuttu hätäkokoukseen. Onneksi valtio hoiti rahapuolen, olihan asiall yleistä mielenkiintoa. -Olli
Omenarosvo kirjoitti 06.09.2010 - 10:12
Tuo Ollin mainitsema esimerkki on hyvä. Usein ko tapaukset tulevat yöllä ensiapuun, kun tilanne on päässyt pahaksi ja alkaa ahdistamaan. Usein he myös päätyvät aluesairaalan osastolle, varsinkin, jos on paikkoja vapaana. Tällaisessa tapauksessa on varmaan syytäkin ottaa potilas osastolle. Mutta ko. papan ei olisi tarvinnut lähteä sairaalareissuun ollenkaan, jos hän olisi ollut toimivan kotihoidon piirissä tai olisi ollut mahdollisuus kutsua sairaanhoitaja kotiin arvioimaan tilannetta hyvissä ajoin. Kenties käynti tk-lääkärillä, antibioottikuuri ja kehoitus puhallella kotona pulloon pillillä, olisivat riittäneet.
Lisäämällä kentälle resursseja ja ammattitaitoa myös etsivään työhön, on paras tapa saada kustannukset kuriin, varsinkin kun väestö ikääntyy nopeasti.
omenarosvolle kirjoitti 06.09.2010 - 12:05
niin, mutta kun rahat on nyt loppu. miten sitten voidaan lisätä resursseja?
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 13:19
Kyllä yöllä on varmasti parasta lähettää potilas tasolle jossa saa riittävän hoidon. Niitä resursseja ei ole järkevää lisätä tk-tasolle. Käyttöä ei ole riittävästi. Aamulla sitten pitää arvioida potilaan oikea paikka.
Pappa Tyksissä kirjoitti 06.09.2010 - 13:54
Ei, ei, ei, Pappa oli Tyksissä muusta syystä kuin rohinan takia. Ootte aikamoisia lekureita kaikki!
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 14:26
Hyvin kulkee tai sitten ei kulje sitten tämä potilaanohjaus.
Aurora oli mulle uusi juttu.
Omenarosvo kirjoitti 06.09.2010 - 14:27
No kyllä minä tuossa kirjoitin, että jos tilannetta olisi arvioitu hyvissä ajoin. Kun tilanne on päällä ja voidaan huonosti, pitää tietysti hakeutua heti hoitoon. Usein vaan on niin, että vaivat pahenevat pikkuhiljaa. Useimmiten ne voidaan hoitaa ilman sairaalajaksoa kotona, ammattilaisten avulla. Harto sanoi, että käyttöä ei tällaiselle toiminnalle ole. Voisiko se johtua siitä, että järjestelmä on rakennettu niin, ettei käyttöä ole. Kotihoidosta joudutaan lähettämään asiakas helposti sairaalaan. Jos edes on kotihoidon piirissä. Kun ei ole niitä resursseja. Ei ammattilainen jätä vanhusta heitteille, vaan lähettää sinne missä auttavia käsiä on. Sairaalaan.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 14:46
Kyllä resursseja pyritään ilman muuta kohdentamaan hoitoketjun alkupäähän. Sillä ettei käyttöä ole tarkoitin panostamista yöaikaiseen sairaanhoitoon nykyistä enemmän. Hoitoketjun alkupäähän panostaminen on parasta potilaan ja yhteiskunnan kannalta. Kotisairaala toiminnasta on puhuttu jonkin aikaa eikä sen aloittaminen ole ollenkaan poissuljettu. Päinvastoin. Nyt ollaan perehtymässä luottamusmiesten taholta kokonaisuuteen virkamiesten avustuksella ja varmasti resursseja saa sinne missä ne parhaiten hyödyttävät. Vanhusneuvola toiminnasta on tullut paljon kiitoksia. Se osaltaan on katsomassa sen perään, että potilas saa ajoissa hoitoa ja oikeasta paikasta. Tietääkseni meillä on myös kotikäyntejä tekevä sairaanhoitaja. En ole lainkaan terveydenhoidon asiantuntija. Parhaani mukaan yritän tietoani kartuttaa ja siihen ovat hyvään tarpeeseen kaikki kommentit.
Kalantiväylältä kirjoitti 06.09.2010 - 15:35
otin palan Ylen uutisoinnista. Tiedätkö Harto tästä jotain:
"
Suunnitelmassa erikoissairaanhoidon perustason toiminnot ja henkilökunta siirtyisivät terveyskeskuksen alaisuuteen. Vaativamman tason palvelut ostettaisiin jatkossa sairaanhoitopiirin keskussairaalasta Turusta.
"
Millaisia toimintoja ja työntekijöitä?

Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 16:00
Kyllä monet kerrat on puhuttu näin mahdollisesti tehtävän. Näin konkreettisella tasolla olevassa keskustelussa en ole ollut mukana eikä mitään päätöksiä ole tehty. Olisikohan tämä suunnitelma konsulttien esitys, joka piti ainakin jättää elokuun loppuun mennessä. Mitään tietoa minulla ei ole siitä onko esitys annettu tai mitä se pitää sisällään huolimatta siitä, että taloustyöryhmässä näin oli puhe. Lienee toimitettu vain sisäpiirille.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 16:17
Sairaanhoidon kustannukset kunnalle ovat ihmisille yleensä kovin epämääräisiä. Laitan tuohon perään 3 erilaista hintaa siitä mitä kunta maksaa. Niistä näkyy suunta mitä TYKS:ssä kaikki maksaa.
Poliklinikka käynti 167€. Niitä käyntejä on lukematon määrä eri hintaisia. Tuo on normaalikäynti jossa ei juuri mitään muuta tehdä kuin tavataan lääkäri ja katsotaan jatko.
Normaali tehohoitopotilas 1921€/vrk
Päivystyksenä tehty sydänleikkaus 20500€.
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 16:29
Mitä yrität kertoa, Harto?
Ovatko nuo Turun eri toimipaikoissa olevia kustannuksia vai Ukin as:n, joka on tyks:in hallinnon alla?
Maksaako Ukin teho-osaston vrk saman verran kuin Turussa olevien, jossa niitä noin puolen tusinaa?
Tehdäänkö täällä Ukissa, päivystyksessä, sydänleikkauksia?

Kysyn, koska en tiedä. Jos sinä tiedät, niin varmaan vastaat.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 17:28
Tarkoitan TYKS:llä Turussa toimivaa erikoissairaanhoitopiirin alla toimivaa yksikköä. U:kissa ovat erihinnat kuin Turussa. Ei taatusti tehdä U:kissa sydänleikkauksia.
Asiantuntemus kirjoitti 06.09.2010 - 17:48
Miten voi Juha esittää valtuuston ylimääräistä seminaaria jossa olis laitettu terveysmenot kuntoon? Jos sun asiantuntemukset on tota luokka kuin edellä on. Et tiedä edes sairaanhoidon rakennetta. Sulla on nyt runsaat 2 kuukautta aikaa selvittää perusasioita. Entäs tää terveydenhoidon spesialisti Java joka nauroi muiden valtuutettujen tietämättömyyttä. Koskas tulet esiin ja esität kuolemattomat säästösuunnitelmasi?
tuskin on esittänyt kirjoitti 06.09.2010 - 17:54
ylimääräistä seminaaria missä terveysmenot laitetaan kuntoon? missä niin on väitetty? kerro asiantuntemus se.
On meillä oikein valtuutettu kirjoitti 06.09.2010 - 18:19
tämä J.A täytyy kysellä Hartolta SELVITYKSIÄ sairaalan vuorokausi maksuista oletko tosiaa niin ......... ymmärrä kirjoitettu tekstiä joka on ihan selvää tekstiä minäkin ymmärrän ilman rakennusmestarin koulutusta.
YT kirjoitti 06.09.2010 - 18:28
Täällä yhdistellään toimintoja mutta tarvitaanko näissä YT-neuvotteluja ? Jos lehdissä on jo juttuja yhdistämisestä niin kai jotain YT-juttuja pitää henkilöstön kanssakin sovitella. Harton "kentässä", ainakin. Etukäteen sovituista toimista on jo KKO:n päätös jossa sitä ei hyväksytä. Halu näyttää olevan kaikilla olla se suurin saneeraja mutta kyvyt siihen onkin jo eri asia.
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 18:36
Minä teen tietoisesti näitä provokaatiokysymyksiä ja -letkautuksia, jotta mielenkiinto pysyisi yllä ja saisi aina jonkun tarttumaan näihin kysymysvastauskoukkuihin. Kuten mm. on tapahtunut tänään klo 17.48 ja 18.19.
Myönnän toki,
että en kyllä ole mikään terveydenhuollon asiantuntija.

Tässä on nyt vaan edelleen sellainen tilanne, että odottelemme erinäisiä papereita. Me enemmän ja vähemmät tyhmät valtuutetut. Nyt huidellaan vielä sinne sun tänne.
Hallituksen jäsenillä on paremmat tietokanavat kuin rivivaltuuetuilla. Tämän kanssa on elettävä ja siksi pitää aina Hartoltakin kysellä. Samalla muutkin saavat infoa. Siinä samassa he voivat arvioida valtuutetun edesottamuksia.

Ai niin. Minä en ole muuten missään esittänyt tälläistä: "esittää valtuuston ylimääräistä seminaaria jossa olis laitettu terveysmenot kuntoon". Joten tarkkuutta edelleen myös sieltä kommentaattoreiden puolelta.
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 18:39
Kattos Harto tätä.

Onkos sulla tietoo asiasta? Kuulostaa, no jääköön sanomatta.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 19:16
En tunne kunnallista yt-menettelyä, mutta tietääkseni se on jokseenkin sama kuin yt-laki. Kyllä tk:n ja as:n yhdistämisessä on ilman muuta käytävä yt-neuvottelut. Tilanne vain on se ettei mitään suunnitelmia yhdistämisestä ole kuin ehkä jossain suppeassa sisäpiirissä. Tässä tilanteessa niitä ei voi vielä vaatia käynnistämään. Laki on sikäli torso, että kunnalla 2 suurta puoluetta voi sopia salaisesti käytännössä asian ilman yt-neuvotteluja ja sitten neuvottelujen alkaessa ne käydään vain lain kirjaimen täyttämiseksi. Näin yleensä tehdään myös yrityksissä. Harvoin neuvottelut ovat aidot.
Linkkisi Juha ilmeisesti tarkoitti tk:n ja as:n yhdistämistä. Sait varmaan vastauksen yllä.
Kyllä tässä jokinaika sitten te valtuutetut kirjoitti 06.09.2010 - 19:18
kaipailitte,että raportoidaan neljännesvuosittain VALTUUTETUILLE kaupungin taloudesta.Kysynkin nyt mitä varten tälläisiä raportteja pyydellään jos niitä ei lueta sekä ymmärretä.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 19:26
Niinpä. Kovasti niitä kaipaillaan vaikka valtuusto on itse niistä päättänyt. Sitten kun ne on listalla, yleensä talousjohtaja esittelee, puheenvuoroja ei käytetä ja pj:n nuija paukahtaa "Merkitään tiedoksi".
Voiko kaupugin virkamieheen luottaa ??? kirjoitti 06.09.2010 - 20:04
Ei voi,virkamies oli todistajana paikallisessa oikeulaitoksessa mutta muutti lausuntoaan hovioikeudessa hyvän kaverin ja ystävän eduksi.
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 20:23
Hartolle. Ei vaan sitä tuplatalouspäällikkö-tilannetta tk:ssa kyselin. Onko sellainen saatu nyt aikaiseksi edellisessä tk-liitoksessa vuoden vaihteessa?
Hyvä noita yt-neuvottelujakin on tietää.
Harto Forss kirjoitti 06.09.2010 - 20:45
Ei pitäisi olla. Vehmassalon tk:n talouspäällikkö on nyt U:kissa, mutta hänen toimenkuvansa on toinen. Tehtäviin kuuluu mm. tehdä selvityksiä taloudesta jotta pääsemme selville miksi menomme ovat suuremmat kuin vertailukunnissa.
Nettipolice kirjoitti 06.09.2010 - 20:51
Ikävää tämän Juhan toiminta nettipoliisina. Siinä se on avoimuus mitä hän uudessa blogissaan mainosti. Ei oo Javankaan toiminta selkärangaist avatessaan ovensa poliisille.
Juha kirjoitti 06.09.2010 - 20:51
Tiedät vallan hyvin, ettei ketään pantu pihalle kun Uki sai Vehmassalon. Itse sen hyväksyit. 99 päätä porukkaa lisää kaupungin palkkalistoille. Uki maksaa kioskin kulut ja hallinnon (mitä siellä sitten onkin henkilötasolla) ja muut ostaa mitä tarvitsee.
Edellinen kirjoitti 06.09.2010 - 20:52
Edellinen siis piti olla nimimerkki Juhalle.
- Keijo - kirjoitti 06.09.2010 - 21:19
Mitä provoja täällä oikein on liikkeellä? Mistä ihmeen nettipoliiseista ne puhuu ? Onko Mörnessä muutettu strategiaa niin, että yritetään sotkea nettiyhteisön välit?
tolle nettipoliisille kirjoitti 06.09.2010 - 21:35
että olisko joskus aihettakin nettipoliisille. kirjottajat täällä ja naapurissa menee liian helposti henkilöön kun taitaa loppua keskustelun taito ollaan maistereita tai ei.
Anonyymi kirjoitti 06.09.2010 - 21:39
Tyypillinen kommunistin provoblogi ! Annetaan haukkua nimeltä ihmisiä nimettömänä. Stalinismia! Java sentään herrasmiehenä poistaa asiattomuuksia
Anonyymi kirjoitti 06.09.2010 - 22:16
Eikö se, että Aaltonen uhkaa mennä vierailulle erään kommentoijan kotiin, ole henkilökohtaisuuksiin menemistä ja nettipoliisina toimimista?
Anonyymi kirjoitti 06.09.2010 - 22:40
Siis voi ei ! En vaan löydä semmoista kommenttia, että joku menee anonyymin kotiin; nimellä ei löydy varsinkaan. Eihän näitä kommentteja voi paikantaa... voi juma... mitä uunoja te olette!
-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 22:59
Rauhoitutaas taas. Missä minä olen uhannut mennä jonkun kotiin kuten tämä anonyymi kirjoitti kello 22.16:
"
Eikö se, että Aaltonen uhkaa mennä vierailulle erään kommentoijan kotiin, ole henkilökohtaisuuksiin menemistä ja nettipoliisina toimimista?
"
Jotain tarkkuutta näihin vuodatuksiinne, kiitos.

Mittä sitten yleisesti näihin nettipoliisi-juttuihin tulee, niin arvoisien anonyymien on hyvä tietää sekin, että minulla on myös tämän blogin (jota nyt luette) käyttäjätunnus ja salasana. Tein niillä nämä kommettikenttämuutokset. Joten olkaa varovaisia...ties vaikka kyttäisin täälläkin :)

Alkaa sitten selvitä tuplatalouspäällikkö-tilanne- olen siis ollut päättämässä Vehmassalon yhdistymisestä. Kannan siitä poliittiisen vastuuni jaettuna 43:lla. Tosin ei meille taidettu pahemmin avata asiaa hierarkiatasolla. Tai sitten avattiin. Myöhäisitä se on nyt. Sisäisiin selvitysmiehiin tai naisiin meillä ei taida olla liiemmin varaa enää jatkossa ja tämäkin asia menee lisäselvityksiin. Hyvä, että tuli ilmi.
Harto Forss kirjoitti 07.09.2010 - 08:53
Mitähän tuosta terveyskeskus säästöjen valtuusto käsittelystä oikein tulee? Perusasiatkin on täysin hakusessa vaikka niitä on monet kerrat toistettu. Terveyskeskus on U:kin, Aluesairaala Varsinais-Suomen Erikoissairaanhoitopiirin. Kj:llä ei ole mitään käskyvaltaa Aluesairaalaan.
Kiitos Juha kommenttikentän suurentamisesta. Olen sen jälkeen vaihtanut salasanan, joten blogiini uskaltaa edelleen kirjoitella nimimerkillä ja anonyyminä. Mitä tulee henkilöön kohdistuvista kirjoituksista niin me blogia pitävät ja kunnallispolitiikassa mukana olevat olemme asettaneet itsemme altiiksi myös nimeltä mainituille arvosteluille. Hyvän maun mukaista sen tietenkin pitää olla. Muutenkin palamisjätteen kansanomaista nimitystä ja muita vastaavia sanoja käytettäessä pitää olla harkintaa.
oletteko huomanneet kirjoitti 07.09.2010 - 11:08
että juha aaltonen esittää aika ikävän uhkauksen tuolla javan blogissa 6.9. klo 19.47. Mahtaako noissa kiristysjutuissa olla perää? Toivottavasti ei, sillä se olis kyllä surullista, jos niin pitkälle mennään.
Harto Forss kirjoitti 07.09.2010 - 11:22
On tuo Katainen herkkänahkainen. Jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun hän puuttuu vapaaseen tiedonvälitykseen. Taitaa olla suljetun yhteiskunnan kannalla.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp
mitä klo 11.08 kirjoitti 07.09.2010 - 11:26
tullut kommentti tarkoittaa?
visainen juttu kirjoitti 07.09.2010 - 12:43
Harto Forss kirjoitti 07.09.2010 - 08:53
Kiitos yllä olevasta kommentista sitä samaa olen itsekkin huomannut.Toivovottavasti tämä nyt tuli kaikille selväksi.
Täälä liikkkuu, niin paljon väärää tietoa, varmaan suurin osa tahattomasti.HYvä niitä on välillä korjailla, että ei jäisi vääriä olettamuksia.
Kyllä koko asia on visainen juttu.
Veikkaan , että se ei ole edes ammattilaisille helppo juttu.Täytyy muistaa ei löydy ihmistä joka tietää kaiken koko paletista.
Varsin usein paletin johtaja ei edes tiedä mitä väliportaassa tapahtuu saatika lattiatasolla.

Ei huolta kirjoitti 07.09.2010 - 12:58
Kyllä ne terveys hommat valtuustossa hoituu. Ovathan porvariliiton terveyspoliittiset ideologit Java Valkonen ja Lisa Pelttari.
miten kirjoitti 07.09.2010 - 13:08
valtuutettu ja as:n johtaja liittyy toisiinsa? eikö valkosen paikalla pitäsi lukea tk:n johtaja sari koistinen.
merja ja juha kirjoitti 07.09.2010 - 14:07
keskustelevat. on se juha ilkeääkin ilkeämpi ja merja puhtoisin pulmunen. jotain rajaa jo, kiitos.
Petu kirjoitti 07.09.2010 - 14:24
On sillä Juhalla kuitenkin sellaiset taustavoimat, joita pikkukaunpungissa ei voida edes kuvitella. Eikä hän ilmeisesti niitä tällaisessa paskatouhussa edes tarvitse.
maailamassa on tahtamussa kummallisia asioita, ei ne ole näin yksinkertaisia kuin U:gin talous!
Forss kirjoitti 07.09.2010 - 14:31
Ala jo poistaa henkilöön meneviä kommentteja vai odotatko asianosaisten itse pyytävän?
Sinne vaan kirjoitti 07.09.2010 - 14:46
Sinne vaan koko tää porukka jonon jatkoksi ja hoidettavaksi t-keskukseen, a-sairaalaan tai e-hoitoon. Teidänkö pitäisi päättää näistä asioista? No way.
Ei huolta kirjoitti 07.09.2010 - 15:06
Ei ideologin tarvitse olla määrätyssä paikassa töissä. Sitä paitti Koistinen on demari.
Jorma Aaltonen kirjoitti 07.09.2010 - 15:14
Harto, tuo 13,25 kommentti on aika vaarallinen, täyttää selkeästi jo kunnianloukkauksen puitteet. Varmaan on kopioitu jo sinne sun tänne.

siinähän on syyte kiristyksestä ja uhkailusta, joka ei pidä paikkaansa
Anonyymi kirjoitti 07.09.2010 - 15:25
Olen samaa mieltä. Jos tuosta saa rikosasian, kommentoija joutuu housut kintissa kiinni ja bloginpitäjäkin on kusessa.
Ei nyt sentään pitäisi liian vapaata blogia pitää, vaikka siinä mielipitten kirjoa onkin.
Toisaalta: tuosta saa jo asian, koska se on ilman muuta kopioitu
Harto Forss kirjoitti 07.09.2010 - 15:50
Poistin kommentin joskaan en tiedä mikä siinä nyt oli niin erikoista. Varsinkaan, kun en tiedä mainittua Juhan kommenttia. Ei ole blogin pitäjä virtsassa.
Olli kirjoitti 07.09.2010 - 15:51
Mitä merkitystä on enää blogilla (logeilla), jos yksi mies (Juha A) huseeraa toisten blogeissa kontrollerina? Muuten: kommentista on kaikella tavalla vastuussa yksin sen kirjoittaja.
Petulle kirjoitti 07.09.2010 - 16:05
Juha keksi taas uuden nimimerkin Petu. taidat olla ihan Bill Gatesin kaveri.
tiedoksi kirjoitti 07.09.2010 - 17:03
jorma aaltoselle, etpä taida olla veljesi vartija.
Anonyymi kirjoitti 07.09.2010 - 17:27
Tuolla Jorma A:n blogissa Mäenpääkin ihmettelee jo Ugin kriitikoiden touhua. itketään jatkuvasti ettei saada puheenvuoroa (1 kerran on keskeytetty aiheesta) ja kaikkea muuta kamalaa mikä heitä on kohdannu. Miksi he eivät tee mitään laki on olemassa. Todellisuudessa he eivät tee valtuustossakaan mitään, eivät edes eteisessä sano "mää meinasi sanno" niinku eräs toinen harmaahapsi. Viikon kuluttua aloitetaan meteli blogissa, oletetaan kaikkien jo unohtaneen ettei heillä ollut mitään esitettävää kokouksessa.
jorma Aaltonen kirjoitti 07.09.2010 - 18:12
Eiköhän nuo ole jo salasanansa vaihtaneet, joten blogeilla on merkitystä, ei alan insinööri pysty sinne mitään rotankoloja jättämään. Itse arvostan sitä, että blogistit ovat näin hyvässä hengessä voineet toimia. Eikä siellä toisen tiedostoissa, tällä tarkastelulla, voi löytyä kuin "anonyymejä". En itse ainakaaan saa selville muuta.

En myöskään ole veljeni vartija, mitä vartioitavaa hänessä on ollut? 15 vuotta vanhempana ei ole edes ollut aihetta.

Mäenpää ihmettelee ihan aiheesta. Hän olisi vienyt Antolan jo pariin otteeseen tarkistettavaksi. Olisi Kari Kosken sanelupolitiikka ainakin hetkeksi saanut leyhyytellä ahteriaan.

Onhan se jo vitsi koko maakunnassa, että yksi mies vie koko palettia parin työväentalon kummituksen kanssa... ja se mikä lie, korihain kanssa.



on tämäkin kirjoitti 07.09.2010 - 18:32
ihmeellinen blogi. Välillä puhutaan ihan hyvää asiaa, kysellään ja vastaillaan, niin eikös jumalauta taas ja aina tule joku ja jahtaa jotain ihmistä. Emmekö me ukilaistet todellakaan parempaan pysty?
-Juha A.- kirjoitti 07.09.2010 - 22:08
Täälläkin on kuulema mennyt ihanasti edeten tämä päivä. Oikein kuulema "asiakeskustelua" on ollut ja jotain on näemmä poistettukin. Kuultu kyllä on poistetun kommentin sisältöä.

Kello 18.32 tullut kommentti onkin pitkästä aikaa osuva!
Meillä on kirjoitti 07.09.2010 - 22:25
sana vapaa.Olen kuulut on kaupunki tuolla,jota johtavat ............................................ tosi on.
pelle peloton kirjoitti 07.09.2010 - 22:48
On tämä polititiikka ihmeellistä.
Yksityisellä sektorilla joku olis jo saanu lopputilin
Älä kirjoitti 07.09.2010 - 22:58
sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Eikö? kirjoitti 08.09.2010 - 07:38
"Ei ole blogin pitäjä virtsassa". Totta varmaan siinä suhteessa, ettet vastaa muiden kommenteista. Muuten kyllä.
Anonyymi kirjoitti 08.09.2010 - 11:29
"-Juha A.- kirjoitti 06.09.2010 - 18:36
Minä teen tietoisesti näitä provokaatiokysymyksiä ja -letkautuksia, jotta mielenkiinto pysyisi yllä ja saisi aina jonkun tarttumaan näihin kysymysvastauskoukkuihin."
Miksi haaskata aikaa tällaiseen? Eikö valtuutetun kannattaisi keskittyä asialliseen keskusteluun? Aiheita varmaan riittää, eikä hyvä keskustelu pysähtyisi turhanpäiväiseen väittelyyn.
39 valtuuettua ovat hiljaa kirjoitti 08.09.2010 - 11:36
he siis tekevät sitä valtuutetun asiallista työtä olemalla hiljaa. kiitos ajankäytöstänne ja vainnäöstänne aaltonen, forss, tähtinen ja valkonen. tiedämme ainakin mitä te 4 ajattelette, muista 39 valtuutetusta tiedämme ainakin nimen.
Anonyymi kirjoitti 08.09.2010 - 11:48
Anonyymille (11.29). Niin, voisihan sitä panostaa "suoraan toimintaan" (keskusteluun). On noita letkautuksiakin joskus oltava.
no forss kirjoitti 08.09.2010 - 16:56
juha a väittää että on ollut kh:n tiedossa tämä aluesairaalan ja terveyskeskuksen johdon hiljaiselo. miten on?
harmin paikka kirjoitti 08.09.2010 - 17:38
et sää hartko rupesis sensuroima kommentei. Ihmettelen kovast, et virkamiähii saa pilkat ja haukku nimel, mut, mut ans olla ko joku sano väärä sana aaltoseest tai jaavast, ni synty kauhi itku.Joka leikkihi ryhty se leikin kestäkkö.
Anonyymi kirjoitti 08.09.2010 - 17:56
keitä virkamiehiä täällä anonyymit on nimillä haukkuneet ?
Omalla nimellään saakin haukkua, jos kantaa itse siitä vastuun!
niipä niin kirjoitti 08.09.2010 - 18:06
tullaan näköjään harto forssin blogiin kirjoittelemaan epämääräisiä syytöksiä täynnä olevia kommentteja niin johtavista virkamiehistä tai blogeja pitävistä valtuutetuista ja luullaan että täällä saa sanoa mitä tahansa. ei kai se nyt ihan täälläkään forssillakaan onnistu. kun kirjoitatte nimellä syytöksenne niin johan kommentit varmaan saavat täälläkin olla. koittakaa sitä. sen luulisi toimivan täälläkin blogissa.
Miten meillä? kirjoitti 08.09.2010 - 18:45
http://yle.fi/alueet/lappi/2010/09/inarin_sosiaali-_ja_terveyslautakunnan_puheenjohtaja_erosi_1965340.html
Järjestelmä kirjoitti 08.09.2010 - 18:47
Tää järjestelmä-ouninki jonka juha a aloitti olikin hänen itsensä keino selvittää mitä mahtaas ny tähähän vateso-kokonaisuuteen kuulua. Ei se mittään, moni kirjoittelee pehmeitä ja panee toiset töihin. Moni kirjoitta sen takee että siinä selviää asia ittellekin, jos selviä.
mitä tarkottaa vateso? kirjoitti 08.09.2010 - 18:52
kun ei tiä moista lyhennystä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri