Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

20.09.2010 - 20:03

 Hallitus oli aika läpihuutojuttu talouden ja tavoitteiden toteutumaa huomioimatta. Muut asiat menivät nopeasti ja yksimielisesti. Tähtinen esitti, ettei mentäisi Varsinais-Suomen kestävän kehityksen yhteistyöhön, mutta häntä ei kannatettu.

Ei talouden toteutumaankaan enää mitään voi. Keskusteltiin mitä voisi vielä tehdä jatkossa. Plussaakin jonkin verran oli. Asukasmäärä on hieman noussut ja U:kin työttömyys oli eka kerran pariinkymmeneen vuoteen Varsinais-Suomen keskiarvoa parempi. Melkein %:in. Ei se meidän elinkeinopolitiikka ole tainnutkaan ketuille mennä.

Tuloveron tuotto näyttää olevan 0,5 milj/€ ennakoitua parempi ja yhteisöveron tuotto 1,5 milj/€. Verotilitykset ovat nousseet viime vuoteen nähden 4,7%. Tulojen kasvu ei riitä, menot on kasvaneet nopeammin. Soten ylitys on lähes 5 milj/€ ja se tulee lähes kokonaan terveyspalveluista. Loppu vuodesta saattaa kuluvasta viikosta tulla vielä erikoissairaanhoidon osalta melkoinen lasku. Tk:sta on nyt henkilökuntaa lomautettuna. Vuodeosastoille ei voda ottaa nyt uusia potilaita ja he ovat erikoissairaanhoidossa enemmän kuin tuplasti kalliimmilla paikoilla. Samoin esh:n päivystys on nyt kovilla tk lääkärien ollessa lomautettuna.  Lomauttaa vaan piti vaikka kokemuksesta tiedettiin miten tulee käymään.

Investointeja on toteutettu tämän vuoden rahoista toistaiseksi ainoastaan 38,1%. Liikelaitokset ovat pääsemässä tavoitteeseensa. Ainoastaan kaatopaikka on jäämässä hieman alijäämäiseksi. Tämä johtuu siitä, että jälkihoitoa tehtäessä paljastui kaatopaikan vierestä metsittynyt alue entiseksi jätealueeksi. Tämän johdosta jälkihoito ylittyy 230 000€:lla. Pikäaikaista lainaa kaupunki on ottanut 5 milj/€. Koko vuoden tulos on jäämässä 2 milj/€ alijäämäiseksi.

Anonyymi kirjoitti 20.09.2010 - 21:14
U:kin työttömyys oli eka kerran pariinkymmeneen vuoteen Varsinais-Suomen keskiarvoa parempi. Melkein %:in. Ei se meidän elinkeinopolitiikka ole tainnutkaan ketuille mennä.
Edellinen kopsattu harto alustutekstistä.
Mistä harto tietää miten henkilöt on työlistynyt.
Ukilaiset voivat myöskin työlistyä ukin ulkopuolella
Plus ja Miinus kirjoitti 20.09.2010 - 21:24
Menot kasvavat enemmän kuin tulot. Elinkeinopolitiikkaa tulee seurata tarkasti sillä siellä "tuomari ja pyöveli" ovat sama virkamies. Näyttää siltä, että "kusessa" ollaan mutta vähemmän kuin enemmän. Menot on saatava kuriin, ei säästämällä vaan tehostamalla. Löytyy varmasti toimintoja ja palveluja joita ei kukaan käytä tai tarvitse mutta niitä varten on tuottajia. Turhan työn tekeminen on karsittava ja etsittävä ne päivittäiset turhat työt joista syntyy minuutteja ja tunteja ja yhteensä henkilötyövuosia. Prosessien kehittäminen ei ole tuonut sitä mitä odotettiin, Fokus on ollut vanhan kuvauksissa eikä uuden kehittämisessä. Prosessien kehittämisen tuloksia(?) ei ole pystytty realisoimaan käytäntöön. Palvelutuotannon kehittämiseen on panostettava enemmän jotta voidaan mm. laskea palveluiden kustannukset ja toteutusvaihtoehdot. Konsulttien käyttöä pitää vähentää ja kouluttaa henkilökuntaa. Toimintojen ulkoistuksessa strateginen osaaminen ja vaihtoehtojen kilpailuttamisen edellytykset pitää olla kaupungilla.
jokos virkamiehet ovat kirjoitti 20.09.2010 - 21:44
suunnitelleet mihinkä käytetään Pyhämaan pältistä ja metsänmyynistä saatavat ekuset.
-Juha A.- kirjoitti 20.09.2010 - 21:44
Kiitos hallitusinfosta.
Pari kolme asiaa heräsi sen johdosta.
Kirjoitit, että:
"
Asukasmäärä on hieman noussut ja U:kin työttömyys oli eka kerran pariinkymmeneen vuoteen Varsinais-Suomen keskiarvoa parempi. Melkein %:in.
"
Onkohan työttömyydessä mukana myös autotehtaan ryhmälomautetut? Vai ovatko ne jo päättyneet?
Ja varmaan tarkoitat prosenttimerkilläsi (%) %-yksikköä?

Entäs sitten tämä ao. "vahinko", jonka selitysteksti on kopioitu esityslistan pykälästä:
"
Elinkeino-osaston vuoden 2010 talousarviosta on vahingossa jäänyt pois 100.000 euron varaus kehittämismäärärahoihin. Osaston talousarvioon esitetään tämän takia 100.000 euron lisämäärärahaa.
"
Että rahaa esitetään anottavaksi valtuustolta vai?

Ja just joo. Että oli kaatopaikan vierestä löytynyt jätealue. Täytyy vissiin tehdä alueelle tutustumiskäynti.
Voiko Turhempaa kirjoitti 20.09.2010 - 22:15
luottamushenkilöä olla kuin se joka nuuskii joka nurkkaa ja valvoo olemattomia yksityiskohtia muka kuntalaisen asialla. Ei kuulu luottamushenkilön "toimenkuvaan" tai no sitten kuuluu jos muuhun ei pysty. Näitä peruutuspeilin kautta katselijoita ei tarvita. Jätän nyt nimimerkin kertomatta vai miten se nyt meni. Voin olla kertomattakin sen tai sittenkin kerron, en kerro. Kunhan vihjailen ja perun sanomani samassa lauseessa.
J.A. ON kirjoitti 20.09.2010 - 23:06
jo vissiin Antolan tuuraaja vain joko konsultina
olet oikeassa kirjoitti 20.09.2010 - 23:15
ukissa tarvitaan lisää päättäjiä jotka käyvät vain kokouksissa ja sanovat jaa ja ei jos kysytään. Ulos sellaiset heti jotka tonkii asioita koska ne haittaa virkamiesten töitä.
hei sää Voiko Turhempaa kirjoitti 20.09.2010 - 23:33
kuka on sun suosikkipäättäjä niinku ukissa. mun mielestä hyvä päättäjä on aktiivinen joka suuntaan ja saa se katsoa peruutuspeiliin jos on tarvis.
harmittaa taas että joku tuli pilaamaan harton hyvän alustuksen. jonkulle on pääasia nimellään kirjoittavan kaupunkinvaltuutetun mollaus.
lomautuksista kirjoitti 20.09.2010 - 23:52
eikö hallitus esittänyt asian valtuustolle? sinähän olet hallituksessa. äänestitkö lomautuksia vastaan molemmissa paikoissa?
Harto Forss kirjoitti 21.09.2010 - 05:25
Tilastot ovat myös siitä missä käydään töissä. Nyt en ole vähäänaikaan nähnyt niitä, mutta ne on yleensä olleet aika samansuuruiset täällä töissä käyvät ja täältä muualla kävijät. Tätä tapahtuu kaikista kunnissa.
Olen jo lukemattomat kerrat kertonut miten kaupungin päätökset tehdään. Valtuusto päättää, hallitus toteuttaa.
anonyymi3 kirjoitti 21.09.2010 - 08:32
Taas täällä vieraili kommentoijana herra, jolla on sellaista neroutta, että sillä luulisi olevan monella saralla käyttöä, yhdelläkään työnantajalla ei luulisi olevan varaa olla hyödyntämättä tätä neroutta...Ja just joo...
vai unohtui määräraha kirjoitti 21.09.2010 - 08:32
mitäköhän meiedän osalstolle sanottas jos esitettäs 100000 euron unohdusta? tulis uudet varotukset varmaan.
Harto Forss kirjoitti 21.09.2010 - 09:17
Edellisen alustuksen kommenteissa kysyttiin Salivaara & Partnersin esittämän listautumismallin toteutumisesta. Se on parhaillaan toteutuksessa.
täälläkin on  kirjoitti 21.09.2010 - 09:27
jotain kysymyksiä jos viitsii vastata. tietenkin jos kysyjä on väärä niin ei sitten mitään.
Harto Forss kirjoitti 21.09.2010 - 09:36
Vastaan valikoimatta kaikkiin kysymyksiin. Jos nyt tarkoitat Juhan kysymyksiä, niin oletin niiden olevan toteamuksia. Mitä muuta % tarkoittaa? En tiedä autotehtaan lomautusten tilasto ajankohdan tilannetta. Kaikki lisämäärärahat antaa valtuusto.
Anonyymi kirjoitti 21.09.2010 - 15:45
Kliffaa hei, että kaatopaikkaasiamies Aaltoselle löytyi töitä.
Jukka Sepalus kirjoitti 21.09.2010 - 20:19
Mites ihmiset voi olla noi itsekkäitä ja typerii, että vastustava öljysäiliön rakentamist satamaan? Menkööt vaik 100-200 työpaikkaa mut sitä ei rakenneta. Tuollaiste ihmiste täytyy olla eläkeläisiä tai sit niil on niin varma työpaikka et ajatteleva menkööt työpaika ei koske mua. Sitten on noi Javat ja Juhat jok ajattelee siit saavas vaan kannatust. Ei sen tehtaan tartte toimit ku 2-3 vuotta nii se pytyn hinta on tullu takasin jo veroist.
Mmistäköhän sepaus kirjoitti 21.09.2010 - 20:25
ammentaa ajatuksensa? Kukaan ei tiedä mikä tulee olemaan yrityksen kotipaikka mihin se maksaa veronsa tai kuka sinne otetaan töihin.
Millä perustelet että kaupunkin pitää rakentaa se säiliö kun meillä on muutenkin velkaa liikaa?
vastaus puuttuu kirjoitti 21.09.2010 - 21:38
lomautuksista kirjoitti 20.09.2010 - 23:52
eikö hallitus esittänyt asian valtuustolle? sinähän olet hallituksessa. äänestitkö lomautuksia vastaan molemmissa paikoissa?
JOku kysyi hartolta tälläisen kysymyksen ei ole vielä vastannu.
En tiedä kaipaako kysyjä vastausta tai joku muu.
Mutta kun harto sanoi vastaan kaikkiin kysymyksiin valikoimatta.
jep jep kirjoitti 21.09.2010 - 21:59
juu juu ei ei sitten vaan Forssilta kysytte hänen säästömallinsa ja äänestätte herraa taas. Juu juu ei ei jatkuu. Hyvä mietin on olla.
Vastaus puuttuu kirjoitti 21.09.2010 - 22:51
Minä vastaan huomenna tähän esitettyyn kysymykseen.
Ja kaikki voi tarkistaa. Miten asian laita on.
Vaikka kysymys oli tarkoitettu hartsalle todennäköisesti.
Ja vielä sillai ettei asia jää kellekkkään epäselväksi.
En kehu enkä moiti ketään pueluetta.
Kun näköjään kansa haluaa totuutta.
Se on kyllä totta politikoilta saa vastauksia, juu,juuu, juuuuu ja ei,eii, eiiiiii.
Kyllä aika vaikea on saada todellista totuutta, kun ne ihmiset jotka eivät ole aktiivisesti/tai halua ottaa asioista selvää olemme vain lehdistön ja plokkien pitäjien tiedonsaannin varassa.
Emme tiedä mitä todellisuudessa tapahtuu, kun on myös henkilökohtaisia kaunoja, jotka paistaa läpi näissä kirjoituksissa saatika mitä tapahtuu kulisseissa.
Muistakaa toisten virheistä maksaa aina joku muu kuin henkilö itse??????????????
Olli kirjoitti 21.09.2010 - 22:54
Elämä on. "U:kin työttömyys oli eka kerran pariinkymmeneen vuoteen Varsinais-Suomen keskiarvoa parempi". Työttömyyden kehityksen trendi on ollut koko kesän alaspäin. Elokuun lopun työttömyysaste on 10,1 prosenttia. Se on enemmän kuin koko Vakka-Suomen, enemmäm kuin koko Varsinais-Suomen ja enemmän kuin koko Suomen. Ei ole olemassa mitään työttömyyden Varsinais-Suomen keskiarvoa. Varsinais-Suomen työttömyysaste on maakunnan työttömien määrän suhde maakunnan työvoimaan. Eihän se käy että lasketaan joitakin kuntien työttömyysasteiden keskiarvoja.
ollille kirjoitti 22.09.2010 - 00:34
oli miten oli.
Kun viimeinen laiva lähtee pernosta.
Vaikuttaa noin 50 henkilöä lisää työttömiä ukiin.
Olli kirjoitat tekstiä mikä aukee helposti nyt ei auennu
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 04:49
Olen vastannut tuohon lomautus päätökseen useita kertoja. Valtuusto päätti ilman hallituksen esitystä henkilöstösäästöistä tiukan äänestyksen jälkeen. Olin säästöjä vastaan. Tähän ilmeisesti tulee taas vakiokommentteja. Henkilöstösäästöjä ei voi ottaa kuin antamalla lopputilejä, tai lomauttamalla. Henkilöstöä on vähennetty jo vuosia siten ettei täytetä eläköityvien paikkoja.
Ei minullekkaan auennut Ollin kommentti. En tiedä miksi työttömyysastetta ei voi laskea pienemmissä yhteisöissä. Pienempiin mentäessä aina tärkeämmäksi tulee. Tärkein viimeksi, mikä on tilanne omassa huushollissa. Tietenkään ei missään ole kunnan omat työpaikat se joka vaikuttaa %:in. Kyllä uhkaavia tilanteita on jo ja varmasti tulee lisää. Perno on selvästi iso ja toteutuva uhka.
Kerros nyt Harto mitense kirjoitti 22.09.2010 - 07:27
säästö syntyy,kun kuitenkin työt täytyy tehdä ja käytetään yksityisiä,tekeekö ne ilmaiseksi vain tekemisen ilosta.
Anonyymi kirjoitti 22.09.2010 - 07:45
Jukka Sepalukselle, tuleeko pytyn hinta muutamassa vuodessa? Laskepa uusiks!
Pytty pelkästään maksaa pari milj. Kyseessä öljy, pytty tarvitsee myös sen mukaiset turvasyst, tämä maksaa tuohon päälle vielä vähintään milj, kyseessä elintarvike, voiko sitä taivasalla lastailla, vaatinee jonku katoksen vähintään, mitä tämä maksaa, ja kun kyseessä öljy, pytty vaatii vähintään kymmenen vuoden päästä kunnostuksen, mitä maksaa/kuka maksaa
veronmaksajat kirjoitti 22.09.2010 - 08:59
maksaa polittikkojen ketkut. Mikä oli sitten Forssin säästökeino ellet ollut lomautusten takana? velkaa ja veroa lisää varmaan.
Olli kirjoitti 22.09.2010 - 09:04
Harto: viestini oli yksinkertainen. Puhut työttömyyden Varsinais-Suomen keskiarvosta. Sellaista ei voi olla, sen paremmin kuin sinun omien raajojesi keskiarvoa. Raajoja on neljä. Kuntien työttömyysasteista ei saa laskea maakunnan työttömyysasteen keskiarvoa. -Sitten tää: "En tiedä miksi työttömyysastetta ei voi laskea pienemmissä yhteisöissä. Pienempiin mentäessä aina tärkeämmäksi tulee. Tärkein viimeksi, mikä on tilanne omassa huushollissa. Tietenkään ei missään ole kunnan omat työpaikat se joka vaikuttaa %:in". Olipa kerran työpaikka (tai perhe), jossa oli viisi työntekijää (Työssä käyvää perheenjäsentä). Yksi joutui työttömäksi. Työpaikan (perheen) työttömyysaste on 20 prosenttia. Viimeistä lausettasi en ymmärrä ollenkaan, "kunnan omat työpaikat se joka vaikuttaa %:iin" Kunnan työttömyysastetta ei liioin voi laskea työpaikkojen työttömyysasteiden keskiarvona. En osaa sitä sen selvemmin sanoa. Muualta saa sitten selvempää tekstiä.
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 10:06
Olen monet kerrat kertonut etten kannata lomautuksia enkä palvelujen yksityistämistä. Olen lukemattomat kerrat kertonut, että odotetaan taloustyöryhmän tuloksia. Palveluissa ei ole vähentämisen varaa. Meidän pitää turvata kaikille kuntalaisille terveyspalvelut.Rikkaat pystyy ne aina hankkimaan. Korotetaan vaikka vero% ellei mitään muuta löydy. Miksi minä joudun vastaamaan lomautuksista vaikka olin niitä vastaan? Miksi ei niitä veijareita jotka äänestivät lomautusten puolesta ja tietävät kaiken ja ovat aina oikeassa laiteta vastuuseen?
En tiedä miten Varsinais-Suomen työttömyys% on laskettu. Ei sitä tietenkään niin voi laskea kuin kirjoitit. Ainoa oikea tapa on laskea koko maakunnan työllisestä väestöstä ja työttömien määrästä. Kyllä se sen perheen työttömyys% silloin on ja tuntuu varmasti 20%:lta. Siitä lauseesta jäi pois "ainoa" kirjoitan kovin hätäisesti enkä tarkista tekstiäni. Huomasin itsekkin sanan puuttumisen.
Anonyymi kirjoitti 22.09.2010 - 11:08
No niin kaikentietävät ja erehtymättömät Java, Rake ja Juha. Miksi halusitte lomauttaa?
Mökinmatti kirjoitti 22.09.2010 - 12:14
En tiedä lomautuksista, mutta sen tiedän, että en aio olla maksajan paikalla kovin kauaa kaupungissa, jossa ylläpidetään (rakenteita perkaamatta) omaa virkamieskastia.
kaupunki on saatava toimimaan tehokkaammin! Johtajuutta siis tarvitaan.

Huom. en sanonut "Johtajaa", kuten eräs lähipiiri sen taas pian tulkitsee
Olli kirjoitti 22.09.2010 - 12:38
Harto, olet kyllä kummallinen kinaaja. Ole mun puolestani, ja puhu maakunnan työttömyysasteen keskiarvosta jos vasemmistoliitossa niin on tapana. Siitä kaiki alkoi! Perheessä ei ole työttömyysastetta, vaan työttömiä. Työttömyysaste on tilastollinen suure, jolla on jokin luotettavuusarvio. Perheen työttömyysaste 20 antaa olettaa että perhe on hyvin suuri ja asteluku luotettava. Perheessä on yksinkertaisesti yksi työtön.
Ennakkoarvio Ukin työttömyysasteesta syyskuun lopussa on noin 10,5 prosenttia.
lomautuksia vastaan kirjoitti 22.09.2010 - 13:45
mikä oli sitten vasemmiston tai harton säästökeino tälle vuodelle? kai tästä vuodesta puhutaan? harto taisi vastata jo ensi vuoden asioita.
VASTAUS kirjoitti 22.09.2010 - 14:08
Anonyymi kirjoitti 22.09.2010 - 11:08
No niin kaikentietävät ja erehtymättömät Java, Rake ja Juha. Miksi halusitte lomauttaa?

Haluan vastata poikien puolesta.
He äänestivät kaikentietävän ja
erehtymättömän kaupunginjohtajan
esityksen mukaan. Siinä se eikä
poikien edes tarvi vaivautua tähän.
Tässä perusteltu vastaus.
SUOJATYÖPAIKKA kirjoitti 22.09.2010 - 15:16

Harto tietenkin vasemmistolaisena ymmärtää ja jopa suojelee kunnan suljettua sektoria ja sen työntekijöitä.- Ja on sitä mieltä, että lomauttaa ei voi ketään, kaikilla on kädet täynnä töitä.

MUTTA mitenkäs selität tällaisen mysteerin. - Kun Mörnessä arkistopäällikkö eläköityi, tiedotusssihteeri lähtee eläkkeelle 1.1.2011 ja Ossi Pelttarikin yht'äkkiä jäi eläkkeelle, ketään ei palkata heidän tilalleen ? Kun hommat nyt hoituvat ilmankin, olisiko Mörnessä kuitenkin jossain kohtaa KLAPPIA - eli pärjättäisiin vähemmällä väellä ??? - Eli voitais jopa lomauttaa ??

Mökinmatti kirjoitti 22.09.2010 - 15:24
Kunnalla on valtion toimesta tietysti myös ns. lakisääteisiä tehtäviä, joihin on oltava henkilö.Valtionavut eivät ole olleet balanssissa lisääntyvien tehtävien kanssa.
Mutta tuo on kiistatta (kommentti 15,16) totta. Hommat hoituu vähemmälläkin väellä. Paljon on puhuttukin Salon roolista elinkeinopuolella. Onhan se kaupunginjohtaja itse ne hommat hanskassaan pitänyt ja hyvin kaikkeen ehtinyt. Ja vielä itse itselleen hommannut luottamustehtäviä konserniyhtiöistä.
HALLINTOMIES kirjoitti 22.09.2010 - 15:45

- ymmärtää sen, että tiedotusvastuu voidaan jakaa. Mutta ettei olisi hallintojohtajaa ? -Eikös se ole sama kuin aiemmin kaupunginsihteeri ?-Ja eikö kunnan arkistoitivastuussa pidä olla joku ammattilainen ? -Eivät kai ne Anne Takala ja Kari Koski joka paikkaan kerkiä !
Ajattelija kirjoitti 22.09.2010 - 15:50
Tiedotussihteerinähän on toiminut Heli Kruuna-Rauvola, joka on ollutkin jo osa-aikaeläkkeellä. Arkistopäällikkö-nimityksen kohdetta en osannut kohdistaa.

Henkilöstöstrategian (v. 2004) mukaan kaupungilta jää vuoteen 2015 mennessä lähes 40% henkilöstöstä eläkkeelle, että kyllä näitä yhdisteltäviä hommia alkaa tulla kasapäin. Ei tämä nyt mikään uusi asia ole.
entäs kirjoitti 22.09.2010 - 15:56
yhteysjohtaja? joko hänelle tulee vaativampia töitä lisää?
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 15:56
Olli, ei yksi kinaa. Toivottavasti vielä koittaa päivä, että saan kirjoittaa jotain ilman sinun puuttumistasi. Täällä puhutaan 2:sta asiasta, hallinnon virkamiehistä ja palvelujen tekijöistä. Hallintoa on karsittu ja karsitaan edelleen kuten nyt tapahtuu. 3 lähtee eläkkeelle yhtään paikkaa ei täytetä. Pääasiallinen kaupungin työ tehdään palveluissa ja niitä olen puolustanut. Niissä ei ole juurikaan työntekijöiden vähentämistä. Tekninen puoli on jo käytännössä ajettu alas. Opetuspuoli on aina ollut kunnossa. Ei työntekijöitä ole ollut välttämättä tarvittua enempää. Nyt käydään sosiaali- ja terveyspuolen kimppuun. En tiedä siellä olevan tarpeettomia palveluja ja liikaa henkilökuntaa. Osoittakaa toisin, mikäli tiedätte. Tämän vuoden talousarvio päätettiin yksimielisesti. Mitään oleellista muutosta ei tullut miltään taholta, ei minultakaan. En ole myöskään päivästä toiseen haukkunut muita talouden kiville ajamisesta. Miksette kysy näiltä nalkuttajilta mitä he esittivät tämän vuoden budjettiin? Olen hyvin pitkään ajanut työkseni työntekijöiden etuja. En aioi kääntää takkiani, varsinkaan tämän johtaessa epätasa-arvon lisääntymiseen. Kaikille pitää taataa kunnollinen terveyden-, lasten-, vanhustenhoito ja kaikin puolin turvattu elämä.
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 16:02
Kyllä niin on hallinnossa tuumittu, että kerkiävät. Monille hallinnossa tulee töitä lisää, samoin yhteysjohtajalle. Arkistopäällikköä ei ole ollut vaan arkistonhoitaja Pirkko Varjo. Muistakaa nyt, että hallinto on vain pieni osa kaupungin kenttää. 40%:n henkilöstö poistuman täyttämättä jättäminen johtaa hyvin monien tehtävien ulkoistamista. Ilmeisesti sellainen ei ole mahdollista ilman terveyskeskuksen yksityistämistä, kaatopaikan myyntiä jne. Johtaako tämä kaupungin menojen? Ei johda vaan lisääntymiseen.
Anonyymi kirjoitti 22.09.2010 - 16:17
A-studio YLE TV1 21.05 - 21.40 Suomen uudet maahanmuuttovastaiset puolueet. Politiikan rahoitus. Hyödyttömät sivarit. Jäähyväiset talouskasvulle?
Reunahuomautus kirjoitti 22.09.2010 - 19:01
Pirkko Varjo oli arkistopäällikkö ja mm. keskusvaalilautakunnan sihteeri.
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 19:10
Vielä kerran korjaus, tietopalvelupäällikkö.
Säästöt kirjoitti 22.09.2010 - 19:37
Eikö kaupungin eräs menojen pienentämisen keino liity juuri henkilöiden eläkkeelle siirtymiseen ja tilalle ei palkata uusia? Jos tästä ei pidetä kiinni niin silloin ei saada säästöjäkään. Toivottavasti jäljellä olevat työntekijät pystyvät jatkossakin hoitamaan myös eläkkeelle siirtyvien tehtävät. Tämä malli valitettavasti kaatuu muutaman vuoden kuluttua omaan mahdottomuuteensa, joten uusia säästökohteita pitää löytyä. Toisaalta ehkä esim. 100000 euroa kannattaa sijoittaa jos sillä saadaan 500000 euron säästöt. Pelkällä karsimisella ei pärjätä.
no mutta kirjoitti 22.09.2010 - 19:53
Mitä mahtaa tarkoittaa
Toisaalta ehkä esim. 100000 euroa kannattaa sijoittaa jos sillä saadaan 500000 euron säästöt.

Mistä saa noin hyvän tuoton?
LAKISÄÄTEISELLE VANHUUSELÄKKEELLE kirjoitti 22.09.2010 - 20:14

- kun työntekijä pääsee, niin työnantajan kaikki henkilöstökulut, niin palkka- kuin sivukulutkin loppuvat siihen paikkaan. Samoin tämän matka-, kurssi- ym. työympäristökulut. Tämä on ehdottomasti kaikkein paras säästökohde, koska em. säästöt kertautuvat tulevina vuosina. - Jostain Pelttarista tullee hyvinkin lähes 100.000 euron menosäästö vuosittain - edellyttäen ettei sijaan palkata ketään toista eikä muitten palkkoja kompensoida.
- sen sijaan kaikki varhais- ja osa-aikaeläköitymiset sekä varsinkin työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiset ovat todella kallis potti kaupungille.
- yksityiset työnantajat paneat surutta työntekijänsä eläkeputkeen irtisanomisen kautta ja näin pääosin kassojen eli veronmaksijien kontolle.
- kaupungin käyttömenoista lienee > 60 % henkilöstömenoja, kyllä sillä sektorilla on se suurin säästöpotentiaali.....
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 20:20
Kyllä eräs keino on eläkkeelle siirtyminen. Se ei silti saa vaarantaa meidän palvelujamme. Kyllä minusta terveydenhoito puolellakin on selvästi näkyvissä keinoja jolla pystymme pienempiin kuluihin ilman ihmisten hoidon laiminlyömistä. Tosin tässä tarvitaan henkilökunnan vahvaa panosta. Mitä enemmän asiaan perehtyy sitä vaikeammalta tuntuu. Ei ole perätön sanonta, tieto luo tuskaa. Kyllä se on tietämättömyyttä vaahdota, työntekijöitä pihalle niin paljon, että saamme talouden kuntoon. Helppo konsti kyllä ja osoittaa sanojansa kyvyttömyyden perehtyä asioihin ja hakea uusia ratkaisuja. Ei luovuta palvelutasostamme.
Harto Forss kirjoitti 22.09.2010 - 20:23
Edellinen kommentti tuli kirjoittaessani omaani. Täyttä totta joka sana.
SÄÄLIKS KÄY kirjoitti 22.09.2010 - 20:44

- kaupungin työntekijöitä. Kun KAIKKI leimataan suojatöissä oleviksi laiskimuksiksi. Varmaan sellaisiakin on, mutta valtaosa niistä HARTON tarkoittamista, erilaisissa kuntalaisten palvelutehtävissä olevista ovat täysin välttämättömiä. -Miksei vastaavia hommia yksityisen palveluksessa tekeviä ( vaikkapa Pulssin hoitajat )mollata ?? - Toki tuottavuutta voidaan parantaa, toimintaa tehostaa jne. muttei loputtomiin - ainakaan hoiva- ja hoitoalalla. TK
joko taloustoimikunta kirjoitti 22.09.2010 - 22:09
sai raportit eri hallintokunnilta mitä ei-lakisääteisiä palveluja eri hallintokunnissa tuotetaan.
sieltä se säästö lähtee liikkelle.
joko taloustoimikunta kirjoitti 22.09.2010 - 22:10
jatkan, että jos palvelutaso halutaan säilyttä harton mainitsemalla tavalla se tarkoittaa runsaita verojen korotuksia.
merja koski kirjoitti 22.09.2010 - 22:20
Merja koski kirjoitti 22.09.2010 - 22:16
Olen saanut "torilla" tänään tietää, että Aaltonen on väittänyt minun osallistuneen blogikeskusteluun. Aaltosen asiantuntemus ei tähän riitä, kuten kaikki tiedämme.

Jos jotain sanon, sen sanon nimellä.

Koen tämän julkistamisen kutsuksi tähän blogikeskusteluun, joskin se on minulle hyvin vastenmielistä. Tarkoitatko Juha Aaltonen, että minun on mm. julkistettava alkukesästä 2010 sattunut kiristämisyritys?
-Juha A.- kirjoitti 22.09.2010 - 23:05
Tervetuloa vaan Merja Koski bloggaajien joukkoon tällä kertaa ihan oikealla nimellä. Olisitkin tervetullut uusi ihan omalla nimellään kirjoittaja. Virkamiehiä täällä ei olekaan juuri näkynyt nimellään. Sen sijaan lukijoina kyllä.
Sinulla on kovia väitteitä. Saat menetellä niiden kanssa ihan miten parhaaksi näet.
Anonyymi kirjoitti 22.09.2010 - 23:51
Etkö merja pelkää, että leimaudut paskanpuhujaksi?
HETKINEN kirjoitti 22.09.2010 - 23:52
Missä Juha Aaltonen on väittänyt Merja Kosken osallistuneen blogikeskusteluun? Voitko kertoa sen paikan, Merja Koski?
tarkoittaako M.Koski kirjoitti 23.09.2010 - 01:08
sitä TORIPARLAMENTTIÄ JO TOIMII SIELLÄ MÖRNESSÄ JOSSA SELVITELLÄÄN TAVALLISEN KAUPUNGIN RUOHONJUURITASON HENKILÖKOHTAISET ASIAT SEKÄ NE HUONOTPUOLET EI NIISTÄ MITÄÄN HYVÄÄ LÖYDYKKÄÄN.
Olli kirjoitti 23.09.2010 - 02:24
"Olli, ei yksi kinaa. Toivottavasti vielä koittaa päivä, että saan kirjoittaa jotain ilman sinun puuttumistasi". Selvä, kirjoita mitä tahansa. En puutu. Älä koskaan, koskaan, myönnä olevasi väärässä tai puhuvan puuttuvin tiedoin. Selittele, selitä vaikka aasi siniraitaiseksi, en huomauttele. Sinulle ei kelpaa tieto geenitekniikasta eikä tilastomatematiikasta. Tarkoitit edellä varmaankin sitä, ettemme myöskään keskustele asioista enää. - Meille koittaa tk-konsulttien puheenvuorojen jälkeen ankeat ajat. Nyt paperit ovat puolueiden paikallisryhmittymien hallussa. Onpa jo kookoonnuttukin. Ei tule paperit julkisiksi ensi perjantaina, kuten kh:n puheenjohtaja ilmoitti tiistaina. Jään odottamaan, että ukin talouden onnistuneen saneeraajan suuri kunnia putoaa syliisi.
Harto Forss kirjoitti 23.09.2010 - 04:29
Kyllä kaikkea on tongittu. Ei meidän säästöt lähde liikkeelle ei-lakisääteisistä toimista. Ne on pieniä. Kyllä lakisääteisten tuottamista pitää kehittää.
Mitä ihmeen pahaa olen Olli sinulle tehnyt? Väännät kaikki kirjoittamani joksikin tunnistamattomaksi tyhmyydeksi.
Jukka Sepalus kirjoitti 23.09.2010 - 06:44
Olet sä Olli Harton kimpussa ku iilimato. Tietääkseni pakkomielteese löytyy lääkitys.
Anonyymi kirjoitti 23.09.2010 - 08:52
Kyllä Uudenkaupungin asioissa on otettava käyttöön retorisesti painavampi sana kuin "säästöt". Mites olisi "viides kolonna U:gissa". tai "parasiitti organisaatiossamme". Tai "kaupunki kaupungissa" (konserni).

Ehkä "kuntarahoitus kimpussamme". Johtajuuskriisihän ei tule kysymykseen, koska Kh on aina oikeassa ja tekee VAIN mitä valtuusto on päättänyt.
Harto Forss kirjoitti 23.09.2010 - 10:20
Onhan meillä johtajuus kriisi ellei valtuusto osaa tehdä oikeita päätöksiä. Laillisuus kriisiä ei ole, valtuustohan on päättänyt niistä asioista kuin kuuluukin ja hallitus ei ole ylittänyt toimivaltaansa.
Tarmo Kangas kirjoitti 23.09.2010 - 11:12

- että VALTUUSTO on täysin sen varassa, mitä asioita esityslistalle sille syötetään. Onko Harto esim. nykyiseen talousahdinkoomme liittyviä OIKEITA asioita ollut vielä listalla ?- Onko valtuusto vielä todella päässyt niistä päättämään ?-Talousarvion välitaseet toki on, mutta ne ovat TIEDOKSI, ei niitten yhteydessä käydyt puheenvuorot muutu päätöksiksi - eikä varsinkaan TEOIKSI, jotka KH panee täytäntöön ....

- vielä tähdellisempää on se, MILLOIN päätetään.- Kun Anne Takala jo keväällä 2009 löi U:gin nykyiset madonluvut pöytään, ei tehty mitään !!!- Vasta nyt, 1 1/2 vuoden jälkeen tulee jotain konkreettista selvitystä, joista valtuusto ei tosin vieläkään päätöksiä tee (sorry, onhan meillä istunut jokin taloustyöryhmä, tuloksia ei ole näkynyt ??)

- kyllä meillä on johtajuuskriisi siinä mielessä, ettei osata REAGOIDA OIKEA-AIKAISESTI, tässä ja nyt. Eikä ole pelisilmää oivaltaa, mikä kulloinkin olisi kaikkein tärkein askare.- Vährättiin jonkin typerän Raumaliitoksen kanssa pari vuotta ja viimeksi Taivassalon, joihin meni tuhottomasti aika + energiaa. Se on poissa muista hommista.

- ei kai kaupunkia valtuustoaloitteilla johdeta, HARTO ?
KHALL:lta pitäis tulla valtuustolle jotain oikeasti päätettävää, ei vain rantakaavoja ja aloitteita tiedoksi !
Anonyymi kirjoitti 23.09.2010 - 12:12

Kyllähän tuollaiset Vertek- hallit ja Tontonmäet sun muut vievät kaupungin johdon aikaa niin paljon etti pidä ihmetellä miksi muut asiat kärsivät.

KH:ssa pitäisi olla nuoria ekonomisia, teräviä jäseniä, jotka eivät olisi niin kauhean myöntyväisiä ja poliittisiin aatteisiin urahtaneita myötäilijöitä. Voi noihin kaupunginjohtajan KH:lle tuomiin esityksiin vaikuttaa jos on halua.
Mistä johtuu nyt se kirjoitti 23.09.2010 - 12:25
HIENO JUTTU kun ostetaan palveluja yksityisiltä niin niidenhän piti olla niin niin EDULLISIA mutta nyt Takalan mukaan on ylitetty JO 3,5 miljoonalla EKULLA MISSÄ SYY????
Olli kirjoitti 23.09.2010 - 13:05
Pahaa? Ei, ei ja ei. 1 plus 1 on kaksi. Parempi pauhata omalle miehelle kuin vieraille. Ja sitä en ymmärrä että kun sulle jotakin sanon, huomautan ja muuta, niin heti on joku perskärpänen Sepalus mua moittimassa. Mitä helvettiä te pelkäätte?
Harto Forss kirjoitti 23.09.2010 - 13:49
Talousahdinko on ollut jo vuosia, sinä aikana valtuustolla on ollut monet kerrat tilaisuus sanoa kovat sanat. Tänä vuonnakin vaikka kokouksia on ollut tosi vähän. On ollut seminaareja ja joulukuun valtuuston kokous oli erittäin hyvä tilaisuus kääntää suuntaa. Joudun jatkuvasti vastaamaan näistä ilmeisesti siksi ettei asialliseen keskusteluun ole muuta mahdollisuutta. Olen yksin vasemmistoliitosta hallituksessa vaikka teemme yhteistyötä demareiden kanssa, vaikutus mahdollisuuteni ovat vähäiset. Mikäli kuuluisin suurempaan ryhmään omakin pohdinta ja aloitteellisuus olisivat paremmat. Nyt turhautuu helposti.
Mikäli valtuustoa ei tyydytä asioiden nopeus niin kyllä se voi nimetä oman ryhmänsä selvittämään asioita ja sinulla, Tarmo, ison ryhmän ja valtuuston enemmistön tuen ollessa takana on täysin erit mahdollisuudet kuin minulla. Ole samaa mieltä Rauma liitoksesta ja osin Taivassalostakin. Rauma liitosta aloitettaessa olin ainoa joka sitä vastusti. Kepu tuli aika nopeasti mukaan. Muut myöhemmin ja kolmasti kieltävät edes liitosta aiotun. Ei kaupunkia taatusti aloitteilla johdeta. Ne ovat muistutuksia pienistä tärkeistä asioista.
En oikein usko nuorilla ekonomeilla olevan enemmän selkärankaa eikä kaupunkia voi niin johtaa kuin yritystä. Kyllä pitää olla vahva sosiaalinen ajattelu mukana.
Ei ne yksityiset palvelut sen halvempia ole kuin kaupungin päinvastoin.
Tarmo,istuthan sinäkin siellä kirjoitti 23.09.2010 - 14:34
vaaltuustossa voisit aivan hyvin kysyä MIKSI MIKSI hallitus ei jo aikaisemmin toimiin putjetin alijäämän takia vain..................................................
TARMO kirjoitti 23.09.2010 - 15:30
- puhetta kyllä maailmassa riittää, vähän liikaakin. Se vaan ei tahdo muuttua konkreettisiksi teoiksi. Ei aina edes valtuuston päätökset, esim.valtuusto 6/2009, joka äänesti alentamaan jo em. vuonna henkilöstömenoja. KH ei välittänyt panna päätöstä koskaan täytäntöön !?

- valtuusto ei tee päätöksiä seminaareissa eikä valt. ryhmissä. Se voi päättää vain siitä, mitä KH sille kulloinkin " syöttää".- Kun katselee tämän ja viime vuoden esityslistoja, vois kuvitella, ettei U:gin alijäämät ja talouskriisit kosketa valtuustoa millään lailla !?- Ainakin asiat tulevat sille päätettäväksi kauhealla viiveellä.... aivan liian myöhään.
Harto Forss kirjoitti 23.09.2010 - 15:46
Hallituksen pitää noudattaa Suomen lakeja ja tes:iä. Kyllä se porvarien riemuksi toteutettiin ja pitkin vuotta on henkilöstöä ollut lomautettuna. Nyt parast'aikaa on terveydenhoito henkilöstöä lomautettuna. Tulet varmaan tarkastus ltk:n pj:n ominaisuudessa selvittämään paljonko päätös tuli kaupungille maksamaan. Meillä on tosiaan yli 3 milj/€ alijäämä. Se päätettiin viime vuoden joulukuun valtuuston kokouksessa.
Walt Disney kirjoitti 23.09.2010 - 16:21
Koskas ne Tupu, Hupu ja Klupu vastaava heille tyhtyihi kysymyksiin talousarvio esityksist ja lomautus äänestyksest. Ollaan vaa niin ku ei oltaiska pää puskas.
TARMO kirjoitti 23.09.2010 - 16:49
- että alijäämä, tappiot yms. vahvistuvat vasta tilinpäätöksessä, ei joulukuun TA- kokouksessa, kuten Harto edellä väitti. Budjetti on vasta ARVIO ja aina sitä optimistina toivoo, että TA-vuoden aikana tulis jostain lisää tuloja tai menis vähempi menoja .... ja edelleen odotan KH:n tuntevan vastuunsa ja tuovan valtuustolle konkreettisia säästöesityksiä. Ei niitä valtuustoALOITTEILLA saada aikaiseksi.
Ajattelija kirjoitti 23.09.2010 - 17:09
Anteeksi vaan, kyllä se päätetään joulukuussa, jos tehdään niin kuin viime vuonna: vähennetään menoja (vaikka virkamiehet arvioivat suuremmiksi) ja lisätään tuloja (vaikka virkamiehet arvioivat pienemmiksi).

Terveydenhoidon menojen arvioinnin pettämiselle on vuosittain samat selvitykset. Tämän vuoden selitys on poikkeuksellisesti jopa uskottava: kuntien yhteensovittamisen vaikeus. Muutoin lisätalousarvion peruste on aina sama: alkuperäisiin menoarvioihin ei suhtauduta realistisesti vaan talousarvio "pannaan" menemään tasan, menoja niin paljon, että onnettomat tulot riittävät.
Harto Forss kirjoitti 23.09.2010 - 17:55
Nyt Tarmo valheen päästit. En sellaisia väittänyt. Valtuusto päättää miten paljon rahaa seuraavaan vuoteen annetaan ja arvioi tulot. Hallitukselta tulee seuraavan vuoden talousarvio esitys, säästöesityksiä sisältävä. Näitä valmistellaan pitkin syksyä. Voit kokoomuksenryhmässä niitä käsitellä. Teillähän on hallituksen tärkein paikka ja Olli kertoi konsulttien säästöesityksiä jo joissakin ryhmissä käsitellyn. Minulla ei ole niistä vieläkään tietoa.
Ajattelija on oikeassa, niin budjetti tehdään. Todellisilla menoilla eikä tuloilla ole merkitystä budjettia tasapainotettaessa.
Anonyymi kirjoitti 23.09.2010 - 19:04
Jo on oikeisto syyttää vasemmistoliittoa kaupungin talousongelmista. Syytettäis edes demareita. täällä on oikeisto enemmistö joka jakoi luottamusmiäs paikat. se jälkeen ei oo yhteisymmärrystä ollu. Riidelty ja haukuttu muut. Ei ollu porvareist kaupunki vetäjäjiks.
demareistako sitten olisi kirjoitti 23.09.2010 - 20:06
edelleen kaupunki vetäjäks. soittaa unelmahöttöä paikalle + se rakkausmies.
YKSITYISTETÄÄ SEHÄN ON kirjoitti 23.09.2010 - 20:55
nyt MUOTIA tai OSTOPALVELUINA sekä KONSULTIT JOHTAMAAN KAUPUNKIA.
Olli kirjoitti 23.09.2010 - 21:06
Kyllä kai talousarvio aina talousrvio, joka saa seurakseen lisämäärärahoja. Kukaan ei oieastaan tiedä mitä muutaman kuukauden kuluttua tapahtuu. Valtuuston antama talousarvio on kuitenkin - kaikessa sitovuudessaankin - ohjeellinen. Muuten, punakynät on jo teroitettu. - Harto: "Olen yksin vasemmistoliitosta hallituksessa vaikka teemme yhteistyötä demareiden kanssa, vaikutus mahdollisuuteni ovat vähäiset. Mikäli kuuluisin suurempaan ryhmään omakin pohdinta ja aloitteellisuus olisivat paremmat. Nyt turhautuu helposti". Just niin. Isot ensin ja demarit ensin, sillä ei ole epäilystäkään, etteikö jo nyt jotkut tiedä mitä tulevat tk:n talouden suitsimisen toimenpideohjelmat pitävät sisällään. Ensin korjataan ja sitten kirjoitetaan uudestaan ja uudestaan, palkanhan maksaa tilaaja ja se saa aina mitä haluaa. - Itse asiassa ukilaiset ovat perusterveyspalvelujen suhteen kahden kerroksen väkeä: sekä omalääkärijärjestelmä että listajärjestelmä tuottavat varsin suuren joukon potilaita, joilla ei ollut (omalääkäriä) tai nyt listalääkäriä. He ovat ikävä kyllä todennäköisimmin niitä pitkään jonottajia.
Kaikki kirjoitti 23.09.2010 - 21:13
kaupungin palveluksessa olevat ehdottomasti pois hallituksesta ja valtuuston puheenjohtajistosta.
Anonyymi kirjoitti 23.09.2010 - 21:22
Tilalle Hupu, Tupu ja Klupu sekä Ossi pelttari. Ei taia triolta vastauksia herua.
Anonyymi kirjoitti 23.09.2010 - 21:29
kuka on tupu, lupu ja se klupu?
Walt Disney kirjoitti 24.09.2010 - 08:18
He ovat nämä takapenkin Taavit, Java, Juha ja Rake sekä heijän enonsa Pelttari. Blogeissa mesotaan ja haukutaan muut. Talousarviost päätettäessä ollaan hiljaa kuin kusi sukassa. Eikä suostuta kertomaa miks henkilöstö piti lomauttaa. Juhakin meinas tulla klasist pihalle kun Harto siitä muistutti.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri