Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

15.10.2010 - 07:41

 Lista ei ole pitkä, mutta pitää sisällään merkittäviä asioita. Ekana Veneveistämön tontti. Asiantuntija ltk:n (tekla) päätöksestä huolimatta esitys on, näytteille aseta. Tähän on tultu hiljaa hivuttamalla. Joka kerta on väitteenä ei tämä vielä mitään sido, tehdään myönteinen päätös. Taitaa pian tapahtua vaihdos, ei tätä voi enää hylätä ollaan tultu jo niin pitkälle. Pahaa pelkään hallituksen äänestyksen jälkeen asettavan kaavan nähtäville. Sitten se tulee lopullisesti päätettäväksi ja valtuusto pääsee eka kerran päättävän. Niin kuin jo sanoin taatusti sen selkä tullaan asettamaan seinää vastaan, ei enää voi hylätä. Kyllä voi. Voi maanantainakin.

Seuraavana on koulukiinteistöjen myynti. Myyntiin aiotaan asettaa Haapaniemen, hallun, Lahden ja pohjoiskulman koulut. Klausuulina, hintaa tärkeämpänä myyntikriteerinä pidetään suunnitellun toiminnan sopivuutta kohteeseen ja toiminnan vaikutusta kylään.

Lahden kylästä ollaan myös myymässä maata 1,8 ha. Seutulippua koskeva asia pitäisi päättää. Sitten esitetään valtuustolle tulovero ja kiinteistövero%:en määräämistä ensi vuodelle. Kj:n esitys on, pidetään ennallaan. Taitaa olla yhtä vastuuton kuin minäkin. Näin minua on ainakin kommenteissa syytelty.

Viimeisenä varsinaisena asiana aloite hiekkatekonurmen ja monitoimihallin rakentamisesta. Asia lähetetään nuoriso- ja liikunta ltk:n valmisteltavaksi. Evästyksellä, että pitää arvioida myös hankkeen investoin- ja käyttökustannukset sekä henkilöresurssien tarve.

mökkiläinen kirjoitti 15.10.2010 - 09:36
kiinteistövero on monille kesäasukkaille kova pala. Meitäkin on erilaisia, joillakin on varaa joillakin ei. Ikää on tullut ja tulot romahtaneet. Sama tilanne on monilla vanhoilla kaupunkilaisilla. KYSEESSÄ ON KUITENKIN TASAVERO.

Meillä ei ole kiinteistöverosta mitään etua. Siitä vaan maksetaan, että "saadaan" pitää mökkiä paikkakunnalla.

vasemmistopoliitikkona ei olisi mikään häpeä ko. veroa vastustaa jo kaupunkilaisten takia.

Se Suukarin kaava onkin mielenkiintoinen asia. "On sovittu"- ryhmä näköjään on asialla ja haluaa saada sen valtuustoon. On se tietysti sitten selvä, jos valtuusto päättää sen hyväksyä. Ja varmasti päättää, vaikka 41-43
Harto Forss kirjoitti 15.10.2010 - 11:41
En ole tasaverojen kannalla kuten kiinteistöverokin on. Ikävästi on menty siihen suuntaan, että pitää olla jo aika hyvin ansaitseva ennen kuin alkaa progressiivinen verotus. Totta on myös se, että yhä enemmän kesämökeistä on ikääntyneiden hallussa. Tilastotkin sen osoittavat ja järvenrannalla asuvana näen sen jo ympäristöstäni.
Hallitus todennäköisesti tulee laittamaan kaavan nähtäville. Toivon valtuuston sitten sen hylkäävän. Se on mahdollista. Mikäli siihen mennessä kokousten televisioinnit on taas aloitettu uskon näin käyvänkin. Nyt kun ei televisioida, on helppo äänestää kaupunkilaisten mielipidettä vastaan. Lehdissä on harvoin äänestysluetteloita ja sinne yksi nimi helposti hukkuu. Tv:ssä joudut omakohtaisesti sanomaan "Jaa". Eikä se muuksi muutu vaikka kuinka filmaisi hidastelemalla ja sopertamalla.
Euripides kirjoitti 15.10.2010 - 12:53
Hyvä kannanotto. Saapas nähdä, tuleeko TV, ja miksi se joskus edes vietiin? Noista kiinteistöveroista vielä: toki niissä valtion asettama katto on, mutta on U:gin tonttimarkkinoille myös huono asia, jos veroin pysäytetään kysyntä. On se haitari kuitenkin niin lavea, että kuntia pääsee hyvin vertailemaan. Ja veroäyrikin nousee nähtävästi sellaisiin lukemiin, että se herättää jo huomiota muuallakin Suomessa.

Hienosti näitä negatiivisiä asioita osataan kuitenkin peittää, esim. Hinku- hankkeen ylimitoitetulla tiedottamisella, jossa professorikin halusi mainosta hankkeen leviämisen takia.
Tämä liittyy Uuteenkaupunkiinkin kirjoitti 15.10.2010 - 14:12
Minsiteri Tanskasen työryhmä luovutti loppuraporttinsa pääministerille. Panostuksia esitettiin koulutuksen laatuun,kansalaisten hyvinvointiin, yritysten rahoitukseen ja kilpailuviraston resursseihin, julkisen hallinnon tietojärjestelmäremonttia, julkisen sektorin hankintatoimen tehostamista ja vielä viranomaistiedon tehokkaampaa käyttöä.

Koko raportista puuttui ekologinen näkökulma, se kulma jota kaupunginjohtaja täällä markkinoi (HInku). Nyt rajaton kasvu rajattomassa tilassa on raportin todellinen vieti.

Työryhmässä oli vihreä Oras Tynkkynenkin,joka lähinnä halusi korostaa lausunnossaan vain lisääntyvää vapaa-aikaa, joka saadaan tuottavuuskasvun hedelmistä.
Anonyymi kirjoitti 15.10.2010 - 16:37
Erotetetaanko Haapavuori maanantaina?
Täh ? kirjoitti 15.10.2010 - 17:03
"Erotetaanko Haapavuori maanantaina?" Miksi hänet pitää erottaa ?
Anonyymi kirjoitti 15.10.2010 - 17:35
Kyllä demareissa näitä vanhoja ukkoja riittää tilalle kuin neuvostoliitossa konsanaan. Kaikki ikivanhat äijät peräkkäin pääsivät NL:n johtajiksi muutamiksi kuukausiksi.
Anonyymi kirjoitti 15.10.2010 - 19:27
Tiedätkö Hartsi miksi Haapavuorta ollaan erottamassa?
Harto Forss kirjoitti 15.10.2010 - 20:56
Eh.
Anonyymi kirjoitti 15.10.2010 - 20:59
Kyllä päällikkö demarin toilailut salataan.
Anonyymi kirjoitti 15.10.2010 - 23:16
Koski on tottunut tommosten avuttomien ukkojen kanssa toimimaan. Vuosikaudet touhusi juopon kaupunginjohtajan kanssa. Ei ihme että hänellä on rajaton valta kaupungissa
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 13:13
Nii on ja demarina hänen pitäisi hoitaa ongelma Työväentalolla.
ei ymmärä kirjoitti 16.10.2010 - 14:48
nyt kun mies kätteleekin kaikki ainakin ennen vaaleja ekan kulmilla ja torilla. mitä se nyt on tehny?
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 16:03
Mistähän johtuu ettei kaupungin talousarviosta ole mitään blogi keskustelua vaikka on mitä suurimmassa määrin sen aika. Johtuuko siitä ettei rääväsuilla ole mitään annettavaa asioiden valmisteluun. Sitte ku muut on hoitanut hommat aletaan haukkua kj:tä ja hallitusta. Kertokaa ny omat linjanne. Ainakin minä laitan tarkoin mieleeni mitä ohjeita nyt annetaan taikka kuka ei anna.
Harto Forss kirjoitti 16.10.2010 - 16:12
Alla olevasta osoitteesta löytyy tietoa siitä mitä syömme:

http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2010/10/16/kohukirja-paljastaa-nain-ruokateollisuus-vedattaa/201014362/135
Herman kirjoitti 16.10.2010 - 16:20
Siellä se blogissaan Java-rääväsuu taas haukkuu Horst Wesselin tahdissa kaikki maanpäällä vaeltavat. Aika Wesseli. Ei mitään linjausta ensi vuodelle.
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 17:02
Samaa mieltä Hermannin kanssa. Mihin tämä vielä päätyy? Alkaa olla jo tosi hurjaa kirjoittelua.
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 17:19
Suora lainaus Javan blogista. Mauno Vannas on saanut seuraajansa.

Peiliin ei kannata katsoa, mutta tutkikaa sydäntänne: Onko sieltä löytyvä risti hakaristi?
minkä säätiön jäsen on kirjoitti 16.10.2010 - 17:34
on päätoimittaja jussila?
tiedättekö ketä virkamies siellä istuu?
Hermannille kirjoitti 16.10.2010 - 17:38
Miten edes jotkut persutkaan voisi linjata jotain ensi vuotta kun kaupunginjohtaja ei ole vielä julkaisut omaa esitystään?
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 18:09
Jussila on Vannaksen säätiön pj. Tulevaisuudessa varmaan toisen Wesselin, Javan säätiön pj. ja sihteerinä Haapavuori jolla on praktiikkaa kirjeiden kirjoittelussa.
Herman kirjoitti 16.10.2010 - 18:11
Anteeksi, en muistanut ettei persut osaa muuta kuin peesata kj:tä.
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 19:16
Miksi pitää ilkeillä, nimitellä ja lietsoa vihaa ihmisiä kohtaa, jotka sattuvat olemaan erimieltä? Miksi normaali keskustelu ei riitä? Eivätkö argumentit puhu puolestaan? Persujen ongelma on paikallistason kylähullut ja Ukissa niitä riittää.
lihakarjaa tai broileria kirjoitti 16.10.2010 - 19:37
tuottajat myyvät kaupasta ostetaan Jalostettuja roippeita sekä K-PIRKAN "LAADUKKAITA KOTIMAISIA JALOSTETTUJA TUOTTEITA".
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 19:38
Ketkä lietsoo ? Myöskin se vastapuoli, joka aloitti suoralla hyökkäyksellä "omassa pää-äänenkannattajassaan".

Kannattaa muistaa tosiasiat.Seuraan itsekin sivusta tätä, mutta nuo oppositionmiehet eivät ole ainakaan mitään eilisen teeren poikia. Heidän kielenkäyttönsä on välillä vertaansa vailla, se on nautittavaa. harmittaa, että se jää vaan viihteeksi täällä blogeissa.
Herman  kirjoitti 16.10.2010 - 19:52
Eikö kj:n osalta kirjoittelu ole lietsomista. Vaikka kuinka vaaditaan jotain keinoja millä tasapainottaa talous, esitetään vaan haukkuja. Täytyy olla sairas teerenpoika jos tuollaisesta kielenkäytöstä nauttii.
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 20:01
Menes herman katsomaan se Javan blogista annettu linkki.(sinisellä) Siinä on syy ja keinot löytyy alotteista.

Jonkinverran paljon asioita seurailevana olen samaa mieltä!
Hesse kirjoitti 16.10.2010 - 20:06
Alusanomien päätoimittaja kutsuu Uudenkaupungin Sanomia Neues Deutschlandiksi ja päätoimittaja Matti Jussilaa Semminki Herodeksi. Voiko tällaista kaupunginhallituksen jäsentä ottaa tosissaan?
Herman kirjoitti 16.10.2010 - 20:07
Sitä samaa jauhantaa. Syy on kj:ssä ja keinot kj:n ja hallituksen erot. Ei ne ehdi tähän. Talousarvion teko on jo pitkällä ja lopullinen käsittely joulukuussa.
Anonyymi kirjoitti 16.10.2010 - 21:01
Olette te ihmeen kritiikittömiä. Oletteko koskaan nähneet siinä Ukin sanomassa muuta kuin vuodatusta ja suitsutusta?
vain mielipide kirjoitti 16.10.2010 - 22:26
On tämä politiikka ihmeellistä.
Kun näitä plokkeja on tullu seurattu sekä sanomalehtiä aika tiiviisti.
Eräät kirjoittajat eivät lue tekstejä ollenkkaan vaan katsovat , kuka sen kirjoittanut alkaa heti mustamaalaus.
Voin rehellisesti sanoa jokaisella on loistavia kirjoituksia( jussila ,java,harto,juha ja ym).
Ja välillä niissä ole mitään hyvää.(epäoleellista, millä ei ole mitään merkitystä ukin taloden kanssa, valtakunnan politiikka on eriasia)
Hyvä johtaja ottaisi sieltä ne kultahiput talteen ja lähtisi niitä toteuttamaan.
Pitkällä tähtäimellä, hyvävelijärjestelmän pönkittäminen tulee aina loppumaan joskus kun kansa sen tajuaa, jotka ajattelevat omilla aivoillaan.
Esim vasemmistoliiton kannatus tulee vähenemään, jos ei ryhdistymistä tapahdu.Miksi.Sen takia kun peruskannajista alkaa suurin osa lähtemään manamajoille ja uusia ei tule samassa suhteessa tilalle.
Miksi perusuomalaisten kannutus nousee? Kansalaiset on niin kyllästyneet samoihin lauluihin ja kansa haluaa muutosta se on eriasia muuttuuko mikään.Ajan historiassa tätä maata on hallinneet kolme suurinta puoluetta (kok, kesk ja demarit) ja mikään ei muutu.
Koska perinteinen vas/oikeisto vastaikaisajattelu on jo viimeistään haudattu. Toivottovasti
Tannerheim kirjoitti 17.10.2010 - 09:33
Eilen käytiin keskustelua Ugin Vedestä. Päällepäsmärinä kaikkien alojen nerokas asiantuntija Juha Aaltonen. Osoittautui ettei hän tiennyt vesiasioista yhtään mitään. Forss, joka tunsi asiat yritettiin persujen ja lakimiehen avulla ajaa valehtelijaksi. Herää kysymys, mikä on liikelaitosten johtokuntien tila? Aaltonen on Veden johtokunnassa. Onko muiden tietämys yhtä heikkoa. Vedessä Forss on onneksi hallituksen edustajana paikalla. Entäs muut liikelaitosten johtokunnat? Satamassa on esim. Helle Vahtera. Kuka luottaa hänen asiantuntemukseensa satama asioissa?
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 09:49
Juha, tuolla ihmettelee kj:n esitystä vero%:en pitämisestä ennallaan. Minusta tämän linjan ovat valtuutetut valinneet, talous laitetaan kuntoon. Käyttömenot tuloja vastaaviksi ja mitään uusinvestointeja ei tehdä. Sen sijaan pitää ihmetellä hallitusta, joka lähes yksimielisesti linjausten vastaisesti ilmoitti vvm:lle vero% korotettavan vuodelle 2011. Jännää nähdä huominen hallituksen esitys valtuustolle.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 10:10
Mistä Tannerheimin asiantuntemus kumpuaa?
voitko harto tarkentaa kirjoitti 17.10.2010 - 10:16
mitään uusinvestointeja ei tehdä. Mitä tämä tarkoittaa vuotta 2011 vai
Kylmämies kirjoitti 17.10.2010 - 10:31
Kävin oikein lukemassa sen Harto Forss-juha Aaltonen- keskustelun. Ei siinä kukaan väittänyt, että Lokalahden, tai kenenkään muunkaan osuuskunnan putket olisi kaupunki maksanut. Eikä olekaan, koska tiedän maksaneeni erilaisia perusmaksuja muistaakseni 3500 neuroa, kun putken talolleni toin. Itse maksoin 800 metriä kaivinkonekuluja.

En tiedä miten Forss osuukunta-asian käsitti,mutta ainakin intti, että osuuskunnat hoitavat hommansa itse ja maksavat myös. No niin maksavatkin. Enkä ole kuullut, että kaupunki niitä vielä haltuun ottaisi, voisi helpottaa jos ottaisi. Mitään syytä en ole vielä ainakaan kokenut.

Se tosiasia, että vesitaksat nousee, on hyväksyttävä. Kyllä kaupunki aikas lailla joutuu niitä putkistoja vetelemään ja huoltamaan. Kunnallistekniikkaa on levitelty todella paljon(mätänemään saakka).

Tosi sekin on, että näin hajallaan oleva kaupunkirakenne tulee vesi- jätevesihuollonhuollon hoidon kannalta kalliiksi, oli osuuskuntia tai ei. Hyvä U:gin kannalta kuitenkin on, että osuuskuntia on. Käsittääkseni.
J.Aaaaaaaaltosen kannattaisi kirjoitti 17.10.2010 - 10:49
vähän ottaa selvää asioita eikä möläytellä sellaista mikä ei ole totta.Kuulun vesiosuuskuntaa sillä ei ole mitään tekemistä kaupungin kanssa muutakun se että toimittaa vain sen veden josta minä maksan.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 10:49
aika lähelle kaupunki itse kuitenkin joutuu linjansa ja pumppunsa tuomaan. Sitä kai aaltonen tarkoitti, mutta vuoropuhelu jäi kovin kesken
kylmämies kirjoitti 17.10.2010 - 10:53
No ei se kyllä asiavirhe ole oivaltaa, että aika lähelle kaupunki pumppunsa ja linjansa joutuu tuomaan eri puolille osa-aluekeskuksia. Mutta kun herrat puhuivat toistensa ohi taas.
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 10:53
Lueppas nyt Jorma veljmiehen kommentit, kyllä siellä niin väitettiin. Se investointi homma tarkoittaa, että tehdään ainoastaan ylläpitoinvestointeja, saneerataan, päällystetään uudelleen teitä jne. Mitään uusia monitoimihalleja tai myyntihalleja joiden ylläpidon kaupunki maksaa ei rakenneta. Valtuusto voi tietenkin tämän muuttaa.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 11:04
Tämä oli ainoa lause, jonka sieltä irroitin tänne:

"On aivan sama kuka ne on rakentanut -kaupunki tai joku osuuskunta".

Itse toit (ihan oikein) näkökulman, että Lokalahtelaisetkin maksavat vesihuollostaan verojen muodossa. Mutta lokalahtelaisetkin ovat "me" siis kaupunkilaisia. Minähän olen "ne" eli kesäasukas.

Mutta ohi kirjoittelitte. Kumpikin.
Kylmämies kirjoitti 17.10.2010 - 11:07
Jäi "tunnus" pois edellisestä. Mutta voitko sinä Harto ymmärtää, että hyvinäkin aikoina kaupunki voi tehdä tuollaista "tulosta"? Vuodesta toiseen?
-Juha A.- kirjoitti 17.10.2010 - 11:46
Luetun tekstin ymmärtäminen on joskus pirun vaikeaa ja etenkin naapuriblogeissa. Olen tähän törmännyt ennenkin.
Kirjoitinkohan jossain naapuriblogissa asiavirheitä vesiasioista? Esittäkääpä sellaiset paikat,kiitos.

Veroprosentti-asiaan Harto kommentoi näin:
"
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 09:49
Juha, tuolla ihmettelee kj:n esitystä vero%:en pitämisestä ennallaan. Minusta tämän linjan ovat valtuutetut valinneet, talous laitetaan kuntoon. Käyttömenot tuloja vastaaviksi ja mitään uusinvestointeja ei tehdä. Sen sijaan pitää ihmetellä hallitusta, joka lähes yksimielisesti linjausten vastaisesti ilmoitti vvm:lle vero% korotettavan vuodelle 2011. Jännää nähdä huominen hallituksen esitys valtuustolle.
"
Niinpä niin. Kaikki valtuutetut varmaan haluavat talouden kuntoon! Aikajännettä ei vaan kukaan pysty määrittelemään enkä myöskään minä.
Sitten ensi vuodesta pieni visio:
Jos kaupunkia aiotaan pyörittää melkein samalla työntekijämäärällä kuin tänäkin vuonna ja ensi vuoden lauta- ja johtokuntien esittämät investoinnit aiotaan toteuttaa, niin tapahtuu seuraavia asioita ellei veroprosenttia nosteta:
-otetaan useita miljoonia velkaa lisää (jossain papereissa lukee jopa 8 miljoonaa, muistaakseni)
-työntekijöille aletaan tuputtaa lomautuksia ja tai lomarahavapaita
-päätetty budjetti osoittautuu taas alimitoiteuksi ja valtuustolta haetaan lisää rahaa kesken vuoden 2011.
-ensi vuoden aikana tulee sellainen paine, että vuoden 2012 veroprosenttia onkin sitten jo nostettava 1,5-2%-yksikköä.


Mikäli edellinen visioni on puutaheinää, niin pitkäaikainen hallitusvastuullinen H. Forss korjatkoon visioni. Millään toiminnan tehostamisella kaupungin toimintoja ei enää saada kuntoon. Niiden sanojen käyttö on samanlaista kuin se, että olisi jo nostettu kädet pystyyn antautumisen merkiksi.

Sunnuntai-päivän jatkolukemistoksi suosittelen vaikka tätä.
onko lautkunnat turhia??????????? kirjoitti 17.10.2010 - 12:06
jos ensi vuoden lauta- ja johtokuntien esittämät investoinnit aiotaan toteuttaa. (edellinen kopsattu juhalta)
eikös tarkaslautakuntakin sanonnut ainostaan kunnallistekniikkaan saa investoida.
Jotekin tuntuu, että tällaiset lautakunnat on osittain turhia.
Kun kh, tekee mitä haluaa.
Mielenkiintoinen on tämä veneveistämön kaava, kun tekla sen jo hylkäs.Ja miten politikot muuttaa mieltänsä, jos muuttaa
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 12:08
En voi kenenkään visiota korjata. Jokainen näkee sellaisia unia kuin näkee. Tosiasioita voin korjata. Ei ole varmaan hallituksen esityksessä valtuustolle samaa määrää henkilöstöä kuin viime vuonna. Tästä vuodesta ei enää monessakaan paikassa ole tinkimistä. Tämän vuotiset vähennykset näkyvät vasta ensi vuonna täysimääräisinä. Valtuusto päättää tämän kuten investoinnit. Hallitukselle on toistaiseksi esitetty investoinnit vain tiedoksi. Käydyssä keskustelussa annettiin virkamiesten tehtäväksi pudottaa investointi taso lautakuntien esityksestä vähintään tämän vuoden tasoiseksi mieluummin vuoden 2009 tasolle. Valtuusto seminaarissa sitten nähdään miten se tähän suhtautuu. Vaaditaanko esim. persujen esittämät hallit rakennettaviksi.
- Velkaa otetaan, jos valtuusto sellaisen budjetin tekee.
- Työntekijöitä vähennetään ja tuputetaan lomautuksia. Mikäli porvaririntama, jossa sinäkin olit, sellaisen taas päättää.
- Tällainen budjetti todennäköisesti tehdään. Siellä on mm. erikoissairaanhoito, joka budjetoidaan piirin esityksen mukaan ja joka aniharvoin riittää.
- Vero%:in nostoon jo nyt mainitsemasi paine. Toteutuminen riippuu meistä itsestämme.
onko lautakunnat turhia kirjoitti 17.10.2010 - 12:11
onko lautkunnat turhia??????????? kirjoitti 17.10.2010 - 12:06.
Jäi tietysti sanomati, että valtuusto lopullisesti päättää, kh. esityksestä.
Ettei taas joku ala korjaamaan niinkuin täällä tapana on
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 12:14
Edellinen kommentti tuli sinä aikana, kun kirjoittelin minäkin kommenttia. Eivät lautakunnat turhia ole, mutta jonkun on vastuu otettava. Lautakunnat harvoin vähentävät omaa budjettiaan vaaditulle tasolle. Ellei mitään tehdä vero% pitänee korottaa 5:sen %. Ei hallitus määrää taloutta vaan valtuusto.
Mielenkiintoista on nähdä Veneveistämön kaavan käsittely.
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 12:25
Lueskelin noita tänään tulleita vesi kommentteja. En lähde enää virheitä korjailemaan. Olen ne selvittänyt niin yksityiskohtaisesti, että saa riittää. Se nyt vielä, ettei verorahoja heitetä veteen. U:kin Vesi kuten Vakka-Suomen Vesi ovat liikelaitoksia ja toimivat omilla rahoituksillaan.
Hyperlinkki kirjoitti 17.10.2010 - 12:35
Noihin Juha viljelemiin linkkeihin kannattais liittää tieto siitä mihin linkki johtaa. Se kuuluu hyviin tapoihin netissä.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 13:42
On noi persut ihme hiippareita. Tietääkö joku mitä ne haluu. Tehdään aloitteita halleista, haukutaan halleja, haukutaan huonosta taloudenpidosta, puolletaan vero prosentin nostoa jne. On se niin sekavaa ettei siitä ota selvää Erkkikään.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 14:14
Lisätään vielä kaikkien vähemmistöjen kiusaaminen, niin sankarien kuva täydentyy.
Kylmämies kirjoitti 17.10.2010 - 14:33
Kyllä. Olen samaa mieltä Harton kanssa: Vesilaitokset toimivat omilla rahoituksillaan, mutta se raha otetaan kuntalaisilta... ja etti jäisi epäselväksi: myös mökkiläisiltä. Taksoina tietysti, vesihuoltolain mukaan.
pertsa kirjoitti 17.10.2010 - 16:07
hartsi kirjoitti keskipäivällä viimeisessä lauseessa että
- Vero%:in nostoon jo nyt mainitsemasi paine. Toteutuminen riippuu meistä itsestämme.

millä keskinopeus tai jäniksen häntä ja korvat yhtälöillä sää meinaat tasapainottaa ens vuoden budjetin kun olet ollu veronkorotuksia vastaan hallituksessa.
en jumalauta ymmärrä suoraan sanoen. tiedätkö yhtään tästä kaupungin rahapulasta mitä se oikeasti on? jostain porvareista mielelläsi kyllä puhut. olet näillä verojutuillasi ja työpaikkojen säilyttämisen kanssa pahempi populisti kun sunkin parjaamasi persut. millä tasapainotat ens vuoden? pyydä apua kavereiltas jo nyt vaikka hermannilta ja tannerheimiltä. sopii mulle.
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 17:09
Olettaisin tietäväni rahapulan aika oikeasti. En liioitellen enkä väheksyen. Meillä on puheenvuoroista päätellen aika iso haarukka. Toteutetaanko kaikki lautakuntien esittämien investointien lisäksi kaikki esitetyt investoinnit tai pudotammeko pois ltk:in esittämistä kuten hallitus on linjannut. Pystymmekö toteuttamaan konsulttien esittämiä toiminnan muutoksia ja missä vaiheessa vuotta. Kyllä meidän pitää säilyttää palvelut. Kuntalaisten tasa-arvoisuus pitää säilyttää. Ei olla nyt niin kamalan pessimistisiä, ei voi tehdä muuta kuin nostaa vero% ja pistää ihmiset pihalle. Lujalla tahdolla ja yksimielisyydellä ratkaisut on löydettävissä. On sen verran jo kokemusta, että kyllä selvitään ja nopeastikin kunhan ei masennuta.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 17:16
Tuossa alla on osoite josta taas löytyy vihje miten mennään eteenpäin. Tosin sitä tullaan lyömään kuin soijatehdasta, mutta ei auta työpaikkoja tulee lisää. Ei kyllä ensi vuodelle tuloja lisää, mutta ei tosiaankaan kannata lyödä hanskoja naulaan.

http://www.ls24.fi/raumajaalue/ugin_etanolitehdas_alkaa_jo_hahmottua_2743782.html
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 17:17
Unohdin edellisestä kommentista nimeni.
Mä vaan kirjoitti 17.10.2010 - 17:20
Juuri sellainen vastaus vasemmiston politiikolta kun odotin. Pertsa esitti ihan hyvät kysymykset, mutta kuinka kävi taas. Ei saa masentua mutta kysymykseen ei vastattu.

Mä vaan kirjoitti 17.10.2010 - 17:24
No miksi Yara ei lähde hankkeeseen mukaan? Joku syy siihen täytyy olla. Javan puolella asiaa kysyttiin.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 17:33
laitoin Javan blogiin tiedemiesten lausunnon "Viljaetanolista". En viitsi sitä enempää siirrellä...
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 17:33
Kyllä vastasin, mutta odottamaasi vastausta, kaikki on pielessä konkurssi tulee en antanut. Enkä anna, ei ole mitään syytä luopua optimismista. Ei Yara lähde omistajana mukaan, muuten kyllä hyvin vahvasti. Miksi muuten se antaisi tehtaan tulla omalle tontilleen.
Mä vaan kirjoitti 17.10.2010 - 17:39
Eli et siis tiedä miten vuoden 2011 budjetti tasapainotetaan, et halua korottaa veroja, etkä halua lomautuksia mutta olet optimistinen. No mikäs siinä sitten. Näitä päättäjiä me tartivaan lisää.
Ukiko kirjoitti 17.10.2010 - 17:44
maksaa sen hinkukonsultin palkan?
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 18:14
Kukapa konsullttien palkat maksaisi kuin veronmaksajat, siis Uki. Monia konsultteja puuhastelee nytkin, koska virkamiehet eivät itse osaa järjestää toimintaansa, vaikka työskentelevät palkkaa vastaan kaiken luomansa kaaoksen keskellä!

Kun kaikki on tarpeeksi saatu sekaisin, virkamies tilaa virkamiespäätöksellä konsultin hoitamaan omia asioitaan!!!
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 18:43
"Mä vaan" on sulla kyllä ikävät ajatukset ellet muita tapoja tiedä kuin veronkorotukset ja lomautukset. Lue kommenttini saa vähän avaremminkin tietoa.
hiul on muuten kirjoitti 17.10.2010 - 19:00
paras sästöohjelma kaiki vuoden KESÄLOMALLE JO SYNTYY SÄISTÖJÄ
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 19:07
Tosi hieno idea. Ellei sairastu, ei ole lapsia, työpaikka ja kauppa ovat kävelymatkan päässä, ei tarvitse vettä, ei tuota jätettä ine.
pertsa kirjoitti 17.10.2010 - 19:16
forssin vaihtoehto on siis lisävelkaantuminen ja työvoiman vähentäminen ens vuonna. niinkö se on ellet ole kunnallisveroa korottamassa?
Harto Forss kirjoitti 17.10.2010 - 20:11
Voi hyvät ihmiset tätä jankutusta. Etkö millään voi lukea kirjoittamaani ilman venkutusta?
Tannerheim kirjoitti 17.10.2010 - 20:19
Yritä Hartsi ymmärtää. Porvarien ymmärrys ei ole kovin nopsaa. Persuista se näkyy parhaiten. Aitoa hämäläistä.
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 21:12
ei mullekaan toi hartsan vastaus menny jakeluun ,enkä ole porvari
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 21:28
Eikös investointi menoja kasvatateta noin 1milj vuoteen 2010 verrattuna
Harto Forss kirjoitti 18.10.2010 - 05:02
Yritän mahdollisimman lyhyesti. Investointi menot ovat tosiaan kasvamassa 1 milj/€ vuodessa. Vähintään vuoden kasvu pois. Eläköityvien paikkoja ei täytetä. Konsulttien esityksiä toteutetaan. 1 vero% on n. 2,5 milj/€.
Anonyymi kirjoitti 18.10.2010 - 09:01
On se kumma miten kovin jotkut puoltaa vero%:n korotusta. Ei haluta edes ymmärtää Hartsin motiivia yrittää muita konsteja ensin. Onko isot puolueet huomanneet kyvyttömyytensä hoitaa juttuja ja tehdään homma joka ei älliä kaipaa.
tommosta kirjoittelin kirjoitti 18.10.2010 - 12:10
Elikä kun hartokin totesi investointimenoja ollaan kasvattamassa.Eikös kohtuus olisi edes jos ne pidettäs vuoden 2010 tasolla.Lomatuksia voisi ajatella ainakin saman verran kuin tänäkin vuonna.
Ehdottamasti ei lomautuksia tervedenhoitopuolella eikä opettajia koulupäivinä.
Elääkkeelle sirtyneiden tilalle ei oteta uusia missä se ei ole välttämätöntä.
Jostain se säästäminenkin on aloitetteva.
Eihän tästä mitään tule kun kuluja ollaan kasvattamassa ja mistään ei säästetä, ei kai silloin ole muuta vaihtoehtoa kuin verojen korotus????.
Voisin kyllä varovaisesti todeta, että minkätasoisia virkamiehiä meillä on.
Talous kuralla ja menoja kasvatetaan.( ukinsanomat pelkästään kehuu Kyllä sitä voisi kyseenalaistaa fiksusti onko kaikki välttämätöntä)
Ei kyllä oikein mee mulla jakeluun

Harto Forss kirjoitti 18.10.2010 - 12:42
Kiitos "Tommosta" asiallisesta kommentista. Niitä tahtoo tulla kovin vähän. Olin melkein kaikista asioista kanssasi samaa mieltä. Tuo lomautus vaan on kovin hankalaa monestakin syystä. Ensinnäkin pitäisi olla tasapuolinen. Terveys- ja opetusopetuspuolen rajaaminen jättää suuren osan ulkopuolelle lomautusten. Entäs sitten vanhus- ja päivähoito? Näitten jälkeen ei sitten paljoa olekkaan enää lomautettavia. Kaupungin työntekijät käyttävät myös samalla tavalla palveluja ja maksavat veroa. Miksi heitä pitäisi rangaista enemmän kuin muita? Kyllä kaikki asiat pitää kyseenalaistaa, muutenhan kaikki jatkuu niin kuin ennenkin. On paljon asioita joita ei kyllä mene minunkaan jakeluun. Itsenäisesti ajattelevia ja kyseenalaistavia pitäisi olla enemmän.
tommosta kirjoittelin kirjoitti 18.10.2010 - 12:57
Olet harto oikeassa lomautus/irtisanomiset on aina vaikea asia on se sitten yksityisellä tai julkisella puolella.Se on totta voidaanko toisia rankaista ememmän kuin toisia jos talous on huonolla mallilla.
Juuri näin kun harto totesit tämä on hyvää keskustelua.
Kiitos harto
kattos hartoa kirjoitti 18.10.2010 - 14:40
on poistanut yhden kommentin tästä välistä
Anonyymi kirjoitti 17.10.2010 - 21:28
Eikös investointi menoja kasvatateta noin 1milj vuoteen 2010 verrattuna

????

????

Harto Forss kirjoitti 18.10.2010 - 05:02
Yritän mahdollisimman lyhyesti. Investointi menot ovat tosiaan kasvamassa 1 milj/€ vuodessa. Vähintään vuoden kasvu pois. Eläköityvien paikkoja ei täytetä. Konsulttien esityksiä toteutetaan. 1 vero% on n. 2,5 milj/€.

mikäs nyt hartolle tuli vaikka kommentissa ei lukenut muuta kuin jotain tyylin poltiikon vastauksesta että jotta kun jos vaikka kuin.
Harto Forss kirjoitti 18.10.2010 - 19:44
En ole poistanut mitään kommenttia. Kyllä nyt on jotain hässäkkää muualla.
Kyllä kasvatetaan 1 milj/€ vuoteen 2010 verrattuna. Vuoteen 2009 verrattuna kasvu on 2 milj/€.
zhang kirjoitti 28.11.2010 - 05:15
Jazzy clothes go well with relations of links of london having unadorned devise. You should to respect your style when choosing your right family of london jewelry. Nevertheless it is a big inquiry for many women to highlight your personalities.


Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri