Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

29.10.2010 - 20:46

 Yhteenveto suosituksista

 

Suositukset perustuvat analyysissa esiin tulleisiin löydöksiin, jotka ovat kerrottu edellä yh-teenvetona ja tarkemmin liiteaineistossa. Suosituksissa on otettu huomioon hyvät käytän-nöt, joilla kunnat ovat pystyneet tehostamaan toimintaa sekä valtakunnalliset suositukset jos niitä on ollut käytettävissä.
Uudenkaupungin tehtävät erikoissairaanhoidon ja palvelujen optimoimiseksi
 
Erikoissairaanhoidon avopalvelujen käytön optimoimiseksi Uudenkaupungin on tehtävä seuraavat toimenpiteet tai seuraavien edellytysten on täytyttävä:
 
Vastaanottopalveluissa on :
- varmistettava, että omahoitaja - omalääkärimalli ja/tai väestövastuinen toimintamal-li toimivat kunnissa koskien koko yhteistoiminta-aluetta. Tämä tarkoittaa 1-2 lääkä-rinviran lisäämistä ja muun henkilökunnan virkarakenteen muuttamista sairaanhoita-japainotteisemmaksi
- varmistettava, että terveysasemalle saa yhteyden välittömästi vähintään hoitotakuu-lain mukaisesti. Lain mukaan terveyskeskuksen tulee järjestää toimintansa siten, et-tä potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteyden terveyskeskuk-seen. Tämä vaatii myös edellä olevan hoitohenkilökunnan virkarakenteen muutta-mista.
- varmistettava, että ei -kiireellisen hoidon tarpeessa olevan potilaan hoidossa tervey-denhuollon ammattihenkilö tekee hoidon tarpeen arvioinnin viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas ottaa yhteyden terveyskeskukseen, jollei arviota ole voi-tu tehdä aikaisemmin ensimmäisen yhteydenoton aikana
- järjestettävä tarkoituksenmukaisesti ajanvaraustoiminnan piirissä 1-3 päivän sisällä lääkärin vastaanottoa tarvitsevien potilaiden kiireellinen hoito
- varmistettava, että terveyskeskustasoisten päivystyskäyntien ja päivystyksessä mui-den käyntien osuus yhteispäivystyksessä on alle 25 % kaikista terveyskeskuskäyn-neistä (sisältää siis yhteispäivystyksessä käynnit)
- varmistettava, että terveyskeskuslääkäreiden erikoistuminen eri potilasryhmiin ei ai-heuta näiden ryhmien ulkopuolisten potilaiden palveluiden saatavuuden heikenty-mistä
- järjestettävä perusterveydenhuoltoa tukeva nopea erikoislääkärikonsultaatio tilan-teissa, joissa omalääkäri voi jatkaa hoitoa konsultaation jälkeen. Konsultaation jäl-keen potilas ei saa jäädä erikoissairaanhoitoon elleivät tutkimus ja hoito niin vaadi. Toimintamalli on hiottava Vakka-Suomen sairaalan kanssa.
- tehtävä lastentautien ja neuvolatoiminnan osalta yhteistoiminta-alueella uudenlai-nen toimintamalli lastenpoliklinikan kanssa, jolloin tavoitteena on lisätä osaamista
13
perusterveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa ja jalkauttaa lastenpoliklinikan toimin-taa.
 
Hoito- ja hoivapalveluissa
- kuntien on koko yhteistoiminta-alueella pidettävä tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaislaitoshoidon peittävyys yhteensä vähintään tasolla 8- 9 % 75 vuotta täyt-täneiden määrästä.
- Uudenkaupungin akuutti-, kuntoutus ja lyhytaikaispaikkoja on oltava vähintään 2,0 % yli 75 -vuotta täyttäneille ja nykyinen määrä alle 75 -vuotiaille. Tämä tarkoittaa akuuttihoidon tehostaminen 6 paikalla välittömästi ja varautuminen n 20 lisäpaik-kaan vuoteen 2020 mennessä
- Uudessakaupungissa on tehtävä akuutti- ja kuntoutus ja lyhytaikaispaikkojen kehit-tämissuunnitelma vuoteen 2020, koska pelkästään Uudenkaupungin näiden palvelu-jen tarve kasvaa vuoteen 2020 yhteensä 25 paikkaa. Sen lisäksi koko yhteistoiminta-alueen terveyskeskustasoinen akuuttihoito tulee medisiinisistä syistä keskittää yh-teen paikkaan. Suunnittelussa on huomioitava psykiatrisen ja somaattisen sairaalan mahdollisesti vapautuvat tilat.
- akuuttiosaston henkilökunnan osaamistason on oltava kunnossa.
- yhteispäivystyksen yhteyteen on perustettava toimiva valvonta/ seurantayksikkö, 6 paikkaa, joka toimii puskurina akuuteissa tilanteissa erikoissairaanhoitoon ottamises-sa. Tämä yksikkö voi korvata nykyisen akuuttihoidon lisäystarpeen. Yksiköstä voidaan kotiuttaa ilman osastolle ottoa (paikkalaskelmamalli liiteaineistossa)
- kotisairaalatoimintaa kehitetään, niin että Uudessakaupungissa ja yhteistoiminta-alueella toimii erikoissairaanhoidon syöpäpoliklinikan kanssa yhteistyössä kotisairaa-la, jonka tehtävänä on kotisairaalatoiminnan lisäksi mm vanhusten akuuttisairauksi-en ”ensihoito”.
 
Mielenterveyspalveluissa
- Vanhuspsykiatrinen hoito jalkautetaan yhteistyössä erikoissairaanhoidon kanssa si-ten, että potilasta ei enää siirretä vanhuspsykiatrian osastolle vaan konsultaatio tuo-daan vanhuksen luokse. Tarvittaessa yhteistoiminta-alueella on oma pieni kuntou-tusyksikkö levottomille vanhuspotilaille. Vanhuspsykiatrinen osasto lopetetaan eri-koissairaanhoidossa.
- Mielenterveyspotilaiden avokuntoutusta kehitetään niin, että yhteistoiminta-alueella on kotihoitotiimi sekä avohoidon konsultaatiomalli erikoissairaanhoidon kanssa. Kuntoutusosasto lopetetaan erikoissairaanhoidossa.
- Mielenterveyspotilaiden palveluasuminen toteutetaan moniportaisena kuntouttava-na toimintana, jossa ei tapahdu potilaan juuttumista tiettyyn palvelutasoon.
 
14Erikoissairaanhoidon muutostarpeet
Vakka-Suomen palvelut optimaalisen ja alueen väestön palvelutarvetta vastaavan resursoin-nin näkökulmasta voidaan jakaa tämän selvityksen pohjalta toiminnoittain/erikoisaloittain neljään kategoriaan:
1. Palvelu, jota tulee jatkaa lähipalveluna. Palvelu on mahdollista saada optimaaliseksi ilman Vakka-Suomen alueen ulkopuolisille kunnille myyntiäkin. Resurssit tulee kuitenkin optimoi-da tarvetta vastaavaksi ja palveluvääristymät korjata. Palvelu kohdistuu jatkossa pääosin vain Vakka-Suomen alueelle. Muutostarpeita / palveluja ovat:
- Sisätaudit vuodeosasto sopeutetaan n 15-paikkaiseksi yksiköksi
- Päivystyksen yhteyteen yhteistyössä kunnan kanssa perustetaan kuusipaikkainen valvonta/seurantayksikkö
- Sisätautien poliklinikkatoimintaa kehitetään ja toimintamallit hiotaan edellä kuvatul-la tavalla niin, että käyntimäärät putoavat noin 30 %
- Dialyysiyksikkö säilyy lähiyksikkönä ja MediRauman kanssa jatketaan mahdollista yh-teistyömallin hiomista. Yhteistyöstä MediRauman kanssa realistisia merkityksellisiä asiakasvolyymeja voisi tulla ainoastaan dialyysiyksikköön
- Satelliittiyksikköinä (yksikkö, jonka lääkäripalvelut tulevat TYKS: sta) jatkavat konser-vatiivilla puolella neurologian poliklinikka ja kardiologinen yksikkö. Neurologian käyn-tien määrä voidaan vähentää 30 % toimintamalleja hiomalla edellä kuvatulla tavalla.
- Syöpätautien poliklinikka yhdistyy kotisairaala-malliin. Kotisairaala ottaa omalta osal-taan vastuun myös vanhusten päivystysongelmien hoidosta.
- Lastentautien poliklinikka, joka kehittää yhteistyötä kuntien terveyskeskusten neuvo-latoiminnan ja lasten sairauksien hoidon ja lasten päivystyksen kanssa. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että osa Uudenkaupungin ja yhteistoiminta alueen perustervey-denhuollon palveluista nivotaan poliklinikan toimintaan. Lastentautien poliklinikan käyntimääriä voidaan vähentää 30 %, mutta toisaalta lasten ja nuorten ikärajan noustessa 17-18-vuoteen tarve lisääntyy.
- Äitiys ja naistentautien poliklinikka sekä korva- ja silmä poliklinikka jäävät nykyisel-leen
- Gastroenterologinen yksikkö jatkaa nykyisellään
- Yhteispäivystys toteutuu joka tapauksessa riippumatta mitä toimintoja sairaalaan jää
- Aikuispsykiatrian poliklinikka ja avokuntoutusyksikkö jatkaa nykyisellään.
- Vanhuspsykiatrinen konsultatiivinen toiminta kehittyy
- Lastenpsykiatrian
Olli kirjoitti 30.10.2010 - 06:54
Kyllä näistä ehdotuksista useimmat on sellaisia, jotka on jo yksittäin olleet esillä. Hirveätä kapulakasaa yritetään työntää rattaisiin. Juuri siksi rakenteet ovat sellaisia kuin ovat, kun tällaisia ehdotuksia on tehty vuosikymmenet!
Missä helvetissä se säästö nyt luuraa? Eihän sitä voi etukäteen laskea. Otan osaa, hirvittävä hammasten kiristys ja suukopu tästä syntyy.
Vaikuttaa viisaalta, mutta on hölmöläisten hommaa.
Olli kirjoitti 30.10.2010 - 06:59
Ihan samanlaista touhua kuin jos käytäisiin tarkistamaan teknisen osaston metrimittojen pituuksia, ja annettaisiin siinä sivussa hiekan lapiointiohjeita tai haalarinpesuohjeita.
Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 11:28
Luuleeko toi Päivi Räsänen olevansa Jumalan lähettiläs maanpäällä. Laittoiko se jo lääkärinä ulosvastaanotoltaan muut kuin kristityt?
Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 11:46
Onpas se mukavata ku persut ei ossaa sannoo mitään tähän terveys juttuun. Jauhavat sitä samaa kakkaa ku ova tehneet jo pari vuotta. Sitte ku toiset on homman hoitanee alotetaan arvostelu.
-Juha A.- kirjoitti 30.10.2010 - 12:01
Jospa nyt ehtisi lukea nämä konsulttien esitykset ensin, arvoisa hyvä toveri Harto. Tarkoitan siis lukemista omista, postitetuista printatuista papereista. Älä ole huolissasi, Harto. Kannanotot tulevat. Ne saattavat yllättää.

Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 12:45
Edellinen kommentti ei ollut minun. Näyttää joku ottaneen tavaksi kirjoittaa nimissäni.
Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 14:01
Ei juhanes kannanottosi yllätä, kyll ne ennenkin on ollu typeri nii ettei ne enä yllätä. Muute, tuski sulle on postitettu printattui paperei kyl ne on varmaa monistettu.
hauska asiakommentti juhanekselle kirjoitti 30.10.2010 - 15:06
mitkä mahtaa ton anonyymin perusteet olla typeriin kannanottohin tai kenellä valtuuetulla on hyviä kannanottoja? olis kiva lukee niinkun.
Miten juttu kirjoitti 30.10.2010 - 15:24
jatkuu?
Nyt loppuu sanaan Lastenpsykiatrian.
Eikö konsultien (ilmeisesti tämä on) esityksessä ollut mitään mainintaa kopiointioikeuksista? Yleensä ne pitävät tarkkaa vahtia tuotteistaan ettei niitä levitellä ja joku toinen voi niitä hyödyntää.
Mikä on tämän pitkän listauksen tietolähde?
Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 15:25
Eiks teillä typeryksillä oo ollenkaan ajattelukykyä. Aina vastataan kysymyksillä. Yrittäkää edes. Kait se ajattelukykykin kohenee harjoittelul.
Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 15:41
Lastenpsykiatrian poliklinikka ja perheyksikkö jatkaa entisellään.
Olisi aika omituista ellei kaupungin kalliilla ostamaa selvitystä saisi kopioida vaan se olisi vain harvojen luettavissa. Se on jaettu kaikille valtuutetuille ja näin merkittävä mahdollinen muutos kaupunkilaisten terveyspalveluihin vaatii avoimen keskustelun. Listauksen lähde on konsulttien esitys.
Yhtä tyhjän kanssa kirjoitti 30.10.2010 - 15:56
Näistäkö syntyy se 3,5 miljoonan säästö ? Huolestuttavaa on että tekstissä mainitaan vuosi 2020 ja se että kustannuksia myös lisätään uusien virkojen muodossa. Varmaan myös työn vaativuuden kasvu aiheuttaa lisäkustannuksia. Vaikka ylimalkaisia ehdotuksia raportissa on niin mainitaanko missään "EUROJA" ja muutoksia, joista säästöt syntyvät ? Ellei niin mistä tiedämme ovatko ohjeet edes realistia. Vastuu EI ole konsulteilla vaan KAUPUNGILLA vaikka konsultteja käytetäänkin. Mitä päättäjät aiotte tehdä jos tämä "raportti" ei tuota niitä tuloksia, joita tarvitaan ? Veikkaukseni on että tilataan uusi selvitys :(
Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 16:22
Kyllä tämä konsulttien selvitys näyttä olevan aika köykäistä tavaraa.Kun missään ei näy euroja ei edes olettamuksia, pitääkö muutosta saada aikaan vain muutoksen vuoksi.Tässähän voi käydä, että kulut kasvaa ainakin muutosten aikaansaamiseksi ja kustannuset pysyvät samanlaisina.
Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 16:41
Arvostelut ovat ihan samoja joita esitin taloustmk:n kokouksessa. Totta ihmeessä vastuu on päättäjillä. Niin pitkällä ei vielä olla, että mietittäisiin mitä sitten tehtäisiin ellei tästä ratkaisua löydy. Kyllä tässä on nyt esillä paljonkin toimenpiteitä joista saattaa tulla tuloksia. Edelleen selvityksiä vaatii ja euroja on tultava näkyviin muuallakin kuin yleisellä tasolla. Yleisellä tasolla niitä on raportissa.

Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 17:15
Nyt täytyy sua harto nyt kiittä olet täysin oikealla linjoilla. Pelkkien oletamuksien perusteella ei voi päätöksiä tehdä. Kyllä euroja pitää olla näkyvissä
Tuskin on vastuu kirjoitti 30.10.2010 - 17:18
"Totta ihmeessä vastuu on päättäjillä" Kuka tai ketkä "lähtee" kun toteutus ei onnistu raportin mukaan ja säästöt jäävät samatta? Taloudellista vastuuta eivät luottamusmiehet kanna, ainakaan todellista. Sama miten menee taloudessa sillä vaalit on eri asia. Ongelma on edustuksellisen demokratian soveltumattomuus "kriisitilanteisiin",jossa tarvitaan osaajia ei puolueita.
Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 17:48
Ei se ole yksinomaan krrisitilanteet jolloin tulee mieleen edustuksellisen demokratian soveltumattomuus. Usein hyvinä aikoina rahoja upotetaan järjettömästi hankkeisiin jotka lisäävät pysyvästi kustannuksia. Niitä investointeja esitetään nytkin aloitteissa, jos jonkinlaista hallia ja muuta pitäisi rakentaa vaikka ei ole varaa rakentaa, käyttökuluista puhumattakaan. Tämä on kansanvaltaa eikä parempaakaan hallintotapaa ole keksitty.
-Juha A.- kirjoitti 30.10.2010 - 19:55
Onhan tuolla asiaa kovastikin. Jään miettimään, että mistä joku ulkopuolinen konsultti voi saada jonkun toimenpiteen kustannustiedot kun niiden tietojen saaminen on joskus liian monimutkaista ja aikaavievää kyseisen sektorin työntekijöillekin. Tällä tarkoitan sitä, että jos lopetetaan Ukissa vaikka leikkaukset, niin varmaan sitten mennään pillit päälle Turkuun aika usein sinne leikkauksiin. Ja se tuo taas kustannukset takaisin lopetetulle "leikkausosastolle", mutta kenties monen kuukauden viiveellä.
Tai jos leikkaukset lopetetaan täällä, niin ei kai se lopeta niiden tarvetta Ukissa.

Mutta täytyypä lukea em. asiat tarkemmin.
Harto Forss kirjoitti 30.10.2010 - 20:04
Pillit päällä leikkauksiin mennään aikaharvoin. Kyllä niitä jonotetaan kuukausi kaupalla. Sairaanhoitopiirin toimenpiteiden hinnasto on Internetissä. Ei niiden saamisessa ole ongelmaa. U:kin leikkausten kustannusrakennekaan ei minulle selvinnyt pitkällisestä tivaamisesta huolimatta, talous tr:n kokouksessa. Ambulanssi kustannukset on erikseen ja muut kulkutavat Turkuun maksaa Kela. Meidän maksuja ovat Kelankin maksut.
Olli kirjoitti 30.10.2010 - 20:26
Kyllä toimenpidelista tarvitaan, ja toimenpiteen perustelut. Mutta eurolistoja ei voi olla olemassa, koska toimenpiteen seurauksista on harvassa tapauksessa tietoa. Suurin asia jonka olen itse oivaltanut on lääkärin toimen lisääminen ja keskuksen työajan pidentäminen niin, että pokia voi hoitaa täällä, siis illalla.
Olli kirjoitti 30.10.2010 - 20:29
Mutta mitä tiedämme tämän, sinänsä hyvältä tuntuvan ajatuksen seurauksista ja kuluista: "varmistettava, että omahoitaja - omalääkärimalli ja/tai väestövastuinen toimintamal-li toimivat kunnissa koskien koko yhteistoiminta-aluetta. Tämä tarkoittaa 1-2 lääkä-rinviran lisäämistä ja muun henkilökunnan virkarakenteen muuttamista sairaanhoita-japainotteisemmaksi".
Anonyymi kirjoitti 30.10.2010 - 21:30
toisessa jutussas luki näin
Nopeat toimen-piteet 30.6. 2011 mennessä

Leikkauspotilaiden ohjaaminen Vakka-Suomen sairaalaan koko piirin alueella ja jos se ei toteudu leikkaustoiminnan lopettaminen sairaalassa.
Vuodeostoskirurgian ja kirurgianosaston lopettaminen mikäli vuodeosastoleikkaustoin-taan ei tule potilaita Vakka-Suomen alueen ulkopuolelta. Kirurgian ja sisätautien osasto-jen yhdistäminen.
Sisätautien vuodeosaston sopeutus 15 -paikkaiseksi

kyllä siellä leikauksiin esitetään toimia ja ellei leikkausia tule niin koko homma vek. kysllä sitten mennään pillit pääl turkuu kiiruusti.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2010 - 08:15
Taidetaan tehdä nytkin päivystysleikkaukset Tyksissä.
- keijo - kirjoitti 31.10.2010 - 08:38
alaan lainkaan perehtymättä tulee mieleen kaupungin palvelutaso. Kaikissa muissakin kysymyksissä korostetaan aina "vetovoimatekijöitä".

No, kuten sanoin, en ole terveydenhuoltoon perehtynyt, en varsinkaan ongelmiin.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2010 - 09:40
Kello 24:n jälkeen tehdään päivystysleikkaukset tyksissä. Veikkaisin tämän iltapäivystyksen loppuvan U:kissa. Niin kuin tuolla aiemmin sanoin kiireellisiä leikkauksia on vähän. Kyllä terveyspalvelut ovat tärkeitä palveluja. Sinänsä ottamatta vielä kantaa niihin palveluihin jotka mahdollisesti lopetetaan, niin kyllä se täytyy jokaisen myöntää, että Turku tulee jatkuvasti lähemmäksi, ajallisesti. Viimeksi esim. Helsingintie toi tyks:in lähemmäksi. Ei tarvitse ajaa kaupungin läpi. Eikä leikkaustoiminnan lopettaminen välttämättä heikennä palveluja. Muuttaa saatavilla olevia palveluja, kuten esim. synnytysten lopettaminen toteutettiin.
Tuo lääkärin palkkaaminen lähtee siitä, että normaaliin vastaanottoon on pitkä jono ja silloin helposti potilasta kehotetaan hakeutumaan päivystykseen. Se taas on paljon kalliimpaa kuin normaali lääkärin vastaanotto.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2010 - 10:22
Lääkärin työ on vaativaa, niin vaativaa, että heiltä ei osata vaatia "tuloksellisuutta" Silti esimerkiksi tiedetää, että Englannissa lääkräit tekevät enemmän töitä kuin kollegansa Suomessa.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2010 - 11:15
Mikä on lääkärin työtä? Tiedetään, että meillä lääkärintyöstä noin puolet on vastaanottoa ja toinen puoli muuta. Käynnit neuvoloissa, vuodeosastoilla, koulutusta jne.
Kuules Harto kirjoitti 31.10.2010 - 13:15
kun sisätautiosastoon jää vain 15 sänkypaikkaa konsultin mukaan niin missä hoidetaan nämä jos sattuukin sillälailla että osastolle tuleekin 22 potilasta kertoiko konsulti sen??
Harto Forss kirjoitti 31.10.2010 - 14:02
Ei ole konsultti kertonut vielä mitään, on vain tämä kirjallinen selvitys. On erinomaisen tärkeää, että mahdollisimman moni jaksaa nyt tutustua esitykseen. Saadaan esiin mahdolliset ongelmat ennenkuin on mitään muutettu. Kirjaan kaikki vihjeet ja selvitän ne.
Onko tämä kirjoitti 31.10.2010 - 14:32
konsultin esitys luettavissa kaupungin sivuilla netissä??
Eipä taida olla kirjoitti 31.10.2010 - 14:43
muualla netissä. Mutta mitä tämä tarkoittaa?
Tuo lääkärin palkkaaminen lähtee siitä, että normaaliin vastaanottoon on pitkä jono ja silloin helposti potilasta kehotetaan hakeutumaan päivystykseen. Se taas on paljon kalliimpaa kuin normaali lääkärin vastaanotto.
eikö päivystyksen lääkärin taksat ole hyvin tiedossa koska ne ovat keikkalääkäreitä ja maksaahan päivälääkärikin siellä terkkarin puollella?
Harto Forss kirjoitti 31.10.2010 - 15:08
En ole asiantuntija enkä tunne kaikkia yksityiskohtia. On kerrottu päivystyksessä käynnin olevan huomattavasti kalliimpaa kuin vastaanotolla käynnin. Kyllä tämäkin on helposti laskettavissa, ei tämä ole mitään salatiedettä. Jälleen eräs yksityiskohta joka vaatii selvityksen. Muutenkin tuntuu omituiselta, että tehdään kustannuksia säästävä esitys ja siinä on useita henkilöstön lisäpalkkauksia. Saattaa olla järkevää, mutta selvitys on oltava. Mutuun ei pidä luottaa.
Olen lukenut kirjoitti 31.10.2010 - 16:00
eri kuntien ja kaupunkien valtuustojen pöytäkirjoja siellä on aina PDF tiedostossa mitä esim. säästötoimet suoritetaan ja kuinka tehtävät senjälkeen hoidetaan.Mistä täällä saa tavallinen taapertajan sen tiedon ei ainakaan KULTARANNAN SANOMISTA.Eletään sentään nykyaikaa eihän sen tiedonkulun pitäisi olla niin vaikeaa ja täälläkin KYLÄSSÄ toitotetaan siitä tiedonkulusta.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2010 - 16:39
Ei ole vielä mitään esityksiä säästötoimista eikä siten myöskään asioiden hoidosta säästöjen jälkeen. Kyllä ne meilläkin tulevat myös pdf-tiedostoina nettiin aikanaan. Ensin esitysten tullessa hallituksen käsittelyyn ja sen jälkeen valtuuston.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2010 - 19:47
Ihmetyttää noi persut eiks niitä kiinnosta yhtää kaupunkilaisten palvelut. Ne vaa haukkuu koko ajan kaupunki investointeja ja ny olis aika ottaa kantaa palveluihi.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2010 - 20:08
Persut vastustaa kaikkea, viisastelee jokaisessa asiassa, mutta ei ota vastuuta, koska joutuis tekemisiin realismin kanssa.

Asiaa kirjoitti 31.10.2010 - 20:12
Oletteko tulleet ajatelleeksi minkälainen kuva meillä olisi kaupungin toimista, jos olisimme Javan ja Juhan blogien varassa? Nytkin saisi sen kuvan, että kaupungin keskeinen ongelma on asuntotontit vaikka meillä on menossa erittäin tärkeä terveyspalvelujen rakenteiden uudistuksen valmistelu. Keskustelu saisi olla vilkkaampaa täälläkin. Rauhallisuuden toisaalta ymmärtää, nämä ovat vaikeaselkoisia asioita. Tästä se varmaan Juhan ja Javan hiljaisuus tässä asiassa juontaakin. Eivät ymmärrä höläsen pöläystä. Juha on yhden kommentin esittänyt mistä ulkonaoleminen paistaa ja normaalin uhonsa miten vielä tullaan näyttämään. Javalta ei ole mitään. Kyllä loppujen lopuksi järki aina voittaa. Ihmisten tiedontaso on nykyisin sitä luokkaa, että vain harvoin tehoaa enää perusteeton uho ja kaiken repiminen.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2010 - 21:08
Kyllä asuntotonttien keskustelu oli ihan tarpeellista. Ei edellisellä kommentoijalla riitä kompetenssi tämän typpiseen arvosteluun. Sattumoisin tiedän (Harto Forsskin tietää) että nimeltä mainittu valtuutettu/ seuraa erittäin tarkkaan terveydenhuollon asioita. Ja tietää ihan yhtä paljon kuin Forsskin tässä vaiheessa.

Eikä tässä nyt kenenkään blogien varassa onneksi sentään olla. Jos jonkun blogien varassa pitäisi olla, niin Juhan blogeista pääsee ainakin joka paikkaan linkeillä. Edellyttää tietysti sitten omia välineitä yläpäässä, että osaa lukea kirjoitettua tekstiä.

katsotaan sitten, kun asiat etenevät kuka on terveydenhuoltoasioissa hiljaa. Typerys nyt jo kantaa ottaisi, vai mitä Forss?
-Juha A.- kirjoitti 31.10.2010 - 21:23
Olisihan tämä Uki tylsä paikka, jos meillä olisi vain Javan ja meikäläisen blogi. Mutta kai sentään Ukin Sanomat?? Täytyyhän jonkun vastapainona olla ettei kuppi kellahda.

Ja. Kun kerran haluatte provosoida terveyspalveluista jo nyt ennen konsulttien suullista esitystä, niin tästä tulee provokatoorinen ennusteeni:
jo jossain aikoja sitten ennustin Tyks-junan tulemista. Aluesairaalasta jää iso vuodeosasto ja vanhainkoti-palvelutalo-tyyppinen rakennus ja vain ei kalliit, terveyskeskustasoiset hoidot voidaan taata täällä Ukin aluesairaalassa. Kaikki kalliimmat hoidot annetaan keskitetysti Turussa- haluamme sitä tai emme. Pikku hiljaa määrätyt hoidot vaan siirtyy Turkuun.

Todella kalliit Tyksin T-sairaaloiden valmistumiset Turkuun 2013-2014 ja äärettömän kova paine uusia myös rakennusteknisesti todella huonoon kuntoon mennyt 13-kerroksinen iso U-sairaala takaavat sen, että Varsinais-Suomen satelliitti-aluesairaaloissa ei voi olla riittävästi alueiden väestöpohjaan oikeita ja riittäviä resursseja aina vaan vaativampiin hoitoihin.

Väen ikääntyminen alkaa vaikuttaa myös Turun talousalueelle ja maksajia ovat Varsinais-Suomen satelliitti-aluesairaalat! Palveluita aletaan keskittää Turkuun jo tämänkin vuoksi eikä pelkästään suurien rakennusinvestointien vuoksi. Enää ei voida ylläpitää seiniä satelliitti-sairaaloissa. Siihen ei ole enää kunnilla varaa. Tai en ainakaan usko siihen.

Laitilassa ovat jo kauan sanoneet, että V-S aluesairaala toimii liian pienellä väestöpohjalla. Sen saman sanoi konsulttikin syyskuun valtuuston jälkeen. Nyt kun pitäsi alkaa tehdä reippaita rakenteellisa säästöjä ja alkaa ajaa alas aluesairaalan määrättyjä yliresursseja, niin niitä ei voidakaan tehdä tuosta vaan hokkus pokkus. Siis me ukilaiset yksin, kun olemme niin monessa terveydenhuolto-yhteisössä kiinni tai kiinnitettynä.

Joten pahalta näyttää. Tätä matematiikkaa ei yhtään auta se tosiasia, että Vakka-Suomessa väestön ikärakenne on liian seniorivoittoinen Suomi-tasoon verrattuna ja Uki on siinä Vakka-Suomen kärkenä. Tällä näköpiirissä olevalla väestökehityksellä ukilaisista joka neljäs on yli 75-vuotias vuonna 2025! Muistaakseni. Tämä väestön ikärakenteen vinouma tulee aiheuttamaan vielä sellaisia taloudellisia ihmeellisyyksiä, että oksat pois. Suomentaisin se niin, että se tyks-juna viheltelee jo Turun asemalla.

Tässä nyt sitten alkuun näille veikkajille ettemme (persut?) ymmärrä näistäkään asioista hölkäsen pöläystä. Toivottavasti ennustukseni menee täysin metsään, ukilaisia on vuonna 2020 noin 17900 ja ikärakenteemme muuttuu sellaiseksi, että vuosittaisin Ukiin syntyisi 300-400 lasta. Kukin saa siis uskoa, toivoa ja ennustaa mitä tahansa. Näillä mennään. Toivottavasti saamme ymmärrettävän selonteon huomenna lääkäreiltä valtuustoseminaarissa. Olin jo huomaavinani, että Kj. Koski oli näemmä jo siirtänyt muutamia investointejakin eteenpäin. Olisikohan hänkin jo hieman persuuntunut?

Jos persukriitikot löytävät ennusteestani selviä asiavirheitä, niin kirjoitattehan ne näkyviin, mitkä ne ovat? Siis asiavirheet, kiitos.
Ei taida olla kirjoitti 31.10.2010 - 23:27
ihan kaikki asiat olla kunnossa siellä paikallisessa terveydenhuollossa kun johtava ylilääkäri vaihtaa työpaikkaa pienempään tulosyksikköön. Ei vakuuttanut hänen syynsä vaihtaa työpaikkaa, että on siinä iässä jos ja kun ylipäätään haluaa vaihtaa työpaikkaa. Epäkiitollista työtä tulossa poliitikoille ja taitaa ainakin osa valtuutettu Aaltosen ennustuksista käydä kuitenkin toteen teette mitä tahansa.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2010 - 04:57
Anonyymi kysyi, onko mielestäni typerys joka nyt ottaa kantaa terveydenhoitoon. Olen mielestäni kantani selkeästi, totta ihmeessä on. Selvitys on keskeneräinen, eurot ja osin toimenpiteet puuttuvat. Ei keskeneräisiin asioihin pidä ottaa kantaa, keskustella pitää. Juha oli näköjään kopioinut Sairaanhoitopiirin strategian lyhennettynä. Ei hänen kirjoituksensa ole mikään omaperäinen kannanotto vaan yleinen mielipide.
Samoin kj. Koski noudattaa hallituksen esitystä investointien siirrossa. Olen myös sen täällä kirjoittanut, että hallitus evästi Koskea esityksensä teossa sillä, että investointi taso pitää laskea vähintään tämän vuoden tasolle eli 1 milj/€. Aika omituista ottaa hallituksen esitykset persu ennustuksiksi, kaiken lisäksi vielä yksimieliset. Ei ole kyllä eka kerta, monesti on ennenkin otettu itsestään selvyydet persujen linjaksi.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2010 - 07:52
Älähän ny, Harto. Juha kuitenkaan mikään Persu ole, en oikein usko että kukaan muu on persu kuin se autokuski, joka "pääsi" kansanedustajaehdokkaaksi. Nummiko se nyt oli, ei edes nimeä muista noin näkymättömältä. Voihan sitä olla pitkälle samaa mieltä jonkun tulevaisuuden näkymän mukaan. Ei ainakaan kauheasti erimieltä.
taas narahti hartsi kirjoitti 01.11.2010 - 08:40
juhan koukkuun eli persuuntumiseen. eikäst ollu eka kerta.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2010 - 08:49
Viime valtuustossa ainakin Juha ilmoitti siirtyneensä persuksi tai oliko se edellisellä kerralla. Olen samaa mieltä, että Juhan kommentti oli vitsi. Kommentoin nyt kuitenkin sitä, sillä näyttää etteivät kaikki ota niitä vitseinä.
EI PIDÄ PERSUUNTUA kirjoitti 01.11.2010 - 09:36
siitähän saamma hyvän slouganin tähän pimiään vuodenaikaan.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2010 - 10:59
Miten se vitsi voi olla kun moni on samaa mieltä...
kirjakriitikolle töitä kirjoitti 01.11.2010 - 18:54
http://www.kalantivayla.fi/jasenet/kalantivayla/jutut/komisario_petajamaella_on_taas_toita_rake_tahtisen_uutuusdekkari_ilmestyi.html
Harto Forss kirjoitti 01.11.2010 - 21:12
Tänä iltana muuten varmistui, että anonyymit kommentoijat ovat valtuutettuja. Valtuutetut olivat tänään seminaarissa ja mihinkään blogiin ei tullut juuri lainkaan kommantteja. Vähän sama tilanne oli minulla muutamia vuosia sitten, sain puheluja joissa kauniimmat kommentit olivat tasoa "saatanan kommunisti tulen ja ammun sinut". Sattuneesta syystä tiesin soittajat ja päivällä nämä samat veijarit morjenstivat iloisesti. Nyt blogissa usein syydetään törkeyksiä ja muulloin ollaan kavereita.
huopatossu kirjoitti 01.11.2010 - 21:18
oliko persut taas hiljaa koko seminaarin?
myös virkamiehet kirjoitti 01.11.2010 - 21:31
ja luottamusmiehet oli seminaarissa. eikö ollutkin?
Anonyymi kirjoitti 01.11.2010 - 21:31
siis kunnan eri osastojen luottamusmiehet.
Harto Forss  kirjoitti 02.11.2010 - 09:08
3 persua käytti puheenvuoroja siinä kuin muutkin, 2 :sta minulla ei ole muisti havaintoja. Lienevätkö olleet paikalla? Taisin osua noissa anonyymeissa oikeaan. Kovasti heillä on nyt tarvetta selitellä, että oli siellä muutama muukin. Laesterä ja Vaissi jäivät mainitsematta. Minä ainakin vahvasti epäilen heitä anonyymeiksi.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2010 - 09:39
Ei ne persut ja eräs vasemmistoliittolainen niitä julkisia puheenvuoroja paljoa käyttäneet. Pitivät vaan keskenään sellaista pulinaa ettei lähiympäristö pystynyt kokousta seuraamaan. Tapoja herrat ja rouva, pliis!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri