Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

02.11.2010 - 09:16

 Aiemmin eräissä blogeissa uhkailtiin IP-osoitteilla. Nyt vietettiin IP-Crusellissa. Aika onnistunut talousseminaarin alkuosa. Alustukset olivat mielenkiintoisia ja selkeitä. Uskoisin budjetin auenneen aika hyvin. Investointeja ei käyty läpi ollenkaan. Se oli ehkä pieni puute.

Konsultit sanoivat selkeästi investointitaso on korkea, mutta ei sen lasku mitään pelasta. Rakenteita on muutettava. Ei tässä sinänsä mitään uutta. Näin on sanottu jo omassakin porukassa  vuosia. Ei vaan ole mennyt perille. Keskustellaan yleensä vain investoinneista. Ehkä nyt ulkopuolisen sanoessa asia meni perille. Tekisikö aloitteen, että kaupunki teettäisi valtuutetuille taulun, jossa tämä todettaisiin. Joka päivä, kun näkisi tämän totuuden, niin ehkä pysyisi muistissa.

Nyt sitten puolueet valmistelevat omat kannanottonsa ensi maanantain jatkokokoukseen. Vielä on paljon epäselvää esim. konsulttien esityksissä. Näin lopullisissa ja kuntalaisille tärkeille palveluille, en ainakaan minä haluaisi ottaa vielä lopullista kantaa. En todellakaan tiedä ovatko esitykset taloudellisesti kannattavia. Ei ole tietenkään ryhdikästä alkaa kaivella rusinoita pullasta, mutta ei ole syytä tehdä myöskään huonoja päätöksiä.

Usein on joutunut huomaamaan, että kiireellä yritetään ajaa päätöksiä joilla todellisuudessa ei ole kiirettä. Nopeasti läpi ajettuna ei ehditä muodostamaan koko kuvaa ja jotkut tahot saavat siten haluamiaan päätöksiä.

Tästä on malli esimerkki kaatopaikanmyynti. Se tuotiin hallitukselle evästyksellä nyt tässä paikassa on tehtävä myönteinen esitys valtuustolle muuten on piru irti. Nyt on kulunut aikaa ja tupakkia ja mitään kiirettä ei näytä enää olevan. Virkamiehen käsikirjan konstit alkavat tulla tutuiksi.

Anonyymi kirjoitti 02.11.2010 - 12:20
Kyllä siitä kaatopaikasta kiireellä kohkattiin. Missä nyt mennään?
Anonyymi kirjoitti 02.11.2010 - 12:23
Eiköst siinäkin haettu vaan valmiudet valtuustolta, että on toimintavaltuuksia.
Harto Forss kirjoitti 02.11.2010 - 12:35
Kyllä valtuusto antoi hallitukselle valtuudet kilpailuttamisen suorittamiseen. Arvostelin lähinnä sitä kiirettä millä asia olisi pitänyt keväällä päättää. Valtuuston päätöksen jälkeen kiire loppui. Nyt ei ole puoleen vuoteen tapahtunut mitään. Ilmeisesti kesäkuun valtuustossa myynti olisi kaatunut. Asia saatiin siirrettyä nahka päätöksellä. Nyt odotellaan uutta sopivaa iskun paikkaa.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2010 - 14:39
millanen kanta sulla Harto on leikkausten lopettamiseen ugissa?
leikkausten lopettaminen  kirjoitti 02.11.2010 - 15:02
mitä toi tarkoittaa? painovirhe?
Harto Forss kirjoitti 02.11.2010 - 15:30
Ei se ole painovirhe. Konsulttien esityksen eräs keskeinen esitys on leikkaustoiminnan lopettaminen U:kissa. Heidän mukaansa U:kissa suoritetaan 1800 leikkausta vuodessa ja kannattava toiminta edellyttäisi 2400 leikkausta. Minulla ei ole vielä lopullista kantaa asiaan. Minusta lopullisen päätöksenteon tukena pitää olla laskelma siitä, että lopettaminen on kannattavaa. Laskelman teko ei ole mitenkään ongelmallista. Tyks:in niinkuin aluesairaaloidenkin toimenpiteistä on hinnasto. Siellä on niin rutosti erilaisia toimenpiteitä, että pitää olla lääketieteellistä asiantuntemusta luotettavan vertailun tekemiseksi. Sekä luettelo vuosittain U:kissa tehtävistä toimenpiteistä. Näppituntumalla U:kissa suoritettavat leikkaukset ja sen lisäksi laskutettavat hoitopäivät ovat huomattavasti halvempia kuin tyks:ssä.
Leikkausten toiminnan lopettamista perustellaan sillä, että täällä leikataan huomattavasti keskimääräistä enemmän ja toiminnan siirto Turkuun lopettaisi ns. tarpeettomat leikkaukset. keskimääräinen leikkausmäärä on tiedossa, joten siltäkään osin ei ole mitään estettä laskelmantekoon. Aina voidaan niuhottaa sillä ja sillä tekijällä, mutta suunta on laskettavissa. En ainakaan minä halua tehdä päätöstä ilman tietoa seurauksista.
Olli kirjoitti 02.11.2010 - 16:48
Harto, kertolasku vaarallista. Jos sulla on hoitohinnasto ja potilaiden määrä, lopputulos ei ole käytännössä hinta kertaa määrä.. Myös monet muut asiat ja olosuhteet muuttuvat. Kyllä pikapuoliin joudutaan priorisoimaan, tarpeettomat leikkaukset yksityisellle sektorille ja sen sellaista. Itse aiheutetut hoidetaan tulevaisuudessa yksityisellä, ym. Mä itse kannatan aluesairaalan "ostamista" ja siitä "terveystaloa", jossa on osastoja vaikka vanhuksille ja erityisryhmille, jopa lapsille..
Harto Forss kirjoitti 02.11.2010 - 17:23
Tottakai ihmisen terveydessä on paljon muuttuvia tekijöitä, mutta en kyllä ymmärrä miksi ei voida tehdä yksinkertaista laskua päätöksenteon tueksi. Leikkausten siirto Turkuun aiheuttaa varmasti paljon erimielisyyttä. Kun sitä siirtoa esitetään taloudellisilla perusteilla niin kyllä minä ainakin haluan siitä luotettavaa tietoa enkä tyytyä oletuksiin. Minusta jo keskustelu tarpeettomista leikkauksista, jos lääkäri määrää yleiselää puolella leikkauksen niin vaikea on uskoa sen tapahtuvan tarpeettomasti. Toivottavasti ei koskaan aleta karsinoimaan itseaiheutettuihin hoitoihin. Mitä ne ovat tupakanpoltto, viinanjuonti, rasvansyönti, kännipäissä aiheutettu onnettomuus jne. Nämä sitten siirrettäisiin yksityispuolelle johon harvoilla on varaa ja kun ei ole varaa niin jätetään ilman hoitoa. siirrytään amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Toivottavasti ei koskaan. Toivottavasti ei tästä ala keskustelua jossa kaivetaan mitä ihmeellisimpiä näkökulmia toisen nujertamiseksi. Keskustellaan asiasta.
ei oikein teoria mee jakeluun kirjoitti 02.11.2010 - 17:24
Leikkauksia ei voi tehdä 2400, kun ei ole leikkavia lääkäreitä, vai mistä jonot johtuu jos västöpohjaa kasvetettas niin jonot sen kuin kasvais
Anonyymi kirjoitti 02.11.2010 - 17:26
Googlettakaa "mäenpää blogi". Nöin Turussa eilen
Harto Forss kirjoitti 02.11.2010 - 17:43
En osaa vastata. Tässä taas yksi kysymys johon haluan vastauksen ennen kuin päätän kantaani.Tämä nostaa esiin ainakin kysymykset, onko U:kissa leikkausjonoa. Meillä käy myös tyksistä lääkäreitä leikkaamassa, onko niitä saatavissa lisää, onko kannattavaa?
Kyllähän piti olla kirjoitti 02.11.2010 - 17:47
niitä kirurgeja kun kerran siellä on vapaata resurssia. Eikö se tuotu julki jo syyskuun lopulla? Voin kyllä muistaa väärinkin.
On niin tosikkomaisista touhua kirjoitti 02.11.2010 - 19:26
kaipaa pienen kevennyksen.
Kumpaa sukupuolta sukset ovat?Tietysti naisia!Sen lisäksi,että niissäon vako alla,nokka pystyssä ja ne käyttävät siteitä,ne tarvitsevat toimiakseen myös liukuvoiteita,sauvaa ja lopuksi monoa.
Puhumattakaan siitä,että saadessaan pyörät alleen niistä tulee hengenvaarallisia liikenteessä,eikä siinä vielä kaikki:Nykäsen Matillekin on yks` hailee onko alla sukset vaiko nainen;aina lentää!
Ammatei kirjoitti 02.11.2010 - 19:59

Opettaja kysele oppilailt, mitä laste vanhemma tekevä tyäkses. Lapse vastaileva: "poliisi, palomiäs, myyjä, virkailija jne." Ville (7v.) mene totiseks, eikä vastaa mittä. Opettaja kysy, minkälaist tyät Villen vanhemma tekevä? "Äiti on toimistos töis", sano Ville ja vaikene. Opettaja kyssy: "Mitä isäs tekke?" Ville vasta: "Isä on tanssijana homobaaris. Hän strippa ittes alasti yleisö eres. Joskus, jos tarppeks makseta, hän harrasta seksi asiakkaitten kans baarin takahuanes."

Opettaja järkytty vastauksest, laitta muut oppilat tekemä väritystehtävä ja viä Villen sivummal.
"Onko todella totta mitä kerroit isästäs?", opettaja kuiska. "Ei", kuiska Ville takasi, "oikeesti se pela lätkää Turun Palloseuras mokkerina mut em mää kehrannu sano sitä".
Harto Forss kirjoitti 02.11.2010 - 20:27
Ei sitä kirurgi resurssia taida oikein olla. Kävin tässä välillä tyksissä ja juuri ennen lähtöäni eräs kaveri soitti ja kertoi miten pitkässä jonossa hänkin on. Hänellä on huomenna vastaanotto ja lupasi kysellä lähemmin. Kirjoita terveisesi tänne niin saavat muutkin tietää.
-Juha A.- kirjoitti 02.11.2010 - 23:14
Totta. Investointeja ei käyty läpi ollenkaan.
Siksi tilaisuus loppui(kin) puolisen tuntia etuajassa.
No, ilokseni kyllä huomasin, että kj. KK oli ottanut aika ronskilla kädellä niitä investointeja pois, mitä teklassa esim. oli jo päätetty ja liikuntatoimen tekonurmi-esityskin oli hävinnyt!
Ja se Hymy-lehtikö ilmestyy huomenna, vai?
Olli kirjoitti 03.11.2010 - 00:43
Harto: "Tottakai ihmisen terveydessä on paljon muuttuvia tekijöitä, ..." - En nyt tarkoittanut näitä, vaan tilannetta jossa hoitopaikka vaihtuu toiseen. Se tuo mukanaan olosuhteiden muutoksia, jotka tuntuvat ja vaikuttavat. Toisin sanoen kertolaskuun tulee tutkittavissa oleva funktio, josta tiedetää "ei niin kovin paljon". Molemmat konsultit kannattivat kyllä sairaalan säilyttämistä, mutta heti kun on kysymys lääkäriresursseista alkaa löytyä reunaehtoja. Minusta ei nyt kannata tuijottaa lukuihin, vaan korjata se virhe, joka on tehty syytämällä terveyskeskukseen rahaa ilman sen suurempia pohdintoja muusta mahdollisesta ratkaisusta. Ei kai konsultit uskaltaneet sanoa, että terveydenhuollossa on sata henkilöä liikaa. Mistähän ne viime kädessä tulivat? Yhteistoiminta-alueen isäntänä Uki olisi voinut sanoa, että meidän väki kyllä tekee teidän väen työt. Esimerkiksi. Mutta kun terveyskeskuksen sisällä on myös ollut runsaasti erilaisiin suhteisiin perustuvaa työhönottoa ja työjärjestelyjä.
Harto Forss kirjoitti 03.11.2010 - 06:14
Joo, kyllä minulle näin kerrottiin, että 3.11. ilmestyy. Taitaa tulla U:ki reissu vai malttaisiko odottaa iltaa ja ostaa Turusta. Paljon vielä pitäisi vielä ottaa investointeja pois, mutta vaikea on löytää kohteita joiden poisto tai siirto olisi järkevää. Jos kohteen toteutus on järkevää, niin siirto vain kasaa niitä seuraaville vuosille eivätkä ne ole yhtään sen helpompia. Pari pientä olen löytänyt joilla ei kokonaisuuden kannalta ole merkitystä. Janhuan kunnallistekniikka, olisko syytä katsoa vielä ainakin vuosi tuleeko sinne mitään. Toinen on Veneveistämönkatu. Tätä ei mielestäni koskaan pidä rakentaakkaan. Tällä tavoin hanketta viedään pikkuhiljaa hivuttamalla eteenpäin.
Salk kirjoitti 03.11.2010 - 09:49
Jokainen Tarvitse terveydenhoitoo kehdosta hautaan. Nyt ollaan tekemässä kovia heikennyksiä. leikkaukset pois ugista, toinen ambulanssi pois jne. Näistä ei keskustella juuri ollenkaan. Tonteista vaan. Harva ihminen rakentaa tai ostaa taloa edes kerran elämässään. Onko terveys liian vaikea tajuista tontin jokanen ymmärtää. Herätkää ihmiset ennenku on myöhäistä.
Odotetaan kirjoitti 03.11.2010 - 12:32
mitä päätätte esittää taloustyöryhmässä koohoolle ensi viikon perjantaina. Eikö se Wala niin kertonut salissa. Koohoo kokoontuu 15.11 esityksiänne päättää.
Harto Forss kirjoitti 03.11.2010 - 12:35
Joo niin se on ja vaikeaa. Tieto on vielä niin vähäistä.
Anonyymi kirjoitti 03.11.2010 - 15:32
Mitäs ihmeen hyssytystä te päättäjät nyt oikein pidätte? Olette saaneet kirjallisena konsulttien esityksen ja se on teille avattu. Mitä pelkäätte vai ettekö ymmärrä siitä mitä pitäis päättää. En odota mitään lopullisia kannanottoa, mutta edes keskustelua. Hartolta on varovaista kannanottoa leikkauksiin, muilta ei mitää. Ollaan hiljaa kuin haudassa, siellä pian taidetaan ollakkin.
no kyllä kirjoitti 03.11.2010 - 16:09
valt aaltonen ainakin kertoi toisessa jutussa mitä on edessä. vai eikö sitä huomioida juuri nyt?
Anonyymi kirjoitti 03.11.2010 - 16:41
Käven lukemassa Aaltose kommentin uudestaan. Yleistä itsestään selvää plätinää. Ei mittään kantaa konsultin esityksin. Odotan edes keskustelua konsultin esittämistä toimist.
Anonyymi kirjoitti 03.11.2010 - 19:44
Onko se juha vai jorma, joka aina puolustaa juhaa jos pieniki moite tai juttu on ilman että juhaa mainitaa. Aika etovaa toi ylenmääräinen kehu juhan omissakin kommenteissa. Turha odottaa asiallista keskustelua muualtakaa nii kauan kun täämöstä on.
juu kirjoitti 03.11.2010 - 22:31
ketä täällä nimellään esiintyy niin saa kuulla kunniansa. 6 nimellään esiintyvää
harto
java
jorma
juha
olli
rake
4 heistä valtuutettua, 1 vas ja 3 ps. siinä meillä on etova keskustelu asiasta kun asiasta. muita ei siis tarvita.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri