Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

09.11.2010 - 12:07

                                 Vasemmistoliiton ryhmän puheenvuoro

 
Kommentoin ainoastaan vähän kaupungin keskeisiä talouslukuja, enemmän yksityiskohtia.  Talousarvioon vaikutetaan pienillä ohjauksilla ja ne sitten näkyvät kokonaisluvuissa. Säästöissä ollaan ainakin jossain määrin onnistumassa ainakin talousarvion käsittelyn tässä vaiheessa. Käyttötalouden nettomenot laskevat 2,5%:a. Toivottavasti hallitus ja valtuusto sitten jatkavat karsintaa eivätkä lisää menoja kuten tavallista. 
 
Tuloveron tuoton kasvuksi ennustetaan yhtä miljoonaa eli kasvua olisi pari %:a. Tämän pitäisi olla hyvinkin saavutettavissa. Ennemmin voisi kuvitella tämän ylittyvänkin reippaasti. Työllisyyden odotetaan paranevan ja palkkataso jatkaa nousuaan. Tämän 2:n %:n alimitoituksen voi päätellä siitäkin, että kaupungin henkilöstömenojen kasvun odotetaan olevan 2,5%:ia henkilöstömäärän laskusta huolimatta.
 
Investointeja on karsittu lautakuntien esityksestä tämän vuoden tasolle. Tarve olisi viime vuoden tasolle eli miljoona lisää karsintaa. Tämä olisi sikälikin oikean tuntuinen taso, sillä silloin investoinnit ja poistot olisivat suurin piirtein saman suuruiset. Meillä ei investointejen poisto esityksiä ole merkittävästi. Toivottavasti joku muu esittää sellaisia ilman, että kaupungin toimintaa rampautetaan. Investoinneissa on varauduttu puolen millin yritystentoimitila investointeihin. Tämä ei ole saanut aikaan mitään keskustelua, joten onko niin, että tämä ankaraa arvostelua saanut toiminta onkin nyt kaikkien hyväksymää
 
Meillä on pari pientä muutos toivetta. Veneveistämönkadun suunnitteluun varattu raha pitäisi poistaa. Emme hyväksy sinne rakennettavan asuntoja, joten kadun tekeminen on tarpeetonta. Toinen kohde on Janhuan alueen kunnallistekniikan rakentaminen. Sinne on jo kätketty maahan melkoiset setelitukut ja nyt kyllä pitäisi odottaa rakentuuko se vai ei. Eikä vaan kylvää rahaa lisää.
 
Sitten konsulttien sote-esitykseen. Siellähän on konsulttien mukaa 8 millin euron säästöpotentiaali. Tämän onnistuessa olemme rikas kaupunki. Ensin sosiaalitoimi. Siellä esitetään 700 000 euroa säästettäväksi ei-lakisääteisistä palveluista. Ensi silmäyksellä kaikki nämä menot ovat niitä joita olemme käsittäneet ennalta ehkäiseviksi ja kaupungintaloutta suuresti helpottaviksi ja asiakkaiden kannalta inhimillisiksi vaihtoehdoiksi. Näiden menojen sisältöä pitää purkaa tarkoin ennen päätöstentekoa. Olemme valmiit kaikkiin tarpeellisiin ja järkeviin muutoksiin sisältyen myös palvelujen pieniin käyttömaksuihin.
 
Terveydenhoito palvelujen muutoksiin olemme myös valmiita. Esityksissä on tosin paljon lisäselvityksen tarvetta ja myös esitysten tarkempiin kohdentamisiin. Suurin muutos erikoissairaanhoidon osalta olisi leikkausten lopettaminen U:kissa. Se  päätös vaatii tuekseen selvityksiä mistä sitä säästöä tulee. Tyksissä leikkaukset ja hoitopäivämaksut ovat huomattavasti U:kia korkeammat jopa moninkertaisia. 
 
Selvittää pitää myös onko leikkausten siirrosta henkilöstösäästöjä U:kissa. Onko meillä tyhjäkäyntiä leikkaustoiminnassa? Leikataanko meillä turhaan? Yleensä mahdollisimman nopeata oikeata hoitoa pidetään halvimpana tapana. Sairaudet ja vaivat pahenevat ajan kuluessa aiheuttaen henkistä ja ruumiillista kärsimystä potilaalle. Säästöä tietysti tulee siitä, että potilaan odottaessa tarpeeksi kauan moniin sairauksiin kuolee ennen hoitoon pääsyä. Aika rankkaa säästöä. Emme kai sentään ole vielä tuon ajatustavan pauloissa.
 
Vielä tuossa erikoissairaanhoidossa mietityttää kipupoliklinikka toiminnan lopettaminen. Kipujen hallinnan tärkeydestä on puhuttu vuosia ja miten siihen ei Suomessa ole kiinnitetty huomiota. Meillä ei ole tarkempaa tietoa tämän toiminnan paikallisesta tärkeydestä. Selvitys pitäisi tästäkin saada ettei hölmöillä.
 
Perusterveydenhuollon tärkein korjausta vaativa kohde on potilaidenhoito oikeassa paikassa ja jonojen kulku nopeammin. Eräs virhe on potilaiden suuri määrä päivystyksessä. Konsultit esittävät 1-2 lääkärin palkkausta. Niillä tiedoilla joita meillä on, tämä ei tunnu oikealta toimenpiteeltä.  
 
Meillä potilasta kohti lääkäri käyttää aikaa vastaanotolla puoli tuntia. Muualla 20 min. siirtymällä samaan rytmiin vaikutus on sama kuin 5:n lääkärin lisäpalkkaus. Vaikka vain muuttaisimme ajan 25 minuuttiin tulisi 2,5 lääkäriä lisää. Toinen kohde olisi meillä lääkärien vastaanottoon käyttämä aika. Meillä se on runsas 3 tuntia päivässä. Muualla runsas 4 tuntia. Tämänkin muutoksella tulisi  2:ta lääkäriä vastaava resurssi lisää.
 
Nämä 2 toimenpidettä saattavat lisätä sairaanhoitajien tarvetta, mutta säästö olisi siitä huolimatta melkoinen. Lisä sairaanhoitajat auttaisivat myös siinä, että tk:ssa olisi resursseja nyt esh:ssa olevien potilaiden seurantaan. Mitä nyt joudutaan paljon tekemään esh:n puolella vaikka se ei vaadi erikoissairaanhoitoa. Myös sairaanhoitajien vastaanottoaikoja pitää saada lisää.
 
Konsultit esittävät toimenpiteiden valmistelijoiden nimeämistä ja aikatauluttamista päätöksenteon jälkeen. Meistä se pitäisi tehdä jo ennen päätöksentekoa. Monissa toimenpiteissä on paljon epäselvää. Ne pitää selvittää, että tiedetään päätöksenteko hetkellä mitä se tarkoittaa. Monet näistä mahdollisista päätöksistä ovat lopullisia. Ei niitä enää saa myöhemmin palautettua. Ilman vastuuhenkilöiden nimeämistä ja aikataulun tekemistä asiat tulevat jäämään levälleen. Siihen meillä ei ole varaa.
 
Harto Forss kirjoitti 09.11.2010 - 12:17
Tänään on uutisissa kerrottu eduskuntaan ostettavan 27 000:lla eurolla design torkkupeittoja. Eikö istuntosalin lämpötilannosto muutamalla asteella olisi tullut halvemmaksi?
Asteen pudotus tai lisäys kirjoitti 09.11.2010 - 12:40
lämmityksessä pudottaa tai lisää lämmityskuluja noin 5%.
Niinhän se meni. Kivaa että on nyt peittoja.
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 13:19
Nyt NE vois lähettää inhimillisesti pohjoisnavalle. Hyvä puhe!
Obelix kirjoitti 09.11.2010 - 13:46
Kiitos!

Hyvä, että saa tekstin eteensä, koskapa ei enää näe edes paikalliskanavalta.
vai tuollaiset on kirjoitti 09.11.2010 - 16:07
lääkärien vastaanottotehot terkkarissa. Onhan meillä varaa siihen vai olisiko syytä jo aloittaa vaatiminen tehokkuuteen.
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 19:20
Se on kyllä pelkkää paha puhetta demarien vahva edustus kunnan johtavissa viroissa. Eihän heille ole kukaan kertonut kaupungin talous vaikeuksista. Lisää vaan menoja esittivät, eivät minkäänlaista vihjettäkään tasapainottamisesta. Kyllä muut sen hoitaa, päästään sitten taas hankkimaan tovereille lisää virkoja.
Arttu Lehtonen kirjoitti 09.11.2010 - 19:34
Kipupolin asiakkaana voin vain toivoa, että päättäjät ovat kanssani samaa mieltä sittä, että, kipupolia EI saa lakkauttaa. Sieltä saa todella hyvää ja asiantuntevaa hoitoa.
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 19:41
... no eikö muualta saa hyvää ja asiantuntevaa hoitoa?
Oma napa...
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 21:11
saa kuulemma rovaniemeltä, on vähän pitkä matka
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 21:52
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2275026
Arttu Lehtonen kirjoitti 09.11.2010 - 22:57
Varmasti muualtakin saa hyvää ja asiantuntevaa hoitoa.

Jokaisella ei vain ole mahdollisuutta lähteä sinne muualle. (esim. kivut estävät)

Kipupolilla on kivunhoitoon erikoistuneita lääkäreitä, sitä tietotaitoa ei ole ns. normaalilla terveyskeskuslääkärillä.
taistelua oikeuden mukaisuuden puolesta kirjoitti 09.11.2010 - 23:09
Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 21:11
saa kuulemma rovaniemeltä, on vähän pitkä matka
Minä kirjotin edellisen kommentin, suorastaan ärsyynnyin sittä , kun eräs hemmo heitti tälläisen kommentin.

Anonyymi kirjoitti 09.11.2010 - 19:41
... no eikö muualta saa hyvää ja asiantuntevaa hoitoa?
Oma napa...
Olen hyvin tietoinen, elämän ongelmista ja olen iloinen , kun kirjoitat: Sellaiset ihmiset ei ymmärrä tästä elämästä mitään, kun ei ole sattunut omalle kohdalle mitään.
Toivon kaikkea hyvää sulle Arttu Liikanen.
Pidä puolias, vaikka joskus voi olla elämän voimavarat hyvinkin vähissä kivun kanssa.
- Keijo - kirjoitti 10.11.2010 - 09:12
Haapala kirjoittaa Aluesanomien "printissä" mielenkiintoisesti kaupungin tiedottamisesta. Tiedottajan toimi näköjään lakkautetaan. Ei taida paljon tulla vahinkoa. Mitä näin pieni kaupunki keskitetyllä tiedottamisella tekee, koska ne "varsinaiset tiedot" ovat kuitenkin kunkin hallinonalan ykkösvirkamiehen "hanskassa". Kyseinen "änkyrä" sitten tiedottaa jos katsoo aiheelliseksi.(Aihetta olisi).

Ylhäällä on toinen änkyrä, joka takuuvarmasti päättää mitä kaupunki julki tuo. Onhan tiedottaja ikään kuin (nytkin) hänen "sihteerinsä".

Haapala sanoi myös aiheellisesti, että yritys joka avoimesti tiedottaa, on yleensä menestynyyneempi kuin päinvastoin toimiva.


Harto Forss kirjoitti 10.11.2010 - 11:14
Kyllä kaupungilla mielestäni pitäisi olla 1 henkilö, johon tiedotusvälineet ottaa yhteyttä. Tämä sitten toimittaisi kaivatut asiat. Nopeista uusista asioista kertoisi se joka asian parhaiten tuntee. Tämä voisi olla myös luottamusmiesten utelujen vastaaja. Tässä takavuosina valitusrumban pyöriessä kuulemma 1 henkilö ei ehtinyt kaivaa kaikkea tarvittua tietoa. Aika on muuttunut, nyt on netissä niin paljon tietoa, että vähän on tietoa mitä Mörnestä suoraan saada. Valmistelussa olevat asiat tietysti, mutta harvoin niistä voi kertoa.
Anonyymi kirjoitti 10.11.2010 - 12:21
Oletteko lukeneet kaikki konsulttien esittämät toimintojen lopettamiset. Siellä on paljon muutakin kuin leikkaukset ja kipupoliklinikka. Ne löytyy Harton aiemmista kirjotuksista. Hyväksyykö muut valtuutetut ne ilman muuta. Mitään kommentteja ei tule eikä toistaiseksi näkyneissä budjetti puheissa myöskään ollu. Herätäänkö jälleen kerran päätösten jälkeen. Persut ei puhunu kuin investoinneista. Onko kaikki inhimillinen vierasta?
Euripides kirjoitti 10.11.2010 - 13:03
sellaisen tiedottajan pitäisi olla sitten itse Merkurius, Jumalten sanansaattaja.
Anonyymi kirjoitti 10.11.2010 - 14:27
Miksi demarit ei käytä heillä olevia kykyjä. Ryhmä puheevuoro oli tyhjää täynnä ja eräänä nokkamiehenä heillä on sentään törkykirjeiden mestari kirjoittaja joka hakkaa Aaltosen mennentullen.
Anonyymi kirjoitti 10.11.2010 - 14:52
Kokoomus on suu pyöreänä kasvaneista palvelujen ostosta. Kaikki muut tietää sen olevan seurausta kaupungin työntekijöiden ylenmääräisestä vähentämisestä. Ei työt mihinkään häviä, joku ne aina tekee ellei hylätä sairaita, vanhuksia ja lapsia.
Anonyymi kirjoitti 10.11.2010 - 15:11
Mistähän törkykirjeistä mahtaa olla kyse ? (14,27 kommentti)?

Mitä törkykirjeitä Aaltonen on kirjoitellut? Pistähän Forss joku raja tähän vapaaseen keskusteluun. Tässä täytyy koko ajan muiden olla vahtina, kun esimerkiksi tämän hyökkäyksen kohde työskentelee toisella paikkakunnalla.

Vaikka kyse onkin rahvaan rehvastelusta, bloginpitäjä edustaa sentään kaupungin ylintä päättävää tahoa !
Harto Forss kirjoitti 10.11.2010 - 18:52
rajan veto on vaikeaa. Minustakin on jos jonkinlaista törkyä kirjoiteltu. En ole niitä poistanut. Pitänee alkaa miettiä mikä se raja olisi sen pitää olla selvä. Neuvoksi on annettu muutaman kerran, mikäli on nimi pitää poistaa. Entäs jos on selvät tuntomerkit, ilman nimeä. Mitkä ovat tuntomerkit? Sitten tulee vielä, miten kommentit tulkitaan. En minä tulkinnut kommentissa väitetyn Aaltosen törkykirjeitä kirjoitelleen. Muuten kyllä minäkin olen rahvasta, on luottamustehtävä sitten mikä tahansa.
törky anonyymi oma napa... kirjoitti 10.11.2010 - 19:38
9.11. klo 19.41.
Tarkoitin, etteikö muista tämän kaupungin ei lakisääteisistä terveydenhoitopalveluista saa hyvää palvelua? Kiittelet, Arttu, oman kokemuspiiriisi kuuluvasta palvelusta, jota puolustat. Siinä siis oma napa!

Entä esim. ravitsemusterapeutin palvelut? Ovatko laadukkaita tai tarpeellisia? eivät varmaan , jos et niitä tarvitse...

Tätä meinasin oma napaisuudella,jokainen puolustaa sitä mitä tarttee, kipukliniikan tarpeellisuudesta enkä sen tasosta tiijä mittään..
rahvaan edustaja kirjoitti 10.11.2010 - 19:39
"rahvaan rehvastelu" on sanaleikki...no, onhan se 14,27 kommentti aika huonoa Suomea, mutta pakko oli nimi siihenkin sotkea. no kun ei asianomainen välitä, ei kai meidänkaan tarvitse
Ajattelija kirjoitti 11.11.2010 - 14:29
Kipupoliklinikka mahdollistaa monen työikäisen työssäkäynnin, mitenkään väheksymättä ravintoterapeutin työsarkaa. Ollaanko ravintoterapeutin töitäkin lopettamassa?

Miksei yksittäinen veronmaksaja saa puolustaa jotain käyttämäänsä palvelua? Palveluja leikattaessa järkevät perustelut sen puolesta (työkyvyn takaaminen, käyttämäärätiedot, käytettävyys, palvelusta saatu apu, mitä vaikeuksia palvelun poisto aiheuttaa tms.) päinvastoin auttavat päättäjiä päätöksenteossa. Eihän päättäjillä voi olla kaikesta henkilökohtaista tietoa tai kokemusta.

Jos kaikki rajaavat vain "oma napa" tietonsa itselleen, välittyy päättäjille nimenomaan mielikuva, että palvelun voi leikata, koska sille ei ole tarvetta tai se kohdistuu vain marginaaliseen joukkoon tai se voidaan helposti korvata lähialueelta saatavalla vastaavalla palvelulla.



harto Forss kirjoitti 11.11.2010 - 15:15
Ravintoterapeutista ei ole ollut mitään puhetta. Muistaakseni hän kuuluu terveyskeskukseen ja sieltä ei ole ollut esillä virkojen lopettamista.
Olen samaa mieltä. Ei millään voi olla edes summittaista tietoa kaikista terveydenhoidon aloista. Siksi on todella hyvä kuulla käyttäjien mielipiteitä. Olen monet kerrat jo sanonut, että kaikista uudistuksista pitää olla perustelut. Konsulteilla niitä ei ollut mitään, kunhan heiteltiin ja tämän päivän lehti uutisesta on syytä huolestua. Nyt homma ollaan jättämässä pitkälti ESH:n varaan ja sen säästö on kokonaan jotain muuta kuin kaupungin säästö.
Mitä esimerkiksi kirjoitti 11.11.2010 - 19:24
tuolla kipupoliklinikalla tehdään? Siis mitä kaikkia toimenpiteitä se tekee asiakkailleen? Akupunktiotako, kipulääkityksen tarkistusta, vaihtoa ja lisäystä, luomulääkintää? Kuka tietää tarkemmin?
Arttu Lehtonen kirjoitti 11.11.2010 - 20:33
Kipupoliklinikalla hoidetaan vaikeista ja pitkäaikaisista kivuista kärsiviä potilaita, joiden kohdalla perusteelliset lääketieteelliset selvittelyt kivun syystä eri erikoisalojen toimesta on tehty ja mahdolliset hoidot annettu ilman ratkaisevaa apua.

Esim: http://www.ppshp.fi/potilaat_laheiset/prime101/prime101/prime104.aspx
Laurén Hannu kirjoitti 14.11.2010 - 05:57
Leikkaustoiminnasta ukissa minulla on myönteistä kokemusta ja kerrottavaa!Itseäni on leikelty muualla ja ihan hyvin sielläkin.
Viimeksi olin mukana kun meidän 3,6v tytär oli kitarisa/nielurisa+tuubit korviin leikkauksessa! 10.11 Keskiviikkona täällä ukissa. Aamulla mentiin klo:8 ja pois päästiin klo:17 jälkeen. Taitavaa,asiansa osaavaa,ystävällistä henkilökuntaa. Heräämössä lapsen vierellä ollessani, huomasin että potilaita menee ja tulee koko ajan! Eläviä sellaisia! Heräämöstä siirto päiväosastolle ja siellä hoitoa jatkettiin. Sielläkin oli muita potilaita.

Näihin toimenpiteisiin jouduimme jonottamaan! muistaakseni jotain parisen kuukautta,että en oikein sanoisi tehottomaksi uudenkaupungin leikkurin toimintaa! Sen verran matematiikkaa osaan etten hevin usko missään muualla toimittuna Mainittavan halvemmalla kokonaisuudessaan onnistuttavan. Kun huomioisimme tärkeän veronmaksajankin koknaistilannetta. Inhimillisyyttä.

esim:pienen lapsen kanssa jossain kaukana,vai pitäisikös lapsi jättää yksinään sairaalaan?

Epäilen että se säästö syntyy sitten kun hoitoa ei enää kaikille riitä ja heikompia ja köyhempiä kuolee odotusjonoihin??? Tällaiseen voisi johtaa palvelujen lakkauttaminen eikä resursseja mihinkään lisättäisi.
Harto Forss kirjoitti 14.11.2010 - 10:15
Olen ihan samaa mieltä. Miten ihmeessä saataisiin ihmiset heräämään nyt valmistelun olevan viime metreillä menossa erittäin tärkeissä asioissa. Päätösvalta näistä asioista on menossa ohi ellei ole jo mennytkin. Blogeissa kiinnostavat vain äänestäjiin menevät ja ns. media-seksikkäät asiat. Pitkälti näin on myös päättävissä elimissä.
Laurén Hannu kirjoitti 14.11.2010 - 12:20
Niimpä! Mediaseksikkäät asiat tulevat ja niitä puidaan julkisuudessa!
Torkkupeitot,kaupunginjohtajan palkankorotukset, kaikenkaikkiaan veronmaksajien silmäänviilaamisyritykset ovat mediaseksikästä joka saa kansalaiset "kiihottumaan"oikein tarjoiltuna!!!

Nuo asiat ovat yksinkertaisia ja helppo levittää kansalaisten silmien eteen! tyhmäkin tajuaa ketä tai ketkä olisi muka kivitettävä ja ketkä nostettava"juustotuoliin"!

Sairaanhoidon säästöt ja toiminta onkin jo monisäikeisempää ja vaikeampi yhden tai kahden ottaa kruunua itselleen! eikä karjumalla ja mesomalla saa veronmaksajille yksinkertaisesti aukaistua! jos yleensä mitenkään.
Monelle päättäjällekkin liian kova jobi ja liian pienet palkinnot jotta kannustaisi taisteluun puolesta???
Helpompi tie monelle kannattaa lakkautuksia!!!
Tsemppiä teille kuitenkin jotka näette vaivaa ja jaksatte yrittää !!!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri