Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

16.11.2010 - 05:35

 Kokous eteni yksimielisyyden vallassa kj:n palkankorotus asiaan asti. Ei edes Juhan aloite kj:n erottamisen vireillepanosta saanut esityksiä aikaan vaikka paikalla oli aloitteen allekirjoittakin. Kj.n palkka korotettiin, vastustava esitys tehtiin, mutta sitä ei kannatettu.

Kuultiin esityksen historia. En tehnyt siitä muistiinpanoja, joten en vastaa mikäli jotain on pikkasen väärin. 14.6. on hallituksen puheenjohtajisto käynyt kj:n kanssa johtajasopimuksen edellyttämän kehityskeskustelun. Siinä yhteydessä on annettu hallituksen pj:n tehtäväksi selvittää kj:n palkantaso.  Selvityksessä on selvinnyt kj:n palkan jälkeenjääneisyys. Tästä on myös tarkastus ltk:n pj huomauttanut. Keskusteltuaan asiasta eri tahojen kanssa ja kaikkien vilkuttaessa vihreää valoa pj. otti asian esille varsinaisen hallituksen kokouksen ulkopuolella. Kukaan ei vastustanut esitystä ja nyt sitten asia oli virallisesti esillä. Se siitä. Taitaa taas tulla älämälöö, mutta niin se vain on.

Seuraavaksi käsiteltiin tuloksellisuuserä. Kyseessä on tessissä sovittu 0,7%:n suuruinen palkankorotus. Liitot eivät ole sopineet miten se lisätään palkkoihin. U:kissa työntekijät esittivät sitä tehtäväkohtaisiin palkkoihin työnantaja henkilökohtaisiin palkkoihin. Keskustelun jälkeen äänestettiin ekaksi Eija Maikolan esteellisyydestä. Hänet todettiin esteelliseksi äänin 8-3. Sitten esitin, että korotus suoritetaan työntekijöisen esittämällä tavalla Varpe kannatti. Äänestyksessä emme emme saaneet ketään muuta taaksemme. 

Käytännössä käy nyt sitten niin, että ajan mukana korotus häviää ja kunnallinen ala on saanut muita pienemmän korotuksen.  Mielestäni törkeä temppu, mikäli Kemianliitto olisi aikanaan jättänyt työnantajalle portin auki niin olisi sinne tullut ainakin minulta kiivas viesti "Anti olla laitimmainen kerta".

Muut ns. suvu asiat menivätkin sitten suuren yksimielisyyden huokuessa ja päästiin asiaan. Ekaksi säästöohjelma. Asioista ei äänestetty. Toki pitkään keskusteltiin ja tehtiin täsmennyksiä. Ohjelma on luettavissa allaolevasta linkistä. Tässä on sitten se talouden tasapainottamisen mahdollisuus. Ei poistamalla hyvän isännän suorittamia omaisuutensa huoltoa ja korjausta.

http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101878-31-8449.PDF

Investoinneista tehtiin lukuisia muutosesityksiä ja monista myös äänestettiin. En lähde niitä tässä luettelemaan. Eivätköhän ne ole vielä tänään netissä klo 15.00 suoritettavan pöytäkirjantarkastuksen jälkeen. Minulle mieluisimmat muutokset olivat Janhuanniemen infraan vadatun rahan poisto äänin 6-5. Toinen oli Veneveistämönkadun rakentamisrahan poisto myös äänin 6-5. Tämä on kulkenut pitkän, tien rahaa, aikaa ja tupakkia on kulunut. Pikkuhiljaa vastustus on kasvanut ja nyt vastustus oli ekan kerran enemmistönä. Tällaista. Tässä minusta tärkeimmät.

Tarmo Kangas kirjoitti 16.11.2010 - 09:02

KIITOS KH:n päätösten informoinnista, varmaan kuulemme vielä lisää säästöpäätöksestä ym. myöhemmin.

- Sen verran kyllä oikaisen (KH:n pj.Heikki Valaa ?), etten ole koskaan puhunut - en tarkastuskautakunnan pj:na enkä muutenkaan - hänen kanssaan kj. Kari Kosken palkasta.-KJ-sopimuksesta kylläkin, viime keväänä.
- Toisekseen tarklan pj. ei edes voisi "huomauttaa", koska lautakunta voi ottaa kantaa ainoastaan kollektiivisesti eli lautakuntana eikä sen yksittäisellä jäsenellä ole mitään oikeutta " huomautella" !
- KJ:n palkkauksesta olen (valtuutettuna) sitä mieltä, että aika harva meistä jaksaisi / pystyisi / osaisi tehdä 24/7/30/12 työpäivää, olisi liksa sitten mikä tahansa .... Ainoastaan palkan solidaarisuus- ja symboliarvon vuoksi tulisi nyt noudattaa kohtuullisuutta. - Ja eikös Anne Takalan palkkausta pitäis myös tarkistaa ??
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 09:50
Olen Tarmon kanssa samaa mieltä. Noista keskusteluista en tietenkään voi kantaa ottaa. Virkamiesten palkat ovat tarkastelussa. En tiedä nimeltä keiden. Ne päätetään virkamies päätöksenä, joten ei hallitus niitä tiedä ennenkuin näkee luettelon virkamiespäätöksistä. Parempi näin. Kyllä tämä kj:n palkastakin blogeissa käyty keskustelu on niin mautonta, että olisi parempi joku muu systeemi kuin hallituksen päätös.Jokainen voisi mennä itseensä. Haluaisitko omasta palkastasi nyt käydyn julkisen keskustelun? Nyt on käyty kehityskeskustelu kj:n kanssa, jossa on todettu hänen tehneen työnsä hyvin ja siitä ei ole palkittu kertaakaan hänen toimikautenaan, joten on syytä käynnistää keskustelu ja vertailu onko hänen palkkansa ajantasalla. Näiden tietojen jälkeen on asia esitelty kh:lle epävirallisesti, joka yksimielisesti totesi tilanteen ja päätti tuoda sen virallisesti päätettäväksi. Ajankohta oli väärä eittämättä. Nyt tilanteen ollessa päätöksen osalta ohi olisi syytä käynnistää keskustelu em. mainitsemastani systeemistä ja tarkastelun väleistä ettei syntyisi uudelleen näin pitkää väliä. Tosin kaupunki on siitä hyötynyt, kun ei aiemmin tarvinnut palkkaa korottaa.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 09:53
Kunta-alan palkat ovat julkisia.
Takistakaa myös se Anne Takalan palkka.
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 10:00
Kyllä kaikkienkin palkat ovat verokalenterin kautta julkisia. Uskoisin ilman muuta Annen olevan tarkistettavien listalla. Ellei ole niin asia otetaan esille.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 10:02
Älä hartsi välitä noista kateellisista immeisistä. Jatka asialinjalla. Koirat haukkuu,karavaani kulkee,
missä millin säästö kirjoitti 16.11.2010 - 10:13
investoinneista? ekkös sääkin jossain niin sanonu ja kepu ainakin puheessaan
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 11:00
En ole luvannut esittää vaan toivonut millin esitystä ilman kaupungin toiminnan rampauttamista. Kepun puheista vastaa kepu, toivottavasti.
Juu... kirjoitti 16.11.2010 - 11:01
korotus Takalalle vaan, sitten Heiniölle ja Parviselle. Loppuja voidaan lomauttaa senkin edestä.
kaikille  kirjoitti 16.11.2010 - 11:16
10 prossa lisää liksaa. miksi yksi on eri arvoisessa asemassa? tälläiset päätökset ovat oivia murentamaan tätä meidän talkoohenkeä.
tosin se on murentunut jo ennen palkankorotuksia.
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 12:59
Niinpä. Sen verran tähän voi sanoa, että tessissä on aina yleiskorotuksen lisäksi myös erilaisia korotus pykäliä kuten nyt listalla ollut tuloksellisuuslisä. Näitä kj ei ole saanut. Aiemmassa hommassa törmäsin näihin samoihin ongelmiin. Kerroin aina ettei nosteta meteliä kenenkään korotuksista. Odotetaan jonkin aikaa ja aletaan vaatia korotusta jälkeen jääneisyydestä. Usein homma myös onnistui.
tästä apua ukiin kirjoitti 16.11.2010 - 13:37
http://www.kaleva.fi/uutiset/hallitus-haluaa-huoltosuhteen-aluetukikriteeriksi/878083
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 15:17
Hyvä hartsi, yritä kestää noita pensasneukkuja. olet ainoa selväjärkinen blogisti ja sekös se risoo.
Jokos on suunnitteilla kirjoitti 16.11.2010 - 15:55
ensivuoden TALKOOVAPAITA ruohojuuritasolle jotta syntyy niitä "SÄÄSTÖJÄ"??
Euripides kirjoitti 16.11.2010 - 16:11
Tarmo Kangas toi mielenkkintoisella tavalla julki KJ:n palkankorotusasian. Hän ei " missän nimessä" ole ollut suoraan vaikuttamassa palkkaan, mutta kuitenkin ollut taustalla kovan luokan aukroriteetti taivastelemassa KJ:n työmäärää.

Pitäsikö vaatia KJ:n kellokorttimerkinnät kansan kontrolliin. Tarmo Kankaalta ne varmaan saisi?

Näkee heti, että tämäkin populisti (Kangas) on pelkkää höttöä,julkista sektoria hyödyntänyt keskinkertaisuus.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 16:20
Kangas voikin sitten samalla vastata molempiin kysymyksiin. oikeistorintama vahvistettuna kahdella vasemmistoblondillahan tän viimekertasen talkoovapaankin ajoi.
Onko tämä sitä ukilaista kirjoitti 16.11.2010 - 16:21
säästöpolitiikka,kun virkamiehen työmäärä lisääntyy niin palkkaa nostetaan mutta suoritustasolla työnlisääntyessä on talkoovapaata ja lomautuksi tai palkanalennus.
Hyvin tuntuu TUPPULASSA PELAAVAN TUO HYVÄVELIJÄRJESTELMÄ,PALJON ONNEA VAAN,PALJON ONNEA VAAN.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 16:25
Eikös kapunkin työntekijät olekkaan enää demareiden suojelukses. eilen päätettiin työntekijöidenkin palkanlisä työntekijöiden mielen vastaisesti. Ainoastaan hartsi ja kokoomuksen varpe oliva työntekijöitten puolella. Samoin demarit on enää yksin veneveistämölle asuntoja rakentamassa. Kaupunkilaisten mielipide hevonkuuseen. demarit ne on ketkä tietää mitä ihmiset tarttee.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 16:26
Harto Forssille kirjoitti 16.11.2010 - 16:22
Olet käynyt tälläkin palstalla leuhkimassa, että olisi pitänyt nostaa KJ:n palkkaa vielä enemmän. Tästä tiestysti saa käsityksen, että paria asiaa lukuunottamatta kuulut hänen sokeisiin faneihinsa. Et huomannut edes symboliarvoa, joka olisi ollut jälkeenjäävillesi tärkeä; herrojen palkkaa ei pidä nostaa tilanteessa, jossa tavallinen työntekijä joutuu jopa huonontamaan sopimustaan. En nyt tietenkään pidä kunnantyöntekijöitä ihan kaikkein huono-osaisimpina ryhmänä, mutta ainoana Vasemmistoliittolaisena KH.:ssa olisit voinut olla pidättyväisempi KJ:n palkan suhteen.

Olen kovin pahoillani siitä, että sinusta löytyi piirre, jota en olisi voinut kuvitellakaan: Pilkkasit tällä asialla kaikkia, koko järjestelmää.

Rainer Tähtinen puhui leikillisesti kuulolaitteista. Olen sitä mieltä, että sinun aikasi on nyt ohi. Kuulut niiden muiden kuulolaitemiesten kansaa ryhmään, josta on sanottava: "Aika on jo hoitanut!" olet meille tuleville sukupolville kallis mies, jos VIELÄ jatkat.
Anonyymi kirjoitti 16.11.2010 - 16:29
Mistäs nyt tuulee eilen käytiin Harton kimppuun kuin kiljuvat jalopeurat. Onkos ny huomattu, että hän onkin ainoa järki ihminen porukassa. Ei pidä unohtaa, että kj:n palkannoston takana ja asian olivat valmistelleet demarit, kokoomus ja kepu. Ne täällä aina unohdetaan, todelliset päättäjät.
edellinen on totta kirjoitti 16.11.2010 - 17:02
kolme suurinta niin päätti ja harto siinä pesuvesien mukana. täällä hallituksella on vielä muuta kokous aikaa tehdä vastavai käyttömenojen lisäyksiä ennen uusien hallitusjäsenten vaihtoa.
kepun 2.pj kitisi muka ettei ol tiänny mittää, ei ole valmistellu palkka-asiaa. just joo. hianoo.
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 17:05
Nyt kyllä pahasti taas sekoillaan. En kertakaikkiaan usko koskaan kirjoittaneeni tuollaista mitä edellä kerrotaan. En kuulu kenenkään faneihin. Jos väität minun kuuluvan sopuleihin, niin et kyllä sitten tunne minua yhtään. Suhtaudun asioihin asioihina teen niistä omat päätelmäni ja sitten kannatan jos kannatan. Eilisessä kokouksessakin tuli mielipiteitä laidasta laitaan. Kannatin kokoomuksesta, kepusta, persuilta ja demareilta tulleita esityksiä, jos olin samaa mieltä. Mitä järjestelmää pilkkasin? Ei kj:kaan ole mikään yhteiskunnan vihollinen. Hän ansaitsee siinä kuin kuka muukin asiallisen kohtelun. Eilen oli myös työntekijöiden palkankorotus esillä. Olimme Varpen kanssa ainoat jotka olivat työntekijöiden esityksen takana. Esitykseni jälkeen käytettiin puheenvuoro, täällä ollaan työnantajia. Ollaan kuin ollaankin, mutta ei työnantajankaan aina pidä työntekijöille keljuilla.
Viimeisen kappaleen asiat päättävät äänestäjät. Sitä on turha sellaisen spekuloida jonka ajatuksissa pyörivät vain ruskean ja mustan sävyt.
mitä niistä  kirjoitti 16.11.2010 - 17:22
säästöohjemista mahdettiin päättää?
Mitäs kirjoitti 16.11.2010 - 19:50
Mitäs sä Harto kakistelet anna tulla mitä mieltä rake oli edellismaanantaina kj:n palkankorotuksesta ja mitä mieltä hän on ollu leikkaustensiirrosta turkuun.Persun nokkamiehet painaa sua nimettöminä ja nimimerkeillä kommenteissa koko ajan nii mitä sä niitä suojelet. esimerkiksi klo 17.02 kommentti ei voi olla muualta kuin hallituksen sisältä.
Harto Forss kirjoitti 16.11.2010 - 20:21
Taas tuli Turku reissu tehtyä. Huomenna kun pääsen Turkuun, homma on tasan puolessavälissä. Säästöohjelmaan pääset alkujutussa olevaa linkkiä klikkaamalla. Erikoisairaanhoitoa lukuunottamatta se hyväksyttiin esitettäväksi valtuuston päätettäväksi 29.11. Joitain stilistisiä korjauksia tehtiin. ESH päätetään esitettäväksi todennäköisesti ensi maanantaina. Luonnollisesti muutoksia voi tulla. Maanantain kokoukseen tulevat asiasta kertomaan Pelttari ja Melos. ESH:n ja TK:n päälliköt.
Viimeinen kommentti. On tästä ennenkin täällä kirjoitettu ja muutenkin otettu yhteyttä. Ikävää aktiivisten luottamusmiesten ampuminen puskasta. Herra anna heille heidän tekonsa anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät. Sopinee tämä lause näin seurakuntavaalien aikaan.
palkankorotuksen kirjoitti 16.11.2010 - 20:46
saasen 0,7 prossan vain se osaston työntekijä jolla on lipevin kieli
novidalainen kirjoitti 17.11.2010 - 08:06
Niin kauan kuin minä muistan Juha Aaltonen on etsimällä etsinyt jotain kohahduttavaa epäkohtaa paikallisen ammattiopilaitoksen toiminnasta. Ja aina on vetänyt vesiperän. Mutta vainoaminen ei lopu koskaan, siihen oppilaitoksessakin on jo lähes totuttu, vaikka Aaltosen likainen touhu koko henkilöstöä harmittaakin. Sama mies on polvillaan rukoillut ja moraalittomia, lähes rikollisia keinoja käyttäen anonut pääsyä takaisin oppilaitokseen töihin. Huhhuh mitä touhua. Valitettavasti perussuomalaiset ovat lähteneet arveluttavaan peliin mukaan. Novidalaisia on 80, rehtorin lisäksi 79 muuta kirjoitustaitoista ihmistä.
täydentävää tietoa kirjoitti 17.11.2010 - 08:35
Kyllä kgin joryn palkkoja on nostettu, KAHTA lukuunottamatta ja toinen heistä on KJ.
Harto Forss kirjoitti 17.11.2010 - 09:36
Kiitos tiedosta, klo 8.35. Klo 20.47 olen samaa mieltä. Tuollaiset korotukset ovat aina arveluttavia ja aiheuttavat närää. Aikoinani sain neuvoteltua nämä korotukset jaettavaksi tasan kaikille. Laskettiin kokonaiskustannus ja jaettiin työntekijöiden lukumäärällä. Kaikki maksavat liiton jäsenmaksun, hyöty pitää olla myös sama. Osa porukasta pärjäisi paremmin palkansuhteen ilman liittoa, osa jäisi jalkoihin. Liiton tehtävä on huolehtia niistä joita sorrettaisiin. Mikäli työnantaja haluaa palkita joitakin erityisesti, tehköön tessiin sisältymättömistä rahoista.
Ei uutta kirjoitti 17.11.2010 - 10:14
Kyllä tuo Juhan touhu on tiedossa. Samanlaisia selkärangattomia on muutkin persut. Tuli Rakenkin touhuilu näkyviin tuossa kj:n palkamkorotuksessakin, julkisesti ei tunnusteta mitä on salassa sovittu. Leikkausten siirrosta Turkuun pidetään salassa palopuheita. Julkisuudessa luikerrellan eikä vastata selvään kysymykseen. Me ollaan sankareita...
Eihän se ole  kirjoitti 17.11.2010 - 11:06
ukissa koskaan mennyt tuloksellisenerän jako,kun näille "minäsen" sen tein tämä on tosi.
Harto Forss kirjoitti 17.11.2010 - 11:16
Mikäli tarkoitat Ukissa kaupunkia, niin ei varmaan olekkaan. Kaupungilla luottamusmiehet ovat ikävässä asemassa, eivät neuvottele koskaan lopullisen päättäjän, hallituksen, kanssa. Hallitus tekee päätökset ikäänkuin huppupäässä, eivät vastaa suoraan työntekijöille. Mikäli hallitus olisi toisella puolella neuvottelupöytää, palkat olisivat pilvissä. Jokainen hallituksen jäsen tekisi kaikkensa mielistellääkseen työntekijöitä.
Yksityiseltä puolelta kirjoitti 17.11.2010 - 11:52
yksi hyväesimerkki.Omistaja tiedotustilaisuudessa ilmoittaa ,yrityksellä on tullut hyvää tulosta tänävuonna siksi on päätetty maksaa 13kk palkka ennen joulua kaikille työntekijöille.Siinä miettimistä kunnallisille päätäjille ja virkamiehille millä sitä tulosta tehdää kuinka tasaarvoisesti TYÖNTEKIJÖITÄ kohdellaan.UKIN kaupungin johtavassa asemassa olevat henkilöt eivät etes viitsi käydä työmaalla keskustelemassa työtekijöiten kanssa muulloinkun tulee sitä nekatiivistä palautetta.
Harto Forss kirjoitti 17.11.2010 - 15:32
Tämä 13 kk:n palkka on hyvin yleinen Euroopassa. Monissa maissa se maksetaan ennen kesälomaa. Joissakin kommentin tavalla.
Anonyymi kirjoitti 17.11.2010 - 16:58
Mites demarit suhtautui tähän tuloksellisuus erän jakoon? Eipä ole rakekaan mitään tästä kirjottanut?
Rake kirjoitti 17.11.2010 - 18:20
"Jokainen hallituksen jäsen tekisi kaikkensa mielistellääkseen työntekijöitä."

Harto, jos vastaisit omasta puolestasi :)
novidalainen 8.06 kirjoitti 17.11.2010 - 19:10
Tuota juttua ei usko kukaan. Ennustan, että kirjoittaja taitaa vielä löytää sen edestään. Sinun kanssasi ei edes näköjään uskalla keskustella kadulla ilman nauhuria.

Kannattaisi vaan keskittyä Novidan työpaikkahengen ja kirjanpidon ylläpitoon. Siinä olisi kuulemma ammattitaitoiselle tehtäväkenttää.

Toisen lähes rikolliseksi leimaaminen ei jää huomaamatta. Et edes halua lopettaa tuota paskapuhettasi. Mutta salainen tukiryhmä kuittaa, heti kun katsoo aiheelliseksi
merja koo kirjoitti 17.11.2010 - 19:14
turhaa lienee juha aaltosta syyttää vesiperistä.
aamulla täällä sellainen on nähty. joko ne oppisopimusasiat on julkisten hankintaohjeiden mukaan kilpailutettuja ja hankintaohjeita noudatettu yli 30000 euron hankinnoissa, kaikki maisterikoulutuksen jo hankkineet poistettu merkonomi-oppisopimuskoulutuksesta ja ylimääräiset keskeytykset opinnoista saatu loppumaan? onko oppisopimuksista viranhaltijapäätökset ja miten ne on dokumentoitu. onko myös vuokrasopimus tehnynä kaupunkin kanssa? kaupungin talousjohtaja saa tästä väärää palautetta joka ei hänelle kuuluu. laittakaa nyt asianne kuntoon vai onko niitä tarkoituskin yrittää vierittää vuoden vaihteen yli. ei nämä asiat ole pelkästään juha aaltosen aktiivisuuden varassa. terveisiä tilintarkastustoimituksesta.
Ei voi olla totta kirjoitti 17.11.2010 - 19:17
tarkoitatteko Forss työllä ylempänä, että virkamiehet saisivat päättää itse palkoistaan? Voi olla että silmissäni on vikaa, mutta niin näytätte väittävä, haluatte kaupunginhallituksen pääsevän moisesta tehtävästä irti?

Toivon että ymmärsin väärin
ei liene kirjoitti 17.11.2010 - 19:27
kovinkaan epäselvää kenen kirjoittama kommentti saatiin lukea aamulla kahdeksan jälkeen novidasta. jos se tuli sieltä rivistä eikä terävimmästä johdosta niin minut saa upottaa bonksillien sekaan pasklahteen.
Harto Forss kirjoitti 17.11.2010 - 20:01
Rake,kyllä minulla on aika vankasti sellainen kokemus, että julkisuus saa päätökset muuttumaan. Esim. viime hallituksen päättämä työntekijöiden tuloksellisuus erä, olen varma, että hallituksen ollessa neuvottelijana työntekijäjärjestöjen esitys olisi hyväksytty. Siitä olisiko yksimielisesti, en ihan varma ole. Nyt sen takana ei ollut minun lisäkseni kuin Varpe. Maikola olisi varmaan ollut, ellei olisi ajettu ulos.
Klo 19.17 kommentti, en ymmärrä mistä olet tuollaisen käsityksen saanut. Kaikkien muiden palkoilla olevien palkoista neuvotellaan, myös ylipääjohtajien. En nyt ihan niin typerä ole, että kuvittelisin jonkun voivan päättää omasta palkastaan. Enkä halua hallitusta pois ko. tehtävästä. Esitin vain käsitykseni mitä siitä seuraisi, jos hallitus olisi neuvottelupöydässä. Yhtiöissä tai muissa yrityksissä tilanne on toinen. Se keiden palkasta neuvotellaan eivät pääse äänestämään työnantajan neuvottelijan asemasta. Toisenlaisiakin järjestelmiä on. Esim. Saksassa henkilöstöpäällikkö valitaan samanlaisella vaalilla kuin pääluottamusmies.
Rake kirjoitti 17.11.2010 - 21:14
"kyllä minulla on aika vankasti sellainen kokemus, että julkisuus saa päätökset muuttumaan."

Tuota en epäile hetkeäkään, mutta se ei tarkoita sitä, että voisit varmasti sanoa asian olevan niin. Tämä tästä tällä erää.
Jos siellä Novitassa kirjoitti 17.11.2010 - 21:35
on jotakin häikkää ottakaa ulkopuolinen (konsultti)tutkimaan tilanne ei ne täällä HUUTELEMALLA selviä. Ekujakin tuntuu olevan ylimääräistä jotta taskujen saumat ratkeilee.
Anonyymi kirjoitti 17.11.2010 - 22:48
Joku sieltä Novidasta näyttää aina aloittavan tuon tiettyyn henkilöön kohdistuvan käsittämättömyyden. Nyt klo 8.06.

Ilman, että asianomainen oli esittänyt tässä ketjussa minkäänlaista kommenttia. Toki se henkilö on selvitetty, mutta miksi hän jatkaa?
Kaikkea harkitaan ja tutkitaan kirjoitti 17.11.2010 - 23:38
Olen harto kanssasi tässä asiassa samaa mieltä( palkankorotuksista ).
Ehdottomasti tehtäväkohtaiseen lisään siinä tulee käymään niin kuin akaisemmin mainitsit.
Mutta täytyy kyllä ihmetellä miten demaritkin olivat toista mieltä ja taas varpe sinun kanssasi samaa mieltä.
Mutta varmaan tiesit tämän asian hyvin tarkkaan entisenä luottmusmiehenä.
Vaikka kaikista asioista en ole samaa mieltä, esim kj palkankorotuksesta.
Kyllä sieltä tietynlaisista asioista puuttuu asiantuntemusta, miten Haapavuorikin ja pitäisi asia tuntea.
Työläisen ei kannata kyllä demaria äänestää.
Seuraavissakin eduskuntavaaleissa on vielä puolue harkinnassa.
Ja seuraavissakin kunnalisvaaleissa se vasta vaikeaa onkin, jotenkin se varpe tuntuu järki-ihmiseltä
merja koo kirjoitti 17.11.2010 - 23:49
no mietitään.
mitä tapahtuu, kun novidalle tulee oikea vuokra, sen ylijäämät muuttuu jopa alijäämäksi ja kaupungin alijäämät pienenee sadoilla tuhansilla vuositasoilla. mikä kirjanpidollisesti nyt on mennyt novidalle ilman normaalin tilavuokran maksamista ylijäämäksi ja samalla pullisteluun ulkomaailmaan että me novida teemme voittoa, niin se puuttuu koko ajan kaupungin tuloista ja eli kaupungin tilinpäätös on satoja tuhansia liikaa miinuksella. näin vuoden 2009 tilinpäätöksestä ja edelleen vielä tänäkin vuonna. mitä sanotaan liikelaitoksen ja kaupungin kirjanpidosta? onko tähän kirjanpitolautakunnalta jokin lausunnot tai poikkeuslupa? eipä ole näkynyt.
kun novida käyttää ylijäämänsä omien päätöksiensä mukaan itse niin maksumies on kunta kirjanpidollisesti. kaupungille tulee siis tätä kautta tappiota satoja tuhansia kun asiaa ei ole saatettu ajantasalle. onko tämä tietoista ajanpeluuta loimaan ja opetusministeriön suuntaan?
tämä ei ole talousosaston asiaa enää tai paremminkin ei ole ollut enää pitkään aikaan. ketä on tämän pelin kaksi pelaaja? kannattaa arvuutella esimiessuhteita tässä kaupungissa. ne jumiuttavat pahemman kerran asioita. onko tämä tietoista tai tuottamuksellista vai peräti molempia?
työ jatkuu ja mutkistuu entisestään kun olemme tässä pisteessä jo ja vuosi vaihtumassa.
terveisiä tilintarkastustoimituksesta.
Anonyymi kirjoitti 18.11.2010 - 00:04
Kaupungin tarkastuslautakunta
§ 60
05.11.2010
Novidan vuokrasopimus
TARKLA § 60
Tilintarkastaja ilmoitti kokouksessa, että Ammattiopisto Novida liikelaitoksen kaupungilta vuokraamien toimitilojen vuokrasopimusasiassa on ilmennyt vaikeuksia.

Sekä tarkastuslautakunta että tilintarkastaja ovat useaan otteeseen asiasta raportoineet, mutta vuokrasopimusta ei ole edelleenkään tehty.

Päätös:
Tarkastuslautakunta seuraa tässä vaiheessa asian kehittymistä.

-----------------

Kaupungin tarkastuslautakunta
§ 61
05.11.2010
Tilintarkastajan raportointi
TARKLA § 61
Tarkastuslautakunnalle jaettiin raportit seuraavista suoritetuista tarkastuksista:
- Valtiolle ilmoitettujen oppilastietojen tarkastus/ ammatillinen peruskoulutus, Novida
- Valtiolle ilmoitettujen oppilastietojen tarkastus/ perusopetus, toisen asteen koulutus, esiopetus, aamu- ja iltapäivätoiminta
- Tilintarkastusmuistio oppisopimuskoulutussopimusten tarkastuksesta/ Novida
Tilintarkastaja selosti kokouksessa suoritettuja tarkastuksia.
Päätös:
Tarkastuslautakunta päätti ottaa lisäasian käsiteltäväksi. Tarkastuslauta merkitsi raportit tiedoksi sekä päätti antaa Novidan oppisopimuskoulutussopimuksen tarkastusmuistion Ammattiopisto Novidan johtokunnalle sekä kaupunginhallitukselle tiedoksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.

Osallistuja Tehtävä
Kangas Tarmo puheenjohtaja
Haverinen Pertti varapuheenjohtaja
Anto Leena jäsen
Korhonen Raimo jäsen
Kuusisto Anne jäsen
Tohila Hannu jäsen
Virtanen Sinikka jäsen
Hyvärinen Maritta sihteeri
Pekonen Eero tilintarkastaja/Audiator
Takala Anne talousjohtaja
Heiniö Helvi sos.- ja terv.johtaja
Parkkila Päivi vanhustyön johtaja
Anonyymi kirjoitti 18.11.2010 - 06:57
tarkastuslautakunta voi esittää, mutta siihen se jääkin. Ja me kaikki alamme jo tietää, mikä meidän kaupunginhallituksemme on. Ellei esitellä, mitään ei tapahdu. On myös mielenkiintoista huomata kuinka paljon toimialajohtajillamme on aikaa seurata eri hallintokunnan asioita, vaikka oma hallintokunta on enemmän ja vähemmän merihädässä.

No Forss, otatko asian esille vai odotatko että esittelijä nepotismiltään sen joskus tekee. Tai vaikkapa Tähtinen, muihin en oikein usko. Puheenjohtajakin vaan suree kaupunginjohtajan palkkaa.
Sitä murehditaan kirjoitti 18.11.2010 - 08:14
mihin älykkyysosamäärä riittää loput siihen ÄÖ mappiin.
Harto Forss kirjoitti 18.11.2010 - 10:03
Asia on jätetty hallitukselle tiedoksi, joten kyllä se esille tulee. Asiantuntemukseni asiasta on heikko ja on rutosti kiireisiä asioita joita pitäisi ehtiä selvittämään.Ajan tullen kyllä syvennyn asiaan. Täällä blogeissa on kauhisteltu eläkeläisten osallistumista hallitukseen. Miten ihmeessä se ajankäyttö onnistuu työssä käyvältä. Olin töissä ollessani ihan tyytyväinen siihen ettei minulla ollut mitään erityisen aikaavievää luottamus tehtävää. Oikeassa olin. Heikosti olisi tehtävä tullut hoidettua.
Aika, halu, asenne kirjoitti 18.11.2010 - 10:27
keneltä päättäjältä ne löytyy? hiljaisia on ylivoimainen enemmistö. luotetaan mitä eteen kannetaan.
Anonyymi kirjoitti 18.11.2010 - 13:44
Totta puhut harto, kun jotain asiaa alkaa selvittämään niiin siihen menee rutosti aikaa.
Ei siihen momellakaan työssäkäyvällä aikaa liikene.
Pitää sitä sitä elämässä olla muutakin kuin jatkuvaa asioitten selvittämistä
Anonyymi kirjoitti 18.11.2010 - 20:15
Ei välttämättä luoteta vaan on liian isoja asioita pienille aivoille. Käy helposti niin kuin persuille. 2 vuotta ei ole muuta tehty kuin haukuttu kj:tä ja halleja. Mikä on tulos? Kj:n palkkaa korotettiin oman miehen avustuksella ja hallit on rakennettu aina tarvittaessa paitti kutunjuustohallia joka taitaa jäädä rakentamatta. Nyt tämä saamattomuus ja tekojen ollessa toista kuin puheet yritetään peittää valehtelemalla ja nauramalla heh, heh. Nauru kuvastaa huonoa omaatuntoa ja sitä ettei enää osata olla kuin suu selällään.
Anonyymi kirjoitti 18.11.2010 - 20:59
Ei halleja sinänsä ole vastustettu. Vertek taisi olla ainoa, koska tehtiin salaa, ja Tontonmäki, joka ei ole halli, mutta klo 20:15 kommentoija varmaan osaa selittää senkin parhain päin.

Mitä KJ:hin tulee, ei ole osa-alueet ihan putkeen menneet,vaikka kova elinkeinomies onkin. Onhan kaupunki taloudellisesti rähmällään, mutta mitä noin fiksu mies (20:15 ) sellaisesta käsittää.

jokainen voi tuollaisia mielipiteitä esittää perustelematta.
on aika erikoista kirjoitti 18.11.2010 - 21:04
Mitään ei saa aikaiseksi, jos siihen ei saa enemistön päätöstä vaikka olisit kuin oikeassa koskee joka pueluetta ei yksin persuja
Rake vastusti kj. palkankorotusta.( vähän ajan päästä nostetaan virkamiesten palkkoja ja salaisesti todennäköisesti)ja toisia käsketään säästämään onko tämä oikein kysyn vaan??????
Ei huononpaa ajakohtaa voisi valita kuin tämä.
Ajatelkaa hoitajia , kun nyt on lomautukset ja sairaita ja vanhuksia hoidetaan urakalla näkyykö se palkassa.
uki talous vain heikkenee.
Odotellaan nyt vain rauhassa vuoden 2010 tilinpäätöstä
merja koski kirjoitti 18.11.2010 - 22:32
Näköjään pitää taas kerran tulla esiin. Täällä on annettu ymmärtää, että minä olisin "novidalainen" tai "merja koo" tai mikä milloinkin. En oikein pidä siitä, että Aaltonen jatkuvasti yrittää väittää erilaisia kommentteja minun kirjoittamikseni. Painaako häntä 28.4. tehdyksi tullut harmitsematon ja röyhkeä teko?
uki nousuun kirjoitti 18.11.2010 - 23:10
Jättäkää nyt merja tai juha tuollaiset henkikohtaiset riidat jonnekin muualle ja yleensäkin henkikohtaiset riidat.( en tiedä onko totta tai valetta ei paljon kiinosta)

Keskustelkaa jossain muualla kuin plokeissa.
Vaan taistelkaa, että uki saataisiin nousuun ja kaikki oman edun tavoittelijat saataisiin pois päättävistä elimistä.
Terveisin uki nousuun.

veikkaus kirjoitti 18.11.2010 - 23:46
nimimerkeistä sen verran että
novidalainen kirjoitti 17.11.2010 - 08:06
on merja kosken käsiälaa.
merja koo on jonkun ketä tietää kaupungin tileistä. ei kai se omaan jalkaansa ammu merja koona.
Harto Forss kirjoitti 19.11.2010 - 07:22
Rake kirjoittaa Pelttarin raportin esille tuomisen vaikeudesta. Samaan olen kiinnittänyt huomioni. Onko terveydenhoidon uudistuksissa joku peli menossa? Aluesairaalan kannanottoja on lähes mahdoton saada. Pelttaria on pitkään haluttu kertomaan esim. leikkausten siirrosta Turkuun. Vihdoin maanantaina hän saa tulla hallitukseen, mutta ei yksin vaan tk:n johtava lääkäri on myös paikalla. Hienoa, että saamme kuulla molempien kannanotot. Tulee vaan mieleen, pidetäänkö meitä niin tyhminä, että toistapuolta ei voi yksinään päästää manipuloimaan meidän mieltä. Tämä on loukkaavaa. Suhtaudun aina kriittisesti kuulemani, enkä halua muodostaa yhden selvityksen pohjalta kantaani. En tarvitse siihen muiden ohjailua. Meillä on menossa vakava pitkälle kantava uudistus menossa. Tähän ei pidä sekoittaa poliittisia ym. intohimoja. Ratkaisut on tehtävä vain ja ainoastaan tosiasioiden pohjalta.
Sivullinen kirjoitti 19.11.2010 - 09:00
Oli mikä KOO tahansa, mutta tässä kommenttiketjussa ainakin hyökkäsi JA:n kimppuun, vaikka tämä ei ollut sanonut täällä mitään.

Tuskin sieltä NOvidasta kukaan muu provosoi...
virka-aikaan  kirjoitti 19.11.2010 - 09:45
tulee näköjään paranneltua maailmaa tai purettua paineita jotain kohtaan.
Kenellä siellä novidalaisena on intohimona
hyökkäillä J. Aaltosta vastaan kuin rehtorilla. Tosissaan ei yhtään kellään kuin rehtorilla.
Samaa mieltä olen siitä mitä nimimerkki veikkaus oli. Jotain kertoo jo se että pelkästään henkilön kimppuun käytiin mutta tilintarkastuksesta ei mainittu sanaankaan.

Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 11:36
Mistä ihmeessä tiedätte novidalaisten ajatuksia? Ei ole perusteetonta sanoa Juha A:n hyökkäävän Novida vastaan. Näin tapahtuu aina, kun tilaisuus on nimellä tai nimimerkillä, mistä helposti näkee kuka sen takaa heittää lokaa. Juhan tai muiden persujen ei kyllä pidä itkeä henkilökohtaista hyökkäystä. Sieltä niitä vasta tulee ja yleensä täysin valheellisia.
mitä esim kirjoitti 19.11.2010 - 12:00
Sieltä niitä vasta tulee ja yleensä täysin valheellisia
hyökkäyksii
kerro mitä meille esim
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 12:26
Käy lukemassa heidän blogiaan siellä niitä on joka rivillä.
Valtuutettu kirjoitti 19.11.2010 - 12:58
minun täytyy sanoa, että ei se ihan noin mene. Uutena valtuutettuna en tiedä itsekkään mikä sitä "valhetta" on. Esittäkää nyt joku selvä asia malliksi, mikä on valheasia. Tuo tilintarkastajien asia minua kyllä kiinnostaa enemmän. Sieltä novidasta voisitte vastata siihenkin mitä täälläkin jo lukee jo aiemmin jos seuraatte asioita. Se vaan tuntuu uskottavalta.
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 13:06
Viimeiset törkeät valheet ovat Javan puheet neuvottelusta muiden puolueiden kanssa talousarviosta. Raken väite ettei olisi hyväksynyt kj:n palkankorotusta hallituksen käymässä keskustelussa.
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 14:31
Rake oli ainoa joka vastusti.rake ehdotti ei nosteteta.
Ei saanu kannatusta.
Käytäväkeskusteluista voi väittää mitä tahansa.
Joillakin saatta olla vaikka kuulemisongelmia.
Esim hesassa kaikki väitti kassakaappisopimusta ei ole.
Ja nyt paljastu oli kumminki.
Äänestykset ratkaisevat mitä mieltä ,lopullisesti valtuutetut tai kh. jäset ovat.
Pöytäkirjoista ei voi lukea mitä käytävillä on keskusteltu
herra isä sentään kirjoitti 19.11.2010 - 15:58
ei voi olla totta. nää on kyllä todella raskauttavia valheita
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 13:06
Viimeiset törkeät valheet ovat Javan puheet neuvottelusta muiden puolueiden kanssa talousarviosta. Raken väite ettei olisi hyväksynyt kj:n palkankorotusta hallituksen käymässä keskustelussa.

mistä ihmeestä olet voinutkin saada noin salaista tietoa???????
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 16:11
Raken selkärangattamuudesta olen saanut yhtäpitävät tiedot monelta hallituksen jäseneltä. Ei minusta ole miehekästä olla salaisessa keskustelussa antamassa yksimielisesti lupaa palkankorotukseen ja sitten julkisesti olla toista mieltä. Hävetkää tällaisen käytöksen puolustamista. Rehdin miehen puheisiin voi luottaa. Java kertoi omassa blogissaan persujen neuvottelevan useiden puolueiden kanssa talousarviosta. Kukaan ei ole kuullutkaan moisista neuvotteluista. Tuohon listaan voisi lisätä raken jyrkät kannanotot sen puolesta, että leikkaukset siirretään Turkuun. Täällä hän ei tiedä mitään tästäkään jutskasta.
Varmaa tietoa kirjoitti 19.11.2010 - 16:27
En tiedä muuta kuin että tänään alkaa neuvottelut. Maanantaina pitäisi jatkua toisen ryhmän kanssa jos perussuomalaisista puhutaan. Muihin asioihin en ota kantaa kun en tiedä.
Mutta miksi Novidan liikelaitosjohtaja ei ota mitään kantaa tilintarkastajien lausuntoihin kun hän täällä kerran kirjoittaa ainoana viranhaltijana nimelläänkin? Sen haluaisin tietää häneltä itseltään ja kun me joudumme kuitenkin asiaan ottaamaan kantaa. Illalla siitä tulee tietoa toista kautta. Me emme paljoa viisastu hänen Aaltosen Juhan nokittelusta. Yritttäkö hän jotain peitellä sillä tavoin ja viedä huomiota toiseen suuntaan?
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 16:34
kyllä rake on pyhäkoulupoika demarien rinnalla.
Nytkin demarit äänestivät 0,7prosentin palkankorotuksen kenkilökohtaisiin palkkoihin, vaikka työtekijän kannalta olisi ollut parempi vaihtoehto pitkässä juoksussa tehtäväkohtaiseen korotus.
Siinä näkee mitä demarit on mukamas työtekijäin etujen puolustaja
Anonyymi kirjoitti 19.11.2010 - 16:43
Kliffaa puolustella valehtelemista sillä että joku toinenkin valehtelee.
merja koski kirjoitti 19.11.2010 - 17:34
Tlintarkastajan kertomukseen annamme vastineen, joka käsitellään ensin johtokunnassa ja sen jälkeen lähetetään tarkastuslautakuntaan, joka kokoontuu 10.12. sekä seuraavaan kh:een.
Juha Aaltosen harjoittamaan vainoon minulla on oikeus puolustautua, se kuulunee oikeuksiini, vaikka en sitä todellakaan tee mielelläni täällä blogissa. Nimimerkeillä en täällä vieraile ja nimellänikin vain silloin, kun kuulen törkeimmistä vääristelyistä.
-Juha A.- kirjoitti 19.11.2010 - 19:45
Höpö höpö, etteikö hän muka vierailisi täällä nimimerkeillä. Uskoo ken haluaa, mitä liikelaitosjohtaja Merja Koski kirjoitti.
Ja mikä on se vaino, mitä harrastan? Hyvä on muistaa, että nettikommenteista jää muitakin jälkiä kuin se "mystinen" yksi ip-numero. Kommentti kun kulkee usean eri laitteen läpi, joista jää tunnistetiedot.
Esimerkiksi voitakoon tutkia tätä ao. kommenttia:
"novidalainen kirjoitti 17.11.2010 - 08:06 "
Jos se on jonkun novidan rivityöntekijän käsialaa, niin minä olen Suomen ensimäinen kuningas ja Novidasta löytyy poikkeuksellisen kiinnostuneita blogikommentaattoreita.
Liikelaitosjohtajan kannattaa lähettää vastineensa myös Loimaalle uuden rehtorin luettavaksi! Novidan tilinpito kiinnostaa varmaan loimaalaisiakin.
ei muuten anonyymin kirjoitti 19.11.2010 - 21:31
19.11.2010-17.34 kirjoitus nyt pidäpaikkaansa tarkista tietosi.
TULOSPALKKAUS= kirjoitti 20.11.2010 - 08:13
hiostusmenetelmä, jolla työntekijöistä saadaan enemmän tehoa,keskijohto kirjaa näennäissuorituuksia ja ylin johto saa ponuksia.Tulospalkkaus vähentää oikeaatyötä,lisää näennäistyötä ja tehostaa laskutusta.
hakemalla hain kirjoitti 20.11.2010 - 09:32
Minä en vaan millään löydä täältä enkä muualtakaan Juha A:n vainoa Merja Koskea kohtaan? Olen myös sitä mieltä ettei moinen ajojahti kuulu blogeihin.

Tietysti tuo Merja K:n kommentti ajoittui samaan aikaan kuin KJ:jaa vadittiin erotettavaksi. Se aloite kulki JA:n nimellä. Mutta saihan perheenne Turun sanomien aluetoimittajan tuekseen. Kaikki turhanaikaiset elinkeinopalkinnot (yrittäjäjärjestöiltä) mainittiin ikään kuin kyse olisi kansallisesta suurteosta.

Totta kai yrittäjät kiittävät ja kumartavat mitä tehokkaammin veronmaksjilta saadaan tulonsiirtoja. Myönnän toki, että jotain tapahtuukin kaupungissa, mutta kusessa näytetään olevan siitä huolimatta.
Harto Forss kirjoitti 20.11.2010 - 11:06
Olen tulospalkkauksesta kommentin kanssa samaa mieltä. Tulospalkkauksen perusteet ovat yleensä kaukaisia, joihin työntekijän vaikeata kokea pystyvänsä vaikuttamaan. Samoin perusteet ovat usein arvioitavia jolloinka niiden oikeellisuus on kyseenalaista. Vuositasolla liikkuva tulospalkka on eri juttu. Silloin koetaan saatavan palkkio siitä miten yrityksellä on mennyt. Vaikutus mahdollisuutta sen suuruuteen ei tosin tunneta kovin mahdollisena. Tuotantopalkkio vietynä pieneen yksikköön, lähes urakkapalkkatasolle on hyvin kannustava. Varsinkin, jos tarkastelujakso ei ole kuukautta pitempi.
Mitä tulee U:kin ulkoiseen kuvaan, niin vaikeaa on käsittää kyseen olevan samasta kaupungista kuin blogi kirjoituksisia ja muualla asuvien kanssa jutellessa on kyse U:kista. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, mutta kyllä tuo rankka arvostelu tulee aika pienestä piiristä.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri