Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

07.12.2010 - 21:39

 Meni hallitus taas pitkään vaikka aloitettiin normaalia aiemmin. Ei äänestetty kertaakaan eikä päätösesityksiäkään juuri muuteltu. Hiukka fiilailtiin.

Ekaksi oli Veden kehittämissuunnitelman päivitys ja toiminta-alueen tarkistus. Veden päällikkö Hallikainen alusti ja keskusteltavaa riitti. Pieni hieno säätö tehtiin siihen, että Veteen mahdollisesti liittyvistä osuuskunnista ei makseta mitään.

Sitten oli pitkä rivi kaavoja ja viimeiseksi kaavoitus katsaus. Selkeitä hommeleita. Seger hallin muutostyöt tehdään esityksen mukaan ja lähes keskustelutta. Hienoa, saadaan taas 40 työpaikkaa lisää ja kerrannaisvaikutus päälle. 

Sataman yhtiöittäminen laitettiin liikkeelle. Sitten annettiin virkojen täyttämislupia, lakkautettiin niitä ja 35:n viran tai toimen nimike muutettiin. Tilintarkastajien raportoinnin yhteydessä kysäisin Novidan vuokrasopimuksesta ja kuulttiin se tänään tehdyksi.

Valtuuston ja hallituksen kokous aikataulut hyväksyttiin. Valtuustolle lisättiin 2 kokousta. Ensi vuonna niitä on nyt 9. Aloitteita käsiteltiin pitkä rivi. Esitykset hyväksyttiin sellaisinaan yksimielisesti. Parista keskusteltiin ja Nevavuoren aloitteesta jopa äänestettiin. Nevavuori esitti talousarviota koskevan aloitteensa palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Äänin 7-4 esittelijän esitys hyväksyttiin. Salaisia asioita oli muutama. Eräästä keskusteltiin pitkään. Ei tehty päätöstä vaan siirrettiin seuraavaan kokoukseen. Sen pituinen se.

kirjattiinko kirjoitti 07.12.2010 - 23:00
ihan päätökseksi asti tämä
Hienoa saadaan taas 40 työpaikkaa lisää ja kerrannaisvaikutus päälle.
koska ne tulee?
Anonyymi kirjoitti 07.12.2010 - 23:22
Välillä tulee olo, että työpaikkoja tulee aina varmasti ja tekijät haetaan torilta. Kai tuo Seger sen verran vaativia töitä teettää, että voi tulla pian työvoimapula.

työvoimapula ja työpaikat kirjoitti 07.12.2010 - 23:35
me uskotaan me uskotaan me uskotaan me uskotaan eikö niin?
Harto Forss kirjoitti 08.12.2010 - 05:24
Kyllä ne kirjattiin asian esittelytekstiin.
Kylmämies kirjoitti 08.12.2010 - 06:49
Onhan se niinkin, että kun on jo kaupungin vuokratiloissa on luontevaa, että kaupunki toimii rahoittajana kohtuullisessa laajennuksessakin. (jos kerran on budjetoitua rahaa). Vuokranahan ne takaisin tulee, näemmä tuli aiemminkin.
Täytyy vaan pitää huoli ettei rahoita yritystä, jolla on kilpailija samassa kaupungissa,omissa tiloissaan.
....jatkoa edelliseen kirjoitti 08.12.2010 - 06:55
.. vasta silloin syntyy jonkin asteinen ongelma, jos yritys lopettaa ja jää kovin spesiaalit tilat, joita jonkun toisen on vaikea hyödyntää. Sitä varmaan tarkoittaa sanonta "jäähän meille halli".

Eli on hyvä, tai täytyy tukea nyt, kun yrityksellä on draivia.
Millä tämä on mahdollista kirjoitti 08.12.2010 - 08:30

Luin eräästä blogista tämän:

"Vanhusten palveluista, terveyspalveluista, sosiaalityöstä ja erikoissairaanhoidosta on laskettu löytyvän ensi vuonna 1 850 000 euron säästöt, ja kahtena seuraavana vuonna sen päälle aina miljoona lisää. Viidessä vuodessa kertyvä säästö olisi jo huimat 17 000 000 euroa."

Millä ilveellä tämä tehdään, kun suuret ikäluokat alkavat juuri näinä aikoina siirtyä eläkkeellä eikä varmasti ainakaan parempaan kuntoon tule ?

Onko tämä Harto oikea tulkintani tuossta kommentista, jonka luin?
Harto Forss kirjoitti 08.12.2010 - 10:55
Kyllä tulkintasi on oikea. Olen pitkin syksyä yrittänyt saada keskustelua aikaan, ei vaan kiinnosta vaikka on meidän kaikkien elämään vaikuttavista asioista ja vieläpä pitkälle tulevaisuuteen. On niin paljon hauskempaa keljuilla ihmisiä kuin todella perehtyä asioihin ja sitten pitäisi olla vielä ideoita.
harto hyväksyi kirjoitti 08.12.2010 - 11:45
tämän edellisen säästöpaperin jo valtuustossa vastuullisena.
joten miten nyt harto?
Harto Forss kirjoitti 08.12.2010 - 14:20
Kyllä.Raamit on hyväksytty. Miten ne toteutetaan on kokonaan auki ja siitä pitäisi keskustella ja myös selvittää tuleeko aiotuista kohteista säästöä.
Jukka Sepalus kirjoitti 08.12.2010 - 14:39
Et sinä Harto mitään keskustelua saa aikaan. Niinku edellisestä kommentista näkyy. Sää olet tehnyt sitä sun tätä, ei pohditakkaan missä ollaan ja minne mennään. Aloitteita oli nytkin iso nippu joissa melkein kaikissa syyteltiin jotain henkilöä tai henkilöitä. Miksi? Eihän edes kahden pallin Rake ollut omien aloitteidensa takana. Ainakaan Harton yllä olevan jutun perusteella. Oliko ne edes aloitteita? Mikäli on syyllistytty aloitteiden mainitsemiin törkeyksiin pitäisi ottaa yhteyttä valvoviin viranomaisiin. Hoitakaa kantelut sinne minne kuuluvat ja käsitellään kaupungin elimissä asioita joista on jotain hyötyä.
Kylmis kirjoitti 08.12.2010 - 14:49
Hyvä on. Minä kirjoitin tuon ihmettelevän kommentin 17 000 000 miljoonan säästötavoitteesta. Melkoinen tavoite! Tulee jo mieleen Kaari Utrion konstit.
onhan meillä muitakin tavoitteita kirjoitti 08.12.2010 - 15:06
kuten asukas vero kehitys. mutta tavoite on tavoite ja siihen ei päästä. nämä saadaan näyttämään kauniilta. tavoitteista puhun nyt ja kylmiskin varmaan tarkoitti jotain muuta lukua kuin tätä
17 000 000 miljoonan säästötavoitteesta
Nettipolice kirjoitti 08.12.2010 - 15:36
Vieläkö joku epäilee etteikö se ole hyvin pieni piiri joka Javan blogin kommentteja pyörittelee. Eilenki kahden pallin-Raken ollessa kokouksessa ei tullut yhtään kommenttia. Heti herran ehdittyä kokous terveiset soitteleen, alkoi tulla kommentteja. Ei kannata ny jonkun ruveta kirjoitteleen, oon mäkin sinne kommentoinut. Varmasti muita onkin, mutta päämyllärit on hyvin pieni piiri.
Harto Forss kirjoitti 08.12.2010 - 15:56
Tontonmäen talojen vuokralle hakuaika päättyi marraskuun lopussa. Epävirallisen tiedon mukaan ei löytynyt yhtään vuokralaista. Tämä on nimenomaan epävirallinen tieto. En ole saanut kiinni ketään jolta olisin voinut tiedon varmistaa.
Kylmis kirjoitti 08.12.2010 - 16:29
Suattaapa olla noinkin, että ei taho mennä vuokralle. Eikös seuraava vaihe ollut yrittää myydä? vai olisko se niin, että vuokralainen saa lunastaa...
Anonyymi kirjoitti 08.12.2010 - 16:40
Mikä vuokralainen niitä lunastaa ellei niitä ole. Niin ne painaa demarien harmaahapset jo seuraaviin älyttömyyksiin Veneveistämö ja Kalannin kerrostalot. Ei se mittää säästetään köyhien palveluista et isännät pääsee saleen.
Kylmis kirjoitti 08.12.2010 - 17:40
Ahdistavaa seurata, kun veronmaksajien kiinteistöyhtiö lämmittää tyhjiä asuntoja ensi talvena. Mikähän tämänkin hankkeen perimmäinen tarkoitus / totuus on?

Forss, Varpe ja Tähtinen ei kai osaa sanoa, kun olivat hanketta vastaan.
Olli kirjoitti 08.12.2010 - 19:32
Alkaa tulla itku puseroon, kun luottamusmiesten jengi ja pikkukoplat ei aio ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja toimia niinkuin kurataloudessa toimitaan. Jokainen kaupungin palvelukeskus saakoon viideksi vuodeksi talousarvion (suomeksi rahaa), jossa on kutakin sitovat jäädytetyt raamit. Ne määrättäköön niin, että talouden alijäämää ei ole viiden vuoden kuluttua. Olkoon sitten vaikka kuinka kurjaa kaikilla. Virkamiehet huolehtikoon siitä, ettei raameja ylitetä millään perusteella. Jos talous kohentuu, pantakoon ylijäärä jemmaan, jumala vieköön, JEMMAAN! Vaikka vain seuraavan taantuman varalle. Virkamiesten ainoa tehtävä on huolehtia siitä, että saamme asukkaille inhimilliset palvelut sillä rahalla, ei siitä, että esimerkiksi venäläisellä Soyprom Invets Ltd:llä ja sen paikallisilla bulvaaneilla on punainen matto jalkojen alla, kaiken aikaa ja pienimmästäkin inahduksesta. Nyt on jo lopulta nähty että strategiapuhe on änkkää ja lahoaa. Ukia ei kasvateta suurteollisuutta lisäämällä. Pikkupuljut ja keskisuuret ne on työpaikat tuoneet. Suurteollisuus ei ole muuta kuin vähentänyt väkeä. Nyt uusi tuleva suurteollisuus on (kaikkialla muuallakin) työvoiman suhteen pientä ja keskisuurta teollisuutta.
Voihan maailmassa käydä niinkin, että jokin palvelukeskus pystyy järjestämään sille annetulla rahalla maan muita kuntia paremmat palvelut. Mitäs sitten tehdään? No sehän on selvä: otetaan ylijäämä pois palvelukeskukselta ja ostetaan sillä kiinalaisille tarpeettomiksi jääneet hiirenloukkutehtaan pohjapiirrokset, vai mitä? Tai ryhdytään siirtelemään tupakkakoppeja ja rottvalleja hallinnon ylimmällä tasolla asti. Ei, vaan palvelukeskuksen annetaan kaupata innovaatioitaan ilman, että luottamusmiehet vaativat paria kolmea hallituspaikkaa innovaatioyhtiön hallintoon!
-Juha A.- kirjoitti 08.12.2010 - 20:10
Just. Lueskelin hallituksen esityslistaa liitteineen vasta äskettäin, mutta siitä myöhemmin. Siellä oli muutamia mielenkiintoisia asioita.

Tontonmäen takoilla varustetut suorasähkölämmitteiset (hinkuhenkiset?) puurakenteiset uudet ok-talot ovat tulossa myyntiin. Tässäpä sitten se ennakkotieto. Hauskahko tilanne, kun vastike/vuokratuloja ei tule velkaiseen kiinteistöyhtiöön latin latia, niin mistäköhän luukulta yhtiön hallitus velvoitetaan hakea asumistukea?

Vai laittaako hallitus sangen etäällä asuvan isännöitsijänsä tekemään anonuksen itsensä Ukin kaupungille? Onko nähtävissä, että elinkeinotoimen rahoista nipistetään pieni avustus ennemmin tai myöhemmin? Soisi kaupunginhallituksen jäsenten olevan hereillä. On tainnut jo unohtua eri hallintokuntien tilien toteumien syynäys, joita piti syynnättävän kuukausittain.

Em. "ottakaa tai jättäkää koko säästöpaketti-liite ilman sivutunnisteita ja -numeroita poistamatta sieltä rusinoita" on varsin veijarimainen tavoitepaketti eikä tule koskaan saavuttamaan tavoitetaan. Väestökehitys on siitä takuuna. Näillä mennään ja pakkanen kiristyy taas.
Kylmis kirjoitti 08.12.2010 - 20:30

Moniko valtuutettujen perhepiirissä on kaupungin palkkalistoilla, minkälainen mahtaa olla kaupungin
sisäpiiri. Välillä sitä näissä blogeissa pohditaan. Näyttää ainakin siltä,että kaupungin työntekijöiden osuus lautakuntien jäsenistä on ainakin samaa luokkaa kuin valtuutetuistakin.

Syntyy aina mielenkiintoisia tilanteita,kun valtuuston - tai kaupunginhallituksen puheenjohtaja on tai olisi kaupungin palveluksessa. Eivät he itse tietenkään koe tilannetta mitenkään erityiseksi tai kiusalliseksi. Ammatillinen järjestäytyminen on korkeata luokkaa ja ollaan vielä poliittisestikin aktiivisia, joten näitä rakenteita ei murra mikään.

Omituisin tilanne syntyy silloin, kun valtuuston puheenjohtaja (esimerkiksi) on kaupungin töissä. Ilman muuta hänellä on ristiriitainen tilanne päätettäessä kaupungin menoista ja tuloista, viime kädessähän päätetään jopa hänen työkavereidensa palkasta. Esimies- ja alaissuhteet saattavat sekoittua: miten viraston esimies voi esimerkiksi käskyttää alaistaan, joka samalla on hänen esimiehensä. En minä tiedä onko U:gissa näin, mutta jossakin ainakin on.

Arvelenkin, että näissä homekerroksissa, vuosien myötä syntyneissä, voi olla aika vaikea sovittaa taloutta joihonkin raameihin. Se vaatisi sitä johtajuutta, mitä pieni joukko valtuutettuja on perännyt. Vai yksikö niitä oli, joka pohti miten vuosia urautunut henkilö pystyy tähän ?
Kylmis kirjoitti 08.12.2010 - 20:38

Moniko valtuutettujen perhepiirissä on kaupungin palkkalistoilla, minkälainen mahtaa olla kaupungin sisäpiiri. Välillä sitä näissä blogeissa pohditaan. Näyttää ainakin siltä, että kaupungin työntekijöiden osuus lautakuntien jäsenistä on ainakin samaa luokkaa kuin valtuutetuistakin.

Syntyy aina mielenkiintoisia tilanteita, kun valtuuston - tai kaupunginhallituksen puheenjohtaja on tai olisi kaupungin palveluksessa. Eivät he itse tietenkään koe tilannetta mitenkään erityiseksi tai kiusalliseksi. Ammatillinen järjestäytyminen on korkeata luokkaa ja ollaan vielä poliittisestikin aktiivisia, joten näitä rakenteita ei murra mikään.

Omituisin tilanne syntyy silloin, kun valtuuston puheenjohtaja (esimerkiksi) on kaupungin töissä. Ilman muuta hänellä on ristiriitainen tilanne päätettäessä kaupungin menoista ja tuloista, viime kädessähän päätetään jopa hänen työkavereidensa palkasta. Esimies- ja alaissuhteet saattavat sekoittua: miten viraston esimies voi esimerkiksi käskyttää alaistaan, joka samalla on hänen esimiehensä. En minä tiedä onko U:gissa näin, mutta jossakin ainakin on.

Arvelenkin, että näissä oloissa, vuosien myötä syntyneissä, voi olla aika vaikea sovittaa taloutta joihonkin raameihin. Se vaatisi sitä johtajuutta, mitä pieni joukko valtuutettuja on perännyt. Vai yksikö niitä oli, joka pohti miten vuosia urautunut henkilö pystyy tähän ?
ketä kuittaa allekirjotuksellaan kirjoitti 08.12.2010 - 21:33
kosken kilometrit vai onko työsuhdeauto tai hänen rouvansa?
entäs puheenjohtajat poissaolot töistä kun hoitaa luottamustehtäväänsä? on ainaski ollut paljon pois virkatöistään kun oli hallituksen puheenjohtaja viime kaudella jo. ottakaa tästä 8 tunnin tehokkuutta ulos. meillä on ainakin helvitin tarkkaa että on aina pomon kuittaus eri matkalaskuilla. palkkatytöt ei maksa ilman niitä, koitettu on. takas tulee ja seuraavaan tiliin.
Harto Forss kirjoitti 09.12.2010 - 06:08
Kävin luku kierroksella. Apeana pitää lähteä ajelemaan kohti Turkua. Tähänkö on tultu, että opettajakin pitää sikailua normaalina käytöksenä ja huutaa pahanolonsa nimimerkin suojasta kaiken kansan luettavaksi. Eilen kerrottiin miten paljon käytetään työelämässä mieliala lääkkeitä, ei ilmeisesti vieläkään riittävästi.
Sikailua? kirjoitti 09.12.2010 - 11:38
Tähänkö on tultu, että opettajakin pitää sikailua normaalina käytöksenä ja huutaa pahanolonsa nimimerkin suojasta kaiken kansan luettavaksi.
Mikä käytös on sikailua, Harto Forss? Mitä tarkoitat?
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 12:01
Ei Harto ole yksin. Lukekaa Javan blogia, kyselkää koulutus ltk:ssa käytettävää kielenkäyttöä. Eräiltä on hävinnyt hyvän käytöksen alkeetkin. Miten nimenomaan koulumaailmassa on ajauduttu tähän? Onko Javan käytös saanut ihmisten alhaisimmat vaistot uskomaan ettei millään ole mitään väliä. Koulu aloitteen taakse ei valtuustossa ollut saatu enää näiden 3:n veljenpojan lisäksi kuin yksi. Mieti sinäkin vähän mitä haluat.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 12:20
Onko Kalannissa tosiaan vanhempia jotka hoitavat koulu asioitaan Javan välityksellä? Kirjoitatteko tosiaan Javan blogiin? Ette voisi virheelisemmin menetellä. Tulkaa nimellänne esiin. Java on ainakin minun suuntaani menettänyt kaiken uskottavuuden. Ryhdistäytykää, jos teitä on.
anonyymit anonyymejä neuvomassa kirjoitti 09.12.2010 - 12:55
hauskaa seurata sivusta. onko kukaan muuten miettinyt mikä on luotamusmiehen tehtävä? se on myös kuunnella äänestäjien murheita ja viedä niitä sitten ratkottavaksi. tottakai ne asiat voidaan hoitaa piilosakin mutta kenen etua se palvelee?
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 13:09
Uskokoo jo nyt jos valitat niin heti joudut mustalle listalle.
Jotenkin tuntuu , että ihmisiltä varsinkin päättäjiltä on elämän realiteetit hukassa.
Harto Forss kirjoitti 09.12.2010 - 14:05
En oikein usko realiteettieni olevan hukassa. Mielelläni kuuntelen äänestäjieni mielipiteitä ja aika paljon mielestäni sitä teenkin ja vien myös niitä eteenpäin. Tuossa Kalannin kouluasiassa ei ole nyt kyllä kaikki kohdallaan. Ei ainakaan ottamalla yhteyttä päättäjiin joudu millekään mustalle listalle. Ei ole ainakaan minulla tapana kertoilla yhteyttä ottaneiden nimiä. Yhteydenotto ei ole anonyyminä blogiin kirjoitettu kommentti. Ne voivat olla mitä tahansa ja keltä tahansa. Kyllä hiukka pitää saada lihaa luitten päälle ennen kuin voi ottaa vakavasti.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 14:27
Sikailua? kirjoitti 09.12.2010 - 11:38
Tähänkö on tultu, että opettajakin pitää sikailua normaalina käytöksenä ja huutaa pahanolonsa nimimerkin suojasta kaiken kansan luettavaksi.
Mikä käytös on sikailua, Harto Forss? Mitä tarkoitat?
Voimat ja Vastavoimat kirjoitti 09.12.2010 - 15:02
US:n tekstaripalstalla oltiin huolissaan kaupunginjohtajaan kohdistuneesta ajojahdista. Kuulemma tietyt valtuutetut ovat asialla eikä se "todellakaan ole kaupnkilaisten etu" sanottiin valveutuneessa viestissä. Vihjattiin, että näillä valtuutetuilla on jotenkin oma lehmä ojassa. Henki oli sellainen, että KJ on "erehtymätön", suorastaan "ajatusten Tonava". Onko tällainen henkilöpalvonta enää tervettä?

Ei nyt ensimmäiseksi tule mieleen, että viestin olisi lähettänyt vähävarainen, tai kuka vaan politiikan ulkopuolinen kaupunkilainen. Eikä se aloite, mikä on aiheen ympärille tehty ainakaan KJ:n henkilöön mennyt. Sellainen aloite täytyy demokratiassa olla mahdollista.

Kuka uskoo, että tekstiviesti olisi spontaanisti ilmestynyt lehden palstalle. Valheellisen viestin päästää läpi vain yksi ja sama toimittaja.
harto forss kirjoitti 09.12.2010 - 16:48
Täällä kommenteissa on tullut tavaksi kysyä, mitä tarkoitat, on sitten asiansa kirjoittanut kuinka lyhyesti ja selvästi tahansa. Olen näihin vastannut jo monesti, tietoa voin antaa, ymmärrystä en. Nytkin vastaus on täysin riittävä.
sikailu on siis kirjoitti 09.12.2010 - 17:31
harton mielestä anonyymeinä blogeissa kirjottamista?????
Harto Forss kirjoitti 09.12.2010 - 17:41
Vastasin jo etten voi antaa ymmärrystä. Enkä näköjään aiheetta.
Harto Forss kirjoitti 09.12.2010 - 17:50
Parissa talossa Tontonmäellä on tietääkseni asukkaat, joten on näillä maksamista mikäli pitävät yhtiön pystyssä.
Ajattelija kirjoitti 09.12.2010 - 18:36
Voimat ja vastavoimat 9.12.10 klo 15.02

Voimakkaaksi koettu hyökkäys teettää voimakkaita puolustusreaktioita, luonnollisesti. Monet asettuvat vaistomaisesti heikompaan asemaan jäävän puolelle, voisiko sitä kutsua ihmisen luontaiseksi empatiaksi.

Maailma ei vielä ole muuttunut mustavalkoiseksi, onneksi. Niinpä monella meistä on myönteisiä kokemuksia Kari Koskesta, monella on tietenkin vastapainoksi myös kielteisiä kokemuksia hänestä, usealla todennäköisesti kumpiakin kokemuksia. Totuus hänen toimistaan, poliittisen taustavoiman käyttökyvyistään sekä johtajuudestaan sisältää molempia näkökantoja, positiivisia (mm. ahkeruus, joustavuus, käytännöllisyys) ja negatiivisia (mm. periksiantamattomuus, delegoinnin puute).

Taloudellinen maailmantilanne etenee omalla voimallaan, uusikaupunkilaisen kuntapolitiikan päätöksistä huolimatta. Kaupunginjohtajahistoriaa taaksepäin katsottaessa voin ainoastaan todeta, että huonomminkin voisivat asiat tällä hetkellä olla.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 19:36
Ei taida enää heikompien puolustajia tästä maasta löytyä.
Jää pelkän puhumisen asteelle.
Tarvitaan tekoja,tekoja ja tekoja
Harto Forss kirjoitti 09.12.2010 - 19:49
Nyt teot ovat väkisinkin vaatimattomia. Ei ole tullut enää kymmeniin vuosiin suuria tekoja. Kansaneläke, työeläke, lapsilisät, pinta-alalisät, 8 tuntinen työpäivä, 40 tuntinen työpäivä, kesälomat, talvilomat, lasten päivähoito, jne loputtomiin. Olemme tulleet aikaan jolloinka voimat menevät näiden asioiden säilyttämiseen. Muutoksia näissä tietenkin ajan mukana pysyminen vaatii. Heikompien puolustaminen on edelleen joka päiväistä politiikkaa. Kaikki eivät tule suuren yleisön tietoisuuteen. Niitä eivät noteeraa ne joita ne eivät koske. Sitten luullaan, että jokin on tullut taivaan lahjana. Töistä on jäänyt vankasti mieleen, olin tehnyt kovasti töitä varmaan pari vuotta henkilöstörahaston eteen. Sitten kun se saatiin, eräskin veikko sanoi minulle, miten työnantaja meille nyt tällaisen antoi. Ei tullut mieleen ettei sitä annettu vaan se oli kovan työn takana.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 20:01
Totta puhut harto, tarkoitin tällä tekoja, tätä nykyaikaa mihen nyt ollaan menossa.
Kyllä se varmaan on kovan työn takana, että saadaan nykyiset edut pidettyä, koska rikkaat ei ole valmiita luopumaan mistään.
Herroille lisää liksaa esim kaupunkin johtajalle
Voimat ja vastavoimat kirjoitti 09.12.2010 - 20:32
KJ:n kielteisiin puoliin voisi lisätä myös omavaltaisuuden, mutta se lienee jo poliittisesti epäkorrektimpi adjektiivi.

P.S onko Tontonmäessä jo todellakin kaksi maksukykyistä vuokralaista, Forss?
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 20:42
melkoista pelisilmän puutetta ositti kaupunginjohtaja...
koskaan aikasemmin kirjoitti 09.12.2010 - 22:16
ukin kaupunki ei ole ollut näin kusessa kun nyt jos rahasta puhutaan joten mikäs tässä on syljeksiä kattoon ja odottaa että räkäklimpit alkaa putoilla niskaan.
Hys ny,  kirjoitti 09.12.2010 - 22:31
Ukin persuilla on liian pitkä matka omiin vaaleihin. Yksi sekoaa, yksi kaatuu remmeihin ja kolmas astuu itse kaivettuun kuoppaan. Kyläpäälliköitä ja mulkeroita ootte kaikki, ootte kaikki, t. Jouluakka
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 22:37
Eihän totuudenpuhujille löydy yösijaa.
Ainahan ne yritetään hiljentää keinoja kaihtamalla.
Kun se koetaan uhkana näille perinteisille puolueille.
Annetaan vääryyden rehottaa ja ollaan hiljaa , niin kaikkilla on hyvä olla
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 22:48
eipäs taida kohta olla hyvä kun ne sairaalan säästöt runnotaan läpi. se kummeli vai mikä se oli niin oli vaan silmänlumetta tyhmälle kansalle.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 22:55
Niin se kummelin tapaus saatta olla aikamielenkiintoinen juttu.Voi hyvinkin olla silmänlumetta koska säästötavoite 135tuhatta euroa jäi.
Aika näyttää miten käy.
Täällähän joku aikoinaan ehdotti, lyödään jäihin alisenkadun yksisuuntaistaminen josta tulisi säästöä 70tuhatta, joku siihen vastasi pieni summa ei sillä kaupunkin taloutta saada kuntoon on epäoleellista.
Mutta mielenterveyspalveluista on nyt säästettävä, vaikka ei sillä saada ukin taloutta kuntoon.
Näköjään riippuu siitä kuka asian esitää onko tärkeä vai ei
mutta kun kirjoitti 09.12.2010 - 23:14
niitä säästöjä tarvitaan joka vuosi niin yksittäisellä katujutulla ei saada kun vuosi eteenpäin. runnomiset tulee eteen melko äkkiä.
Anonyymi kirjoitti 09.12.2010 - 23:26
Kaikkia epäoleellisia voi siirtää vuosilla ettenpäin, tehdään ne sitten , kun ajat on parempia.
Mielenterveys palveluista säästäminen, voi tulla kallis lasku tulevina vuosina , kun erikoissairaanhoito kasvaa.
Katujen yksisuuntaisemisesta ei tule
Harto Forss kirjoitti 10.12.2010 - 05:04
Tieto kahdesta Tontonmäessä asutusta talosta on Pyhämaasta. Eiköhän ole luotettava. Ei todellakaan Kummelin tulevaisuus ole taattu. Saatiin sentään lisäaikaa. Muuten se olisi jo vuoden vaihteessa suljettu. Kyllä todella nyt pitää olla silmät auki ettei tehdä tyhmyyksiä. Valtaosalla vaan tuntuu olevan vimma päällä. Kaikki esitykset pitää toteuttaa, vastustus on rusinoiden kaivamista pullasta. Ei me oikeasti tiedetä esitysten vaikutuksista mitään. Tuleeko säästöä, mitkä on seuraukset? Nyt pitää laittaa jäitä hattuun. Meillä on raamit, edetään järjellä ja sydämellä.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 12:37
Kyllä ny Tontonmäessä energiaa kuluu. On muutenkin kylmä ja kolkko paikka. Kyllä ne Kummelin säästöt hetkessä palaa vaikka ei lämmitettäisikään. Korot, vakuutukset, huollot jne. maksaa asutaan tahi ei. Kumpi on tärkeämpi Kummeli vai Lokalahden ja Pyhämaan terveysasemat. Valintoja pitää tehdä.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 12:57
Jos valintoja pitää tehdä niin kummeli on kaikista tärkein.
Jos nyt perustellaan niin nämä koulusurmat on yksi esimerkki.
Sen jälkeen arvovaltainen delekaatio kokuuntui näissä televisiossa näytettävissä ajakohtaisohjelmissa.
Mielenterveyspalvelujen saatavuutta on lisättävä.
Nyt tässä taas ollaan niitä heikentämässä ja sitten ihmetellään miksi tapahtui sitä tai tätä.
( yleinen ilmiö nykyjään suomessa )
Tällä perusteella arvovaltaisten suusta kuulee pelkkää retoriikkaa
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 14:08
aamu viiden kommenttiisi Harto; tiedettiinkö vaikutukset kouluja lakkauttaessa? esim. Männäisten remontin hinta? olisko pitänny olla jäitä hatussa silloinkin? Vai oliko niin , ettei koskettannu sinua hlökohtaisesti?
Harto Forss kirjoitti 10.12.2010 - 15:04
Koskettaako joku minua vai ei niin, sillä ei ole vaikutusta kuin siihen, että ajan mieluummin sellaista asiaa joka ei kosketa. Kyllä Männäisten koulun remontin hinta on noussut alkuperäisestä. Ei se kuitenkaan mitenkään olisi muuttanut kantaani vaikka oikea hinta olisi tiedettykin. Se oli kuitenkin vain eräs yksityiskohta, ei se kokonaisuutta mitenkään muuttanut. Ekan vuoden säästö jäi olettettua pienemmäksi, eikä sitä remonttia ensi vuonna uudelleen tehdä, säästöt sensijaan tulevat. Ei nyt kuitenkaan aloiteta uudelleen keskustelua. Demokratia on puhunut. Nyt on uusia tärkeitä asioita menossa ja niihin voidaan vielä vaikuttaa.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 17:39
eka vuoden säästöä ei tule,näin on, seuraavankin jää pieneksi.
Demokratiasta olen samaa mieltä. näillä mennään, kiitos selvityksstä. Entä tämä kummeli? Sama juttuhan siinä olisi tarjolla: henkilöstökulut pois, säästöä tulee. Eikä ole lakisääteinen palvelu?
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 18:59
Kummelin lopetuksesta ei tule säästöä.
Erikoissairaanhoito tulee kasvamaan.
Paperilla kyllä se voidaan näyttää säästöä tulee.
Pelkkää oman nilkkaan kusemista
Harto Forss kirjoitti 10.12.2010 - 19:04
Kyllä Kummelin lopetuksesta on laskettu myös kiinteistö säästöä. Se toimii vuokratiloissa ja vuokra jäisi pois. Uskon kyllä samaan kuin jälkimmäinenkin kommentaattori. Toisaalla menot tulevat kasvamaan. Tämä Kummeli on mitä parhainta ennalta ehkäisevää työtä.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 19:25
yksisilmäistä! Samalla tasolla puhumme henkilöstösäästöistä. Ihan yhtähyvin voidaan sanoa, että Hallun koulun lopettamisella lisättiin erityisopetuksen menoja, luultavasti saatiin aikaan nuorisokriminaaleja tulevia kummeli-juoppoja...
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 19:34
Kun potilaita siirretään avohoitoon siitä ei ole muuta kuin huonoja kokemuksia.
Taittaa olla niin, että päättäjät eivät usko mitä asiantuntijat sanovat.
Sama koulujen lakkautuksissa, on jo paljon tutkimustuloksia missä todetaan, että pienet koulut on parempia kuin suuret.
Erityisopetuksen tarve kasvaa.( suurissa kouluissa )
Luulis sen nyt jokaisen ymmärtävän, että pienissä kouluissa on helpompi puuttua epäkohtiin.
Tuossakin luin lehdestä, kun kouluja oli lopetettu ja oli perätty laskelmia kuinka paljon tuli säästöä.Lakkautuksista oli jo kulunut kolme vuotta, mutta säästölaskelmia ei ole saatu vaikka niitä on useaan otteseen pyydetty
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 19:46
tulee olemaan sama täällä ukissakin. hartolla on selkärankaa myöntää moka Männäisten suhteen.
mikä on myöntäessä kirjoitti 10.12.2010 - 19:52
kun 21 hänen lisäkseen ollut samaa mieltä että koulut kiinni. mutta kuten harto jo sanoi että demokratia on puhunut ja pulinat pois.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 20:58
niin koulujen osalta, mutta kummelihummeli on vielä kesken...
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 21:23
Kummeli asiassa selvästi punnitaan kuka on pienen ihmisen asialla.
Vastaako puheet tekoja ja vaaliohjelmat
lopettakaajo tuo kirjoitti 10.12.2010 - 22:59
koulunkäynti päätös on tehty ja sillä sipuli suut tukkoon.
Anonyymi kirjoitti 10.12.2010 - 23:04
Kyllä se tuolla valtkunnan politiikassa on vain niin aina palataan vanhaan mitä silloin kun porvarit oli hallituksessa ja päinvastoin tehtiin.
Vaikka päätökset on demokraattisia, miksei ei sitten kunnallispoliitiikassa??????????
Mc derbi kirjoitti 10.12.2010 - 23:16
Mää löysi tännekki!! ol hyvä opastus tual persujen sivul. mää muista sunt harto Kalannin koulust ko sää kuarsasi melkkei vuas sitt meijän koulus. Harva uskalta sitä ainaka nykyän tehd. Pisti sit mun vanhan koulun kii. ei se mittä mut olis homma voinu paremminkin laitta alull. Niinko oles varman kuullu, meill on ollu pikkast lakonpoikast tääl. mää olen ollut varman yks pahimmist agitoijist, mut Salme on meil opettanut historiast,, ett et oikeutta saa , jos et itse sitä hanki.
Harto Forss kirjoitti 11.12.2010 - 05:32
Puhut taas muunneltua totuutta, McDerbi. En taatusti nukkunut. Tästä on puhuttu ennenkin. Tietenkin on niinkin ettei ole terävimmillään kuunneltuaan samat alustukset monena iltana peräkkäin ja taisi Männäisilläkin olla toinen kerta sinä iltana. Kiersin kaikki koulut. Sitä ei vaivautunut tekemään moni muu. Minulla on kyllä tapana palautua laittamalla hetkeksi silmät kiinni. En tosiaan nuku, pystyn jopa keskittymään paremmin silmät kiinni. Minuun ei ole otettu Kalannista yhteyttä, ei vanhemmat, ei opettajat eivätkä oppilaat. En muista kerroinko Kalannissa, että asun itse aiemmin suljetun koulun alueella, minulla on 4 mukulaa. Minulla ei ole mitään huonoa kokemusta koulun sulkemisesta. Miten Kalannissa on niin vaikea sopeutua kaikkiin muutoksiin? Kuntaliitoksestakin napistaan edelleen. Me lokalahtelaiset olemme kokeneet ihan samat jutut. Taistelimme vastaan varmaan yhtä antaumuksella kuin Kalannissakin. Sitten kun päätökset oli tehty, ei täällä kukaan enää vanhoja muistellut. Menimme eteenpäin.
Tullista tullut kirjoitti 11.12.2010 - 08:35
kotikunnassani oli 11 koulua ja nyt vain 3 kyläkoulua kirkolla yläaste näin ja vieläkin on 3 koulua myymättä näin yhteiskunta muutu mattiseni.Eikä siellä ole pidetty tällaista mekkalaa,kun täällä.Joskushan se lusikka on otettava kauniiseen käteen sekä tehtävä ne päätökset.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2010 - 10:17
Onko se sitte niin, että muualta kuin pikkukouluista tulee luonnevikaisia ja rikollisia. Ugissa ei edes ole yhtään isoa koulua, jos näihin siirtyminen järkyttää luonnetta niin vika on kyllä geeneissä ja kotikasvatuksessa. Josko kalannissa on tosiaan sellasia vanhempia kuin Javan blogissa kirjoitellaan niin ei niiden kotien lapsista saa kunnon ihmisä missään koulussa.
ambulanssituulimylly kirjoitti 11.12.2010 - 10:31
hyvin menee vas päättäjä forss. ambulanssit karsitte, väki ontuen vanhenee ja sitten rakennatte meitin lähistön saaremmekin täyteen tuulimyllyjä. mikäs tässä.
kuka se tavallinen kirjoitti 11.12.2010 - 11:47
taapertaja määrittelee sen jos esiintyy sitä pääntautia
Harto Forss kirjoitti 11.12.2010 - 12:27
Hyvin menee, mutta pikkaisen haukut väärää puuta. En tiedä ketään joka pystyisi estämään vanhenemista ja sen tuomia kremppoja. En kuulu mihinkään Maakuntaliiton elimeen, joka nyt on valmistellut maakuntakaavaa. Ambulanssi on päätettävissä asioissa. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, mikäli ottaa asiasta selvää. Tieto luo tuskaa. Harvoin asiat ovat niin yksioikoisia kuin äkkiseltään vaikuttaa. Helppoa on laittaa kaikki politiikkojen viaksi.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2010 - 15:52
Nii-i. Se toinen ambulanssi maksaa puol milliä vuodessa ja kuinka monta keikkaa on joita ei muilla tavoin pystytä hoitamaan? Kui monta kiireellistä keikkaa on viikossa ja kui monta niitä menee päällekkäin? Kui monta ambulanssia tarvitaan et aina on varmasti piipaa vapaana? Kertoisko
joku mistä sitte se puol milliä otetaan? Kummeleitakin tarttis lopettaa 4 ja niitä on vaa yksi.
Anonyymi kirjoitti 11.12.2010 - 16:09
Lukekaa tämän päivän ukin sanomia mitä lääkäri kirjoitaa siitä anpulansista
kumpi lääkäri kirjoitti 11.12.2010 - 16:41
säästävä osapuoli vai kyseenalaistava osapuoli?
Anonyymi kirjoitti 11.12.2010 - 17:01
kyseenalaistava
eihän Forss kirjoitti 11.12.2010 - 17:34
mitään ampulassikuljetusta ole lopettamassa asiaahan vasta suunnitellaan virkamies johdossa. Joillakin tuntuu kirjoitetun tekstin luetuna oikein ymmärrys puuttuvan totaalisesti.Olis vain parempi miettiä kumpi oli ensi MUNA vain KANA.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri