Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

13.12.2010 - 12:27

 Torstaina on valtuuston talousarvio kokous. Vanhan tavan tavan mukaan varmaan käyttömenot sivutetaan lähes puheenvuoroitta. Investoinneista äänestetään  tiuhaan tahtiin ja vieläpä ilman, että on vaivauduttu selvittämään mistä on kyse. On niin helppoa ottaa kymppitonni jostain määrärahasta pois, ei tarvitse vastata siitä miten hommat tulevat ensi vuonna pelaamaan. Oudointa mielestäni oli kaikkien liikelaitosten kohdalla hallituksessa tehty esitys 10% karsinta investoinneista. Ei ollut lainkaan selvitetty mistä ja miten. Esim. U:kin Vedellä on iso investointi Kustavi-U:ki siirtoviemäri, ei siitä voi enää tinkiä. 10% säästö tulisi lopettamaan lähes kaiken Veden toiminnan. 

Terveydenhoito tulee ensi vuonna olemaan siksi paljon säästö toimenpiteiden kohteena, että toivoisi edes vähän huomiota kiinnitettävän siihen mitä olemme tekemässä. Erikoissairaanhoidossa olemme antaneet jo lähes rajoittamattomat oikeudet Sairaanhoitopiirille. Perusterveydenhuollossa meillä on vielä langat käsissä.

Eniten siellä ovat keskusteluttaneet päivystyskäynnit ja konsulttien kertomat lääkärien vastaanottoaikojen vähyys. Lääkärien työaika jakaantuu seuraavast: Vastaanotto 45%, Pot. puhelut, todistukset ym. 15%, muu terveyspalvelu (koulut, neuvola jne.) 22%, tk:n ulkopuolinen (vanhuspalv., vanhainkodit jne.) 5%, lääkärien käynti muissa kunnissa 3% ja kokoukset ja tauot 10%. Mikäli haluamme lisää aikaa vastaanottoon se on otettava täältä. Monilla lienee ollut se käsitys, että vastaanottoaikojen lisäys on otettavissa lääkärien tauoista.

Tällaisia keskutelua kaipaavia asioita olisi runsain mitoin. Ne tultaneen sivuuttamaan ääneti. 

Anonyymi kirjoitti 13.12.2010 - 13:04
Mielenkiintoista tulee myös olemaan se miten pj. hallitsee kokouksen. Puhuminen ilman puheenvuoroa ja asiasta poikkeamiseen tulee olla selkeä linja. Vimeksi asia luiskahti käsistä. Kannattaa miettiä etukäteen homma valmiiksi. Ei tule varmasti olemaan sen helpompaa kuin viimeksi. Vuoden vaihteen jälkeen tulevat valtuuston ja hallituksen pjt valittavaksi. Harto on ottanut julkisesti esille hallituksen kokousten samantyyppisen hallitsemattomuuden. Siellä ovat lisäksi vaikeutena dementikot. Viimeksikin eräs oli alkanut puhua ihan omiaan toisen puheenvuoron päälle. Tämän pulputuksen pj sentään oli lopettanut.
Anonyymi kirjoitti 13.12.2010 - 14:08
Mikä ton Javan vaikutin on. Asun Kalannissa ja lapseni on Männäisillä. Minulla ei ole mitään valittamista koulusta, eikä myöskään ystävilläni joilla on lapsi samassa koulussa. Olen keskustellut useiden opettajien kanssa ja kuullut pelkästään myönteistä. Javan blogia kun lukee niin se on kuin jostain kokonaan toisesta maailmasta. Eikö tällaiseen mustamaalaukseen saa mitään toppia.
Ei saa stoppia! kirjoitti 13.12.2010 - 14:25
Se oli ja on vastaus.
Entä saako Ukin Sanomien linjalle stoppia?
Miksi siellä julkaistiin taas tietoa mm. huomautuksesta, jonka pitäsi tietää ainoastaan ja vain mahdollisen huomatuksen antanut esimies ja mahdollisen huomautuksen saanut alainen? Miksi sanomalehti julkaisee tällaisen asian? Nyt koulun mahdollisista ongelmista tietää ainakin muutama tuhat ihmisistä enemmän ennen itsenäisyyspäivää julkaistun mielipidekirjoituksen mukaan. Joten suhteellisuuta voisi toivoa anonyymeiltäkin ja sanomalehdeltäkin.
Hartolla on erittäin mielenkiintoisia lukuja ilmeisesti tk-lääkärien työajan käytöstä. Mistä ne ovat peräisin?
Mitä mieltä tästä olette "muu terveyspalvelu (koulut, neuvola jne.) 22%". Yli viidennes käytetystä ajasta, mutta minne? Käykö kaikki puoli tusinaa vai kuinka monta heitä on valistamista jossain? Tosiaanko?

Kiitos Hartolle alustuksesta.
Koskeeko tämä Ukia myös?  kirjoitti 13.12.2010 - 14:48
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101250233
Ei koske kirjoitti 13.12.2010 - 14:59
koska verot on jo tapissa
http://yle.fi/alueet/turku/2010/12/varsinais-suomi_keskikastia_verojen_kuntavertailussa_2215246.html?origin=rss
Harto Forss kirjoitti 13.12.2010 - 15:43
Lukuni ovat peräisi tk ylilääkäri Erja Melokselta. Ne ovat keskiarvoja.
Kyllä Kauppalehden juttu koskee meitäkin. En nyt ulkomuistista mene sanomaan onko meillä nousu samaa luokkaa. Sen pyrimme tosissamme katkaisemaan tai ainakin jotkut meistä. Toivottavasti aletaan päästä asiaan. Toistaiseksi tuntuvat kaikki olemattomat asiat olevan tärkeämpiä.
Anonyymi kirjoitti 13.12.2010 - 16:27
Olen harto kanssasi samaa mieltä.
Käydään pitkiä keskusteluja tyhjänpäiväisistä asioista.
Koskeepas kirjoitti 13.12.2010 - 17:24
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/12/korkman_euroalue_menee_huonompaan_suuntaan_2216173.html?origin=rss
hyvä tulee kirjoitti 13.12.2010 - 19:43
kun museo päästetään tähänkin väliin
http://yle.fi/alueet/turku/2010/12/museoviraston_kostet_u-sairaalaa_ei_pureta_2216503.html?origin=rss
Anonyymi kirjoitti 13.12.2010 - 21:26
Anonyymi kirjoitti 13.12.2010 - 14:08
Mikä ton Javan vaikutin on.

Javan ja hänen välittämästään, Kalannin yhtenäiskoulun rehtoriin kohdistuvasta joidenkin saman ammattikunnan edustajien parantumattomasta kaunasta ja kateudesta on kyse. Tämä käy selvästi ilmi Javan blogia lukiessa. Mukaan tarvitaan joitakin helposti harhaan johdettavia ja soppa onkin valmis. Tässä kyynisessä ja arvottomassa pelissä oppilaat, vanhemmat ja muut opettajat ovat pelkkiä pelinappuloita ja totuudella on tuskin edes välineellistä arvoa.

Javan perimmäisiä vaikuttimia voi jokainen yrittää arvuutella tykönään.
-Juha A.- kirjoitti 13.12.2010 - 23:45
Investoinneista: Ukin veden roolia ei todellakaan pitäisi aliarvioida. Ilmeisesti yhteiskunta ei opi ennen kuin on jokin vesikriisi päällä. Edelleen, tuleva soijatehdas tulee mullistamaan Ukin veden lainanoton. Miljoonien lisävelasta puhutaan eikä velanoton päätä näy. Koko vesihuoltojärjestelmä on syynättävä eikä se ole halpaa puuhastelua.
Edelleen, valtuuston esityslistalla 16.12 on mm. seuraava asia:
Uudenkaupungin kaupungin vesihuollon kehittämissuunnitelman päivitys.

http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101909-4.HTM

Pykälän liitteinä ovat nämä:
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101909-4-8614.PDF
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20101909-4-8619.PDF

Ukin vedelle on tulossa massiiviset em. investoinnit ja korjaukset pelkästään soijatehtaan vuoksi.

Jostain syystä tuossa suunnitelmapäivityksessä ei mainita sanallakaan soijatehdasta ellei sitä ole hallitus sinne lisäyttänyt. Veden johtokunnassa siitä puhuttiin.

Soijatehtaan ja Sybimarin tuleva raakaveden tarve tulee olemaan samaa suuruusluokkaa kuin Valmet Automotiven, Rautavalimon ja Yaran yhteensä (suunnitelman sivu 10 tai 7/29).
Tässä vain "pieni" m3/d ja M€- huomio vedestä Harton mainitseman lisäksi.

Ja tuo lääkärien "keskivertotyöaika" onkin jo luku sinänsä. Sitä pitää nieleskellä erikseen, onko siinä kaikki työaika%:t kohdallaan niinkuin tässä olisi muka paraskin alan asiantuntija sitä arvioimaan. Erinomaisen hyvä tietää kuitenkin työnajan jakauma!

Ketkä lukevat Helsingin Sanomia, niin suosittelen edellispäivän, su 12.12 numeroa ja sen sivuja A5 ja A6. Niiltä sivuilta taas selvisi, mikä meillä on edessä. Niin terveyshuollossa kuin veroprosentin kehityksessä.

Täältä se näkyy videona:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1241180/etla-ihmiset-toihin-tyottomyysturvaa-leikkaamalla
Dementia kirjoitti 14.12.2010 - 09:09
Taas typeryyttä demarien dementikoilta. Valittiin ei-valtuutettu maakuntavaltuustoon vaikka edellytys on oman kunnan valtuuston jäsenyys. Vanhat asiat muistetaan, ei nykypäivää. Valittu on entinen valtuutettu. Demarit vois perustaa Vanhojen Toverien rinnalle, Demarien Dementikot.
Vuoden urheilija kirjoitti 14.12.2010 - 09:29
Mimmonen toimikunta valitsi Ugin vuoden urheilijan. Siksi valittiin 15-vuotiaitten ringetten suomen mestarit. Meillä on 19-vuotiaiden juoksun Suomen mestari. Jos kriteereiksi otetaan ja mitkä muut ne voisivat olla, lajin harrastajien määrä ja lajin vaatima harjoittelu ja lahjukkuus niin miten tämä valinta on voitu tehdä. Iskikö Hyvä Sisko järjestelmä.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 09:30
Valitsijoina olivat varmaan demarien dementikot.
Euripides kirjoitti 14.12.2010 - 11:23
Hurja on vesiliikelaitoksen investointivelvoite. Ja vesihuoltolaki näemmä sanoo, että taksojen tulee olla sellaiset, että pitkällä aikavälillä voidaan kattaa investoinnit ja kustannukset. Pääomalle vain kohtuullinen tuotto.

Tästä voisi päätellä, että ellei vesilaitos ajaisi itseään konkan partaalle lainoilla, taksat olisivat siinä tapauksessa niin suuret, että kaupunkilaiset eivät enää pystyisi niitä maksamaan.

Ei voi välttyä ajatukselta, että hiukan hillittäisiin kunnallistekniikan levittämistä "omakotiasujaimistolle". Elinkeinoelämältä ei voi evätä tekniikkaa, eikä niiltä voi kohtuuttomia taksojakaan ottaa....
Euripides kirjoitti 14.12.2010 - 11:25
... pääoman tuotolla tarkoitin vesiliikelaitokselle määriteltyä peruspääomaa, josta se maksaa kauupungille korkoa
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 11:38
Toinen sairaanluljetus auto lopetetaan ukista ja harto on sen hyväksynyt hiljaisesti.
Ukinsanomissa luki kh on antanut hiljaisen hyväksynnän mitä tämä tarkoittaaa
Harto Forss kirjoitti 14.12.2010 - 13:29
Ei Vesi nyt niin kamalasti ole laajentunut asuntoalueille. Nytkin ylivoimaisesti suurin investointi on Kustavi-U:ki siirtoviemäri. Veden putkistoista ovat vanhimmat lähes 60 vuotta vanhat. Niiden saneeraus maksaa, eikä tämä ole mikään ukilainen ilmiö. Hulevesien estäminen vaatii myös jatkuvia panostuksia. Uutta rakennetaan oikeastaan vain Hiulle. En näe sen estämisessä mitään järkeä. En kaupungin enkä Veden kannalta.
Tuo viimeinen kysymys herättää vasta kysymyksen. Miksi aina ikävistä asioista kysytään minulta? Rainer Tähtinen on myös hallituksessa. Kysyppä välillä häneltä.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 13:59
Ny Harto vastasit kunnon tavalla. Siellä hallituksessa on sun lisäkses 10 muutakin. Antaa ny kahden pallin-Rakenkin vastata. Javan blogissa kummiski kehutaan mast taivaaseen persui vaikka keskustelu on ollut yksmielinen.
Euripides kirjoitti 14.12.2010 - 14:03
Harva vesiliikelaitos noin paljon velkaantuu, vaikka pitäisi olla "tuottavaa" toimintaa
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 14:38
Kyllä jälleen ollaan täysin väärän miehen kimpussa. Asian päätti terveyslautakunta, missä ei oo vassareiden edustajaakaan. Kaikkien muiden hallituspuolueiden on, myös persujen. Kysymyksen oikea osoite on nimenomaan kahden pallin Rake.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 14:51
No kysytään sitten rakelta, mitä tarkoittaa kh hyväksyi hiljaiseti toisen sairaskuljetus yksikön lopettamisen.
Tarkoittaako tämä kenties sitä , että päätös tehtiin käytävillä, niinkuin kj.n palkankorotus??. Lääkäri perusteli hyvin ukinsanomissa miksi sitä ei saa lopettaa.
Kyllä kai tämä vielä tulee lopullisesti valtuuston päätettäväksi????..
Kyllä tässä nyt leikitään ihmisten henkellä
ei saa lopettaa palkankorusta? kirjoitti 14.12.2010 - 15:02
antteks lukihäiriöni. mutta ambulanssipäätös tehdään vasta torstaina valtuustossa. terveyslautakunnan päätöksen jälkeen on alakanu tulla mutki matka.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 15:35
turha seltellä! Persujen juonia! Ketkut...
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 16:21
Heti ku persujen tekemisiä selvitellään nii joku lyö asian niinku persut syyttä suotta vastuuseen laitettuja marttyyreja. Vastatkaa ny Rake ja kumppanit. Java vois vastata siihen mites vapaa-aika ltk on lyöny valvontansa laimin kaupungin parasta urheilijaa valittaessa.
? kirjoitti 14.12.2010 - 16:33
Onpa taas lukijoiden tiedonjanoa avartavaa keksustelua!
Harto Forss kirjoitti 14.12.2010 - 16:47
Pientä tietoa, josko joku olisi tästä kiinnostunut. Hallitus kokoontuu huomenaamulla ainoana asiana soijatehtaan kaavan vienti torstaiseen valtuustoon. On kaavalla tiukka aikataulu.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 17:01
Rake hyväksyi ambulanssin lopetuksen käytävällä, mutta valtuustossa tulee käyttämään palopuheita sen säilyttämiseksi. Takin kääntäjä niinku muutkin persut ja kunnan pikkiin reissaaja.
-Juha A.- kirjoitti 14.12.2010 - 17:11
Kaavakokous, joo. Hallituksen ylimääräinen kokous on kello 8 ja sitten on vielä sen jälkeen loppupäivä aikaa tehdä kaavasta valitus. Ennen ei ole tällaistakaan nähty. Mitä sitten jos valitus tulee kirjaamoon klo 15? Tai miksi kaava on jäänyt näin myöhäissyntyiseksi, kun kerran alueen käyttötarkoitus tiedettiin jo yli vuosi sitten?

Ylimääräinen kokous maksaa sujuvasti enemmän, mitä jonkun kunnan piikkiin reissanneen matka. Edelleen on ne luottamusmiesten matkakertomukset Hampurista, Lontoosta ja Pariisista saamatta.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 18:06
http://yle.fi/uutiset/teemat/vaalit_2011/2010/12/raimo_sailaksen_kolumni_tosi_kysymyksessa_2218041.html
Harto Forss kirjoitti 14.12.2010 - 19:13
Minun käsittääkseni kaavassa ei ole aikailtu. Kaavoituksessa on monta vaihetta ja kaikki vaativat aikaa. Nytkin hallitus kokoontuu mahdollisimman pian. Kaavaehdotus on ollut ja on nähtävillä vielä muutaman tunnin, 16.11-15.12. Toistaiseksi ei ole tullut muistutusta. Huomenna voidaan enää tehdä muistutus hallituksen käsittelystä. Siihen on lain määrämä aika. Hallitus todennäköisesti tulee esittelemään asian valtuustolle käsiteltäväksi kiireellisenä. Tavoitteena on saada asiat siihen kuntoon, että tehdasta päästään rakentamaan kevään kuluessa. Tällöin tuotanto pääsisi käyntiin -12 vuoden alussa. En näe mitään pahaa siinä, että asiaa viedään eteenpäin mahdollisimman nopeasti.
Harto Forss kirjoitti 14.12.2010 - 19:29
Valtuusto käsittely on täysin selvää. Valtuusto voi ottaa asian kiireellisesti käsiteltäväksi vain yksimielisesti. Mikäli halutaan heittää kabuleita rattaisiin tehtaan rakentamiseksi niin siitä vaan. Ei tällä vaalikaudella vastuuntunto muutenkaan ole erityisemmin kukoistanut joten ei se mikään yllätys olisi.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 19:44
Ei kai tässä kaupungissa sentään niin typeriä valtuutettuja ole, että alkaisivat vastustaa uusia työpaikkoja?
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 19:52
Kyllä se on nähty. Niitä typeryksiä valtuussa on. Kaatuuko Hartsi tehdashanke jos joku vastustaa kiireellisyyttä?
Harto Forss kirjoitti 14.12.2010 - 20:05
En tiedä miten kiire kaavalla on. Ei sen käsittelyn siirtäminen tehdashanketta kaatane. Valtuuston koolle kutsuminen kestää viikon, joten vielä ennen joulua asia on päätettävissä enemmistöllä. Turhaa rahanmenoa siitä sitten tulee. Eikä ihan vähän. Jos siitä sitten on kiinni toistasataa työpaikkaa niin kannatta varmasti.
Nuoriso ja liikuntalautakunnan jäsen kirjoitti 14.12.2010 - 20:13
Anomyymille 16.21 tiedoksi,lautakunta ei ole tehnyt päätöstä parhaan urheilijan valinnasta. Valinta täysin poskelleen 4SMmitalin urheilijaa arvostettiin vähemmän kuin Ringeten 15sarjan suomen mestaruutta.
-Juha A.- kirjoitti 14.12.2010 - 20:39
Voimassaolevasta kaavasta poikkeamisia on tehty ennenkin jos on tarve tullut. Toivokaamme kuitenkin, ettei viime hetken valituksia tapetille tule. Niillä kun on myös oma kiertojärjestyksensä eikä niissä (käsittelytapa) ole kunnalla oikoteitä.
Uskaltaisin jopa väittää, että tässä alkuvuodesta tuli "hieman ylimääräisiä kaavoitus- ja suunnittelutöitä" arkkitehtuuriosastolle ja sen vuoksi tämä "soijatehtaan" kaavan kanssa ollaan nyt näin myöhään liikkeellä. Kai se näinkin menee kunhan ei tulisi tavaksi.
Anonyymi kirjoitti 14.12.2010 - 22:37
>Näin se menee. Ei kukaan voi täässä vaiheessa tietää, että tehdas on huijaus, ja tietynllaoella pääomalla rahoitettu....
edellinen perustuu kirjoitti 14.12.2010 - 23:54
varmaankin rahoittajatahoon kun muutakaan en keksi
Olli kirjoitti 15.12.2010 - 01:49
Kaupunginhallituksen tänään klo 8 tehtäväksi aiottu päätös kaavan viemisestä valtuuston hyväksyttäväksi on muodollisesti virheellinen ja juridisesti pätemätön, vaikka muistutuksia kaavasta ei tulisikaan. Liioin ei ole tullut selväksi myykö kaupunki tehtaan tontin vai vuokrataanko se - niin kenelle? Entä kuka maksaa tuotantotilojen rakentamisen? Finnprotein? Finnprotein Oy:n ja Soyprom Investments Ltd:n joint venture, uusi perustettava yritys? Ympäristölupa?
Harto Forss kirjoitti 15.12.2010 - 10:33
Hallitus hyväksyi yksimielisesti, ilman mutinoita, kaavan viemisen kiireellisenä asiana valtuuston päätettäväksi. Puhetta on ollut lähinnä tontin myymisestä. Kenelle, se selviää aikanaan. Ympäristöluvan hakuprosessi on käynnistymässä, samoin rakennusluvan, tavoitteena saada maaliskuuhun mennessä luvat kuntoon.
eriskummallinen asia kirjoitti 15.12.2010 - 10:39
Kun tuossa säästäohjelmassa oli toimentulo tuista pitää säästää 50tuhatta euroa.
Kommenti oli tarkistetaan kaikki toimeentulot.
Elikä jos lama syvenee ja toimeentulon saajien määrä kasvaa esim 20henkilöä.
20 uutta henkilöä ei saa mitään , kun vanhoistakin pitää karsia 50tuhatta euroa.
Ymmärtääkö joku tämän asian, koska kukaan ei tiedä tulevaisuudessa mikä on toimetulon saajien määrä
Euripides kirjoitti 15.12.2010 - 10:50

Kovalla kiireellä kaavaa tehdään, vaikka kyseessä on tärkeä hanke kaupungin kannalta. Miksi otetaan riski tekemällä mahdollisesti muodollisia virheitä?

Ympäristolupa tulee varmaan valtuuston kokouksen jälkeen. YVA- menettylyä ei tarvittu.

Kiintoisin Ollin kysymyksistä oliki se, tehdäänkö kiinteistöyhtiö ? Vertekin tapaan ? Onko Forss käytävätietoa? Kh:ssa se sitten päätetään, jos sellainen tulee kysymykseen.
Soijatehtaan taustalla kirjoitti 15.12.2010 - 11:36
on venäläis-enemmistöomisteinen rakennuttajataho. Se on hyvä tiedostaa.
Harto Forss kirjoitti 15.12.2010 - 11:55
Toimeentulotuesta säästäminen ei varmaan tule toteutumaan. Siinä on selkeät määräykset maksamisesta. Puhetta on ollut niiden auttamisesta eläkkeelle, jotka sinne oikeasti kuuluisivat. En kyllä ymmärrä mitä siinä kaupunki pystyisi tekemään.
Riskejä aina joudutaan ottamaan, jos asiat pyritään hoitamaan mahdollisimman pienellä byrokratialla. Varmaan ympäristölupa tulee valtuuston kokouksen. Ei se varmasti tänään tule eihän sitä ole vielä haettukaan. Ei ainakaan kaupunki kiinteistöyhtiötä tee, sillä kaupunki ei ole osallinen projektissa.
Anonyymi kirjoitti 15.12.2010 - 12:40
Jaahas ilman mutinoita kaava hyväksyttiin. Tietää sitte sitä että kahden pallin Rake on taas huomenna nimensä veronen. Ovathan Juha ja Java jo korskuneet pilttuissaan asiasta. Eikä Rake tovereitaan jätä. Sanokaa nyt sille torvelolle että laittaa hameen päälleen. Poliisi Virtasen kanssa voivat yhessä käydä ostamassa.
Euripides kirjoitti 15.12.2010 - 12:59
Anonyymi 12:40 ! Et kai tosissasi luule, että valtuustossa joku kaavaa vastustaisi? Varmaan tulee mutinoita kaavan "laittomasta" etenemisestä, ja se on vaan hyvä asia. Ylimieliset virkamiehet taitavat olla isompi ongelma tässä kaupungissa kuin mainitsemasi kolme henkilöä, jotka edes yrittävät nähdä esittelyjen taakse.

Ja vaikka en edes henkilökohtaisesti "Rakea" tunne, seuraan kuitenkin kaupungin asioita (anteeksi nyt vaan: tarkemmin kuin moni valtuutettu). En ole tämän Raken vielä kahdella pallilla nähnyt istuvan.

On myös ämmämäistä nimettömänä huudella täällä, että" "hame päälle". Voiko Forss itse tällaisia kommenteja blogissaan viljellä?

En tiedä, en tunne häntäkään henkilökohtaisesti...
Anonyymi kirjoitti 15.12.2010 - 13:56
Kukas sinä Euripides olet, tarkoin tunnut tietävän mitä valtuustossa tullaan puhumaan. Olisko ämmämäistä näin tarkoin asiat tietävän esiintyä nimimerkillä. Kovin on sulla ruskeat lasit kun et nää kahden pallin Raken tekosia.
Olli kirjoitti 15.12.2010 - 13:58
Kaupunginhallituksella ei sentään ole otsaa mennä kiinteistöyhtiöön Vertekin tapaan. Eikä rahaa! Eikä lainatakuita taitaisi herua. Mutta ennekö me jumalauta saa tietää, kuka täältä on ostamassa 10 hehtaaria maata! Harto: "Ympäristöluvan hakuprosessi on käynnistymässä, samoin rakennusluvan, tavoitteena saada maaliskuuhun mennessä luvat kuntoon". Kyllä ovat ympluvan ja rakennusluvan saajat eriarvoisessa asemassa. Sinä olet sellaista järjestelää tukemassa. Sinä sallit blogissasi herjatkin, jos ne vain hyödyttävät sinua ja äänivasuasi. Eroan oitis vasemmistoliitosta, ja ryhdyn viherpipertämään voimalla.
jukka sepalus kirjoitti 15.12.2010 - 14:42
Mites Olli luvansaajat on eriarvoisessa asemassa? Mä ainakin olettaisin molemmilla luvilla olevan saman hakijan. Jos Harto lähtis sensuroimaan niin sun kommenttis häviäis ekaksi, ainaski olis syytä. Eikös lupajärjestelmät ole viranomaisten hallinnassa ja politiikoista riippumattomia. On sulla Olli aika käsitys Hartsin kaikkivoipaisuudesta. Aina melttoot niin kun hän tekis kaupungin päätökset. Minusta hän käyttäytyy asiallisesti ja vastaa kysymyksiin. Myös kaikkien häiriintyneiden kuten sinun. Jatka Harto linjallasi. En tiedä miten olet Ollia ärsyttänyt, mutta aina hän on sun kimpussasi kuin takapuoleen ammuttu. Pariin kertaan on luvannu pysyä poissakin, eipä vaan malta. Herjaamisen tarve voittaa.
Anonyymi kirjoitti 15.12.2010 - 15:08
Sääli jos tämäkin blogi menee kielenkäytöltään muitten kaltaiseksi. Tasan ei mene sallitut rajat. Javan blogissa haukutaan törkeästi muut. Sitten kun aletaan asettaa kyseenalaiseksi hänen ja hänen hengenheimolaisten teot niin jo on älämälöö ja itku silmässä. Ollilta nyt meni hermot kun alettiin kirjoittaa hänen työnantajastaan.
Anonyymi kirjoitti 15.12.2010 - 15:30
Niinpä. Kyseles Olli niitä asioita työnantajaltasi ja jätä Hartsi rauhaan. Eikös sieltä toimistosta löytyis kolmaskin palli, että pääset istumaan.
Euripides kirjoitti 15.12.2010 - 17:42
Kun nyt Tähtistä (Rakea) lähdin puolustamaan, pyydän 13:56 kirjoittaneelta nimettömältä sankarilta esimerkin Tähtisen kahden pallin politiikasta? En ainakaan pöytäkirjoista löydä! Seuraavaksi väität varmaan, että Forss kuuli käytävillä.. jne.

Ollille: ensi kunnallisvaaleissa kannattaisikin perustaa Vihreä valtuustoryhmä. Se puuttuu tästä "hiilikaupungista" kokonaan, kun Kangaskin on siirtynyt ylikansalliseen Kokoomukseen. Jos innostut politiikasta, näen ja kuulen kyllä, ja pyrin ryhmääsi. Ekologinen ajattelutapamme on samansuuntainen, sen tiedän etukäteen.

Harto Forss kirjoitti 15.12.2010 - 20:01
Onpas tänään tullut kommentteja ellen muuta sanoisi. Kannattaisiko joittenkin käväistä paljain päin ulkona ennen kuin laittaa nakkejaan näppäimille. Onneksi tuli vietettyä päivä vaimon kanssa Turussa ostoksilla. Ei sekään hauskaa ole, voittaa kuitenkin nuo kommentit. Onko tänään 13:sta päivä. Risoi ankarasti etten ehtinyt katsomaan edes Pyrintö ottelua. Tilanne näyttää kyllä niin ylivoimaiselta ettei mitään tasaista peliä menettänyt.
Olli kirjoitti 15.12.2010 - 22:48
Kun tavallinen ihminen hakee lupia, kyllä kestää. Sitä tarkoitin. Uskotteko tosiaan mun luulevan, että Harto tekee "kaiken". Ei sinne päinkään. Muistakaa myös ettei minulla ole työnantajaa. Ja se etten popsi lääkkeitä. Sensijaan toivon että "Ukin tautiin" löytyy kunnon suppressiolääke. - Harto: "Ei ainakaan kaupunki kiinteistöyhtiötä tee, sillä kaupunki ei ole osallinen (soija:) projektissa". Just niin, mutta on projektin ainoa tiedottaja. Projektilla on nyt pinnan alla paljon poliittisia juoksupoikia. Osa heistä luulee, että olen hankkeen vastustaja. Se mitä todellisuudessa vastustan on salailu ja kähmintä, se on minun ikiomaa häiriintyneisyyttäni.
Yritystukiviidakko kaipaa KIRVESTÄ kirjoitti 15.12.2010 - 23:30
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS.
Tavoite on hyvä.Muttamistä päästä savotta pitäisi aloittaa?? Vilkaisu valtion butjettikirjaan paljastaa,että pelkästään työ-ja elinkeinoministeriön hallintoalaan on pesiytynyt kymmeniä erinlaisia tukimuotoja.Kuntien jakamat tuet ovat vielä kokonaan omaa lukunsa.Niistä kun ei ole kellään kattavaa tietoa.
Anonyymi kirjoitti 15.12.2010 - 23:42
Tämä tuki homma on kyllä aikamoinen ongelma.
Koska se vääristää kilpailua.
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 00:31
Soijatehtaan taustalla on venäläis-enemmistöomisteinen rakennuttajataho. Ottakaa selvää myös, miten tehdas aiotaan rakentaa. Ihan kaikkia ei ole vielä julkisuudessa näytetty.
Poliittinen juoksupoika kirjoitti 16.12.2010 - 08:36
Toimittaja nyt luulee liikoja itsestään. Ei sinua ole enää aikoihin kukaan ottanut niin vakavasti, että olisi miettinyt sinun luulojasi. Mikäli jossain vaiheessa sinua sivutaan, toteamus on, ai se tyyppi joka leikkii toimittajaa. Lupaprosessiin on n. 3 kuukautta aikaa, mikä olisi toimittajan mielestä hyväksyttävä aika? Kaupunki ei toimi minkään yrityksen tiedottajana. Ei pyri eikä yritykset haluakaan jonkun muun tiedottavan asioistaan.
Kylmis poliittiselle juoksupojalle kirjoitti 16.12.2010 - 09:02
Olen havainnut, että tämä kaupunki ei toimi edes oman itsensä, saatika koko konserninsa tiedottajana. Nettisivuille on kuitenkin saatu (tilattu varmaan joltakin runoilijakonsultilta) ylitsepursuavan koskettava "kaupunki toimii avoimuuden hengessä jne."

Minä ainakin olen ottanut vakavasti kyseisen toimittajan hyvin taustoitetut artikkelit. olen itse tehnyt toimittajan hommia noin 20 vuotta, ja voin sanoa, että enemmän minä leikin toimittajaa kuin laajan tietämyksen omaava OH. En edes tunne häntä, enkä varsinkaan ole tavannut, mutta hänen viiltävän kritiikkinsä olen saanut tuta. Johtunee varmaan kuulumisestani uuteen, vastaperustettuun puolueeseen.

Mutta mielipiteen vapaus meillä on, ei ehkä U:gissa täydellinen, mutta puolustan OH:n mielipiteen vapautta kuolemaani saakka, vaikka hän olisi eri mieltäkin kanssani. Jotain tällaista taisi sanoa joku filosofi
Vihreät kirjoitti 16.12.2010 - 09:12
Miten ugissa on rajoitettu mielipiteen vapautta? Mitä laitonta on illan kaava käsittelyssä? Tulee olemaan tosi vetävä ugin Vihreät, pj. Olli Haapala, sihteeri Jorma Aaltonen. Voi sitä äänestäjien tulvaa.
Kylmis kirjoitti 16.12.2010 - 09:46
Jaa että jorma Aaltonen sihteeriksi. Alteregoni on vielä Turussa kirjoilla ja kuuluu toiseen puolueeseen. Mutta ajatusleikkinä kiva, mistä moinen kunnia? Niin, olen ollut mukana Vihreiden alkutaiapaleella Koijärvellä, kuten OH:kin. Äänestäjistä en tiedä, ei siellä vihreys ennenkään menestynyt. Mutta oikea vihreä ei juokse äänestäjien perässä, niitä on harvassa, ne eivät ole mitään "haapavuoria."

Ei U:gissa ole vankilaan viety mielipiteistään, mutta ei niitä saa joka aviisissa esittääkään. Ja tuollaiset vittuilut nimettömänä kuten: 09:12 tultiin liiveihin! Tähän aikaan ei näillä palstoilla ole kuin kaksi tahoa. No minä usein kyllä aamuisin myös.
Enkä tiedä mitä laitonta on Soijatehtaan kaavassa. Onko siinä? Pitäisikö minun tietää jotain mitä en tiedä?

Mielipiteen vapauden rikkomista harrastaa myös tämä blogi, joka antaa nimettömien haukkua nimeltä ihmisiä sairaaksi ja suurin piirtein mielipuoleksi. Ei siis hyväksy jonkun mielipidettä.

harto Forss kirjoitti 16.12.2010 - 10:08
Mitä mieltä olet Javan blogista, haukutaanko siellä? Miksi niin kovin puututaan minun blogiini. Minä päätän mitkä kommentit saavat olla poistamatta ja siihen saatte tyytyä. Täällä on ollut varsin ikävää keskustelua mikä on aika isosti kohdistunut minuun. En ole yhtään poistanut enkä niistä itkenyt. Jos lähdetään soitellen sotaan, pitää myös hyväksyä itseen kohdistuvat tölväisyt. En ole näihin puuttunut, edes Ollin jälleen aloittamaan tölvimiseen. Olen odotellut, että sivussa pysymällä kommentit asiallistuisivat. Toivon vilpittömästi, että keskustelu asettuisi oikeisiin uomiinsa.
Kylmis kirjoitti 16.12.2010 - 10:20
No onhan siellä Javan blogissa samanlainen meno. Mutta ota edes tuo lääkitys- kommentti pois. Javakin joskus putsailee hurjempia pois. Myönnettäköön, että vapaan blogin pito on työlästä, mielipiteiden esittäjän pitäisi edes jotenkin perustella kantansa. Tottakin pitäisi puhua. Lisäksi: en käsitä miksi anonyyminä käydään oikeiden henkilöiden kimppuun? Miksi sellainen sallitaan? Itse katson nimimerkkini (ainakin Turun suunnassa) olevan sen verran tunnettu, että voin kirjoittaa silläkin.

Myönnän, että sinun blogisi on informatiivisempi. Ulkoukilaisena täältä saa tietoa. Kiitos siitä!
Olli kirjoitti 16.12.2010 - 10:45
Ihanko tosissasi sinä Harto aiot kertoa meille, mikä on keskustelua, jolla on oikeat uomat! Huom: en ole perustamassa vihreiden hyväksi itään, olenpahan vain eroamassa sellaisesta, jossa puheenjohtajan, anteeksi paikallispomon, kritisointi on aina tölvimistä, vittuilua tai joka tapauksessa sellaista, johon hänen perässäjuoksijansa reagoivat ja aloittavat henkilökohtaisen mustamaalauksen. Jos toimittajuuteni nyt teitä niin paljon sieppaa, huomatkaa että olen freelancer. Mutta en sentään leiki jonakin olemista.
Harto Forss kirjoitti 16.12.2010 - 11:26
Sinä Olli jatkat linjallasi. Ellet ymmärrä asiallisen keskustelun ja vittuilun eroa omapahan on asiasi. Voisit kyllä jättää minut rauhaan, kuten olet monet kerrat luvannut. Minua ei kiinnosta tapasi keskustella. Aina en malta antaa takaisin.
Nou-perässäjuoksija kirjoitti 16.12.2010 - 11:40
En ole Olli-kulta Harton perässäjuoksija, en edes tunne henkilökohtaisesti. En voi olla sanomatta, että hänellä on pääsääntöisesti paras blogi ugissa. Mitä välillä Ollin tapaiset sairaat terrorisoijat vaikeuttavat blogin pitoa. Kirjoitin sairaat sillä en voi ymmärtää eräiden kirjoittelua normaaliksi ihmisten käyttäytymiseksi. Tuoko nopea väline ihmisen alhaisimmat käyttäytymispiirteet pintaan?
Olli kirjoitti 16.12.2010 - 12:06
Olette te aika kullittelijoita ja samaan hengenvetoon olen sairas terrorisoija, joka vaikeuttaa blogin pitoa. Poista kommenttini jos ottavat päähän tai häiritsevät totuuden ja oikeudenukaisuuden ohjelmaasi, Harto. Jään odottamaan operaattorisi kantaa asiaan.
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 12:14
Kyllä ollilla on paljon tietoa . Monessa asiassa hän hakkaa meidät 6-0 tiedoillaan.
Kyllä ollin pyrkimykset on oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa, häntä harmintta kaikki suhmurointi ja seljän takana pelaaminen, niin se harmittaa muakin , mutta olli sanoon sen suoraan, kun itse pyrin olemaan hienotunteisempi vaikka välillä pannuun ottaaki
Harto Forss kirjoitti 16.12.2010 - 12:35
Siinäpä Olli odottelet. Josko operaattori jotain kommentteja poistaa, niin eiköhän kommenttisi ole aika eturivissä. Tuohon jälkimmäiseen kommenttiin. Minäkö se olen suhmuroija ja selän takana pelaaja?
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 13:04
Eikö puhe ole sivistyksen eikä tiedontasosta. Ne ovat täysin eri asioita niin kuin jokainen sivistynyt on varmaan huomannutkin.
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 16:30
Tänään valtuuston kokouksen jälkeen alkaa sitten taas juupas eipäs leikki.
Freelancer kirjoitti 16.12.2010 - 21:37
Mikä leikki mahtaa alkaa, eihän valtuusto edes edusta demokratiaa, se on joukko kaupunginjohtajan hännystelijöitä!
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 21:49
Kyllä olet oikeassa , kun sitä demokratiaakin on monenlaista.
Päätökset on joskus täysin vääränlaisia, sitten perustellaan pulinat pois se on demokraattisesti päätetty niin pulinat pois.
Täytyy aina muistaa millä keinoin demokraattinen päätös on saatu, siinä on monella monella miettimistä.
Onko demokrattiset päätökset oikeita ja voiko siihen aina vedota.
Niikuin rake sanoi lumedemokratia??????P
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 21:51
No, mitäs ihmeen demokratiaa ne pari persua sitten mukamas edustavat?
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 22:20
Ei tässä olutkaan kysymys siitä mitä demokratiaa kukin edustaa vaan siitä mitä pahimmassa tapauksessa demokratiassa voi olla.
Kun aina vedotaan päätös oli demokraattinen pulinat pois.
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 22:27
Hahah! Meidän suuri journalisti, freelancer ja toimittaja "Olli"! Miten jaksankaan taas odottaa, että tuo journalismin kukkanen, aluesanomat (tai siis persu lehti) tipahtaa luukustani, jotta saan lukea Ollin mahtavat jutut ja paljastukset!

Suoraan sanottuna aluesanomat ovat sisällöltään maakunnan köyhin lehti. Eihän siinä ole koskaan mitään luettavaa!
Anonyymi kirjoitti 16.12.2010 - 22:31
Demokratissa on mukamas vääryyskin hyväksyttävä jos se on demokraattisesti päätetty.
On as parempi kuin ukinsanomat.
as tulee ilmaiseksi ja ukinsanomista joutuu maksamaan, että saa lukea muuneltua totuutta.
Harto Forss kirjoitti 16.12.2010 - 23:06
Nysse sitten loppui, valtuuston kokous. Kesti n.7,5 t. En nyt jaksa enää tarkemmin kirjoittaa. Rutosti äänesteltiin. Muutoksia ei juuri tullut. Ensi kerralla päästään varmaan vähemmällä. Java ei tehnyt kuin 1 aloitteen ja siitäkin hallituksen pj. sanoi ettei sitä oteta käsittelyyn. Ei täytä aloitteen tunnusmerkkejä. Katellaan aamulla.
-Juha A.- kirjoitti 16.12.2010 - 23:34
Kokous oli poikkeuksellisen sählingitön ja pj hoiti hommansa kiitettävästi. Siitä pisteet hänelle tällä kertaa ja pulinat pois. Oli niin höövelillä päällä jopa, että antoi toiselle vpj:llekin yhden pykälän käsiteltäväksi.
Näillä mennään.
Kokouksen uutisvrtaa on jo Vakka-Suomen Sanomissa:

http://www.vakkass.fi/uutinen.phtml?id=3412
Uuno kirjoitti 16.12.2010 - 23:56
Iltaa! hra kommentaattori klo 22:27! Uudenkaupungin lehdistä taitaa puuttua sarjakuvat. Pärjäisitkö edes niillä?
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri