Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

25.03.2011 - 16:11

 Hallitus kokoontuu parin viikon tauon jälkeen maanantaina. Ekaksi käsitellään tietohallintosuunnittelijan toimen perustaminen. Operaattorin virka esitetään lakkautettavaksi joten henkilökunta ei kasvaisi. Sitten käytännössä mitätön kaavamuutos Sannolla. Sitten Pyhämaan Pitkäluodosta 7800 m2 maa-alan ostaminen 15 000 eurolla.

As. Oy Majavanrivistä ollaan myymässä 8 asuntoa ja hinnat pitäisi vahvistaa. Sitten on luvan antaminen Viikaistenkoulun keittiön peruskorjaukselle ja laajentamiselle. Seuraavaksi muutamien toimien ja virkojen täyttämislupa. Nuorten työllistämiseen koulujen päättymisen jälkeen haluttaisiin taas panostaa. Valtuustolta haetaan rahaa lisää 110 000€ olemassa olevien lisäksi. Seutuhallintoa uudistetaan seuraavaksi. Sitten valitaan 2 edustajaa Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hallitukseen. Suraavaksi kesälomista johtuvat päätökset.

Sitten esittämäni työsuojeluvaltuutetun lausunto kaupungin työilmapiiristä. Lausunto löytyy alla olevasta linkistä. Sitten henkilöstöraportteja, tilinpäätös, alkuvuoden talouden toteutuminen ja lainan ottaminen. Sitten pari Valkosen oikaisuvaatimusta. Toinen esitetään hylättäväksi ja toista ei oteta käsittelyyn sillä se on tullut liian myöhään.

Sitten vuosittainen selonteko valtuustolle viime vuoden aloitteista ja sitten vielä loppurituaalit. Ei näytä kovin pitkää kokousta tulevan.

http://uusikaupunki.fi/poytakirjat.html

Duunari kirjoitti 25.03.2011 - 19:20
Toi työsuojeluvaltuutetun selvitys on yhtä hymistelyä.
Tiedän, että monella sektorilla voidaan tosi huonosti. Sairaslomia on paljon enemmän kuin ennen, vuorotteluvapaita otetaan, yksikköä vaihdetaan, kun esimies kiusaa, vaikka itse väittääkin olevansa kiusaamisen kohde. Milloin ihmisten silmät aukeaa!
Anonyymi kirjoitti 25.03.2011 - 20:05
oon samaa mieltä, Ei taida U:gissa olla laisinkaan nämä työsuojeluasiat olla hanskassa.
harmaa emiiri kirjoitti 26.03.2011 - 00:18
Onhan kaupungissa liuta hyvinkin suojeltuja suojatyöpaikkoja. Jotain pientä häirintää ja kiusaamista voi joskus saada osakseen mutta muutoin saa olla rauhassa kuin Koski kansalaisen kukkarolla.
Valtuutettu kirjoitti 26.03.2011 - 11:09
Javan blogissa Juha Aaltonen kertoo vasta nyt tajunneensa kaupungin taloudellisen tilanteen. Kyllä pitää olla kova pää. Asiasta on puhuttu vuosia, järjestetty seminaareja, iltakouluja, suorastaan kädestä pitäen on kerrottu ja nyt vasta alkaa mennä perille. Tätä taustaa vasten ei pidä ihmetellä persujen mellakoimista ja aloitteita. On kutunjuustohallia, tekonurmikenttiä jne mitä kaupungin pitäisi rakentaa.
Ei-valtuutettu kirjoitti 26.03.2011 - 15:28
On se aika outoa, että iät ja ajat kunnallispolitiikassa huseerannut ja hallituksessakin oleva vasta nyt tajuaa kaupungin taloudellisen tilan. Toivottavasti näin onnettomia tyyppejä ei ole enempää. Eikä ainaskaan hallituksessa.
Kuuluuko J.Aultonen kirjoitti 26.03.2011 - 18:43
niinin Erittäin hittaisiin Hämäläisiin,kun nyt vasta tajuaa kaupungin EKU kirstupohjan kuluneen puhki onneksi jäi velkakirjat kassakaappiin tallelle.
Anonyymi kirjoitti 26.03.2011 - 20:39
http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/Vaalisota%20kiihtyy%20Soinista%20tehtiin%20sika!/art-1288378418820.html
Anonyymi kirjoitti 26.03.2011 - 20:48
harto kuinka paljon kaupungin kassassa on rahaa vai mitä se juha höyryää? ei se yleensä ilman syytä kiehu.
kuullin joku aika sitten ettei kassassa ole rahaa edes kuukausipalkkojen maksuun. onko edes mahdollista?
Anonyymi kirjoitti 26.03.2011 - 20:56
Ei näytä kovin pitkää kokousta tulevan.
Näin Harto ottaa asian. Ei hätää eli sitten on kaikki kunnossa. Otetaan lisää velkaa ja nostetaan veroja. Vaalivuosi piti jättää väliin senhän nyt kaikki tiesi vaikka valtioapuhakemukseen veronnosto laitettiinkin yhdeksi keinoksi.

Innokas verojenmaksaja  kirjoitti 26.03.2011 - 22:21
Tätä taustaa vasten ei pidä ihmetellä persujen mellakoimista ja aloitteita, kirjoittaa tuolla joku valtuutettu mukamas.
Olihan se varsinainen aloite josta tuli mellakka kun persut yritti heiluttaa toimivaa johtoa alas valtaistumiltaan. Eihän niihin ollut mitään perustetta koska talous ei ole mikään peruste. Se on vaan jotain numeroita. Ei sellaisista voi tehdä aloitteita jostain luvuista.
Rukoillaan että velkaannutaan lisää, korotetaan veroja ja leikataan oikeasti niitä palveluita. Mitä niitä nyt viivyttää. Mutta vuosikymmeniä päättäjinä ja virkamiehinä olleisiin ei saa yrittää koskea pitkällä tikullakkaan koska. Niin muuten mitä? Koska muut tietää ja sallii saman vanhan kulttuurin jatkuvan mutta persut ei vieläkään.
Paljonko on tyksissä kirjoitti 26.03.2011 - 22:42
näitä erikoishoitoa saaviapotilaita turhantakia jotka olisi voitu siirtää jo paikalliseen sairaalaan tai kotihoitoon koska tyksin vuorokausimaksu on aika hulpea.
Olen lueskellut Satakuntalaisten kuntien ja Porinkaupungin viimevuoden tilipäätöksiä ja siellä on saatu säästöjä siirtämällä potilaat pois Satakunnakeskussairaalasta heti,kun siihenon ollut mahdollisuus.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 00:52
No on se helv..in hyvä että edes Aaltonen
havahtuu kaupungin talouden todelliseen tilaan,
useimmat valtuutetut eivät sitä ole tajunneet.
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 06:43
Kaupungin käteisvarat eivät ole julkinen asia, mutta kyllä palkat pystytään maksamaan. Pitää ottaa myös huomioon, että kaupungin liikelaitosten rahat ovat konsernin käytössä. Kyllä monet kunnat maksavat laskujaan lyhyt aikaisilla lainoilla. Eivät tulot ja menot kulje samalla syklillä, mikä sekin vaikeuttaa huonossa jamassa olevan kunnan maksuvalmiutta.
Nyt on turha ihmetellä taloudentilaa. Olemme tämän vuoden talousarvion tehneet, silloin määriteltiin tämän vuoden kulku. Meillä on tehty ja valmistellaan edelleen säästöohjelmia. Näiden yhteydessä on ideoinnin aika. Maanantaina hallituksen listalla ovat viime vuoden tilinpäätös, tämän vuoden 2 ekan kuukauden talouden toteutuminen ja talousarvion yhteydessä päätetyn lainanotto. Nämä ovat historiaa eikä niille enää mitään voi. Toivottavasti hallituksen jäsenet tutkiskelevat niitä kammioissaan ja löytävät niistä korjaamista, jotka voi sitten esittää esim. 4.4. valtuuston kokouksessa, jossa taas paneudutaan säästöihin. Kannattaa muistaa vanha mietelause "turha sitä sitten enää on präkittää, kun kakat on housussa".
Kyllä meillä on nykyisin aika hyvässä kunnossa hoitoketju. Toisin sanoen ei potilaita turhaan pidetä erikoissairaanhoidossa. Tätä ketjua hiotaan edelleen. Valmistelussa on useita rakennemuutoksia joilla edelleen nopeutetaan sitä. Pitää kaikessa muistaa aina potilaan etu. Ei ole mitään mieltä alkaa toimittamaan potilaita TYKS:in leikkauspöydiltä suoraan U:kin terveyskeskukseen tai estää potilaiden pääsy erikoissairaanhoito. Ihmisten terveys pitää hoitaa maksoi mitä maksoi.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 09:50
Kyllä Aaltosen havahtumista kaupungin taloudellisesta tilasta täytyy ihmetellä. Hän on kumppaneidensa kanssa ilmeisesti rähjännyt niin paljon ettei tärkeitä asioita ole huomannut. Valtuustossa on ollut tosi vaikeaa käydä keskustelua uusista suunnitelmista. Keskustelua hallitsevat eräiden puheet tai ennemminkin huutamiset kaikista vanhoista asioista. Jälkiviisaus on helppo laji.
Juupajaapa kirjoitti 27.03.2011 - 11:14
ilmeisesti rähjännyt ,
Onkohan tämä nyt oikea paikka perus-suomalaisten
mustamaalaukseen,jos aloitteita ja ideoita kaupungin
tilan parantamiseksi kutsutaan rähjäämiseksi,onko kenties parempi jonkinlainen zombi-valtuusto jossa kaikki äänestävät virkamieskunnan halujen mukaan,
ilman omaa tahtoa tai mielipidettä...
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 11:50
Olihan siinä Aaltosen jutussa eräs merkittävä havainto, heti ensi lauseessa. Itseasiassa hyvin mielenkiintoinen.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 11:52
Kerropa niitä esitetyitä ideoita, muita kuin virkamiesten vaihtaminen ja kaupungin kiinteistöjen jättäminen hunningolle. Vois olettaa rkm Aaltosellakin olevan sen verran asiantuntemusta ettei esittäisi ennestäänkin pienten korjausrahojen supistusta. Kaiken lisäksi käytäntö on osoittanut näistä rahoista siirrettävän rahoja niihin kohteisiin joista rahat loppuu kesken.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 12:36
Anonyymi 11:52. Taustoita vähän paremmin, ei tuosta mitään selkoa saanut
-Juha A.- kirjoitti 27.03.2011 - 12:56
Miksi havahduin kaupungin kassatilanteeseen? Syy: en ole yli kahteen vuoteen nähnyt salainen- leimalla varustettua listausta siitä, mitkä ovat kaupungin todelliset rahaliikenteen rahavirrat tietyllä ajanhetkellä. Ts. konsernin kassatilanteesta tulee "tase-erittely" määrätyin väliajoin kh:lle, mutta ei valtuustolle!
Vuotuisista tilinpäätöksistä niitä ei saa irrottettua, vaikka asiat yleisellä tasolla sinne kirjoitettu onkin.
Yhteenveto: rahatilanne on minun mielestäni vielä hälyyttävämpi, mitä olen useista eri lähteistä saanut tietoja kerättyä.
Meitä odottaa rankat ajat (todelliset palvelujen leikkaukset, rankat verojen nostot ja velkaantuminen) eikä meitä nosta suosta yksi eikä kaksikaan uutta tullevaa tehdasta. Nyt yritetään näitä talousasioita kätkeä kaiken maailman kiusaamis- ja kanteluasioiden varjoon. Lopputulos ei ole kaunista katseltavaa.
Suosittelen uusinta kuntalehden uusinta numeroa, sen vanhustenhoito-artikkelia ja sivun 51 tilastosivua. Se on jopa masentavampi väritykseltään kuin persujen kannatusluvut tänään Turun Sanomien jutussa.
Juupaa kirjoitti 27.03.2011 - 12:58
Jospa kyse on asioiden tärkeysjärjestykseen laittamisesta
joista rkm. Aaltonen ehkä ymmärtää sinua enemmän,sinähän

et näköjään osaa muuta kuin valittaa,kirjoita jotain kehittävää.
Juupaa kirjoitti 27.03.2011 - 13:05
Siis tuo ylläoleva oli tarkoitettu anonyymi 11.52
kitisijälle.

Juupaa...Jos kaupunkimme olisi osakeyhtiö,
niin kyllä menisi omat osakkeet realisointiin nopeasti koska pian niiden arvo on nolla (0).
iso-Arska kirjoitti 27.03.2011 - 13:18
verojen ja taksojen nostot toisaalta vievät yrityksiä "ohi Uudenkaupungin". Mielenkiintoiset ajat tulossa. Ja joku yrittää vielä tukkia valtuutettujen suun!
Jos uskoisin, että Perussuomalaisten ns. "virallinen siipi" olisi joku ratkaisu, hyppisin riemusta heidän kannatuksensa noususta. Mutta valitettavasti tämä "siip" on virallisesti kaupungin virallisen politiikan takana.
siis kirjoitti 27.03.2011 - 14:05
paikallinen persuyhdistys on kaupungin politiikan takana. nummi ja lehtonen. tämä aaltonen, tähtinen ja valkonen kolmikko ei siihen kuulu.
iso-Arska kirjoitti 27.03.2011 - 14:27
No ei ollut uutinen tämän kolmikon tilanne. Persuilla on valtakunnan kovin ryhmäkuri. Kansanedutajaehdokkaaksikaan ei päässyt ellei ottanut jäsenkirjaa. Täytyy olla kova poliittinen sokeus, että alleirjoittaa nuo Soinin monella lailla ristiriitaiset teesit ja lähtee ehdolle.
Eipä juuri voi poliittisesta arviointikyvystä eikä itsesäilytysvaistosta puhua, kun näitä Vakka-Suomen persehdokkaita tarkastelee. Mutta "Soinihuumassa" poliittisesti vähälahjainen kansa tekee mitä sattuu. ja kyllä taitaakin sattua.

Tämä U:gin nimekäs "persukolmikko" tekisi poliittisesti oivan vedon, jos lähtisivät koko puolueesta. paikallispolitiikka on paikallispolitiikkaa eikä siihen tarvita selkänojaa sekavasta puoluekoneistosta. Seuraavissa vaaleissa tarvitsette jokainen vain 10 kuntalaisen nimen kukin. Sitten yhdistätte tukiyhdistyksenne yhteislistaksi
2. valtuutettu kirjoitti 27.03.2011 - 14:47
Jo on Juhalla selitys. Ei ymmärrä mitään tilinpäätöksestä. Sinänsä se ei ole yllätys. Noista säästöistä on puhuttu ja valmisteltu ikuisuus, jokohan Juhakin ymmärsi mistä on kyse. Ainoastaan salaisten asioiden julkituominen on hauskaa. Pitäisikö hallituksen salaisten asioiden jakelulistalta poistaa Lörppäsuu-Juha. Ainaski asiasta teidän pitää keskustella. Ketkähän noista kiusaamisjutuista jatkuvasti paasaavat? Eivät ne luottamusmiehet jotka vastuullisesti yrittävä taloutta tasapainottaa. Juhan selitykset eivät ole enää tästä maailmasta. Haukkasitko liian ison palan hallituksen jäsenyydellä. Teklan kokousten jarrumiehenä itsestään selvyyksien kyselijänä vielä olisit jotenkin mennyt.
-Juha A.- kirjoitti 27.03.2011 - 15:24
Kirjoitinko minä tilinppätöksestä.. joka on kohta kaikkien luettavissa. Kirjoitin kassatilanteesta, joka on printattu tietystä ajan hetkeltä. Sitä voidaan kutsua vaikka eräänlaiseksi taseotokseksi.
Mitä salaista tässä on, ilmaisinko jonkun luvun!
Arvostan saamiani neuvoja huomattavasti enemmän, jos ne kirjoitetaan nimellä. Tosin edellä kirjoittava oli käsittänyt jotain pahasti väärin.
Juupa kirjoitti 27.03.2011 - 15:26
Ne ei voi väittää sinunkaan komentointiasi kovinkaan
kehittäväksi kun et muuta keksi kun muita syyttää milloin mistäkin,onkohan se sopulivaltuuston virallinen linja?
Kenenköhän ajama?
Keksi jotain muuta tai vaikene...Kyllästyttää.
Juupa kirjoitti 27.03.2011 - 15:28
taas ehti Juha ensin...Kommenttini ei ole hänelle tarkoitettu.
Allu kirjoitti 27.03.2011 - 15:51
On mielenkiintoista miten joku reagoi - aina samalla tavalla - Juhan asiaosaamiseen. Tuskin Harto sentään nimettömänä kirjoittaa? Jos kirjoittaisi, tekisi sen varmaan paremmin kuin tyhmä anonyymi 14:47!
Tunnen molemmat miehet enkä epäile kummankaan asiaosaamista.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 16:06
Kovaste kuitenkin on asiantuntematonta Juhan kirjottelu. Vuosia kaupunki tehnyt tappiota ja nyt yllättyy ku tilillä ei olekkaan rahaa. Ei tässä tartte olla mitään taloudellista ymmärrystä. Sen näkee jokainen omasta kukkarosta joss syö enemmän kuin tienaa niin huonosti käy.
iso-Arska kirjoitti 27.03.2011 - 16:24
kommentti 16:06. Voi jumalauta! Ehdotan sinulle jotain kansanopiston luetun ymmärtämiskurssia. Minä ainakin ymmärsin mitä Juha tarkoitti, mutta jätän samoin kuin sinäkin juttuni perustelematta. Se on niin helppoa.
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 16:53
Kaupungin talous näyttää taas kiinnostavan. Eikö se nyt kuitenkin ole selvää, jos on PA niin rahaa ei ole, käytetään sitten mitä nimikkeitä tahansa. Käyttökate, tulos, kassavirta, maksuvalmius jne. Vanhalla kansalla oli tähänkin hieno ilmaus "Jos raha ei ol nii sitä ei ol, vaik olis kui suuren talonpoik tahans".
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 17:00
... niin ellei ole lainattua rahaa...omalta sekin tuntuu kun leviutetään ammattitaidottomasti.

Mites Forss meinaat suhtautua noihin kiusaamisjuttuihin. Tuskin sinä sentään jäävi olet, joten jäät varmaan tuomioistuimeen ratkaisemaan tätä valtakunnalista huomiota saanuta tapausta ? vai annetaanko se vaan teille tiedoksi. Varmasti kädet hieman syyhyää muiden poliitikkojen grillaamisesta..
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 17:05
http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3125&sa=107817
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 17:06
Ei kädet syyhyä kummankaan osapuolen grillaamisesta. Lähinnä on vastenmielistä joutua ottamaan kantaa asiaan. Ei minusta hallitus tule mikään tuomioistuin olemaan. Yritän ottaa oikeudenmukaisesti kantaa. Sitten kun on paperit kädessä pitää selvittää mitä laki, asetus ja säännöt sanoo. Tällä hetkellä tosiaan ilman tarkempaa tietoa, tuntuu ettei hallituksella ole muuta vaihtoehtoa kuin lähettää asia Työsuojelupiirille.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 17:19
Oletkos Forss huomannut jossain Juha Aaltosen kannanotoissa, että hän olisi nimitellyt joitakin virkamiehiä, siis näitä kolmea, jotka ovat asianosaisia?
Työsuojeluvaltuutettu ilmoitti Aluesanomissa ilman mitään kokousta ennakoivasti kantansa julkisuuteen!
Mten ihmeessä tästä asiasta saa enää asiallisen ?
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 17:24
Eiköhän virkamieskunnan ole vaan myönnettävä
ja alistuttava että arvostelua tulee kestää,
ja ja mielipiteitä pitää voida myös julkaista,
eikä näitä voida estää ei rikoslailla eikä työturvallisuuslailla,alistukaa,toimikaa siten ettei tarvitse kritisoida tai erotkaa tehtävistänne,nyt menee näköjään kaikki energia ja työaika valitusten tekoon ja kokouksiin.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 17:36
Näyttää olevan hämmästyttävän vaikeata joillekkin tahoille ymmärtää suomenkieltä varsinkin jos sen kirjoittaja on tietty valtuutettu. Jo alkaa kaiken maailman vääntäminen asian vierestä.
Olli kirjoitti 27.03.2011 - 17:54
Harto: "Kaupungin käteisvarat eivät ole julkinen asia, mutta kyllä palkat pystytään maksamaan". - Päästit sammakon, tasan tarkkaan kaupungin talous on kaikkine nippeleineen julkinen asia. Talousjohtohan on moneen otteeseen selvittänyt että kaupunki elää kädestä suuhun. Se tarkoittaa, että kädessä on sekkivihko, jolla eletään. Loppu on kirjanpitoa, eikä sitä nyt sentään ole jätetty hoitamatta. Ei ole vain tullut hehkutetuksi asiaa sen enempää, kuin silloin tällöin asia mainiten. - Huvittaa vieläkin pormestarin pelko ja sen mahdollisuuden torjuminen, sehän tapahtui kuin kaatoryyppy hirviporukassa. - Aiotaanko nyt muuttaa kaupungin henkilöstön työterveydenhuolto ostopalveluksi? Kunnallisissa terveydenhuollon tiloissa annettu yksityinen terveydenhuoltohan on nyt tullut mahdolliseksi. Siitähän tulee vuokratuloja. Uudellekaupungille noin tuhannen työntekijän työterveydenhuolto maksaisi vuosittain noin 400.000 euroa.
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 18:58
Klo 17.19 mikäli tunnet Juhan kysy mielipidettäni häneltä.Olen sen sanonut hallituksessa. Olen pyytänyt hallituksessa työsuojeluvaltuutetun kannanottoa työilmapiiristä. Tämän pyynnön takia hän on antanut lausunnon.
Päästän Ollin mielestä vain sammakoita suustani. Hallitukselle toimitetaan säännöllisesti tieto kaupungin talouden käteisvaroista ja talletuksista.Eikä se tiedote ole julkinen. Toki kaikesta muusta talouden tiedottamisesta kaupungin tilanne on kaikkien tiedossa. Eikä shekkiviholla eletä. Katteettomien shekkien kirjoittamisesta taitaa tulla linnanreissu. Kaikki elävät niin yksityiset kuin yhteisöt tuloilla, ovat ne sitten veroja, palkkoja, eläkkeitä, lainoja jne.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:12
Näyttää olevan hämmästyttävän vaikeata joillekkin tahoille ymmärtää taloutta vaikka olisi kysymys valtuutetusta.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:13
En tunne Juha Aaltoseta, mutta Forss ei näytä olevan valtuutettujen puolella, koska on mahdollisesti lähettämässä jotain työsuojelupiiriin...
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:15
jos itse olisin poliitikko, pitäisin loppuun saakka valtuutettujen puolta (yli puoluerajojen). Nyt on kyse sananvapaudesta ja demokratiasta. ja kuten joku on sanonutkin näillä palstoilla, että Uki on nyt sillä tiellä, että ei tarvita pian kunnallisvaalejakaan.
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 19:26
Olen oikeuden puolella. Muistaakseni eräät henkilöt ovat tehneet ilmoituksen työsuojelutoimikunnalle häirinnästä ja pyytäneet asian lähettämistä työsuojelupiirille. Työsuojelupiiri on ilmoittanut ottavansa asian käsittelyyn vasta sen jälkeen, kun kaupunki on asiaa käsitellyt. Tämän johdosta osapuolet on kutsuttu neuvonpitoon johon kaikki eivät tulleet. En tiedä onko enää edes muuta mahdollisuutta kuin asian lähettäminen työsuojelupiirille. Tämä perustuu ihan ulkomuistiin ja perehdyn asiaan kunnolla sitten, kun se on minulle ajankohtainen. Lopetaan tämä keskustelu minun kohdaltani siihen kunnes on toimenpiteiden aika. Riittämätön asian selvitys saattaa johtaa mielipiteeseen jonka myöhempi muuttaminen ennakkokäsitysten johdosta on ehkä vaikeaa.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:28
Tämä on totta, mitä Forss sanoi viimeisessä lauseessa. Juuri tähän U:gin työsuojeluvaltuutettu narahti. Samoin KJ ja Kh:n puheenjohtaja

"Riittämätön asian selvitys saattaa johtaa mielipiteeseen jonka myöhempi muuttaminen ennakkokäsitysten johdosta on ehkä vaikeaa".
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:31
Olet Hartsi oikeassa. Ei tuollaisia asioita ratkaista mielipiteiden mukaan vaan kaikkien oikeusturva on huomioitava ja tehdä lakien mukaan. Se vasta muualla huomiota herättäis jos hylättäisiin lait ja tehtäsiin päätöksiä anonyymien blogi kommentaattorien mielenmukaan.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:34
Mielipiteenvapautta ei voi rajoittaa, mutta sananvapautta on aina enemmän tai vähemmän rajoitettu. Minkä tahansa mielipiteen esittäminen ei ole hyväksyttyä. Sananvapautta ei saa käyttää esim. muiden yksilöiden vahingoittamiseksi.
Harto Forss kirjoitti 27.03.2011 - 19:35
Alla Kauppalehden uttinen jossa lienee viimeisellä rivillä painovirhe. Oikea sana lienee blondien-osto-ohjelma.

Reutersin sunnuntaina saamien tietojen mukaan Euroopan keskuspankki olisi jo sorvannut uuden likviditeettilähteen irlantilaispankkeja varten.

Asiasta kertoi Reutersille nimetön EKP:n lähde. Rahoituksesta kerrotaan hänen mukaansa julkisesti stressitestien tulosten julkaisemisen yhteydessä.Kysymys olisi pitkäaikaisesta 5-10 vuoden rahoituksesta EKP:n bondienosto-ohjelman tapaan.
Mitenkäs teillä kirjoitti 27.03.2011 - 19:37
UKISSA tai Vakka-Suomessa kilpaillaan siitä,että saadaan kuntiin uusija veronmaksajia.Pohjanmaan kunnat sentään yrittäjät saada lisää työpaikkoja ja asukkaita veronmaksajiksi,järjestivät Seinäjoella tämänviikonvaihteessa oikein messut.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 19:51
Työsuojeluvaltuutteu narahti vai henkilöstöpäällikkö lausunnoistaan? Kenestä nyt oikein puhutte?
Java Valkosen blogijutun mukaan kaupungilta ei ole tullut kutsua työsuojelutoimikuntaan vaan häirintää ja epäasiallista kohtelua koskevaan selvitystilaisuuteen. Edellisen voi käydä lukemassa miehen blogista. Onko vieläkään kaupunki hoitanut velvoitettaan? Asiaahan on jo käsitelty toimikunnassa.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 20:02
Lambackan lausunnot olivat kantaa ottavia. Mutta kuinka työsuojelupiiriin voi asioita "tuomittavaksi", vaikka kaupunki on toiminut jo tuossa kokoojkutsussa väärin? No, noilta valkohapsilta syntyy mitä vaan näköjään...
Väärin sammutettu? kirjoitti 27.03.2011 - 20:11
Eiköhän se nyt kuitekin ole niin, että tässä asiassa ei ole kuin kaksi narahtanutta. Kaikki muu on huomion kääntämistä itse asiasta.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 20:17
Jos on väärin kutsuttu kokous koolla työsuojelutoimikunnassa, miten se asia mahtaa edetä? turha narista: javan asian tutki jo oikeuskin
Eikö teillä ole kirjoitti 27.03.2011 - 21:02
muusta keskusteltavaa,kun jostakin virkamiesten kiusaamisesta.
Anonyymi kirjoitti 27.03.2011 - 21:04
Ei näin vakavaraisessa kaupungissa muutakaan mietittävää taida olla...mutta totta: on keskusteltava asioista.
Olli kirjoitti 28.03.2011 - 01:38
Harto: "Katteettomien shekkien kirjoittamisesta taitaa tulla linnanreissu". - Älä vitsaile, talousjohtaja ei kirjoita katteettoia sekkejä, sekit ovat lähinnä futuureja. Tosin lyhytaikaisia. Virkapäätöksiä. - Täällä joku anonynny-tausta puhuu vakavaraisesta kaupungista. Hellurei! - En voi mitään sille että linnakkeen upseerien perskarvat palavat. Nyt vaan katsotaan kuka on kliseisen ja koskaan toteutumattoman oikeudenukaisuuden ja lain kirjaimen mukaisen politiikan airut. Toisin sanoen, ettei ääntenkalastajan omat perskarvat pala.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 07:57
Shekki
Muinainen maksuväline, jota käytettiin jo muinaisessa Babyloniassa. Nykyisin käytössä enää maailman 13. edistyksellisimmässä maassa Amerikassa.
Shekillä ei tarvitse olla katetta, jotta sitä voidaan käyttää maksamiseen. Shekkivihkoja voi löytää Amerikassakin vain isän taskusta tai äidin käsilaukusta.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 08:03
Futuuri
Futuuri tulee olemaan verbin aikamuoto, jolla tullaan hourailemaan tulevista tapahtumista.
Toisin kuin pahoin ruotsittuneet äidinkielenopettajat kerettiläisesti väittävät, suomen kielessä on futuuri. Se muodostetaan tyylillä häröillä -> olla häröilevä tai tulla häröilemään. Nykyajan turmeltunut nuoriso vaan tuppaa käyttämään preesensiä silloinkin, kun on kyse tulevista tapahtumista xO!
Koskapa tulevaisuus on nykyhetkessä kaukana, mahdoton saavuttaa, lienee luontevinta käyttää aikamuodon yhteydessä potentiaalia. Täydellisen hyvä ja moitteeton futuurilause voisi siis olla esimerkiksi seuraavanlainen:
Lienen häröilevä iltamyöhään.
Käytännössä tämä merkitsee sitä, että potentiaalin käyttö on perusteltua, koska tulevia tapahtumia ei voi etukäteen tietää varmasti.
Kielitoimisto teki vuonna 2004 esityksen, jotta suomen kielessä futuuri tultaisiin jatkossa muodostamaan lisäämällä verbin perään ajködsgköjlasöldjk. Toisin sanoen uudeksi täydelliseksi futuurilauseeksi tulisi siis lienen häröilläajködsgköjlasöldjk iltamyöhään. Onneksi ehdotus tyrmättiin eduskunnassa.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 08:19
Anonyymi on eräs historian ahkerimmista kirjoittajista ja mielipidevaikuttajista, sekä käsittämättömän suuri ja mahtava olento, jonka on todettu lukemattomien todisteiden valossa esiintyvän ja toimivan lähes kaikkialla. Silti ei tiedetä varmasti, kuka Anonyymi todella on.

Anonyymin syntyi niin kuin monesti synnytään. Hänen äitinsä oli Incognito ja isänsä Tuntematon sotilas.Synnyttyään Anonyymi varttui kuten kuka tahansa lapsi. Tietyn iän saavutettuaan hän meni kouluun kuten moni muukin lapsi. Koulussa hän pärjäsi ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa kakara. Hän oli liian lihava ja käytti silmälaseja, ja siksipä häntä kiusattiin kuten ketä tahansa liian lihavaa ja rillipäistä lasta.
Murrosikään päästyään Anonyymin ruumis alkoi kehittyä kohti aikuisuutta kuten kenen tahansa murrosikäisen nuoren ruumis. Hänen rintansa kehittyivät ja hänen kiveksensä laskeutuivat kuten kenellä tahansa muullakin ikäisellään. Anonyymi myös haistatti vanhemmillaan paskat, veti teinikännejä ja suoritti ensimmäiset seksi- ja huumekokeilunsa kuten kuka tahansa sen ikäisenä saman tehnyt. Anonyymin vanhempien onneksi hänen murrosikänsä oli varsin rauhallinen kuten usein on sen ikäisillä. Peruskoulusta selvittyään Anonyymi meni lukioon, amikseen, töihin ja nuorisovankilaan kuten muutkin siitä ikäluokasta. Murrosiästä selvittyään Anonyymista tuli aikuinen kuten kenestä tahansa aikuistuneesta.

Kun jokunen vuosi oli kulunut peruskoulun suorittamisesta, oli Anonyymin saatava voita leipänsä päälle kuten kenen tahansa voista ja leivästä tykkäävän. Siksipä hän menikin töihin, varasteli kodinkoneita, ilmottautui työttömäksi ja eli opintotuella kuten kuka tahansa samassa tilanteessa oleva. Kun Anonyymi sitten erään järkyttävän kokemuksen kautta tajusi yhdentekevän ja sekavan elämänsä olevan yhtä tyhjän kanssa, alkoi hän ryypätä rankasti kuten kuka tahansa saman tehnyt.

Voidaan sanoa, että vasta alkoholisoiduttuaan ja menetettyään muistinsa sekä käsityksensä omasta itsestään tuli Anonyymista Anonyymi. Niihin aikoihin hän aloitti massiiviset operaationsa kaiken maailman keskustelupalstoilla ja tv-chateissa tuoden röyhkeästi esiin omia typeriä näkemyksiään. Mutta se oli vasta alkua. Pian havaittiin, että kaikki mediat täyttyivät Anonyymin tekosista. Hämmästys oli astetta suurempi, kun tajuttiin Anonyymin kirjoittaneen kirjoja ja maalanneen tauluja niin valtavat määrät, ettei kukaan jaksaisi koskaan käydä niitä kaikkia läpi. Seuraavaksi Anonyymi tavattiin tekemästä ympäri maailmaa reissuja, joiden seurauksilla olisi voitu täyttää lähes loppumattomasti valokuva-albumeja ja postilaatikoita. Suorittamiltaan matkoilta Anonyymiin kertyi suunnattomat määrät tietoa ja tuntemuksia, kunnes hän lopulta paisui niin suureksi ettei mahtunut enää nykyhetkeen. Silti hän jatkoi vieläkin leviämistään, ja niinpä koko tunnettu historia vilisee viittauksia siitä, että missä milloinkin mitä tahansa on tapahtunut, on Anonyymi ollut paikalla.
Jorma Aaltonen kirjoitti 28.03.2011 - 09:07
"Nyt vaan katsotaan kuka on kliseisen ja koskaan toteutumattoman oikeudenukaisuuden ja lain kirjaimen mukaisen politiikan airut. Toisin sanoen, ettei ääntenkalastajan omat perskarvat pala".

Olen tästä (edellä)olevasta Ollin lauseesta täysin samaa mieltä
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 09:20
Onko olemassa muunlaisia politiikkoja kuin ääntenkalastajia. Taitavat Ollit ja Jormat elää jossain haavamaailmassa. Teiltä 2 veijarilta ei tässä kiusaamisjutskassa kyllä oikeudenmukaisuutta löytyisi. Tuomitsisitte ilmoituksen tehneet vaikka laki sanois mitä. Väitättekö ettei Suomessa koskaan tuomita lain mukaan vaan kaikki ovat vääriä tuomioita.
Olli kirjoitti 28.03.2011 - 10:05
Kielijuttuko se taloudenhoito on. Anonynnyt on oikeita karttakeppimiehiä. Ei muuta kuin taloussanakirja käteen ja katsomaan mikä se futuuri on. - 09.20 anonynnylle: En ole lainkäyttäjä, sitäpaitsi en usko että mitään kiusaamisjuttua on edes olemassa. En ymmärrä mikä on "haavamaailma".
Jorma kirjoitti 28.03.2011 - 12:37
Mitä tuohon 09:20 kommenttiin voi muuta sanoa kuin että tottakai Suomessa tuomitaan lain mukaan. Mutta ollaan nyt realisteja eikä tuomita ketään. Toisaalta olen huolissani kaupungin omasta organisaatiosta, jossa saattaa olla piilossa vaikeitakin työpahoinvointiin liittyviä ongelmia.
En nyt ensimmäisenä olisi huolissani johtavien virkamiesten asioista, varsinkaan kun kukaan ei ole oirehtinut muuten kuin vastuuttoman tiedotuspolitiikan saralla.
Itse näen "kiusaamisjupakan" mielipiteen vapauden rajoittamisena. Jos mielestäni joku on aasi, se on minun mielipiteeni. Jos haluan lapseni kauas jostain määrätystä koulusta, se olkoon minun oikeuteni. Jos haluan elää kaupungissa, jossa on demokratia, alhainen veroäyri ja taksat -olkoon sekin oikeuteni. Jos haluan arvostella kotikuntaani, jossa yksi ihminen manipuloi poliittisesti kaikkea toimintaa, olkoon minulla myös oikeus arvostella häntä. tällaisista on oikeuden ennakkopäätöksia ainakin pari kolme kiloa.
Tuo 09:20 manipulaattori tarkoitti varmaan "haavemaailmoja". Pakko myötää, että sellaisissakin tunnelmissa tulee oltua, parin-kolmen runokokoelman verran. ja yhden novellikokoelman ja lukemattomien pakinoiden.

Ai niin. Eihän minua nyt syytetä kiusaamisesta, vaan oikeuden halventamisesta.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 13:11
Jorma kirjoittaa täyttä asiaa.
Mutta se on kylmää realismia , jos tuot esille kaupunkin organisaatiossa kiusaamisen, kiusattu joutuu entistä enemmän kiusatuksi.
En nyt tarkoita näitä kolmea jotka haluavat vain pönkittää ekoansa?????
Harto Forss kirjoitti 28.03.2011 - 13:50
Tuli aamupäivä vietettyä Turussa ja takaisin tullessa käytiin Raision Rossossa syömässä. Nyt on niin hyväolo, että kommentitkin näyttää suorastaan isä Aurinkoisen kirjoittamilta.
Olen samaa mieltä ettei tuomita tässä vaiheessa ketään. Asia on vireille laitettu ja etenee verkkaisesti. Kovasti vaan etukäteen ilmoituksen tekijät tuomitaan. Odotetaan lopullisia ja välivaiheen päätöksiä. U:kissa asiaa lienee mahdoton oikeudenmukaisesti ratkaista.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 13:55
kovaste olivat Javan blogissa ollutta vastauskirjettä naureskelleet työsuojelupiirissä. Onhan se vapaassti luettavissa. (Siis näin huhu Turussa). Joku jopa oli sanonut, että miten tällainen jutunkertoja voi ketään kiusata.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 14:03
http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/IL%20T%C3%A4m%C3%A4%20kysymys%20raivostutti%20Timo%20Soinin/art-1288378786170.html
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 14:03
U:kissa asiaa lienee mahdoton oikeudenmukaisesti ratkaista.
Näin hartsa kirjoittaa olen täysin samaa mieltä.
Asia on seotettu perinpohjin, kun ei sitäkään tiedetä kuka asian toi julkisuuteen??? Sekä sanontoja muutellaan ja lakipykälät hakusessa miten tulkitaan??????????????
harmaa emiiri kirjoitti 28.03.2011 - 14:06
Heh, eivät nämä kommentaattorit täällä ainakaan äidinkielen lehtoreita ole tai sitten koulutusjärjestelmä on todellisessa nesteessä. Kiusaamisjuttua tuskin on oikeasti olemassakaan, kuten Olli jo totesikin, muualla kuin "kiusattujen" mielikuvitusmaailmassa. Kyse lienee enemmänkin Pohjois-Korealaisesta toimintamallista jossa johtajaa ei saa arvostella. Ja jos kuitenkin arvostelee, on se kiusaamista ja pahimman sortin loukkaamista josta rangaistuksena pitää olla vähintäänkin jalkapuissa oloa torin reunalla.

Ja noista poliitikoista ikävä kyllä valtaosa taitaa olla näitä äänienkalastelijoita, etenkin valtakunnan politikoinnin tasolla. Sellaisia vanhan ajan kunnallismiehiä ei enää ole eikä tule, puolueen ja ryhmän tekemiset ajavat ohi. Kaiken kaikkiaan kuntatasolla taitaisi olla parempi jos kaikki valtuutetut olisivat sitoutumattomina sitoutuneet vain kunnan hyvinvoinnin hoitamiseen eivätkä kahlittuja seuraamaan valtakunnan tason puolueiden nokittelua joka sekin sinällään on täysin älytöntä voimavarojen haaskuuta.
Forrsikin tuli jääviksi kirjoitti 28.03.2011 - 14:53
Kovasti vaan etukäteen ilmoituksen tekijät tuomitaan.
Hän kirjoitti äsken näin.
Hyvin etenee muuta ei kai voi sanoa.
Diipaa kirjoitti 28.03.2011 - 14:53
vai harto käynyt jo etukäteen Turussa työsuojelupiirissä ennen tämänpäiväistä kj.n kokousta...
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 14:56
Pitäisi varmaan selvyyden vuoksi kutsua
kh.n kokouksiksi vaikka kaupungin-johtajan kokoukset
kuvailisivat paremmin tilaisuuden luonnetta ja tarkoitusperää.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 14:57
Antolakin on Turussa tänään nähty...
Harto Forss kirjoitti 28.03.2011 - 15:26
Ei tullut käytyä Työsuojelupiirissä. En edes tiedä missä tämmönen byroo sijaitsee. Vai tulin jääviksi. Jääviys ja asiasta kirjoittaminen ovat eriasioita. Ei silti, mielelläni olisin. Ei haluta edes pitkällä kepillä asiaan sekaantua.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 15:42
Ei mitään selityksiä. Syyllistynyt olet johonkin kumman pahaan kun selittelet. Hirteen vaan tai vähintään jalkapuuhun torille.
Seppo L. kirjoitti 28.03.2011 - 15:46
Mitäs se Antolan ja Forssin käynti sit olis auttanut. Tuollahan joku kommentaattori kertoi työsuojelupiirissä nauraa hekoteltavan ugille. Aika outoa. Työpaikkakiusaamista on vähätelty viime vuosiin asti. Kyllä jo luulis ainaskin asianomaisten virkamiesten ottavan homman asiallisesti. Ei sinne kukaan turhanpäiten valita.
insinööri L. kirjoitti 28.03.2011 - 16:47
Turussa vaan on nähty Javan vastakirje. Tai (huhu kertoo) että se on linkitetty työsuojelupiiriin. Mikäs siinä, hauska kirje se oli, tuskin se kuitenkaan sen piirin juristille meni. Kai hän suhtautuu asiaan tarvittavalla vakavuudella. vaikka saisi nähdäkin Javan vastauskirjeen, joka kaikesta huolimatta oli hauska, mutta silti asiallinen.
Anonyymi kirjoitti 28.03.2011 - 16:50
Sano nyt Seppo L. ketä täällä on kiusattu, kun noin paljon asiasta tiedät? Kaupungin johtoko täällä suurimman kiusauksen kohteena on?
Alkaa epäilyttää, että kun johto käyttäytyy noin, täällä on todella jotain luurankoja kaapeissa. Jos mahdollista, taloudellisen perikadon lisäksi.
Kiinnittäisitte nyt vaan huomionne kaupungin oman organisaation työssä jaksamiseen, kuten tuolla edellä joku sanoi!
Diipaa kirjoitti 28.03.2011 - 17:20
on se vaan niin väärin kun niin jaloa ja tarpeellista
lakia kuin työsuojelulakia yritetään väärinkäytettää poliittisten tarkoitusperiin ja kriitikin tukahduttamiseksi,harakatkin nauraa tuollaisille ämmille.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri