Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

03.06.2011 - 13:29

 No niin, jos taas yrittäisi. Hallitus kokoontuu taas poikkeuksellisesti tiistaina. Omituista kirjoittaa samaan lauseeseen taas ja poikkeuksellisesti. Ekaksi käsitellään tiedonanto terveyspalvelujen säästöistä valtuustolle. Ohjelma on nyt hyvässä myötätuulessa. Toivoisi monipuolista ja asiallista käsittelyä. Ei oteta mallia valtakunnan politiikasta. Kannetaan ja tunnetaan vastuuta ihmisistä ja taloudesta. Ne pitää pystyä sovittamaan yhteen.

Sitten on 5 kaava juttua. Niitä on huolella valmisteltu, joten mitään merkittäviä muutosesityksiä en ounastelisi tulevan. Sitten on kaupungin viime viikkojen merkittävin asia esillä. Tiehöylän polttoaineen kulutus. Esitys on, että teklalle annetaan erikoisauton kuljettajan toimen täyttölupa. Sitten on vielä parin ay-järjestön TES-korotukset. 

Maaseutuhallinnon muutokset ovat jälleen esillä. Kunnat ovat edelleen neuvotelleet. Tulos on sama kuin hallitusneuvotteluista. Eteenpäin ei ole päästy. Vehmassalon kunnat ovat sitä mieltä, että vastuukunta on Vehmaa. Laitila on sitä mieltä, että Laitila. Pyhärannan vastuunkantako kuka vaan, mutta palvelut keskitetään Kalanti-talon. Samaa mieltä olen. Päätösesityksessä kannatetaan Vehmaata. Kyllä se niinkin voi olla, ei U:killa ole mitään syytä asiaa repiä.

Kammelan jätevesi osuuskunnan 200 000€ lainalle esitetään takausta. Takaus on noudatetun linjan mukainen. Sitten on kuluneen vuoden 4 ekan kuukauden talouden toteutuminen. Ei mitään yllättävää. Aloitteeni Sakunkulman kuntosalin maksuttomuudesta on saanut sosiaali ltk:n hyväksynnän äänin 6-5. Sitten on taas ilta pulkassa julkisten asioiden suhteen. Toivottavasti muutenkin. 

http://uusikaupunki.fi/poytakirjat.html

ANONYYMI kirjoitti 03.06.2011 - 16:07
Linkki: http://uusikaupunki.fi/poytakirjat.html
Anonyymi kirjoitti 03.06.2011 - 16:55
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/gammaa-ja-lakkaa-liikkeella---yksi-kuollut-joensuussa/art-1288393189636.html
Hakkarainen kirjoitti 03.06.2011 - 16:59
Eikös Suomessa ole enää muita kuin vastuunpakoilijoita. Soini meni heti nurkan taakse kyttäämään kuinka käy ja nyt Urpilainen seuraa. Kyllä kaikkien on otettava kantaa hallituspohjaan ja ainakin 2. ja 3.suurimpien puolueiden.

Urpilainen katsoi, että pallo on nyt Kataisella. SDP ei lähde käymään nyt keskustelua hallituspohjista. Hän muistutti kuitenkin, että kansa halusi vaaleissa muutosta politiikkaan.

– Muut puolueet ratkaisevat sen, jatkaako Jyrki Katainen tunnustelijana vai ei.
IS-STT
Käteinen kirjoitti 03.06.2011 - 17:45
Mikä ugilaisia vaivaa? Demarien kateusko? Viimeksi karkotettiin älyttömällä valinnalla 2 hyvää veronmaksajaa. Nyt käydään mökkikylä yrittäjän kimppuun. Miksi? Alueella on jo mökkikaava eikä korjattu kaava estä sen enempää pururadan käyttöä. Pelkkää kateutta. Viimeksi demarit yritti tämänkin kaataa. Enemmistö oli asiallista eikä antanut henkilökohtaisten kateuksien ja kaunojen tehdä oikeaa ratkaisua. Älä Harto luovu blogistasi. Tänne voi heti tulla kirjoittamaan mielipiteensä eikä tarvitse päiviä odotella lehden ilmestymistä. Kateus saa nämä muutamat typerykset käymään kimppuusi.
Anonyymi kirjoitti 03.06.2011 - 19:05
http://www.taloussanomat.fi/informaatioteknologia/2011/06/03/elop-tuli-kolmannes-nokiasta-katosi/20117886/12
Anonyymi kirjoitti 03.06.2011 - 23:06
Jyrki "Yrkki" Katainen (s. 1961) on pienjyrsijä sekä yksi Suomen kaupallisen elämän hengellisistä johtajista. Katainen on monofoninen moottoriturpa, jolta tulee juttua vailla mitään tolkkua alati, kun hän vain suunsa avaa. Kokoomuksen puheenjohtajaksi hän on sopiva siinä missä Sauli Niinistökin, eikä Kataisen katseesta ole havaittavissa sitä niinistömäistä mielenvikaisen kiiltoa. Mitään takeita siitä, etteikö Katainenkin olisi mielenvikainen, ei ole olemassa.
Jyrki Katainen on kotoisin synkästä Savosta ja hänen kotonaan tiedetään poltetun hienoja sikareja ja juodun hienoja viinejä, ennen kuin niitä oli olemassa missään muualla Savossa. Katainen puettiin jo lapsena paremmin kuin muut, ja hän sai koulussa pikku etuisuuksia mm. kavereidensa päältä kantelusta. Aitona kokoomuslaisena hän ei tätä tietenkään ilmaiseksi tehnyt. Kahdeksanvuotiaana Katainen lähetettiin Iiro Viinasen kansankorkeakouluun Riihimäelle opiskelemaan talousmaantiedettä. Palkkioksi osakseen Kataisen taholta tulleesta varauksettomasta mielistelystä ja hännystelystä Viinanen lupasi järjestää suojatilleen edes lyhyen poliittisen uran ja lähetti Kataisen kokoomuksen broilerihautomoon. Katainen valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi Tampereen yliopistosta 1998. Tämän jälkeen hän meni töihin ja huomasi sen itselleen sopimattomaksi ja jätti koko homman sikseen ja ryhtyi kansanedustajaksi ja ministeriksi.
Jyrki Katainen on äänitorvi, joka on linnoittautunut samanmielisten kaverusten totuudentorveksi. Jyrki Kataisella ei ole juurikaan omaa sanottavaa - siitä pitävät neuvonantajat huolen. Jyrki Kataisen suuri tehtävä on osoittaa kansakunnalle, miten luonnollinen juttu on lähimmäisen riistäminen kaiken yhteiskuntarauhan uhraamisen uhallakin. Vastakkainasettelusta puhumisen ja kirjoittamisen kieltäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, ja tästä Katainen tulee pitämään kiinni. Jyrki Katainen asettaa itsensä vaaranalaiseksi polttamalla pikkusikaareja ja puhumalla reikiä päähänsä.
Matkalla maineeseen Jyrki Katainen otti vaalikampanjassaan keskeiseksi teemaksi terveydenhoitajien kelvottomat olot Suomessa. Keväällä 2007 hän lupasi valtaan päästyään hoitaa kyseisen ammattiryhmän arvostuksen palkallisesti kuntoon. Tässä ilmeni kuitenkin ongelmia, joten terveydenhoitoalan ammattijärjestö Tehy (jonka puheenjohtaja on myös kokoomuslainen) päätti järjestää massiivisen lakonuhan sekä tarvittaessa joukkoirtisanoutumiset, ellei sille annettuihin lupauksiin myönnyttäisi. Katainen menetti asian tiimoilla peräti muistinsa ja ryhtyi pääministeri Vanhasen heiluttaessa karttakeppiä nenänsä edessä takeltelemaan, "ettei hallitus ole kiistan osapuoli". Hallitus joutui nöyrtymään, paitsi retorisesti, ja Kokoomuksessa haudotaan nopeaa ja ravistelevaa kostoa kelvottomille tehyläisille ja miksei muillekin isänmaanpettureille...
Suomen Imitaattoreiden Ammattiliitto (SIM) on julkisuudessa puheenjohtajansa Jope Ruonansuun julistuksella nimenomaisesti paheksunut sitä, että Jyrki Kataista on mahdotonta imitoida. Katainen on synnynnäinen riistoporvarin karikatyyri eikä näin ollen jätä imitaattoreiden ilmaisuun paljoakaan liikkumavaraa. Tämä on selkeästi heikentänyt suomalaisten imitaattoreiden työmahdollisuuksia, mikä osaltaan on rumentanut työttömyystilastoja. Jyrki Katainen on tullut imitaattoreita vastaan lupaamalla heille vuoden purukumit, jottei tyhjää tarvitsisi jauhaa.
Kerran "Jykä" erehtyi myös eräälle retoriikan alueelle joka ei ilmiselvästi ollut hänen vahvinta osaamistaan. Jos jotain asiaa kannattaa politiikassa vältellä, on se viittaaminen talvisotaan. Tästä olisi Kataisenkin pitänyt olla tietoinen, mutta nuoren miehen ehdottomuudellaan hän kirjoitteli löysästi blogissaan verraten poliittisia vastustajiaan Terijoen hallituksen kaltaisiin maanpettureihin. Tämän krapulapäissään kyhäilemän tekstin hän sai nieltäväkseen seuraavalla Eduskunnan kyselytunnilla.
Nopeasti punoittavien poskiensa vuoksi, Jyrkille lanseerattiin myös itselleen sopiva tuotemerkki. Paitsi politiikkaan, liitetään Jyrki Katainen vahvasti myös suomalaiseen hillonuijateollisuuteen. Galluppien mukaan Jyrki onkin suomalaisten kotitalouksien käytetyin hillonuijamerkki. Myös Kreikassa on esiintynyt kiinnostusta Jyrki-hillonuijien tuonnin suhteen. Mallierä sai kuitenkin kreikkalaiset raivohinsa ja Jyrki päätti lähettää 1,5 miljardin euron lepyttelypaketin. Politiikan ohella Jyrki kiertää ympäri Suomea hevosrattailla kauppaamassa hillonuijiaan. Hevosen nimi on Toivo ja ohjastajana toimii ajo-oikeutensa menettänyt Kimmo Stasi.
Anonyymi kirjoitti 03.06.2011 - 23:18
Kuulin Harto että Koski oli huomauttanut sua jostain terveysjohtajan jutsta blogissa. Näinkö on laita että virkamiehet ojentaa luottamusmiehiä Ukissa?????Pitäs olla tosinpäin.
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 08:25
Mikäli ylläoleva kommentti pitää paikkansa niin mikä antaa aihetta huomautukseen. Alla oleva Harton juttu valinnasta. Lisäksi löysin 2 kirjoitusta ennen valintaa. Kummastakaan en voi löytää moitteen sijaa. Ollaanko me ugissa todella siirrytty näin tiukkaan ja ahdasmieliseen politiikkaan? Muissa blogeissa on vihjailtu Pohjois-Koreasta, niihin on nyt pakko yhtyä. Mikäli johto syyllistyy typeryyksiin, ei niistä pidä rangaista erimieltä olevaa vaan miettiä missä mentiin pieleen ja korjata seuraavalla kerralla virheet.

Niin se sitten taas siirtyi yksi hallituksen kokous pöytäkirjoihin. Ekana varsinaisena oli terveyspalvelujen johtajan viran täyttäminen. Keskustelujen ja neuvottelutauon jälkeen suoritettiin suljettu lippuäänestys. Tulos oli: Päivi Sannola 5 ääntä, Marika Lanne 5 ääntä ja 1 tyhjä. Suoritetun arvonnan voitti Lanne, joten hänestä tuli uusi terveyspäällikkö.
Olli kirjoitti 04.06.2011 - 08:53
Hartohan väitti, että terveyspalvelujen johtajan valinnassa myös hänen olisi pitänyt olla avaamassa soveltuvuusarvioita(haastattetun tehneen poppoon jäsenenä, jota paikkaa hän itse vaati hallituksessa kun huomasi ettei poppooseen kuulu yhtään vassaria). Mutta avaaminen tehtiinkin viran puolesta, koska asian piti edetä terveyslautakuntaan. Lisäksi Harto kertoi blogissaan että varalle valittu hakija oli (terveyskeskuksen?) henkilökunnan suosikki! - Kj johtaa yhdessä hallituksen kanssa kaupunkia, mutta, armias taivas, hallituksen jäsen ei totisesti poukkoile nenille pikkuasioissa, vaikka joku tikkunekku jäikin saamatta. Kyllä Ugin hallinnon töppimisistä soitetaan suuta tällä hetkellä sekä kohtuuttomasti että vailla perusteita, jopa rivosti (Ylläoleva Jyrki-ulostus on yksi esimerkki).
ensin kirjoitti 04.06.2011 - 10:32
viilataa pilkku ja senjälkeen se vielä n......... sitä tuntuu olevan................................ jätän kirjoittamatta sen verran v.......... toljailunne.
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 11:15
Ei millään pahalla sanos Kari Hartolle kaksi kertaa ainakin.
Olli kirjoitti 04.06.2011 - 12:22
Just, just. Kyllä Harto puolensa pitää, tiedän kokeuksesta. - Ensin 10.12.: Kun nussittaa ja/tai vituttaa, paikkasi ei silloin ole täällä.
Harto Forss kirjoitti 04.06.2011 - 12:41
Kyllä sinun kommenttisi, Olli, on niin täynnä väärää tietoa kuin tavallisestikin. Jääkööt korjaamatta. Olen niitä niin monet kerrat oikonut ja lopputulos on ollut aina vaan mitä ihmeellisimpiä tulkintoja.
Harto Forss kirjoitti 04.06.2011 - 13:43
Luin tarkemmin noita kommentteja ja tulin siihen tulokseen, että joittenkin kommenttien on pakko olla hallituksen jäsenen tai jäsenten kirjoittamia. Todella outoa sillä hallituksessa vakuutetaan, ettei blogeja lueta, hyh, hyh kuinka moiseen saastaan sekaantumisesta voidaan edes epäillä nuhteettomia korkean sivistyksen ja moraalin omaavia ihmisiä. Nyt tulen kirjoittaneeksi hieman hallituksen keskusteluista. Koen omaavani oikeuden sillä minusta kirjoitetaan henkilökohtaisesti nimettöminä hallituksen keskusteluista. Minä sentään kirjoitan nimellä.
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 15:11
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/yhteiselo-rakoilee-pahasti---saksa-pettyi-turkkilaissiirtolaisiin/art-1288393352880.html
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 15:34
Amerikkalaisuus voittaa alaa moraalinkin suhteen. Julkisesti paheksutaan asioita joita salaa tehdään.
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 16:29
Sun Olli ymmärrykses taitaapi olla vähän niin ja näin vaikka asiat on selkeästi esillä sä kirjoitat jotain ihmeen pörinää. Tuntuu kyllä siltä ete asialla nii väliks Hartsi pitää saada syylliseks.
Anonyymi kirjoitti 04.06.2011 - 18:12
Jutta Paavaliina Urpilainen (s. 4. elokuuta 1975 Lapualla) on suomalainen demaripoliitikko, opettaja ja Suomen sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja kesäkuusta 2008. Paavo Lipposen aloitettua SDP:n tuhoamisen ja Eero Heinäluoman vietyä työn loppuun alkoivat jopa nuoremman polven (60-70-vuotiaat) demarit haluta suunnanmuutosta. Itse puolueen sanoman ja sen harjoittaman politiikan muuttaminen oli vaivalloista, joten demarit valitsivat valistuneiden miesten, kuten Lipposen ja Lasse Lehtisen, syvällistä neuvoa noudattaen puheenjohtajaksi nuoren naisen näköisen demonin, jonka ruumiiseen Lipposen ja Mercedeksellä ajavien paperityöläisten henget voivat asettua. Suomalaisen sosiaalidemokratian tilasta kertoo karua kieltään, että kantakirjademari Urpilaisen kovin vastaehdokas puheenjohtajakisassa oli Erkki Tuomioja, joka halusi viedä demarit tulevaisuuteen (so. vuoteen 1968).
Syksyn 2008 kuntavaaleissa SDP sai Urpilaisen johdolla komean torjuntatappion, mistä Urpilainen muisti kiittää aivan aluksi kaikkia alati väheneviä kannattajiaan.
Urpilaisen poliittiset linjaukset sisältävät runsaasti pingottunutta hymyilyä yhteen puristetuin huulin. Yhteiskunnallis-poliittisessa debatissa Urpilaisen osana on aivan aluksi hymyillä ihan juttaurpilaisena lavan syrjässä, kun Mari Kiviniemi selittää, että ei sitä noin voi tehdä, ei se noin toimi, anteeksi ja ei sitä tosiaankaan noin voi tehdä.
Urpilainen kannattaa vakaasti ilmaisia palveluja kaikille. Ajatusta pidetään erinomaisena, ja nyt on enää löydettävä niille palveluille maksaja. Urpilainen onkin ollut alusta asti johdonmukainen sosialidemokraattisessa linjassaan.
Jutta Urpilainen ei vielä ole osallistunut Bilderberg-ryhmän kokoukseen, joten hänen poliittista uraansa pidetään tynkänä.
Jokainen epähuomiotalouden maailmassa elävä pyrkyripoliitikko haluaa maksimaalisen esilläolon mediassa. Urpilainen kunnostautui Keskustan ex-missi Tanja Saarelan tavoin poseeraamalla verkkosukissa, rinnat näyttävästi esillä ja huulet demaripunaisiksi maalattuina tammikuun 2009 Iltalehdessä seksuaalisesti kiihottavassa Lähde? asussa. Sekös innosti paitsi demareiden vastustajia, ennen kaikkea demareita itseään, henkiseen ryhmämasturbaatioon. Urpilainen halusi osoittaa toimellaan verkkosukalle muuta käyttöä kuin joulukinkun rasvojen kiinni pitämisen.
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 08:13
Harto ja asiankannattaja Anonyymi 16.29: Ette kumpikaan ole myöskään kertoneet missä olen tehnyt virheen. Sanot Harto että juttuni ovat täynnä väärää tietoa ja että se on aivan tavallista. Asiankannattajasi Anonynny epäilee ymmärrystäni ja sanoo ajatuksiani pörinäksi. Mainittu nimetön ampaisee blogiisi salamana kun olet itse nonsaleerannut sanottavani. Jos ette erota toisistaan päätöksentekoa ja muuta koskevaa kommentointia vittuilusta, vetäytykää politiikasta molemmat. - Olen Harton kanssa samaa mieltä siitä että osa anonyymeistä on hallituksen jäseniä. - Kyllä Jutta-tarina on juuri sellainen, jonka yle, ts, hs, ym raakaisivat pois sopimattomana kommenttina. Jutta-tarina kertoo enemmän kirjoittajan poliittisesta ahdistuneisuudesta ja köyhyydestä. Toisen ulkomuotoon ja pukeutumiseen puuttuminen on taas mitä on, mutta kertoo sen että kirjoittaja kiihottuu seksuaalisesti iltalehtien poliittisia juttuja lukiessaan. Voiko demaripuna naisen huulilla aiheuttaa oikeasti naisenhimon ja viagravaikutuksia?
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 08:38
Jälleen varsinainen kohellus ugin kaupunginhallituksen joiltakin jäseniltä. Kirjoitatte hallituksen keskusteluista nimettömänä/nimettöminä tietäen ettei Forss voi niihin vastata. Kirjoittaisitte ennemmin perustelut siihen miksi valitsitte terveyskeskusjohtajaksi heikomman henkilön ja joka valinta tuli kalliiksi veronmaksajille.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 08:48
Taitaapi Katainen olla tyypillin savolainen. Halut pomoksi ovat huomattavasti suuremmat kuin kyvyt.
Harto Forss kirjoitti 05.06.2011 - 09:54
Kiitos, Olli! En olisi uskonut sen päivän koittavan jolloin vertaa blogiani valtakunnan suurimpiin medioihin.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 11:07
Kyllä köyhää kyykytetään. Mites tekee ugi?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Risikko+Lapsen+kes%C3%A4ty%C3%B6+ei+saa+v%C3%A4hent%C3%A4%C3%A4+perheen+toimeentulotukea/1135266666091?ref=rss
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 11:41
Harto: Onko sosialistinen media tässä maassa suuri? Muulla tavalla kuin tukieurojen saajana? - Anonyymi 08:38: "...Kirjoittaisitte ennemmin perustelut siihen miksi valitsitte terveyskeskusjohtajaksi heikomman henkilön ja joka valinta tuli kalliiksi veronmaksajille". - Voihan helkuta, valittu ei ole edes vastaanottanut työtehtäväänsä! Väite heikommasta on omaa luokkaansa, käsittämätön ja vailla perusteita. Valittu saattaa olla heikompi vain painonnostossa, jakoavaimen käytössä tai apulannan säkityksessä, mutta tuskin omassa tehtävässään. Jos sattui niin, että poliittinen jäsenkirja ratkaisi, voitte koko kööri lopettaa puhumisen demokratiasta ja oikeudenukaisuudesta. -Sattuiko nyt niin, että taloon tuli kaksi samantyyppistä sosiaali- ja terveyshuollon johtajaa, joiden on jaettava keskenään yksi palvelukeskus: terveyspalvelujen johtaja ja sosiaalipalvelujen johtaja. Kun vielä päivähoito (varhaiskasvatus) menee maikoille ja sivistyspalveluksi, saadaan palvelukeskuksia, joista mikään ei haukkaa kahta kolmea viidesosaa kaupungin budjetista. - Yritetään myös lopettaa "radiohiljaisuus" ukin hallituksen kokouksista. Lopettamisella olisi seuraus: luottamushenkilö joutuisi vastaamaan kannanotoistaan äänestäjilleen. Läpinäkyvyyden lisäämistä ei tietenkään haluta, koska hallituksen laulukuoro niin väittää. Maan kuntien hallitukset (n. 330) ovat läpinäkyvyyden osalta erilaisia. Löytyy lasinkirkkaita, harmaita, tummia ja pikimustia (kuten Uki). Aika monen hallituksen osalta tiedetään jo etukäteen ennen kokousta miten "hatut" tulevat äänestämään jossakin asiassa, ja mitä mieltä "myssyt" ovat samasta asiasta. Ilman läpinäkyvyyttä syntyy vain turhaa lätinää, muistamattomuutta, seliseliä, oman kilven kiillotusta, kähmintää ym - ja se se vasta kalliiksi tulee.
Harto Forss kirjoitti 05.06.2011 - 11:52
Sosialistinen media ei ole tässä maassa suuri, YLE:ä lukuunottamatta. HS:ää ja TS:ää en kyllä voi millään lukea sosialistiseen median. Mikäli apulannan säkityksen ammattitaitoa pitää vertailla niin pitää varmaan mennä suurinpiirtein Timbuktun etäisyydelle. Suomessakin se on hoitunut jo vuosikymmeniä automaattisesti. Kyllä mekin, Olli, joissain asioissa voidaan olla samaa mielipuolta. Hallituksen kokoukset pitää saada läpinäkyvämmiksi. Nykyistenkin tulkintojen mukaan omat juttunsa ja mielipiteensä saa julkaista. Älämälöö näyttää tulevan niistäkin.
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 12:20
Juu, ollaan läpinäkyvyydestä ihan täysin samaa mieltä. Ongelma on se, millä keinoin sitä lisättäisiin. Läpinäkymättömyyshän on osittain tarpeen ja ymmärrettävää, kaikkien möläysten ei tarvitse tulla julkisuuteen, yksin jo luottamushenkilön oikeusturvan takia. - Sorry, en ajatellut säkitysmetaforaa muuna kuin osaamisen ja tehokkuuden vertauskuvana, toisin sanoen terveyspalvelujen johtajan työtulosta (olkoon nyt sitten vaikka Timbuktussa) ihmisvoimin tehtävässä säkitystyössä. Sitäpaitsi jos hallituksella ei ole rahaa ostaa terveyspaljelujen johtajalle "säkityskoneita", kuten tietojenkäsittelyn automatiikkaa, hänen on säkitettävä käsipelein.
-Juha A.- kirjoitti 05.06.2011 - 12:29
No onhan tämä varsin hauskuuttavaa. Kh:n pöydän ympärillä liian moni vakuuttelee ääneen, ettei muka lue blogeja. Kuten myös viime tiistaina. Silti nämä vakuuttelijat siteeravat blogeissa olleita tai kelluvia lauseita tai asioita sanasta sanaan saman pöydän ympärillä. Warsin uskottavaa ja weijarimaista. Siitepölynä puista tai kukkasistako nämä lainaukst sitten tulevat? Uskoo ken haluaa. Blogeista keskusteltiin viime tiistaina ja sillä siisti.
Siihen keskusteluun pääsin itsekin murjasemaan edellisen vuodatuksen kaltaista ja myös seuraavan:
mies menee, mies tulee ja vastaa itse tekemisistään.
Harto Forss kirjoitti 05.06.2011 - 12:46
Kyllä siinä julkisuudessa eittämättä on ongelmiakin. Keskustelu muuttuisi enemmän harkituksi ja monia hyviä ideoita jäisi syntymättä. Sinänsä päätöksentekoon keskeisesti kuuluneet asiat olisi hyvä tulla julkisuuteen, mutta miten se raja vedettäisiin?
Kyllä uskoisin kaikilla johtavilla virkamiehillä olevan riittävästi tietojenkäsittelyyn liittyviä työkaluja niinkuin muitakin. Ellei, niin pitää vain esittää puutteet. En uskoisi kenenkään vastustan sellaiseen menevää rahaa.
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 14:09
Ei kannata huolestua terveyspalvelujen johtajan työkaluista. Käytin vain vertausta, joka laukesi Harton konkreettiseksi huoleksi johtajien läppäreiden riittävyydestä. Kyllä luulen minäkin että läppärit ja säkit (vertauksen tarkoituksessa) riittävät. - Läpinäkyvyys ei ole sama asia kuin julkisuus. läpinäkyvyys on jotakin sellaista johon hallitus ja hallinto voivat vaikuttaa enemmän kuin ulkopuoliset, julkisuus taas enemmän median vaikutusta. Asialla voi siis olla läpinäkyvyyttä ilman julkisuutta. Läpinäkyvyyttä voidaan mitata esimerkiksi korruption ja hyvävelisysteemin näkyvyydellä, mutta myös sillä kuinka avointa on päätöksenteko. - Harton huoli rajanvedosta julkiselle on turha. Ei ole tarpeen julkistaa hallituksen lätinöitä blogikirjoittelusta tai juhannussäästä. Mutta päätökseen johtaneista keskusteluista (asianomaisten luvalla) olisi kuitenkin mukava saada virallista tietoa, jota saa yleensä kaupungin tiedottajalta. Vanhana neekeriukkona en enää itke kerran jos toisenkin esittämäni U:gin tiedottaja-toiveen perään.
Harto Forss kirjoitti 05.06.2011 - 15:51
Päätökseen johtaneita keskusteluja nimenomaan tarkoitin. Mitähän ideoita blogikirjoittelusta käydyssä keskustelussa voisikaan tulla. Mikäli keskustelun saa julkistaa asianomaisella luvalla niin kyllä silloin on sensuuri päällä. Kukahan antaisi luvan itselle epäedullisen keskustelun julkistamiselle. Kyllä keskustelun julkistaminen nykyistä alemmalle tasolle pitäisi saada jollain ihmeen säännöillä toteutettua. Riippuvuus luvasta mitätöi vapaan tiedon välityksen. Miten hyvävelisysteemin saa läpinäkyväksi?
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 16:31
Tuntuu oudolta Ollin kritiikitön suhtautuminen terveyskeskusjohtajan valintaan. Tässä jos missä näkyy läpinäkyvän päätöksenteon tarve. Niillä tiedoilla joita on julkisuudessa näkynyt on vaikea ymmärtää ratkaisua. Tosin sen ratkaisi arpa, mutta päätöksen takana oli puolet hallituksen jäsenistä. Toisin sanoen ei ainakaan valitun paremmuus ollut selvää. Mitähän on tyhjää äänestänyt ajatellut? Tärkeä asia eikä pysty muodostamaan mielipidettä. Tämän tason päättäjät eivät saisi edetä niin tärkeään paikkaan kuin hallitukseen.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 17:41
Mitä kuuluu Tontonmäkeen? Vastaisivatko Wala tai Lamberg, ai niin nämä sivistyneet miehet eivät lue blogeja. Vastaako blogin pitäjä?
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 21:23
Kymmenen vuotta lääkärinplantuille alansa perusteita opettaneena minulla ei mitään etukäteen tehtyä harhakuvaa kenenkään (edes työtovereiden) pätevyydestä mihinkään. - Jos minulta puuttuu krtiikkiä, tai sen tekemisen tahtoa, Anonyymi 16.31, olkoon vaikka viranhaltija tai kh:n jäsen, voi tulla suoraan keskustelemaan, vaikka vain sähköpostilla. - Harto, blogi voi sosiaalisena mediana olla juuri ideoiden (ja uutisjuttujen) synnyssä kiistaton. Ovathan ihmiset tuntemattomina sosiaalisessa mediassa raadollisimmillaan. Eri asia kai on syntyykö uusia hyviä ideoita missään kokouksessa. - Harto: mitä juukelia tarkoitat sensuurilla, oikeuslaitostako, vai byrokraattista hallintoa. Mihinkään salaisen v. julkisen mustavalkoiseen asetteluun ei ole tavallisissa kuntalaisia koskevassa asiassa tarvetta mennä, ei juridisesti tai hallinnollisesti, ei nyt eikä ikinä. Se vain on joidenkin byrokraattien ja politrukkien tahto, tällainen: poliittinen kuseni virtaa muiden päälle salaa mutta en anna sen virrata, jos joku näkee ja puhuu. Mieluumin kärsin ja kutsun kunnon kupparin. Kuppikunnissa saa kuitenkin puhua päähänsä reikiä ja itsensä pussiin. Juoruilla. - Muutos tulee kun on sen aika, yleensä se vaatii pari kolme sukupolvea päättäjiä ja kymmenesosa aarin kokoisen työpöydän takana istuvia byrokraatteja.
Mieluummin arpa kirjoitti 05.06.2011 - 21:51
tasaväkisten hakiessa paikkaa kuin yhden persun ratkaiseva ääni. Se on isojen puolueiden rooli tehdä näin isossa valinnassa selvä linja mutta eipä saaneet. Mutta ehkä persuveijo olisi äänestänyt niin kuin oikeisto äänesti pois lukien Wala. Selittäkää se miksi näin äänesti kun Hartokin äänesti toista niin kun jossain sanosi.

Harto Forss kirjoitti 05.06.2011 - 22:19
Mutta päätökseen johtaneista keskusteluista (asianomaisten luvalla) olisi kuitenkin mukava saada virallista tietoa

Tuo yllä oleva on sinun kommentistasi ja tarkoitin sensuurilla sitä, että pitää saada jonkun luvalla tietoa. Kaikkinaisessa porukka keskustelussa syntyy ideoita, ei kokous voi sulkea ihmisen ideointia kunhan puitteita ei jäykistetä.
En tiedä Tontonmäestä mitään uutta. Olettaisin kulujen olevan nyt pienempiä kuin helmikuussa. Asukkaita ei tietääkseni ole vieläkään yhtään. Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamatokin.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 23:19
Jokaisen ääni on ratkaiseva, sitä ei voi erikseen osoittaa kenen ääni on ratkaiseva??
Jos joku näin väittää on yleensä kaikki asiat hakusessa???
Olli kirjoitti 05.06.2011 - 23:33
juu, luvalla luvalla, mutta sensuurihan on jotain joka kieltää luvanvarausen käytön. no sama se, samaa kai tarkooitamme. Sensuurihan voi olla vaikka hallintosääntö.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 23:35
Näin se menee, pääasia syntyy kahden tasavertaisen hakijan paremmuuden osoittamisesta.
Miksei kukaan koskaan kysy, mitä liikkui jonkun päässä, tai miksi tehtiin Tontonmäen kaltainen epäpyhä allianssi, grynderin kanssa veronmaksajien rahoilla, ilman kilpailua? Toki siitä synnytettiin kannattamaton yhtiö kuntarahoituksen tuella ja ukilaisten takaamana.
Välillä tuntuu siltä, että tuo Kuntarahoitus pitäisi jo laittaa suurennuslasin alle. Siellähän levitetään rahaa kuin se olisi pestyä.
Anonyymi kirjoitti 05.06.2011 - 23:52
mea Culpa, sanoisi kaupungin johtava virkamies, vai sanoisiko?
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 06:53
Kyllä Portugalia pitää tukee. Siellä ollaan rehellisiä. Vaalit voittaneet demarit ilmoittaa olevansa keskusta-oikeistolainen. Meillä demarit lymyää vasemmistolaisuuden kaavussa.
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 08:30
hyvä vertaus Forssilta: Toivossa on hyvä elää! Asiayhteys sattui paikoilleen.
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 10:53
Kyllä Toivoa tarvitaan. Vaihtoehdot näyttävät synkeän huonoilta. Pakko kai persut on hallitukseen ottaa. Tulee ihan Kafkamainen tunnelma ajatellessa Pietari Jääskeläistä tai hänen kaltaistaan valtiovarainministerinä. Nyt on päättäväisen maan edun mukaisen politiikan aika. Yleisön kosiskelu johtaa tuhoon.
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 11:43
Perussa voitti Humala. Suomessa 20% äänestäjistä oli humalassa.
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 12:21
Ihan tosissaan mitä sen Tontonmäen kanssa tehdään? Eikös pitäisi jonkun eli Tontonmäen hallituksen kertoa tilaanne ja mitä on suunniteltu tehtävän? Vuoden tyhjillään olleet rakennukset alkaa rappeutua. Onko ympäristöstä huolehdittu? Onko aloitteentekijän reliefi saatu seinälle? Eikös nykyisin laki laita henkilökohtaiseen vastuuseen huolimattomasta päätöksenteosta.
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 17:03
EHEC-myrkytykset lähtivät Saksasta soijapavun iduista. Onko mahdollista, että geenimuunnellun soijan kyseessä ollen tämä olisi aiheuttanut myrkytykset?
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 17:13
Taas tuhoutui 1 vaihtoehto. Vaihtoehdot käyvät vähiin.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vihre%C3%A4t+ei+l%C3%A4hde+hallitusneuvotteluihin/1135266693296?ref=rss
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 17:17
Espanja ja Saksa veti vesiperän. Nyt arvotaan seuraava maa ja seuraava kasvis. Japanilainen merilevä tai suomalainen uusi peruna?
Anonyymi kirjoitti 06.06.2011 - 19:44
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/soinin-luottomies-lahti-yllattaen/art-1288393757123.html
Hakkarainen kirjoitti 06.06.2011 - 21:05
Surkee on Jyväskylän rallin pikataival ja Naapuri blogin taso. Ei ole blogin pitäjä lukenut esityslistaakaan. ADHD:n on jo lääke.
Anonyymi kirjoitti 07.06.2011 - 10:08
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/fukushiman-turma-paljon-ilmoitettua-pahempi/art-1288393862390.html
Anonyymi kirjoitti 07.06.2011 - 12:08
Seuraavilla Daily Mailin tarjoamilla esimerkkivitseillä voit testata, onko oma huumoritajusi saksalaista:
-Eilen tapasin ystäväni Horstin sairaalassa. Hän oli nielaissut pesusienen. Hän sanoo, että se ei tee kipeää, mutta hänellä on koko ajan jano.
Jos tämä ei repinyt nauruhermoja, entäpä seuraava.
-Kasvit kasvavat erittäin hyvin, jos niille juttelee kauniisti. Tämän takia käyn aina välillä puutarhassa loukkaamassa rikkaruohoja.
Anonyymi kirjoitti 07.06.2011 - 12:15
Löytyikö vihdoin lausahdus joka lyö Ahti Karjalaisen "Ennustaminen on vaikeaa jne.."

Pääministeri Mari Kiviniemen (kesk) lausahdus maanantain tiedotustilaisuudessaan: "Jos tilanne muuttuu, katsomme tilannetta uudestaan".
Anonyymi kirjoitti 07.06.2011 - 22:57
Ei näy hallituksen päätöksiä. Harto on siis laitettu hiljaiseksi. Vieläkö joku epäilee tätä.
Olli kirjoitti 07.06.2011 - 23:21
Hiljaiseksi? - Miettikää mieluummin miksi hallituksen kokoukset on siirretty tiistaiksi.
Vietiinkö jo kirjoitti 08.06.2011 - 00:57
Hartolta sananvapauskin kaine ne mielipiteen vielä jättivät mutta ei julkaisu oikeutta.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri