Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

30.09.2011 - 19:16

Työttömyys on tulojen kannalta pahaisku elintasolle myös elämänlaatuun sillä on vaikutusta. Varsinkin menetetyn työpaikan ollessa mieluinen. Tämän hetken työttömyys valtakunnassa ei ole kovin paha, 6,6%:ia. Luvun takana on kuitenkin satojatuhansia ihmisiä joita ei lohduta pieni prosentti. Olen lukenut 4%:n työttömyyden tarkoittavan täystyöllisyyttä. Aina työpaikkoja loppuu ja tulee hetki ennen kuin uusi paikka löytyy.

Varsinais- ja Vakka Suomessa tilanne näyttää lohdullisemmalta kuin aikoihin. Turun telakan saamat tilaukset ovat avaamassa työpaikkoja myös ukilaisille. Perinteisesti meiltä on käyty suurin joukoin komennustöissä telakoilla. Viking Linen laivan teko alkoi tällä viikolla ja se toi Turkuun muutakin kuin sillan ja talojen tekoa telakalle. Tämä ei vielä ihan valtavasti työllistä, mutta saadun risteilyaluksen suunnittelu alkaa ja valmistus vuoden päästä. Silloin täyshönkä päällää. Tilaukseen sisältyy optio ja muutenkin tilaajayhtiö aikoo panostaa laivoihin. Tämä luo ainakin mahdollisuuksia.

Täällä autotehtaalle tulee satoja uusia työpaikkoja. Lehdet ovat kertoneet myös täällä alkavan venäläisen katumaasturin teko. Sitä tehdas ei ole varmistanut. Autotehtaan nousu tulee työllistämään myös alihankkijoita. Soijatehtaalta ei ole mitään varmaa tietoa. Hyvää sieltäkin odotetaan. Tehtaasta tulisi niin iso, että harvoin niin isoa uutta tehdasta rakennetaan. Rakennusaikana täällä tulisi miestä olemaan miestä kuin pipoa ja kaikki Baabelin kielet kuultavissa. Kyllä se myös taatusti U:kia hyödyttäisi. Kyllä sieltä monelle töitä löytyisi ja kyllä nämä työntekijät, ovat sitten mistä ovat, syövät, asuvat, tarvitsevat tavaroita ja palveluja. Elinkeinotoiminta vilkastuisi kaikilla aloilla. Etanolitehdas hanke myös etenee. Siihen suhtaudun kriittisemmin. Hyvä, jos tulee. Vilkkaalta näyttää. On sekin jotain se. Voisi olla ettei olisi mitään valmisteilla. Ei olisi paljoa toivoa.

Jorma aaltonen kirjoitti 30.09.2011 - 20:33
Ympäristöihmisenä en osaa riemuita noista katumaastureista.Venäläiset ovat kuin pikkulapsia tuon autoilunsa kanssa: yhtä äkkiä on monilla rahaa ja näyttää täytyy! Pietarin kaduilla jalankulkija sai kulkea omalla vastuulla. Eikä tässä ole yhtään liioittelua.
Vodokanalin suomalainen asiantuntija sanoi, että monta kertaa on turvallisempi ylittää katu mistä muualta tahansa kuin suojatieltä. Mielenkiintoista oli suurkaupungin autolijoiden tapa pysäköidä: mitä kalliimpi auto, sen hullumpiin paikkoihin sai rauhassa jättää. Ei ollut kuulemma tavatonta, että rahamiehen pysäköintiä saattoi valvoa poliisi. Meillä vastaavasta saa sakkolapun.

Mielenkiintoista olisi autotehtaan ympäristöilmeen kannalta, että samassa tehtaassa tehtäisiin edistyksellisiä hybridiautoja ja jumalattomia "bensarosvoja" venäläisille. En silti tule pystyttämään banderole tehtaan eteen, en myöskään juokse enää ydinvoimaloiden takapihoilla. Koijärven tapahtumista alkaa olla jo liikaa aikaa.
Olli kirjoitti 30.09.2011 - 20:51
U:gin työttömyysaste oli elokuun lopussa 1,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin koko Vakka-Suomen (7,3 prosenttia), sama kuin KOKO MAAN (8,7), mutta 0,3 prosenttiyksikköä alempi kuin koko Varsinais-Suomen (9,0). - Harton työllisyysaste 6,6 prosenttia saadaan niin, että vähennetään työttömista ne jotka ovat työvoimahallinnon eri toienpiteiden alaisens. Kukas istuu työhakemuksenteon kurssilla, kuka muussa koulutuksessa, kuka lyhytaikaisessa parin kolmen kuukauden (työhallinnon rahoilla) työhöpaikassaan, jne. Ministeriö käyttää tätä samaa lukua kuin Harto, kuinkas muuten. Hartokin kaunistelee tilannetta. - Salossa taidetaan palata 12 prosenttiin, Turussa mennään alaspäin. - Itse olin jo unohtanut, että Ukiin ei olekaan tulossa etanolitehdasta, vaan gluteenitehdas, joka valistaa myös etanolia ja eläinrehun raaka-aineita.
Olli kirjoitti 30.09.2011 - 20:55
U:gin työttömyysaste oli elokuun lopussa 1,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin koko Vakka-Suomen (7,3 prosenttia), sama kuin KOKO MAAN (8,7), mutta 0,3 prosenttiyksikköä alempi kuin koko Varsinais-Suomen (9,0). - Harton työllisyysaste 6,6 prosenttia saadaan niin, että vähennetään työttömista ne jotka ovat työvoimahallinnon eri toienpiteiden alaisena, utta työttöän statuksella. Joku istuu työhakemuksenteon kurssilla, kuka muussa koulutuksessa, joku taas lyhytaikaisessa parin kolmen kuukauden (työhallinnon rahoilla) työhönperehtyispaikassaan, jne. Ministeriö käyttää tätä samaa lukua kuin Harto, kuinkas muuten. Hartokin kaunistelee tilannetta. - Salossa taidetaan palata 12 prosenttiin, Turussa mennään alaspäin. - Itse olin jo unohtanut, että Ukiin ei olekaan tulossa etanolitehdasta, vaan gluteenitehdas, joka valmistaa myös etanolia ja eläinrehun raaka-aineita.
Harto Forss kirjoitti 30.09.2011 - 21:06
En kaunistele. Otin ministeriön luvun. Ei kirjoitukseni sisältö miksikään muutu, ottaa sitten minkä luvun tahansa. Miten tuon nimen ottaakin, ei sekään maailmoja mullista. Kyllä minulla on edelleen se käsitys, että etanolista lähdetään. Gluteeni on myöhemmän kehittelyn tulos jonka ansiosta tehdas on mahdollista saada kannattavaksi. Tehtaita nimitellään aina sillä nimellä mihin on totuttu. Yara on edelleen monen suussa Rikkihappo ja autotehdas Saab.
Jorma kirjoitti 30.09.2011 - 21:28
Mistä sen tietää ettei telakkakiinteistöt (yardia) ryhdy tuotannollisiin toimiin, tässä tapauksessa pyörittämään etanoli-gluteni-rehutehdasta, jos kerran se oon kerran yhtiöjärjestyksessä huomioiotu. Viittaan Ollin huomioon yhtiöjärjestyksestä.
Ei ainakaan kaupunginhallitus sitä estä, Se on Yardian yksityinen asia. Kuiknka Forss voit olla siitä varma? En kysy tätä pahalla tai millään ironialla, olen vaan yksityisen osakeyhtiön omistajana kiinnostunut.
Anonyymi kirjoitti 30.09.2011 - 21:33
Yleensä lukuja kaunistellaan positiivisemmaksi mitä todelliisuus on.Kaikki jotka ovat työlisyyskurseilla voidaan lukea työttömiksi, on ns. tempputyölistämistä.
Olli kirjoitti 30.09.2011 - 23:27
Kj Koski ninenomaan korosti valtuuston iltakoulussa rttä tahdas on gluteenitehdas, koska sen rahallisesti merkittävin tuote on gluteeni. Asialla oli myös käytännössä jokin merkitys, olisiko liittynyt lupiin tms, en muista. No, gluteenin tuotanto taas merkitsee priimavehnää. - Työttömyysaste on loppuun käsitelty. - En puhunut yhtiöjärjestyksestä, vaan toimialaluettelosta, jonka Yardia oli ilmoittanut kaupparekisteriin. Yhtiöjärjestys maksaa, eikä se nyt juuri kiinnosta. On kumminkin U Telakkakiinteistön vanha yj.
Anonyymi kirjoitti 30.09.2011 - 23:36
Samaan aikaan, kun arviolta kuusi miljoonaa pohjoiskorealaista näkee nälkää, maan yksinvaltainen johtaja Kim Jong-il käyttää satojatuhansia euroja lemmikkien hankintaan ja niiden ruokkimiseen.
Jorma kirjoitti 01.10.2011 - 00:09
Toimialaluettelo on aika merkittävä paperi yhtiössä. Kun on luetteloinnut niitä tarpeeksi, voi tehdä todellisen moniala-yhtiön. Tiedän yhtiön, jossa on toimialoja huutokaupanpidosta lehtien kustantamiseen ja välille mahtuu vaikka keinojääratojen myynti ja asennus. Muistaakseni aloja on 30-40.

Yardiakin on varmistanut selustansa.

p.s sitä toimialaluetteloa minäkin tarkoitin, ajatukset vaan ovat yhtiöjärjestyksessä, johon valtuusto on tietysti kirjannut tärkeitä ehtoja?
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 01:32
täällä valtuutso ei kirjaile mitään ehtoja vaan jakaa rahaa sitä pyytäville
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 07:26
En minä varmasti tiedäkään mitä Yardia tulee tekemään. Kerroin vain sen mitä minulla on tiedossa ja lisäsin selkeästi etten luota kaikkeen kerrottuun.
Miten on kirjoitti 01.10.2011 - 07:34
mahdollista,että vielä 2000-luvulla on meitä joiden palkka alkaa numerolla 1? Kuitenkin asuminen ja elintarvikeet nousevat kiityvällä vauhdilla ja palkat pysyvät kuopassa!
NYT MALTIA työmarkkinaneuvotteluihin,jotta pörssiyhtiöiden johtajat saavat ensi vuonnakin ansaitsemansa palkkiomiljoonat.
Harto Forss kirjoitti 01.10.2011 - 07:42
Klo 7.26 on minun. Kuuntelin eilen radiokeskustelua, jossa Lasse Kurkilahti ja Jere Lahti keskustelivat palkkaneuvotteluista. Heidän kantansa oli jyrkkä 0-linja. Toimittajan kysyessä noudatetaanko sitä myös osinkoissa, johtajasopimuksissa jne. keskustelijoiden puheensävy muuttui kokonaan.
Pientä tilastotietoa kirjoitti 01.10.2011 - 08:07
TÄSTÄ MITEN EDULLISTA UKISSA ON ASUA. VERTAILUA 3 KAUPUNGIN KAUKOLÄMMÖN HINNASTA TILASTO 15.09.2011. €/MWh sisältää verot.

V-S LÄMPÖ omakt.93.00 rivit.75.44 suurkert.71.14
Rauman lämpö omakt.69.02 rivit.59.82 suurkert.54.39
Porin Energia omakt.82.50 rivit.68.66 suurkert.62.44
Kannattaisi kaupunginjohtoportaan miettiä mitä hölisee lehdistölle,kun tuota tietoa kuitenkin on saatavissa.
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 08:18
Nykyisin kun kunnat näitä yhtiöitä tekee, he ns. "sementoivat" myös yhtiöjärjestykseen ehtoja, joilla yhtiöiden toiminta pysyy luottamusmiesten valvonnassa. Kaupunginhallituksen on seurattava konsernin toimintaa, tarvittaessa asetettava konsernijaosto työkalukseen. Meillä ilmeisesti tuo konsernijaosto on kaupunginjohtaja. Hän on samalla myös kaupungin omistamien yhtiöiden yhtiökokousedustaja. Hänellä on valta erottaa kaupunkienemmistöisessä yhtiössä koko hallitus ja toimitusjohtaja, jos katsoo sen parhaaksi.

Tosiasiassa tuo valta on kuitenkin kaupunginhallituksella, mutta sitä käytetään kai sitten kun kaupunginjohtaja eläköityy.
Nimerkille Pientä tilastotietoa kirjoitti 01.10.2011 - 11:14
Pientä tilastotietoa kirjoitti 01.10.2011 - 08:07
TÄSTÄ MITEN EDULLISTA UKISSA ON ASUA. VERTAILUA 3 KAUPUNGIN KAUKOLÄMMÖN HINNASTA TILASTO 15.09.2011. €/MWh sisältää verot.

V-S LÄMPÖ omakt.93.00 rivit.75.44 suurkert.71.14
Rauman lämpö omakt.69.02 rivit.59.82 suurkert.54.39
Porin Energia omakt.82.50 rivit.68.66 suurkert.62.44
Kannattaisi kaupunginjohtoportaan miettiä mitä hölisee lehdistölle,kun tuota tietoa kuitenkin on saatavissa.

Olipas masentavat hintaerot.
Onko nuo kaivettu energiayhtiöitten nettisivuilta?
yhtiömies kirjoitti 01.10.2011 - 11:16
valtuustolle on tulossa joku infotilaisuus maanantaina sataman yhtiöittämisestä. onko näin harto?
Harto Forss kirjoitti 01.10.2011 - 14:44
Kyllä info tilaisuus on.
Laki on valmistumassa joka pakottaa jotain tekemään.
Kuntalain uudistustyö, koskien kunnallisia liikelaitoksia, on edelleen valmisteluvaiheessa ja uusi lakiesitys esitettäneen eduskunnalle lokakuussa 2011.
Uusi kuntalaki sisältää kohdan, jossa kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnalliset liikelaitokset tulee yhtiöittää tai löytää jokin muu hyväksyttävä muoto toiminnoille.
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 16:52
Demarit taitaa esittää myyntiä. Se on sekavaa porukkaa tämä demariporukka, kaatopaikkaa myöden kaikki pitää myydä, mutta sitten kun joku haluaisi yrittää niin sitten töppöset ketoon. Taitaa olla kateutta ugilaisia ja pieniä yrittäjiä kohtaan. Isoille ulkopaikkakuntalaisille annetaan vaikka ilmaiseksi kaupunginomaisuus eikä hevonpaskaa välitetä tulevista taksoista.
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 17:57
Mitä se tienteko Tontonmäessä maksaa? Kuinka pitkä se on? Entä pihatyöt? Lisätäänkö nämä kustannukset talojen hintaan? Onko kaupunki taannut lisää lainoja yhtiölle? Päättävätkö Koski, Wala ja Lamberg keskenään miten paljon kaupungin rahoja levitellään? Ei nämä kysymykset ole niinkään tarkotettu sinulle Forss vaan sille kulisseissa lymävälle porukalle. Sinä vastaat, toiset piilottelee ja jos Javalta kysyy se haukkuu kaikki, mutta kysymykseen ei tule vastausta.
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 18:24
Olipa hieno markkinailma
Harto Forss kirjoitti 01.10.2011 - 19:12
Todella. Tulikohan kaikkien aikojen lokakuun lämpöennätys. Noihin Tontonmäen kysymyksiin en osaa vastata, toistaiseksi. Tulivat ekan kerran tietoon lehtijutusta. Kyllä yhtiön hallitus itsenäisesti asiat päättää. Merkillistä, yhtiöllä ei ole lainkaan tuloja ja investointeja tehdään. Velkaa on rutosti ennestään joten, jos lainaa otetaan lisää niin millä vakuuksilla?
Harto Forss kirjoitti 01.10.2011 - 19:28
Muuten näihin aikoihin alkaa Tontonmäen lainan lyhennys n. 5 700€/v.
Kyllä ne kirjoitti 01.10.2011 - 20:14
pihatyöt ja tiet maksaa kiinteistön omistaja ja sitten ostaja tässä tapauksessa taitaa osa maksuhenkilöitä istua tietokoneen ääressä sekä kirota mielessään,kun narrit ovat kätensä baskaan baukaiseet.
Anonyymi kirjoitti 01.10.2011 - 20:23
Niin ei ostaja välttämättä niitä maksa. Niitä kun ei ole ja jos löytyykin, niin varmaan vasta kovien alennusten jälkeen. Silloin jäävät uusi tie, pihatyöt ja osa rakennuskustannuksistakin veronmaksajien maksettavaksi. Helppo on kiinteistöyhtiön hallituksen hommia teettää, kun maksut ei mene omasta pussista.
Dire straits  kirjoitti 02.10.2011 - 00:03
Saunan jälkeen, nyt jonkun oluen ja lonkeron jälkeen totean ettei Tontonmäen herrat voi levitellä kaupungin rahoja sen enempää mitä on jo yhtiön tilillä. Ja se on valtuusto, mika myöntää lisää lainatakuita. Mutta kaupunginjohtajalla on myös 50000 euroon saakka valtuudet myöntää erilaisia avustuksia. Näin muistelen menneitä aikoja ja kukapa oikeuksia olisi pienentänyt. Harto korjaa jos vetäsin vanhasta muistista väärin ja yläkanttiin.
Tuo oli muuten aika paha heitto että jos Javalta kysyy niin se haukkuu kaikki eikä kysymykseen saa vastausta.
Loppujen lopuksi asia on kuitenkin niin että ostaja maksaa viulut ostohinnassa mitä hyvänsä sitten siellä Tontonmäen taloilla tapahtuu. Ei oikein puytkeen mennyt ATontonmäki ja ihmetteln miksi jopa Uusanomat uutisoi Tontonmäestä samassa lehdessä kun oli taas yksi näistä asuntopulajutuista. Niitä olemmekin lukeneet tässä taas pari viikkoa.


Dire straits  kirjoitti 02.10.2011 - 00:28
Parin lisän jälkeen muistelen myös niin että hallituksellakin on tilioikeus. Mutta kuka sitä käyttää niin se ei ole yleensäkään ollut hallitus muuta kuin silloin kun on rahat loppu ja pyydetään lisää rahaa valtuustolta. Taas saa Harto korjata jos läikkyy yli,
Olli kirjoitti 02.10.2011 - 08:42
Harto Forss kirjoitti 01.10.2011 - 19:28
Muuten näihin aikoihin alkaa Tontonmäen lainan lyhennys n. 5700€/v. - Ihanko olisi niin edullinen laina? Kiinteistö Oy sai 1,6 miljoonaa euroa, kaksi vapaavuotta, sitten 8 vuodessa 16 tasaerää, kaksi per vuosi. Tasaerä on 52.000 euroa (otin mielivaltaisesti koroksi 4 prosenttia), joista ensimmäisen sanot lankeavan vielä tänä vuonna. Ensi vuonna meneekin sitten jo 104.000 euroa. Voitko tarkistaa laskelasi?
OllI kirjoitti 02.10.2011 - 08:44
Ai niin perskatti: Kaupungin osuus on 72,4 prosenttia Kiinteistö Oy Pyhäään Pientalojen lainan takaisinmaksusta.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 09:58
Kyllä yhtiö voi ottaa lainaa mikäli takuut otetaan muualta kuin kaupungilta. En nyt muista kj:n valtuuksia, mutta ei niitä enempää voi olla kuin talousarviossa on rahaa. En lähde sitä summaa nyt hakemaan, mutta ei se noin suuri voilla ottaen huomioon, että varauksesta menee rahaa moneen tarkoitukseen. Ei se välttämättä niin ole, että ostaja maksaa viulut. Ostajia ei ole ja eikä kaikkia kuluja välttämättä laiteta myyntihintaan. Ei ole lisätty tähänastisia hoitomenoja eikä investointeja.
En tarkistanut laskelmaani. Muistaakseni laina-aika on 30 vuotta eikä 10 vuotta. Korosta en kirjoittanut mitään, ainoastaan lyhennyksistä. Kyllä kaupungin omistus on 72,4%. En kirjoittanut siitäkään mitään vaan Tontonmäestä.
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 09:59
Taas jäi nimeni pois edellisestä.
Hoviasuntovälittäjä kirjoitti 02.10.2011 - 10:22
kehuu jokaisessa haastatelussa kuinka hyvin asunnot käy kaupaksi.Mitäsvarten ne samat asunnot sitten ovat jatkuvasti myynissä???Toinen vesseli kyselee laadukkaista asunnoita, mitäs niitä rakennetaan jos eiole ihmisillä ostovoimaa niitä ostaa.Kyllä asuntoja on muttakun esim -60-70luvulla rakennetuja kerrostaloja jossa täytyisi jo tehdä täyskorjaus ei kukaan järkevä ihminen niihin ekujaan uhraa koska niistä myytäessä eisaa rahojaan takasin.Tämähomma on vähän nurinkurista ja haihattelua koko kylässä
Tehdään vaikka kirjoitti 02.10.2011 - 10:31
Lokalahdella kaupunginmetsiin muutamanhehtaarin hakuuaukkoja niin saadaan Tontonmäen velkoja+korkoja makseltua näin yksinkertaista seon,kun osaa.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 10:54
Persujen jutuista ei tule kuin paha mieli. Monet ystävistäni on sanoneet etteivät he enää käy Javan blogissa. Pää tuli nyt minullekin. Jotain johdonmukaisuutta jutuissa pitäisi olla. Otsikko jutuissa halutaan taas kallis urheiluhalli kaupungille. Kova ostohinta ja sen jälkeen melkoinen lisäys käyttömenoihin. Sitten kommentissa rähjätään ettei taloutta laiteta kuntoon. Meneekö näin epäloogiset jutut joihinkin ihmisiin? Jos, niin uskoni menee ihmisten järkevyyteen.
Pöllö huutaa kirjoitti 02.10.2011 - 11:05
Eikä tämä ole ainoa halli jonka ostoa persut esittää. Niitä tulee jatkuvasti ja kaikki halleja jotka maksaa kaupunki käyttökuluja myöden. Sitten kun rakennetaan halli johon tulee työpaikkoja ja kaikki kulut maksaa yrittäjä, vastustetaan hampaat irvessä ja haukutaan kj ja hallitus tyhmästä taloudenpidosta.
Olli kirjoitti 02.10.2011 - 11:30
Tosiaan, 1,6 miljoonan euron takauslainan laina-aika on 30 vuotta. eli lyhennys noin 5.300 euroa vuodessa ilman korkoja. Voi jumalauta, että 30 vuotta, ihan koko valtuusto ei silloin vielä kasva koiranputkia.
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 12:06
Jos nyt vänkätään, niin kyllä se on n. 5700€/ vuosi, sillä 2 vuotta on lyhennyksestä vapaata.
Jyrki Yli-Perhana kirjoitti 02.10.2011 - 12:50
Kyll varmaan Lokalan kaukametsistä Tontonmäen kulut tulee. Entäs näiden Javan hallien kulut tulee? Veroja korottamalla?
Kallista on  kirjoitti 02.10.2011 - 13:14
Javalla ei ole ainakaan vielä hallia, ei teollisuus- eikä urheiluhallia. Nyt sen ureheiluhallin vuokriin taitaa mennä kaupungin rahaa noin 5000-6000 euroa kuukaudessa jotta suuri määrä nuoria voi harrastaa säälliseen aikaan.
Kannattaako tästä halliajasta maksaa näin paljon kuukaudessa niin sitä voi pohtia hallituksen urheilusiipi oikealla ja vasemmalla.
Sitä en nyt ymmärrä, mitä Harto aamupäivällä ennen kymmentä kirjoitti etteikö ostaja maksa kaikkia kuluja asuntojen hinnoissa siellä Tontonmäellä
"Ei se välttämättä niin ole, että ostaja maksaa viulut. Ostajia ei ole ja eikä kaikkia kuluja välttämättä laiteta myyntihintaan.
"
Kuka ne sitten maksaa ellei asukas. Tuskin niitä yhtiön hallituksen jäsenet omasta kukkarostaan.-

utelias kirjoitti 02.10.2011 - 13:20
olen eli kysyn mitä halleja

Pöllö huutaa kirjoitti 02.10.2011 - 11:05
Eikä tämä ole ainoa halli jonka ostoa persut esittää.

Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 13:22
Veronmaksaja maksaa Tontonmäen kulut ellei yhtiöllä ole rahaa. Kaupunki on taannut lainan ja ellei yhtiö saa muuten rahoja kokoon ne jää kaupungin maksettaviksi. Ei sinne asukkaita ole tullut ja huonommiksi mahdollisuudet menevät uusien asukkaiden saamiseksi mitä enemmän yhtiölle tulee menoja. Haluaisitko sinä maksaa talon ostaessasi edellisen vuoden lämmityskulut ym.
Olli kirjoitti 02.10.2011 - 13:42
Harto, alkaa vähän naurattaa itseänikin kun ei osaa laskea. Pää höyryten jaan 1,6 miljoonaa 56:lla (2 erää 28 vuotta) ja saan 28.571 euroa. Eikä siinä ole huoioitu korkoja. Siis 57.142 euroa vuodessa.
pulaa on kirjoitti 02.10.2011 - 14:33
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20091631-4-5654.PDF

http://uusikaupunki.fi/docs/kaupsu/tontit_esite_helmik_2011_kevyt.pdf

hakusanalla tontonmäki nuo.

sitten hartolta kysyn miksi ette ole saaneet kaupungin asioita kuntoon tällä vuosikymmenellä kun päättämässä olet ollut? nyt kun perussuomalaisia on valtuustossa taas melkein 15 vuoden tauon jälkeen niin nyt vasta on alkanut kauhistelu tosiasioista kun he puhuvat ja kirjoittavat kaupungin asioista niin kuin ne ovat. yhtään natsikorttia tai pakolaista ei ole tarvinnut edes sekoittaa tähän keskusteluun.
markkinoilla sai taas asiaan lisää vakuutta asiaan. kerro nyt oma mielipiteesi asiaan.

Lainlaskuri kirjoitti 02.10.2011 - 14:47
ainakin antaa tälläisen tuloksen 1.6 milj.

TASALYHENNYS ANUETETTI/TASAERÄ
28 v 28v
10761.90€/kk 8383.67€
eriä 336 kpl eriä 336 kpl
korko 1011000.00€ korko 1216914.31€
korko 4.5% korko 4.5%
Lainlaskuri kirjoitti 02.10.2011 - 14:48
ainakin antaa tälläisen tuloksen 1.6 milj.

TASALYHENNYS ANUETETTI/TASAERÄ
28 v 28v
10761.90€/kk 8383.67€
eriä 336 kpl eriä 336 kpl
korko 1011000.00€ korko 1216914.31€
korko 4.5% korko 4.5%
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 15:11
Valitettavasti molempien nimellään kirjoittavien herrojen laskelmat ovat tosiaan kreippaasti alakanttiin ja
Tontonmäen taloyhtiö jos jokin on enemmän kuin paljon rahavaikeuksissa.
Missä muuten näitä Tontonmäen tyhjiä taloja markkinoidaan kun netistä ei löytynyt vähällä vaivalla?

Tämä kyllä kannattaa lukea uudestaan
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 13:22
Veronmaksaja maksaa Tontonmäen kulut ellei yhtiöllä ole rahaa. Kaupunki on taannut lainan ja ellei yhtiö saa muuten rahoja kokoon ne jää kaupungin maksettaviksi. Ei sinne asukkaita ole tullut ja huonommiksi mahdollisuudet menevät uusien asukkaiden saamiseksi mitä enemmän yhtiölle tulee menoja. Haluaisitko sinä maksaa talon ostaessasi edellisen vuoden lämmityskulut ym.

http://www.lainalaskuri.fi/calc-monthlypayment.php

http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20091620-18.HTM
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 16:10
Emme ole saaneet kaupungin asioita kuntoon tällä vuosikymmenellä eikä niitä saada seuraavallakaan vuosikymmenellä. Siedettävässä kunnossa on aina välillä ollut ja varmasti tullaan saamaankiin siedettävään kuntoon. Ei kauhistelu ole nyt alkanut. Aina on puhuttu asioista niin kuin ne ovat. Välillä on ollut erimielisyyksiäkin, mutta ne on ratkaistu aiemmin ilman jatkuvaa joidenkin henkilöiden syyttelyä. Tuntuu kuin jotkut eivät tunne menneisyyttä lainkaan. Hieno viisaus on "Joka ei historiaa tunne, ei nykyisyyttä ymmärrä". Olimme mm. -90-luvun puolivälissä tosi heikoilla. Silloin teimme valtuustoseminaareissa ja valtuuston talousarvio kokouksessa pitkiä päiviä. Oltiin erimielisiäkin ja ratkottiin ne äänestämällä. Päätöskulttuuri on nyt täysin toinen. Ratkaisuja joudutaan hakemaan pienellä porukalla jatkuvan solvausryöpyn alla. Ei se mitään kyllä tästäkin selvitään.
Mitä tuohon laskelmaan tulee niin kannattaisi lukea mitä olen kirjoittanut. Siihen ei mene paljoa aikaa. Olen muutamalla sanalla kertonut miten paljon menee vuodessa rahaa Tontonmäen lainan lyhennykseen. En ole puhunut yhtään mitään koroista ja annuiteeteista. Tämän hetken korko on n. 2,5%:n tietämissä.
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 16:14
Olli, laskin jutun päässäni ja päässä oli pilkkuvirhe.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 16:16
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111095273&ext=rss

Ratkaisuja joudutaan hakemaan pienellä porukalla jatkuvan solvausryöpyn alla. Ei se mitään kyllä tästäkin selvitään.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 16:20
http://lohimies.vuodatus.net/blog/3024882/5-764-000-/
Harto Forss kirjoitti 02.10.2011 - 16:43
Tontonmäen lainan lyhennys sai yllättävän vilkkaan vastaanoton matemaatikkojen keskuudessa. Alla laina-ehdot.

Lainamäärä
1.600.000
Laina-aika
30 vuotta
Korko
Korko sidotaan 6 kuukauden euribor-viite-
korkoon lisättynä 0,700 %-yksikön
marginaalilla
10 vuoden kuluttua korko on Kuntarahoituk-
sen 6 kk viitekorko lisättynä 0,850 %-yksi-
kön marginaalilla
Takaisinmaksu/
Lyhennysohjelma
Ensimmäinen lyhennys kahden vuoden ku-
luttua lainan nostosta
Lyhennysohjelma on tämän jälkeen 2 ker-
taa vuodessa tasalyhennyksenä


Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 17:09
Ehdotan ensin seuraavan ikälaskun laskemista siellä hallituksessa.
Kerro kuinka vanha olen nyt kun vuosi sitten ikäni oli erään kokonaisluvun neliö ja ensi vuonna ikäni on erään kokonaisluvun kuutio.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 17:43
Ehken tuon laskun ratkaisevat nämä anuetetti-laskijat.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 17:50
Taatusti ei myynti olisi ongelma Ugin keskustassa. Miksi ihmeessä ne sitten rakennettiin kymmenien kilometrien päähän.

kiinteistöyhtiön toimitusjohtaja Sampo Juntti Uudenkaupungin Sanomille torstaina. Juntin mukaan myynti ei olisi ollut ongelma, jos talot sijaitsisivat lähellä kaupungin keskustaa.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 18:30
taisi tulla Tontonmäessä laskuvirhe. Onneksi olkoon veilä' kerran Varpelle, Tähtiselle ja Fosrssille, jotka näkivät eteensä
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 18:59
Sama Tontonmäen rakentanut jengi rakensi Janhuan ja nyt piirtelee kaavaa Veneveistämön tontille. Nää tumpelot pitäisi laittaa holhoukseen.
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 19:20
http://suora.vuodatus.net/blog/2727925/avaavaa-kirurgiaa-ja-muuta-laaketiedetta-kaupunginhallituksessa/

erityisesti ton jutun video on kovaa kamaa odotellessa ikälaskun vastausta
Anonyymi kirjoitti 02.10.2011 - 19:36
Naurettavaa laittaa joku lasku tänne ja sitten suuressa viisaudessa penätä vastausta ja kehua omia kirjoituksia.
Olli kirjoitti 02.10.2011 - 23:43
Hyvä niin Harto. Mulla on vanha japanilainen aurinkovoimalla ja valolla toimiva Canon-laskin. En enää luota päähäni, siis älä sinäkään. Homma ok, antaa anonynnyjen sauhuta. Muuten, vuoden myyntiaika asunnolle ei ole lainkaan pitkä. Se on sitä vain hosuleille, jotka hoitavan hevosen tai kultivaattorin myynnin puolessa minuutissa soittamalla siskonmiehelle. Oma muommonmökki on jo mädäntynyt.
26 kirjoitti 03.10.2011 - 08:09
5 toiseen potenssiin on erään kokonaisluvun neliö.
3 kolmanteen potenssiin on erään kokonaisluvun kuutio.
25+1=26
27-1=26
Eikä tarvita minkään valtakunnan laskimia.
Eikä ole ihme ellei budjeteissa pysytä.
birdie kirjoitti 03.10.2011 - 08:44
tarkoittaa varmaan että 5 ja 3 ovat ne eräät kokonaisluvut.
5*5=25
3*3*3=27
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 09:11
joo, mitä noiden asuntojen myynnin kanssa hosuu. voisi pitää vaikka asuntovarantona, kun nyt alkaa nousukausi- mukavaa kun kaupunki on ryhtynyut grynderiksi.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 10:15
26:lla on varmaan raju potenssi, mutta mitä sillä tekee talousarvion tekijä? Talousarvion seurannassa tarvitaan ainoastaan yhteenlaskua ja senkin tekevät kirjanpidonammattilaiset. Tällaiset kommentit ovat vain oman ennestäänkin ison egon nostamista.
Ongo kiire? kirjoitti 03.10.2011 - 10:22
Juu, mitäs sillä myynnillä hosuu eihän mene veronmaksajien rahaa kuin rapiat 100 000€ vuodessa. Outo on klo 9.11 kommentti. Varmaan joku demari. Samaa älykkyysluokkaa kuin tuo anuetettilaskija.
Harto Forss kirjoitti 03.10.2011 - 10:36
Tuli lauantaina ikävän kokoinen kiveniskemä tuulilasiin. 8:n tienoilla soittelin Raisioon. 10:ltä olin kotona lasi korjattuna eikä maksa mitään. Vakuutus maksaa eikä ole edes omavastuu-osuutta. Kyllä tuonne vakuutusyhtiöön niin paljon rahaa menee vuoden mittaan, että pitää jotain saadakin.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 11:22
Näyttää nuo meidän kommenttiketjun matemaatikot unohtavan peruslaskutoimituksetkin. Ja tarkennuksena että kirjanpidon ammattilaiset eivät juuri laske vaan syöttävät numeroita oikeille tilikarttojen kentille ja ohjelma laskee syötettyjen tietojen perusteella jotain.
Sinne talousarvioiden tekijöille toivoisi enemmän matematiikan ymmärtämistä.
Potensseja ja korkoja voi mennä tukimaan vaikka tänne
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korko
Ei kannata murehtia kirjoitti 03.10.2011 - 11:41
onhan vielä räpsöösäkin myymättä näitä vapaa-ajan asuntoja niin maalla,kun kelluvia mökkejä.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 12:14
Missä ihmeen räpsöössä?
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 12:45
Täällä sentään lasketaan potensseja. Java ei saa ulos edes yhteen- ja vähennyslasku laskelmaa.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 13:37
Räpsöösä on sama kuin lapskoussu.
Saakelin Tuppukylän kirjoitti 03.10.2011 - 15:26
tyhmät REPORAASI
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 15:36
Mitä kunnallista kommentissa 9:11 Oli? Tyylipuhdasta sarkasmia tai ironiaa
Harto Forss kirjoitti 03.10.2011 - 20:21
Tänne on tullut monia sanoja joita en ymmärrä. Lapskoussu on ruokaa. Naudanlihaa, perunaamuussattuna, lanttua, sipulia ja taisi olla jotain muutakin.
Valttuuston kokous oli ja meni. Kokous oli sinänsä vaisu, Valkonen teki pari esitystä joita ei kannatettu. Sitten hän teki 3 aloitetta. Viimeinen minun käsittääkseni sai valtuuston hiljaiseksi. Se oli Mauno Vannaksen säätiöstä. Totta ilmesti muuten, mutta Vannaksen ammatti oli väärin. Esitys, joka sisälsi mm. sen, että U:kin pitäisi selvittää Vannaksen omaisuuden alkuperä vaatii kyllä sulattelua.
Niin persua kirjoitti 03.10.2011 - 20:54
Aina jonkun muun pitäisi selvittää asioita näille persuille. Tietoa on saatavilla. Ilman selvittämistäkin on selvää, että kaksi silmätautiopin professoria ( Vannas ja vaimo)rikastuivat.
MOT kirjoitti 03.10.2011 - 21:24
Kaupunkihan tekee kovasti yhteistyötä tämän Mauno Vannaksen säätiön kanssa. Sen puheenjohtajana on kaupunginjohtaja ja sen yksi hallituksen jäsen on päätoimittaja.







oh hoh kirjoitti 03.10.2011 - 21:29
http://ukin.uutiset.vuodatus.net/blog/2062901/
Jalmari kirjoitti 03.10.2011 - 21:30
Eikö javalle ole muuta tekemistä? Tajuaakohan mies kuinka hänelle nauretaan kaupungilla? Eikö joku voisi siellä salissa kertoa miehelle suoraan, mitä hänestä ajatellaan. Kukaan ei kai uskalla, kun java haukkuu ja valehtelee asiat toisin päin blogissaan.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 21:47
Mitä java valehtelee minäkin haluan tietää????
vale kirjoitti 03.10.2011 - 21:55
mitäs se jaava taas on valehdellut. kertokaa nyt ihmeessä. ja mikä juttu tää vannaksen säätiö on.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 22:09
Lukekaa miehen blogia ja ottakaa väitteistä selvää! Missään javan alustuksessa ei kuulla toista osapuolta, vaan javan oma näkemys asiasta, joka harvoin on totuudenmukainen.
voisitko sitten kirjoittaa oman näkemyksen kirjoitti 03.10.2011 - 22:17
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 22:09

javan oma näkemys asiasta, joka harvoin on totuudenmukainen.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 22:34
ai onko javan nettipäiväkirja muuttunut jo tiedostusvälineeksikin. johan on sitten markkinat.
mikä asia ei sitten ole totuudenmukainen jos siitä sitten saisi jonkun otoksen.
selkes kirjoitti 03.10.2011 - 22:41
taas tuli mörneen ajatuksia pöllyyttävä aloite javalta. liekö taaskaan totuudenmukaista.
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 22:56
vasemmistolle kova paikka sivuuttaa natsiyhteydet kaupungissa
Anonyymi kirjoitti 03.10.2011 - 23:33
javan aloite on tosiasioihin perustuva. Mielenkiintoista kuinka Forss kumppaneineen siihen suhtautuu ?
TAITAA NYT kirjoitti 03.10.2011 - 23:45
olla ressupuolueen edustaja täysin tuuuuuuuliajolla täytyis etes vähän ajatella mistä niitä aloitteita oikein väsää.Räpsööhän on Porilaisten sanonta Reposaaresta.
Polo Outlet kirjoitti 12.05.2012 - 11:36
your post is good. . let me tell u one thing that Blogs have become latest and important source of quality free information
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri