Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

04.10.2011 - 08:57

U:kin valtuusto on pala palalta menettänyt arvovaltansa  taloudellisen- ja kunnallisen suunnannäyttäjän roolissa. Eilinen kokous oli pohjanoteeraus, jota alemmas ei enää hevillä päästä. Listalla ei mitään suurta erimielisyyttä ollut. Pari ainakin asianomistajille tärkeätä asiaa, mutta valmistelussa oltiin löydetty tyydyttävät ratkaisut.

8 kk:n taloudellinen tilanne oli paikka missä olisi ollut syytä keskustella ja ohjeistaa valmistelua. Katinviikset mitään järkevää ei tullut. Säästöryhmän jäsen, jota ei ole juuri kokouksissa näkynyt, haukkui työn alimpaan helvettiin. Ottamatta mitään kantaa esityksiin. Hallinnonalojen johtajat olivat hyvin valmistautuneet kokoukseen ja alustivat keskustelun. Mitään keskustelua ei syntynyt. Eräät käyttivät puheenvuoroja n. 100:n desibelin voimakkuudella haukkuen kaiken. Tämä vei pohjan järkevältä keskustelulta. Muutama sinnikäs yritys oli, mutta keskustelu ei ollut mahdollista.

Sitten aloitteet olivat jälleen oma lukunsa. Taas pitäisi alkaa selvittämään virkamiesten käyttäytymistä. Olin tunnistavani erään esimerkin. Olin ilmeisesti aikanaan mukana tämän muutama vuosi sitten tapahtuneen jutun kanssa. Silloin ainakin minulle jäi se käsitys, että se tuli selväksi. Nyt vuosien kuluttua pitäisi alkaa asiaa selvittämään uudelleen vaikka pääsyytetty ei ole enää edes U:kin kaupungilla töissä. Eikä tämä vielä. Selvittelemään pitäisi alkaa erään omaisuuden syntyvaiheita yli 100 vuoden takaa. Minulla on ollut käsitys, että meillä olisi ajankohtaisiakin ongelmia. Näillä nyt mennään.

Yleensä kokouksesta poistuu iloisesti soriseva joukko, joka aulassa vielä hetken juttelee. Nyt poistui hiljainen apea joukko nopeasti paikalta.

Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 09:30
Kyl on naurettava Javan rikosilmoitus ja vielä henkilöstä joka ei oo hommaa päättänyt vaan valtuuston enemmistö. Onkohan se Javan Hartosta tekemä rikosilmoitus myöskin Tontonmäestä? Hän vastusti juttua ja siten rikosilmoitus sopisi Jahven logiikkaan.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 09:31
Saattaapi olla ettei kaupungin tarvitse enää ottaa vastaan rahaa Vannaksen säätiöltä.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 10:04
Järkyttävää on ollut kuulla eilisen kokouksen tapahtumista. Miten äänestäjät voivat valita näin tolkuttomia henkilöitä? Omia peilikuviaanko?
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 10:34
Ei esitutkintaa Java Valkosen rikosilmoituksesta kaupunginjohtajasta:
”Positiivinen suhtautuminen
tulevaisuuteen ei ole rikos”
Uudenkaupungin Sanomat 3.10.2011 20:05:22
Valtuutettu Java Valkonen teki elokuussa tutkintapyynnön kaupunginjohtaja Kari Kosken esittämistä ”vääristä tiedoista ja katteettomista lupauksista” koskien kaupungin rakennusprojektia Pyhämaan kylässä.
- Asiassa ei ole syytä epäillä rikosta, esitutkintaa ei toimiteta, ilmoitti tutkinnanjohtaja Harri Savolainen Varsinais-Suomen poliisilaitokselta eilen kirjeitse Uuteenkaupunkiin.
Tutkinnanjohtajan mukaan Valkosen tutkintapyynnössä esiintuomat näkökohdat eivät täytä minkään rikoksen tunnusmerkistöä.
– Positiivinen suhtautuminen tulevaisuuden näkymiin ei ole rikos.Tämän tapaiset päätökset on katsottava kunnan kehittämiseksi ja sen palvelujen parantamiseksi. Hyvän kunnallispolitiikan tarkoituksena on erimuodoin tukea olemassa olevaa teollisuutta ja taata sille kehittymismahdollisuuksia alueella, todetaan perusteluissa.
Se, miten päätöksen tekijä/tekijät ovat arvioineet riskit ja sijoittaneet rakentamiseen rahaa, on ollut heidän vapaassa harkinnassaan oleva asia.
Oikeuskirjallisuudessa virkamiehen, tässä tapauksessa kaupunginjohtajan, harkintavalta jaetaan kahteen osaan: oikeusharkintaan eli sidottuun harkintaan ja tarkoituksenmukaisuusharkintaan eli vapaaseen harkintaan.
Esitutkintakynnyksen ylittyminen edellyttää, että asiassa on saatavissa myös muuta ulkopuolista selvitystä kuin tutkintapyynnön tekijän oma käsitys rikosepäilystä.
Kyseinen projekti, Tontonmäen asuntoalueen rakentaminen, on syntynyt Uudenkaupungin kaupunginhallituksessa ja valtuustossa laillisessa järjestyksessä.
Leena Huittinen
VOI VOI kirjoitti 04.10.2011 - 10:43
Tikkusilmälle huomautus.Oletko todella noin tyhmä,että täytyy se viellä tuoda julki.Toivon ,että Harto poistaisi tuollaisen ala-arvoisen kirjoituksen.
Täytyy vielä tuoda esiin tuo AXEL OXENSTIERNAN sanonta:Poikani,kunpatietäisit,miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.Sopii muuten tänne uusikaupunkilaisillekin päättäjille sama mutta eri muodossa tyhmyydellä hallitaan.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 12:06
valehteliko java taas säätiö aloitteessaan jotain?
Euripides kirjoitti 04.10.2011 - 12:13
Mielenkiintoinen tuo Valkosen tutkintapyynnön uutisoinnin sanavalikointi. Aistin melkein kappaleen U;gin strategiasta, ikään kuin kaupunginjohtaja olisi antanut ohjeet poliisin lausuntoon - tai toimittaja oli soittanut kaupunginjohtajalle.

Ei poliisi mielestäni tuollaisia sanakäänteitä kaupungin elinkeinoelämästä lausuntoonsa laita.

Forssille ystävällinen kysymys: joudut käyttämään voimavarojasi kunnan laillisten tehtävien saneeraamiseen ja säästämiseen samaan aikaan kuin kaupunginjohtaja lypsää elinkeinosuunnitelmiinsä valtuustolta lisärahaa. Eikö tuollainen turhauta?
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 12:18
En muista tehdyn päätöstä etanolitehtaan suunnittelun alkamisesta. Voin kyllä olla väärässä. Minusta tuntuu, että hanke olisi pikkuhiljaa luisunut eteenpäin Hinku-hankkeen jatkona. Ei varmastikaan mitään laitonta ole tapahtunut. Kyllä siihen käytetyt rahat ovat varmasti niitä myöntäneiden henkilöiden päätettävissä.

Näin Harto kommentoi Aluesanomissa
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 12:21
US Huittisen täsmällisyys oli taas kirjoittaa Java Valkosen rikosilmoituksesta kun kyse oli ymmärtääkseni tutkintapyynnöstä siitä että onko tapahtunut jotain rikokseen viittaavaa siinä Tontonmäen talojutussa.
iso arska kirjoitti 04.10.2011 - 12:33
Eiköst valtuusto myötänyt etanolihankkeeseen 40 000 euroa valtuustossa eilen !
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 12:51
joo, siinä on vissi ero: rikosilmoituksella ja tutkintapyynnöllä! Kaupunginjohtaja ja rehtorit tekivät Javasta tutkintapyynnön, joka ei myöskään johatnut mihinkään. Puntit ovat nyt tasan.

Ehkä Java voisi viedä vielä Tontonmäen hankkeen Työsuojelupiiriin, jossa hanketta tutkittaisiin kaupunkilaisten kiusaamisena.
ideaton kirjoitti 04.10.2011 - 13:24
Miksei Harto ylin vastuullinen virkamies puhunut suoraan kokouspykäliin liittyviä asiouta eilen kokouksessa ollenkaan vaan vastasi vain talouden toteutumisen pylässäkin että saaritonttien myynnistä tulee enemmän rahaa mitä 8 kuukauden toteumassa lukee? Ei sanallakaan siitä miten tässä talouspolitiikassa nyt kävi ja taas että budjetti ylittyy oikein reippaasti.
Harto Forss kirjoitti 04.10.2011 - 13:55
Minulla ei ole mitään oikeutta vastata kj:n puolesta. Asioita pitää kysyä suoraan häneltä. En ole Veikko Huovisen mietiskelemä välikäsi.
Ei tuo 40 tonnia turhauttanut. Se voi tulla piankin takaisin ties kuinka moninkertaisena. Ei ilmeisesti turhauttanut muitakaan valtuutettuja, Javaa lukuunottamatta. Riskejä joskus pitää ottaa. Eikä riski ollut tässä niin iso kuin koripalloseura Loimaan Biisonseilla joka laittoi viime lauantaina lottoon 1 500€.
tavallinen veronmaksaja kirjoitti 04.10.2011 - 14:15
Minne tuo 40 000 euroa meni? Kelle se siirrettiin? ja mitä sillä tehdään?

valitettvasti täytyy kääntyä taas Forssin puoleen, mutta kyllä nämä asiat tavallista ihmistä alkavat kiinnostamaan.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 14:59
Laittakaa nyt herran tähden sinne uuteen vuosibudjettiin pykälät että etanolitehtaan suunniteluraha tai jokin vastaava kohta. Mitään tietoa ei ole enää päättäjillä siitä missä mennään rahan käytön kanssa tämän etanolitehtaan pyörittämisessä. Onko jo näkyvissä että joulukuussa haetaan 40000 taas lisää selvitysrahaa kun ei tämä riitä mitä on myönnetty eilen.

näin nimimerkki mauno aluesanomissa tontonmäen jutussa. aivan täsmaälleen samaa mieltä olen maunon kanssa.
voi olla että kaupunkille menetys on isompi kuin loimaan biisoneille 1500 euroa.
Haro Forss kirjoitti 04.10.2011 - 15:01
Hanketta vetää Reijo Laine yhtiönsä nimissä. Hänen palkkioonsa ja erilaisiin selvityksiin.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 15:03
ai siihen on oikein konsultti....just-juu. No tarttehan hänen palkkansa saada
Mengele kirjoitti 04.10.2011 - 15:13
Ugissa oli aikoinaan sellainekin gynekologi kuin Mies reenkola. Samaa jengiä Vannaksen kanssa.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 15:16
Mites meistä on tullut näin pahansuopia tällä vaalikaudella? Ei muuta kuin huutia kaikille jotka yrittää hoitaa asioita.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 15:21
koko valtuusto hoitaa etanolitehtaan asioita. tehtaan joka on illuusio, mutta kaikki luulevat sen olevan todellista. Tulis ny se Soijatehdaskin. vesilaitoksen rahat ainakin on siellä jo kiinni.
Mukana kirjoitti 04.10.2011 - 15:41
Sanon vain että minua on kyllä alkanut turhauttaa koko valtuutettuna oleminen ja olisin kyllä toivonut Koskelta jotain kommenttia ensimmäisten kahdeksan kuukauden talouden toteutumisesta. Omituiseksi se jäi, koska hän tosiaan kertoi tulevista saaritonttien myyntituloista. Tässä tapauksessa tulevista asioista. Ryhmässämme meidän muutamat miehet näyttää hoitavan julkisen puhumisen ja muut ovat sitten "samoilla linjoilla" vaikka emme aina sitä olekkaan. Kun pitää olla yhtenäisenä ryhmänä. Minulla se tarkoittaa sitä, etten ole seuraavissa vaaleissa enää ehdokkaana mukana ja ymmärrän toisinaan hyvin muutamien perussuomalaisten kannanotot kaupungin asioiden hoidosta.
hyvä kannanotto kirjoitti 04.10.2011 - 15:50
klo 15:41 valtuutettu kiteytti hyvin oleellisen.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 16:20
Kyllä se totuus on klo15:41 olleessa kommentissa.
Juuri tämän taki moni nykyinen valtuutettu heittää pyyhkeen kehään.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 16:57
Ei tuollaisen valtuutetun pidä jatkaa tehtävässään, kun ei uskalla edes nimellään kirjoittaa.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 17:16
klo 16:57 kommentiin. juuri se on valtuutettujemme ongelma: OVAT ARKOJA.
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 17:23
Kuinka monta valtuutettua on kirjoittanut ylipäätään jotain nimellään tämän poikkeuksellisen valtuustokauden aikana?
Alle 10 ja osa niistäkin vain silloin kuin olivat ehdokkaana eduskuntavaaleissa.
Kyllä hiljaista on ja jälki on sen näköistä. Taloutta ei saada kuntoon vaikka kuinka yritetään.
SOPUVAALIT kirjoitti 04.10.2011 - 19:20

- taitavat olla tulossa vuoden päästä. Eli ehdokkaita on tasan yhtä paljon(= 43 kpl.) kuin on jaettavia valtuustopaikkoja .... tai ehkä ei sittenkään, kyllähän nuo " nuoret " harmaaat pantterit/puumat ( esim. Harto, Haapavuori, Hakala, Vahtera, Varpe .... ) sillä ilmeellä taas torilla tuttujaan morjenstivat, että vaalikampanjansa on alkanut ! - Eikös vaan Harto ?
Harto Forss kirjoitti 04.10.2011 - 19:24
En ole huomannut käytäytyväni jotenkin toisin. Morjenstan aina tuttujani on vaalit tai. Jos joku on jäänyt huomaamatta, niin pyydän anteeksi.
Risko Entala kirjoitti 04.10.2011 - 19:35
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/04/5-vaitetta--nainko-suomi-hyotyi-eurosta/201114106/12?ref=ise
Anonyymi kirjoitti 04.10.2011 - 20:59
Kiitos Harto! Sinussa on jämäkkyyttä mikä näyttää muilta totaalisesti puuttuvan. jatka linjallasi! Koirat haukkuu ja kusee kintuille, ei niistä kannata välittää, ne on koiria.
Olli kirjoitti 05.10.2011 - 01:06
Ei edellisessä ole mitään ihmeellistä. Hartohan hakee suosiotaan kuin peruspersu, mökää vain vähän vähemmän ja istuu kaikiin pöytiin ja muuall selvittäään. Ikävää ettei kaikkeen ehdi, eivätkä pasmat pysy kasassa.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 08:30
Ota Harto Ollista oppia. Istuu aina omassa pöydässä eikä oo pasmat sekasin. Sama katteus ja muiden haukkuminen aina päällä.
Harto Forss kirjoitti 05.10.2011 - 08:50
Yritän ottaa Ollin idolikseni ja käyttäyä hänen hienostuneen käyttäytymisensä mukaan. Vannaksesta on kovin outoja kommentteja. Mm. Olli kertoo hänen säätiönsä rakentavan suuria leveitä valtaväyliä natsien tapaan. Muistaakseni tällaista ei ole säätiön tavoitteissa. Säätiö on ainoastaan U:kin kaunistamiseen. En myöskään muista säätiön poikenneen tarkoituksestaan. Ainakin viime vuodet ovat menneet kaupunginlahden ympäristön kohentamiseen. Viimeinen oli Vakka-Suomenkadun valaistus.
Ei Vannaksen sotien välisestä poliittisesta toiminnasta ole missään museossa tutkimusta eikä sellaiset kai heidän toimialaansa kuulukkaan. Ainoa minun löytämäni lähdeteos on hänen itsensä kirjoittama "Silmä silmästä". Tämän lisäksi olen sattumanvaraisesti löytänyt hänestä kommentteja erilaisissa historiaa käsittelevissä kirjoissa. Tosin en ole vähäisimmässäkään määrin tutkinut hänen menneisyyttään. Kohtaamiset ovat olleet sattumanvaraisia.
Oliko nyt kirjoitti 05.10.2011 - 09:45
syytä keskittyä päivän kohtaisiin ongelmiin,kun kaivella menneitä.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 10:06
taitaa java nyt hakea sillä Vannaksella muutakin...
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 10:07
Onneksi tekla karsi investointeja.
Harto Forss kirjoitti 05.10.2011 - 11:04
Kyllä olisi syytä puhua nykyisistä asioista. Mitä ihmeen hyötyä on kaivella juttuja 1800-luvulta asti tai edes maailmansotien välisistä ajoista.
Jostain syystä ei keskustelua synny soten toiminnallisista muutoksista vaikka ne koskevat kaikkia kaupungilaisia ja jäävät olemaan kunnes toimintaa taas muutetaan. Pyritään jatkuvaan kehitykseen.
Olli kirjoitti 05.10.2011 - 11:22
Lue Harto huolellisemmin: Natsien käsitys kaupungista oli toisenlainen kuin muilla aikaisemmin. He rakensivat leveitä katuja ja kiinnittivät huomiota kaupunkisuunnitteluun. En ikimaailmassa ole kirjoittanut Vannaksen rakentaneen mitään. Mutta natsisympatiat olivat niin voimakkaat, että Ukia piti saada sormeilla lahjoituksilla. Minusta kaupungin ei pitäisi ollenkaan ottaa vastaan Vannaksen säätiön rahoja. Ei ainakaan ylimmän pomon johtaa säätiötä. - Hartoko Vannaksen tekemisten tutkija! Dekkari ei siihen riitä. Mikä museo nyt tutkisi Vannasta? Mutta tieteen piirissä on koko joukko tavaraa ja dokumentteja, ja jos ne julkistettaisiin, se olisi suomalaiselle lääketieteelle ikuinen piikki persuksiin. - Niikuin minä Hartolle. -
Khittämistä riittää teille kehittäjille! kirjoitti 05.10.2011 - 11:28
Tämä kehitys mitä te siellä teette niin on vaan vienyt tähän suuntaan:
Uudenkaupungin taloustilanteeseen ei ole ainakaan kuluvan vuoden ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana saatu suurta suunnanmuutosta. Terveyspalvelut, lähinnä perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito, ylittävät talousarvionsa.
Sosiaali- ja terveyskeskus ennustaa talousarvion ylittyvän neljällä miljoonalla eurolla. Lapsiperheiden palvelut ylittyvät noin 133 000 eurolla, sosiaalityö 900 000 eurolla, terveyspalvelut 750 000 eurolla ja erikoissairaanhoito yli kahdella miljoonalla eurolla.
Tässä on kooste vain sostervin osalta. Päälle tulee vielä halkeskus yli 240000 ja sipa yli 60000 eurolla.
Olli kirjoitti 05.10.2011 - 11:28
Joko minulla on oma kotivassari, tai joku muu olemisen ja tekemisen tutkija?
Olli kirjoitti 05.10.2011 - 11:31
Tiedättekö mitä on kehittäinen? Se on huonon järjestelmän korvaamista toisella huonolla järjestelmällä.
niin se mailma muuttuu kirjoitti 05.10.2011 - 11:53
Ennen kondari kertoi koska juna lähtee....nyt koska se ei lähde.
Kyllä kelpaa olla mukana hallituksessa  kirjoitti 05.10.2011 - 13:25
http://www.iltalehti.fi/talous/2011100514514207_ta.shtml
Harto Forss kirjoitti 05.10.2011 - 13:31
Kyllä olen monet kerrat sanonut ettei kellään säästöihin paneutuneella ole ollut sellaisia kuvitelmia säästöjen toteutumisestä siten, että euromääräiset summat pienenisivät. Tavoitteena on ollut koko ajan saada menojen kasvua supistettua. Meidän menomme terveydenhoidossa ovat olleet vertailukuntia suuremmat. Ne yritetään painaa keskiarvoon ilman palvelujen heikennyksiä. Me kaikki joudumme monesti elämämme aikana turvautumaan terveydenhoitoon, enkä usko kenenkään kannattavan niiden palvelujen leikkaamista.
Saisit Olli minun puolestani olla täysin rauhassa, mutta sinulta tulee jos jonkinlaista piikkejä tavantakaa vai miten sinä tulkitset tuon 1.06:n kommentin. Saat taatusti takaisin.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 13:47
aloitan taas tupakinpolton ja lopetan

http://www.ts.fi/online/ulkomaat/263566.html
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 14:01
Taisi suomen vakuudet mennä persiilleen.
Olli kirjoitti 05.10.2011 - 14:24
Kreikka sai lainaa, mutta mitä tekivätkään. Ostavat panssarivaunuja! Ehkä niitä pian tarvitaan.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 14:48
Kyllä ugin valtuuston touhu on outoa. Ilmeisesti siellä nousivat esille n. 1940 ja sitä vanhemmat tapahtumat. Sitä uudemmista tapahtumista kiinnosti vain n. 5 vuotta sitten tapahtunut keskustelu, joka noteerattiin valtuustoaloitteen tarvitsevaksi. Hallitus todennäköisesti heittää nämä täysin järjettöminä silppuriin ja taas alkaa huuto, itku ja hammastenkiristys miten niin väärin kohdellaan hienoja aloitteita vain siksi, että niiden tekijä on valkonen eikä musta. Miten tästä kierteestä päästäisiin irti?
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 17:02
Kerro sinä miten tästä kierteestä päästäisiin irti? Sinä olet jo näköjään puolesi valinnut.
Harto Forss kirjoitti 05.10.2011 - 17:04
Outoa on sekin, että jaksetaan vaahdota jostain ikivanhasta asiasta niinkuin siinä olisi jotain uutta.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 17:11
eli sinä forss hyväksyt kaupunginjohtajan toimet natsiyhteydet omaavassa säästiössä? niinkö on?
Harto Forss kirjoitti 05.10.2011 - 17:16
Minulla ei ole siihen asiaan pienintäkään sananvaltaa. Suomessa on yhdistymisvapaus. Jokainen voi toimia niissä järjestöissä joissa haluaa. Mauno Vannaksen säätiö on laillinen.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 17:47
Mites ugiin on tullut näin tietämätön sukupolvi. Suomen historiaa ei tunneta lainkaan ja ugi alkaa heidän mielestään 1.1.2009. Käyttäytymisen alkeista ei ole hajuakaan. Tutkimuspyyntöjä poliisille tehdään täysin käsittämättömästä syystä. Jossain vaiheessa haukuttiin kovasti peruskoulua, ovatkohan nämä henkilöt sen ajan tuotteita. Henkilökohtaista ylpeyttä kyllä soisi olevan sen verran, että ottaisi jotain selvää asioista. Täällä blogissa voi tietysti kätkeytyä piiloon ja ulostaa kaikki pahamieli. Valtuutetulta käsittämätöntä ymmärtämättömyyttä.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 18:20
Samaa mieltä!
Kummallisinta on, että käsittämättömien tutkintapyyntöjen teon aloitti peruskoulun rehtorit!
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 20:56
historian tunteminen ei voi olla sillä tasolla että kaikki voidaan tietää kaikkien säätiöiden perustajien historiasta. eikös olvikin ole säätiö? ja se olvi on monelle kaljaa.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 21:01
Vannaksesta on sentään ollut vuosien mittaan puhetta aikalailla.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 23:24
historia ei ole kaikille itse selvyys tai harrastus. mot ohjelmien muistelu yli 10 vuoden takaa ei kuulu ainakaan meikäläisen lähipiirin historiaan. varsin monisyinen juttu tämä onkin.
Anonyymi kirjoitti 05.10.2011 - 23:24
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111095961&ext=rss

tässä on sitä vihapuhetta
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 00:15
jo selvisi forssin jutut valkosen aloitteesta.
sopimatonta kieltä Uudenkaupungin ystävästä ja tukijasta

lukee ukin sanomissa
Olli kirjoitti 06.10.2011 - 08:05
Oletko Harto sitä mieltä ettei historialla ole merkitystä ja vaikutusta? - Tottakai Vannaksen säätiö on laillinen. Jos sinä haluat unohtaa menneet, sinulla on siihen oikeus. Mutta sinulla ei ole oikeutta yrittää vaientaa vähättelemällä (= "jaksetaan vaahdota jostakin ikivanhasta asiasta") sellaisia, joille menneillä on merkitystä. - Onhan vasemmistolaisten historiassakin asioita, joista haluataan oikein toden teolla vaieta. Samoin oikeistolaisten. Miksi ihmeessä fasismi ja kansallissosialismi sopii molempien äärilaidoille niin hyvin? Miksi kemiallinen sterilisaatio on Suomessa nostamassa päätään juuri nyt?
Valkoisen kirjoitti 06.10.2011 - 08:17
SUOMEN VALKOISET valheet jossa tekoja peiteltiin vasta nyt on tullut tietoon ne todelliset julmuudet mitä silloin tehtiin.Turhaa niitä menneitä on enää kaivella tentyä ei tekemättömäksi saa seon totuus.Jokainen meistä on sohlannut kuka enemmän kuka vähemmän ei meistä kukaan ole täydellinen.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 09:09
En taatusti ole sitä mieltä ettei historialla ole merkitystä. Olen lukemattomat kerrat kirjoittanut vanhan viisauden, "joka ei menneisyyttä tunne...". Oikein hyvä, että tästäkin asiasta keskustellaan. En vain ymmärrä valtuustoaloitetta. Olen yksityiskohtaisesti vastannut Javan blogissa aloitteen esityksiin. Ei kemiallinen sterilisaatio ole mielestäni nyt nostamassa päätään, mielestäni, päinvastoin. Viime vuosina on ilmestynyt "lukemattomia" kirjoja jotka avaavat Suomen historian valkoisia läiskiä. Innostuin Suomen lähihistorista n. 15 vuotiaana. Luin kaikki Lokalahden kirjastossa olleet ajankohtaa kuvaavat kirjat. Valikoima oli yksipuolinen. Vuodesta -18 muistan vain yhden kirjan. Se oli painettu n. -25 ja oli valkoisten kirjoittama. Nyt on siitäkin ajanjaksosta saatavissa kirjoja vaikka kuinka paljon ja kaikilta puolilta tapahtumia kuvaavia. Tosiasia on vain se ettei näitä kirjoja paljoakaan lueta ja käsitykset ovat voittajien historiaa jota vain oli tapahtumien jälkeen saatavissa. Jossain kommentissa viitattiin esim. jatkosodan rintamakarkuruuteen. Kuinkahan monella on siitä todellista tietoa ja mikä meteli siitä syntyisi, jos sitä alettaisiin tuoda esiin. Siitäkin on laaja tutkimus painettu. Pohjanmaalaisen historiantutkijan Heikki Ylikankaan teos esimerkiksi. Nämä eivät ole vähäisimmissäkään määrin U:kin valtuuston asioita. Jokainen voi yksityisesti näihin perehtyä, jos tuntee tarvetta tietää totuuden ja kyllä näistä kirjoista julkisuudessakin keskustellaan niiden ilmestyessä.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 09:25
Nysse sitten oli aamunlehdessä. Uutinen soijatehtaan rakentamisen alkamisesta. Ei varmaan mene kauaakaan, kun alkaa tulla juttuja, "Se jääkin kesken". Koko tehtaan lyhyen historian on ollut liikkeellä mitä parjaavampia huhuja, eikä ole maltettu odottaa oikeaa tietoa. Miten paljon on kj:kin saanut hankkeesta parjausta. Taatusti nämä solvaajat tulevat nyt esiin ja kertovat miten ovat koko ajan olleet hankkeen kannalla ja tietäneet sen menevän raiteilleen.
Olen muuten HARTON kirjoitti 06.10.2011 - 09:29
kanssa samaamieltä menneisyys täytyy tuntea ja tietoa löytyy mutta eisiitä nyt mitään tyhmää valtuustoaloitetta tarvitse tehdä.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 09:53
Ihanko yksimielisesti valtuustoryhmänne sinun lisäksesi Aitamurto ja Loven oli sitä mieltä mitä Ukin Sanomien pahoittelussa oli tänään luettavissa?
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 10:13
Aitamurto on ryhmämme puheenjohtaja ja hän kysyi minun mielipidettäni. Olettaisin hänen kysyneen myös Sannalta.
talusuutiset kirjoittaa kirjoitti 06.10.2011 - 10:15
Kun ajat on kovat, niin töissäkin on paha olla. Työelämän laatu on suoraan kytköksissä talouden tilanteeseen. Harva kuitenkaan uskaltaa juuri nyt avata töissä suutaan epäkohdista, jos samaan aikaan joutuu pelkäämään työpaikkansa puolesta. Katso mikä töissä mättää juuri nyt, vaikka siitä ei uskalleta puhua.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 10:55
Näyttää valtuustossakin olevan ainakin joillakin paha olla. Ei varmaan missään muualla huudeta ja käytetä niin typeriä puheenvuoroja kuin ugissa, aloitteista puhumattakaan.
Olli kirjoitti 06.10.2011 - 10:56
Onhan se selvä kuin pläkki, ettei kaupunki ole vähäisessäkään määrin Vannaksen taustojen selvittäjä. Mutta mikä Vannaksen tuntija ja maineen puolustaja Harto on? Ei hän ole sitä muutoin tehtyjen päätösten tekijänä, on ehkä saattanut alkaa poskia kuumottamaan. - Menneisyys kannattaa tuntea ja siitä muistuttaa vain siltä osin kuin siitä on omien hartioiden kohotukseksi. Juuri siksi Tontonäki-hankeen vastustajat ovat revetä liitoksistaan.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 11:04
Täällä olleiden kommenttien perusteella tunnen keskimääräistä paremmin Vannaksen historian. Jokainen kirjoittaa sillä tietomäärällä jonka omaa. Ei ainakaan tässä blogissa ole määritelty kirjoittajille mitään tiedontasoa. En kyllä voi tajuta miten joku voi tulkita minua Vannaksen maineen puolustajaksi.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 11:08
On tosiaan hieno keksintö. Kuinka pitkään mahtaa kehitystyö kestää, että saadaan autoihinkin tällainen puhdistin. On ne öljynvaihtovälit nykyisinkin jo tosipitkiä, mutta ei lopullinenkaan ratkaisu pahaa tee.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20111096051&ext=rss
Kopiotu kommentti aluesanomien säätiöartikkelista kirjoitti 06.10.2011 - 11:16
Uudenkaupungin Sanomissa oli pahoittelut liittyen Java Valkosen aloitteeseen. Haluan omalta osaltani hallituspuolueeseen kuuluvana kertoa, etten ole ollut antamassa nimeäni koko valtuustoryhmän käyttöön. Siitä kyllä keskusteltiin, että laitetaan valtuuettujen nimet näkyviin. Mutta ei mennyt läpi. Sen sijaan voimme lukea lehdestä valtuustoryhmien nimet.

- Valtuustoryhmät | Lisätty to 6.10.2011 klo 08.50
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 12:04
Olli haukkui sinua perskärpäseksi. Mitä hän sitten itte on? Kyllä sun jokaista sanaa kommentoi ja vääntelee ja kääntelee. Eikös tämmönen ole perskärpänen.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 12:43
En ole minäkään huomannu Harton käyneen ollin kimppuun. Aina vain vastanneen Ollin törkeyksiin.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 12:55
Alla olevasta osoitteesta kuvia paikasta johon soijatehdas alunperin piti rakentaa.

http://www.silport.ee/
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 14:21
Hieno homma tämän soijatehtaan aloitus. Piristää kaupungia joka puolelta. Taatusti enemmistö rakentajista tulee muualta, mutta kyllä ne osan palkastaan tänne jättävät ja jos täällä on rakennusmiehiä niin kyllä töihin päässevät. SRV:n ollessa projektiurakoitsijana niin kyllä on mahdollista täännekin saada urakoita. Ehkä tämä käntää myös paikallista keskustelukulttuuria edes hieman myönteisempään suuntaan.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 14:29
Kyllä on hyvä juttu. Ugilaisten muuttuminen vastarannankiiskisiksi näkyy blogi kirjoittelussakin. Aikasemmin on tullut kommentteja solkenaan joissa on maalattu piruja seinille, haukuttu Kari Koski ja hallitus. Nyt ei puhuta mitään. Pettymys on käsin kosketeltavaa. Toivottavasti tulee vielä vastaoinkäymisiä ettei mielenterveystoimisto ylikuormitu.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 15:14
Oli negatiivisiä tai positiivisiä uutisia , niin ajan saatossa mielenterveystoimisto ylikuormittuu, eikä koske pelkästään ukia.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 15:27
Varsinaiseen soijatehtaan rakentamiseen on vielä matkaa koska rakennuslupaa ei vielä ole. Sen käsittelyaika on jotain muuta kuin tavallisen omakotitalon. Soisi kuitenkin suunnitelmien olevan jo niin pitkällä, että voisivat alkaa perustuksien teon ennen joulua.
Euripides kirjoitti 06.10.2011 - 15:59
Kai soijatehtaan rakentamista kannatti kaikki, moni vaan PELKÄSI ettei se toteudukaan. Turha nyt on kuvitella, että joku saa tästä shokin. Taloudellinen ruiske se ilmanmuuta kaupugille on, kun yhtä sun toista tilataan ja työväki käyttää palveluita. Srv:ssä yleensä on omat tekijät, se on kansainvälinen porukka.

En suin surminkaan ymmärrä N Y T Forssia. Tällä kertaa olin valtuustoa seuraamassa enkä käsitä Valkosen kohtelua.

Täysin hyväksyttävä aloite, ja asiapohja suurinpiirtein MOT- ojelmasta. Että sitten oikein yleisönosastoon! Jos Valkonen tarvitsee kunnallisvaaleissa vaalityöntekijöitä, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 16:16
Euripides; Olen Javan blogissa jo vastannut mitä aloitteesta ajattelen. Olen numeroinut aloitteessa olleet kysymykset ja niiden perässä on ranskalaisella viivalla oma mielipiteeni. Lopussa vielä suora kopionti aloitteen esitys osasta, että jokainen voi suoraan katsoa etten kirjoita omiani.

1. Esitän valtuustolle selkeää selontekoa Mauno Vannaksen toimista ja omaisuuden alkuperästä. -Mielestäni valtuutettu Valkonen ei ole oikea henkilö esittämään tällaista valtuustolle sen paremmin kuin kukaan muukaan valtuutettu. Vannaksen toimet ja rahat eivät kuulu U:kille. Se on valtakunnallinen asia, joka on taatusti tutkittu oikeissa instansseissa.
2.Esitän äänestämällä valtuuston ottavan kantaa yhteistyöstä Vannaksen säätiön kanssa. -OK.
3. Kantaa myös säätiössä toimineiden henkilöiden kanssa. - Ei kuulu valtuustolle. Suomessa jokaisella on vapaaoikeus toimia missä tahansa laillisessa yhdistyksessä tms. Jos joku haluaa sanoa "En leiki enää sun kanssa", se on sen henkilön asia.

Kyseessä on niin suuri ja periaatteellinen asia, että esitän valtuustolle selkeää selontekoa Mauno Vannaksen toimista ja omaisuuden alkuperästä. Esitän myös, että tämän selonteon jälkeen valtuusto ottaa äänestämällä kantaa yhteistyöstä Mauno Vannakseen säätiön ja siinä toimineiden henkilöiden kanssa
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 16:21
silti mies on aitamurrolle ilmoittanut olevansa pahoittelevien listalla. siinä on sitten varmaan ryhmäkuri.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 16:24
Pieni toivonpilkahdus! Jos se soijatehdas ei saisikaan rakennuslupaa!!!!
Euripides kirjoitti 06.10.2011 - 16:25
Kiitos vastauksesta. Mutta et vastannut kysymykseeni.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 16:28
Nyt menee jälleen pahasti yli hilseen. Mitä ihmeen ristiriitaisuutta on suhtautumisessani näihin 2:en asiaan? Lukekaapa nyt nämä 2 juttua ja kommentoikaa sitten.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 16:30
Voisitko Euripides vääntää kysymyksesi rautalangasta, en kerta kaikkiaan ymmärrä mitä kysyt.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 16:30
kommenjaltari 16:21. Kyllä se lupa tulee.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 16:46
Sodan jälkeen oli Valpon päällikkönä Yrjö Leino. Epäileekö joku ettei silloin tutkittu hyvin tarkkaan kaikkien natsien ja heidän omaisuuksiensa taustat ja eiköhän Suoponkin arkistoissa ole tarkat tiedot. Miten nämä kuuluisi ugin kaupungille on käsittämätöntä ja millä valtuuksilla ugin virkamiehet alkaisi asiaa tutkia.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 17:05
En ole Euripides, mutta hän kai kysyi miksi Java piti viedä yleisöosastosankariksi ? Näin minä sen tulkitsin.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 17:24
En ymmärrä mitä pahaa on jossakin selonteossa valtuustolle? Sitähän Java aloitteessaan perää...mutta tuollaista ei monien mielestä saa kysyä. Ettekö huomaa, esimerkiksi kommentti 16:46, kuinka typerä on mielipiteesi.

miksei saa kysyä?
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 17:29
Klo 17.05. Kyseessä on mielipide. Ei sellaiseen voi vastata, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Klo 17.24. Ei kai siinä mitään pahaa ole, mutta miten se liittyy kaupungin päätöksentekoon? Siitä tietenkin voidaan äänestää otetaanko Vannaksen-säätiön lahjoitukset vastaan.
Euripides kirjoitti 06.10.2011 - 17:42
No, huomasin kommentit, koska olen vielä töissä ja niin ollen koneella, ja kunnalla on usein aikaa muutakin tehdä. En sentään sano millä kunnalla.
Kyllä minä tarkoitin sitä, miksi yhtä valtuutettua (Valkosta) piti oikein yleisönosastossa pöllyyttää?
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 17:48
Minusta se on selkeästi kirjattu yleisön osaston kirjoitukseen ja varsinkin sen ensimmäiseen lauseeseen. Suurin osa valtuutetuista tekisi asiallisesti työtään. Nyt kokoukset ovat menneet yhdeksi huutamiseksi ja naljailuksi. Jos olet ollut aiemmissakin kokouksissa, niin lienet huomannut ettei kukaan enää edes vastaa Valkosen juttuihin.

Paheksumme valtuutettu Jari Valkosen asiatonta käyttäytymistä kaupunginvaltuuston kokouksissa.

Valkosen viimeisin valtuustoaloite, jossa hän käytti herjaavaa, asiatonta ja valtuutetun arvovallalle sopimatonta kieltä Uudenkaupungin ystävästä ja tukijasta, professori Mauno Vannaksesta ja hänen nimeään kantavasta säätiöstä, oli täydellinen pohjanoteeraus.
Euripides kirjoitti 06.10.2011 - 17:56
Nyt asia on selvä! Kiitos vastauksesta. Paheksutte Valkosta yleensäkin. Nyt kun Uudenkaupungin ystävää solvattiin, mittanne tuli täyteen.
Ei tullut mieleenne, että tästä Uudenkaupungin ystävästä oli tehty jo Tv- ohjelmakin, joten Valkosen "solvaamiset" olivat jo vanhentunutta tietoa.
Minä pidän edelleen Valkosta omaperäisenä ja älykkäänä valtuutettuna, joka tuo edes vähän väriäkin niin tylsään, virkamiesvetoiseen valtuustonne.
olen toki itsekin tylsä virkamies, mutta innostun tuollaisista väriläiskistä kuin "Java" Valkonen. Toivottavasti saatte yönne nukutuksi, vaikka hän esiintyi niin ponnekkaasti.
iso-Arska kirjoitti 06.10.2011 - 18:11
itselleni on ihan sama vaikka vannaksen säätiön rahat olisivat Hitlerin kultavarannosta, mutta se kiehtoo kuinka Java Valkonen saa tuon kakjalauman sekaisin (myös Forssin) silloin hän katsoo sen aihelliseksi.
Fiksu jätkä!
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 18:28
nyt valtuustossa huudetaan ja nalajaillaan sanoo forss.
kuka siellä nyt huutaa. onkohan tämä valkonen puhunut pidempään peräti 2 kertaa koko kauden aikana, elokuussa ja maanainta. jos se on huutamista niin olkoon sitten. jotkut vastapainoksi piipittää niin ettei saa mitään selvää-
ei kaikki vassarit! kirjoitti 06.10.2011 - 18:47
Eipä ole toveri Lovenilta kysytty tuosta asiasta mitään..satuin tänään asiasta puhumaan hänen kanssaan. Eikö häntä arvosteta valtuutettuna omassa valtuustoryhmässään vai miksei hänen (OMIA) mielipiteitään kysytä?
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 19:05
siinä se sitten on sekin valtuustoryhmä eli nämä kaksi äijää. koko ryhmän nimissä tehty lausunto. no eipä ollut eka ryhmä vaan peräti kolmas.
näin toimii tämä paheksujien joukkovoima. ryhmien selän takana. saimmme tästä uuden paheksujaanonyymien joukon lisätty jollain persujen paikallisosastolla.
Harto Forss kirjoitti 06.10.2011 - 19:12
Miten olen sekaisin? Jokaisella on oikeus pitää sellaisista väriläiskistä kuin haluaa, mutta mikäli jonkun mielestä U:kin valtuuston keskustelu on ollut tällä vaalikaudella kohdillaan ja asiallista niin en ymmärrä sellaista mielipidettä. Tämä keskustelu kyllä nyt harhautuu kokonaan johonkin muuhun kuin aloitteeseen ja yleisön osasto kirjoitukseen. Ikävää, että olen ainoa täällä blogeissa joka saa kaiken paskan niskaansa. Yleensä sanotaan etteivät muut lue blogeja, mutta kyllä kävijämäärän ja tietojen perusteella täällä käydäänkin. Saisi joku muukin vastata, harvoin edes taustoja kuulen ja tiedän. Hyvin vähän ennen mielipiteen jättöä sain kuulla koko jutusta. En pakene vastuutani, olin julkaisun takana.
Arvostan Sannan mielipidettä siinä kuin muittenkin. Minulla ei ole tietoa miksi häneen ei ole otettu yhteyttä.
Herttanen aika kirjoitti 06.10.2011 - 19:18
Olis kiva tutustua näihin jokka sanoo Javaa fiksuksi. Millähän korkeudella näiden tyyppien rima on. Oliskohan oman fiksuuden tasolla.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 19:30
Eikös eräästä loikkarista sanottu, että molemmissa puolueissa taso nousi. Päteeks tämä sama, jos Kontu ja Valkonen lyövät hynttyyt yhteen?
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 19:36
Sulla on Forss selkeät ja asialliset mielipiteet. Nämä persujen tökerykset kaatavat aina sen päälle kaiken paskansa jonka nimen tietävät. Eikä niitä ole montaa. Suomen ja ugin historiakin on täysin outoa enne vuotta 2009. Silloin Java loi maan.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 20:47
Jos suoraan täytyy sanoa, niin on javan älykkuyysoasamäärä korkeampi kuyin Harton, mutta Harto on ovelampi.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 20:49
Väärin. Vaan tästä valtuustokaudesta alkaen enää ei tarvitse olla yksipuolisen tiedon varassa eli tämän historialliseen ikään ehtineen lehden varassa. Sekös hatuttaa kun saavutetut asemat horjuvat vähintään tiedonvälistyksen suhteen näissä nimensä antaneiden puolueiden keskuudessa. Toki myös kepussa mutta sen nimeä siellä ei ollut.
Raken blogia kannattaa käydä lukemassa. Siellä taas vahvistuu tämä ämmävaltuutettujen tyyli kun verhoudutaan poliittisen ryhmän taakse.
Annan arvoa täällä nimellään kirjoittaville päättäjille. Paljonkos niitä on? 3-4 ja lisäksi Olli.
Kannattaa myös muistaa ketä oli joskus kaatamassa erästä hallitusta tässä kaupungissa. Se siitä tason noususta. Elämme kupungissa aikoja kun maitamme ja omaisuuttamme on alettu jo myydä.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 20:53
Harto on muistaakseni täällä ilmoittanut äo:sa. ei ollut mitenkään alhainen. Tosin on varmasti asianomaisista henkilöistä inhottavaa tällainen keskustelu ja osoittaa meidän omamme olevan alhaisen.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 21:10
ÄÄOOT sikseen. Kivaa että vanhat äijät jaksaa painaa ajatuksia eetteriin. Voitaisiko jo vaihtaa Koiviston saari Kreetan saareen? Tee Harto Forss aloite ja annettaan vakuudeksi kalasatama ja sinne uponnut alus.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 21:14
Loppus se väärin ymmärtäminen, kun sanottas suoraan sannalta ei kysytty vain pena ja hartsi.
Sillon asia olis selvä moni nyt luuli, että myös sannalta oli kysytty.
Tällä tavalla johdetaan ihmisiä harhaan: onko se oikein???
ääni kaupungin hallinnosta kirjoitti 06.10.2011 - 21:23
Se Aitamurto tai mikä sen kommunistin nimi oli, on näköjään stalinistisen ajan selkäänpuukottaja.

Harto Forss sen sijaan edustaa 80- lukua, jolloin Ceausescu puolisoineen edusti ajankuvaa. No meilläkin on tässä kaupungissa pariskunta, mikä pitää käytännössä v
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 21:39
Jep. Ja valkosen aatteet ovat 60-70 luvulta, kuten vaatteensakin. Ovathan nuo valkosen aloitteet täysin idioottimaisia! Miksi valtuuston pitäisi alkaa tutkimaan Vannaksen rahoja? Ja kuka tutkisi? Kuka maksaisi? Ettekö te näe kuinka Vannaksen säätiön rahoilla on tehty hyvää kaupungissamme? On tullut hienoja valaistuksia ja leikkipaikkoja lapsille. Haluaaka valkonen viedä tämän lapsiltamme ja meiltä varttuneemmiltakin pois?
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 21:44
Tässä ei ole siitä nyt kysymys mitä ollaan saatu vaan siitä.....että????????????
Ziimoon Wiisentaali kirjoitti 06.10.2011 - 22:04
Valtuusto ei kai sentään tutki mitään.
Hallitus joko esittää tai ei esitä aloitteen viemistä eteenpäin.
Siihen saa vastauksen jos hallitus suuressa yksimielisyydessään haluaa vaikka kopioimalla Haapalan tekstejä jos häneltä saa luvan.
Sen jälkeen valtuusto saa tehdä vastaukselle mitä parhaaksi näkee. Tämän päivän yhteinäisen ukirintaman ryhmäesiintyminen varmaan toteaa että sou vat.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 22:09
Miksi hallituksen pitäisi kopioida Haapalan tekstejä? Miksi hallituksen pitäisi tutkia Vannaksen rahoja? Tai itseasiassa pitäisi tutkia Vannasta? Miksi?
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 22:24
Ukille on vaikeaa tutkia yhtään mitään. Ottakaa nyt ed jakamaan vastuuta.
Teillähän menee nyt hyvin, soijatehtaita nousee ja autotehdaskmin työllistää.
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 22:25
.. piti sanoa, että ottakaa nyt edes pakolaisia
Olli kirjoitti 06.10.2011 - 22:57
Hallitus ei käytä tekstejäni, ne eivät ole minkään poliittisen puljun einestä. Mutta jos hallitus ottaa historia-konsultin, hän voi käyttää niitä ja esittää lähdekritiikkiä normaaliin tapaan. - Jos nyt on niin, etteivät valtuustoryhmät ole kokonaisuudessaan US:n kirjotuksen takana, on tapahtunut poliittisten satraappien välistäveto, joka on vertaansa vailla, ja josta tullaan kirjoittamaan paljon. - Pakko sanoa kuten Pelle Miljoona: lanka palaa!
Anonyymi kirjoitti 06.10.2011 - 23:04
Hahah! Hallitus VARMASTI palkkaa konsultin tätä tutkimaan. Ja toki konsultti käyttää mestari Haapalan lähteitä. Samat tiedot ja enemmänkin löytyy kyllä muullakin tavalla.

Kuka on sanonut, että valtuustoryhmät ovat vetäneet välistä? Kuka on javaa kannattanut? Nimiä esiin!

Ja kuka siitä "kirjoittaa paljon"? Sinäkö?

Käsittämätöntä, että tällaisesta asiasta edes keskustellaan valtuustossa. Mutta olemmehan Uudessakaupungissa: Kateellisten ja omaa etua ajavien pääkaupungissa!
Olli on täysin oikeassa  kirjoitti 06.10.2011 - 23:13
jos nyt on niin, etteivät valtuustoryhmät ole kokonaisuudessaan US:n kirjotuksen takana, on tapahtunut poliittisten satraappien välistäveto, joka on vertaansa vailla, ja josta tullaan kirjoittamaan paljon.
Iso- Arska kirjoitti 07.10.2011 - 07:17
juttelin tuosta valtuustoryhmien yleisönosastokirjoituksesta toispaikkakuntalaisten kanssa.yleinen arvio oli: Raukkamainen teko! Eikä yksin siitä syystä, että julkaistiin sellaistenkin valtuutettujen nimissä, jotka eivät ole asiaa mitenkään siunanneet.
eniten jäi ihmetyttämään, että Harto Forss lähtee tällaiseen pelleilyyn ja sakinhivutukseen.

Harto Forss kirjoitti 07.10.2011 - 08:13
Mitä toispaikkakuntalaiset tietävät meidän valtuuston kokousten tunnelmasta ja olenko niin tunnettu, että muuallakin minua ihmetellään.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 08:25
no ei sinua muualla ihmetellä. Minä vaan ihmettelen, koska arvostan sinua.Eikä valtuuston tunnelma nyt niin kummallinen ollut. Ei ainakaan yleisönosastokirjoituksen arvoinen. Valtuustossa on puheenjohtajisto sellaisia tilanteita varten, jos on tarvetta.
Teitte nyt politiikkaa puolueidenne nimissä, koska pelkäätte "persujen" kasvattavan kannatustaan. Keskustapuolue ei tällaiseen pelleilyyn lähtenyt, mitä kyllä hiukan ihmettelen, vanhoillisia pappoja sielläkin riittää. Mutta siitä kyllä Keskustapuoluelaisille pisteet.
iso-Arska kirjoitti 07.10.2011 - 08:27
No, jäi nimi pois, mutta mitäpä väliä sillä on koska sekään ei ole nimeni
Harto Forss kirjoitti 07.10.2011 - 08:40
Ei kai yksin tämä kokous, mutta kyllä valtuustossa pitää päästä oikeaan keskusteluun oikeista asioista. Niin kuin tuossa otsikko kirjoituksessa jo kirjoitin niin kyllä nyt apeissa tunnelmissa kotiin lähdettiin. Listalla olisi ollut tärkeäkin asia. Kerrottiin säästöistä. Niihin olisi ollut mukava kuulla kannanottoja ja ideoiden kehittelyä. Katinkontit sitä samaa itsestään selvää solvausta ja huutoa. Ei ole ihme, että iso osa valtuutetuista on saanut tarpeeksensa eikä lähde enää mukaan. Kyllä olen itsekkin viime päivät ollut alamaissa. Menossa on monia erittäin tärkeitä asioita ja olisi nyt tärkeää ottaa kantaa asioihin ja meidän valtuutettujen kuulla ihmisten mielipiteitä.
Mikäli tietäisit Kepun allekirjoittamatta jättämisen taustat, niin antaisitkohan pisteitä. Kepu on pelinpoliitiikkaa harrastava eikä siitä miksikään muutu.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 10:31
Harto nyt ajaa kepuakin muotiin.Harto on aina toittanut demokratiasta tässä se ei kyllä toteutunut aina löytyy joku keksitty syy miksi tehtiin näin, muut jotkut valtuutetut aivät hyväksy sanelupolitiikkaa sekös hartoo risoo.
Harto Forss kirjoitti 07.10.2011 - 10:38
Aivan oikein sanomattomasti risoo.
tavallinen kaupunkilainen kirjoitti 07.10.2011 - 11:59
Jos ei valtuusto olisi "ämmiä" täynnä, joku tulisi kaapista ulos ja sanoisi ettei ole ainakaan hyväksynyt Valkosen viemistä U:gin sanomien näyteikkunaan.

Kun siellä nyt oli tietyt valtuustoryhmät edustettuna, se koskee jokaista valtuutettua niissä ryhmissä.

Mitä pelkäätte? Jonkun kostoako? Esiin vaan, vaalitkin ovat vuoden päästä
professor kirjoitti 07.10.2011 - 12:26
"Voi voitettuja"
Muistaakseni kaksi vuotta sitten iso joukko rehtoreita allekirjoitti omalla nimellään vaihtoehtoisen säästösuunnitelman koulupuolelle. Sitä en tiedä, olisiko se toiminut, mutta kuuluivat saaneen sen jälkeen kaupungin johdolta huomautuksen hallituksen vastaisesta toiminnasta ja vainot on jatkuneet kai sen jälkeenkin.
Nyt ilmeisesti politiikot eivät halua joutua vainojen kohteeksi, koska aina on helpompi pysyä massojen selän takana.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 12:27
Veikkaisin sitä listaa ukinsanomat ei julkaisisi, ketkä puolueesta ei ole kannaoton takana.
Ongo kirjoitti 07.10.2011 - 12:39
Kyllä on selkärangattomia politiikkoja, jos haluavat pysyä selkientakana. Entäs ellei niitä ole?
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 12:44
Eikös sentään 1 tuulitunneli blondi ole.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 12:55
Loytyy kokoomuksesta, demareista ja vasemmistoliitosta.
http://www.aluesanomat.fi/uutiset.php?id=1584
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 13:37
Niin kauan ei löydy, kun kirjoitetaan vain nimettömänä mistä ei tiedä vaikka olis Javan ittensä kirjoittama. Se kyllä uskotaan, että 1 blondi löytyy, mutta löytyykö muita?
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 13:50
Jo on persujen ugilainen pää-äänenkannattaja Aluesanomat taas töpinöissään. Ei enää muuta kuin Java Valkosta. Ikävää ettei ilmaisjakelu lehteä voi peruuttaa. Siellä mainostavissa liikkeissä voi lopettaa asioimisen.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 14:00
Ei ole tuota persupostia tullut keskustan alueelle puoleen vuoteen. Onneksi.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 14:27
Sellainen ihminen jota ei kiinosta lukea kuin ukinsanomat tai demarilehteä ei totuus kiinosta.
Minä luen kaikkia poliittisia lehtiä.
Minua on aina kiinostanut asioista kokonaistotuus.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 14:41
klo 13:50 kommentaattori on aika provokaattori. Naurettavaa juttua! Tulee varmaan Mörnestä tai erään säätiön johtokunnasata. Olitko kuuntelemassa valtuuston kokousta, josta Valkosen häväistyskirjoitus kumpusi? Minä olin enkä kokenut siinä mitään erityistä. olen käynyt pitkin lääniä aika monen kunnanvaltuuston kokouksessa. Siksi koen, että joku lehti saa myös hiukan Valkosen näkökulmastakin asiaa pöyhiä, itseasiassa artikkelissa siteerattiin sosiaalista mediaa, etupäässä.Kun puheet menevät (klo 13:50) lehden mainostajienkin halveeraamiseks, on vain yksi taho tai yksi mies tässä kaupungissa, joka on tasan noin raukkamainen. myönnettävä on, että äärimmäisen ovela myös.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 14:49
Voisit hiukan kertoa nimeäsikin. Alkaa tuntua, että toi persu jengi on aika pieni joka noita kommentteja suoltaa ja yrittää uskotella takana olevan jotain yleistä mielipidettä. Valtuutetuilla on mitta täynnä.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 14:56
En ole persu- jengiä, sanoisin kyllä jos olisin. Sitäpaitsi kaikkein inhottavimmat kommentit täällä kirjoitetaan nimettöminä. Esimerkkinä tuo 13:50. Yhtä hyvin voisi haukkua U:gin sanomia, joka on varsinainen pää-äänenkannattaja tietyille piireille.
Sen allekirjoitan toki, että kahden käden sormissa varmaan on laskettavissa näiden blogien kommentoijat.
Lukijoita on todella paljon!
varmuuden vuoksi totean senkin, että en ole Aluesanomien edustaja, mutta mielihyvällä luen sen taitavan, jo seniori-ikäisen toimittajan analyysejä.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 15:35
Lehti juttuihin uskotaan yleensä hyvin vakaasti, mutta Aluesanomat tekee uutisen jopa blogien kommenteista. Siihen on enää vaikeaa suhtautua uskottavasti. Vielä uutinen tehdään muotoon kuin se olisi totuus niin ei enää nauratakkaan, kun siihen uskoviakin on. Lukevat Aluesanomia kuin muitakin uskottavia lehtiä.
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 16:07
Ei tuo ole ainutlaatuinen ilmiö, että tehdään sähköinen uutinen yleisestä mielipiteestä. Jopa sosiaalisesta mediasta.

Mikä totuus tuossa Valkosen jutussa on? Moni on sanonut ettei valtuuston kokous mitenkään poikkeava ollut. Kai siellä puheoikeus sentään vielä on ? toisin sanoen: jos Aluesanomat uutisoi tätä ilmiötä, se on lehden näkemys! Vai onko oikea totuus niiden puolella, jotka kantoivat tuon yleisönosastokirjoituksen Uudenkaupungin sanomiin?
Kuka valtuutettu on seuraavaksi vuorossa? Joko se on päätetty?
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 16:09
Valtuutetuilla on mitta täynnä. Kenellä niistä ja mistä asiasta?
Tälle Ukin sanomillehan valtuusto myönsi lisämäärärahaa jotta saadaan toril-kamppanjat maksuun. Siinä on tämä pyhä allianssi. Kaupunki markkinoi lehdessä tul-toril mainoksia ja valtuustoryhmät antaa rahaa laskujen maksuun.
Vai aluesanomissako niitä toritapauksia mainostettiin?
On ne varmaan ylpeitä nyt kun pääsivät pahoittelemaan oikein porukalla. Olisi siellä lehdessä voinut olla se aloitekin kaikkien luettavissa jota nyt niin helvetin yksimielisesti pahoteltiin. Mistä muusta asiasta valtuusto on noin yksimielinen? Ei mistään muusta muistaakseni ole ollut ja siksi en surmin suinkaan usko että kaikkien lehdessä olleiden ryhmien valtuutetut olivat asian takana.
Kun lehti jättää jotain pois ja taas lyttää jonkun toisen oikein porukalla ilman selvää todistetta niin johan kansalle jää omituinen maku asiata. Ei mene läpi. Asia jää elämään. Ehkä Ukin sanomien tarkoitus onkin nostattaa persujen kannatusta. Hyvin se ainakin onnistui eduskuntavaaleissa. Vaalien jälkeen muuten loppui vittuilu persuista tekstaripalstalla. Kui?
Anonyymi kirjoitti 07.10.2011 - 16:11
Tulee sentään jotain positiivistäkin tälle päivälle.
Demarien kannatus laskenut lähes prosenttiyksikön.
Harto Forss kirjoitti 07.10.2011 - 16:18
Se on totta, että viime valtuusto oli harvinaisen yksimielinen. Ainoastaan 2 muutosesitystä tehtiin, Java eikä kukaan kannattanut niitä. Ei edes oma ryhmä. 3 aloitetta tehtiin, Java. Niistä 1:ssä oli Raken allekirjoitus. Muissa ainoastaan Javan allekirjoitus. Ei Vannas-aloitteessakaan ollut muita allekirjoittajia.
Hirvittävän sateinen syksy. Nytkin sataa yhtenä pötkönä. Ei sentään satanut koko päivää. Uskoakseni sain polttopuita riittävästi kerättyä. En kyllä osaa arvioida ennen kuin ne on pilkottuna.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri