Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

31.10.2011 - 17:43

Hallituksen kokous käynnistyikin rivakasti. Ei ollut puheenvuoroja alkubyrokratiasta eikä ihan ekoista asioistakaan. Asemakaavan muuttaminen Kalannissa ei ollut merkittävä. Hiun asemakaava on kaupungin kehitykselle hyvinkin tärkeä, mutta hyvin valmisteltu ei paljoa pulinoita aiheuttanut. Asema- ja rakennussuunnittelijasta keskusteltiin, mutta muutosta ei tullut. Annettiin sosiaalitoimelle luvat täyttää virka ja toimi.

Talous- ja henkilöstöpalveluiden ulkoistaminen herätti porukan. Esitys oli, että tehdään selvitys näiden palvelujen ulkoistamisesta. Esitin ettei selvitystä tehdä, Eija Maikola kannatti. Äänesttiin ja numeroin 7-4 selvitys tehdään. Minun ja Maikolan taakse tulivat Nevavuori ja Vahtera. Selvitys valmistuu viimeistään helmikuussa ja sitten päätetään ulkoistetaanko.

Tontonmäestä saatiin selvitys ja keskustelun jälkeen pj. ilmoitti, että taloyhtiön hallitus tulee huomioimaan keskustelun omistajaohjauksena. Yardia ei ole hyväksytty etanolitehtaan perustajaksi. Kj. toi asian päätettäväksi uuden yhtiön perustamisen kiireellisenä. Valtiontuki hankkeelle on päätösvaiheessa ja mikäli tukea on edes mahdollista saada pitää yhtiö perustaa. Aaltonen vastusti asian ottamista esille. Perustettavan yhtiön nimeksi tulee Ukibio ja U:kille tulee 24% osakepääomasta jonka suuruus on 4000€.

Muut osakkaat ovat hankkeen konsultti Reijo Laine, monille tuttu Asko Puikkonen ja kolmas oli ainakin minulle täysin vieras Pulkkinen. Hän on ollut Raision Tehtailla jonkinasteinen johtaja.

Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 18:15
Edllyttääkö valtion tuki mahdollisesti sitä, että Uki on mukana osakeyhtiössä? Tässä vahva vedätyksen maku, kaupunki lähtee bisneksen tielle.
Aaltonen teki ihan oikein, kun vastusti.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 18:16
Toivottavasti joku selittää tämän hankkeen Suomen kielellä.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2011 - 18:19
Ei valtio edellytä, mutta U:ki on hankkeen käynnistäjä ja vetäjä. Ei tähän hätään muuta mahdollisuutta ollut. Hankkeen kuoppaaminen nyt ja kaikkien sijoitettujen rahojen hukkaanheittäminen vajaan tonnin takia on jonkun mielestä perusteltua, jonkun ei.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 19:03
mahtaako tuo tonni riittää, Forss. Kun kaupunki ryhtyy bisnekseen, siitä riskit vaan kasvavat. jos tuollainen hanke olisi järjkevä, siihen ei kaupunkia mukaan tarvittaisi - ei edes haluttaisi, muuta kuin takuumieheksi.
En käsitä kirjoitti 31.10.2011 - 19:14
Mitä hankeeseen on sijoitettu? Mikä Uusikaupunki on hankkeen käynnistäjä ja vetäjä? Onko sellaisesta Uudenkaupungin päätös jossain?
Koska tavallinen kuntalainen, vaikkapa tämän blogin lukija saisi tällaisesta tietää?
Oletko sinä Forss (Kh:n jäsen) tämän etanoli hankkeen vetäjä ja käynnistäjä? Onko sellaisesta joku päätöspöytäkirja?

Kun sellaisen joku poliitikko voi esittää, olen julkisesti "Mooseksen keppi". Tusdkin on edes omistajaohjauskeskutelua käyty. Mutta niin kuin sanottu: uskon kun näen sellaisen päätöksen.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2011 - 19:15
Ei taatusti riitä eikä vielä päätettykkään lähdetäänkö bisnekseen. Nyt oli kysymys valtiontuen hakemisesta ja sen vajaan tonnin takia olisi heitetty tähän astinen investointi hukkaan. Aiemmin kaupunki oli mukana Yardian kautta. En nyt muista kaupungin osuutta Yardiassa, mutta lähellä 100%:ia se on. Nyt kaupungin osuus putosi 24%:n.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 19:17
No vastasitkin tässä välissä. Yardian kautta, no se selittääkin kaiken. Yardia on yritys, eikä kaupunki.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2011 - 19:18
En ole käynnistäjä enkä vetäjä. En tiedä mitä tähän hankkeeseen on yhteensä mennyt. Selvittää tietty voidaan.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 19:23
En usko, että kannattaa Telakkakiinteistöjen (yardia) asioita ryhtyä yrittämäänkään selvittää. Ne taitaa olla liikesalaisuuden takana. Mutta tuo uusi yhtiö, jossa ollaan 24 prossalla mukana on kuin Pandoran lipas. Se täysin yksityinen yhtiö sen jälkeen ja hakee rahaa ja paljon. JA OTTAA TODENNÄKÖISESTI KOVIA RISKEJÄ. Minusta kaupungin ei pidä sellaiseen lähteä.
Kiitos selvityksestä tähän saakka. Taas kerran blogi osoittautui hyväksi informaatiokanavaksi tavalliselle kuntalaiselle.
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 19:26
Eiköst tänään olekkaan valtuuston kokous?
Anonyymi kirjoitti 31.10.2011 - 19:26
Taas varmistui, että demarit on entinen työväenpuolue ja ei enää kunnantyöntekijöidenkään asioidenajaja. Kokoomuksen kanssa vaan pelataan ja ulkoistetaan työt.
harmaa emiiri kirjoitti 31.10.2011 - 20:09
Entisen Telakkakiinteitöt Oy:n, nykyisen Yardian kautta on pääomistajan eli kaupungin rahaa hakattu biopolttoainetaimikälie tehdashankkeen suunitteluun ja haihatteluun summa josta ei varmasti veronmaksajille kuin luottamushenkilöillekään lopullista selvyyttä koskaan saada. Tämän summan perään Forss nyt haikailee kun takuulla suuremmat summat muuttuvat hyvää vauhtia sammaleiksi Pyhämaassa. Kyllä kai tässäkin olisi järkevintä antaa näiden alustuksesa mainittujen herrojen perustaa yhtiöt keskenään ja alkaa oikeasti perehtyä siihen miten kuntalaisille kyetään tuottamaan kustannustehokkaasti edes peruspalvelut. Näiden yhtiöiden ja niiden keskinäisten puljaamisten kanssa ollaan menty niin pitkälle että alkaa epäilyttää tietävätkö herrat Koski ja Junttikaan joka päivä ja hetki millä palleilla ja kenen elimillä istuvat.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2011 - 20:30
En ole haikaillut minkään Yardian haihattelu summien perään vaan vastannut kysymyksiin.
Harto Forss kirjoitti 31.10.2011 - 20:36
Ei ollut tänään valtuuston kokousta. Oli koko iltapäivän talousarvioseminaari. Ensi maanantaina on kokous.
Voihan samalla kirjoitti 31.10.2011 - 21:07
ulkoistaa hallinnonkin seon sellainen laitos joka tulee veronmaksajille kalliiksi ja tulot eivät peitä menoja.
Ulkoistajat kirjoitti 31.10.2011 - 21:38
Tämä "ulkoistus" tarkoittaa nyt sitä, että tehdään selvitys yhtiön kanssa, jonka osaomistaja Ukin kaupunki jo on pienellä panoksellaan.
Yhtiön omistavat kunnat ja kuntayhteisöt. Jos joskus valtuston päätös tästä siirrosta (jota en osaa pitää ulkoistuksena) tehdään, niin työntekijät siirtyvät tähän yhtiöön (Kunnan Taitoa Oy) ns. vanhoina työntekijöinä. Lisäksi sellainenkin asia on hyvä tietää eikä ensimäiseksi puhua ulkoistamisesta, että ko. yrityksen tarkoitus ei ole tuottaa voittoa! Vaan kilpailukykyisiä palveluita omistajilleen. Sekä toimia isona neuvotteluosapuolena mm. palkka- ja taloushallinnon tietojärjestelmien uusiohankinnoissa. Nämä massiiviset järjestelmät ovat tässä maassa pääasiassa kahden suuren toimittajan peukalon alla ja kuntien välillä on mitä kuntakutoisimpia malleja niistä.

Että tällainen ulkoistus tällä kertaa!
Jostain syystä Harto ei kerro kaikkia taustoja. Vaalit lähenee näemmä.
Ks.
http://www.aluesanomat.fi/uutiset.php?id=1654
khpsj
Silloin on kirjoitti 31.10.2011 - 22:13
ulkoitaminen onnistunut täysin,kun ulkoitaa samalla itsensä.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 04:34
En kerro hallitus jutuissani juurikaan taustoja. Yhtiön omistus on työntekijän kannalta yhdentekevää. Samoin voiton tuottaminen. Tappiota ei voi kauaa tehdä, muutoin tulee bankrotti. Lähes aina ulkoistettaessa siirrytään vanhoina työntekijöinä. Nyt on jo olemassa monia yhteishankinta elimiä ja U:ki ei tarvitse lähivuosina uusia järjestelmiä. Tulevaisuuden ennustaminen ei ole yksioikoista.
Ellei tunne työelämää ei kannattaisi noin kovin hyökätä. Vaalit näemmä lähenee.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 08:14
Aaltosessa yhdistyvät iso ego ja vähäjärkisyys. Ne tekevät kantajastaan naurettavan.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 08:30
Nopeasti Aaltoselta ainakin on hävinnyt ajattelu. Taloushallinnon osaltakin hänen mielipiteensä ovat vain kaupunginjohdon syöttämiä ajatuksia. Mikäli miettisi edes hivenen ulkoistamisen taloudellista järkevyyttä huomaisi miten heikoilla pohjilla ollaan. Kunnan Taitoa OY:n agentti ei edes väittänyt ulkoistamisesta tulevan säästöä. Sen huomaa jo siitä ettei talouspuolen johtoa ulkoisteta. Tämä tarkoittaa sitä, että tulee kaksinkertainen hallinto. Kaupungin oma ja Kunnan Taitoa OY:n hallinto. Mikäli lainkaan huomasit agentin esittelystä niin yhtiön hallinto oli jo yhtiön kokoon verrattuna valtava ja tästä sitten tulee U:kinkin maksettavaksi melkoinen siivu huolimatta siitä tuleeko tänne toimisto tai ei. On niin sanomattoman hauskaa olla kaupunginjohdon apulainen.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 08:52
Mauno Vannaksen seuraajia.

http://www.hs.fi/politiikka/Perussuomalaisten+eduskunta-avustaja+haki+uusnatsien+j%C3%A4seneksi/a1305548402554
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 09:00
Mitä selvitys Pyhämaan Pientaloista sisälsi?
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 09:24
Eikös tässä Forss vasta tehdä selvitystä siitä ulkoistamisesta. Itse syösksyit suin päin taas johonkin Yardian bisneksiin lainkaan tietämättä mihin se johtaa. Sentään saitte asialle virallisen pykälän. Sinä uutisoit, että Aaltonen vastusti asian esille tuloa.
Kiva olla kaupunginjohtajan apulainen. Mikä sinua oikein vaivaa? Puhut siihen malliin täällä toisesta ihmisestä, että se jo - ellei kunnianloukkausta, niin KH:n asioiden "laulamista" maailmalle. Ei käsittääkseni ole lainkaan kunnan tehtävä olla mukana missään tehdashankkeissa. Jos se viisas hanke olisi, sitä puuhasteli joku muu taho.
Minä tiedän muuten paljon kunnallisia yhtiöitä, jotka toimivat tekemättä voittoa, ei se mikään vararikon syy ole.
Tuo kommentti(si) 08:14 on jo kaiken huippu. Viittaa Mörneenkin, mutta en enää ihmettelisi vaikka se olisi sinun. Tiedän Aaltosen, ei hän sitä varmaan poistamaan pyydä, koska se antaa blogistasi oikean kuvan. Valkosta mielellään pidetään räävittömänä, mutta olen tullut toisiin ajatuksiin.
Mutta ei miljoona kärpästä voi olla vääräsää - paska haisee ja pahasti.
Täytyy vain sanoa kirjoitti 01.11.2011 - 09:37
mielipiteensä on silloin johtamistaito pahasti hukassa jos aina täytyy hakea APUA konsulteilta tai joltakin Kunnan Taito OY:TÄ. Näin maksajan mielipiteenä kannattaisi jo ajatella pistää johtajat kierrätykseen ja kauas.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 09:44
minä olen sitä mieltä että valtuusto päättää tämänkin asian, jos nyt selvitys edes johtaa johonkin. Sitä paitsi: yhtiöittämiesn suuntaan mennään pikkuhiljaa jo EU- ohjeiden mukaan vähän joka asisassa. Mutta ei yhtiöittäminen sitä tarkoita, että kunta ryhtyy liike-elämään. Ja kannattaisi tuo Aaltosenkin selostus lukea tarkemmin, täällä on niin viisaita kuntatyöntekijöiden "puolustajia" että tuntuu jo hieman jääviltä.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 09:48
Kolmannen arkkitehdin sijaan olisi voinut palkata hallintojohtajan.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 10:06
Selvitäpäs Harto (kaupungin johdon ja hallinnon juokupoika sinäkin varmaan sitten olet jos meikäläiselle sellaistakin nimeä jo sovittelet) myös se, miksi tämä selvitys päätettiin tehdä juuri nyt? Mitään ei ole ulkoistettu eikä ulkoisteta ilman valtuuston päätöstä. Sen sijaan yhtiöittäminen alkaa odottaa ihan muualla - siellä, missä hankittu omaisuus on osin tyhjäkäynnillä.
Odotetaan nyt pöytäkirjaa ja verrataan sitä Harton kommentteihin. Sitten nähdään.
Kello 8.14 kirjoitetun kommentin kirjoittajan korkokenkien korot näkyvät kyllä verhon takana. Olihan se tarkkaan harkittu luonneanalyysi, joltain jääkaapin jakajalta, joka pureutui tässä blogissa juuri nyt esilläoleviin asioihin syväluotaavasti ja harkitusti. Lisäksi hän uusia näkökulmia asioiden käsittelyyn. Näin "kaupungin johdon ja hallinnon juokupoikana" saa näitä hyviä arvioita. Tosin tämä arvio ei tainnut pureutua tekemisiin ja tekemättäjättämisiin. Pitäisikö tuosta kommentoijasta tehdä työpaikkakiusaamisilmoitus?

khpsj
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 12:29
Arvelet että räävittömän kommentin heittäjällä on korkokengät. Eikös hän ole myös jäävi todistaja miehensä kiusaamisessa.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 12:42
Ilman muuta ulkoistaminen tehdään valtuuston päätöksellä. Kokemus vaan osoittaa, että kerran alkuun päästettyä hommaa ei enää katkaista. Kuten kaatopaikanmyyntihanke osoittaa. Valtuusto olisi ilmeisesti haudannut hankkeen, mutta kokoukseen tuotiin esitys jonka vakuutettiin vain tarkoittavan vaihtoehtojen tutkimista. Nyt jatkuvasti toistetaan valtuuston päättäneen kaatopaikan myynnistä. Näin olet sinäkin toistuvasti sanonut vaikka joka kerta olen korjannut valtuuston päätöksen oikeaksi. Tehtiin selvityspäätös nyt tai olisi tehty joskus toiste ei ole merkitystä. Ei ole järkevää taloutta ulkoistaa. Syytit, Aaltonen minua etten kertonut taustoja. Minulla ei ole mitään tarvetta toistaa niitä perusteita joita esittelyssä kerrottiin niin kuin sinä teet vaan pyrin itsenäiseen ajatteluun.
Klo 9.24 luepas niitä kommentteja mitä minusta kirjoitaan. Niiden räävittömyydellä ei ole mitään väliä kunhan ei Aaltosesta totuutta kirjoiteta.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 12:53
Tontonmäen selvitys ei tietenkään kovin paljoa uutta tuonut. Olisin odottanut kaupungin myöntämän lainan käyttöä lainan lyhennyksiin ja korkoihin. Mielestäni yhtiön hallituksen pitäisi tosissaan harkita käytetäänkö laina esim. rannan kunnostukseen. Parempi olisi maksaa vuoden vaihteessa lankeavat korot ja lainanlyhennys. Muutenhan talousjohtaja joutuu taas myöntämään uutta lainaa kaupungin rahoista. Nyt pitää pyrkiä tappioiden minimoimiseen eikä niiden kasvattamiseen.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 13:18
Nyt menitkin Forss populismissasi liian pitkälle. Siunasit juuri tuon vihakommentin 08:14 Aaltosesta. Nolointa on että et edes ymmärrä mitä kirjoitat; kiertelet ja kaartelet ja saat hengen heimolaisesi välillä jopa uskomaan itseäsi.
Ei sinua ole Forss missään kommentissa haukuttu vähäjärkiseksi, kuten JA:ta, mutta keskinkertaisen alapuolella kyllä olet.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 13:22
En nyt osaa ottaa kantaa Aaltosen järjenvaloon. Ilmiselvästi hän ei ymmärrä nytkään mitään Forssin kommenteista. Ainakin tuo vetoaminen pöytäkirjaan viittaa siihen suuntaan ilmiselvästi. Mitä tekemistä Forssin kommenteilla on pöytäkirjan kanssa? Ei nyt taas ajauduta sivuraiteelle. Kertokaa selvitystä kannattaneet perusteita mahdolliselle ulkoistamiselle?
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 13:25
ja vielä; kirjoitit että yhtiön omistus on työntekijälle yhdentekevää! herran jumala. Olet ollut sentään pääluottamusmies. Sinut saa kiinni lausessta kuin lauseesta. Ei kannattaisi mennä noin pitkälle populismissa, sitähän se oli, oikein Aluesanomiin panit muutamalle heikkolahajaiselle puoluetoverillesi äänestystuloksenkin näkyviin. Siitä "muka" ulkoistamisesta.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 13:29
Kh:n kokouksessa oli paljon muutakin, joka VAADITTIIN pöytäkirjaan. Se tietysti on ongelma, että täällä on asianosaiset äänessä eikä sivulliset tiedä missä mennään.
minusta Aaltosen pitkässä kommentissa on paljon perusteita. Ongelmani tietysti on, että olen myös liian lähellä asioita. En toki KH:ssa
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 13:30
Varmaan minut saa kiinni lauseesta kuin lauseesta. Selvästi kirjoittaminen on tavoitteeni. Äänestys tulos on julkinen ja yleensä se kerrotaan kaikkien juttujen yhteydessä. Onko se suunnattu heikkolahjaisille on sinun mielipiteesi. Minä en noin jyrkästi Suomen kansaa tuomitsisi, kerrotaanhan aina eduskunnankin äänestysten tulos.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 13:33
Aaltosen kommentissa oli nimenomaan ne perustelut jotka asian esittelyssä tuotiin esille. Ne ovat tietenkin hyviä ja asiallisia niitten mielestä jotka kannattavat ulkoistusta. Olen toivinut tuolla edellä omaakin ajattelua.
Euripides kirjoitti 01.11.2011 - 14:06
Jos saan sanoa minäkin jotain tähän väliin. Minusta ulkoistaminen on ihan eri asia mitä täällä nyt annetaan ymmärtää. Vai mitä?
Tietysti tämäkin on vain mielipide, mutta olisin itsekin ollut tuossa 7-4 äänestyksessä noiden seitsemän joukossa. Minun käsitykseni ulkoistamisesta on paljon raadollisempi!
Euripides vielä kirjoitti 01.11.2011 - 14:15
Kun keskusteluketjuissa nimitellään henkilöitä vähäjärkisiksi, pudottaa se välittömästi keskustelun tason niin heikoksi, että hyvät kannanototkin alkavat epäilyttää. Minun tietooni on saatettu kuka tuo nainen "saattaisi olla", joka yhtä Kh:n jäsentä täysin silmittömästi nimittelee. En oikein ensin uskonut kyseisestä ihmisestä enkä tietenkään saata uskoa edelleenkään. Nimetön on aina nimetön, erityisesti täällä. Raukkamaisin on se, joka tuolla lailla hyökkää.
Itse pidän hyökkäyksen kohteeksi joutunutta hyvinkin fiksuna kaverina.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 14:18
heittäkää tappeloijoille tupakkia kun ne lomauttaa porukan jo ensi vuonna. näin ne hoitaa asiat. vaalit vaalit vaalit.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 14:19
Mikähän se Euripideen mielipide sitten on? Kun persu töppäilee, niin tulee mitä ihmeellisempiä selityksiä. Jos työnantaja vaihtuu ulkopuoliseksi yhtiöksi niin mitä se on ellei ulkoistusta. Kaiken lisäksi on tiettävästi kysymys yhtiöstä jolla ei ole tosiasiallista kilpailua niin miksi sille myydään. Kustannuksia ei säästy ja monopolien hinnoittelu tiedetään. Pitemmän päälle tulee taatusti paljon kalliimmaksi kuin kaupungin omana työnä tehty.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 14:25
Aina vaan menee jutut ihmeellisemmäksi. Ellei töiden myyminen ole ulkoistusta eikä tempusta tule säästöä niin miksi se tehdään? Persut ja Aaltosen ymmärtää, aina pitää kaupungintyöntekijöitä kurittaa, mutta demarit, entinen kaupungintyöntekijöiden puolue. Mistä nyt tuulee? Vaikuttaako se ettei kaupungin plm ole enää valtuustossa?
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 14:44
Ei kai mitään ole ulkoistettu mihinkään, kai nyt tutkitaan. Minäkin olen sitä mieltä, että ulkoistaminen sanan varsinaisessa merkityksessä tarkoittaa sitä, että sillä korvataan kaupungin omia toimintoja, ei siis edes oteta kaupungin väkeäkään.
En ole Euripides kuitenkaan.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 15:22
Ei täällä entisen plm:n blogissa näköjään kirjoittele ne jotka jotain työelämästä tietävät. Ei niin yksinkertainen asiaa kuin töiden ulkoistuskaan ole tuttua. Ei kukaan ole väittänyt muuta tehtävänkään tällä kertaa kuin selvitys. Hiukka kyllä ihmetyttää miksi tehdään selvitys ellei ulkoisteta. Muistakaa nämä kommentit sitten, kun selvitystä aletaan toteuttaa. Hätä tuntuu olevan joillakin tahoilla kova siitä mitä tuli tehtyä. Niin ovat onttoja seli selit.
Olli kirjoitti 01.11.2011 - 15:25
Ulkoistainen on sekä sitä että ostetaan palveluja, joita ei itse osata tehdä, tai johoihin ei ole omia henkilöresursseja, vaikka sitten kannattavuussyistä. - Ukin hallinto on hyvin ohut, mutta jos tulossa on kuntaliitoksia (tai laajaa yhteistyötä) alkaa sitten löytyä henkilöresurssejakin (ainakin seuraavaksi viideksi vuodeksi, jolloin irtisanomisia ei voi tehdä). Tarvitsiko Uki kaupunginsihteerin, hallintojohtajan, apua taloushallintoon, vai mitä? Apua joidenkin rutiinien hoitoon? - Kunnan Taito Oy on siitä mielenkiintoinen yhtiö, että se jeesaa 116 kuntaa, se on ikään kuin kolhoosi, josta voi tilata hallinnon ja muun toiminnan "saappaita", joilla kunta sitten marssii eteenpäin. Saapasmallikin vaihtuu vähän väliä, yhtäaikaa kaikissa kunnissa. Saappaiden äänikin on sama kaikissa kunnissa. Kunnat ovat joiltakin toiminnoiltaan toistensa kopioita.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 15:34
17 työtä ollaan ulkoistamassa. Näihin on resurssit ja osaaminen eikä syynä ole kannattavuus. Ei kuitenkaan johtoa ulkoisteta, eiväthän he omaan elämäänsä halua saada epävarmuutta.
Olli kirjoitti 01.11.2011 - 16:26
No, 3.500 euroa palkkio sitten vaan A1534:lle.
Alkaa nyt äkki kirjoitti 01.11.2011 - 16:35
toimimaan Laitila+Pyhäranta jos liitostulee meneekin Raumalle kertoili SATAKUNNAN RADIO juuri heti sitten ja Tuppukyläkin otettaa jos haluja jöytyy.Käykö muuten Tuppukylän ulkoitamisella samallatavalla,kun SA.INT.ruokahuoltoa ulkoitetaan alenee työntekijöitten palkat 200-400 €/kk.
Arska I kirjoitti 01.11.2011 - 16:43
Kyllä tässä kiinalaisten palkkoja lähestytään, se on luonnon laki. Mitähän mahdetaan sopia nyt, kun niiden keisari on Euroopassa käymässä.
Tässä alkaa saavutettujen etujen miesten sepalus tärisemään.
Miten nyt tulee kirjoitti 01.11.2011 - 16:50
käymään tämän K.Kosken HIILIJALAJÄLKI,kun viljasta ryhdytään polttoainetta tekemään nyt sotivat puheet ja teot toisiaan vastaan,
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 16:57
Jos ryhdytään tekemään? Ei siihen taida nimenomaisesta syystä saada valtionapuja. Mielenkiintoinen kysymys kuuluu: jos saadaan, kuka rahoittaa loput 50 miljoonaa euroa? Tietääkö Forss?
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 17:13
Ei ole tietoa.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 17:30
Ei ulkoistusta koskaan tehdä työntekijät huomioiden. Aina porukkaa vähennetään, työtahti kiristyy ja muut edut heikkenee, palkat, työajat jne. Tässäkin on turha vedota lupauksiin. Kunnan Taitoa OY on tiettävästi ilmoittanut ammattiliiton vaihtuvan. Tämä tekee jo kaikki vaihtoehdot mahdolliseksi.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 17:34
125 Forss Kari Heimo 1962 229082 229082 0 106159 46 % 2010 Varsinais-Suomi
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 17:45
Kaupungin kannalta on mielestäni aivan sama, tehdäänkö perus-kirjanpitotyö (tapahtumien tiliöinti tietojärjestelmään xyz) ja palkanlaskenta vaikka Inarissa kunhan työn tekemiseen tarvittavat tositteet kulkevat ajallaan. Ts. oikeaan aikaan!

Tässä Taitoa oy:n tapauksessa vanhat työntekijät siirtyvät vanhoilla ehdoilla uuden yhtiön palvelukseen ja työntekopaikka säilyisi edelleen Ukissa, tutussa ja turvallisessa paikassa. Kh:ssa kuullun mukaan Taivassalo ja Pyhäranta aikoo tehdä selvityksen. Nyt tässä kuntaporukassa oltaisi siis samoihin aikoihin liikkeellä. Myöhemmässä vaiheessa työntekopaikka voi siirtyä suurempaan keskuksen eli Turkuun. Niin kuullun ymmärsin, että näin voi käydä. Siksi on tämä hoppu, kuulema.

Ulkoistus on minun tajuntani mukaan sitä, että oma työvoima korvataan (korvataan = irtisanotaan) ulkopuolisella työvoimalla. Näinhän tässä Taitoa-asiassa ei ole.

Kunhan strateginen taloussuunnittelu pysyy talon seinien sisäpuolella, niin se on se olennaisin asia. Tämän asian kanssa on nyt vaan elettävä. Hallitus siunasi selvityksen teon eilen äänin 7-4.

Harto saa sekoittaa tähän asiaan vaikka kaatopaikan myymisen ja kokemuksensa niin kuin tuolla yllä jo sekoitti. Ei haittaa pätkän vertaa minua.
Oltakoon sitten hulluja, vähäjärkisiä, vailla järjen waloa ja ties mitä, niin tämänkin kanssa on vaan elettävä, vaikka kuinka ahdistaisi.

Ne, ketkä eniten ärsyttävät politiikassa, pysyvät ihmisten huulilla. Jopa niiden, ketkä eivät edes äänestä vaaleissa. Mitä enemmän mennään henkilökohtaisuuksiin, sitä kauemmas huudot kuuluvat ja puhututtaa kahvipöydissä. Nyt jo olemme pisteessä, jossa kuulema ja väitetyn mukaan sosiaalisen median kirjoittelu on vaikuttanut Tontonmäen talojen kauppoihin tai vuokraamiseen. Näin väitettiin kh:ssa eilen! Uskoo ken haluaa.

Sekoitan tähän järjenvaloa tihkuvaan kommenttiketjuun vielä yhden asian ja tietoisesti. Siitä olisi syytä jo puhua ennen valtuuston budjettikokousta:
nimittäin kahden viikon henkilöstösäästöstä vuonna 2012, noin 1,4 miljoonan euron laskennallisesta vuosisäästöstä. Se jos jokin tuli puun takaa ainakin minulle. Tuliko Hartolle myös?
Tämä jos jokin on sitä "ennakoivaa" taloussuunnittelua, joista ainakin yksi "kaupungin hallinnon ja johdon apulainen" oli tietämätön. Tai Janhuan uuden asuinalueen katujen ja katukäytävien pinnoittaminen ja vihertöiden teko budjettilisäyksenä kj:n toimesta teklan budjettikäsittelyn ulkopuolelta, 300000€ vuodelle 2012! Nämä kerrottiin julki vasta eilen valtuuston talousseminaarissa!
Saisikohan näistä jo jonkun järjenvaloa hipovan keskustelun?
Perkeles sentään. Tässä meni taas tupakkatauko..

khpsj
Asiantuntija kirjoitti 01.11.2011 - 17:56
@Ulkoistajat

Kunnan Taitoa ja vastaavat yritykset ovat kaikki samanlaisia: voittoa ei tavoitella, ollaan omistajien asialla, ei tarvitse kilpailuttaa jne. Ikään kuin ”osuuskauppa”-ideologia. Kaikissa näissä on myös ”sairaanhoitopiiri” ongelma. Kuluja läpilaskutetaan omistajille ja näin toteutuu: voittoa tavoittelematon. Kustannustehokkuudesta kukaan ei puhu mitään. Millä ja mihin näitä verrataan ? Kilpailua ei ole !

Väite että yritykset ovat omistajien asialla ja yhdessä voidaan saada jotain aikaiseksi ei pidä paikkaansa, sillä ”osuuskauppa” vertaus toteutuu jälleen: ”asiakasomistajalla” on mahdollisuus osallistua ja tuntea olevansa osa jotain suurta. Todellisuudessa samat ”tukkurit” jatkavat mutta kilpailua ei ole. Samat toimittajat jatkavat mutta hintojen nosto on helpompaa: sopijana on Kuntien ”sitä sun tätä” joka läpilaskuttaa korotukset osakkaille. Kunnat eivät ole todellisuudessa yhtään sen paremmassa asemassa ohjelmistotoimittajien suuntaan, päinvastoin. Oma osaaminen on hävitetty ja ollaan kokokaan muiden varassa. Helppoa siirtymistä korostetaan sillä että ei tarvitse kilpailuttaa. Todellisuudessa kilpailuttaminen kannattaa aina ja omaa palvelutuotantoa voidaan kuntapuolella virittää aina paremmaksi kuin ulkoistamalla saadaan aikaan. Osaamista ja tehokkuutta löytyy kunnista ja pienet kunnat voivat tehdä yhteistyötä esim. lähikuntien kanssa.

Heikkoa osaamista kuvastaa luottamus vain "voittoa tuottamattoman" yrityksen" selvityksiin ja laskelmiin palvelujen vertailussa varsinkaan kun muilta ei edes pyydetä tarjouksia. Se että ei tarvitse ei tarkoita että ei saa. Aina tulee kilpailuttaa !

Kuntien ”sitä kun tätä” systeemeihin ei kannata mennä muissa kuin hankinoissa joissa kilpailutus toimii edes määräajoin eikä sillä vaaranneta palvelutuotannon tehokkuutta tai kunnan omaa päätäntävaltaa. Kunnan toimintojen kohdalla ei pidä missään tapauksessa lähteä näihin kuvioihin, joissa muutokset ovat usein peruuttamattomia ja todellinen päätöksenteko ja kustannustehokkuus eivät ole kunnan omissa käsissä. Kustannuskehitys on varmuudella kasvava mutta se on helppo selittää: kun muillakin on. Tässä on Kuntien "sitä sun tätä ansaintamalli", jolla pidetään melkoista organsisaatiota yllä, ikään kuin "tukkuporras".



Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 18:20
Kyllä kunnalliset yhtiöt toimii esimerkiksi jätehuollossa.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 19:02
Ikävää klo 17.34, että jotkut katsoo asiakseen tuoda jo sukulaisteni asioita tänne.
Olen samaa mieltä klo 17.56. Ei ole mitään lisättävää eikä pois otettavaa.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 19:06
olet kuulemma nostamassa veroja ensi vuonna, forss?
pitääkö paikkansa?
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 19:10
Heh, heh, hee. Päivän paras vitsi.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 19:16
vitsi vitsi varmaan, no millä aiot poistaa 2 vk lomautuksen ensi vuoden budjetista?
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 19:21
En millään sillä siellä ei sellaista ole. Toisaalta mikäli sama enemmistö haluaa lomauttaa kuin viimeksikin niin en voi sille mitään.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 19:24
Millä sitten tasapainotat budjetin kun sitä lomaustusta on nyt Koski esittänyt? Kerro millä, ellei kunnallisveroa nosteta? Tämä ei ole vastaus: "mikäli valtuustosta löytyy sama enemmistö lomauttajiksi kuin viimeksikin". Sitä henkilöstösäästöä on esitetty.
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 19:33
En ole ehtinyt vielä paljoakaan talousarviota miettiä. Kysymyksesi on jokavuotista kiristystä. En ole perehtynyt sitä vertaa budjettiin, että osaisin sanoa onko kysymyksesi aiheellinen.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 19:34
Kovaa kieltä sanoa ettei palkka laske, mutta työpaikkasi saattaa siirtyä Turkuun. Nyky matkustuskustannuksilla kyse on aikamoisesta ansionlaskusta ja työpäivän pidennyksestä.
veronmaksaja kirjoitti 01.11.2011 - 19:51
maailma menee kovaksi. Saavutetuista eduista joutuu pikkuhiljaa tinkimään kunnan- ja valtion väkikin.
Tuskin Uki kuitenkaan lähtee tuohon mainittuun "ulkoistukseen". Siitä tähytyy olla kovat näytöt veronmaksajille. Jos sellaisia on, siitä sitten vaan.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 20:04
Harto Forss kirjoitti 01.11.2011 - 19:33
En ole ehtinyt vielä paljoakaan talousarviota miettiä. Kysymyksesi on jokavuotista kiristystä. En ole perehtynyt sitä vertaa budjettiin, että osaisin sanoa onko kysymyksesi aiheellinen.

Aiheellinen? Mitä?
Mies on istunut yli kaksi vuotta jossain säästöryhmässä eikä ole perehtynyt talousarvioihin!!!
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 20:19
Eihän sitä jaksa ainaa ottaa kantaakaan... Harto Forss on jotenkin väsyneen oloinen. Sen vaan vaistoaa...
ON hyvä, että taas kirjoitti 01.11.2011 - 21:17
kaupunki piikansa ja renkinsä lomauttaa,kun naattivat niin kohtuuttoman suurta "PALKKAA" saadaan kyläpäällikölle taas kohtuullinen palkan korotus.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 21:58
Ei tässä Harto ole mitään kiirettä vero- tai lomautuspäätöksien kanssa. Lue talousarviota ihan rauhassa vaan. Vasta ensi maanantaina päätetään niistä.

khpsj
Eimennyt tyhjään kirjoitti 01.11.2011 - 22:20
syksynpalkkaneuvottelut kunnat nostelee veroprosetteja ja maksujaa jotta päättäjät pääsevät toteuttamaan toiveitaan minne ekuja pääsisi levittelemmään.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 22:28
Harto puhuit jo päivällä itsesi pussiin. Aamulla arvostelet henkilökohtaisuuksiin menevällä vittuilla yksilön älykkyystasoa. Ja muutaman tunnin kuluttua kirjoitat: "Onko se suunnattu heikkolahjaisille on sinun mielipiteesi. Minä en noin jyrkästi"

Älkää nyt hyvät ihmiset luottako tuon kahjon kirjoitteluun! Sieltä tulee ihan mitä vaan, kysyjän ja tilanteen mukaan

ex kom
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 22:49
Mitä sitten tehdään jos siitä selvityksestä löytyy ilmaa että kaupungilla on liikaa työntekijöitä asukasta kohden?
Olen kuitenkin enemmän kiinostunut siitä mitä päättäjät aikoo tehdä lomautusuhkamme kanssa. Jos lähden mieheni perässä isompaan kaupunkiin töihin jo hyvissä ajoin koska täällä on näitä lomautuksia näköjään joka toinen vuosi.
Anonyymi kirjoitti 01.11.2011 - 22:57
Bongasin hauskan otsikon: On erittäin hyvä, kun Riihimäen kaupunki on asettamassa strategiassa ykkösasiakseen työllisyyden poistamisen.
Näinköhän U:gin sanomissakin torstaina vai AlueSanomissa?
Harto Forss kirjoitti 02.11.2011 - 05:38
Säästötyöryhmässä ei ole käsitelty kj:n talousarvio esitystä. Sain sen maanantaina. Siitä on nyt 1 kokonainen vuorokausi. Joskus sattuu olemaan eläkeläisellä kiirettä ja vaikka ei olisi ollutkaan tuskin olisin vielä kovin perusteellisesti asiaa miettinyt. Ensi maanantaina ei päätetä yhtään mitään sinänsä talousarviosta. Vero% päätetään. Siihen olen ottanut kantaa jo hallituksessa. En esittänyt korottamista. Tämä ei ole läheskään ainoa keino talousarvion tasapainotukseen. Vai tarkoittavatko kommentoijat, että kaikki jotka ovat nykyisen vero%:n kannalla kannattavat lomautusta. Ensi maanantaina valtuusto antaa ohjeita hallitukselle talousarvio esityksentekoon valtuustolle. Joulukuussa on valtuuston kokous jossa talousarvio päätetään. Ei ole mitään kiirettä 1 vuorokaudessa alkaa kantoja tekemään. Kertokaa te jotka minun mielipidettäni kiristätte omat kantanne. Te olette ilmeisesti vuorokaudessa perehtyneet asiaan ja todenneet, että henkilöstö pellolle. Tulee kyllä mieleen, että ovatko jälleen kj:n juoksupojat asialla. Ilman miettimistä pitäisi suinpäin hyväksyä hänen esityksensä.
En tiedä kirjoitti 02.11.2011 - 07:21
mitä kj on esittänyt mutta yleinenlinja tuntuu olevan verojen ja maksujen korotukseen.VEROKOROTUKSEN syy tuntuu olevan kaikilla sosiaalipuoli ja siellä sairaalamksut jotka tuntuvat jokaisessa sairaanhoitopiirissä vain kallistuvan.Näillä korotus maksuilla yritetään paikata näitä sairaalamaksuja ja joudutaan vielä ottamaan velkaakin.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 07:52
Aaltonen on paniikissa.
kerran demari kirjoitti 02.11.2011 - 10:43
on hyvä, että mahdollisimman paljon saadaan töitä ulkoistettua Kunnan taitoa Oy.lle tai jollekin muullekin, koska näin saadaan työpaikoista pois puoluesidonnaisuus. vain pätevät kelpaavat. Eivät johtajien suosikit, tai puoluepukarien kaverit.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 10:47
Persuille meni kakathousuun. Muutama vuosi on esitetty miljoonia kutunjuustohalliin, tekonurmikenttään, urheiluhalliin jne. Kaikkiin tulon lisäyksiin on otettu kielteinen kanta. Nyt kj:n esitettyä muutamaa sataa tonnia henkilöstömenojen säästöksi ollaan huutelemassa veronkorotusta tai lomautusta. Mites jos teidän kaikki esitykset olisi hyväksytty? Kuinka monta %:ia veroja korotettaisiin ja kuinka moneksi kuukaudeksi henkilöstö pitäisi lomauttaa. Pistäkää nyt jäitä hattuun. Kyllä muut nytkin homman hoitavat.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 10:57
Demareilta taitaa olla pallo hukassa. Nykyisille kaupungintyöntekijöille osoitetaan työpaikka Turusta eikä demarit pääsisi enää kaupungin töihin.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 11:46
Painokoneteknisistä syistä täällä on paljastavaa pintaa kutunjuustosta.
khpsj
Aaltonen teki kirjoitti 02.11.2011 - 11:52
aloitteen ja kyselyn vanhusten aterian hinnoitelusta tästä vähän tietoa maksuista Porista.

www.pori.fi/perusturva/maksut/.html
Hajalla kirjoitti 02.11.2011 - 11:52
Kokoomus on hajalla, demarit on hajalla, vassarit on hajalla, persut on hajalla, voi olla kepukin. Päitä nousee, päitä laskee.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 12:26
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 10:47

olllaan tietty huomattu tämä meitin kj haluaa perustaa äijäkaveriensa kanssa yhtiöitä mieluummin kun hakea rakenteellsia säästöjä vaikka terveyspuolelta jollaisena en pidä lomatuksia.
persujen haluamista halleista muistan nurmikentän mutta en kyllä kutujuustolle ja urheilulle tarkotettua. entäs muut sitten?
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 12:34
Kyllä muut nytkin homman hoitavat.
Tarkoittako tämä että haetaan torilta kavereita hoitamaan kaupungin hommat?
Hartolle vaan että Aitamurron Pena kirjoitti jo nimensä Sorvakon addressiin.
tietoa aterian hinnoista kirjoitti 02.11.2011 - 13:47
Miksi ukissa ateriapalvelun hinnoitellaan ihan omaan luokkaansa.Harto vastaas nyt tai tee aloite,tai kysy mistä moinen.
TÄSSÄ MUUTAMA ESIMERKKI.

RAUMA 6.10€ +JÄLKIRUOKA 6.40€ KOTIINKULJETETTU
KUOPIO 5.40€ ANNOSASTIA 5.20€ KULJETUSASTIA+2.35 KULJETUS
OULU 6.40€ KOTIINKULJETUS
TAMPERE 5.40€ JÄLKIRUOKA 0.90€ KOTIINKULJETUS
TURKU 6.50€ KOTIINKULJETUS
OULU käytää vielä osan raaka-aineesta lähi ja luomua.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 14:08
Lisänä vielä edelliseen että kuljettavatko nuo isot kaupungit ruokaa asiakkaille 5 vai 7 päivänä viikossa ja onko se lämmintä ruokaa jokaisena kuljetuspäivänä?
Harto Forss kirjoitti 02.11.2011 - 14:15
Meidän ryhmässä ei ole mitään ryhmämääräyksiä. Jos Pena kirjoittaa nimensä johonkin adressiin, niin se on hänen asiansa.
Tämä ateria juttu on sos.ltk:n asia. Asia pitää korjata nyt talousarvion yhteydessä. Lautakunta esitti siihen korjausta onko se riittävä, en osaa sanoa. Toivottavasti ne joita asia koskee ottavat yhteyttä. Meillä aterianhinta on ollut 6,80€+kuljetus. Nyt lautakunta on päättänyt subventoida ateriaa kohden 2,20€
Miksi nämä kirjoitti 02.11.2011 - 14:55
kaupungit pystyvät tuottamaan ruokapalvelut paljon halvemmalla,kun UKI ilman veronmaksajien tukijaisia.Nyt ei auta mikään KJ selitykset ja viritelmät kyllä vika täytyy korjata heti.Vanha UKILAINEN sanonta kyllä se muualla toimii mutta meillä ei se kyllä paikkansa täydellisesti.Kuulehan Harto kyllä se kuuluu myös valtuutetuilekin turhaa nyt luistelet pois sinullekin kuuluviin päätöksien tekoon.
Paljonko näitä kirjoitti 02.11.2011 - 15:05
tyhmiä ANONYYMIÄ yleensä siellä Tuppukylässä piisaa.5 PÄIVÄNÄ VIIKOSSA LÄMMINATERIA JA PERJANTAINA VIEDÄÄN SAMALLAKERTAA VIIKONVAIHTEEN ATERIAT.Kysytkövielä käykä kodinhoitaja syöttämässä ei käy, mutta mikrolla kyllä lämmittävät.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 15:41
Paljonko näitä kirjoitti 02.11.2011 - 15:05

Ei pidetä tyhminä ketään. On nyt myös kuntia, joissa aterioita jaetaan seitsemänä päivänä viikossa. Meillä on muutamissa yhteyksissä väläytelty, että ruokaa alettaisiin jakaa vain kolmena päivänä viikossa.
Harto Forss kirjoitti 02.11.2011 - 15:42
Totta kai se valtuutetulle kuuluu, siksi toivoinkin niiden ottavan yhteyttä joita asia koskee. En vain ole alan asiantuntija.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 16:30
Aitamurto asuu Sorvakossa ja tapansa mukaan ajaa omaa etuaan. Hänellä on myös tapana kirjoitella ryhmänsä nimissä nimeään lupaa kysymättä moneen paikkaan.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 17:03
Täälläpähän idiootit haette tietoja mistä hyvänsä sillä aikaa kun kaupunginjohtaja tekee maan tuottavinta elinkeinopolitiikkaa.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 17:50
Kyllä, nyt pitää koota järkevät voimat yhteen ja huolehtia Kosken pysymisestä Ugissa. Auttaisiko kunnollinen palkankorotus?
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 18:03
Nyt pitää todella lopettaa se vuosia kestänyt poliittinen terrorismi jota täällä on harjoitettu. Tämä alkaa vaikuttaa jo meidän kaikkien elämään.
MINUN ELÄMÄÄN kirjoitti 02.11.2011 - 18:14
ei vaikuta kosket,kannot ja karikot porskuttelen vain eteenpäin rintarottingilla mutta pidän siitähuolen ettei kusipää virkamulkut pääse kusettamaan.
Virkanainen kirjoitti 02.11.2011 - 18:14
siitä vaan (kommentoija klo 18:03.) Tuki turvat ja koeta demokratiassa vaikuttaa sen jälkeen johonkin.
Nämä keskustelut blogeissa eivät ole häirinneet ketään muita kuin kaupunginjohtajaa ja hänen vaimoaan, jotka ovat kaupunkiakin jo vahingoittaneet turpia tukkim alla.
Viittaan taas siihen valtakunnalliseen uutiseen, josta minultakin kysyttiin eräässä seminaarissa: miten on mahdollista, että Kaupunginjohtajanne jahtaa demokraattisesti valittuja päättäjiä? Tämä on totta!
Ajattelija kirjoitti 02.11.2011 - 19:05
Mielipiteiden vaihto ja asiallinen keskustelu, ilman vihjauksia, rivien välisiä loukkauksia, kiertoilmaisuin tehtyjä häväistyksiä tms. on harvinaista herkkua tässä blogimaailmassa, valitettavasti

Tosiasiallista kaupunginjohtajan suosiota ei voida tietää kaupunkilaisten joukossa ilman mittausta eli äänestystä. Kaupunginjohtajan uskottavuus ja taustajoukkojen tuki poliittisissa päättäjissä näyttää ainakin tällä hetkellä olevan vahvaa, äänekäs arvostelijajoukko kun vaikuttaa miesmääräisesti pieneltä. Tuki kaupunginjohtajalle voisi jopa olla mielestäni selkeämpää ja tukevampaa.

Olen ollut Uudessakaupungissa vuodesta 1974 alkaen. Tuolloin oli kaupunginjohtajana pidetty, pitkäaikainen johtaja Olavi Salaterä. Hänen jälkeensä tuli värikäs, epämääräinen Pekka Väänänen (1975-1978), sitten järkevä, talouskamreerimainen Erkki Lahikainen (1978-1996), sitten "ikuinen" opiskelija Matti Sonninen (1996-2004)ja viimeksi Kari Koski (2004-).

Näistä pidän veronmaksajan kannalta huonoina valintoina olleen Väänäsen ja Sonnisen, muut ovat tehneet tehtävänsä hyvin ja kiitettävästi, veronmaksaja kumartaa ja kiittää, eipä muutakaan osaa.

Jos Koski nyt siirtyy Raumalle, niin historian toistaessa itseään meillä saattaa olla seuraavaksi sen "huonon valinnan" vuoro. Monesti vasta jälkipolvet näkevät nyt tehdyn työn arvon, epäilen näin käyvän Kosken kohdalla.


Toivoisin Kosken vielä jaksavan jatkaa, en koe hänen suurempia virheitä tehneen - virheetön tuskin on ollut kukaan aikaisemmistakaan johtajista tai päättäjistäkään. Kellään meistä ei ole tulevaisuuden kristallipalloa, joten monet hyvin tarkoituksin ja perustein tehdyt päätökset voivat osoittautua huonoiksi. Ympäröivä maailmantalous, luonnonolosuhteet, valtiontalous tms. asettavat omat rajoituksensa, joille yksi pieni kaupunginjohtaja voi tehdä hyvin vähän.

Olli kirjoitti 02.11.2011 - 19:12
Ukissa "maan tuottavinta elinkeinopolitiikkaa". Millä se on saatu selville, millä mittarilla mitattu? EK tutki yritysilmastoa selvityksessä jossa yritykset saivat puhua suunsa puhtaaksi. Lieto voitti. Mutta Ukista ei löytynyt 8 yritystä, jotka olisivat edes kehuneet, saati kritisoineet, Uki ei siksi selvinnyt 50 joukkoon. Ja näkynyt yrittäjiensä kertomuksien perusteella. Mitä yritykset pelkäsivät? - Ukilla on hyvät puolensa yritysilmaston suhteen, mutta varmasti myös huonot, alkuhuuman jälkeisestä ajasta ei uskalleta puhua. - Jos yritysilmastoa mitataan positiivisella suhtautumisella jonka tänne tuleva yritys saa, tai omien puheiden ja julkisuuden määrällä, Uki on aivan huipulla. Mitalilla on kuitenkin kääntöpuoli, todellisuus. - Vaatii paljon voiavaroja selvittää koko kaupunkikonsernin kokonaisuus. Kuntataloudessa, siis sillä alueella jolla tuotetaan palveluja, liikuu hitonmoinen määrä rahaa. Numeroiden takaa on vaikea löytää ongelma, johon lehden lukija tarttuisi. Suurin osa jutuista on pakostakin vero- ja taksakeskustelua, tärkeitä sinänsä, mutta ei oleellisia, ei sen enepää kuin elintarvikkeiden hinnankorotukset. - Samalla kunnan henkilöstökulut ovat yli tai noin puolet kunnan menoista, mutta puhutaanko tästä? Ei, ei, ei. - Sitten liikelaitokset ja yhtiöt: paljonko niihin on sijoitettu pääomia ja mitkä ovat niiden tuottovaatimukset? Ja todelliset tuotot? Kuntalaoudessa on jumalattomasti avattavaa ja tutkittavaa, siis median taloustoimittajille, poliitikoille se on likimain mahdotonta.
Harto Forss kirjoitti 02.11.2011 - 19:15
Olen usein ollut Ajattelijan kanssa samaa mieltä. Olen myös nyt. Ei hyvän kj:n saaminen ole koskaan ollut helppoa ja tilanne on vain vaikeutunut. Hakijoiden määrä on viime vuosina romahtanut. Syitä on monia siihen ettei kj:n homma ole niin kovin haluttua. Pienestä joukosta on uusi sitten valittava. Viime aikaiset valinnat ovat osoittaneet monia yllättäviä intohimoja tulleen valintaprosessiin. Ei ole ollenkaan itsestään selvää parhaan tulevan valituksi.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 19:24
Byrokraatteja aina saa, mutta saako firman johtajaa? Harto on ihan oikeassa ei ole kj:n homma monenkaan unelma. Yrityksissä hyvät miehet saavat ihan toisenmoista palkkaa ja uraputki on olemassa toisin kuin kaupungissa. Ei ainakaan Ugin kokoisessa kaupungissa ole minkään putken alkupäässä vaan loppusijoituspaikalla.
Olli kirjoitti 02.11.2011 - 19:46
Luutuneita käsityksiä Hartolla. Harto varmaan tarkoittaa ettei saa puoluetoveria kaupunginjohtajaksi, tulee kaiken maailman rupusakkia, ylijäämää yliopistosta, opistojen kuntalinjoilta ja merkonomikouluista. Ei kukaan ole loppusijoituspaikalla, jos virka pannaan auki periaatteella 8 vuotta plus 8 vuoden optio. Eikä valita jäsenkirjan perusteella. Kyllä se valintakulttuuri kääntyy toiseksi, kunhan puoluepoliitikot vähenevät luottaushenkilöiden joukossa ja korvautuvat muulla tavalla pätevyytensä ja aikomuksensa ilmoittaneilla.
Arska !. kirjoitti 02.11.2011 - 20:08
Muistuttaisin taas siitä hallintosäännöstä. Jos kaupungin toimitusjohtaja saa entistäkin suuremmat valtaoikeudet, kuten nyt näyttää saavan, ei pitäisi olla valittamista. Kyllä noilla on ja tulee jatkossakin olemaan helppo mennä.
Tietysti edellyttäen, että on toimitusjohtajatyyppi. En tiedä kuka tulee noita valtaoikeuksia käyttämään, Raumalla lienee kaupunginhallituksellakin sanomista asioihin.
Se onkin outo toimintaympäristö /kulttuuri Koskelle, jos sinne pääsee / joutuu.
Ajattelijalle sanoisin: et ihan taida olla nähnyt pintaa syvemmälle. Itse ainakin haluan seuraavaksi johtajaksi demokraatin.
Ajattelija kirjoitti 02.11.2011 - 20:38
Ajattelija ei ole päättäjäjoukossa, ainoastaan täällä veronmaksajapuolella mietiskelen. Demokraattejahan ovat aikaisemmatkin kaupunginjohtajat olleet?

Päättäjiksi jos/kun valitaan muita kuin poliitikkoja,tuleekin paljon lisää pohdittavaa. Mitkä ovat heidän tarkoitusperänsä tai taustajoukkonsa? Yleisessä keskustelussa löydetään nykyisin politiikan pelkästään huonot puolet, mutta kyllä peruspoliitikan arvoilla on vielä merkitystä: kokoomus -edustajan arvomaailma eroaa taatusti vasemmistoliitto -edustajan arvomaailmasta, eikö?
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 21:29
En oikein noista puolueista, saatikka niiden arvomaailmoista perusta - enkä ainakaan sellaisiin luota. Voi olla, että sosiaalidemokraatti vielä 100 vuotta sitten oli arvomaailmaltaan aito, mutta tänäpäivänä puolueperustein valittu johtaja voi olla vaikka psykopaatti.
Demokraatilla tarkoitin demokraattista luonteenlaatua, delegoivaa ja keskustelevaa. onko nykyinen johtaja sellainen? Joidenkin mielestä ei ole. Mutta kova hän on johtamaan.
Anonyymi kirjoitti 02.11.2011 - 22:58
http://suora.vuodatus.net/
Anonyymi kirjoitti 03.11.2011 - 09:05
Milläs tavalla Olli puoluepolitiikot erotetaan kunnallispolitiikassa hyvistä ihmisistä? Jokaisen omissa korvienväleissäkö?
Anonyymi kirjoitti 03.11.2011 - 09:09
Tässä ohjeet niille jotka haastattelee tulevat johtajakandidaatit. Demarien turha lukea, niille kelpaa psykopaattikin kunhan on demarien jäsenkirja. Tämä peruste vietiin jo karhunkuskin valintaankin.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/nain-tunnistat-psykopaatin/art-1288425543332.html?ref=rss
Genetiikantohtori kirjoitti 03.11.2011 - 09:15

Vasemmisto nousi ylioppilaskuntavaaleissa nyt suosituimmaksi poliittiseksi ryhmittymäksi 8,9% kannatuksella. Onnea vasemmistoedaattoreille koko maahan!
Olli kirjoitti 03.11.2011 - 09:47
Kiitos palautteesta. Se on juuri sellaista kuin oletinkin. Nyhväämistä.
Anonyymi kirjoitti 03.11.2011 - 10:11
jos joudumme palkkaamaan uuden kaupunginjohtajan, voitaisiinko se ottaa rakkaasta kotikaupungistamme. mieluummin sellainen, joka on täällä lapsesta asti asunut. Ei tarvittaisi kalliita testejä Turussa.
PORMESTARI kirjoitti 03.11.2011 - 11:04
- eikö meilläkin voitais siirtyä seuraavaksi ns. pormestarimalliin ? - Valittaisiin KJ valtuutettujen joukosta .... jos edelleen pitää olla demari, niin Johanna Ruoranen, jos porvari, Marja Tuomainen. Mutta naisen paikka se on jatkossa - he osaavat pihistellä ( rahan käytössä)!

Jos kuitenkin joku virkamiehistä, eikö aika luonteva olisi valita K.Kosken puoliso eli rehtori Merja Koski jatkamaan .... hän olisi heti valmis. - Tai sitten arkkitehti Leena Arvela-Hellen, joka ajaisi "slow-city" ideaansa eli "citta slow " ... kaikki kävisi vielä nykyistäkin hitaammin " downshiftingillä " ... ja Kalannin yleiskaava valmistuisi vuonna 2021 .... tai ehkä v. 2051 - tai onko sillä nyt niin tulenpalavaa kiirettä silloinkaan !
Olli kirjoitti 03.11.2011 - 11:17
Pormestari on kaupunginhallituksen puheenjohtaja, siis palkallinen, ja valitaan suoralla henkilövaalilla, kuten pressa nykyään. Pormestari on poliittinen johtaja. Kaupunginjohtaja on kaupunginjohtaja, operatiivinen johtaja. Näin siellä missä pormestareita on. Kannatan.
Hidauden huippu kirjoitti 03.11.2011 - 11:20
oma varjokin menee 200 metriä edellä hih hih hiiiiiiiiiii
Anonyymi kirjoitti 03.11.2011 - 12:15
Tosiaan. Poliittisen johtaja kaupunki tarvitsisi. On vaan yksi ongelma: Tässä kaupungissa ei ilman Kosken esittelyä tapahdu mitään! Täällä ei ole poliittista aloitteellisuutta.
Harto Forss kirjoitti 03.11.2011 - 14:37
Sama tilanne kaikkialla. Kuntalain mukaan hallituksen esittelijä on kj. Lautakunnissa kyseisen alan johtava virkamies. Valtuutettu tai hallituksen jäsen voi olla aloitteellinen esille tuodun asian vaihtoehtojen esittäjänä. Myös voi tehdä valtuustoaloitteen. Niiden lukumäärissä olemme kärkikuntia Suomessa.
Anonyymi kirjoitti 03.11.2011 - 14:42
Halloo
Kuinka joku kehtaa väittää ettei kaupungissa ole aloitteellisuutta? Naapururimiehen blogissa on koko ajan aloitteita ja valtuustossa kanssa.
Polo Outlet kirjoitti 28.04.2012 - 09:55
It’s a great tip on Do It yourself stuff. Thanks!
Ralph Lauren Outlet kirjoitti 12.05.2012 - 11:35
your post is good. . let me tell u one thing that Blogs have become latest and important source of quality free information
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri