Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

25.11.2011 - 15:34

Normaalien alkurituaalien jälkeen eka asia on ennakoiva henkilöstösuunnitelma vuosille 2011-2014. Mitähän tänä vuonna vielä ehditään tekemään? Sitten on luvan antaminen asentajan toimen täyttämiseen. Samoin 3:n lähihoitajan toimeen. Sitten ollaan jälleen Kerpatekin suunnittelualueella Sorvakossa. Asiassa on mennyt aikaa niin paljon, että ennakkomarkkinointia varten haetaan 2 vuoden lisäaikaa.

U:ki omistaa 40 kpl. U:kin Sanomien osakkeita. Salon Seudun Sanomat on tarjoutunut ostamaan ne 200€:n kappalehintaan. Onko jollain käsitystä näiden markkina-arvosta? Ottaisin tiedon mielelläni vastaan. Osakkeista on nyt kysyntää. U:ki omistaa 4 kpl. Vakka-Suomen Kehityskeskuksen osakkeita. Yhtiö tarjoutuu lunastamaa ne n. 84 €; kappalehintaan.

Sitten hyväksytään Novidan stipendirahaston säännöt. Kolutus ltk: päätös Vanukkaasta merkitään tiedoksi. Mitä sekin sisällään pitää? Sitten kokous alkaakin olla ohi. Vielä normaalit loppurituaalit. Jari Valkosen oikaisuvaatimus, kokous aikatalut ja tiedoksi annettavat asiat.

http://uusikaupunki.fi/poytakirjat.html

Anonyymi kirjoitti 25.11.2011 - 17:15
Ei näytä olevan kovin tärkeitä asioita. Naapuri blogissa tietysti revitetään vakioasialla. Javan oikaisuvaatimuksella. Koska mahtaa hänenkin päähänsä mahtua perusasiat kuntalaista.
Lopettiko kirjoitti 25.11.2011 - 18:51
Määttä hommat,kun paikkaa ei vakinaistettu?
Harto Forss kirjoitti 25.11.2011 - 18:56
En tunne nimillä asiaa.
Näin meitä kusetetaan kirjoitti 25.11.2011 - 19:04
http://niklasherlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/89561-verorahat-veroparatiisiin-yleista-toimintaa
Harto Forss kirjoitti 25.11.2011 - 19:16
Mitenkä yleistä tuo on? Sen tiedän, että konserneissa kierrätetään tavaraa ja palveluja tehtaalta toiselle väärillä hinnoilla mikäli jossain tehdään hyvää tulosta ja toisaalla huonoa.
Anonyymi kirjoitti 25.11.2011 - 19:16
Aaltonen tulee taas vaatimaan varikon ulkoistusta.
Arska I. kirjoitti 25.11.2011 - 19:57
Omistaako SIIS Uki Turun Sanomien osakkeita ? Ei kai Ukin aviisi erillinen firma ole?
Harto Forss kirjoitti 25.11.2011 - 20:57
US on yhtiö joka kuuluu TS-konserniin. SSS omistaa 91,4% US:n osakkeista. SSS kuuluu myös TS-konserniin. Silloin, kun joku omistaa jonkin yhtiön osakkeista yli 90%, silloin sillä on oikeus lunastaa loput osakkeet vaikka pakkolunastuksella.
Taittaa se kirjoitti 25.11.2011 - 21:01
Aaltonen olla sellainen kusettaja jos joku asia ei mene hänen tahtonsa mukaan.
Anonyymi kirjoitti 25.11.2011 - 21:09
Kovin yrittää kostaa kaupungintyöntekijöille vai onko synnynnäistä vihaa?
Minkäs kirjoitti 25.11.2011 - 21:16
sille luonnollee voi jos mölö on.
Kaikenlaisia päiviä kirjoitti 25.11.2011 - 21:56
sitä keksitää ÄLÄ OSTA MITÄÄN PÄIVÄ.
Meillä on joka viikko 5 pv jolloin ei osteta mitään
Savon Sanomat kirjoitti 25.11.2011 - 23:42
Otsikko:keikkalääkäri kandi saa ylilääkärinpalkkaa ja tulee kunnalle maksamaa noin 15.000€/KK
Harto Forss kirjoitti 26.11.2011 - 06:06
Jos sitten on lääketieteen kandikaan. Kovasti täälläkin hekumoidaan Attendo MedOnen saamiseksi.
Valtion virasto kirjoitti 26.11.2011 - 08:25
joihin ei kannata luottaa.
VALVIRA
EVIRA
VR
EDUSKUNTA
Suomen valtion EPÄLUOTETTAVIMMAT.laitokset.Selittelyjä selitteluiden perään.Johtajat vaihtoon pikaisesti.
Totuus kirjoitti 26.11.2011 - 13:20
Anonyymi kirjoitti 26.11.2011 - 13:09
Persuja sitä ei saa ymmärtämään. Vuodesta toiseen kehuvat miten rakennusten kunnossapito ja suunnittelu rahojen vähentämisellä he tasapainottavat talouden. Kontun tonttuina saivat Kosken lähtemään. Siinä heidän saavutuksensa. Palkkioksi tästä Java otetaan sitoutumattomana kepun kunnallisvaaliehdokkaiden listalle.
Anonyymi kirjoitti 26.11.2011 - 13:59
Miksihän tommoista tehdään? Kateus ja ymmärtämättömyyskö ovat syynä?
Anonyymi kirjoitti 26.11.2011 - 15:51
Vihreiden nykyinen presidenttiehdokas vastasi Suomen Nato-jäsenyyttä koskevaan kysymykseen keväällä 2008 näin: ”En kuulu niihin vihreisiin, jotka vastustavat ehdottomasti Nato-jäsenyyttä. Jos Nato kehittyy entistä voimakkaammaksi rauhanturvatoimijaksi, voisi Suomi siihen liittyäkin”, Haavisto aprikoi reserviläisjärjestöjen Reserviläinen -lehdessä (4 / 2008).
Anonyymi kirjoitti 26.11.2011 - 20:23
Voisiko joku selventää miksi ihmeessä ihmiset haluaa äänestää Niinistöä vaikka vaalikoneen vastauksien perusteella hän on 8% sopivin ehdokas.... Mitä jengi ajattelee? Ei mitään...
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 00:46
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä blogeista luette. Ja tutkikaa sentään joskus mitä joku päättäjä tekee ja miksi tekee. Ei kukaan vihasta ihmisiä kävelemään laita. Nykyään tahtoo tuo kunta kaikkialla olla kovassa tuuletuksessa ja se johtuu (ainakin yhtiöittämisten puolella) EU:sta.
Minäkin olen sitä mieltä, että kaupunginjohtajalle on saatava patsas, tai ainakin kohokuva Rauhanpuistoon. Demarit ovat sellaista jo työvänyhdistyksellä kaavailleet-
eikä ole huuli. Kai tiedätte mitä Jyväskylä puuhailee entiselle kaupunginjohtajalleen: Kohokuvaapa juuri! Pari vuotta antoivat Herra Kettuselle lähes 2 miljoonaa erorahaa.
Joku kirjoitti taannoin, että Maskun nuorekkaasta yhteysjohtajasta tulisi hyvä kaupunginjohtaja Ukiin. Otin vähän selvää. Kyseinen Määttänen on ollut Etelä-Pohjanmaalla elinkeinojohtajana, sen jälkeen Askaisten kunnanjohtajana, jolloin Askaisten väkiluku nousi huomattavasti.
Ei hullumpi kaveri, moni pitää jopa huippukaverina. Akateeminen loppututkinto on ja elinkeinopuolen osaamista...
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 00:53
Tämä on se maailma jossa elämme.
http://www.hs.fi/talous/Britannia+varoittaa+euron+hajoamisesta+Varautukaa+mellakointiin/a1305550179294

Täällä vaan kirjoitellaan salaliittoista.
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 06:43
Miksi meidän pitäisi aina miettiä ja surra maailmoja syleilevistä asioista. Vaikutuksemme niihin on kovin pientä ja niiden vaikutukset ainakin tähän asti ovat meihin olleet pieniä. Ensi vuodesta ei kyllä tiedä, nimittäin maailman lopun tullessa otaksuisin sen koskevan myös U:kia.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 10:38
Kyllä vihasta ja katkeruudesta on pahoja töitä tehty. En usko EU:n päättäneen ugin varikon ulkoistamisen.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 10:56
Klo 00.46 kaikkien sanomiesi hyveiden lisäksi Määttäsellä on kepun jäsenkirja. Mikä tekeekin hänestä erinomaisen Kontun ja Valkosen mielestä.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:02
Määttäsen setä oli Mannerheimristin ritari. Hän itse perusti Askaisten aikoina Ritaripuiston, jossa käy valtava määrä turisteja kesäisin. Mitä jäsenkirjaan tulee, niitä on eri ihmisillä, erilaisia. Vai pitääkö sen taas olla nimenomaan demari? Nykyinen kaupunginjohtajakin tuki julkisesti kaunistoa lehtikuvassa, vaikka Kaunisto on Kepu ja hän "demari" Oliko ne nyt ne edelliset vaalit?

Klo 10:38 kommentoineelle: Eri puolilla Suomea puuhaavat hyvin monet yksityiset kunnan töitä. Ei joku varikko mikään itseisarvo ole, eikä sitä tietääkseni olla ulkoistamassa. Minun puolestani saisi ulkoistaa! Enemmän itseäni häiritsee terveydenhuollon, vanhustyön ym. pehmeän sektorin ulkoistaminen.
Joku konekuski voi olla yksityisenkin töissä eikä se vaikuta kenenkään hoitoon tai huoltoon.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:05
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kandi-saa-vuokrakeikasta-ylil%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rin-palkkaa/719979
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:11
Sittenhän pitää ilman muuta saada ugin kj:ksi, jos kerta suvussa on Mannerheiminristin ritari. Ajelen silloin tällöin puiston ohi, en ole koskaan nähnyt ketään.
Ei ole varikko itseisarvo. Kovasti vaan ihmetyttää Aaltosen ainainen ulkoistusinto. Eikös kannattavuudellakin pitäisi sen kanssa olla jotain tekemistä.
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 12:14
Kyllä tuo hirmuinen ulkoistusinto ihmetyttää. Ulkoistuksista tulee jatkuvasti huonoa tietoa. Ei tunnu intoa himmentävän. Kaikkien asioiden yhteydessä vedetään mukaan ulkoistus ja selvityksiä teetetään.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:21
Minäkin ajelen sen puiston ohi ja väkeä olen bussilasteittain nähnyt.

MUTTA: pitääkö taas aloittaa jonkun ihan vieraan ihmisen arvostelu ja haukkuminen tyyliin: Ei se puisto nyt mitään ole, ei siellä ketään käy! Miten tämä keskustelupalsta muita asiallisempi muka on?
Mites on Forss, eiköst kunnallistekniset kovan sektorin työt sentään ole kilpailluttamisen kohteena eettisesti hyväksyttävämpää kuin pehmeän sektorin?
Olen samaa mieltä kannattavuudesta 12:11 kommentoijan kanssa. Nimen omaan siitä täytyy olla kysymys!
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:42
Ulkoistus toimii hyvin jo terveyspuolella. Taas kuulin että satoja tuhansia maksettu jo Opteamille hoitajista ja Harto katselee vierestä tätä.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 12:53
kyllä se EU vaan edellyttää, että jos kunta toimii jollakin toimialueella, jossa on myös yksityistä tarjontaa - kunnan on yhtiöitettävä se toimialansa ja mentävä kilpailemaan muiden mukaan. Eli esimerkikisi Kunnallistekniikka Oy, kuten Turku nyt tekee. Se sisältää aivan takuuvarmasti myös varikon toiminnot.
Ellei Uki halua tuollaista yhtiötä tehdä, kuten oletan, puuhat joutuu pikkuhiljaa kilpailuttamaan muilla.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 13:59
Siinä on sen ruokahuollon kanssa säätöä verotuksen kanssa. Turku lähtee kuitenkin yhtiöittämistä jo kokeilemaan ja siitä tulee siirtyville työntekijöille tietty irtisanomissuoja. Nyt ollaan Ukisa vaan lisäämässä henkilöstöä vaikka ei ole välttämättä edes töitä täyspäiväisesti tarjota.
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 14:03
Onhan tietysti kovanpuolen ulkoistaminen eettisesti hyväksyttävämpää kuin pehmopuolen. En kuitenkaan ajattele enkä hyväksy ulkoistukselle mitään järjestyslistaa. En katsele Opteamin toimia vierestä. En vaan pysty yksin asioita päättämään. Kyllä U:ki jo nyt kilpailuttaa teknisen puolen hommia. En kyllä usko direktiivin sisältävän yksityisten tehtävien kilpailuttamista. Pitänee perehtyä tuohon tarkemmin, jos tuollaisia puheenvuoroja alkaa tulla enemmän.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 14:19
Liikelaitostamiset olivat ensi askel tuossa yhtiöittämisen tiellä. Satama oli jo esimerkki EU- meininkistä, se on nyt OY. En tosin ymmärrä miksi juuri satamatoiminnot olisivat sellaisia, joita yksityisetkin voisivat tarjota?

Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 15:22
Miten tuota Opteamia käytetään hoitotyössä? Sehän on hyvä lisä, jos sieltä otetaan paikkaaja vuosilomiin tai äkillisiin sairauspoissaoloihin. Muuten hommat pitäis hoitaa kunnan vakiporukalla.
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 16:10
Ei oteta lomien tuuraukseen vaan lyhytaikaisten poissaolojen korvauksiin.
Anonyymi kirjoitti 27.11.2011 - 17:37
hyvää tulostaa näyttää tekevän
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 19:19
Mikäli ylläoleva tarkoittaa Opteamia niin ei oikein hyvältä näytä.

Taloustiedot Liikevaihto 1000€ Tilikauden tulos

2006/12 535 393

2007/12 1099 346

2008/12 1541 1606

2009/12 3133 1780

2010/12 2574 -259









hallituksen jäsenenkin on hyvä tietää aputoiminimet kirjoitti 27.11.2011 - 20:04
http://yritys.taloussanomat.fi/y/vakka-suomen-henkilostopalvelu-oy/uusikaupunki/2085338-5/
Harto Forss kirjoitti 27.11.2011 - 21:10
Tietty. Puhuttiin Opteamista niin luulin sitä tarkoitettavan. En todellakaan tunne Opteam-yritystä kovin hyvin. Sen tiedän, että Opteam toimii franchising yritysten keskuksena tai sopija osapuolena joten Vakka-Suomen Henkilöstöpalvelu on itsenäinen yritys, joka maksaa Opteamille sopimuksen mukaista korvausta.
Jooooooooooooo kirjoitti 27.11.2011 - 21:43
ei mitään sitä vastaa jos ulkoistetaa mutta silloin pitää tehostaa valvontaa ja pitää siitä huoli ettei yhteiskunta joudu jälkikäteen niitä korjaamaan.Maksetaan palkat sopimuksien mukaan+sos.maksut.Teetin justiinsa omaa autooni yksityisellä huoltokorjauksen pakoputki,öljyt,jarrut etu-ja takajarrut,valot,talvirenkaat alle,työ 2½ h 150 € sitäkun vertaa mitä kaupungin korjaamolla tulee maksamaan 1 h niin eipä taida yksityinen tehdä siihenhintaa töitä.
Korjaamon / asentajan kustannuksista kirjoitti 28.11.2011 - 00:08
Kaupungin korjaamolla, mikä se sitten onkaan, ei ole sen halvempaa pitää työntekijöitä kuin yksityisellä. Kenties kalleempaa kun kerran voi upottaa kuluja veronmaksajain piikkiin. Lisäksi ei tarvitse ottaa juurikaan yrittäjän riskejä asikkaista, markkinoista.

Tässä kulumuodostusta:

SISÄISET LASKUTUSHINNAT JA TUNTIVELOITUSHINNAT VUONNA 2011 (ILMAN ALV)
Tuntiveloitushinta saadaan jakamalla vuosikustannukset työssäolotuntien
määrällä.
Työssäolotunnit ovat:
- toimistotyössä 7,25 * 210 pv = 1.523/henkilö
- päivätyössä 7,65 * 200,50 pv = 1.534/henkilö
Tunteja on laskelmissa oikaistu arvioitujen sairausloma-, pekkas- ja
koulutus- ym. päivien määrillä.

Varikko, korjaamo/asentaja
Kustannuksissa ovat mukana kaikki menot, myös osuus työnjohdon
kustannuksista.
Asentajan tuntiveloitushinta 31,60 €/h

Lähde:
http://uki.fi/ptk/dynastia/kokous/20111934-6.HTM

Lisäksi jotain "pientä" lisää pitää huomioida eli
tämän työntekijäkustannuksen päälle tulee ainakin seuraavia kustannuksia korjaamotiloista tai pitää huomioida kustannuksissa per tehty työtunti yksittäisen asentajan soskulut sisältävän palkan päälle:
-paloturvallisuus
-suojavaatetus
-jätehuolto
-paineilmajärjestelmä
-toimisto, asennus/korjaustyön työnjohto (onkohan kaupungilla esim. auto/koneinsinööriä eli ammattitaitoista työnjohtoa?)
-laskutus, kirjanpito, siivous
-maalaamotilat tai vastaava
-varaosat, niiden varastointi ja tilaustoiminnot osille ym.
-sähköt ja valaistus erityisjärjestelyinä
-lattiat / montut ja seinät eritysjärjestelyinä
-nostinlaitteet ja niiden määräaikaishuolot
-erikoiskaluston huolto-osaaminen (miten taataan)
-tarvittavat perus- ja erikoistyökalut ja laitteet

Tässä ehkä vähän vastausta siihen, kun joku sanoi aiemmin näin:
"Anonyymi kirjoitti 25.11.2011 - 19:16
Aaltonen tulee taas vaatimaan varikon ulkoistusta.
"
khpsj
Kuullehan nyt kirjoitti 28.11.2011 - 00:43
Aaltonen samat kustannukset ne ovat yksityiselläkin,
pien yksitysyrittäjällä harvemmin on niitä aikaansaamattomia POMOJA.
VARAOSIJAKAA EI MUUTEN ENÄÄ VARASTOIDA elät vanhaa kivikautta.Eikä enää kukaan osta erikoistyövälinetä tai mittareita ne tekee merkkikorjaamojen huolto, ja oikein vielä koneisinöörikin ja vielä valmiintyön tarkasta+valkaaja.Mitähän erikoistyökalustoa ukissa on?
Näihin ei riitä yksi 8.tuuman jakoavain kirjoitti 28.11.2011 - 00:54
HENKILÖAUTOT / 2405
Fiat 2D Punto XGH-513
PAKETTIAUTOT /2406
Fiat Ducato, KPI-530
Citroen Berlingo RPZ-598
Ford Transit SFO-805
Volkswagen TYK-843
Peugeot Boxer AYJ-710
Volkswagen HIG-969, mitt.os.
Volkswagen EGX-616, puisto
Volkswagen EGX-615, liik. v.
Volkswagen AZB-225, liikunta
Mersu TUL-110 (vesil.vanha)

KUORMA-AUTO / 2407
Scania BEF-452

KEVYT KUORMA-AUTO / 2408
Ford Transit UYA-830
Renault HGY-274

TRAKTORIT / 2409
Valmet 665 45-SBL
Valtra A75 249-EAE
Valtra 8150-4, 281-BBG
Valmet 6400 446-MAH
John Deere 196-RAL

TIEHÖYLÄ / 2410
Vammas RG-281

PYÖRÄKUORMAAJA / 2411
Volvo L50D 954-NAB

PUUTARHATRAKTORI /2412

Kubota 442-JAE

RUOHONLEIKKURIT /2413
Kubota F 1900 720-AAA
Kubota B5100D 258-NX
Kubota 1800 Kelaleikkuri
Iseki SF230
Grasshopper 722 569-KAO
Bucher 446-TAU
Jacobsen 200-VAI
Kubota 3060 553-LAK

MUUT KONEET /2414
Peräkärry Palms

MAASTOAJONEUVO / 2415
Mönkijä (mittap.)

MOOTTORIKELKAT /2416
ArCat, 686-LJ

MOOTTORITYÖKONE /2417
Belos Transpro, 715-AAA


Olli kirjoitti 28.11.2011 - 01:26
Ploki näyttää ihan kaupungin inventaarioluettelolta. Kyllä, yksi setori puuttuu!
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 07:56
siellä ne ovat, varikon vehkeitä. kaikenlaista osaamista ja kalua tarttee olla jos kunnossa pyssyy. kalliita isojen laitteiden korjauksia tehdään ulkopuoliseten tekemänä nyt paljon ja omat äijät kulkee kaksissa miehin osia hakemassa paikkakunnan pajoista. sehän ei mitään maksa tietänkään jonkun mielestä.
jäi puuttumaa kirjoitti 28.11.2011 - 08:04
leka,rautakanki,lapio,viikate,sirppi,rautaharava,lehtiharava,oksasakset,sekatöörit,moottorisahat,raivaussahat,lehtipuhaltimet,oksasahat,morapuukko,lattaviila,pyöreäviila,jakosakset,lumiaurat,hiekottimet,tiehöylän terät,kirveet,vasarat,metrimitat,taltta,oikohöylä,vannesaha,käsijyrsin,käsisaha,rautasaha,metallisorvi,kulmahiomakone,uppopumppu,vesikärrit,
tukkiliitu ym, ym, ym, ym, ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym,ym
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 08:25
Jollain paljon ylimääräistä aikaa avautua. Toivottavasti ei ainakaan työajalla ja varikolla!
Pitäisi ensin kirjoitti 28.11.2011 - 08:25
katsoa omat tekemiset ja työajan käyttö ja senjälkeen vasta arvostella toisten tekemisiä.SIIVOTAAN jokainen ensin ne omat rappusten etuset ennekun mennään naapuriin.
Missä liitoskuntien kirjoitti 28.11.2011 - 09:06
Kuntansa menettäneiltä johtajilta eivät työt lopu.
Tai jos loppuvat työt, niin ainakin työpaikka säilyy.
Työpaikoista pitää huolta kuntaliitoksien viisi vuotta kestävä irtisanomissuoja,joka herättää tunteita varsinkin taloudellisesti hankalina aikoina.
Kun uset yritykset käyvät yt-neuvotteluja ja,samaan aikaan liitoskuntien hallintojen ylimiehitys säilyy sitkeästi.

SÄÄSTÖT:
Tehty tutkimus tuotti tuloksen johtajista syntyi päälliköitä ja 23 kuntajohtajassa 18 jatkaa 3 jäi eläkkeele 2 sanoutui tehtävästää irti.Esim.Kuikaisten veroprosentti nousi liitytäessä Euraan esivuoden alussa 18% 20.5% eli 2.5 % suurinnousu kuntaliitos historiassa.
Pomon palkalla hoitaja.Kuntapomonjen työpaikat ja hallintokulut nousevat herkästi keskustelun kärkeen,kun aletan pohtia liitosten järkevyyttä ja mahdollisia säästöjä.Niistä löydetään sekä syy liitoksiin,että niiden vastustamiseen.Kuntaliitosten vastustajat muistuttavat,että hallinnon kulut ovat alle neljä prosenttia kunnan menoista.Liitoksia puolustavat taas kysyvät,mistä kaivattuja resusseja sitten pitäisi irroittaa,jos ei hallinnosta.Suoralla matematiikalla yhden ylimääräisen sosiaalijohtajan palkalla voi pestata pari sosiaalialan työntekijää ja yhden kovapalkkaisen kaupunginjohtajan palkalla puolenkymmentä sairaanhoitajaa.
KANNATTASI kirjoitti 28.11.2011 - 09:15
äkkiä myydä pois nuo puutarhapuolen traktorit ja ruohonleikkurit sekä lehtipuhaltimet eihän niitä talvella tarvita syntyy sitä säästöä turhaa vain vievät kylmää tallitilaa.Saadaan ekuja päästään vaikka pitämään sitten palaveriä johokin kylpylään taas syntyy säästöä.
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 09:38
Tuntuu kovin oudolta tuo hyökkäily varikon työntekijöitä kohtaan. Kaupungintyöntekijät ovat aina silmätikkuina ja heihin puretaan oma pahaolo. Tyttäreni oli aikanaan Turun kaupungin viherosastolla töissä. Hän kertoi työnjohdon määränneen heidät aina pitämään taukonsa taukotuvassa muuten alkaa viherosastolla puhelimet päristä, oli komennuksen syy. Kertoo sen ketkä ovat silmätikkuina.
Minä en usko kuntaliitoksista muutenkaan säästöä syntyvän. Liitosalueella tarvitaan edelleen samat palvelut koulut, terveydenhoito, kunnallistekniikka jne. Kunnanjohto on niin ohut organisaatio ettei siitä paljon parta pauku.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 09:57
kannattaa selvittää mitä Turussa ja muuallakin tapahtuu esimerkiksi Viherliikelaitoksen osalta juuri nyt. Se yhtiöitetään isompaan kokonaisuuteen ja perään tulee OY: kirjaimet. Aikanaan se firmana kilpailee ehkä jopa U:kin puistojen kunnostuksista tai muista kunnallisteknisistä töistä. Niin myös yksityisen sektori.
Forss tietysti puolustaa julkisen sektorin luutuneisuutta ja saavutettuja etuja, koska hänen äänestäjänsäkin tulevat niistä piireistä, ainakin osa heistä. En väitä etteikö U:gin kaupunki jo nyt tilaisi palveluja yksityiseltä, kovakin sektori, mutta ei siitä mihinkään pääse etteikö varikko(kin) pitäisi olla suurennuslasin alla.
Kannattaa jo selvittää ne direktiiviehdot!
kehitys vie vääjäämättä tehokkaampaan suuntaan.Julkinen sektori toimii verorahoilla, sen on tultava tehokkaammaksi!
HYVIÄ ESIMERKKEJÄ kirjoitti 28.11.2011 - 10:17
LÖYTYY näistä ulkoistetuista ruokapalveluista aterian hinnat nousi laatuhuononi,ettei nyt kannattasi ylistää sitä kilpailuttamista tai yksityistämistä.Viimetalvena Joensuunkaupunki kävi aurauksen ja hiekotuksesta vääntöä työn laadusta ja suoritteista, jos lumentulon jälkeen viikkon ei katuja oltu vielä aurattu,hiekkaakin levitetty minne sattu, mutta ei sinne mihin olisi kuulunut.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 11:09
Yhtiöittäminen on edessä kunnallistekniikassa, talotoimessa ja katujen/tienpidossa. Tästä voimme osoittaa kiitoksen tai haukut Eu:n suuntaan. Ne ovat aloja, joisssa on normaali kilpailuasetelma jo muutenkin. Ekana yhtiöitetään kuitenkin satama. Näin tämä kulkee.
Totta kai tämä on vaikea nieltäväksi jos on kunnan töissä, mutta ei se paha asia ole kun työ säilyy.
Tästä liikkeelle

http://www05.turku.fi/ah/kv/2011/1114012x/2623112.htm

http://www05.turku.fi/ah/kv/2011/1114012x/2623120.htm

khpsj
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 11:41
Ei minun mielipiteestäni nyt sellaista johtopäätöstä pidä vetää, että ainoastaan ajattelen äänestäjiäni. Meillä on jokaisella asenteita, tietoja ja kokemuksia. Niistä muodostuu mielipide. U:kissa on suoritettu selvityksiä selvityksien perään ulkoistamisesta myös tekniseltä sektorilta. Ne eivät ole kovin hyviltä näyttäneet ulkoistamisen puolesta. Nykyisin on saatavissa kokemuksia muistakin kunnista eikä nekään ole kovin hyviä olleet. Tietenkin olen asenteeltani pitkälti työntekijöiden puolella. 13 vuotta melkein päätoimisesti näissä asioissa painiskelu jättää taatusti jälkensä. Miksi minua syytetään yksipuolisesta näkemyksestä? Kyllä minulle on muodostunut sellainen kuva, että ulkoistamista ajavilla vasta yksipuolinen kuva hommasta on. Käytetään järkeä, eikä tunteitakaan pidä unohtaa. On kyse ihmisistä.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 12:10
Ihmisistä on kyse, totta kai! Mutta ei ne työt silti minnekään häviä. Mutta sitä ulkoistamista ajetaan EU:sta.
khpsj:n linkit kannattaa tarkistaa.
Ruokailut,sun muut ovat varmaan niitä esimerkkejä, mitkä eivät mairittele tätä kehitystä. Mutta kyllä hiekoitukset sun muut ovat esimerkkejä siitä, että kunnissa ei osata vielä HANKKIA.
Kuntien suurin ongelma on ammattyitaidottuumuus kilpailuttamisessa.
Ja vastatkaapa myös kysymykseen: Miksi tällä vaalikaudella liikelaitostettiin monta kunnan toimialaa? Se on se avainkysymys!
Sitten ulkoitaminen kirjoitti 28.11.2011 - 12:12
on täysin onnistunut 100%,kun ulkoistaja ulkoistaa itsensä.
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 12:16
Ei ne työt mihinkään häviä, se on totta. Jos kunnilla ei ole ammattitaitoa, niin entä ne yritykset jotka on ulkoistaneet toimintojaan? Eikö niilläkään ole ammattitaitoa sillä pettymys ja järkytys on ollut monilla syvä. Entä laatu ja hinta? Olen samaa mieltä, että khpsj:n (tuliko oikein?) kannattaa tarkistaa linkkejään ja mielipidettään.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 12:50
Ei nyt kannata khpsj: mielipiteitä ja yhteiskunnallista kehitystä sekoittaa. Linkeistä näkyy se miten kunnissa nyt toimitaan, vaikka Ukissa ei vielä oikein ollakaan kehityksen uralla. Toisin Turku on hieman isompi paikka kuin Uki.
Mutta vastatkaapa nyt kysymykseen: Miksi monet kunnan toimialat liikelaitostettiin?

A. I. (Vehmaa) kirjoitti 28.11.2011 - 13:00
Ei kannata kysellä tällaisilta tietoviisailta liikoja. Nämä ovat jopa sitä mieltä, että Kj vie työpaikatkin Raumalle (U:gin sanomien tekstaripalsta). Forsillekin kai sopii vaalien alla hyvin, että Valkonen ja Aaltonen viedään saunan taakse. Se on sitä vasemmistolaista ihmisystävällisyyttä.

Kerran Forss kuitenkin taisi sanoa, ettei olisi toiminut niin kuin U:gin kunnalliset työsuojelijat toimi. Nämä työsuojelijat ovat loistava esimerkki kunnan henkilökunnan ammattitaidottomuudesta. Tosin esimies oli käynnistäjä ja määrääjä, mikä taas kertoo organisaation sairaudesta.

jos työpaikat vähenee, ne vähenevät julkiselta sektorilta. Vai menevätkö nekin teiltä Raumalle? Joo, ehkä kaupungit yhdistyvät...ei vainkaan!
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 13:25
En muista perusteita miksi joitakin toimintoja on liikelaitostettu? Ehkä jollain on parempi tieto hommista. Olin siihen aikaan vielä työelämässä eikä kunnallispolitiikka ollut kovin tärkeä asia elämässä. Perustelkaas nyt hiukka miten U:ki on niin jälkeenjäänyt? Mistä nyt tällainenkin vakaumus on tullut, että haluaisin Valkosen ja Aaltosen saunan taakse vietäväksi. En kyllä ymmärrä Aaltosen jatkuvaa ulkoistamislöpinää. Puhutaan ja selvitetään homma silloin, kun se on esillä. Valkosen kannasta ulkoistamiseen minulla ei ole tietoa. Mites ne työpaikat vähenee, vakuutetaan täälläkin kommenteissa ettei työ vähene. Toiset vaan tekee, mm. turkulaiset. Ihmetyttää miten näissä kommenteissa kaikki ulkoistaminen on kirkasotsaisten hyvien ihmisten puuhaa, jotka haluaa vain ihmiskunnanparasta ja vastustajat ovat vain omaa etuaan ajattelevia pahiksia. Onko maailma näin mustavalkoinen?
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 13:35
Liikelaitokset ovat omia tulosyksikköjään. Kunnan toimintoja on näin helpompi seurata. Aikanaan nekin tulevat ALV:n piiriin, kun EU malli syvenee.
Mikä erinomainen tulosyksikkö se varikko mahtaa olla? Tyhjäkäyntiä selvästi on ollut.
aaltosen ulkoistamisinnosta en tiedä mitään, liekö kuitenkin porvarillinen arvomaailma?
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 13:58
Niin varmaan. Katkeruus onkin porvarillisia arvoja. Riittääkö aina kaupunginpalvelujen herjaamiseen vain heitto "tyhjäkäyntiä on selvästi ollut". Toisin sanoen ei ole enää. Perusteluja kaipaan innokkailta ulkoistajilta. Muutakin kuin inventointiluetteloja.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 14:07
Eiköst siellä niitä ollut...perusteluja. Yhdestä pöytäkirjasta niitä luin. Tais olla peräte ajopäiväkirjatki hiukan omintakeisia. Jos katkeruudesta on kyse, se on yhtä hyvin vasemmistolaista arvomaailmaa. Oikeastaan erityisesti juuri sitä.
aaltonen oli oikeassa tuolloin niistäkin "päiväkirjoista" enkä tiedä vieläkään mitä hän nyt ulkoistaa. Perusteluja. Kunnat käyttää vaikka kuinka paljon yklsityisten kuorma-autoja ja kaivinkoneita, ei siinä pitäis mitään erikoista olla. Tusklin nyt tiekarhu se asia on?
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 14:15
Perustele nyt hiukka miksi vasemmistolainen arvomaailma on katkeruutta? En nyt oikein ymmärrä mitä oikeata oli Aaltosen mielipiteissä ajopäiväkirjoista. Minulle jäi kyllä päällimmäiseksi asiantuntemattomuus siitä miten tuntimittarit toimii, miten töitä tehdään ja mitä töitä tehdään. Joillakin kommentaattoreilla näyttää vaion olevan perustelematon tapa tehdä joistakin sanojista ja mielipiteistä täydellisiä totuuden torvia.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 14:43
no san ny Juha sit? eks sää ol Ukis viäl tämän päivän?
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 14:45
edellisen kommentin kirtjoittaja olin minä, Jorma. Edellisistä en tiedä mitään.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 19:26
Jokainen tajuaa kuinka vähän kommentoijia tässä blogissa on. Nytkin Forss on kh:n kokouksessa eikä kukaan kommentoi mitään.
Eikö nyt Juha Aaltosenkin pitäisi tajuta, kuka on koko ajan häntä täällä kalvamassa? Forss kommentoi itse nimettömänä omassa blogissaan. En väitä, että hän on ainoa laatuaan.
Aaltonen viisaana kirjoitti 28.11.2011 - 20:33
ja työelää kokeneena jokaalan asintuntijana vois vaikka hankkia leikkuupuimuri sillähän olisi hommia ympärivuoden syksyllä puinti talvella lumenluominen+auraus,kesäaikaa kuormaajana ja ruohonleikurina.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 20:36
Eiköhän kommentoijien määrä riipu keskusteltavasta aiheesta.
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 20:57
Kommentoija 20:33 voisi ensin mennä vaikka oikeinkirjoituskursseille tai vaikka selvittää päänsä! Ja ajaa puimurinsa vaikka Brysseliin!
Anonyymi kirjoitti 28.11.2011 - 21:27
ja virnuilu "työelämää kokeneesta" kannattaisi heti alkuunsa lopettaa. Joitakin voi kohdata vaikka elämän siihen paikkaan lopettava syöpä, josta selviäminen vie ehkä jopa vuosia!!!!
Näin on käynyt joillekin.
Harto Forss kirjoitti 28.11.2011 - 21:56
Kirjoitan vain nimelläni. Lulkaa mitä luulette, jos siitä saatte hyvän olon tunteen. Kukahan lie tuonkin epäily kommentin kirjoittaja? Tusklin kovin vieras.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri