Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

Uudenkaupungin asioista kirjoittelen ehkä vähän myös muustakin mikä ainakin itseäni kiinnostaa. Olen Harto Forss. Eläkeläinen, entinen Kemiran Ugin tehtaiden pääluottamusmies. Nyt kun aikaa riittää niin kunnallisessa vaikuttamisessa olen myös enemmän mukana. Tällä hetkellä olen valtuustossa ja hallituksessa.

Esa Kaitila

Massa- ja paperiteollisuuden tuotantomäärät per työntekijä ovatkin Suomessa maailman kärkeä. Eroa saksalaisiin, itävaltalaisiin ja ruotsalaisiin on lähes 30 prosenttia.

Paperiliitto

Alf Rehn

Kukaan ei halua olla sosiaalidemokraattien puoluesihteeri. Kukaan ei halua olla keskustan puheenjohtaja - paitsi Paavo Väyrynen. Ja hänkin sanoo suostuvansa hoitamaan tehtävää vain, koska kukaan muukaan ei siihen kykene.

Turun Sanomat



Roope Lipasti

Norjassa massamurhaaja Breivik todettiin toisessa mielentilatutkimuksessa syyntakeiseksi, ja hänet voidaan siis tuomita vankilaan. Sopii toki kysyä, että jos Norjassa terveet ovat tuollaisia, niin millaisia ne hullut mahtavat olla.

TS Extra

Jälkimaku

VR Groupun turvallisuusjohtajana aloittaa kesäkuun alussa. Rauno hammarberg, joka on tähän asti toiminut Nokian turvallisuusjohtajana. on sitä aikoihin eletty: VR on jo kiinnostavampi työnantaja kuin Nokia.

Turun Sanomat

Jälkimaku

Maailman ohuimmat kirjat-sarja on saanut uusia teoksia: Stephen Elopin saavutukset Nokian johdossa ja Perussuomalaiset huumorin helmet.

Turun Sanomat

Kommuunisti

Kukaan ei ole velvoittanut yksityistä puolta vastaamaan päivystyksestä, terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksesta ja vaativien sairauksien erikoissairaanhoidosta. Kukaan ei vaadi toisin kuin bussiliikenteessä ottamaan myös kroonisia ja hankalasti hoidettavia, mutta vähemmän tuottavia tapauksia hoidettavaksi.

Keva




 

11.02.2012 - 13:31

Jälleen kerran on kuntauudistus menossa. Niitä on ollut viime vuosikymmenet useita ja kaikki ovat päättyneet lähes tuloksetta. Kuntia yhdistyy verkkaiseen tahtiin, eikä siinä ole uudistuksilla ollut merkittävää vaikutusta. Kunnat ovat katselleet itselle parasta vaihtoehtoa ja liitoskin sitä joskus on. Keppiä on uhattu antaa, se ei ole mihinkään johtanut. Porkkanoita tarjottiin viimeksi ja se saikin monia liitoksia aikaan. Minusta jonkin kertarahan saaminen ei ratkaise mitään. Se menee hetkessä ja uudistus on hyvin pitkäaikainen.

Nyt ministeri Virkkunen uhoo pudottavansa kuntien vuoteen 2015 mennessä nykyisistä 320:stä alle 70:n. Jotkut ovatkin kielivyön alla kiirehtineet "Nyt pitää alkaa heti hommiin". Ei hötkyillä aika hoitaa tuonkin uhon. Valtuustojen on kantansa kerrottava 13.4. mennessä. Uudistuksen jälkeen kuntien asukasluku olisi keskim. n. 43 000. Pakkoa ei ole. Mikä sitten on keino?

Suurten kuntien muodostaminen ei tuo taloudellista helpotusta. Kuntien hallintomenot ovat 3-5%. Tämän pudottaminen hivenen esim. 5 vuoden aikana ei ratkaise mitään. Muut palvelut kuten terveys- koulu- jne. pitää edelleen hoitaa. Vakka-Suomen alueella peruskouluverkko on jo niin alasajettu ettei siitä enää mitään löydy. Hallinnon keskittäminen luo lisää matkakuluja. Virkamiesten kulkeminen lisääntyy, työaikaa tärvääntyy ja matkakulut lisääntyvät. Tosin osa matkakuluista siirtyy suoraan kuntalaisten maksettaviksi.

Reunakunnat tulevat näivettymään ja entiset kuntakeskukset jäävät syrjäkyliksi. Ainoastaan keskustaan tullaan investoimaan. Esim. Laitilassa hellitty 2 keskuksen strategia on kuolleena syntynyt ajatus. Uusien kuntien palvelut tulevat olemaan kasvotonta liukuhihnatyötä. Asiakkaita ei enää tunneta ja ulkoistamisen lisääntyminen vie hoidokit rahaa tuottaviksi tuotantovälineiksi. Harvat kuntalaiset tulevat suurkunnissa edes tuntemaan valtuutettuja. Valta karkaa kasvottomille kylmille vain numeroilla ajatteleville. Tästä kaikesta huolimatta vero%:t tulevat jatkamaan nousuaan.

Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 14:38
Valtavat rahat menevät kun kuntia ryhdytään niputtamaan. ja tällaisena epävarmuuden aikana!
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 16:37
SDP
9.2.2012 Demarit: Menestystä tehtävään!
Maatalouslomitus lopetettava
Onko mitään törkeämpää tulonsiirtoa köyhiltä rikkaille kuin maatalouslomitus? Kuinka ihmeessä maatalousyrittäjien lomaoikeutta lisättiin taas yhdellä päivällä, kun samaan aikaan ei voida huolehtia vanhuksista ja perusopetukseenkin ollaan tekemässä leikkauksia?
Miksi yhdelle rikkaimmasta väestönosasta taataan lailla täysin valtion rahoittama palvelu ja vieläpä sosiaalivaroista, miksi Suomessa koulutetaan huippuosaajia eläinten hoitoon, kun ihmiset jäävät vaille riittävää turvaa?
Missä olivat demarit, kun lomituspalvelulakia uudistettiin? Miten yhden kansanryhmän palveluja koko ajan parannetaan samalla kun kaikkien muiden olot kurjistuvat? Onko demarit yleensä työväen puolue vai ovatko kaikki puolueet nykyään oikeistolaisia vai missä on syy, ettei maatalouslomituksen ylitiöpäiseen laajentumiseen ole puututtu? Kuinka hyvin puolueen sisällä tunnetaan maatalouslomituslainsäädäntö ja todellisuus, lainsäädäntöä kun ei noudateta käytännössä missään, vaan joka kunnassa, joka on keskustavetoinen, palvelua annetaan runsaasti yli lainsäädännön rajan ja toiminta on erittäin korruptoitunutta, mm. hallinnon osalta?
Tunnen maatalouslomituksen kuin omat taskuni, sillä työskentelen lomitushallinnossa, joten tiedän asiasta taatusti enemmän kuin normikaduntallaaja ja odotan todellakin demareiden kannanottoa maatalouslomituksen tarpeellisuuteen.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 16:53
Ei ikinä Laitilaan!
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 17:25
Laitilan ja U:gin liitto nyt on aivan luonnollinen. Tietysti mennään varmaan Raumalle, että saadaan sama kaupunginjohtaja. Ei epäilystäkään etteikö hän asiaa ajaisi.Todennäköisesti jää monien perustamiensä yhtiöiden hallituksiin jäseneksikin samasta syystä
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 17:54
jotenkin perässähiihdon maku tässä blogissa...
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 18:00
Kuntauudistus tuli pari päivää sitten esityksenä julkisuuteen. Tästä on kirjoiteltu satoja artikkeleita ja kolumneja. Onko klo 17.54:n mielestä ainoastaan ekana Virkkusen esiintuloa kommentoinut oikeutettu sen tekemään? Muut on perässähiihtäjiä.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 18:16
katsastele vaikka tämän vuoden ukilaisten blogien satoa...
Harto Forss kirjoitti 11.02.2012 - 19:27
Ainakin minulle on ylivoimainen tehtävä löytää aina aihe mistä eivät ole muut kirjoittaneet. Tarkkaan ottaen ei minulla ole tainnut koskaan olla sellaista aihetta. Eikä ole tarkoituskaan. Kirjoittelen aiheista joihin minulla on mielenkiintoa. Tällä hetkellä taitaa kuntauudistus olla valtakunnallisestikin ajankohtaisin aihe. Vajaan 2:n kuukauden kuluttua valtuuston pitää antaa siitä lausunto. Valmistelu alkaa varmaan pikapuoliin. Mukavaa olisi, jos siitä täälläkin keskusteltaisiin ja saisi viitteitä mikä on mielipide kuntalaisilla. Tietty blogi on vain yksi väline. Keskusteltua tulee aika monien ihmisten kanssa ja sieltä tulee mielipiteitä laajemmalta joukolta. Kyllä tätä blogiakin aikalailla luetaan, kävijämäärien perusteella, mutta uskoisin kommentoijia olevan aika pienen joukon.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 19:32
lausunto pitäisi antaa U:ginkin niin. Kuinkahan valtio suhtautuu kaupunkiin, jolle on hiljattain joutunut antamaan ns. "koyhäinapua" 1,5 miljoonaa. Valtio ehkä suosittelee levieämpiä harteita. Mutta mitä sanoo vakka-Suomen muut kunnat?
Harto Forss kirjoitti 11.02.2012 - 19:37
Leveämpiä hartioita suositellaan, mutta miten köyhistä Vakka-Suomen kunnista tulee rikas tai hyvin toimeentuleva ne yhteen laittamalla?
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 19:50
Eihän tämän kuntauudistuksen taidakaan olla tarkoitus mihinkään säästöihin päästä, puhuvat ylipäätään selviämisestä tulevaisuudessa. Ensin tulee mieleen joku Taivassalo näissä tulevaisuuden myrskyissä. Se erityissairaanhoito tässä myös on pontimena, jos kerran ne piirit lakkautetaan tässä kokoonpanossa. Mihin vakka-Suomen "työssäkäyntialue" erityissairaansa muualle vie?
Harto Forss kirjoitti 11.02.2012 - 20:30
Erikoissairaanhoidon kustannukset pitäisikin siirtää valtion hoitoon. Eikä tämä nyt tarkoita "verot valtion maksettaviksi" politiikkaa. Valtiolla on paljon suuremmat hartiat tämän kantamiseen ja monipuolisempi tulovalikoima. Kunnilla ei ole paljoa muuta kuin vero%:n määrääminen. Taksatkin ovat olemassa, mutta vesi-, viemäri-, jätteet, jne. ovat mielestäni alueita joiden taksojen korottaminen kunnallistenpalvelujen rahoittamiseksi ei ole oikeudenmukaista. Näillä aloilla ei ole kilpailua ja ne ovat ihmisten tarvitsemia peruspalveluja.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 21:49
Olen harton kanssa samaa mieltä alustustekstissä on suurinpiirtein oleellinen.
Kun tulee suuria kuntia ja kaikki täytyy kilpailuttaa.
Vain suuret pörssiyhtiöt pystyvät tähän koska konaisuuret ovat niin mittavia niin pienyrityksillä ei ole mitään mahdollisuuksia.
Kansalaissten veroecut häviävät pörssiyhtiöitten pohjattomaan kassaan.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 22:06
Paavo Väyrynen on puhunut aika viisaita tästä ehdotetusta kuntauudistuksesta. Sillä on kova vauhti nyt päällä, on kuin nuori mies ja täyttää jo 66 vuotta. Näinkö Kepu saa johtoonsa varsinaisen Duracel- pupun?
Olli kirjoitti 11.02.2012 - 22:15
Harto näkyy lyövän Väyrys-kantansa lukkoon jo ennen kuin Kuntajako-työryhmä, jokon hänet on valittu, on kokoontunut kertaakaan. Toisaalta hän on oikeassa siinä, että erikoissairaanhoito kokonaan valtion hoteisiin.
Anonyymi kirjoitti 11.02.2012 - 22:24
Niin minäkin.
Voisit olli kertoa mitä saavutettuja etuja suurkunnista saadaan.
Tai saadaan kunnantyötekijöille taataan viiden vuoden suoja
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 06:51
Väyrynen onkin viisas mies, jos on ottanut minun mielipiteeni. Tuo oli ihan uusi tieto, että minut on valittu Kuntajako-työryhmään. Minkä tasoinen se on valtakunnallinen, seudullinen tai kunnallinen.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 07:02
Outo kiemurtelija.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/islannin-vesihirvion-kuvaaja-vakuuttaa-tahan-ei-liity-huijausta/art-1288448505946.html
Olli kirjoitti 12.02.2012 - 09:14
Joku poppoo se oli, hallituksessa päätetty.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 09:30
Voi per.... Miten joku voi olla noin tietämätön ympäröivästä maailmasta. Joo-o, milläs panostat ellei ole panoksia?

Halonen sanoi viimeisessä uudenvuodenpuheessaan, että terveyserot Suomessa ovat kasvaneet tuloerojen kasvun myötä.
Wahlroosin mukaan tämä ei pidä paikkaansa, sillä syy heikkenevälle terveydelle on se, että syrjäytyneet eivät panosta terveytensä hoitamiseen.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 09:36
...Mutta onko ajatuksena viedä erikoissairaanhoito valtion vastuulle? Olin saamassa jo käsityksen, että kunnat pannaan niin suuriin "työssäkäyntialueisiin", että niiltä löytyy rahkeet hoitaa myös erikoissairaansa.

nimimerkillä: "ymmärsinkö väärin"
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 09:43
Kyllä näin ajattelin. Miten esim. Vakka-Suomi yhtenä kuntana kykenee hoitamaan menonsa nykyistä paremmin? Mielestäni kuntien erikoissairaanhoidon hoitokyky paranee siten, että vuosittaiset maksut eivät heilahtele niin paljoa kuin nykyisin. Budjetin pitävyys ja teko helpottuu, mutta suurin ongelma rahanpuute ei helpotu. Tiedän EHS:ssa kyllä olevan tasausmaksu järjestelmän, ei se kuitenkaan pure täysin.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 10:25
Kumpi on oikeassa? Java väittää kuntien hallinnon vievän kunnat pankrottiin ja Hartsi kertoo niiden olevan vain 3-5%, eikä niitä luonnollisesti millään voi nollata.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 10:32
Java kertoo myös ettei ole kuntaliitos hössötyksen aika. Parin kuukauden sisällä pitää antaa ugin asiasta lausunto. Eikös juuri nyt ole keskustelun aika, eikä vasta jälkeenpäin arvostella tehtyä niinku Java&colla on tapana.
VOI TAIVAHAN TALI KYNTTILÄ kirjoitti 12.02.2012 - 10:44
Vieläkö todella eletään 1800 lukua tai 1960-70 lukua yhteiskunta on kehittynyt tiedonsiisto on parantunut asiota voidaan hoitaa ilman ,että juostaan jokaisen asian takia siellä kirkonkylässä.Suurin syy mintätakia vastustetaan kuntaliitoksia on tyhjänpäiset virkahenkilöt ja kunnalispolitikot jotka tippuvat pois tehtävistään. Puhutaan säästöistä niitä ei synny heti ensimmäisinä vuosina vaan pitää katsoa pitkällä juoksulla näin sanoo viisaat taloustutkijat.Jos kuntauudistus oli aloitettu 80-luvun alussa ja edetty pikkuhiljaa vuosikerrallaan ei olisi tarvin tehdä sitä suurella rysäyksellä niinkun nyt ja 100 kuntaa olisi ollut sopiva määrä.Kuntahallinto pitäisi muuttaa samanlaiseksi,kun Ruotsissa jossa seon toiminut jo neljävuosikymmentä ja hyväksi havaittu.SUOMEA JOHDETAAN SILLÄ TSAARINVALLAN AIKAISELLA JÄRJESTELMÄLLÄ VIRKAMIES ON VIRKAMIES ISTUSE VALTION TAI KUNNAN SOFVALLA NÄIN ON NÄREET JA SIITÄ EI PÄÄSTÄ MIHINKÄÄN.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 11:46
Voi olla, että joku noinkin ajattelee. Olen tuolla ylempänä jo pariinkin kertaan kirjoittanut hallintoa olevan niin vähän ettei sen alasajosta tule merkittävää säästöä. Mitä luottamusmiehiin tulee niin eiköhän minun vuoteni niissä tehtävissä ole vähissä ilman kuntaliitoksiakin. Ajattelen asiaa tulevien kuntalaisten näkökulmasta.
JAa kirjoitti 12.02.2012 - 12:23
Kun luin alustuksesi, niin jäin sellaiseen käsityksen valtaan, ettet oikein suvaitse kuntaliitoksia.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 12:43
En tiedä onko sanavalintasi oikea, mutta en ole intomielellä kannattamassa U:kin liittämistä mihinkään tai minkään kunnanliittämistä U:kiin.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 13:40
Kumpi on oikeassa? Java väittää kuntien hallinnon vievän kunnat pankrottiin ja Hartsi kertoo niiden olevan vain 3-5%, eikä niitä luonnollisesti millään voi nollata.
Eikös java tarkoita tällä, että hallinto tekee huonoja päätöksiä taikka ehdotuksia jotka muut hyväksyvät eikä hallintokuluja.
Pekka Seppänen kirjoittaa iltasanomat 11.2  kirjoitti 12.02.2012 - 14:01
Oikeasti kuntauudistuksen puuhaajat perustelevat hankettaan sillä, että väestö ikääntyy ja rahat loppuvat. Ikävä kyllä väestä ikääntyy samaa tahtia, olivat kuntarajat mitkä tahansa. Eikä kuntien yhdistäminen synnytä yhtään uutta euroa.
Kuntauudistuksen tavoite on terveydenhoidon ja vanhustenhoidon turvaaminen. Luulisi, että sen takia olisi viisaampaa uudistaa terveydenhoito ja vanhustenhoito eikä kuntarakenne.
Kuntakoon kasvattaminen saattaa tulla halvemmaksi kunnille, mutta ei asukkaille.

Kanttaa lukea koko kirjoitus.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 14:40
Olen täsmälleen samaa mieltä edellisen mielipuolen kanssa.
Hieno voitto Kaisa Mäkäräiseltä. Varmaan TYKS:ssä juodaan huomenna kakkukahvit.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 15:09
Wahlroos on jälleen erimieltä kuin Suomen kansa, joka presidentin valitsee. Kansa on sanonut tahtonsa presidentinvaaleissa. Eduskuntavaaleissa otetaan kantaa millaisia lakeja säädetään. Nyt varmaan tuli pressa joka noudattaa Wahlroosin ja hänen kaltaistensa tahtoa.


Pankkiiri Björn Wahlroos sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että presidentti-instituutio on kärsinyt Tarja Halosen kaudella.
– En sano, että hän on ollut sopimaton presidentti, vaan että hänen poliittinen linjansa ja asemoitumisensa on ollut toinen kuin eduskuntavaaleissa on ollut kansan tahto, Wahlroos perustelee.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 15:12
Javan mielestä ei muuta tehdäkkään kuin huonoja päätöksiä. Viisaita vaihtoehtoja ei vaan häneltä kuulu.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 15:47
Kyllä javalta on tullut viisaita vaihtoehtoja.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 16:07
Kerro yksi muu kuin kutunjuustohalli.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 16:20
koska kutunjuustohallia on esitty javan toimesta. voisko sen jostain pöytäkirjasta lukea kun siitä etenkin täällä muistutellaan
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 16:30
Valtuuston pöytäkirjasta voipi lukea. Hae Aaltonen itte ajankohta.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 17:15
Ei pidä paikkaansa. Täällä ei ole juuri kutunjuustohallista kirjoiteltu. Saattaa olla jopa eka kerta. Sekoitat nyt johonkin muuhun blogiin.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 17:20
Mitähän joku kutunjuustohalli tähänkin asiaan mahtaa kuulua, ja Aaltosen hakemiset?
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:04
Suomi voi hyvinkin joutua nostamaan kotimarkkinoidensa volyymia lähitulevaisuudessa. Se tarkoittaa omavaraisuuden kasvattamista. Valkosen kutunjuustoon liittyvä aloite saatta saada monien kasvoilta vielä hymyn hyytymään!
Toki tiedän, että ne jotka eniten häntä asialla ovat irvailleet, kuuluvat siihen tyhmälistöön, jotka pitävät blogea kaatopaikkoineen.
Siihen muuten kysymys Forssilta, ja Aaltoseltaki, jos on kotona: Kaatopaikalle ei parin vuoden päästä saa enää kipata eloperäisiä (bio) jätteitä. Miten kaupunki on niiden keräilyn ajatellut järjestää? Saattaapi tonnimäärät ruveta maksamaan, jos Lassila& Tikaoja ne kaatiksella yrittää lajitella erilleen.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:06
Alustuksen kun lukee, niin johtopäätös on se, ettei mitään ole tehtävissä. Nykymenolla ollaan vararikossa. Jos jotain uudistetaan niin vararikossa ollaan. Parempi istua kotosalla ja odotella maailmanloppua.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 18:24
En kyllä osaa tuohon eloperäiseen jätteeseen vastata suoralta kädeltä. Voi olla ettei siihen ole vielä ratkaisuakaan. Sehän tulee voimaan vasta vuoden 2016 alusta. Siihen mennessä tapahtuu niin paljon ettei sitä vielä kannata suunnitella. Muuten suunnitelmaan tulee suunnitelman muutos.
Ei alustus ole vararikon julistus. En vain ole uudistuksen kannalla. Klo 14.01:n kommentissa ajatukseni on hyvin kiteytetty.
kyllä se maksaa kaupungin omana toimenaankin kirjoitti 12.02.2012 - 18:34
Kaatopaikalle ei parin vuoden päästä saa enää kipata eloperäisiä (bio) jätteitä. Miten kaupunki on niiden keräilyn ajatellut järjestää? Saattaapi tonnimäärät ruveta maksamaan, jos Lassila& Tikaoja ne kaatiksella yrittää lajitella erilleen.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:34
Hieno homma rakennetaan kutunjuustohalli ugiin niin Suomi on pelastettu. Jippii.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:40
no, tuo 18:34 kommentoija ei käsittänyt koko ajatusta. Kutunjuustohalli on tässä kohden symboli. Et taida ymmärtää hölynpölyä koko asiasta. Forss todennäköisesti käsittää mitä nyt haetaan.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:51
Totta kai lajittelu ja erilliskeräys maksaa, mutta sen organisoi käsittääkseni kaupunki joka tapauksessa. Jossain ne täytyy kompostoida, se on ainut vaihtoehto. Ja kaatopaikka-alue tulee ensimmäiseksi mieleen!!! Saahan siitä biokaasuakin, jos mädätetään kuten Turussa (Biovakka)
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 18:56
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 16:07
Kerro yksi muu kuin kutunjuustohalli.
Etkö lue blokeja sekä ole tietoinen aloitteista tai muutosedotuksista hallituksen esittämiin asioihin valtuustossa.
Anonyymi ei taida seurata kovin intensiivisesti ukin asioita tai yleensäkään mailmalla sekä omassa maassa taphtuvia asioita.

Joku joskus kertoi, että yksi kansanedustaja käytti yhden puheenvuoron koko kansanedustaja kaudellaan ja se oli hänen mielestään peltovaris olisi rauhoitettava.
Miten lienee asiantodenperäisyys??
Joku ilkeämielinen voisi myös väittää, että harto ei ole koskaan tehnyt kuin yhden aloitteen ja se on tupakkikopin siirto terveyskeskuksen pihalla.
Ottakaa nyt hyvät veronmaksajat asioista selvää.
Koska kuntatasolla teitä koskevia päätöksiä tehdään paljon jotka vaikuttavat teidän jokapäiväiseen elämään.
Presidentin vaikutus teidän elämään on promillen luokkaa mitä tehdään kuntatasolla.
Tässä pientä alustusta ketä/ puoluetta kannattaa seuraavissa kunnallisvaaleissa äänestää.
Jokainen päättäköön itse, mutta ottakaa asioista selvää, mielipide voi yllttäen muuttua.

Satakunnan Kansa  kirjoitti 12.02.2012 - 19:08
Tuomas Kauppi maanviljelijä Rauman Kodisjoki.

-Päällimmäisenä tulee mieleen helpotus.Kunta eli kädestä suuhun,eikä investointeihin juuri ollut varaa.Elämä ei ole muutunut,mutta entisenä poliitikkona harmittaa,ettei kylän asioihin pysty vaikuttamaan.Itsenäisenä kunnalisveromme olisi ainakin 3 prosenttia korkeampi.

Esko Suomala agronomi Euran Kiukainen.

-Ei ihmisten arjessa juuri mikään ole muuttunut.Elämä sujuu kuten ennenkin.Jos etsimällä etsii kielteisiä muutoksia,niin kai niitä jotain löytyy.Itseäni harmittaa Euran veronkorotus,joka oli ehkä hurhan hätäiköity.Kiukaisten lukiolaiset käyvät nyt Eurassa.Ratkaisu on järkevä ja matkakin kohtuullinen.Erilaisia lautakunta-ja luttamuspaikkoja on tarjolla vähemmän,mutta se tarjoaa mahdollisuuden suunnata energiaa uudenlaiseen yhteisöllisyyteen.

Esa Ahlqvist lakimeis Ulvilan Kullaa.

-Kuntaliitos Ulvilan kanssa ei ole muuttanut ratkaisevasti mitään Kullaala,jossa olen asunut 40 vuotta.Virkamiehet muuttivat Ulvilaan.Byrokratia lisääntyi,mutta palvelut hoituvat ehkä paremmin,koska resurssit ovat paremmat.
Porkkanarahoille Kullaalle rakennettiin ainakin kaukolämpökeskus ja kevyen liikenteen väliä.Kun kuntaliitosta suunniteltiin,olin sitä mieltä,että pitäisi suunnata Poriin.Tulevaisuudessa liitos Poriin lienee välttämätöntä.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 19:10
Minusta tuntuu, että Vihreät pärjäävät U:gissa kuntavaaleissa. Moni yllättyy vielä.
On näitä  kirjoitti 12.02.2012 - 19:24
peruna-,kanamunan-,appelsiinin-,kuoria ym,ym,kerätty vaikka kuinkakauan kompostoitavaksi,missä se senaattorin tieto oiken piileksii???
On näitä  kirjoitti 12.02.2012 - 19:25
peruna-,kanamunan-,appelsiinin-,kuoria ym,ym,kerätty vaikka kuinkakauan kompostoitavaksi,missä se senaattorin tieto oiken piileksii???
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 19:34
Tottakai biojätettä on kerätty ja osa kompostoi. Sitä en tiedä miten homma aiotaan kokonaisudessaan hoitaa. Tiedän monia jotka jyrisevät "Ja minä kun en jätteitä erota". Miten nämä saadaan ruotuun? En myöskään tiedä onko mahdollisesti ajateltu, että jätteen lajittelu suoritetaankin koneellisesti. En myöskään tiedä suoritetaanko kompostointi kaatopaikalla. Varmaan hommasta löytyy muutakin epäselvää. Tapoihini ei ole vastata sitä mitä oletan tai pidetään itsestäänselvyytenä. Usein asiaan syvennyttäessä ei kaikki olekkaan niin selvää.
Tallaaja Tavallinen kirjoitti 12.02.2012 - 19:58
Tavallisella tallaajalle on aivan sama missä kunnanvirasto sijaitsee, siksi harvoin siellä joutuu asioimaan. Tassä takavuosina kun puuhattiin Ukin, Kalannin, Taivassalon, Vehmaan ja Kustavin liitosta, eräs Taivassalolainen yrittäjä oli tehnyt oman gallupkyselyn. Kyselystä selvisi, ettei yksikään vastanneista Taivassalolaisista ollut käynnyt vuoden aikana Taivassalon kunnanvirastossa. Mutta jokainen oli käynnyt Uudenkaupungin viinakaupassa. Tuolloinkin oli liitosta vastustaneiden yhtenä argumenttina kunnanviraston siirtyminen Ukiin.
Hyvä! kirjoitti 12.02.2012 - 20:01
Tosi hyvä argumentti: Missä sijaitsee viinakauppa? Kustavissakin sentään on, Vehmaalle pitäisi saada. Sen jälkeen on aivan sama kuinka laajalle kunnan rajat piirretään.
Harto Forss kirjoitti 12.02.2012 - 20:41
Kyllä tuo pitää paikkaansa. Tavallinen pulliainen tarvitsee kunnanvirastoa todella vähän. En osaa sanoa olenko koskaan käynyt siellä muuten kuin kokouksissa. Hallinto on häviävän pieni osa kunnallisia palveluja. Terveys-, sosiaali- ja jne. ovat niitä joita tarvitaan.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 21:03
Nyt päästiin asiaan !!!!
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 21:54
kreikassa on kohta juntta ja tankit kadulla ja täällä yritetään piilotella appelsiinin kuoria kutujuustohalliin. kreikka on muuten eu ja natomaa.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 22:08
Uusikaupunki on kaiken ydin. Emme saa hetkeksikään herpaantua ja epäröidä sosiaalidemokraattien viitoittamalla tiellä.
Uudenkaupungin demarit ovat maamme ehdotonta, poliittista eliittiä. heidät tinnistaa hopeasta hiuksilla. Sorry Forss, tämä ei tarkoita sinua.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 22:19
Lukekaa tämänpäiväisen TS:n alakerta. Siinä on oikea kreikkalainen paradoksi.
Anonyymi kirjoitti 12.02.2012 - 23:05
Luettiin jo aamulla.
Harto Forss kirjoitti 13.02.2012 - 06:08
Hurjalta näyttää jo nyt. En ole seurannut tarkkaan mitä siellä tapahtuu. Kuinka suuria ovat esim. palkkojen ja eläkkeiden leikkaukset. Olen lukenut, että aiemmin jo palkkoja on leikattu 30-50%. Mitäs, jos täällä joutuisimme samaan kurimukseen? Rahat riittäisi vain asumiseen ja kauraryyneihin.

HELVETTI IRTI KREIKASSA
Muut EU-maat ja IMF vaativat Kreikalta muun muassa lisäleikkauksia eläkkeisiin ja palkkoihin ennen seuraavaa tukipakettia.
Harto Forss kirjoitti 13.02.2012 - 09:23
Samoin Kreikassa menetellään kuin muuallakin. Niiltä otetaan joilla vähän on. Minimipalkka lasketaan 600:n €:n.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 09:51
puututtas edes valtion eläkkeiden vääristymiin.Jos joku suvusta on saanut joskus valtion viran, ei sen pitäisi hänen luolemansa jälkeen siirtyä jälkeläisille.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 10:21
Kreikassa on suurin ongelma veronkierto puhututaan miljardeista.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 10:41
Kyllä Kreikassa on paljon mätää, mutta kyllä niitä liioitellaankin. Pitää muistaa, että Kreikassa keskim. palkka on 2000€/kk. Meillä Suomessa se on 3250€/kk. Kreikassa on eläkekatto 3000€/kk. Meillä ei lainkaan. Mikä lienee totuus noista viroista. Nyt sovitussa säästöpaketissa ainakin 150 000 viranhaltijaa saa lopputilin. Kyllä eläkkeet ja veronkierto kuitenkin ovat ehkä suurin ongelma ja ne pitää saada järjestykseen.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 11:32
Vaikka kreikka kaatuu onneksi meillä on jutan ja jyrkin takuut.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 13:00
Suomalaiset: Onnenpotku
Onneksi olkoon! Tyrväisen mukaan säästöpäätös oli suomalaisille onnenpotku. Sen ansiosta sinunkin työpaikkasi saattaa säilyä.
Tyrväisen mukaan Kreikan ratkaisun ansiosta Suomen vienti ei todennäköisesti kärsi tilanteesta, vaan porskuttaa entiseen malliin.
Tämä johtuu siitä, että tukipaketilla pelastettiin kreikkalaiset pankit, joiden kaatuminen olisi kaatanut myös yrityksiä, jotka mahdollisesti tilaisivat tavaraa suomalaisyrityksiltä. Kun tilaukset loppuisivat yritysten kaatuessa, Suomen teollisuuden vienti kärsisi. Kun taas teollisuus kärsii, tulee lisää työttömyyttä, ihmiset ostavat vähemmän palveluita ja tätä kautta uusi kriisi olisi vireillä myös Suomessa.
Tyrväisen mukaan Kreikan kriisin ansiosta suomalaisilla rahoitusmarkkinoilla pyyhkii hyvin. Vakaisiin maihin, kuten Suomeen ja Saksaan sijoittaminen tuntuu turvalliselta, kun osa Euroopan maista rämpii talousongelmissa.

Muut kriisimaat: Parempaa päin
Vuosituhannen vedätys kirjoitti 13.02.2012 - 13:32
Kolmen kuukauden päästä menee sama summa Kreikkaan kun kreikkalaiset eivät noudata parlamenttinsa päätöksiä kuten eivät ennenkään. Vedätetään kuten ennenkin ja samalla muut naapurimaat ovat varpaillaan ja se tuo talouksien pyörittämiseen koko ajan lisää epävarmuutta kun rahalaitokset ei luota toisiinsa. Tässä pelataan aikaa todella isoilla rahasummilla ja maksajat on tiedossa.
Suosittelen tämän katsomista ellet jo katsonut

http://areena.yle.fi/video/1328822963987
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 15:10
Pienemillä ongelmilla päästäisiin todennäköisesti jos kreikka palaisi omaan valuuttaan.Ei siitä mitään tule pidemmän päälle kun lainaa hoidetaan uudella lainalla.
Ongelman siirtämistä????
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 16:28
Ei niitä lainoja uusilla lainoilla hoideta. Kreikan valtion velka oli ainakin loppuvuodesta n. 350mrd/€. Silloin puhuttiin pankkien antavan niistä 100mrd/€ anteeksi. En tiedä onko tämä edellä olevan lisäksi tai sisältyykö alla olevaan. Tämän lisäksi valtio on karsinut ja karsii raskaalla kädellä menoja. Kyllä nyt ovat asiantuntijat olleet suhtkoht tyytyväisiä.

Juncker vaati alkuviikosta, että uusien viitelainojen kuponkikorko pitäisi olla selvästi alle 3,5 prosentin vuoteen 2020 ja alle neljä prosenttia yli 30-vuoden lainoille. Yksityiset luotottajat ovat vaatineet aiemmin 30-vuotiselle viitelainalle 4,25 prosentin kuponkikorkoa. Tällä korolla Kreikka olisi saanut anteeksi 69 prosenttia lainojensa nykyarvosta.
Kreikan on saatava sopimus aikaiseksi yksityisten luotottajien kanssa, sillä se on ehto EU:n ja Kansainvälisen valuuttarahaston uudelle 130 miljardin euron pelastuspaketille.
Harto Forss kirjoitti 13.02.2012 - 16:29
Unohdin nimeni edellä olevasta.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 17:48
Mitä se harto horisee annetaan pelastuspaketti ja peketin sisäälä on 130mirjaa jota ei tarvitese maksaa takaisin.
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 18:44
argentiinan tie odottaa kreikkaa
Anonyymi kirjoitti 13.02.2012 - 18:47
Suomessakin pitäisi heittää 5000 huulenheittäjää pellolle.
Harto Forss kirjoitti 13.02.2012 - 19:03
Yksityisten luotottajien velat leikataan. EU lainaa, johon Suomi on vaatinut käyvät vakuudet.
Kuka antaa anteeksi kirjoitti 13.02.2012 - 21:51
UKIN velat koittakaa pähkäillä vain niitten kanssa ne viellä ymmärrätte.Kreikan juttu on niin korkeatasoita ettei teidän älykkyysosamäärä pysty sitä käsittelemään
kaikki tietoniekat kirjoitti 13.02.2012 - 22:03
PALJONKO MEILLÄ ON KUNTIA OLLUT ENIMMILLÄÄN?
kenen teidän kirjoitti 13.02.2012 - 22:15
ettei teidän älykkyysosamäärä pysty sitä käsittelemään.
Ei se ole mitään rakettitiedettä pelkkää matematiikkaa.
On Koskella kirjoitti 13.02.2012 - 22:40
huonot karsinat porsaita on pääsyt karkuun.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2012 - 05:33
602 kuntaa vuonna 1937.
Olli kirjoitti 14.02.2012 - 07:37
, joista 55 liitettiin Neuvostoliittoon.
Ei niitä kirjoitti 14.02.2012 - 08:41
liitetty ryssä varasti näin sanoo vanhemman polven siirtolaiset.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2012 - 09:06
Olisi mielenkiintoista lukea ja tietää Kreikan kansalaisten tunnoista nyt. Siitä saa tietoa todella vähän. Eräs henkilö kertoi Kreikasta hävinneen keskiluokan lähes kokonaan. Enää ovat rikkaat ja köyhät. Näitä köyhiä uskon Ateenan mielenosoituksessakin olleen 99%. He ovat hädissään toimeentulostaan. Sitten joukossa on 1% anarkisteja ja varkaita. Nämä mellakoivat ja saavat aikaan kaaoksen, mitä sitten käyttävät hävitykseen ja varastamiseen. Kreikan lähihistoriasta löytyy kaikenlaista, sotilasvallankaappauksista alkaen. Siellä ovat ja taitavat olla vieläkin voimissaan niin äärioikeisto kuin äärivasemmisto. Ay-toiminnassa olin mukana aikalailla kansainvälisessä toiminnassa. Sielläkin kreikkalaiset olivat aika jukuripäitä. Mitään yhteistä päätöstä oli lähes mahdoton saada aikaan. Viha työnantajia ja rikkaita kohtaan tuntui olevan syvällä.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2012 - 09:21
Uusimman puoluegallupin tulokset ovat sellaisia ettei viime vuoden lopulla olisi osannut ennustaa. Kokoomus on suurin, lähes 8:n %:n erolla keskustaan. Uskomatonta kepun nousu. Samoin persujen kannatuksen lasku, 2% per kuukausi.
Tuli juuri kirjoitti 14.02.2012 - 09:39
Satakunnan uutisissa sitoutumattomat Pyhärannassa on tehneet esityksen liitymistä Raumaan ja esittää neuvottelun aloitamista kun talous on terveellä pohjalla ja saadaan porkkanarahaa.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 10:35
Ukin kannattaisi samalla hössötyksellä liittyä heti Laitilan kanssa Raumaan.
Vakkasuomen pikkukuntien kanssa ei ole mitään järkeä liittyä koska ne ei anna meille mitään oleellista.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 10:40
Mitäs se Rauma antaa? Porin erikoissairaanhoitopiirin?
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 10:57
Ehdottomasti ei raumaan.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 11:30
Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen persuja on siellä enää 3, Soini, Halla-aho ja Hakkarainen.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 11:37
Yli kaksi vuotta naapureitaan häiriköinyt psykologi joutui vihdoin tuomiolle.

Joka ammattikunnassa näyttäis olevan sekopäitä.
Ajatelkaapa tälläinen sekopää palkataan kaupungin psylokin virkaan.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 12:47
raumalle vaan heti koska siellä on rahaa millä mällätä. sitähän koskin sanoi että elinkeinopolitiikkaa on helppo laajentaa. mitäs maadeudulla laajennat muuta kuin sikaloita?
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 13:23
www.hs.fi/paakirjoitukset/Kreikka+varmisti+lainansa+joka+ei+ratkaise+mitään/a1305555603807
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 13:53
Mitäs se meitä hyödyttää, että Raumal on rahaa. Ei sitä tänne siirretä.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 14:07
Kun Kreikkaa lainoittavissa euromaissa seurataan Kreikan mellakoita, avustajat joutuvat kysymään, onko kreikkalaisten hätä ja viha muiden maiden kohtuuttomien vaatimusten tulosta. Mikä on koventuneella EU-politiikallaan ylpeilevän Suomen vastuu tapahtumista?

Yhtä vastausta ei ole. Kyllä, lyhyellä aikavälillä me aiheutimme tämän. Pitemmän aikavälin pohdinnassa on selvää, että kyllä Kreikka on itse vastuussa ahdingostaan. Tuho oli tulossa joka tapauksessa.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 14:17
Ei hätää rikas Kiina tulee jelppaamaan köyhää Eurooppaa. Niin se maailma muuttuu.

Kiina sanoo, valmis auttamaan ratkaisemaan EU velkakriisiin
Maksettaisiin kirjoitti 14.02.2012 - 15:50
ainakin vähemmän kunnallisveroa.Tuskinpa RAUMALAISET huolii persaukinaista Tuppukylää jolla on velkaa silmät ja korvat täynnä,vielä toiseksi maankuuluisin TONTONMÄKI.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 16:33
Elämässä on muitakin arvija kuin kunnallivero ja Tontonmäki. Miksi asut täällä ellet lainkaan arvosta asuinpaikkaasi. Suomessa ovat vanhukset ja muut kunnanvaivaiset saaneet muuttaa jo pari vuotta. Etkö tiennyt?
Missä on lama? kirjoitti 14.02.2012 - 16:39
Persut on mananneet ugissakin maailmanlaajuista lamaa, joka veisi ugin ja ugilaisetkin kreikkalaisen kurimuksen tasolle. Pettymys taitaa olla syvä, kun näyttetään selviävänkin.

Rakentaminen hiljenee, mutta rakennusala näyttää välttyvän jyrkältä suhdannekuopalta. Ala itse arvioi rakentamisen määrän supistuvan tänä vuonna aavistuksen viimevuotisesta.
- Rajumman suhdannemuutoksen uhka on väistynyt. Luottamuksessa ollaan pitkän aikavälin keskiarvon tuntumassa. Mielialoissa näkyy muutos parempaan, viestintäjohtaja Merja Vuoripuro sanoi Rakennusteollisuus RT:n toimittajatapaamisessa Helsingissä tiistaina.
Toimitusjohtaja Kim Kaskiaron mukaan rakentamisalalla on käytännössä täystyöllisyys. Työttöminä on runsas viisi tuhatta rakentajaa.
Harto Forss kirjoitti 14.02.2012 - 17:03
Siinä sitä tehtävää valtuustolle. Vajaat pari kuukautta on aikaa.

Kunnanvaltuustoilla on aikaa antaa lausunto selvityksestä 13.4.2012 saakka. Lausunnon antamista varten lähetämme sähköisen kyselylomakkeen kuntien kirjaamoihin sähköpostilla 8.2.2012. Kunnalta pyydetään lausunto työryhmän selvityksessä esitetyistä kuntarakenteen kehittämistarpeista ja tavoitteista, työryhmän tarkastelunäkökulmista ja kuntaliitostarpeen arvioinnista, kuntajakoselvityksen toteuttamisesta, kuntauudistuksen toteuttamiskeinoista ja aikataulusta sekä muutostuesta. Lisäksi pyydetään arvioimaan kuntalain kokonaisuudistuksen ja valtionosuusjärjestelmän uudistustyön tärkeimpiä uudistustarpeita sekä kuntien tehtävien arviointityöhön liittyviä seikkoja.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 17:50
Kumpi persuista on manannut lamaa, Veijo vai Apa?
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 18:02
Kuka ukissa hallitsee loitsut parhaiten???
onsehyvä, että kirjoitti 14.02.2012 - 19:45
käsketään ottaa vuoteensa ja kävellä pois noin onjo moni järkevä tehnyt eikä ole varmastikaan katunut.
UKI ON NIIN kirjoitti 14.02.2012 - 20:25
nynny kyläpahanen ettei siellä voi käydä kun paskalla.
Anonyymi kirjoitti 14.02.2012 - 20:34
Olis kiva tietää millaisista citeissä nuokin asuvat ja miksi vaivautua ugia keljuilemaan, maailmanmiehet tai naiset.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Viimeksi luetut

Tällä palstalla pidän viisi viimeksi lukemaani kirjaa ja annan niille hymiöitä mieltymykseni mukaan 1-5:een. Taiteellisesta vaikutelmasta minun kyvyilläni ei pysty hymiöitä jakamaan.

Åsa Schwartz: NefilitHymyHymyHymy

Hyvä dekkari ja mikäs muu kuin ruotsalainen. Schwartzin kolmas kirja, mutta vasta ensimmäinen suomennettu. Miten paljon Ruotsissa hyviä dekkareita onkaan, kun näköjään kaikkia ei ole suomennettukaan.

James Pattersson: Pahan  kidassaHuuto

Kirjasto oli kuukauden kiinni ja hyllyt on vähän tyhjiä kaikkien varautuessa kuukauteen. Käteeni osui jälleen mitä raain amerikkalainen dekkari. Ihmisiä tapetaan melkein joka sivuilla. Raadellaan ja veret juodaan. Ratkaisukin on venytetty 3-kerroksiseksi.

Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesäJalka suussaJalka suussaJalka suussa

Hill on espanjalainen ja koulutukseltaan psykologi ja sen kirjasta huomaa. Tavanomaisesta poikkeavaa, mielenkiintoista tarinaa alusta loppuun.

Vikas Swarup: Syyllisten seurueNolostunutNolostunutNolostunut

Eksoottisen maiden kirjailijoiden teoksia on mukavaa lukea. Tämä on intialainen dekkari. Juoni on monisäikeinen ja niitä viedään eteenpäin kertomalla luvuissa eri säikeistä. Lopulta sitten kaikki johtavat yhteen tapahtumaan. Kastilaitoksen Intiassa on valtava ero ylemmän ja alemman kastin välillä. Tässä nekin lopulta sekaantuvat.

Wilbur Smith: Vaaran vesilläKlink Klink (raha)

Tyypillinen amerikkalainen dekkari. Raakuutta, rahaa ja "rakkautta" ylenmäärin. Aioin kirjoittaa, että kuka tällaisia lukee, niinhän tein minäkin. Tosin tähän meni viikko ja erittäin väkinäisesti. Jätän harvoin kirjaa kesken ja nyt oli lieventävänä asianhaarana, että kirjasto meni kuukaudeksi kiinni enkä paljoa ole lukemista varannut.

 

Yhdistykset
Laskuri