Kävin tänään ensimmäisen kerran tyksin T-sairaalassa. Siitä on kuulunut sen olevan turhan pramea, väljä ja aulankin olevan kuin urheiluhalli. Olen erimieltä. 

Talvella olin U-sairaalassa. Leikkauksen jälkeen kyyditettäessä takasin osastolle, tuli todella pahaolo. Ajattelin, että tämän kun kestän niin pahempaa ei voi tulla. Käytävät ja hissit olivat ahtaat, mutkikkaat ja koko ajan vuode poukki tai osui seiniin. Nyt T-sairaalaassa näytti olevan tilaa. Ei liikaa vaan sopivasti.

Ja palvelu pelasi. Minulla oli näytteenottoaika klo 8.45 ja lääkärin vastaanotto 10.45. Olin kotona jo n. 10.30 vaikka kävin Bauhausissa ja Lemunportissa kahvilla.

Tietääkseni ei vielä ole päätetty peruskorjataanko vai puretaan U-sairaala. Puretaan, ei siitä saa millään 2000-luvun sairaalaa ja tulee maksamaan varmaan jokseenkin saman kuin uusi.

Erikoissairaanhoito on kallista ja nousee kokoajan huomattavasti indeksiä nopeammin. En usko kysymyksessä olevan tuhlailua. Ihmisten keski-ikä nousee, samalla sairaudet lisääntyvät. Uudet paremmat laitteet ovat huiman kalliita. Samoin lääkkeet, joita sairaalassa menee joka päivä runsaasti.

Olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että valtion pitää luopua veronalennuksista ja käyttää nämä rahat erikoissairaanhoitoon. Siten kuntien paineet helpottuvat ja tasaveroon ei tarvitse tehdä korotuksia.

Muuten olen sitä mieltä, ettei lestadiolaisten ehkäisykielto johdu muusta kuin ilmaisen lapsityövoiman saannin varmistamisesta Suviseuroihin.