Suomen telakat ovat Neuvostoliiton jälkeen eläneet syvissä laskuissa ja nousuissa, muutaman vuoden jaksoissa. Näin syvälle ei ole ennen jouduttu kuin nyt mennään. 

Nyt odotellaan Viking Linen päättävän tilauksestaan. Näillä näkymin päätöksen pitäisi tulla 18 päivä tätä kuuta. Se ratkaisee paljon. Lomautuksia tulee joka tapauksessa, mutta tieto töiden jatkumiseen jonkin ajan kuluttua rauhoittaa kummasti. Mikäli odotus menee piemmälle ei hyvältä näytä. Onkohan koskaan suljettu telakka avattu uudelleen.

Työvoima karkaa. Koneet ja laitteet rappeutuu. Ammattitaito katoaa. Työttömyys uhkaa suoraan 4000 ja välillisesti toista 4000. Lisäksi vaikutukset muihin elinkeinoihin. Uskomattomalta tuntui V-M Vesterisen ennuste kolmanneksen työllistyvän nopeasti, kolmanneksen viiveellä ja lopun kolmanneksen kanssa työvoimatoimiston suuremmilla ponnistuksilla. 

Nousukausi näyttää eräiden arvioiden mukaan alkaneen, mutta silloinkin häviää työpaikkoja ja kaikki ovat samoilla markkinoilla kilpailemassa. Toisaalta 8000 työpaikan menetys ei ole suhteellisesti sen enempää kuin U:ki on joutunut kokemaan. Sieltä vain olemme onnistuneet ponnistelemaan maan keskiarvoon.  Tuo Viking Linen kiristys ei oikein mukavalta tunnu. Niin kaikki kuitenkin käyttävät tilaisuutta hyväkseen. 

Maailmassa on 50 000 alusta. En tiedä laivojen keski-ikää, mutta eiköhän se tarkoita 1000-1500 uuden laivan tarvetta vuodessa. Toivottavasti Suomi saa pienen siivun tuosta tarpeesta.