Haettaessa keinoja taloutemme parantamiseen ilmeni terveydenhoito kustannustemme olevan selvästi vertailukuntia suuremmat. Syitäkin alkoi löytyä. Niiden korjaaminen edistyi heikosti. Sitten muista syistä terveydenhoidon johto molemminpuolin niin erikoissairaanhoidossa kuin perusterveydenhoidossa vaihtui. Uusilla henkilöillä rakenneuudistus alkoi edistyä.

On sanottu ettei U:ki voi esh:n kustannuksille mitään, ne päätetään muualla. Päätetään missä päätetään, hyvällä keskusteluyhteydellä ja ihmisillä jotka haluavat asioita muuttaa, on homma edistynyt hyvin. Yksin korjaamalla esh:ta ei homma hoidu. Esh muutokset voivat helposti siirtyä perusterveydenhoitoon. Olemme saaneet jo paljon muutoksia aikaan ja kustannukset on laskeneet huomattavasti. Terveydenhoidon menot kasvavat monista syistä niin ettei euromääräisiä kuluja saada laskemaan. Kustannusten nousun saaminen hallintaan helpottaa taloutta tosi paljon.

Esh:ssä homma on hallinnassa. Pth:ssa on mennyt joitakin asioita pieleen. Uutta bossia valittaessa haluttiin johtoon muu kuin lääkäri. Nyt sitten johtoon täytyykin saada lääkäri ja sen hakeminen on menossa. Toisin sanoen 1:n johtajan tilalle saamme 2. Johtaminen sinänsä ei ole muuttunut. Aiemmin johtajalle kuului myös varsinaista terveydenhoito työtä. Uudelle ei ja haettavalle lääkärille ihmetellään saataisiinko hänelle myös hivenen oikeata terveystyötä. Hallintokulut ovat tältä osin tuplaantuneet. Olemmeko saaneet lisäarvoa?

Aloitettaessa säästötyöryhmässä oltiin toivottomia sellaisten laskelmien puutteessa mistä olisi voinut hakea syitä kustannusten kalleuteen. Vehmassalon terveyskeskuksessa oli ylimääräinen talouspäällikkö. Hänet otettiin tekemään kustannuslaskelmia joista olisi näkynyt miksi olemme kalliita? En ole nähnyt yhtään laskelmaa. Parissa vuodessa jotain olisi pitänyt tulla. Nyt meillä on hallinnon kärjessä tuplahenkilöstö. Näinkö säästöjä saadaan?