Viime valtuustossa käytettiin muutama puheenvuoro Lorivo tiestä. Jälkeenpäin tuli mieleen miten tämäkin on unohtunut, mutta varaus on säilytetty. Tämä on kuin aikoinaan Lehmänkurkuntie. Paavo Aitio aikoinaan teki siitä kymmeniä vuosia eduskunta-aloitteen. Hänen lopetettuaan Ilkka Kanerva jatkoi, hänkin on jo lopettanut. Tämä oli siitä mukava suunnitelma ettei se haitannut mitään uutta. Sukarin ostettua Lokalahden parhaan rantatontin joidenkin mieleen tuli, että tontille piti aikanaan tulla Lehmänkurkuntie ja hotelli. Lorivotie on uskoakseni tullut valtion tiesuunnittelussa todetuksi turhakkeeksi. Nyt ei voi ainakaan ymmärtää ketkä tarvitsevat Ukin ohikulkutietä. Ukin liikenne tulee siirtymään kasvavalla vauhdilla 8-tielle. Paljon on jo siirtynytkin. Lokalahdelta on niin vähän liikennettä 8-tielle ettei se mitään ohikulkutietä tarvitse. Kaiken lisäksi Lorivotie todettiin joskus kalliiksi pohjattoman maaston vuoksi. Maanviljelyä ei enää paljoa arvosteta, Lorivotien alle jäisi paljon hyvää viljelysmaata ja rikkoisi loput kuviot.

Toinen turhake oli Vilissaloon siirrettävä Ukin satama. Satamaa suunniteltaessa liikenne oli vähäistä, tulevaisuuden suunnitelmat sitä vastoin lennokkaita. Ukin sataman tonnit ovat tulleet Kemira/Yaran satamasta pääosin. Ne on laskettu Ukin satamaan laskematta mikä liikenne tulee Yaralta ja mikä kaupungin satamasta. Yaran liikenne on ainakin ollut toista miljoonaa tonnia vuodessa ja noin 400 laivaa. Vilissalon satama olisi aiheuttanut melkoisen myllerryksen myös maaliikenteeseen. Rautatie sinne olisi tehty ja maantiet. Toivottavasti nämä suunnitelmat ovat poistuneet muuta suunnittelua haittaamasta.

Sitten on vielä suuret aluevaraukset aiheuttanut Peipohjan rata. Sille on varattu Salmelta iso alue. Rata aikanaan suunniteltiin Kemiran tarpeisiin, lannoitteen kuljetukseen sisämaahan. Lannoitteen rautatie kuljetukset ovat loppuneet ajat sitten, varaus vaan nököttää paikallaan. Pohjoiseen rautatie Ukista on tarpeeton. Rauma on Tampereen satama kuten monen muunkin paikkakunnan eikä tavaraa tule Rauman ohi Ukiin. Pohjanlahden rannikko on täynnä satamia. Henkilöliikenne Turusta pohjoiseen toteutuessaan toisi Ukin keskusteluun. Nimenomaan keskusteluun , ei Ukin matkustajia varten kannata luopua nopeasta reitistä.

Tässä niitä virheitä on. Olemme tietenkin monessa asiassa onnistuneetkin. Lorivo vaan toi mieleen epäonnistuneet ajatukset. Nyt ei tule tulevaisuudesta muuta väärää suunnitelmaa kuin uudelle Möljälle suunnitteilla olevat asunnot. Herra armahda meitä kolmannen kerran.