Lista on pitkä ja asiaa täynnä. Alkuseremonioiden jälkeen eka varsinainen asia on Sundholman ja Varesmaan ranta-asemakaavojen käynnisty. Seuraavana oleva Ruissaaren- Vartsaaren ranta-asemakaava on jo kalkkiviivoilla. Seuraavana on Kainpirtin ja Sataman asemakaavan muuttaminen , alue on lähes 40 ha:n suuruinen. Kovin paljoa se ei lisää aluetta satamaan tuo. Käykö niin, että parin vuoden välein joudutaan kaabvaa muuttamaan? Kaavoitus on pitkän tähtäimen suunnitelma ja sen pitäisi kantaa 2 vuotta pitemmälle.

Seuraavassa Pakkahuoneen ja sataman välissä olevaa aluetta esitetään annettavaksi Hagalund Trottersille kehittämissuunnittelua varten. Ei kerrota lainkaan miten tätä aluetta aiotaan kehittää. Alue on liike- ja teollisuusaluetta. Minunkin aikanani on aluetta jo 2 kertaa aiottu muuttaa asuinalueeksi. Ankaran taistelun jälkeen nämä suunnitelmat on saatu torpattua. En voi ymmärtää miksi alutetta ajetaan härkäpäisesti asuinrakentamiseen. Kaupungissa on rantaa ehkä runsaat sata kilometriä ja osa tästä kaupungin keskusta-alueella. Tämä jälleen esille otettu alue on keskellä kaupungin saaristoristeilijöiden satamaa ja kalasatamaa. Kapea kaistale meren ja rautatien välissä. Mikäli kaava ja rakentaminen valmistuu niin minkä verran luulette aikaa kuluvan ennen ekaa valitusta kalasataman lokeista hajusta, lokeista ja rotista? Myös rautatietä tullaan esitettäväksi siirrettäväksi. Onhan sille vaihtoehto, puretaan vanha kirkko ja kierretään Kaupunginlahti. Hienoa, näin tekee osuuskauppaväki.

Salmen pientalo alueen kaava esitetään valtuustolle hyväksyttäväksi onhan Kainuunkin ELY- lausunut ettei ole mitään estettä kavan hyväksymiselle. Salmen viljavarasto esitetään myytäväksi Ville Myllymäelle. Kyse ei liene eräästä Suomen parhaasta pikajuoksijasta.

Kalannin kaavasta pyydetään osallisilta lausuntoa. Sitten on esillä rahojen jako Teatterille, Crusell-seuralle ja Korihaille. Sitten on esillä tämän vuoden ekan 10 kuukauden osavuotiskatsaus. Se on mitä on enää on kuukausi aikaa tehdä jotain, ei ehdi.  Ensi vuoden talousarvioille annetaan loppusilaus ennen valtuuston käsittelyä.

Sitten päivitetään ikäystävällinen suunnitelma. Sitten päästään taas parin päivän Helsinki-Tukholma risteilylle. Paketti ei maksa kuin 1490€ per lärvi + makakulut Uki-Helsinki-Uki, kokouspalkkiot ja päiväraha.

Enne loppu byrokratiaa on vielä salainen ja ei julkinen asia sekä aloite vuoden 1918 väkivaltaisuuksissa kuolleiden hautojen kunnostuksesta.