Nyt on aika, kun tienvarsilla on runsaasti suoramyynti paikkoja. Jossain asioidaan tilan omistajan kanssa, nämä ovat auki usein ympäri vuoden. Paljon on myös itsepalvelu paikkoja. Otetaan itse haluttu tuote ja rahat laitetaan lippaaseen. Perustuu kovaan luottamukseen asiakkaiden rehellisyyteen. Lidl on varsinaisista kaupoista ainoa, jossa ei luottamusta asiakkaaseen ole. Punnittavat tuotteet punnitaan kassalla. Perustuukohan tämä epäluottamus Lidl:n alkuperä maahan Saksaan?

Ruuan kalleudesta keskusteltaessa viljelijät perustelevat aina kalleutta monilla välikäsillä ja niiden suurilla  voittoilla. Miten tämä väite on perusteltavissa? Suoramyynnissä ei ole yhtään välikättä, silti tuotteet ovat paljon kalliimpia kuin kaupassa. Monet tuotteet kuten esim. peruna 2-3 kertaa kalliimpaa kuin kaupassa. 

Ovathan tuotteet tuoreita, mutta eihän se hintaa nosta. Tuoreena ne lähtevät viljelijältä kauppoihinkin. Kuljetusketju vie oman aikansa ja siten kaupassa tuote ei ole niin uutta kuin suoramyynnissä. Lisäksi suoramyynnissä viljelijä säästää kustannuksia, ainakin verotuksen osalta. 

Arvostelustani huolimatta asioin minäkin jonkin verran suoramyynnissä. On se ainakin vaivatonta ja kellosta välittämättä aina auki.

Olin eilen ME-juoksija Klaus Peurlan synttäreillä. Viihtyisä iltapäivä. Kiitos vielä kerran.