Nyt sitten sataman johtokunta esittää louhospatoa laivaväylän ruoppauksista kertyvien myrkyllisten massojen eristämiseen. . Kirjoitin tästä edellisen kerran joulukuun alussa varoittaakseni louhospadon tehottomuudesta. Meillä on siitä laaja kokemus. Miksi pitää tehdä sama virhe toisen kerran. Silloin tuli lunta tupaan viimeisen päälle luonnonvihollisena.

Entäs nyt kommentoijat oletteko iloisia rakennettavasta louhospadosta? Pato rakennetaan Kemiran satamaan. Se on käynyt vuosien saatossa ahtaaksi ja lisää tilaa tarvitaan. Alueesta tulee kooltaan n. 35 aaria. Veden alle massaa tulee n. 4,5m. ja päälle 1,5 m. Padon pituudeksi n. 130 m.

Kuten viimeksi kirjoitin patoa ei saada tiiviiksi suodatinkankaalla. Myrkyt menee padon ali ja rikkonaisesta pohjakalliosta. En tiedä mitä myrkkyjä massoissa on. Todennäköisesti laivojen pohjan myrkkymaaleja. En tunne myöskään aineen liukenemisominaisuuksia. Saattaa olla ettei mitään kamalaa ole tapahtumassa.

Hyvä puoli on ainakin se, että alue asfaltoidaan. Siten sadevedet eivät pääse liuottamaan massoja ja ainakin tämä 1,5 m. kerros vedenpinnan yläpuolella pysyy saasteita levittämättömänä.